În temeiul prevederilor art. 67 și ale art. 148 din Constituția României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament și Guvern în domeniul afacerilor europene și ale art. 164–189 din Regulamentul Camerei Deputaților, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 8/1994, republicat, cu modificările ulterioare,Camera Deputaților adoptă prezenta hotărâre. +
ARTICOL UNICLuând în considerare Opinia nr. 4c-22/294, adoptată de Comisia pentru afaceri europene, în ședința din 30 aprilie 2024, Camera Deputaților:1.susține modernizarea cadrului juridic al Uniunii în domeniul combaterii introducerii ilegale de migranți și recunoaște caracterul dezumanizant, care pune în pericol vieți omenești pentru obținerea de profit, și dimensiunea inerent transfrontalieră a acestei forme grave de criminalitate, care reclamă un răspuns ferm și convingător; … 2.consideră că noile inițiative – propunerea de directivă privind prevenirea și combaterea facilitării intrării, tranzitului și șederii neautorizate în Uniune și, respectiv, propunerea de regulament de consolidare a cooperării polițienești în privința introducerii ilegale de migranți și a traficului de persoane – trebuie aliniate cadrului legislativ aferent Pactului privind migrația și azilul; … 3.în privința propunerii de directivă, susține clarificarea infracțiunilor care ar trebui incriminate și promovarea armonizării sancțiunilor. Este de acord cu constatarea potrivit căreia nivelurile sancțiunilor prevăzute prin viitoarea directivă trebuie să reflecte gravitatea formelor infracțiunilor și valorile sociale apărate; … 4.subliniază importanța unei distincții clare dintre facilitarea migrației ilegale și ajutorul umanitar. Cere asigurarea protecției drepturilor migranților și asistenței acordate lor, în special celor aflați în situații vulnerabile; … 5.solicită clarificări privind raporturile dintre acțiunile de instigare publică a imigrației ilegale înspre Uniune, care urmează a fi incriminate prin viitoarea directivă, și așa-numiții factori de atracție a acestei forme de migrație, precum și în legătură cu posibilitatea de utilizare a instrumentelor existente în dreptul Uniunii pentru eliminarea conținutului ilegal online referitor la instigarea publică a imigrației ilegale înspre Uniune; … 6.salută extinderea competenței jurisdicționale a statelor membre ale Uniunii pentru a putea sancționa activitățile de introducere ilegală de migranți săvârșite în afara jurisdicției lor; … 7.atrage atenția asupra relevanței schimbului de bune practici între statele membre ale Uniunii și țările terțe, de origine și de tranzit, cu privire la cadrul juridic intern aplicabil anchetării infracțiunilor sancționate de directivă; … 8.recomandă dotarea autorităților polițienești și judiciare cu resurse adecvate, de formare și de specializare, pentru a asigura prevenirea, investigarea și urmărirea penală eficace a infractorilor, și evaluarea eficacității campaniilor de informare și de sensibilizare și a programelor de cercetare și de educație din perspectiva reducerii fenomenului infracțional sancționat de viitoarea directivă; … 9.aderă la apelul de intensificare a răspunsului la infracțiunile referitoare la introducerea ilegală de migranți prin investigații financiare, confiscarea și recuperarea activelor, respectiv prin reducerea disponibilității și confiscarea echipamentelor utilizate în activitățile de introducere ilegală de migranți și de trafic de persoane, în particular ambarcațiuni și vehicule; … 10.subliniază importanța obținerii unor date fiabile și actualizate privind fenomenul facilitării intrării, tranzitului și șederii neautorizate în Uniune și sancțiunile aplicate în legătură cu astfel de fapte, în particular a datelor de conștientizare a situației; … 11.în privința propunerii de regulament, consideră că înființarea Centrului european de combatere a introducerii ilegale de migranți, în cadrul Europol, cu misiunea sprijinirii statelor membre în prevenirea și combaterea introducerii ilegale de migranți și a traficului de persoane, și definirea sarcinilor sale strategice și operaționale reprezintă o conștientizare a gravității acestei forme de criminalitate; … 12.recunoaște importanța desemnării unor servicii specializate de prevenire și combatere a introducerii ilegale de migranți și a traficului de persoane, în cadrul autorităților competente ale statelor membre, și a partajării cât mai rapide a informațiilor relevante privind anchete penale cu Europol și cu autoritățile similare din celelalte state membre; … 13.recomandă o analiză atentă a modului de alocare a resurselor umane și financiare suplimentare, în particular a rezervei preconizate de experți și a detașării lor în statele membre, în contextul deficitului de personal și de resurse financiare de la nivel național și preocupărilor de evitare a suprapunerilor. Recomandă precizarea unor criterii clare pentru detașarea temporară de experți de către Europol, cu rol de concentrare a eforturilor spre zonele cele mai expuse; … 14.apreciază că agențiile Uniunii cu competențe în materie, prin consolidarea rolului lor și prin ameliorarea mijloacelor de cooperare dintre ele, cu statele membre și cu țările terțe, pot fi în măsură să prevină și să combată eficace introducerea ilegală de migranți. În această privință, dorește să fie informată cu privire la modalități de sporire a cooperării dintre Europol, Frontex și Eurojust, de asigurare a flexibilității necesare și de evitare a riscurilor de suprapunere a resurselor și proceselor; … 15.salută inițierea Alianței mondiale de combatere a introducerii ilegale de migranți, ca instrument de orientare politică la nivel global; … 16.consideră că fenomenul criminal al introducerii ilegale de migranți în Uniune poate fi gestionat eficace pe termen mediu și lung doar în cooperare cu țările terțe, de origine și de tranzit, într-o manieră consecventă și coerentă. Este interesată să fie informată asupra rezultatelor preconizate a fi atinse în prevenirea și combaterea introducerii ilegale de migranți prin parteneriatele încheiate de Uniunea Europeană cu țări terțe; … 17.amintește importanța abordării globale a problematicii migrației și mobilității, în particular a cauzelor de origine ale migrației ilegale și a măsurilor de organizare a migrației legale din țări terțe. … Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaților în ședința din 14 mai 2024, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,
ALFRED-ROBERT SIMONISBucurești, 14 mai 2024.Nr. 34.