HOTĂRÂRE nr. 310 din 5 aprilie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 306 din 11 aprilie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 13MODIFICA PEHOTARARE 370 29/03/2021 ANEXA 0
ART. 14ABROGA PEHG 606 22/07/2015
ART. 14ABROGA PEHG 1104 03/11/2010
ART. 14ABROGA PEHG 1561 01/11/2006
ART. 14ABROGA PEREGULAMENT 01/11/2006
ART. 14ABROGA PEREGULAMENT 01/11/2006
ART. 14ABROGA PEREGULAMENT 01/11/2006
ART. 14ABROGA PEREGULAMENT 01/11/2006
ART. 14ABROGA PEHG 626 24/09/1998 ART. 5
ART. 14ABROGA PEHG 626 24/09/1998 ART. 10
ART. 14ABROGA PEREGULAMENT 24/09/1998
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDONANTA 14 31/01/2023 ART. 4
ActulREFERIRE LAORDONANTA 14 31/01/2023 ART. 7
ActulCONTINE PEREGULAMENT 05/04/2023
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 108
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ART. 1REFERIRE LAORDONANTA 14 31/01/2023 ART. 2
ART. 1REFERIRE LAREGULAMENT 05/04/2023
ART. 3REFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 30
ART. 4REFERIRE LALEGE 367 19/12/2022 ART. 110
ART. 4REFERIRE LALEGE 195 07/09/2020 ART. 11
ART. 4REFERIRE LALEGE 195 07/09/2020 ART. 12
ART. 8REFERIRE LALEGE 172 10/04/2001
ART. 8REFERIRE LAOUG 52 26/04/1999
ART. 13MODIFICA PEHOTARARE 370 29/03/2021 ANEXA 0
ART. 13REFERIRE LAHOTARARE 370 29/03/2021
ART. 14ABROGA PEHG 606 22/07/2015
ART. 14ABROGA PEHG 1104 03/11/2010
ART. 14ABROGA PEHG 1561 01/11/2006
ART. 14ABROGA PEREGULAMENT 01/11/2006
ART. 14ABROGA PEREGULAMENT 01/11/2006
ART. 14ABROGA PEREGULAMENT 01/11/2006
ART. 14ABROGA PEREGULAMENT 01/11/2006
ART. 14ABROGA PEHG 626 24/09/1998 ART. 5
ART. 14ABROGA PEHG 626 24/09/1998 ART. 10
ART. 14REFERIRE LAHG 626 24/09/1998
ART. 14ABROGA PEREGULAMENT 24/09/1998
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEREGULAMENT 05/04/2023
ActulREFERIT DEORDIN 934 18/04/2023
ActulREFERIT DEORDIN 1649 08/09/2023
ActulREFERIT DEORDIN 2010 13/11/2023
ActulREFERIT DEORDIN 2099 07/12/2023
ActulREFERIT DEORDIN 2100 07/12/2023
ART. 1REFERIT DEORDIN 877 28/03/2024
ART. 1REFERIT DEORDIN 875 28/03/2024
ART. 5REFERIT DEORDIN 89 22/01/2024
ART. 5REFERIT DEORDIN 3819 08/11/2024
ART. 5REFERIT DEORDIN 1977 03/11/2023
ART. 7REFERIT DEORDIN 1649 08/09/2023
ANEXA 1REFERIT DEORDIN 2504 23/08/2024





