HOTĂRÂRE nr. 300 din 4 aprilie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 300 din 4 aprilie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ActulREFERIRE LAOUG 77 03/12/2014 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ART. 3REFERIRE LAORDIN 337 20/04/2007
ART. 3REFERIRE LAHG 2139 30/11/2004
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
ART. 30REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015
ART. 30REFERIRE LALEGE 275 07/11/2008
ART. 30REFERIRE LAOUG 37 26/03/2008 ART. 8
ART. 33REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 33REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014 ART. 26
ART. 37REFERIRE LAORDIN 324 04/03/2016
ART. 37REFERIRE LANORMĂ 04/03/2016
ART. 37REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 39REFERIRE LAORDIN 441 15/04/2022
ART. 39REFERIRE LAREGULAMENT 15/04/2022
ART. 39REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014 ART. 29
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 757 23/04/2024
ActulREFERIT DEGHID 23/04/2024
ActulREFERIT DEGHID 23/04/2024
ActulREFERIT DEHOTARARE 1538 04/12/2024
ART. 18REFERIT DEGHID 23/04/2024
ART. 32REFERIT DEGHID 23/04/2024





Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, și ale Deciziei Comisiei C(2021) 9.750 final,în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 3 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre: + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1Scopul prezentei hotărâri îl reprezintă instituirea unei scheme de ajutor de stat cu impact major în economie, denumită în continuare schemă, având ca obiectiv dezvoltarea regională prin realizarea de investiții care asigură echilibrarea balanței comerciale a României în sectoarele care se regăsesc în anexa nr. 1. + 
Articolul 2(1)Acordarea ajutoarelor de stat pentru stimularea investițiilor cu impact major în economie în cadrul prezentei scheme se face cu respectarea prevederilor privind ajutorul de stat regional din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulament, și este exceptată de la obligația notificării către Comisia Europeană, potrivit prevederilor art. 3 din Regulament.(2)Comisia Europeană este informată în termen de 20 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, potrivit prevederilor art. 11 alin. (1) lit. a) din Regulament.
 + 
Capitolul IIDefiniții, durata, bugetul schemei și numărul estimat de beneficiari + 
Articolul 3În sensul prezentei hotărâri, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)achiziția de active în condiții de piață – modalitatea de achiziție a activelor, a cărei procedură va fi detaliată în Ghidul de plată;b)active corporale – activele asociate investiției inițiale reprezentate de:(i)construcții de orice tip, respectiv cheltuielile efectuate cu realizarea de construcții noi;(ii)instalații tehnice, mașini și echipamente noi clasificate conform Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, cu valoarea minimă de intrare a mijloacelor fixe stabilită conform prevederilor legale în vigoare;c)active necorporale – activele amortizabile asociate investiției inițiale care nu au o concretizare fizică sau financiară, precum brevete, licențe, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectuală;d)activitate identică sau similară – activitatea care face parte din aceeași clasă (cod numeric de patru cifre), conform Ordinului președintelui Institutului Național de Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN;e)ajutor pentru exploatare – ajutorul pentru reducerea cheltuielilor curente ale unei întreprinderi. Aceste cheltuieli includ categorii de costuri, precum costurile cu personalul, materialele, serviciile contractate, comunicațiile, energia, întreținerea, chiria și administrarea, dar exclud costurile de amortizare și costurile de finanțare în cazul în care acestea au fost incluse în costurile eligibile la acordarea ajutorului pentru investiții;f)amplasament – locația realizării investiției în care se amplasează activele care formează proiectul de investiții pentru care se solicită finanțare;g)calendarul realizării investiției – perioada de maximum 3 ani de realizare a planului de investiții, calculată de la data demarării investiției;h)comercializarea produselor agricole – deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei altei forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei alte activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de un producător primar către consumatorii finali este considerată comercializare în cazul în care se desfășoară în localuri distincte, rezervate acestei activități;i)contribuția la dezvoltarea regională – valoarea contribuțiilor la dezvoltarea regională de natura taxelor și impozitelor la bugetul general consolidat al statului aferente investiției inițiale și locurilor de muncă create direct de aceasta, plătite efectiv de întreprinderea beneficiară de ajutor de stat pe parcursul implementării și 5 ani de la data finalizării acesteia;j)contribuția proprie – resursele de natură strict financiară ale întreprinderii destinate realizării investiției inițiale, obținute din surse proprii, respectiv majorare de capital subscris și vărsat, profit reinvestit, împrumut intragrup sau credit bancar, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor de stat sau de minimis;k)cost salarial – valoarea totală care trebuie plătită efectiv de beneficiarul ajutorului de stat pentru locul de muncă respectiv, cuprinzând salariul brut înainte de impozitare și contribuțiile obligatorii, precum contribuțiile la sistemul de securitate socială și costurile cu îngrijirea copiilor și a părinților, dintr-o perioadă definită;l)data documentației considerată completă – data de la care întreprinderea depune întreaga documentație, inclusiv documentația solicitată ulterior de Ministerul Finanțelor;m)demararea lucrărilor – fie demararea lucrărilor de construcție în cadrul investiției, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiția devine ireversibilă, în funcție de care are loc primul; cumpărarea de terenuri și lucrările pregătitoare, cum ar fi obținerea permiselor și realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate demarare a lucrărilor;n)desfășoară activitate economică – desfășoară orice activitate care constă în furnizarea de bunuri și servicii pe o piață;o)diversificarea producției unei unități existente – obținerea de produse sau servicii care nu erau realizate anterior în unitatea respectivă; costurile eligibile trebuie să depășească cu cel puțin 200% valoarea contabilă a activelor reutilizate, astfel cum au fost înregistrate în exercițiul financiar ce precedă începerea lucrărilor;p)exercițiu financiar încheiat – exercițiul financiar pentru care întreprinderea are situații financiare aprobate și depuse conform prevederilor legale în vigoare;q)extinderea capacității unei unități existente – mărirea capacității de producție în amplasamentul existent datorată existenței unei cereri neonorate din piață;r)finalizarea investiției – cel mult 3 ani de la data demarării investiției;s)grad de automatizare – raportul procentual dintre valoarea activelor eligibile reprezentând instalații sau utilaje automatizate sau valoarea activelor eligibile care se utilizează în procesele de producție care conțin instalații sau utilaje automatizate și valoarea totală a activelor eligibile;t)grup – societatea-mamă și toate filialele acesteia;u)instalații sau utilaje automatizate – instalații sau utilaje care funcționează independent fără intervenția directă a factorului uman;v)investiție inițială – investiția în active corporale și necorporale, legate de înființarea unei unități noi, extinderea capacității unei unități existente, diversificarea producției unei unități prin produse sau servicii care nu au fost fabricate anterior în unitate sau o schimbare fundamentală a procesului general de producție a produsului (produselor) sau a prestării generale a serviciului (serviciilor) al unei unități existente, aflată în același perimetru; o investiție de înlocuire nu constituie o investiție inițială;w)investiție inițială care creează o nouă activitate economică – investiția în active corporale și necorporale, legată de una dintre următoarele activități sau de ambele: înființarea unei unități noi; diversificarea activității unei unități, cu condiția ca noua activitate să nu fie identică sau similară cu activitatea desfășurată anterior în unitatea respectivă; iar investiția trebuie să fie în același perimetru; simpla achiziționare a acțiunilor unei întreprinderi nu reprezintă o investiție inițială care creează o nouă activitate economică;x)înființarea unei unități noi – crearea unui nou amplasament pentru desfășurarea activității pentru care se solicită finanțarea, independent din punct de vedere tehnologic de alte unități existente;y)întreprindere – orice entitate care desfășoară o activitate economică, oricare ar fi statutul său juridic și modul său de