În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, și al art. 48 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul 1(1)În anul 2007, programele naționale de sănătate sunt elaborate și derulate în mod distinct sau în comun de către Ministerul Sănătății Publice și Casa Naționala de Asigurari de Sănătate, după caz.(2)Programele naționale de sănătate se finanțează de la bugetul de stat, din veniturile proprii ale Ministerului Sănătății Publice, din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate și prin transferuri către bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, prevăzute în bugetul Ministerului Sănătății Publice. +
Articolul 2Structura programelor naționale, obiectivele și necesarul de resurse ale acestora sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. +
Articolul 3Programele naționale de sănătate prevăzute în anexa sunt proiectate, implementate și coordonate la nivel național de Agentia Naționala pentru Programe de Sănătate din cadrul Ministerului Sănătății Publice. Totodata, Casa Naționala de Asigurari de Sănătate deruleaza și raspunde de realizarea programului prevăzut la pct. II din anexă. +
Articolul 4Coordonatorii regionali și locali din cadrul institutelor și centrelor de sănătate publică, respectiv din cadrul autorităților de sănătate publică, asigura pentru programele prevăzute la pct. I din anexă implementarea și monitorizarea la nivel regional, respectiv local. Casa Naționala de Asigurari de Sănătate, prin casele de asigurări de sănătate, raspunde de asigurarea, urmarirea, evidentierea și controlul utilizarii fondurilor aprobate, precum și de monitorizarea, controlul și analiza indicatorilor fizici și de eficienta pentru programele prevăzute la pct. II din anexă. +
Articolul 5(1)Repartizarea fondurilor destinate programelor naționale de sănătate finantate de la bugetul de stat și din veniturile proprii ale Ministerului Sănătății Publice se face în condițiile legii.(2)Ministerul Sănătății Publice calculează o cotă de rezervă de până la 6% din fondurile rezultate după aplicarea prevederilor alin. (1), pe care o reține la dispoziția sa din veniturile proprii alocate programelor naționale de sănătate. Această sumă se repartizează și se utilizează în completarea resurselor necesare Programului național privind evaluarea stării de sănătate a populației în asistența medicală primară.(la 10-12-2007,
Alineatul (2) din Articolul 5 a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.464 din 6 decembrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 844 din 10 decembrie 2007
)
+
Articolul 6(1)Din sumele alocate programelor naționale de sănătate prevăzute în anexa se finanțează lunar unitatile sanitare prin care se deruleaza programele și subprogramele, pe baza cererilor fundamentate ale acestora și în limita fondurilor aprobate.(2)Pentru realizarea atribuțiilor lor referitoare la programele naționale de sănătate, autoritățile de sănătate publică pot incheia contracte cu furnizori de servicii medicale autorizati și evaluați, după caz.(3)Sumele prevăzute în bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate pentru finanțarea subprogramelor din cadrul programului național prevăzut la pct. II lit. A din anexă se alocă pe bază de contracte distincte, încheiate între casele de asigurări de sănătate și unitățile sanitare prin care se derulează aceste subprograme, pe baza contractelor încheiate între Casa Națională de Asigurări de Sănătate și centre pilot sau alte unități sanitare private de specialitate, precum și între Casa Națională de Asigurări de Sănătate și furnizori de medicamente.(la 10-12-2007,
Alineatul (3) din Articolul 6 a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.464 din 6 decembrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 844 din 10 decembrie 2007
)
+
Articolul 7(1)Sumele alocate pentru programele naționale de sănătate sunt cuprinse în bugetele de venituri și cheltuieli ale unităților sanitare prin care acestea se deruleaza și se utilizeaza potrivit destinatiilor stabilite.(2)Unitatile care deruleaza programe naționale de sănătate au obligația gestionarii eficiente a mijloacelor materiale și banesti și a organizarii evidentei contabile a cheltuielilor pentru fiecare program sau subprogram, pe subdiviziunile clasificației bugetare. +
