HOTĂRÂRE nr. 34 din 30 mai 2011

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: SENATUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 413 din 14 iunie 2011
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 13 07/02/2008
ActulREFERIRE LATRATAT 13/12/2007
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 76
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 148
ART. 1REFERIRE LALEGE 287 17/07/2009 ART. 277
ART. 1REFERIRE LACOD CIVIL 17/07/2009 ART. 277
ART. 1REFERIRE LALEGE 4 04/04/1953
ART. 1REFERIRE LACODUL FAMILIEI (R) 04/01/1953
 Nu exista acte care fac referire la acest act

cu privire la propunerea de Regulament al Consiliului privind competenţa, legea aplicabilă, recunoaşterea şi executarea hotărârilor judecătoreşti în materia parteneriatelor înregistrate COM (2011) 127 final



Având în vedere Raportul Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări nr. 274 din 19 mai 2011,în temeiul dispoziţiilor art. 67, art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, şi ale Protocolului nr. 2 anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,Senatul adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Senatul constată că propunerea de Regulament al Consiliului privind competenţa, legea aplicabilă, recunoaşterea şi executarea hotărârilor judecătoreşti în materia parteneriatelor înregistrate nu respectă nici principiul subsidiarităţii şi nici pe cel al proporţionalităţii pentru următoarele considerente:1. În ceea ce priveşte încălcarea principiului subsidiarităţii de către propunerea de regulament, motivele au în vedere legislaţia în vigoare a României. Legea nr. 287/2009 privind Codul civil prevede în cuprinsul art. 277 alin. (3) că „parteneriatele civile dintre persoane de sex opus sau de acelaşi sex încheiate sau contractate în străinătate fie de cetăţeni români, fie de cetăţeni străini nu sunt recunoscute în România”. Legea nr. 4/1953 Codul familiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu prevede posibilitatea încheierii de parteneriate civile. Singura modalitate legală de consfinţire în faţa autorităţilor statului a unei legături între două persoane este cea a familiei, rezultată în urma căsătoriei între un bărbat şi o femeie.Chiar în condiţiile apartenenţei la spaţiul european, se consideră că respectarea valorilor sociale, ale celor de entitate naţională, convieţuirea în respect faţă de ordinea şi tradiţia juridică consacrată trebuie să aibă o aplicabilitate continuă, neîntreruptă şi să nu fie afectată în domenii definitorii pentru naţiune.Numai o parte dintre statele membre UE recunosc instituţia parteneriatului înregistrat, astfel proiectul de regulament nu poate aduce plus de valoare din punctul de vedere al reglementărilor juridice aplicabile în spaţiul european.Luând în considerare eficienţa reglementării prin acţiunea la nivelul UE se constată că nu se justifică intervenţia legislativă la acest nivel, deoarece parteneriatele nu sunt recunoscute de toate statele membre. Aşadar, folosirea ca temei juridic a art. 81 alin. 3 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, care reglementează adoptarea de măsuri din dreptul familiei cu implicaţii transfrontaliere, nu poate fi aplicat în ceea ce priveşte competenţa, legea aplicabilă, recunoaşterea şi executarea hotărârilor judecătoreşti în materia parteneriatelor înregistrate.Constituţia României, republicată, consacră prin dispoziţiile art. 26 că autorităţile publice respectă şi ocrotesc viaţa intimă, familială şi privată, precum şi faptul că persoana fizică are dreptul să dispună de ea însăşi, dacă nu încalcă drepturile şi libertăţile altora, ordinea publică sau bunele moravuri.Se consideră că actul legislativ poate fi un instrument juridic foarte bun, dar cu aplicabilitate numai în ţările care recunosc parteneriatele înregistrate, pentru ţara noastră nefiind necesar unul atât timp cât parteneriatele înregistrate nu sunt recunoscute din punct de vedere legal.2. În ceea ce priveşte încălcarea principiului proporţionalităţii de către propunerea de regulament, motivele au în vedere faptul că acest tip de instrument juridic are o forţă juridică obligatorie, sub toate elementele şi prevederile sale, în acest fel particularităţile şi specificitatea reglementărilor fiecărui stat membru al UE nu mai pot fi avute în vedere. De aceea, se manifestă rezerve, având în vedere considerente de legislaţie şi de reglementare naţională, a alegerii acestui tip de instrument în detrimentul unei directive, care ar fi lăsat o marjă în ceea ce priveşte obţinerea rezultatului scontat.Respectând principiului recunoaşterii reciproce a hotărârilor judecătoreşti dintr-un stat membru în altul, se consideră că art. 18 din regulament intervine asupra a ceea ce ar trebui definit şi acceptat de fiecare stat prin conceptul de "ordine publică".
 + 
Articolul 2Avizul motivat cuprins în prezenta hotărâre se transmite către instituţiile europene şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 30 mai 2011, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.PREŞEDINTELE SENATULUIMIRCEA-DAN GEOANĂBucureşti, 30 mai 2011.Nr. 34.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x