În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 4 alin. (1) și art. 7 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 14/2023 privind reorganizarea unor instituții publice din domeniul feroviar în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1(1)Autoritatea Feroviară Română – AFER, denumită în continuare AFER, instituție publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, finanțată integral din venituri proprii, este organism tehnic de specialitate al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu atribuții principale de certificare, evaluare a conformității, autorizare, omologare și agrementare, inspecție și supraveghere tehnică, încercări și teste, precum și instruire/ autorizare de personal, în domeniul feroviar, transportului cu metroul, metroul ușor, monorail și transportului urban, suburban și regional pe șine, precum și pe căi ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic, precum și de entitate desemnată de înregistrare în ceea ce privește registrul european al vehiculelor feroviare și registrul de infrastructură feroviară, precum și cu alte atribuții prevăzute de legislația în vigoare aplicabilă.(2)AFER, în urma reorganizării prin divizare parțială, este independentă conform prevederilor art. 2 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 14/2023 privind reorganizarea unor instituții publice din domeniul feroviar în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.(3)AFER efectuează activități specifice date în competența sa prin acte normative naționale și europene, precum și alte activități care nu prezintă caracter de incompatibilitate privind independența sa decizională.(4)AFER este singurul organism tehnic de specialitate al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii desemnat să emită autorizații, atestate, omologări, agremente și să efectueze activități de inspecție tehnică în domeniul feroviar, transportului cu metroul, metroul ușor, monorail și al transportului urban, suburban și regional pe șine, precum și pe căi ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic.(5)Atribuțiile și modul de organizare și funcționare ale AFER sunt stabilite în regulamentul-cadru de organizare și funcționare prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.(6)AFER este finanțată din venituri proprii realizate din prestații de servicii specifice pe bază de tarife aprobate prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, precum și din desfășurarea altor activități privind valorificarea unor produse din activități proprii și conexe, chirii, prestații editoriale, studii, proiecte, expertize tehnice, lucrări, alte prestări de servicii, exploatări ale unor bunuri pe care le are în administrare și altele asemenea și poate accesa fonduri europene în conformitate cu prevederile legale.
 + 
Articolul 2(1)Patrimoniul AFER, cuprinzând toate elementele de activ și pasiv, se constituie din bunurile imobile, precum și din alte elemente patrimoniale – active, datorii, capitaluri proprii – rămase după predarea unei părți din acestea Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR, denumită în continuare ASFR, pe baza protocolului de predare-preluare.(2)Valoarea patrimoniului AFER se diminuează cu valoarea patrimoniului preluat de către ASFR conform protocolului de predare-preluare încheiat între acestea.
 + 
Articolul 3(1)Conducerea AFER este asigurată de către un consiliu de conducere format din 5 membri din care nu pot face parte reprezentanți din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. (2)Președintele consiliului de conducere este directorul general al AFER.(3)Directorul general are calitatea de ordonator terțiar de credite în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (3) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare.(4)Directorul general și ceilalți membri ai consiliului de conducere sunt numiți și revocați prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii. (5)Durata mandatului directorului general al AFER și al membrilor consiliului de conducere este de 4 ani. (6)Mandatul directorului general al AFER poate fi prelungit o singură dată, cu 4 ani.
 + 
Articolul 4(1)Încadrarea personalului necesar desfășurării activității AFER în urma reorganizării prin divizare parțială și ca urmare a reorganizării activității proprii a AFER în vederea îndeplinirii atribuțiilor stabilite în prezenta hotărâre se face în limita numărului maxim de 300 de posturi aprobat, conform noii structuri organizatorice a AFER.(2)Salariații AFER beneficiază de autorizație de călătorie gratuită pe calea ferată, atât în interes personal, cât și în interes de serviciu, iar membrii de familie ai acestora beneficiază de legitimații de călătorie gratuită pe calea ferată, cu respectarea prevederilor art. 11 alin. (1) lit. g) și ale art. 12 lit. c) din Legea nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar, cu modificările ulterioare.(3)Până la încheierea noului contract colectiv de muncă al personalului AFER, personalul beneficiază de drepturile de personal prevăzute în actualul contract colectiv de muncă al AFER.(4)Contractul colectiv de muncă va fi negociat și înregistrat la inspectoratul teritorial de muncă în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, cu respectarea prevederilor art. 110-114 din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social.(5)Personalul din cadrul AFER desfășoară activități de monitorizare, autorizare, formare-calificare și autorizare a personalului, de control și supraveghere tehnică de siguranță privind circulația feroviară sau cu metroul, activități de exploatare, revizie și întreținere a materialului rulant, liniilor, instalațiilor de electrificare, telecomenzilor feroviare, control, comandă și semnalizare, telecomunicațiilor feroviare, precum și activitatea de transport cu metroul ușor, monorail și transport urban, suburban și regional pe șine, precum și pe căi ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic. + 
Articolul 5(1)AFER întocmește, anual, bugetul de venituri și cheltuieli, în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Finanțelor.(2)Bugetul de venituri și cheltuieli se avizează de consiliul de conducere al AFER și se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.(3)Excedentele anuale rezultate din execuția bugetelor AFER finanțate integral din venituri proprii se reportează în anul următor, cu aceeași destinație.(4)AFER poate realiza și poate dispune de venituri și de cheltuieli în valută.(5)AFER propune Ministerului Transporturilor și Infrastructurii modalitățile de finanțare a investițiilor, inclusiv prin credite în lei și/sau în valută, rambursabile din veniturile proprii prevăzute în bugetul de venituri și cheltuieli sau din fonduri europene. + 
