privind aprobarea Strategiei Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor în perioada 2005-2008
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,având în vedere prevederile art. 3 alin. (1) pct. 1 şi 2 din Hotărârea Guvernului nr. 755/2003 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, cu modificările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul UNICSe aprobă Strategia Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor în perioada 2005-2008, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.PRIM-MINISTRUCĂLIN POPESCU-TĂRICEANUContrasemnează:–––––Şeful Cancelariei Primului-Ministru,Aleodor Marian FrâncuAutoritatea Naţionalăpentru Protecţia Consumatorilor,Cătălin Florin Teodorescu,secretar de statMinistrul integrării europene,Ene DingaBucureşti, 28 aprilie 2005.Nr. 364. +
Anexa STRATEGIAAutorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilorîn perioada 2005-2008Politica de protecţie a consumatorilor pentru perioada 2005-2008 se fundamentează pe următoarele obiective generale pentru promovarea intereselor consumatorilor pe piaţă:1. realizarea unui înalt nivel de protecţie a consumatorilor;2. aplicarea efectivă a legislaţiei în domeniul protecţiei consumatorilor;3. întărirea activităţilor de informare, consiliere şi educare a consumatorilor.Strategia, prin obiectivele şi priorităţile sale, urmăreşte realizarea unei protecţii a consumatorilor în România asemănătoare cu cea existentă în statele membre ale Uniunii Europene, incluzând securitatea, interesele economice, informarea şi educarea consumatorilor, precum şi promovarea organizaţiilor de consumatori pentru dezvoltarea unui rol activ în realizarea politicii de protecţie a consumatorilor.În cadrul strategiei pentru perioada 2005-2008, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) are în vedere dezvoltarea unei politici de protecţie a consumatorilor sistematice, riguroase şi bine organizate de prevenire, unei reacţii rapide prin prezenţa reprezentanţilor săi pe întregul teritoriu al ţării şi unei activităţi eficiente, inclusiv de cooperare cu alte organisme competente ale statului, la nivel naţional şi local. În plus, întărirea parteneriatului cu societatea civilă, în general, şi cu cercurile de afaceri, în special, va conduce la o mai bună cunoaştere şi înţelegere a problemelor consumatorilor şi implicit la realizarea unei mai bune protecţii a acestora.Obiectivul 1: Realizarea unui înalt nivel de protecţie a consumatorilorAvând în vedere transpunerea la nivel naţional a acquisului comunitar specific, referitor la cadrul legislativ care reglementează condiţiile de securitate a produselor, diverse practici comerciale şi drepturile contractuale ale consumatorilor, priorităţile pentru perioada 2005-2008 sunt:1.1. Continuarea procesului de preluare a acquisului comunitar prin elaborarea şi promovarea de acte normative şi reglementări privind importul şi comercializarea produselor alimentare, nealimentare şi a serviciilor, în scopul asigurării securităţii consumatorilor, precum şi protecţiei intereselor economice ale acestoraSe au în vedere:1.1.1. elaborarea de acte normative sau de modificări şi completări ale legislaţiei existente, în funcţie de apariţia unor noi reglementări europene, de modificări şi completări ale acquisului comunitar, incluzând securitatea produselor şi a serviciilor, protecţia intereselor economice ale consumatorilor, practici comerciale, relaţii contractuale etc.;1.1.2. elaborarea de documente referitoare la implementarea legii privind securitatea generală a produselor şi problemele specifice de securitate, inclusiv pentru participarea la Sistemul european RAPEX de schimb rapid de informaţii privind produsele periculoase;1.1.3. modificarea şi completarea legislaţiei privind regimul metalelor preţioase, al aliajelor acestora şi al pietrelor preţioase, precum şi a actelor normative în aplicarea acesteia;1.1.4. modificarea şi completarea actelor normative care pot constitui bariere în calea liberei circulaţii a produselor şi serviciilor.1.2. Întărirea cooperării cu celelalte instituţii ale administraţiei publice centrale şi locale, inclusiv prin elaborarea de acte normative, precum şi dezvoltarea sau, după caz, încheierea de protocoale de colaborareSe au în vedere:1.2.1. elaborarea în comun de acte normative sau de modificări şi completări ale legislaţiei existente, pentru transpunerea acquisului comunitar care intră în domeniul de responsabilitate al politicii de protecţie a consumatorilor, incluzând informarea, sănătatea şi securitatea