HOTĂRÂRE nr. 320 din 8 martie 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 279 din 28 martie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PEPROGRAM 08/03/2006
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ART. 1APROBA PEPROGRAM 08/03/2006
ART. 2REFERIRE LALEGE (R) 143 27/07/1999
CAP. 1REFERIRE LAHG 163 12/02/2004
CAP. 1REFERIRE LASTRATEGIE 12/02/2004
CAP. 3REFERIRE LAHG 882 03/06/2004
CAP. 3REFERIRE LASTRATEGIE 03/06/2004
CAP. 3REFERIRE LALEGE (R) 199 13/11/2000
CAP. 4REFERIRE LAHG 882 03/06/2004
CAP. 4REFERIRE LALEGE 430 25/10/2004
CAP. 4REFERIRE LAHG 163 12/02/2004
CAP. 4REFERIRE LAOUG 48 15/06/2004
CAP. 4REFERIRE LASTRATEGIE 12/02/2004
CAP. 4REFERIRE LASTRATEGIE 03/06/2004
CAP. 4REFERIRE LALEGE (R) 199 13/11/2000
CAP. 5REFERIRE LALEGE (R) 199 13/11/2000
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 779 09/11/2006

privind aprobarea Programului naţional pentru reducerea costurilor cu energia pentru populaţie, prin creşterea eficientei energetice şi utilizarea energiei regenerabile în anul 2006



În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,Guvernul României adopta prezenta hotărâre. + 
Articolul 1(1) Se aprobă Programul naţional pentru reducerea costurilor cu energia pentru populaţie, prin creşterea eficientei energetice şi utilizarea energiei regenerabile în anul 2006, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.(2) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Agenţia Română pentru Conservarea Energiei va elabora Regulamentul de selecţie a beneficiarilor cofinantarilor prevăzute în programul menţionat la alin. (1), care se aproba prin ordin al ministrului economiei şi comerţului.
 + 
Articolul 2(1) Măsurile de natura ajutorului de stat prevăzute de prezenta hotărâre vor fi notificate potrivit Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, republicată, şi se vor acorda numai după autorizarea acestora de către Consiliul Concurentei.(2) În cazul actelor administrative emise şi al contractelor administrative încheiate fără respectarea obligaţiei prevăzute la alin. (1), Consiliul Concurentei va solicita instanţelor de judecată competente anularea actului administrativ prin care s-a acordat ajutorul ilegal şi, pe cale de consecinţa, recuperarea, rambursarea sau suspendarea plăţii oricărui ajutor ilegal.PRIM-MINISTRUCĂLIN POPESCU-TĂRICEANUContrasemnează:–––––Ministrul economiei şi comerţului,Codruţ Ioan SereşMinistrul administraţiei şi internelor,Vasile BlagaMinistrul finanţelor publice,Sebastian Teodor Gheorghe VladescuBucureşti, 8 martie 2006.Nr. 320.
 + 
Anexa PROGRAM NAŢIONALpentru reducerea costurilor cu energia pentrupopulaţie, prin creşterea eficientei energeticeşi utilizarea energiei regenerabile în anul 2006 + 
Capitolul INecesitatea Programului naţionalO mare parte din populaţia urbana din România, peste 5 milioane de persoane, foloseşte energie termica din sistemele de termoficare, pentru încălzire şi apa calda menajera.Mărimea, structura şi starea tehnica a acestor sisteme pot fi evaluate prin utilizarea bazei de date www.save200.asa.ro, realizată de Agenţia Română pentru Conservarea Energiei, unitate care funcţionează în subordinea Ministerului Economiei şi Comerţului, denumita în continuare ARCE, în cooperare cu alţi parteneri români în cadrul proiectului DHCAN (District Heating în Candidate Countries and Pilot Action în Hungary and România), integrat în Programul SAVE II al Comisiei Europene.Tehnologia încălzirii urbane a evoluat mult în ultimul timp datorită avantajelor oferite:a) eficienta energetica ridicată;b) posibilitatea utilizării mai multor tipuri de combustibili în funcţie de conjunctura pieţei, inclusiv a unor surse de energie reziduala – apa fierbinte, abur industrial -, sau a unor surse regenerabile – biogaz din staţiile de epurare urbana, deşeuri menajere şi alte deşeuri combustibile etc.;c) operare simpla din partea consumatorului