HOTĂRÂRE nr. 39 din 18 iunie 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 08/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CAMERA DEPUTATILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 515 din 22 iunie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 373 18/12/2013
ActulREFERIRE LAHOTARARE 8 24/02/1994
ActulREFERIRE LAREGULAMENT (R) 24/02/1994 ART. 160
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 148
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 148
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 76
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 76
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul prevederilor art. 67 și ale art. 148 din Constituția României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament și Guvern în domeniul afacerilor europene și ale art. 160-185 din Regulamentul Camerei Deputaților, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 8/1994, republicat, cu modificările și completările ulterioare,Camera Deputaților adoptă prezenta hotărâre. + 
ARTICOL UNICLuând în considerare Opinia nr. 4c-19/282 adoptată de Comisia pentru afaceri europene, în ședința din 5 iunie 2018, Camera Deputaților:1.Recomandă sporirea eforturilor Comisiei Europene și a parlamentelor statelor membre ale UE pentru a se asigura un cadru de concurență solid pe piața unică, pentru a se combate monopolurile și pentru încurajarea întreprinderilor mici și mijlocii, a microîntreprinderilor, precum și pentru susținerea noilor tipuri de contracte de muncă, astfel încât concurența să fie cât mai puternică, într-o economie diversificată și, astfel, să se reducă riscul de formare a unor mecanisme ilegitime sau ilegale prin care sunt înșelați consumatorii.2.Consideră că normele modernizate referitoare la pachetele de servicii pentru vacanțe ar trebui urmate cât mai curând de o armonizare profundă a reglementărilor pe planul Uniunii, pentru a se asigura condiții echivalente în capacitățile de cazare, în toate statele membre, și pentru toate formele de furnizare a acestor servicii, precum și pentru a se asigura norme unitare de protecție a sănătății în unitățile de cazare.3.Propune derularea unor procese de consultare cât mai largi, astfel încât să fie susținută întărirea cooperării pe plan regional acolo unde aceasta este eficientă, precum și asigurarea unor norme detaliate la nivelul Uniunii Europene, spre a reduce riscul de apariție a unor situații de instalare a unor tehnologii de înșelare a testelor de emisii și a cazurilor de practicare pe scară largă a clauzelor contractuale abuzive de către bănci.4.Subliniază necesitatea susținerii unui efort puternic pentru implementarea conceptului de economie circulară, în vederea reducerii intensității ambalării și pentru promovarea agriculturii ecologice, deoarece pe aceste căi se poate menține un model economic durabil, bazat pe o structură diversificată a consumului, concomitent cu scăderea riscului încălcării drepturilor consumatorilor.5.Recomandă ca, pentru a evita apariția unor nereguli la achiziția din mediul on-line, în urma cumpărării mascate de la un terț, cadrul normativ al Uniunii să fie completat cu obligația de a se indica pe platforma respectivă acest mod de a face comerț, precum și de o verificare din oficiu, timpurie, a respectării legislației privind libera concurență de către autoritățile responsabile de la nivelul Uniunii Europene sau de la nivelul statelor membre în astfel de cazuri.6.Atrage atenția asupra riscurilor practicii semnalate de a solicita date personale în loc de bani pentru serviciile on-line, ca urmare a poziției vulnerabile a consumatorului față de tehnici avansate de manipulare și inginerie socială și recomandă stabilirea unor condiții specifice de informare precontractuală și de retractare mult mai favorabile consumatorului în aceste situații decât în cazul contractelor cu plata în bani.7.Susține consolidarea instrumentelor existente pentru protecția consumatorilor prin soluționarea alternativă a litigiilor și soluționarea on-line a litigiilor sub o formă aplicabilă la nivelul pieței unice, dar cât mai flexibilă, pentru a reflecta caracteristicile socioculturale din statele membre și pentru a permite depășirea barierelor de limbă și a celor derivate din practicile administrative diferite din statele membre.8.Propune analizarea, cât mai rapidă, a sectoarelor, produselor și serviciilor cu grad ridicat de risc în ceea ce privește diferențele dintre legislațiile naționale ale statelor membre, referitoare la sancționarea societăților comerciale care încalcă normele de protecție a consumatorilor, pentru a dezvolta operativ, inclusiv la scară națională, mecanisme legislative de descurajare a comercianților ce înșală consumatorii profitând de aceste diferențe. 