acestora;1.2.2. elaborarea Strategiei Comitetului interministerial pentru supravegherea pieţei produselor şi serviciilor şi protecţia consumatorilor;1.2.3. încheierea de protocoale de colaborare privind supravegherea pieţei şi, după caz, de proceduri comune de control.1.3. Dezvoltarea cooperării cu mediul de afaceri ca instrument pentru promovarea şi protecţia intereselor consumatorilorSe au în vedere:1.3.1. participarea ANPC la reorganizarea sistemului de acordare de avize, autorizaţii, licenţe, certificate de clasificare, respectiv a celui pentru expertizare şi certificare, în scopul eliminării barierelor în calea liberei circulaţii a mărfurilor, asigurând creşterea rolului ANPC în prevenirea şi constatarea abaterilor de la legislaţie;1.3.2. acordarea de sprijin pentru agenţii economici în acţiunile derulate de aceştia în elaborarea de coduri de bună practică/conduită;1.3.3. derularea de activităţi de consultanţă către persoanele juridice, în scopul unei mai bune înţelegeri a problemelor privind protecţia consumatorilor şi al stabilirii unui parteneriat cu societatea civilă şi cu reprezentanţii cercurilor de afaceri pentru creşterea gradului de protecţie a consumatorilor;1.3.4. realizarea unui ghid privind acţiuni corective ce trebuie întreprinse de către producători şi distribuitori pentru limitarea consecinţelor provocate de produsele periculoase, inclusiv retragerea din circuitul de distribuţie şi returnarea de la consumatori;1.3.5. întărirea cooperării dintre ANPC şi producători, importatori, distribuitori, vizând în principal schimbul de informaţii pentru identificarea produselor cu risc, descrierea completă şi corectă a riscului, cantitatea de produse aflate în reţeaua de distribuţie, mijloacele de realizare a acţiunii corective şi modalităţile de informare a consumatorilor privind riscurile produselor aflate în reţeaua de distribuţie sau la consumatori.1.4. Dezvoltarea capacităţii administrative a ANPC, inclusiv prin creşterea numărului de personal şi întărirea bazei tehnico-economiceSe au în vedere:1.4.1. perfecţionarea resurselor umane prin:a) derularea unor programe de training al personalului atât prin acţiuni proprii, cât şi în colaborare cu alte instituţii; … b) realizarea unor programe de training prin intermediul proiectelor PHARE; … c) training, cu sprijinul Oficiului TAIEX al Comisiei Europene, pentru participarea specialiştilor ANPC la diverse sesiuni de pregătire, seminarii şi simpozioane, organizate în Uniunea Europeană; … d) training, cu sprijinul Comisiei Europene, pentru specialiştii ANPC, în scopul participării la Sistemul european RAPEX de schimb rapid de informaţii privind produsele periculoase; … 1.4.2. întărirea bazei tehnico-economice şi creşterea numărului de personal prin:a) alocarea de resurse financiare pentru activitatea de supraveghere a pieţei, în special în scopul asigurării securităţii produselor; … b) alocarea de resurse sporite pentru efectuarea de teste de laborator; … c) creşterea capacităţii de analiză şi testare privind securitatea şi/sau conformitatea produselor, inclusiv depistarea produselor falsificate sau contrafăcute, prin dotarea laboratoarelor; … d) creşterea numărului de personal, în scopul îmbunătăţirii capacităţii administrative a ANPC de supraveghere a pieţei; … 1.4.3. alinierea instituţiei la cerinţele noilor tehnologii ale informaţiei şi telecomunicaţiilor, prin:a) dezvoltarea unui sistem Intranet pentru distribuirea informaţiei şi implementarea activităţilor de supraveghere, la nivel central şi al oficiilor teritoriale, incluzând: … 1. crearea unui soft integrat la nivel central şi la nivelul structurilor teritoriale, care va permite transmiterea datelor între ANPC şi cele 42 de oficii teritoriale;2. dotarea cu echipamente de tehnică de calcul, la nivel central şi la nivelul celor 42 de oficii teritoriale;b) prezentarea informaţiilor de interes public pe pagina web a ANPC; … 1.4.4. dezvoltarea cooperării externe prin:a) efectuarea pregătirilor necesare şi, după caz, asigurarea dotărilor aferente, astfel ca, după primirea acordului din partea Comisiei Europene, ANPC – ca punct naţional de contact privind produsele periculoase – să poată participa la Sistemul european RAPEX de schimb rapid de informaţii privind produsele periculoase; … b) schimb de informaţii şi specialişti cu instituţii similare din statele membre ale Uniunii Europene, în scopul promovării experienţei şi a celor mai bune practici în domeniul protecţiei consumatorilor; … c) participarea specialiştilor ANPC la reuniuni