HOTĂRÂRE nr. 383 din 23 iulie 1997

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 177 din 30 iulie 1997
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 9 04/01/2001
ART. 3MODIFICAT DEHG 428 24/05/2000
ART. 4MODIFICAT DEHG 428 24/05/2000
ART. 5MODIFICAT DEHG 428 24/05/2000
ART. 7MODIFICAT DEHG 428 24/05/2000
ART. 7MODIFICAT DEHG 861 28/09/2000
ART. 9MODIFICAT DEHG 428 24/05/2000
ART. 10ABROGAT DEHG 214 30/03/2000
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 11ABROGA PEHG 935 08/10/1996
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 22 26/05/1997
ActulREFERIRE LALEGE (R) 69 26/11/1991 ART. 115
ART. 11ABROGA PEHG 935 08/10/1996
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 9 04/01/2001
ART. 3MODIFICAT DEHG 428 24/05/2000
ART. 4MODIFICAT DEHG 428 24/05/2000
ART. 5MODIFICAT DEHG 428 24/05/2000
ART. 7MODIFICAT DEHG 428 24/05/2000
ART. 7MODIFICAT DEHG 861 28/09/2000
ART. 9MODIFICAT DEHG 428 24/05/2000
ART. 10ABROGAT DEHG 214 30/03/2000

privind organizarea şi funcţionarea prefecturilor



În temeiul art. 115 alin. (1) din Legea administraţiei publice locale nr. 69/1991, republicată, modificată prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 22/1997,Guvernul României hotărăşte: + 
Articolul 1(1) Prefectura se organizează şi funcţionează ca instituţie publică cu personalitate juridică, menita sa îndeplinească prerogativele conferite prin acte normative prefectului. Prefectura contribuie la asigurarea realizării în judeţ a strategiei şi obiectivelor cuprinse în programul de guvernare.(2) Exercitarea drepturilor şi asumarea obligaţiilor civile ale prefecturii se realizează de către prefect sau de către persoana desemnată de acesta. Prefectul este ordonator tertiar de credite.(3) Exercitarea capacităţii juridice de drept public aparţine numai prefectului.
 + 
Articolul 2(1) Prefectura are sediul în municipiul reşedinţa de judeţ, în Palatul administrativ, proprietate publică de interes naţional, aflat în administrarea acesteia.(2) În lipsa prefectului, subprefectul îndeplineşte atribuţiile ce revin acestuia potrivit legii, precum şi alte însărcinări date de Guvern.
 + 
Articolul 3(1) Prefectura are un aparat propriu condus de către prefect.(2) Prefectul stabileşte prin ordin structura organizatorică a aparatului propriu al prefecturii, în condiţiile legii. În cadrul acestei structuri organizatorice se pot organiza direcţii, servicii, birouri şi alte compartimente.(3) În judeţele cu o suprafaţa întinsă, cu localităţi amplasate la mari distanţe de reşedinţa judeţului sau în mari aglomerari urbane, prefectul poate organiza, cu aprobarea Departamentului pentru Administraţie Publică Locală, oficii prefecturale. Oficiile prefecturale funcţionează în subordinea directa a prefectului şi sunt componente ale structurii aparatului propriu al prefecturii.(4) Oficiile prefecturale se organizează în condiţiile legii prin încadrarea în numărul de posturi şi în fondurile alocate anual prefecturilor, prin ordinul ministrului delegat pe lângă primul-ministru pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului şi a Departamentului pentru Administraţie Publică Locală.(5) Oficiile prefecturale asigura îndeplinirea atribuţiilor specifice aparatului propriu al prefecturii, în localităţile situate în zona teritorială aferentă.
 + 
Articolul 4(1) Conducerea operativă a aparatului propriu al prefecturii se exercită de către un secretar general având, de regula, studii superioare juridice sau administrative. Secretarul general este numit şi eliberat din funcţie de către Departamentul pentru Administraţie Publică Locală, la iniţiativa prefectului, în condiţiile legii.(2) Oficiile prefecturale sunt conduse de un director, ale cărui numire şi eliberare din funcţie se fac prin ordin al prefectului.
