În temeiul dispozițiilor art. 67 și ale art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naționale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/56 din 22.02.2024,Senatul adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul 1Senatul României constată că:1.declarația se circumscrie obiectivelor din ce în ce mai ambițioase în materie de climă, mediu, digitalizare, sănătate și societate ale UE, sens în care trebuie să fie luate măsuri mai ferme privind mobilitatea urbană. Se face astfel un pas suplimentar în direcția trecerii de la abordarea actuală, bazată pe fluxurile de trafic, la una bazată pe deplasarea persoanelor și a mărfurilor într-un mod durabil; … 2.comunicarea evidențiază efectele pozitive asupra industriei europene a ciclismului, sector economic important și în continuă creștere la nivel european, utilizarea pe scară largă a bicicletei însemnând mai multe locuri de muncă locale de înaltă calitate și creșterea ponderii industriei ciclismului în economia U.E. … +
Articolul 2Senatul României consideră că:1.declarația prezintă atât un cadru de referință, cât și orientări pentru a spori nivelul de utilizare a bicicletei în UE și a sprijini locurile de muncă de calitate și industria conexă; … 2.documentul aduce în discuție nevoia construirii unei infrastructuri pentru biciclete extinse și mai sigure la nivelul UE; … 3.de comun acord cu poziția manifestată de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI), atenția și importanța sporite generate de Declarația europeană privind deplasarea cu bicicleta determină rezultate pozitive, astfel:a)atingerea obiectivelor asumate de MTl, prin adoptarea Planului național integrat în domeniul energiei și schimbărilor Climatice 2021-2030 (PNIESC), nu se poate obține fără promovarea prioritară a mobilității alternative. Ciclismul este o componentă esențială și sustenabilă a PNIESC, a cărui promovare permite atingerea obiectivelor climatice; … b)rețeaua transeuropeană de transport – TEN-T nu include în acest moment ciclismul. La nivelul instituțiilor UE (în special la nivelul Comisiei Europene) este analizat Regulamentul TEN-T în vederea completării și includerii modurilor de transport active; … c)în ceea ce privește transportul multimodal, în vederea creării unei legături sinergice între ciclism și alte moduri de transport, vor fi necesare: legături mai bune ale infrastructurii aferente ciclismului cu infrastructura pentru transportul public; parcări sigure și securizate; extinderea infrastructurii ciclabile pentru o conectivitate mai bună între orașe și zonele rurale; … … 4.în congruență cu poziția exprimată de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor:a)această formă de transport durabil trebuie promovată prin campanii de sensibilizare și promovare, ca formă sănătoasă de transport și recreere, consolidând în același timp capacitățile și formarea profesioniștilor din domeniul mobilității active; … b)în scopul promovării unei utilizări sporite a bicicletei, este necesară îmbunătățirea continuă a calității, cantității și atractivității infrastructurii pentru biciclete; … c)pentru a valorifica potențialul acestui tip de transport durabil astfel încât să poată contribui în mod eficient la realizarea obiectivelor UE în domeniile mobilității, climei, sănătății și mediului, trebuie sporit gradul de utilizare a bicicletei; … d)declarația ia în calcul abordarea acestei forme de transport durabil în cadrul politicilor incluzive privind mobilitatea urbană la toate nivelurile de guvernanță și finanțare, acordând o atenție deosebită persoanelor cu mobilitate redusă; … … 5.pe aceeași linie cu poziția exprimată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului: fiind una dintre cele mai durabile și mai sănătoase forme de transport, deplasarea cu bicicleta contribuie la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, a poluării atmosferice și fonice și la decongestionarea traficului, ajutând economia locală prin crearea de locuri de muncă verzi în cadrul întreprinderilor mici și mijlocii; … 6.în consonanță cu poziția exprimată de Direcția de sănătate publică din cadrul Ministerului Sănătății: deplasarea cu bicicleta constituie un beneficiu pentru sănătatea publică. … +
Articolul 3Senatul României apreciază implicarea Guvernului României, prin intermediul ministerelor competente, în demersurile de facilitare a utilizării bicicletelor:1.Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor desfășoară, prin Administrația Fondului pentru Mediu, Programul de realizare a pistelor pentru biciclete, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 2.506/2022 pentru aprobarea Ghidului de finanțare a Programului de realizare a pistelor pentru biciclete; … 2.sunt depuse eforturi în vederea creării unei rețele de piste pentru biciclete în orașe, îmbunătățind atât conectivitatea între zonele suburbane și rurale și centrele orașelor, cât și siguranța și securitatea rutieră. … +
Articolul 4Senatul României subliniază importanța unui nivel adecvat al investițiilor, care este o condiție prealabilă pentru îmbunătățirea semnificativă a condițiilor de deplasare cu bicicleta și pentru întreținerea infrastructurii dedicate. +
Articolul 5Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 12 martie 2024, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
SORIN-MIHAI CÎMPEANUBucurești, 12 martie 2024.Nr. 36.––