internaţionale pe teme de protecţia consumatorilor. … Dezvoltarea cadrului legislativ şi întărirea capacităţii instituţionale în domeniul protecţiei consumatorilor, precum şi întărirea cooperării interinstituţionale şi cu mediul de afaceri vor crea instrumentele necesare pentru promovarea intereselor consumatorilor pe piaţa produselor şi serviciilor, inclusiv servicii de interes general, determinând creşterea responsabilităţii tuturor celor implicaţi în producerea sau furnizarea de produse/servicii şi integrarea unui înalt nivel de protecţie a consumatorilor în celelalte politici sectoriale.Obiectivul 2: Aplicarea efectivă a legislaţiei în domeniul protecţiei consumatorilorExistenţa legislaţiei armonizate cu acquisul comunitar în domeniul protecţiei consumatorilor legitimează şi impune verificarea respectării acesteia, prin efectuarea de controale pe piaţa produselor şi serviciilor – la producători, importatori, distribuitori, vânzători, prestatori de servicii şi în unităţile vamale. Pentru perioada 2005-2008 sunt stabilite următoarele priorităţi:2.1. Desfăşurarea de acţiuni de control pentru asigurarea cerinţelor de securitate şi/sau de conformitate a produselor şi serviciilorSe au în vedere acţiuni de control, inclusiv bazate pe metode de analiză a riscului, privind:2.1.1. depistarea şi, după caz, retragerea de pe piaţă sau de la consumatori a produselor şi serviciilor nealimentare, care, în condiţii previzibile de utilizare, prezintă risc pentru consumatori;2.1.2. depistarea şi, după caz, retragerea de pe piaţă sau de la consumatori a produselor şi serviciilor alimentare care prezintă risc asupra sănătăţii consumatorilor;2.1.3. verificarea conformităţii produselor sau serviciilor cu cerinţele declarate sau impuse prin reglementări.2.2. Desfăşurarea de acţiuni de control în scopul protecţiei drepturilor şi intereselor economice ale consumatorilor la furnizarea de produse şi servicii, inclusiv servicii de interes public şi financiareSe au în vedere:2.2.1. efectuarea de acţiuni de control privind apărarea intereselor economice ale consumatorilor, inclusiv asigurarea dreptului la despăgubire;2.2.2. efectuarea de acţiuni de control privind cerinţele specifice referitoare la reglementarea anumitor practici comerciale, cum ar fi vânzarea în afara spaţiilor comerciale, vânzarea la distanţă, publicitatea, indicarea preţurilor etc.;2.2.3. efectuarea de acţiuni de control privind relaţiile contractuale dintre comercianţi şi consumatori, inclusiv pentru servicii de interes public şi financiare, cum ar fi clauzele abuzive din contracte, creditele pentru consum, serviciile financiare la distanţă, pachetele de servicii turistice etc.2.3. Rezolvarea reclamaţiilor consumatorilorSe au în vedere:2.3.1. îmbunătăţirea modalităţilor de primire şi soluţionare a sesizărilor şi reclamaţiilor;2.3.2. efectuarea de acţiuni de control privind rezolvarea reclamaţiilor consumatorilor;2.3.3. crearea cadrului legislativ pentru rezolvarea alternativă a litigiilor consumatorilor, prin realizarea unui act normativ care să permită introducerea medierii ca alternativă a soluţionării de către instanţele de judecată a plângerilor consumatorilor.2.4. Cooperarea cu alte instituţii ale administraţiei publice centrale şi locale şi, după caz, cu statele membre sau candidate ale Uniunii Europene în realizarea de acţiuni de controlSe au în vedere:2.4.1. continuarea coordonării generale a activităţilor de supraveghere a pieţei în cadrul Comitetului interministerial pentru supravegherea pieţei produselor şi serviciilor şi protecţia consumatorilor;2.4.2. efectuarea de acţiuni de control în cooperare cu alte instituţii ale administraţiei publice centrale şi locale şi, după caz, cu statele membre sau candidate ale Uniunii Europene – la producători, importatori, pe piaţă, precum şi în unităţile vamale – privind securitatea şi/sau conformitatea produselor destinate consumatorilor.2.5. Efectuarea de către ANPC – ca punct naţional de contact – a schimbului rapid de informaţii privind produsele periculoase atât cu oficiile sale teritoriale, cât şi cu alte instituţii ale administraţiei publice centrale şi locale, cu instituţii similare din statele membre ale Uniunii Europene prin Sistemul european RAPEX de schimb rapid de informaţii privind produsele periculoaseSe au în vedere:2.5.1. colectarea şi evaluarea datelor primite de la nivelul oficiilor teritoriale, privind securitatea produselor, în scopul luării măsurilor care se impun;2.5.2. comunicarea cu celelalte instituţii publice cu responsabilităţi în domeniu şi