 + 
Articolul 5Aparatul propriu al prefecturii îndeplineşte următoarele atribuţii principale:1. Cu privire la activitatea consiliului judeţean, a consiliilor locale şi a primarilor:a) examinează legalitatea actelor administrative ale autorităţilor administraţiei publice locale, a dispoziţiilor emise de preşedintele consiliului judeţean şi a deciziilor delegaţiei permanente ale acestui consiliu şi face propuneri corespunzătoare;b) elaborează rapoarte şi prezintă informări cu privire la actele controlate, la modul de organizare a executării legilor şi a altor acte normative de către primari, consiliile locale, consiliul judeţean, preşedintele acestuia, ori de către delegaţia permanenta;c) realizează procedura prealabilă cu privire la actele socotite ilegale; întocmeşte documentaţia necesară sesizării instanţelor de contencios administrativ cu privire la actele administrative nelegale şi susţine în justiţie acţiunile formulate;d) asigura evidenta şi păstrarea actelor autorităţilor administraţiei publice locale, transmise, potrivit legii, în vederea exercitării dreptului de control asupra legalităţii acestora; controlează respectarea dispoziţiilor legale cu privire la transmiterea, în termenele prevăzute de lege, a actelor autorităţilor administraţiei publice locale;e) conlucreaza cu preşedintele consiliului judeţean şi cu delegaţia permanenta la elaborarea proiectelor de hotărâri ale Guvernului, propuse de consiliul judeţean;f) face propuneri de acte normative din sfera de competenţa a autorităţilor administraţiei publice locale, pe care le transmite Departamentului pentru Administraţie Publică Locală.2. Cu privire la activitatea serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale:a) solicita şi primeşte, în condiţiile legii, informări privind activitatea desfăşurată de serviciile publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale organizate la nivelul judeţului şi al municipiului Bucureşti, de unităţile din subordinea ministerelor care nu au servicii descentralizate, precum şi de regiile autonome de interes naţional şi de sucursalele acestora din judeţe sau din municipiul Bucureşti pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, potrivit legii;b) întocmeşte informări cu privire la activitatea desfăşurată de serviciile publice descentralizate, semnaleaza divergenţele apărute între acestea şi autorităţile administraţiei publice locale şi elaborează propuneri corespunzătoare privind medierea acestora, conform legii;c) examinează, împreună cu serviciile publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale şi cu autorităţile administraţiei publice locale, stadiul de execuţie a unor lucrări şi acţiuni care se derulează în comun, de către acestea.3. Cu privire la activitatea Comitetului director teritorial:a) întocmeşte şi propune spre adoptare Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comitetului director teritorial pe baza Regulamentului-cadru orientativ elaborat de către departamentul pentru Administraţie Publică Locală;b) realizează lucrările de secretariat pentru Comitetul director teritorial şi prezintă propuneri cu privire la programul de activitate al acestuia;c) elaborează, anual, pe baza programului de guvernare, propriul program al judeţului sau al municipiului Bucureşti;d) difuzează hotărârile adoptate de Comitetul director teritorial serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale din unităţile administrativ-teritoriale, precum şi regiile autonome de interes naţional ori sucursalelor acestora şi, spre informare, autorităţilor administraţiei publice locale.4. Cu privire la respectarea legilor şi hotărârilor Guvernului, asigurarea ordinii publice şi apărarea drepturilor cetăţenilor:a) elaborează studii şi rapoarte cu privire la aplicarea actelor normative în vigoare şi prezintă propuneri de eliminare a disfunctiilor semnalate;b) colaborează cu unităţile teritoriale ale Ministerului