finanțare;z)întreprindere în activitate – întreprinderea care desfășoară activitate economică de mai mult de 3 ani consecutivi de la data înregistrării cererii de acord pentru finanțare și are situații financiare anuale aprobate corespunzătoare ultimului exercițiu financiar încheiat;aa)întreprindere mare – întreprinderea care nu se încadrează în definiția IMM-urilor conform anexei I din Regulament;bb)întreprindere nou-înființată – întreprinderea înființată în anul înregistrării cererii de acord pentru finanțare sau întreprinderea care a desfășurat/nu a desfășurat activitate economică, dar nu mai mult de 3 ani consecutivi înainte de data înregistrării cererii;cc)întreprindere în dificultate – o întreprindere care se află în cel puțin una din situațiile următoare:(i)în cazul unei societăți cu răspundere limitată [alta decât o IMM care există de mai puțin 3 ani sau, în sensul eligibilității pentru ajutor pentru finanțare de risc, o IMM care îndeplinește condiția prevăzută la art. 21 alin. (3) lit. (b) din Regulament și care se califică pentru investiții pentru finanțare de risc în urma unui proces de diligență efectuat de un intermediar financiar selectat], atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, "societate cu răspundere limitată" se referă în special la tipurile de societăți menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului (1), iar "capital social" include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;(ii)în cazul unei societăți în care o parte dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății [alta decât o IMM care există de mai puțin 3 ani sau, în sensul eligibilității pentru ajutor pentru finanțare de risc, o IMM care îndeplinește condiția prevăzută la art. 21 alin. (3) lit. (b) din Regulament și care se califică pentru investiții pentru finanțare de risc în urma unui proces de diligență efectuat de un intermediar financiar selectat], atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu așa cum reiese din contabilitatea societății s-a redus din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, "în cazul unei societăți în care o parte dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății" se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;(iii)atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;(iv)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;(v)în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani:1.raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; și2.capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0;dd)perimetru – aceeași parcelă cadastrală sau parcele cadastrale alăturate;ee)persoană autorizată – reprezentantul legal al întreprinderii sau persoana împuternicită de reprezentantul legal să reprezinte întreprinderea;ff)planul de afaceri – document din care rezultă eficiența economică a întreprinderii și viabilitatea investiției, vizând cel puțin următoarele aspecte: descrierea afacerii, locația realizării investiției, prezentarea investiției, planul de investiții și fundamentarea acestuia, analiza pieței relevante pe care întreprinderea solicită finanțare, fundamentarea cifrei de afaceri, situația financiară actuală și proiecții financiare. În document se fundamentează: încadrarea investiției în categoria investiției inițiale, efectul stimulativ al ajutorului de stat, modul de îndeplinire a indicatorilor cantitativi și calitativi prevăzuți în anexa nr. 4. Planul de afaceri are anexate documente justificative necesare fundamentării acestuia. Planul de afaceri este elaborat pentru perioada implementării investiției și 5 ani de la data finalizării acesteia;gg)planul de investiții – document sintetic, prezentat în format tabelar, care cuprinde cheltuielile eligibile și neeligibile aferente investiției inițiale, cu determinarea valorii totale a investiției, potrivit prevederilor art. 7, precum și a calendarului realizării investiției;hh)piața relevantă – produsele și/sau serviciile pe care consumatorul le consideră interschimbabile sau substituibile, datorită caracteristicilor, prețurilor și utilizării căreia acestea îi sunt destinate, precum și aria geografică în care acestea sunt comercializate;ii)prelucrarea produselor agricole – orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol, care are drept rezultat un produs care este, de asemenea, un produs agricol, cu excepția activităților desfășurate în exploatațiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;jj)producție agricolă primară – producția de produse ale solului și ale creșterii animalelor, enumerate în anexa I la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, fără a se mai efectua o altă operațiune de modificare a naturii produselor respective;kk)produse agricole – produsele enumerate în anexa I la tratat, cu excepția produselor obținute din pescuit și din acvacultură enumerate în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013;ll)proiect mare de investiții – o investiție inițială cu costuri eligibile care depășesc 50 milioane euro;mm)proiect unic de investiții – orice investiție inițială care vizează aceeași activitate sau o activitate similară demarată de același beneficiar, la nivel de grup, într-un interval de trei ani de la data demarării lucrărilor la o altă investiție care beneficiază de ajutor în aceeași regiune de nivel 3 din Nomenclatorul comun al unităților teritoriale de statistică (NUTS 3), respectiv județ. În cazul în care un astfel de proiect unic de investiții este un proiect mare de investiții, valoarea totală a ajutoarelor pentru proiectul unic de investiții nu depășește valoarea ajutorului ajustat pentru proiecte mari de investiții;nn)relocare – transferul unei activități identice sau similare sau a unei părți a acesteia de la o unitate a uneia dintre părțile contractante la Acordul privind SEE, unitatea inițială, către unitatea unei alte părți contractante la Acordul privind SEE unde are loc investiția care beneficiază de ajutor, unitatea care beneficiază de ajutor. Există un transfer în cazul în care produsul sau serviciul de la unitatea inițială și de la unitatea care beneficiază de ajutor are cel puțin parțial aceleași scopuri, îndeplinește cerințele sau necesitățile aceluiași tip de clienți și se pierd locuri de muncă în activități identice sau similare la una din unitățile inițiale ale beneficiarului din SEE;oo)schimbare fundamentală în procesul general de producție – implementarea unei inovații de proces fundamentale. Simpla înlocuire a activelor individuale fără modificarea fundamentală a întregului proces de producție nu este considerată o investiție inițială de tipul schimbării fundamentale în procesul general de producție;pp)spațiu economic european – include statele membre ale Uniunii Europene și statele membre ale Asociației Europene a Liberului Schimb;qq)terți care nu au legături cu cumpărătorul – persoane fizice sau juridice care nu se regăsesc în cel puțin unul dintre următoarele cazuri:(i)persoane fizice care au calitatea de soț/soție sau rude până la gradul al III-lea inclusiv ale personalului sau conducerii cumpărătorului;(ii)persoane fizice care au calitatea de angajat al cumpărătorului;(iii)persoane fizice sau juridice care au calitatea de vânzător și dețin o influență asupra structurii, voturilor sau deciziilor organelor de conducere ale cumpărătorului;(iv)persoane fizice sau juridice care au calitatea de vânzător și asupra cărora cumpărătorul deține o influență asupra structurii, voturilor sau deciziilor organelor sale de conducere;rr)uzura fizică – procesul de deteriorare în timp a caracteristicilor de calitate ale unui activ, ca urmare a acțiunii unor factori externi;ss)uzura morală – fenomenul datorat evoluției ulterioare a activelor cu aceeași destinație, ca urmare a progresului tehnic;tt)valoarea ajustată a ajutoarelor – valoarea maximă permisă a ajutoarelor pentru un proiect mare de investiții, calculată conform formulei: valoarea ajustată a ajutoarelor = R x (A + 0,50 x B + 0 x C), unde: R este intensitatea maximă a ajutoarelor aplicabilă în zona respectivă, cu excepția intensității majorate a ajutoarelor pentru IMM-uri; A este partea din costurile eligibile în valoare de 55 de milioane euro; B este partea din costurile eligibile cuprinsă între 55 de milioane euro și 110 milioane euro, iar C este partea din costurile eligibile de peste 110 milioane euro;uu)valoarea totală a investiției – valoarea cheltuielilor eligibile, potrivit prevederilor art. 7 alin. (1), și valoarea tuturor activelor corporale și necorporale neeligibile, fără TVA. + 
Articolul 4(1)Se pot emite acorduri pentru finanțare în baza prezentei scheme în perioada 2024-2026, cu respectarea legislației în domeniul ajutorului de stat și a hărții regionale autorizate de Comisia Europeană, în limita bugetului anual alocat schemei.(2)Plata ajutorului de stat se efectuează în perioada 2025- 2032, în baza acordurilor pentru finanțare emise, în limita bugetului anual alocat schemei.
