HOTĂRÂRE nr. 31 din 26 noiembrie 2009

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 26/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 820 din 27 noiembrie 2009
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 370 20/09/2004
ActulREFERIRE LALEGE 370 20/09/2004 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE 370 20/09/2004 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 37
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 38
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 52
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
 Nu exista acte care fac referire la acest act

privind cererea de anulare a alegerilor din 22 noiembrie 2009 pentru funcţia de Preşedinte al României, formulată de Partidul România Mare



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorAntonia Constantin – procurorDoina Suliman – magistrat-asistent-şefLa data de 22 noiembrie 2009, Partidul România Mare, prin preşedintele său, domnul Corneliu Vadim Tudor, a înaintat Curţii Constituţionale, în vederea soluţionării, cererea de anulare a alegerilor din data de 22 noiembrie 2009 pentru funcţia de Preşedinte al României, cerere înregistrată la nr. J6220 din 23 noiembrie 2009.Potrivit dispoziţiilor art. 52 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, cererea se soluţionează fără citarea părţilor, cu participarea numai a judecătorilor Curţii, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar.În motivarea cererii de anulare a alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al României se susţine că "pe parcursul alegerilor prezidenţiale din ziua de 22 noiembrie 2009" a avut loc o "avalanşă inimaginabilă de fraude, abuzuri şi alte ilegalităţi" care "scandalizează o ţară întreagă", iar dacă "aşa-zise alegeri ar fi validate, ne-am face de râsul lumii, iar populaţia şi-ar pierde încrederea în democraţie".Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea cererii de anulare a alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al României ca neîntemeiată.CURTEA,analizând contestaţia în raport cu prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, cu modificările ulterioare, concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine următoarele:Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, precum şi ale art. 2 şi 24 din Legea nr. 370/2004, Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă să soluţioneze cererea de anulare a alegerilor din data de 22 noiembrie 2009 pentru funcţia de Preşedinte al României, cerere formulată de Partidul România Mare.Examinând cererea formulată de Partidul România Mare, Curtea Constituţională constată că în cursul desfăşurării unor alegeri prezidenţiale sunt posibile anumite neregularităţi, dar valabilitatea alegerilor depinde de dimensiunile şi de amploarea acestora. Astfel, potrivit art. 24 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, „(1) Curtea Constituţională anulează alegerile în cazul în care votarea şi stabilirea rezultatelor au avut loc prin fraudă de natură să modifice atribuirea mandatului sau, după caz, ordinea candidaţilor care pot participa la al doilea tur de scrutin. În această situaţie Curtea va dispune repetarea turului de scrutin în a doua duminică de la data anulării alegerilor.(2) Cererea de anulare a alegerilor se poate face de partidele şi candidaţii care au participat la alegeri, în termen de cel mult 3 zile de la închiderea votării; cererea trebuie motivată şi însoţită de dovezile pe care se întemeiază".În temeiul acestor prevederi legale, Curtea reţine că anularea alegerilor poate să intervină numai în cazul în care votarea şi stabilirea rezultatelor au avut loc prin fraudă, iar aceasta este de natură să modifice atribuirea mandatului sau, după caz, ordinea candidaţilor care pot participa la al doilea tur de scrutin, precum şi faptul că cererea de anulare a alegerilor trebuie motivată şi însoţită de dovezile pe care se întemeiază.Curtea Constituţională constată că în multe cazuri în care s-au semnalat ilegalităţi au fost sesizate autorităţile publice în vederea aplicării tratamentului stabilit de lege. În aceste condiţii, simpla afirmaţie că "pe parcursul alegerilor prezidenţiale din ziua de 22 noiembrie 2009" a avut loc o "avalanşă inimaginabilă de fraude, abuzuri şi alte ilegalităţi" rămâne fără probe care să justifice existenţa unei fraude electorale.Ca urmare, împrejurări ca cele semnalate în cererea de anulare a primului tur de scrutin pentru alegerea Preşedintelui României nu sunt de natură să ducă la anularea alegerilor, întrucât nu relevă o fraudă de natură să modifice ordinea candidaţilor care pot participa la al doilea tur de scrutin.Faţă de cele arătate, nefiind întrunite condiţiile dispoziţiilor art. 24 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, cererea de anulare a alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al României urmează să fie respinsă.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, republicată, precum şi al art. 24 şi 25 din Legea nr. 370/2004,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiHOTĂRĂŞTE:Respinge cererea de anulare a alegerilor din data de 22 noiembrie 2009 pentru funcţia de Preşedinte al României, formulată de Partidul România Mare.Hotărârea este definitivă şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent-şef,Doina Suliman––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x