care nu se implica în activităţi de aprovizionare cu combustibil, întreţinere, supravegherea funcţionarii etc.;d) pericol redus pentru consumator, comparativ cu sursele individuale pe bază de combustibil;e) poluare redusă în spaţiul urban prin amplasarea surselor de energie termica în afară zonei locuibile şi transportul la distanta al agentului termic;f) facilitarea aplicării unor politici municipale de investiţii, de coeziune socială, de protecţie a mediului etc.Sistemele de încălzire din România sunt afectate de o serie de probleme generate de introducerea dificila a noilor tehnologii (conducte preizolate, schimbatoare cu plăci, echipamente de contorizare şi reglaj individual, automatizarea punctelor termice), operarea nerationala a sistemelor existente, concurenta neloială a altor sisteme de încălzire, ca urmare a lipsei unei viziuni unitare şi bine coordonate privind încălzirea urbana.Toate aceste probleme se reflecta în valoarea facturii pentru energie termica suportate de populaţie, ceea ce a determinat o tendinta de deconectare de la sistemele de încălzire urbana. Problema s-a accentuat prin deconectarea consumatorilor industriali, ceea ce a necesitat transferarea costurilor fixe de operare integral asupra populaţiei.Ca urmare, reducerea facturii consumatorilor casnici implica reabilitarea sistemelor de încălzire pentru reducerea pierderilor aferente transportului şi distribuţiei, inclusiv a celor din punctele termice, pentru introducerea sistemelor de facturare şi reglaj individual, care să permită adaptarea consumului la puterea de plată a consumatorilor individuali, precum şi motivarea acestora pentru realizarea operaţiilor de izolare termica a locuinţelor.Intervenţia statului în susţinerea programelor de investiţii de reabilitare este justificată de următoarele aspecte:a) acţiunea de reabilitare este în concordanta cu Strategia naţionala în domeniul eficientei energetice, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 163/2004, unde sectorul de alimentare centralizata cu energie termica a fost identificat ca o a doua prioritate a Programului naţional pentru reducerea costurilor cu energia pentru populaţie, prin creşterea eficientei energetice şi utilizarea energiei regenerabile în anul 2006, denumit în continuare Programul naţional;b) dezvoltarea acestor sisteme de încălzire este o opţiune strategica, dat fiind faptul ca înlocuirea lor cu alte sisteme individuale pe gaz nu este posibila din cauza lipsei de resurse şi a infrastructurii aferente;c) existenta acestor sisteme condiţioneaza promovarea cogenerarii, ca tehnologie de maxima eficienta în utilizarea gazelor naturale;d) procesul de integrare europeană necesita aplicarea Directivei nr. 93/76/EEC cu referire la facturarea individuală a energiei termice şi a Directivei nr. 2004/8/EC cu referire la cogenerarea de înaltă eficienta;e) realizarea unor investiţii de mari proporţii necesita politici naţionale speciale care să permită atragerea capitalului privat prin parteneriat public-privat, finanţarea cu a treia parte etc., atragerea unor bănci importante în realizarea unui sistem de garanţii pentru credite, cofinantarea unor componente de investiţii de interes public, din fonduri locale sau naţionale;f) acţiunea de reabilitare trebuie să compenseze total sau parţial atât efectul reducerii subvenţiilor pentru energia termica, cat şi efectul creşterii preţului petrolului până la valori de 60-70 dolari/baril.Experienta ARCE în promovarea investiţiilor de reabilitare demonstreaza ca prin cofinantare se asigura:a) motivarea autorităţilor locale;b) concentrarea diferitelor surse de finanţare;c) creşterea încrederii instituţiilor de finanţare, inclusiv a celor internaţionale, în a susţine astfel de proiecte.Exemplul cel mai elocvent este realizarea proiectului "Sawdust 2000", care a reuşit sa atragă surse adiţionale externe nerambursabile în proporţie de 4/1.