 + 
Articolul 5(1)Prezenta schemă este inclusă în Programul "Ajutoare de stat pentru finanțarea proiectelor pentru investiții" din cadrul bugetului Ministerului Finanțelor – Acțiuni generale. Emiterea acordurilor pentru finanțare și plata ajutorului de stat aprobat în baza prevederilor prezentei scheme se realizează cu încadrarea în creditele de angajament și creditele bugetare aprobate anual prin legea bugetului de stat pentru acest program.(2)Bugetul maxim al schemei este de 2.249,985 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 449,997 milioane euro, astfel:a)credite de angajament pentru emiterea de acorduri pentru finanțare pentru perioada 2024-2026;b)credite bugetare pentru plata ajutorului de stat pentru perioada 2025-2032.(3)Bugetul mediu anual al schemei este de 749,995 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 149,999 milioane euro.(4)Cursul de schimb utilizat în vederea stabilirii valorilor în euro pentru bugetul mediu anual și bugetul maxim al schemei este de 5 lei/euro.(5)Începând cu anul 2026, bugetul maxim anual al schemei care poate fi angajat cuprinde, pe lângă bugetul prevăzut la alin. (3), sumele stabilite cu această destinație, în anii anteriori, dar neutilizate, fără a depăși creditele de angajament și creditele bugetare aprobate prin legile bugetare anuale. + 
Articolul 6Numărul total estimat al întreprinderilor care urmează să beneficieze de ajutor de stat în baza schemei este de până la 150.
 + 
Capitolul IIICheltuieli eligibile + 
Articolul 7(1)Sunt considerate cheltuieli eligibile costurile fără TVA aferente realizării, respectiv achiziționării, după caz, de active corporale și necorporale, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. b) și c).(2)Activele corporale și necorporale trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții de eligibilitate:a)să fie exploatate exclusiv de întreprinderea beneficiară de ajutor de stat în locația realizării investiției și numai pentru atingerea obiectivelor investiției pentru care s-a solicitat finanțarea;b)să fie incluse în activele întreprinderii beneficiare de ajutor de stat și să rămână asociate investiției în locația prezentată în planul de afaceri, pentru care s-a acordat finanțarea, pe o perioadă de minimum 5 ani de la finalizarea investiției;c)să fie achiziționate în condiții de piață, respectiv condiții de transparență și competitivitate;d)să fie amortizabile.(3)Activele necorporale trebuie să îndeplinească cumulativ condițiile de eligibilitate prevăzute la alin. (2), precum și să fie achiziționate de la terți care nu au legături cu cumpărătorul, respectiv condiții de transparență și competitivitate.(4)Pentru a fi considerate eligibile, costurile aferente activelor necorporale nu pot depăși 20% din totalul costurilor eligibile aferente investiției.(5)Investiția trebuie menținută în regiunea în cauză pentru o perioadă de cel puțin 5 ani de la finalizarea investițiilor. Această condiție nu împiedică înlocuirea unei instalații sau a unui echipament care a devenit depășit sau a fost distrus în această perioadă, cu condiția ca activitatea economică să fie menținută în regiunea în cauză pentru perioada minimă.(6)În cazul unei schimbări fundamentale a procesului de producție, costurile eligibile trebuie să depășească amortizarea efectuată în cursul ultimelor 3 exerciții financiare pentru activele legate de activitatea care trebuie modernizată.
 + 
Articolul 8Beneficiarul ajutorului de stat trebuie să asigure o contribuție financiară de cel puțin 25% din costurile eligibile, fie prin resurse proprii, fie prin finanțare externă, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public. + 
Articolul 9Ajutorul de stat se acordă întreprinderilor, cu respectarea prevederilor prezentei scheme și a Regulamentului, coroborate cu prevederile Ghidului solicitantului, prin alocări de la bugetul de stat, din bugetul Ministerului Finanțelor – Acțiuni generale, sub formă de sume nerambursabile, în raport cu cheltuielile eligibile și în limita intensității maxim admisibile.
 + 
Capitolul IVIntensitatea și cumulul ajutoarelor de stat + 
Articolul 10(1)Nivelul maxim al ajutorului de stat, precum și intensitatea brută de care poate beneficia o întreprindere, în cadrul schemei, în raport cu cheltuielile eligibile și cu respectarea prevederilor art. 11 sunt prevăzute în anexa nr. 2.(2)În cazul proiectelor mari de investiții, ajutorul nu poate depăși valoarea maximă prevăzută în anexa nr. 2 pentru fiecare regiune de dezvoltare NUTS 3, respectiv județ, pentru perioada 2024-2026, și se calculează conform formulei prevăzute la art. 2 pct. 20 din Regulament.(3)Un proiect unic de investiții nu poate fi divizat în mai multe subproiecte în scopul de a beneficia de ajutor de stat în valoare mai mare decât valoarea maximă prevăzută pentru proiectele mari de investiții.(4)În cazul în care un proiect unic de investiții este un proiect mare de investiții, valoarea cumulată totală a ajutoarelor pentru proiectul unic de investiții nu poate depăși valoarea ajutorului maxim pentru proiecte mari de investiții calculat conform art. 2 pct. 20 din Regulament.
 + 
Articolul 11(1)Pentru a stabili dacă nivelul și intensitatea ajutorului de stat de care o întreprindere beneficiază se încadrează în limitele maxime prevăzute în anexa nr. 2, se ia în considerare valoarea totală a ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea, investiția sau întreprinderea care beneficiază de ajutor de stat în baza prezentei scheme.(2)Ajutoarele de stat acordate în baza prezentei scheme pot fi cumulate după cum urmează:a)cu orice alt ajutor de stat sau de minimis, aferent unor costuri eligibile diferite;b)cu orice alt ajutor de stat, în legătură cu aceleași costuri eligibile, dar numai în cazul în care cumularea respectivă nu are drept rezultat depășirea limitelor maxime prevăzute în anexa nr. 2.(3)Ajutoarele de stat acordate în baza prezentei scheme nu se cumulează cu ajutoare de minimis în raport cu aceleași costuri eligibile, dacă un astfel de cumul ar conduce la o intensitate și un nivel al ajutorului care depășesc limitele prevăzute în anexa nr. 2.
 + 
Capitolul VEfectul stimulativ + 
Articolul 12(1)Prezenta hotărâre se aplică numai ajutoarelor care au efect stimulativ.(2)Se consideră că ajutorul are efect stimulativ dacă întreprinderea adresează Ministerului Finanțelor o cerere scrisă de acordare a ajutorului de stat înainte de demararea lucrărilor.(3)Cererea de ajutor de stat conține cel puțin următoarele informații:a)denumirea întreprinderii și dimensiunea acesteia;b)descrierea proiectului de investiții;c)data demarării lucrărilor;d)data finalizării investiției;e)locul de desfășurare a proiectului finanțat prin ajutor de stat;f)categoriile de cheltuieli eligibile aferente proiectului de investiții;g)valoarea ajutorului de stat solicitat.
