privind aprobarea Normelor Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale de aplicare a prevederilor Legii nr. 86/1997 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţa socială
Guvernul României hotărăşte: +
Articolul UNICSe aprobă Normele Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale de aplicare a prevederilor Legii nr. 86/1997*) pentru modificarea şi completarea Legii nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţa socială, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 107 din 30 mai 1997.–––––Notă …
*) Legea nr. 86/1997 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 107 din 30 mai 1997.PRIM-MINISTRUVICTOR CIORBEAContrasemnează:–––––Ministrul muncii şi protecţiei sociale,Alexandru Athanasiup. Ministru de stat,ministrul finanţelor,Corneliu Eugeniu Gorcea,secretar de stat +
NORMELEMinisterului Muncii şi Protecţiei Sociale de aplicare a prevederilor Legii nr. 86/1997 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţa socială1. Reluarea plăţii pensiei pentru persoanele, cetăţeni români, ale căror drepturi de pensie au fost suspendate ca urmare a schimbării domiciliului pe teritoriul altei tari cu care România nu are încheiată convenţie de reciprocitate în domeniul asigurărilor sociale şi pensiilor, se face pe baza cererii adresate oficiului de pensii care a luat măsura suspendării.2. Reluarea plăţii pensiei suspendate sau înscrierea la pensie a unui cetăţean român cu domiciliul în străinătate poate fi solicitată de titularul dreptului suspendat sau de către titularul noului drept de pensie, care îndeplineşte condiţiile pentru acordarea pensiei prevăzute de legea română.3. Cererea de reluare a plăţii pensiei sau de înscriere la pensie se poate depune şi prin intermediul mandatarului desemnat. În cazul în care se solicita o înscriere noua la pensie, cererea va fi adresată oficiului de pensii în a cărui raza teritorială îşi are domiciliul mandatarul sau îşi are reşedinţa în România titularul.Mandatul se obţine în condiţiile prevăzute în prezentele norme.4. În cazul unei înscrieri noi la pensie, cererea va fi însoţită de următoarele acte:– carnetul de muncă în original şi în xerocopie; în cazul în care titularul nu poseda carnetul de muncă, nefiindu-i eliberat la plecarea din ţara, acesta sau mandatarul se va adresa ultimei unităţi al carei angajat a fost titularul sau Oficiului de evidenta a documentelor de asigurare;– copie de pe pasaport, din care să rezulte cetăţenia română;– alte acte necesare înscrierii la pensie conform legislaţiei române, inclusiv adeverinta de venituri care constituie baza de calcul al pensiei, conform art. 10 din Legea nr. 3/1977, modificată şi completată.5. În cazul reluării plăţii pensiei, drepturile se vor acorda de la data intrării în vigoare a Legii nr. 86/1997, cu respectarea termenului general de prescripţie, calculat de la data depunerii cererii.6. În cazul inscrierilor noi, drepturile de pensie se vor acorda cu începere de la data de întâi a lunii următoare înregistrării cererii, cu toate actele necesare stabilirii dreptului.7. Plata pensiei se poate efectua:a) titularului, prin posta, la reşedinţa declarata din România sau prin cont curent deschis la Casa de Economii şi Consemnaţiuni ori la o alta instituţie financiar-bancară cu care Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale are încheiată o convenţie în acest sens; … b) mandatarului desemnat de titular prin procura specială pentru încasarea drepturilor de pensie, plata făcându-se în acest fel prin cont curent deschis la Casa de Economii şi Consemnaţiuni sau la o alta instituţie financiar-bancară cu care Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale are încheiată o convenţie în acest sens. Procura specială se va reînnoi la fiecare 6 luni. … 8. Procura specială se eliberează direct titularului de către notarii publici de pe teritoriul României sau de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României şi trebuie să conţină următoarele elemente:– numele, prenumele, cetăţenia (română), data şi locul naşterii, domiciliul şi actul de identitate ale titularului dreptului de pensie (valabil la data eliberării procurii);– numele, prenumele, datele de identificare (buletinul de identitate, domiciliul, data şi locul naşterii) ale mandatarului;– obiectul mandatului (întocmirea dosarului de pensie, deschiderea contului curent, încasarea pensiei pentru plati curente şi restante, semnarea extrasului de cont);– precizarea ca mandatarul are obligaţiile ce revin titularului, inclusiv aceea de a anunta, în termen, oficiului de pensii orice modificare intervenita în situaţia titularului, de natura sa modifice sau sa înceteze dreptul la pensie.9. Pensia de invaliditate se stabileşte în aceleaşi condiţii ca şi în cazul persoanelor care au domiciliul în România, cu respectarea dispoziţiilor legale privind expertizarea şi revizuirea medicală. Neprezentarea la revizuirea medicală atrage suspendarea plăţii pensiei de invaliditate începând cu luna următoare.În cazul în care pensionarului de invaliditate i s-a agravat starea de sănătate şi nu se poate prezenta la termenul de revizuire, acesta este obligat sa trimită, în timp util, unităţii de expertiza medicală şi recuperare a capacităţii de muncă în evidenta căreia se afla, documentele medicale oficiale pe baza cărora i se fixează un nou termen de revizuire.10. În cazul pensiei de urmaş, regimul juridic aplicat urmasului va fi acelaşi cu cel al susţinătorului legal.11. Persoanele care domiciliază în tari cu care România are încheiate convenţii în domeniul asigurărilor sociale şi pensiilor beneficiază, la stabilirea şi la plata pensiei, numai de prevederile respectivelor convenţii.–––––