de Interne, care sunt obligate, potrivit legii, sa acorde sprijin prefectului, în vederea exercitării atribuţiilor de menţinere a ordinii şi liniştii publice şi prevenirii infracţiunilor;c) conlucreaza cu reprezentanţii locali ai Ministerului Apărării Naţionale şi Serviciului Roman de Informaţii la elaborarea măsurilor ce se impun pentru apărarea proprietăţii publice şi private, precum şi pentru asigurarea siguranţei cetăţenilor;d) urmăreşte îndeplinirea măsurilor dispuse de prefect, ca şef al apărării civile din judeţ, şi se îngrijeşte de elaborarea propunerilor privind acordarea ajutoarelor umanitare de prima urgenta constând în bunuri, produse şi bani – puse la dispoziţie de către Guvern – în scopul protecţiei populaţiei în situaţii excepţionale, determinate de calamitati naturale, epidemii, incendii, fenomene sociale sau economice deosebite.5. Cu privire la realizarea programului de guvernare:a) contribuie la organizarea aplicării programelor şi strategiilor guvernamentale sau ministeriale cu privire la restructurarea sectoriala, privatizare, aprovizionarea populaţiei cu produse de baza şi combustibili, protecţia consumatorilor etc.;b) realizează documentarea necesară în vederea elaborării raportului anual privind starea generală economico-socială a judeţului, care se înaintează Guvernului până la data de 15 februarie a anului următor, precum şi a informărilor ce vor fi prezentate autorităţilor administraţiei publice locale, cu privire la activitatea serviciilor publice descentralizate.6. Cu privire la integrarea europeană: a) elaborează propuneri privind integrarea europeană în probleme care privesc judeţul respectiv;b) se îngrijeşte de aplicarea, în activitatea proprie, a prevederilor din Acordul de asociere şi din Strategia naţionala privind aderarea României la Uniunea Europeană;c) elaborează informări privind activitatea desfăşurată şi stadiul aplicării măsurilor de integrare europeană;d) urmăreşte ca proiectele hotărârilor Guvernului iniţiate la nivel judeţean, actele emise de autorităţile administraţiei publice locale, precum şi hotărârile Comitetului director teritorial să fie în concordanta cu legislaţia europeană în materie. Asigura consultanţa autorităţilor administraţiei publice locale privind proiectele acordurilor de colaborare, cooperare, asociere, înfrăţire şi aderare, iniţiate de acestea.7. În afară atribuţiilor prevăzute la pct. 1-6, aparatul propriu al prefecturii îndeplineşte şi următoarele sarcini:a) întocmeşte documentaţiile aferente proiectului de hotărâre a Guvernului privind defalcarea patrimoniului, iar după aprobarea acestuia, procedează la predarea-preluarea patrimoniului cuvenit fiecărei unităţi administrativ-teritoriale, încheind protocoalele necesare, pe care le prezintă spre semnare; sprijină autorităţile administraţiei publice locale la elaborarea propunerilor privind defalcarea patrimoniului;b) elaborează, pe baza datelor statistice, oficiale, proiectul ordinului de stabilire a numărului consilierilor locali şi judeţeni, în condiţiile legii, şi îl supune spre aprobare prefectului, care coordonează, sprijină şi controlează activitatea consiliilor locale, a consiliului judeţean şi a primarilor în legătură cu pregătirea, organizarea şi desfăşurarea alegerilor locale, parlamentare şi prezidenţiale; întocmeşte graficul de convocare a consiliilor locale şi a consiliului judeţean în şedinţa de constituire;c) efectuează verificări şi întocmeşte documentaţia necesară în vederea sesizării Guvernului cu propuneri de dizolvare a unor consilii locale sau judeţene, după caz, suspendarea din funcţie a unor consilieri sau primari ori pentru demiterea unor primari, precum şi pentru stabilirea datei noilor alegeri;d) participa în comisiile de examinare a candidaţilor înscrişi la examen sau la concurs pentru ocuparea unor posturi vacante de secretari ai primăriilor, întocmeşte documentaţia necesară emiterii ordinului