9.Propune ca diferențele dintre sancțiuni, aplicabile practicilor de înșelare a consumatorilor, din legislațiile naționale să fie analizate în contextul diferențelor dintre normele de supraveghere a concurenței. 10.Atrage atenția asupra riscului ca sistemele informatice avansate de protecție a consumatorului, propuse să fie transformate de comercianții mai puțin onești în mijloace ilegitime de a-și înlătura concurența, în special atunci când poziția lor dominantă pe piață este amenințată de întreprinderile aflate la început de drum, de întreprinderile mici și mijlocii inovatoare sau preferate pe piața locală.11.Recomandă elaborarea unui document de îndrumare pentru consumatori, astfel încât noul pachet legislativ ce privește protecția consumatorilor să fie cât mai simplu de înțeles de către cetățeni și să reprezinte și un mijloc prin care să se verifice cu ușurință dacă au fost încălcate drepturile specifice. 12.Atrage atenția asupra necesității de a asigura în mod rezonabil siguranța produselor, de a evita riscul ca unele prevederi ale Uniunii Europene să fie excesiv de protective sau prea dificil de respectat ori să se refere la riscuri improbabile ori exagerate.13.Salută inițiativa Comisiei Europene de a propune acorduri bilaterale sau multilaterale de cooperare în materie de asigurare a protecției consumatorilor între Uniunea Europeană și terțe jurisdicții, precum SUA, Canada și, în viitor, China și propune extinderea, pe cât posibil, a acestei preocupări și spre alte regiuni în dezvoltare, în special din Asia și din Africa.14.Propune revizuirea normelor Uniunii privind etichetarea produselor alimentare, atât pentru asigurarea ușurinței de a le citi, cât și pentru a institui semnalarea cantitativă a componenților sau aditivilor, inclusiv a celor, în principiu, inofensivi, dar care au potențialul de a afecta sănătatea dacă nu sunt inscripționate pe etichete suficiente date referitoare la cantitate pentru a calcula aportul cumulativ zilnic.15.Propune transformarea dialogului Comisiei Europene cu consumatorii din statele membre într-un proces periodic, pentru informare asupra modificărilor, obiceiurilor de consum intervenite sub influența progresului tehnic și a societății digitale.16.Își exprimă preocuparea cu privire la utilizarea fondurilor și la eficiența așteptată a mecanismului propus prin care ar urma să se pregătească formatori principali și locali în domeniul legislației Uniunii Europene privind protecția consumatorilor, cu scopul de a ajuta întreprinderile mici și mijlocii să își îndeplinească mai ușor obligațiile legale, având în vedere că aceste întreprinderi sunt nevoite să aloce foarte mult timp și resurse acestor proceduri, dar nu preponderent din cauza necunoașterii, ci mai curând din cauza modului în care ele sunt formulate ori din diverse alte cauze, cum ar fi inadecvarea prevederilor normative la condițiile diverse din toate zonele Uniunii sau ca urmare a progresului tehnic.17.Consideră oportună sprijinirea dezvoltării cadrului de protecție a consumatorilor, în cazuri cum ar fi internetul lucrurilor, cu precădere în statele membre ale căror sisteme educative se adaptează mai dificil acestei noi realități a societății digitale.18.Se alătură îndemnului Comisiei Europene pentru eforturi intensificate ale tuturor factorilor responsabili, implicați, de la nivelul Uniunii și al statelor sale membre, de a colabora pentru a se aproba modificările legislative propuse și pentru a le introduce în codul legislativ înainte de desfășurarea alegerilor pentru Parlamentul European din luna mai 2019 și își manifestă deplina disponibilitate de a-și aduce contribuția în acest sens.Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaților în ședința din 18 iunie 2018, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,
PETRU-GABRIEL VLASE
București, 18 iunie 2018.Nr. 39.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x