 + 
Capitolul IIGrupurile-ţintaProiectul se adresează următoarelor categorii de potenţiali beneficiari:1. populaţia din mediul urban ale carei apartamente sunt racordate la sistemele centralizate de încălzire. Conform Strategiei naţionale pentru alimentare cu energie termica în sistem centralizat, potenţialul maxim de conservare a energiei în domeniul alimentarii centralizate este de 15-30%. Valorificarea acestui potenţial, corelata cu valorificarea potenţialului rezultat din reabilitarea termica a locuinţelor, ar putea conduce la reduceri semnificative ale facturilor de energie termica sau la creşterea confortului şi a siguranţei în alimentarea cu căldură şi apa calda menajera;2. autorităţile locale, din cauza următoarelor motive:a) bugetul local este în mod serios afectat de valoarea subvenţiilor pentru energie termica, ceea ce limitează capacitatea de investiţie a acestora şi eligibilitatea lor pentru credite bancare interne şi externe. Reducerea valorii facturii energetice determina, implicit, scăderea presiunii asupra bugetului local, reducerea arieratelor financiare ale companiilor locale de încălzire către furnizorii de combustibil, prin diminuarea pierderilor şi utilizarea unor surse de energie regenerabila;b) crearea de noi locuri de muncă este un obiectiv important pe plan local şi naţional. Reabilitarea sistemelor de încălzire presupune investiţii cu intensitate mare a forţei de muncă datorită volumului mare de lucrări de construcţii-montaj, a căror pondere poate ajunge la 40-60% din volumul investiţiei;3. furnizorii de echipamente – creşterea volumului de investiţii determina o creştere a cererii de echipamente specifice: conducte, izolaţii, armături, elemente de automatizare etc., ceea ce va stimula producţia, iar achiziţionarea în cantităţi de masa va determina o scădere a preţului. Din experienta ARCE, licitarea unui pachet de proiecte cu echipamente similare poate determina reduceri de costuri de până la 25%. Acest lucru este deosebit de important în echiparea cu mijloace de contorizare şi reglaj individual (ventile termostat şi alocatoare de costuri, deoarece facilitează achiziţionarea lor de către categoriile sociale cu venituri reduse).
 + 
Capitolul IIIScopul Programului naţionalScopul Programului naţional consta în realizarea unei reduceri a facturii de energie termica a populaţiei cu 15-25% prin stimularea unui volum de investiţii de peste 250 milioane lei/an, prin cofinantare de la bugetul de stat a maximum 30% din valoarea proiectelor de reabilitare a sistemelor de încălzire urbana.Programul naţional concretizează aplicarea prevederilor Legii nr. 199/2000 privind utilizarea eficienta a energiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin facilitarea finanţării investiţiilor rezultate din programele proprii de eficienta energetica întocmite de autorităţile locale.De asemenea, Programul naţional răspunde obligaţiilor ce revin României ca ţara care a ratificat Protocolul de eficienta energetica şi aspecte asociate de mediu, document în baza căruia trebuie aplicate o serie de mecanisme financiare şi fiscale de sprijinire a eficientei energetice.Programul naţional urmăreşte reducerea pierderilor de apa şi căldură în reţelele de transport şi distribuţie a agentului termic, modernizarea structurii reţelei în raport cu situaţia şi pozitionarea actuala a consumatorilor de energie termica, introducerea sistemelor de contorizare în conformitate cu prevederile legale în vigoare, introducerea sistemului de distribuţie pe doua conducte şi a punctelor termice de bloc, acolo unde este cazul.Programul naţional susţine implementarea Strategiei naţionale privind alimentarea cu energie termica a localităţilor prin sisteme de producere şi distribuţie centralizate, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 882/2004.