 + 
Articolul 13În cazul în care întreprinderea solicitantă demarează investiția anterior depunerii cererii de acord pentru finanțare, întreaga investiție nu este eligibilă.
 + 
Capitolul VICriterii de acordare a ajutorului de stat + 
Articolul 14Prezenta hotărâre nu se aplică următoarelor ajutoare prevăzute la art. 1 alin. (3) din Regulament:a)ajutoare acordate în sectorul pescuitului și acvaculturii, astfel cum este reglementat de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului;b)ajutoare acordate în sectorul producției agricole primare;c)ajutoare acordate în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:(i)atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari sau comercializate de către întreprinderile în cauză; sau(ii)atunci când acordarea ajutoarelor este condiționată de transferarea lor parțială sau integrală către producători primari;d)ajutoare pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive, astfel cum sunt reglementate de Decizia 2010/787 a Consiliului;e)ajutoare pentru sectorul siderurgic, sectorul lignitului și sectorul cărbunelui, sectorul transporturilor, precum și pentru infrastructura conexă, sectorul producerii, stocării, transportului și distribuției de energie și pentru infrastructurile energetice;f)ajutoare în sectorul comunicațiilor în bandă largă. + 
Articolul 15Întreprinderile nu pot beneficia de următoarele tipuri de ajutor de stat:a)ajutor destinat activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutor direct legat de cantitățile exportate, de înființarea și funcționarea unei rețele de distribuție sau de alte costuri curente legate de activitatea de export;b)ajutor condiționat de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate;c)ajutor pentru exploatare.
 + 
Articolul 16(1)Pot beneficia de ajutor de stat în baza schemei întreprinderile care îndeplinesc cumulativ următoarele criterii de eligibilitate:a)sunt înregistrate potrivit Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare;b)realizează o investiție inițială în România, în unul dintre sectoarele prevăzute în anexa nr. 1, conform calendarului realizării investiției definit la art. 3 lit. g);c)nu intră în categoria "întreprinderilor în dificultate" definite potrivit prevederilor art. 2 alin. (18) din Regulament;d)nu se află în procedură de executare silită, insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională, lichidare sau suspendare temporară a activității;e)nu fac obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau de minimis sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;f)nu au beneficiat de alte ajutoare de stat regionale pentru costuri eligibile de natura costurilor salariale în cadrul aceluiași proiect unic de investiții;g)nu au efectuat o relocare către unitatea în care urmează să aibă loc investiția inițială pentru care se solicită ajutorul în ultimii doi ani anteriori înregistrării cererii de acord pentru finanțare și, la momentul înregistrării cererii, oferă un angajament că nu vor face acest lucru pentru o perioadă de până la doi ani după finalizarea investiției inițiale pentru care se solicită ajutorul.(2)Întreprinderile în activitate pot beneficia de ajutor de stat în baza schemei, dacă îndeplinesc cumulativ criteriile prevăzute la alin. (1), precum și următoarele criterii de eligibilitate:a)au rentabilitatea cifrei de afaceri mai mare decât zero în unul din ultimele trei exerciții financiare încheiate;b)au capitalurile proprii pozitive în ultimul exercițiu financiar încheiat.(3)Întreprinderile nou-înființate pot beneficia de ajutor de stat în baza schemei, dacă îndeplinesc cumulativ criteriile prevăzute la alin. (1), precum și următoarele criterii de eligibilitate:a)au capital social subscris vărsat în condițiile legii în valoare de minimum 100.000 lei;b)nu aparțin unor asociați sau acționari care dețin sau au deținut în ultimii 2 ani anterior datei înregistrării cererii de acord pentru finanțare o altă întreprindere înregistrată conform Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care desfășoară sau a desfășurat activitatea pentru care solicită finanțare.(4)Asociații sau acționarii care controlează mai multe întreprinderi pot solicita acordarea unui ajutor de stat în cadrul prezentei scheme doar în numele uneia dintre acestea.(5)Se poate solicita finanțare pentru o singură activitate economică, respectiv un singur cod CAEN, iar activitatea pentru care se solicită finanțare poate fi principală sau secundară.(6)Implementarea schemei de ajutor de stat se face cu respectarea Recomandării (UE) 2020/1.039 a Comisiei din 14 iulie 2020 privind condiționarea acordării unui sprijin financiar din partea statului pentru întreprinderile din Uniune de absența legăturilor cu jurisdicțiile necooperante. Asigurarea respectării condiționalităților prevăzute în recomandarea Comisiei Europene se realizează pe baza instrucțiunilor prevăzute în Ghidul solicitantului. + 
Articolul 17Investițiile realizate de întreprinderi în cadrul schemei trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii de eligibilitate:a)să fie considerate investiții inițiale, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. v), respectiv investiții inițiale care creează o nouă activitate economică, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. w), în cazul întreprinderilor mari care realizează investiții în județul Ilfov din cadrul regiunii de dezvoltare București-Ilfov;b)să aibă o valoare totală a costurilor eligibile, fără TVA, de minimum 50 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 10 milioane euro, și de maximum 500 milioane lei;c)să își demonstreze eficiența economică și viabilitatea pe perioada implementării investiției și 5 ani de la data finalizării acesteia, conform planului de afaceri definit la art. 3 lit. ff);d)să demonstreze îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 12 referitoare la efectul stimulativ al ajutorului de stat;e)să îndeplinească indicatorii cantitativi și calitativi prevăzuți în anexa nr. 4;f)să genereze un efect multiplicator cuantificabil în economie prin antrenarea și a altor investiții conexe și dezvoltarea furnizorilor locali de produse și servicii.
 + 
Capitolul VIIModalitatea de acordare a ajutorului de stat + 
Articolul 18(1)Pentru a beneficia de ajutor de stat, întreprinderea solicitantă trebuie să obțină un acord pentru finanțare din partea Ministerului Finanțelor, în baza unei cereri de ajutor de stat.(2)Înregistrarea cererilor de acord pentru finanțare se realizează în sesiuni anunțate cu minimum 60 de zile lucrătoare înainte, durata fiecărei sesiuni fiind de 30 de zile lucrătoare.(3)Bugetul primei sesiuni este cel alocat prin legile bugetare anuale.(4)În cazul în care bugetul alocat primei sesiuni nu s-a epuizat, se deschide o nouă sesiune, fără a se depăși bugetul alocat prin legile bugetare anuale.(5)Înregistrarea cererilor de acord pentru finanțare se suspendă la data expirării perioadei sesiunii în care se pot înregistra cereri de acord pentru finanțare.(6)Cererile de acord pentru finanțare înregistrate în afara sesiunilor se restituie întreprinderilor.