în special cu reprezentanţii vamali, în scopul identificării aspectelor de securitate a produselor de import şi luării măsurilor care se impun;2.5.3. participarea la schimbul rapid de informaţii prin Sistemul european RAPEX de schimb rapid de informaţii privind produsele periculoase, în conformitate cu metodologia stabilită la nivelul Uniunii Europene pentru acest sistem.2.6. Realizarea de acţiuni specifice de control, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase în România, republicată2.7. Verificarea îndeplinirii condiţiilor în baza cărora au fost autorizaţi agenţii economici care desfăşoară activităţi cu metale preţioaseAplicarea efectivă a legislaţiei armonizate în domeniul protecţiei consumatorilor şi întărirea cooperării, la nivel naţional şi european, prin preluarea celor mai bune practici în domeniul supravegherii pieţei, reprezintă elemente esenţiale pentru a se asigura accesul consumatorilor la produse şi servicii mai sigure şi mai sănătoase, o alegere mai bună, informaţii mai complete despre produse şi servicii, realizându-se astfel un nivel de protecţie a consumatorilor asemănător celui existent în statele membre ale Uniunii Europene.3. Întărirea activităţilor de informare, consiliere şi educare a consumatorilorAl treilea obiectiv al politicii pentru protecţia consumatorilor este întărirea activităţilor de informare, consiliere şi educare a consumatorilor. Pentru perioada 2005-2008 sunt prevăzute următoarele priorităţi:3.1. Dezvoltarea instrumentelor de informare şi educare a consumatorilorSe au în vedere:3.1.1. organizarea de campanii naţionale de informare a consumatorilor asupra drepturilor pe care aceştia le au;3.1.2. realizarea de emisiuni radio, TV, precum şi publicarea de articole în presă pe probleme din domeniul protecţiei consumatorilor;3.1.3. derularea de acţiuni speciale (seminarii, reuniuni etc.), în colaborare cu organizaţiile de consumatori, inclusiv cu ocazia Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor – 15 martie;3.1.4. dezvoltarea paginii web a ANPC pentru a contribui la o mai bună informare şi consiliere a consumatorilor;3.1.5. colaborarea cu mass-media în acţiunile de avertizare a consumatorilor cu privire la riscurile legate de folosirea anumitor produse sau servicii.3.2. Implicarea mai activă a organizaţiilor neguvernamentale de consumatori în procesul de elaborare a deciziilor ce pot avea impact asupra intereselor lorSe au în vedere:3.2.1. participarea organizaţiilor neguvernamentale de consumatori în cadrul: organismelor consultative, Comitetului interministerial pentru supravegherea pieţei produselor şi serviciilor şi protecţia consumatorilor, precum şi în cadrul comisiilor pentru clauze abuzive şi pentru securitatea produselor;3.2.2. consultarea organizaţiilor neguvernamentale de consumatori în iniţiativele legislative din domeniul protecţiei consumatorilor.3.3. Asigurarea de sprijin şi consultanţă pentru organizaţiile neguvernamentale de consumatoriSe au în vedere:3.3.1. acordarea din bugetul ANPC, în perioada 2005-2007, a contribuţiei financiare din partea României la bugetul general al Uniunii Europene, conform Memorandumului de înţelegere dintre Comunitatea Europeană şi România, privind participarea României la cadrul general pentru finanţarea acţiunilor Comunitarii în sprijinul politicii consumatorilor pentru anii 2004-2007; aceasta va permite organizaţiilor neguvernamentale de consumatori din România să poată participa la acţiunile sus-menţionate finanţate de Comisia Europeană;3.3.2. acordarea de consultanţă şi sprijin, inclusiv financiar, organizaţiilor neguvernamentale de consumatori.Dezvoltarea activităţilor de informare, consiliere şi educare a consumatorilor va avea ca efect crearea unui consumator bine informat, capabil să ia o decizie în deplină cunoştinţă de cauză. În acelaşi timp este necesar ca vocea consumatorilor să fie auzită şi, în acest sens, rolul principal îl au asociaţiile neguvernamentale de consumatori. Dezvoltarea unei mişcări reprezentative şi independente a consumatorilor, implicată în activitatea de informare, educare, consiliere şi reprezentare, va permite consumatorilor să joace un rol important pe piaţă, iar – în cadrul organismelor consultative – să îşi exprime punctul de vedere alături de reprezentanţii altor organisme guvernamentale sau patronale.Strategia ANPC pentru perioada 2005-2008 a fost realizată pentru a răspunde cerinţelor consumatorilor din România, fiind în acelaşi timp armonizată cu Strategia Comisiei Europene privind politica consumatorilor.––––