Articolul 6AFER eliberează, după caz, certificate/agremente/ omologări, atestate și autorizații, dacă prin reglementări interne sau internaționale nu se prevede altfel, pentru operatorii economici care sunt obligați să utilizeze numai produse, servicii, precum și personal pentru care AFER a eliberat aceste documente, în vederea respectării de către operatorii economici a cerințelor privind securitatea transportului feroviar, transportului cu metroul, metroul ușor, monorail și a transportului urban, suburban și regional pe șine, precum și pe căi ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic, în activitățile de proiectare, construire, reparare, întreținere și exploatare a materialului rulant și a infrastructurii de transport.  + 
Articolul 7(1)În exercitarea atribuțiilor de control, supraveghere și inspecție tehnică, personalul de specialitate al AFER are drept de acces și control pe toate mijloacele de transport feroviar, transport cu metroul, metroul ușor, monorail și transport urban, suburban și regional pe șine, pe linii ferate industriale, precum și pe căi ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic, inclusiv în cabina de conducere a acestora, în unitățile cu specific feroviar care funcționează sub autoritatea sau în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în unitățile operatorilor de transport feroviar, în unitățile administratorului și gestionarilor de infrastructură feroviară, de linii ferate industriale ori material rulant, precum și în unitățile operatorilor economici care furnizează produse sau prestează servicii pentru transportul feroviar, transportul cu metroul, metroul ușor, monorail și transportul urban, suburban și regional pe șine, precum și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic. (2)Dreptul de acces și control al personalului menționat la alin. (1) se face în condițiile stabilite prin decizie a directorului general al AFER și pe baza legitimației speciale.(3)Forma, modelul și conținutul legitimației speciale de acces și control pentru activitatea de supraveghere și de inspecție tehnică în domeniul feroviar, transportului cu metroul, metroul ușor, monorail și al transportului urban, suburban și regional pe șine, precum și pe căi ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii. + 
Articolul 8(1)La nivelul AFER se pot înființa unități de management de proiect, denumite în continuare UMP, în vederea asigurării unui cadru unitar pentru managementul proiectelor finanțate prin împrumuturi externe, contractate sau garantate de stat, rambursabile sau nerambursabile, în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 52/1999 privind asigurarea unui cadru unitar pentru managementul proiectelor finanțate prin împrumuturi externe contractate sau garantate de stat, rambursabile sau nerambursabile, inclusiv privind plata specialiștilor români care își desfășoară activitatea în cadrul unităților de management de proiect, aprobată prin Legea nr. 172/2001, cu modificările ulterioare.(2)Structura organizatorică, numărul de persoane, regulamentul de organizare și funcționare pentru UMP prevăzute la alin. (1) și, după caz, numărul de unități se vor stabili prin decizie a directorului general al AFER.
 + 
Articolul 9(1)În cadrul AFER se organizează și funcționează unități de implementare a proiectului, denumite în continuare UIP, în vederea implementării proiectelor finanțate prin împrumuturi externe rambursabile sau fonduri nerambursabile.(2)Structura organizatorică, numărul de persoane și regulamentul de organizare și funcționare pentru UIP prevăzute la alin. (1) se vor stabili prin decizie a directorului general al AFER.
 + 
Articolul 10(1)AFER desfășoară activități de inspecție tehnică obligatorie pentru toate categoriile de produse și servicii din domeniul său de activitate și supraveghere tehnică, inclusiv în teritoriu, prin inspectoratele tehnice teritoriale, structuri fără personalitate juridică.(2)Pentru organizarea și desfășurarea în teritoriu a activităților de inspecție și supraveghere tehnică, control și registru, AFER închiriază/achiziționează spații pentru birouri.(3)AFER pune la dispoziția ASFR și a Agenției de Investigare Feroviară Română – AGIFER, denumită în continuare AGIFER, spații necesare desfășurării activității acestora în limita disponibilității, pe bază de protocol încheiat cu acestea, în care vor fi evidențiate suprafețele puse la dispoziție și cheltuielile cu serviciile necesare utilizării acestor spații, precum și a spațiilor utilizate în comun.(4)În cazul în care AFER plătește chirie pentru spațiile prevăzute la alin. (3), pe bază de protocol, ASFR și, respectiv, AGIFER vor suporta valoarea chiriei aferente acestora, a cheltuielilor cu serviciile necesare utilizării acestor spații, precum și a spațiilor utilizate în comun.
 + 
Articolul 11Pentru exercitarea atribuțiilor specifice, inclusiv cele operative de supraveghere și inspecție tehnică, parcul normat al AFER este de 45 de autoturisme. + 
Articolul 12AFER poate să încheie contracte, convenții, înțelegeri, protocoale, memorandumuri și acorduri cu alte organisme similare și cu operatori economici, din țară și din străinătate, în vederea colaborării și cooperării pe plan național sau internațional în domeniul său de activitate. + 
Articolul 13La anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 333 din 1 aprilie 2021, cu modificările și completările ulterioare, la litera D, în tabel, numărul curent 3 se modifică și va avea următorul cuprins:

3. Autoritatea Feroviară Română – AFER Venituri proprii București 300

 + 
Articolul 14La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă prevederile din Hotărârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea și funcționarea Autorității Feroviare Române – AFER, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 1 octombrie 1998, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția prevederilor de la art. 2 alin. (1)-(4).

PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
p. Viceprim-ministru, ministrul transporturilor și infrastructurii,
Bogdan-Stelian Mîndrescu,
secretar de stat
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Marius-Constantin Budăi
p. Ministrul afacerilor externe,
Iulian Fota,
secretar de stat
Ministrul finanțelor,
Adrian Câciu
București, 5 aprilie 2023.Nr. 310. + 
ANEXĂREGULAMENT-CADRUde organizare și funcționare a Autorității Feroviare Române – AFER

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x