 + 
Articolul 19(1)Întreprinderea solicitantă transmite Ministerului Finanțelor o cerere de acord pentru finanțare însoțită de documente justificative, a căror listă este prevăzută în Ghidul solicitantului.(2)Formularul cererii de acord pentru finanțare și modalitatea de transmitere și înregistrare a documentelor justificative menționate la alin. (1) sunt prevăzute în Ghidul solicitantului.(3)Ministerul Finanțelor calculează, conform prevederilor anexei nr. 5, un punctaj pentru întreprinderile care transmit cereri de acord pentru finanțare în cadrul sesiunii de înregistrare și întocmește lista întreprinderilor solicitante ordonate descrescător pe baza punctajului obținut, menționându-se și ajutorul de stat solicitat în cuprinsul fiecărei cereri de acord pentru finanțare.(4)Punctajul calculat conform anexei nr. 5 se realizează doar pe baza informațiilor menționate în cererea de acord pentru finanțare.(5)În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data încheierii sesiunii de depunere a cererilor de acord pentru finanțare, Ministerul Finanțelor publică pe website-ul său, www.mfinante.ro, lista prevăzută la alin. (3).(6)Începând cu data publicării pe website a listei menționate la alin. (3), cererile de acord pentru finanțare care se încadrează în bugetul alocat sesiunii se analizează în ordinea punctajului obținut.
 + 
Articolul 20(1)Ministerul Finanțelor verifică, pentru cererile de acord pentru finanțare prevăzute la art. 19 alin. (6), conformitatea documentelor transmise, prevăzute la art. 19 alin. (1), conform prevederilor anexei nr. 3, și analizează viabilitatea investiției și eficiența economică a întreprinderii conform prevederilor anexei nr. 4.(2)În urma procesului de evaluare a cererilor de acord pentru finanțare, Ministerul Finanțelor transmite întreprinderilor solicitante, după caz:a)acord pentru finanțare, dacă sunt îndeplinite cumulativ toate condițiile și criteriile de eligibilitate prevăzute de prezenta hotărâre;b)solicitare de informații și/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanțare, în cazul în care:(i)există neconcordanțe în informațiile furnizate;(ii)documentele nu respectă condițiile de conformitate prevăzute în anexa nr. 3;(iii)se constată necesitatea unor documente suplimentare în vederea soluționării cererii;c)scrisoare de respingere a cererii de acord pentru finanțare, în cazul în care:(i)cererea de acord pentru finanțare nu este însoțită de documentele aferente acesteia, astfel cum sunt detaliate în Ghidul solicitantului;(ii)nu sunt îndeplinite în mod cumulativ toate condițiile și criteriile de eligibilitate prevăzute de prezenta hotărâre;(iii)întreprinderea nu respectă termenul de maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii solicitării de informații și/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanțare;(iv)informațiile care au stat la baza calculării punctajului potrivit prevederilor art. 19 alin. (3) nu se confirmă în urma verificării realizate potrivit prevederilor art. 20 alin. (1), rezultând un punctaj mai mic decât cel calculat inițial.(3)În situația în care există buget disponibil, ca urmare a emiterii unor scrisori de respingere, analiza continuă, în ordinea punctajului obținut, cu cererile de acord pentru finanțare care nu s-au încadrat inițial în bugetul alocat sesiunii.(4)Cererile de acord pentru finanțare care nu se încadrează în bugetul sesiunii se restituie întreprinderilor.
 + 
Articolul 21Documentele transmise de întreprinderea solicitantă din propria inițiativă în vederea completării cererii de acord pentru finanțare nu sunt luate în considerare în procesul de evaluare a cererii de acord pentru finanțare. + 
Articolul 22(1)Ministerul Finanțelor verifică și evaluează, potrivit prevederilor art. 20 alin. (1), cererile de acord pentru finanțare însoțite de documentele justificative prevăzute la art. 19 alin. (1), în termen de 60 de zile lucrătoare de la data intrării în analiză a fiecărei cereri de acord pentru finanțare.(2)Termenul prevăzut la alin. (1) se aplică și pentru verificarea și evaluarea informațiilor și documentelor justificative solicitate de Ministerul Finanțelor potrivit prevederilor art. 20 alin. (2) lit. b), calculat de la data înregistrării acestora la Ministerul Finanțelor.
 + 
Articolul 23(1)Toate documentele transmise Ministerului Finanțelor de către întreprindere trebuie prezentate în limba română. În cazul documentelor depuse într-o limbă străină, întreprinderea prezintă aceste documente însoțite de traduceri în limba română, certificate de către traducători autorizați.(2)Documentele emise de întreprinderea solicitantă în original trebuie să fie datate și semnate de persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea.
 + 
Articolul 24(1)Întreprinderile au obligația demarării investiției pentru care au solicitat finanțare în termen de 6 luni de la data emiterii acordului pentru finanțare, cu respectarea calendarului asumat în documentația anexată cererii, sub sancțiunea prevăzută la art. 37.(2)Valoarea activelor sau a lucrărilor de construcție aferente demarării investiției trebuie să fie de minimum 3% din valoarea totală a investiției.
 + 
Capitolul VIIIPlata ajutorului de stat + 
Articolul 25Ajutorul de stat se poate plăti până în anul 2032 întreprinderilor care au primit acord pentru finanțare, după efectuarea parțială sau totală a cheltuielilor eligibile realizate conform acordului pentru finanțare, în limita creditelor bugetare anuale aprobate. + 
Articolul 26În vederea plății ajutorului de stat, întreprinderea transmite la Ministerul Finanțelor cererea de plată a ajutorului de stat și formularul de decont, însoțite de documente justificative, potrivit Ghidului de plată elaborat în aplicarea prezentei hotărâri, aprobat prin ordin al ministrului finanțelor. + 
Articolul 27(1)Ministerul Finanțelor verifică conformitatea documentelor transmise și îndeplinirea condițiilor prevăzute de prezenta schemă în vederea efectuării plății, în termenul prevăzut la art. 29 alin. (2).(2)În cazul în care se constată lipsa unor documente sau neconcordanțe între datele și informațiile transmise, Ministerul Finanțelor poate solicita documente și informații suplimentare, care vor fi transmise de întreprindere Ministerului Finanțelor în termen de 30 de zile lucrătoare de la data primirii solicitării.(3)În situația în care întreprinderea nu confirmă primirea solicitării transmise de Ministerul Finanțelor sau nu respectă termenul prevăzut la alin. (2), Ministerul Finanțelor returnează întreprinderii cererea de plată a ajutorului de stat, în termen de 15 zile lucrătoare, în vederea completării acesteia. + 
Articolul 28În situația în care Ministerul Finanțelor ia cunoștință de date, informații care determină verificarea datelor și/sau informațiilor incomplete/incorecte ce au stat la baza emiterii acordului de finanțare, Ministerul Finanțelor suspendă plata până la data reanalizării noilor date/informații. + 
Articolul 29(1)Ministerul Finanțelor soluționează cererea de plată a ajutorului de stat:a)după analizarea la sediul ministerului a documentelor justificative anexate cererii de plată și a eligibilității activelor pentru care se solicită plata ajutorului de stat; șib)după verificarea la fața locului a existenței activelor și a conformității declarațiilor/documentelor aferente cheltuielilor efectuate de întreprindere.(2)Ministerul Finanțelor verifică și analizează cererea de plată a ajutorului de stat, însoțită de documentele justificative prezentate în Ghidul de plată, în termen de 60 de zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia la Ministerul Finanțelor.(3)Termenul prevăzut la alin. (2) se aplică și pentru verificarea și analiza informațiilor și documentelor justificative solicitate de Ministerul Finanțelor potrivit prevederilor art. 27 alin. (2), calculat de la data înregistrării acestora la Ministerul Finanțelor.(4)Pe durata efectuării verificării la fața locului, întreprinderea are obligația de a permite accesul echipei de control, în condițiile legii, la activele aferente investiției inițiale și la toate documentele în original, care atestă îndeplinirea condițiilor impuse de prezenta hotărâre.