 + 
Capitolul IVObiectivele Planului naţional privind reabilitarea reţelei de încălzire urbana, aferent Strategiei naţionale în domeniul eficientei energeticeReabilitarea reţelei de încălzire urbana se realizează pe baza următoarelor obiective:a) aplicarea Strategiei de eficienta energetica, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 163/2004, şi a planului de acţiune aferent;b) aplicarea prevederilor Legii nr. 199/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;c) aplicarea prevederilor actelor normative care transpun directivele Comisiei Europene cu referire la eficienta energetica şi a altor angajamente internaţionale asumate;d) aplicarea prevederilor Strategiei naţionale privind alimentarea cu energie termica a localităţilor prin sisteme de producere şi distribuţie centralizate, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 882/2004;e) facilitarea unor investiţii importante la nivel local, inclusiv atragerea de surse de finanţare externe nerambursabile şi sub forma de credite, stimularea parteneriatului public-privat;f) compensarea efectului reducerii subvenţiilor pentru energie termica şi a efectului creşterii preţului petrolului pe piaţa internationala asupra facturii populaţiei;g) dezvoltarea pieţei de servicii energetice în România şi a pieţei de echipamente performanţe energetic, în special dezvoltarea producţiei interne;h) valorificarea potenţialului de resurse energetice regenerabile pe plan local pentru acoperirea cererii de energie termica pentru populaţie şi înlocuirea sau reducerea cantităţii de combustibili scumpi ori deficitari;i) reducerea emisiilor de CO(2) în spaţiul urban locuibil, generate atât de utilizarea surselor locale de încălzire, cat şi de poluare prin depozitarea de deşeuri combustibile; realizarea acestui deziderat va permite accesarea de noi surse de finanţare prin mecanismul de Joint Implementation, pentru care România are memorandumuri semnate cu mai multe tari;j) valorificarea experienţei şi rezultatelor obţinute în proiecte-pilot cu finanţare externa: TECP (Thermal Energy Conservation Programme), EEDHHS (Energy Efficiency în District Heating Housing Sector);k) aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 48/2004 pentru adoptarea unor măsuri privind furnizarea energiei termice populaţiei, pentru încălzirea locuinţei şi prepararea apei calde de consum, prin sisteme publice centralizate de alimentare cu energie termica, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 430/2004, prin care se prevede acordarea de sume de la bugetul de stat pentru retehnologizarea, modernizarea şi dezvoltarea sistemelor centralizate de producere a energiei termice prin suplimentarea bugetului Ministerului Economiei şi Comerţului la capitolul 82.01 „Industrie extractiva, producătoare şi construcţii”, titlul 51 „Transferuri între unităţi ale administraţiei publice”, articolul 51.02 „Transferuri de capital”, alineatul 51.02.06 „Retehnologizarea centralelor termice şi electrice de termoficare”.
 + 
Capitolul VCondiţii de eligibilitate pentru finanţareProgramul naţional este conceput după criteriile şi principiile programelor comunitare, cu respectarea transparenţei şi nedistorsionarea concurentei şi asigurarea respectării regulilor de piaţa.Luându-se în considerare experienta dobandita în susţinerea financiară a proiectelor de conservare a energiei, principalele criterii de eligibilitate pentru proiectele de investiţii în domeniul eficientei energetice sunt:a) initiatorul investiţiei este o autoritate locală sau o entitate subordonata acesteia;b) fundamentarea investiţiei se face printr-un studiu de fezabilitate, coerent cu strategia locală de asigurare a energiei termice sau cu programul propriu de eficienta energetica realizat conform Legii nr. 199/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;c) studiul de fezabilitate este aprobat de autoritatea locală;d) exista alocare de surse financiare în bugetul local sau posibilitatea de accesare a altor surse de finanţare care să acopere minimum 70% din valoarea proiectului ori a etapei din proiect pentru care se cere cofinantare din Programul naţional; în cazul finanţării unei etape, este necesar să se demonstreze ca rezultatele obţinute pot fi clar identificate şi nu depind de realizarea altor etape;e) investiţia are la baza indicatori de eficienta energetica şi economică: economia de combustibil realizabila, reducerea pierderilor de energie, susţinerea cogenerarii, introducerea contorizarii şi facturarii individuale, reducerea costurilor şi, respectiv, a facturii populaţiei etc.;f) investiţia introduce tehnologii moderne de producere, transport şi distribuţie şi/sau mecanisme moderne de finanţare ori contribuie la dezvoltarea pieţei de servicii energetice;g) beneficiarul accepta monitorizarea realizării investiţiei şi evaluarea efectelor împreună cu autoritatea competentă care implementeaza Programul naţional, conform unei convenţii încheiate la deschiderea finanţării;h) beneficiarul accepta utilizarea fondurilor primite prin Programul naţional numai pentru achiziţia de echipamente nu şi pentru lucrări de construcţii-montaj aferente realizării investiţiei;i) beneficiarul accepta sa utilizeze etapizat fondurile primite prin Programul naţional numai în proporţia stabilită cu fondurile proprii.
 + 
Capitolul VIFinanţarea proiectelorEligibilitatea proiectelor se determina în condiţiile legislaţiei în vigoare, pe baza analizei tehnice realizate de ARCE, ca autoritate competentă de implementare a Programului naţional, a dosarului înaintat de beneficiar.Cofinantarea se realizează de Ministerul Economiei şi Comerţului prin transferuri la bugetele locale în limitele sumelor alocate prin legea bugetului de stat.––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x