prefectului pentru numirea în funcţie a candidaţilor declaraţi reusiti; urmăreşte modul de îndeplinire de către secretarii primăriilor a atribuţiilor stabilite prin lege şi face propuneri corespunzătoare;e) participa la realizarea lucrărilor de secretariat ale comisiei judeţene de aplicare a Legii fondului funciar nr. 18/1991; verifica sesizările şi contestaţiile şi prezintă concluziile în legătură cu stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor; susţine în instanţele de judecată acţiunile introduse în aplicarea legii;f) întocmeşte lucrările necesare emiterii avizului prefectului pentru numirea şi eliberarea din funcţie a conducătorilor serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale ale administraţiei publice, organizate în judeţ şi în municipiul Bucureşti;g) elaborează proiectele de ordine ale prefectului, având ca obiect stabilirea de măsuri cu caracter tehnic sau de specialitate;h) aduce la cunoştinţa publică, prin afişare sau publicare, ordinele cu caracter normativ emise de prefect şi comunică persoanelor interesate ordinele cu caracter individual, urmărind modul de îndeplinire a acestora;i) rezolva, în limitele competentelor ce revin prefecturii, cererile şi sesizările, adresate acesteia, prezentând prefectului propuneri de rezolvare;j) desfăşoară, din însărcinarea Departamentului pentru Administraţie Publică Locală, acţiuni de îndrumare şi control privind îndeplinirea de către primari a atribuţiilor delegate şi executate de către aceştia în numele statului.Prefectul poate stabili, prin ordin, şi alte atribuţii, pentru aparatul propriu, în vederea îndeplinirii în cele mai bune condiţii a prerogativelor ce i-au fost conferite prin reglementările legale.
 + 
Articolul 6(1) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, prefectul va aproba, prin ordin, Regulamentul de organizare şi funcţionare a aparatului propriu, care va cuprinde şi atribuţiile ce revin fiecărui compartiment.(2) Pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare a aparatului propriu se va întocmi fişa fiecărui post din statul de funcţii.
 + 
Articolul 7(1) Încadrarea şi eliberarea personalului din funcţie se efectuează potrivit legii, prin ordin al prefectului.(2) Numărul maxim de posturi alocate prefecturilor se stabileşte anual, prin ordin al ministrului delegat pe lângă primul-ministru pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului şi a Departamentului pentru Administraţie Publică Locală, în funcţie de prevederile bugetului de stat. La aceasta se adauga, în mod corespunzător, numărul de posturi aferente funcţiilor de prefect, subprefect şi secretar general al prefecturii.(3) La încadrarea sau promovarea personalului în grade profesionale superioare nu se vor depăşi ponderile de 60% pentru gradul I A şi de 40% pentru gradul I din totalul funcţiilor de execuţie cu studii superioare.
 + 
Articolul 8Personalul din aparatul propriu al prefecturii, inclusiv secretarul general al acesteia, are statut de funcţionar public.
 + 
Articolul 9Îndrumarea şi controlul asupra activităţii desfăşurate de aparatul propriu, cat şi perfecţionarea pregătirii profesionale se asigura de către departamentul pentru Administraţie Publică Locală.
 + 
Articolul 10Fondurile necesare acoperirii cheltuielilor generale pentru funcţionarea prefecturilor se asigura în bugetul acestora de către Secretariatul General al Guvernului.
 + 
Articolul 11Hotărârea Guvernului nr. 935 din 8 octombrie 1996 privind organizarea şi funcţionarea prefecturilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 din 24 octombrie 1996, precum şi orice alte dispoziţii contrare prezentei hotărâri se abroga.PRIM-MINISTRUVICTOR CIORBEAContrasemnează:–––––Ministru delegatpe lângă primul-ministrupentru coordonareaSecretariatului Generalal Guvernuluişi a Departamentuluipentru Administraţie Publică Locală,Remus Opris–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x