 + 
Articolul 30(1)Plata ajutorului de stat nu poate face obiectul unor plăți compensatorii.(2)Ministerul Finanțelor nu efectuează plata ajutorului de stat, în cazul în care întreprinderea înregistrează debite restante la bugetele componente ale bugetului general consolidat.(3)Virarea efectivă a ajutorului de stat se face de către Ministerul Finanțelor în contul 50.70 "Disponibil din subvenții și transferuri", deschis la unitatea Trezoreriei Statului în a cărei rază își are domiciliul fiscal întreprinderea beneficiară de ajutor de stat, în termen de 15 zile lucrătoare de la data la care cererea de plată a ajutorului de stat este considerată completă în sensul prevederilor prezentei scheme și a fost efectuată verificarea la fața locului.(4)Întreprinderile au obligația de a verifica valoarea ajutorului de stat virat de Ministerul Finanțelor în contul 50.70 "Disponibil din subvenții și transferuri". În situația în care se constată existența unei sume necuvenite, întreprinderile au obligația de a informa de îndată Ministerul Finanțelor în vederea restituirii acesteia.(5)Restituirea sumelor încasate necuvenit se realizează în conturile de cheltuieli bugetare din care au fost încasate, dacă sumele se restituie în anul în care au fost încasate, respectiv în contul prevăzut la art. 8 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările și completările ulterioare, dacă sumele se restituie în anii următori anului în care au fost încasate.(6)Pentru sumele necuvenite încasate de către întreprinderi, Ministerul Finanțelor percepe dobânzi și penalități aferente, datorate de la data încasării până la data restituirii, conform Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Articolul 31În cazul emiterii unui acord pentru finanțare rectificat, potrivit prevederilor art. 33, Ministerul Finanțelor efectuează plata ajutorului de stat în limita ajutorului de stat înscris în acesta. Valoarea ajutorului de stat plătit până la data emiterii acordului pentru finanțare rectificat se ajustează până la limita aprobată în cadrul acestui document. Mecanismul de ajustare a valorii ajutorului de stat plătit se stabilește prin Ghidul de plată.
 + 
Capitolul IXModificarea calendarului investiției și a acordului pentru finanțare, rectificarea ajutorului de stat acordat + 
Articolul 32(1)Întreprinderile solicitante sunt obligate să finalizeze investiția pentru care au solicitat finanțare în termenele prevăzute în planul de investiții care a stat la baza emiterii acordului pentru finanțare.(2)În cazul în care calendarul realizării investiției înregistrează modificări care nu depășesc perioada prevăzută la art. 3 lit. g), întreprinderea are obligația de a solicita Ministerului Finanțelor aprobarea acestor modificări, pe parcursul implementării investiției inițiale, anexând o fundamentare în acest sens.(3)Ministerul Finanțelor analizează documentația primită, procedând astfel:a)în situația în care se constată că investiția îndeplinește în continuare toate condițiile prevăzute de prezenta schemă, inclusiv cu respectarea încadrării plății ajutorului în bugetele anuale ale schemei, acordul pentru finanțare se modifică corespunzător;b)în situația în care se constată că investiția nu mai îndeplinește condițiile prevăzute de prezenta schemă, acordul pentru finanțare se revocă.(4)Ministerul Finanțelor poate solicita întreprinderii informații suplimentare în vederea soluționării cererilor privind modificarea prevăzută la alin. (2). Întreprinderea transmite completarea documentației în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării.(5)Întreprinderea solicită Ministerului Finanțelor aprobarea modificării calendarului investiției numai în situația în care minimum 25% din valoarea investiției este realizată.(6)Ministerul Finanțelor poate aproba modificări ale acordurilor pentru finanțare oricând în perioada prevăzută la art. 4 alin. (2), cu respectarea prevederilor prezentului articol și ale art. 33 alin. (2).
 + 
Articolul 33(1)În conformitate cu măsurile dispuse de către Consiliul Concurenței, ca urmare a finalizării procedurii prevăzute de art. 26 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, și/sau ca urmare a clarificării noilor informații menționate la art. 28 și/sau ca urmare a solicitării beneficiarilor, Ministerul Finanțelor recalculează ajutorul de stat acordat și emite, după caz, un acord pentru finanțare rectificat, care să asigure conformitatea cu prevederile prezentei scheme și cu Regulamentul.(2)Rectificarea nu poate avea în vedere majorarea valorii ajutorului de stat acordat conform acordului pentru finanțare aprobat inițial.
 + 
Capitolul XMenținerea investiției și recuperarea ajutorului de stat + 
Articolul 34(1)Întreprinderea are obligația de a menține în stare de funcționare investiția inițială realizată, în locația prezentată în planul de afaceri, pentru o perioadă de cel puțin 5 ani de la data finalizării acesteia, și de a realiza, la finalul perioadei de menținere a investiției, o rentabilitate a cifrei de afaceri mai mare de 2,5%, calculată ca medie a ultimilor 4 ani de menținere a investiției, în condițiile realizării unei cifre de afaceri de minimum 80% din valoarea estimată pe aceeași perioadă, calculată ca medie, pentru întreaga activitate a societății.(2)În cazul în care, în termenele prevăzute la alin. (1), se constată uzura fizică sau morală a activelor aferente investiției inițiale realizate, este permisă înlocuirea acestora, în vederea asigurării continuității activității finanțate, cu informarea Ministerului Finanțelor, fără acordarea unui nou ajutor de stat.
 + 
Articolul 35Până la data de 30 iunie inclusiv a anului următor finalizării investiției, întreprinderea va prezenta Ministerului Finanțelor un raport auditat de o întreprindere autorizată care nu are calitatea de persoană afiliată cu întreprinderea beneficiară de ajutor de stat, care să certifice că:a)în urma implementării investiției, întreprinderea realizează activitatea care a fost finanțată prin proiect;b)valoarea cheltuielilor eligibile trebuie să fie minimum 90% din valoarea care a stat la baza calculării punctajului, dar nu mai mică decât valoarea menționată la art. 17 lit. b);c)gradul de automatizare este mai mare sau egal cu cel care a stat la baza calculării punctajului.
 + 
Articolul 36Întreprinderile vor raporta anual, la solicitarea Ministerului Finanțelor, contribuția la dezvoltarea regională realizată ca urmare a implementării proiectului de investiții. + 
Articolul 37(1)Acordul pentru finanțare se revocă în următoarele situații:a)întreprinderea nu respectă condițiile privind demararea lucrărilor prevăzute la art. 24;b)întreprinderea nu respectă condiția privind menținerea investiției inițiale prevăzută la art. 7 alin. (5) și art. 34 alin. (1);c)întreprinderea nu respectă prevederile art. 7 alin. (6);d)întreprinderea nu respectă prevederile art. 35;e)întreprinderea nu respectă prevederile art. 32 alin. (1), (2) și (5);f)valoarea totală a costurilor eligibile nu respectă prevederile art. 17 lit. b);g)întreprinderea nu respectă prevederile art. 16 alin. (1) lit. c) și g);h)nerealizarea condițiilor prevăzute în acordul pentru finanțare, pentru care se specifică revocarea acestuia;i)întreprinderea informează Ministerul Finanțelor că este în imposibilitatea realizării investiției sau solicită revocarea acordului pentru finanțare;j)Ministerul Finanțelor constată, ulterior emiterii acordului pentru finanțare, că investiția a demarat anterior depunerii cererii de acord pentru finanțare;k)în urma aplicării prevederilor art. 33 rezultă că valoarea ajutorului de stat recalculat este zero.(2)În situațiile prevăzute la alin. (1), Ministerul Finanțelor transmite întreprinderii o scrisoare de revocare a acordului pentru finanțare.(3)Revocarea acordului pentru finanțare în situațiile prevăzute la alin. (1) determină aplicarea măsurilor necesare în vederea recuperării totale a ajutorului de stat plătit și a dobânzii aferente.(4)Ajutorul de stat plătit se recuperează proporțional cu gradul de nerealizare în următoarele situații:a)întreprinderea nu realizează o rentabilitate a cifrei de afaceri mai mare de 2,5%, calculată ca medie a ultimilor 4 ani de menținere a investiției, în condițiile realizării unei cifre de afaceri de minimum 80% din valoarea estimată pe aceeași perioadă, calculată ca medie, pentru întreaga activitate a societății;b)întreprinderea nu îndeplinește alte condiții prevăzute la rubrica "Mențiuni speciale" în acordul pentru finanțare.(5)În cazul în care sunt prevăzute mai multe condiții în acordul pentru finanțare, valoarea ajutorului de stat plătit ce se recuperează se calculează conform următorului mecanism:a)se calculează gradul de îndeplinire a fiecărei condiții prin raportarea valorii indicatorului realizat la valoarea indicatorului menționată în acordul pentru finanțare sau în planul de afaceri, după caz;b)se calculează media aritmetică a gradelor de îndeplinire a tuturor condițiilor;c)procentul calculat conform lit. b) se aplică valorii ajutorului de stat plătit;d)diferența dintre valoarea ajutorului de stat plătit și valoarea calculată conform lit. c) reprezintă valoarea ajutorului de stat de recuperat.(6)Recuperarea ajutorului de stat plătit se realizează conform procedurilor de recuperare prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și de Ordinul ministrului finanțelor nr. 324/2016 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea de către Ministerul Finanțelor a procedurilor privind stoparea/recuperarea ajutorului de stat sau de minimis, cu modificările și completările ulterioare.(7)Ajutorul de stat plătit care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor din Regulamentul (UE) nr. 1.589/2015 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE.
 + 
Capitolul XIDispoziții finale + 
Articolul 38(1)Ministerul Finanțelor are obligația de a publica pe site-ul său, www.mfinante.ro, textul integral al prezentei scheme, bugetul sesiunii, data epuizării bugetului sesiunii și a bugetului total alocat schemei, în conformitate cu prevederile legilor bugetare anuale.(2)Informațiile prevăzute în anexa III la Regulament privind fiecare ajutor individual care depășește echivalentul în lei al sumei de 100.000 euro vor fi publicate de Ministerul Finanțelor pe site-ul www.mfinante.ro.
 + 
Articolul 39(1)Ministerul Finanțelor trebuie să păstreze înregistrări detaliate referitoare la ajutoarele acordate pentru toate investițiile în cadrul schemei. Aceste înregistrări, care conțin toate informațiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din Regulament, trebuie păstrate timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei.(2)Întreprinderea beneficiară de ajutor de stat trebuie să păstreze timp de 10 ani de la data plății ultimei tranșe de ajutor de stat toate documentele referitoare la ajutorul de stat primit în cadrul schemei.(3)Ministerul Finanțelor, în calitate de furnizor de ajutor de stat, transmite Consiliului Concurenței rapoarte anuale privind ajutoarele de stat regionale acordate conform prezentei scheme, potrivit Regulamentului Consiliului Concurenței privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022.(4)Pe baza unei cereri scrise, Ministerul Finanțelor va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenței, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor acestei scheme de ajutor de stat.(5)Ministerul Finanțelor are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, în formatul și în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel național.(6)În cazul în care Ministerul Finanțelor nu are date definitive privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative.(7)Erorile constatate de Ministerul Finanțelor și corecțiile legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la data de 31 martie a anului următor celui de raportare.(8)Pentru a crea posibilitatea verificării ex ante a eligibilității potențialilor beneficiari ai măsurii, potrivit prevederilor art. 29 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Finanțelor, în calitate de furnizor al măsurii de ajutor de stat/de minimis, are obligația înregistrării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei măsuri, în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei măsuri, respectiv de la data modificării acesteia.(9)Acordurile de finanțare se vor înregistra în RegAS de către Ministerul Finanțelor în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării lor.(10)Plățile realizate în cadrul acestor măsuri se vor înregistra în RegAS în termen de maximum 10 zile de la data efectuării lor.(11)Obligațiile de recuperare a ajutoarelor ilegale sau utilizate abuziv și rambursările efective ale respectivelor obligații se înregistrează în termen de 7 zile lucrătoare de la data instituirii obligației de recuperare, respectiv de la data rambursării.(12)Ministerul Finanțelor are obligația de a transmite Comisiei Europene, prin intermediul sistemului interactiv de notificare a ajutoarelor de stat SANI, rezumatul informațiilor despre prezenta măsură de ajutor exceptată, în formatul standard prevăzut în anexa II, împreună cu un link care oferă acces la textul integral al măsurii de ajutor, inclusiv la modificările sale, în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea sa în vigoare.(13)Ministerul Finanțelor va asigura publicarea anexei II – Informații privind ajutoarele de stat exceptate în condițiile prevăzute în prezentul regulament – a Regulamentului (UE) nr. 651/2014, pe pagina https://www.mfinante.gov.ro.(14)Ministerul Finanțelor, în calitate de furnizor al ajutorului de stat acordat în baza prezentei măsuri, va informa în scris, în cadrul acordului de finanțare, întreprinderea/întreprinderile beneficiară/beneficiare în legătură cu valoarea ajutorului de stat acordat, după caz, exprimată ca echivalent brut al finanțării nerambursabile, precum și în legătură cu caracterul de ajutor de stat al acestora, cu referire expresă la prevederile Regulamentului.
 + 
Articolul 40În termen de 60 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, în aplicarea schemei de ajutor de stat, ministrul finanțelor va aproba prin ordin Ghidul solicitantului și Ghidul de plată, care vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I. + 
Articolul 41Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș
București, 4 aprilie 2024.Nr. 300. + 
Anexa Nr. 1
Lista sectoarelor de activitate pentru care se acordă ajutoare de stat

Nr.crt. Cod CAEN Denumire cod CAEN
1 109 Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor
2 11 Fabricarea băuturilor
3 16 Prelucrarea lemnului, fabricarea produselor din lemn și plută, cu excepția mobilei; fabricarea articolelor din paie și din alte materiale vegetale împletite
4 17 Fabricarea hârtiei și a produselor din hârtie
5 20 Fabricarea substanțelor și a produselor chimice
6 21 Fabricarea produselor farmaceutice de bază și a preparatelor farmaceutice
7 23 Fabricarea altor produse din minerale nemetalice
8 25 Industria construcțiilor metalice și a produselor din metal, exclusiv mașini, utilaje și instalații
9 26 Fabricarea calculatoarelor și a produselor electronice și optice
10 27 Fabricarea echipamentelor electrice
11 29 Fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor și semiremorcilor
12 30 Fabricarea altor mijloace de transport
13 31 Fabricarea de mobilă
14 32 Alte activități industriale n.c.a.
15 38 Colectarea, tratarea și eliminarea deșeurilor; activități de recuperare a materialelor reciclabile

 + 
Anexa Nr. 2*)*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
Intensitățile maxime ale ajutoarelor de stat regionale acordate întreprinderilor

REGIUNEA Județe componente Intensitate maximă% Nivel maxim al ajutorului de stat de care poate beneficia o întreprindere– euro
Nord-Vest Bihor 40% 33.000.000
Bistrița-Năsăud 50% 41.250.000
Cluj 40% 33.000.000
Maramureș 50% 41.250.000
Satu Mare 50% 41.250.000
Sălaj 50% 41.250.000
Centru Alba 50% 41.250.000
Brașov 40% 33.000.000
Covasna 40% 33.000.000
Harghita 40% 33.000.000
Mureș 50% 41.250.000
Sibiu 40% 33.000.000
Nord-Est Bacău 60% 49.500.000
Botoșani 60% 49.500.000
Iași 40% 33.000.000
Neamț 60% 49.500.000
Suceava 60% 49.500.000
Vaslui 60% 49.500.000
Sud-Est Brăila 60% 49.500.000
Buzău 60% 49.500.000
Constanța 40% 33.000.000
Galați 60% 49.500.000
Vrancea 60% 49.500.000
Tulcea 60% 49.500.000
Sud-Muntenia Argeș 50% 41.250.000
Călărași 60% 49.500.000
Dâmbovița 50% 41.250.000
Giurgiu 50% 41.250.000
Ialomița 60% 49.500.000
Prahova 40% 33.000.000
Teleorman 60% 49.500.000
Sud-Vest Oltenia Dolj 50% 41.250.000
Gorj 70% 57.750.000
Mehedinți 60% 49.500.000
Olt 60% 49.500.000
Vâlcea 60% 49.500.000
Vest Arad 30% 24.750.000
Caraș-Severin 40% 33.000.000
Hunedoara 50% 41.250.000
Timiș 30% 24.750.000
Zonele „c” care nu sunt predefinite
București-Ilfov Ilfov parțial: Ciorogârla, Domnești, Clinceni, Cornetu, Bragadiru, Dărăști-Ilfov, Jilava, 1 Decembrie, Copăceni, Vidra și Berceni 30% 24.750.000
Ilfov parțial: Periș, Ciolpani, Snagov, Gruiu, Nuci, Grădiștea, Petrăchioaia, Dascălu, Moara Vlăsiei, Balotești, Corbeanca, Buftea, Chitila, Glina, Cernica, Dobroești și Pantelimon 40% 33.000.000

 + 
Anexa Nr. 3
Condiții de conformitate

Documentul Condiții de conformitate
Cererea de acord pentru finanțare – are toate rubricile completate cu datele solicitate, respectă formularul din Ghidul solicitantului și este datată și semnată în original de către persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea;
– conține informații corelate cu informațiile din documentele justificative prevăzute în Ghidul solicitantului.
Planul de afaceri – cuprinde toate informațiile necesare conform definiției și instrucțiunilor din Ghidul solicitantului, este datat și semnat în original de către persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea;
– planul de investiții conține informații corelate cu informațiile din Cererea de acord pentru finanțare;
– prezintă proiecțiile financiare pe perioada implementării investiției și 5 ani de la finalizarea acesteia (cont de profit și pierdere, bilanț și flux de numerar) în conformitate cu prevederile legale în vigoare și cu modelele prezentate în Ghidul solicitantului;
– conține informații corelate cu informațiile din Cererea de acord pentru finanțare

 + 
Anexa Nr. 4*)*) Anexa nr. 4 este reprodusă în facsimil.
Cerințe care dovedesc eficiența economică și viabilitatea investiției

Încadrarea în definiția investiției inițiale
Prezentarea investiției și demonstrarea încadrării investiției în categoria investiției inițiale, respectiv în categoria investiției inițiale în favoarea unei noi activități economice, în cazul întreprinderilor mari care realizează investiții în regiunea București-Ilfov
Justificarea necesității realizării investiției
Prezentarea pieței relevante a produselor/serviciilor realizate ca urmare a implementării investiției sub aspectul cererii, ofertei și prețului, precum și ariei geografice în care acestea se comercializează
Cuantificarea și justificarea capacității de producție și a gradului de utilizare a acesteia aferentă activității existente (în cazul întreprinderilor în activitate), cea aferentă investiției, precum și fundamentarea necesității creșterii capacității de producție existente prin implementarea investiției
Analiza și fundamentarea proiecțiilor financiare pentru perioada implementării investiției și 5 ani de la data finalizării acesteia
Fundamentarea cifrei de afaceri prin prezentarea de documente justificative din care să rezulte că există asigurarea vânzării produselor/serviciilor obținute ca urmare a realizării investiției
Calcularea și explicitarea indicatorilor cantitativi
Indicatori cantitativi Calculul și fundamentarea încadrării în limitele indicatorilor pe perioada implementării investiției și 5 ani de la finalizarea acesteia, pe baza proiecțiilor financiare realizate conform prevederilor legale în vigoare și a instrucțiunilor din Ghidul solicitantului
Rata de solvabilitate generalăRsg = Active totale/Datorii totale Rsg > 1,66
Rentabilitatea cifrei de afaceriRca = 100 x (Profit net/Cifra de afaceri) Rca >/= 2,5%
Rata lichidității curenteRLC = (Active curente/Datorii curente) (Rlc) >/= 1,00
Indicatorul gradului de îndatorareIgi = (Capital împrumutat/Capital angajat) x 100 (Rig)
Demonstrarea și fundamentarea indicatorilor calitativi
Asigurarea contribuției proprii necesare derulării investiției potrivit prevederilor art. 3 lit. j) din hotărâre și instrucțiunilor din Ghidul solicitantului.
Experiența în domeniul pentru care solicită finanțare conform instrucțiunilor din Ghidul solicitantului
Efectul multiplicator al realizării investiției cuantificabil în economie prin antrenarea și a altor investiții conexe și dezvoltarea furnizorilor locali de produse și servicii din regiune conform instrucțiunilor din Ghidul solicitantului
Situația juridică a locației realizării investiției, respectiv demonstrarea unui drept real asupra locației pe care urmează să se realizeze investiția, conform instrucțiunilor din Ghidul solicitantului

 + 
Anexa Nr. 5*)*) Anexa nr. 5 este reprodusă în facsimil.
Criterii pe baza cărora se calculează punctajul întreprinderilor solicitante

Criterii de evaluare Mod de determinare Punctaj
Valoarea cheltuielilor eligibile (Valoarea cheltuielilor eligibile în lei/50.000.000 lei) x 2 Rezultatul obținut se transformă în număr de puncte
Investiția inițială – înființarea unei noi unități de o întreprindere nou-înființată; 20 puncte
– înființarea unei noi unități de o întreprindere în activitate;
– schimbarea fundamentală a procesului general de producție al unei unități existente; 15 puncte
– diversificarea activității unei unități existente;
– diversificarea producției unei unități existente;
– extinderea capacității unei unități existente; 10 puncte
Locația realizării investiției – județ cu intensitate 70% 25 puncte
– județ cu intensitate 60% 20 puncte
– județ cu intensitate 50% 15 puncte
– județ cu intensitate 45% 10 puncte
– județ cu intensitate 40% 5 puncte
CAEN pentru care se solicită finanțare, cu sold negativ în cadrul balanței comerciale a României 109, 20, 25, 26 25 puncte
21 15 puncte
23, 32 10 puncte
11, 17 5 puncte
Grad de automatizare Minimum 40% 50 puncte
Minimum 30% 40 puncte
Minimum 20% 30 puncte
Minimum 10% 20 puncte
Raportul dintre EBITDA/CA ≥ 10% 15 puncte
(5% – 10%) 5 puncte
≤ 5% 0 puncte

–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x