Articolul 8(1)Pentru realizarea unor obiective și activități cuprinse în programele naționale de sănătate finanțate de la bugetul de stat și din venituri proprii, Ministerul Sănătății Publice organizează licitații la nivel național, în condițiile legii. Pentru realizarea celorlalte obiective și activități cuprinse în programele naționale de sănătate finanțate din bugetul de stat și venituri proprii și din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, pentru care nu se organizează licitații la nivel național, achiziționarea bunurilor și produselor specifice, a medicamentelor și a materialelor sanitare se face de către unitățile sanitare care derulează programele respective, în condițiile legii.(2)Medicamentele și materialele sanitare specifice, care se acordă în spital și în ambulatoriu, necesare derulării subprogramelor din cadrul programului național prevăzut la pct. II lit. A din anexă, sunt nominalizate prin ordin comun al ministrului sănătății publice și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Achiziția de medicamente și materiale sanitare specifice pentru unele dintre aceste subprograme stabilite prin ordin al ministrului sănătății publice se efectuează de către unitățile sanitare care derulează subprogramele respective, în condițiile legii.(3)Asigurarea la nivelul unităților sanitare a medicamentelor și a materialelor sanitare specifice, prevăzute la alin. (2), se face pe baza contractelor încheiate de unitățile sanitare cu furnizorii de medicamente și/sau materiale sanitare specifice declarați câștigători ai procedurilor derulate de acestea, în condițiile legii. Până la 31 decembrie 2007, medicamentele și materialele sanitare specifice pentru care achiziția s-a realizat prin licitație la nivel național se asigură pe baza actelor adiționale la contractele derulate de Casa Națională de Asigurări de Sănătate în anul 2006, potrivit legii(4)Pentru asigurarea accesului la tratament al bolnavilor diabetici și al celor cu transplant, medicamentele antidiabetice de tipul insulinelor, precum și medicamentele pentru tratamentul stării posttransplant se eliberează prin farmaciile cu circuit deschis aflate în relație contractuală cu casele de asigurări de sănătate. Contravaloarea acestor medicamente se suportă prin transferuri către bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, aprobate în bugetul Ministerului Sănătății Publice.(5)Pentru asigurarea accesului la tratament al bolnavilor cu afecțiuni oncologice, eliberarea medicamentelor specifice de tip oral și injectabile pentru tratamentul ambulatoriu se face prin farmaciile cu circuit deschis, aflate în relație contractuală cu casele de asigurări de sănătate. Contravaloarea acestor medicamente se suportă din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, precum și prin transferuri de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătății Publice, către bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate.(6)Medicamentele specifice eliberate pentru tratamentul ambulatoriu, prevăzute la alin. (4) și (5), eliberate prin farmaciile cu circuit deschis, se eliberează la prețul de decontare, care este și prețul de vânzare al acestora. Prescrierea acestor medicamente în ambulatoriu se face pe denumire comună internațională, denumire comercială și formă farmaceutică.(7)La nivelul unităților sanitare prin care se derulează aceste programe, medicamentele specifice utilizate în tratamentul bolnavilor cu afecțiuni oncologice, al celor cu transplant și insulina utilizată pentru tratamentul bolnavilor cu diabet zaharat, existente în stoc la data de 31 martie 2007, a căror valoare depășește consumul mediu pe 3 luni, se eliberează pe bază de prescripție medicală, prin farmaciile cu circuit închis ale acestora, până la epuizare.(8)Casa Națională de Asigurări de Sănătate și casele de asigurări de sănătate realizează activitățile și obiectivele din Programul național privind evaluarea stării de sănătate a populației în asistența medicală primară, prevăzute în anexă la pct. II lit. B, pentru care achiziționează servicii de tipărire și expediere a taloanelor securizate, a scrisorilor de informare a populației și a scrisorilor de informare a medicilor de familie, însoțite de documentele necesare informării acestora, și, respectiv, contractează servicii medicale în asistența medicală primară și ambulatorie de specialitate paraclinică, cu furnizorii de astfel de servicii, care să îndeplinească criteriile de selecție stabilite prin normele metodologice pentru realizarea și raportarea activităților specifice din cadrul Programului național privind evaluarea stării de sănătate a populației în asistența medicală primară, aprobate prin ordin al ministrului sănătății publice și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Ministerul Sănătății Publice achiziționează tehnica de calcul, programele informatice necesare colectării, validării, raportării, preluării raportărilor privind serviciile acordate în cadrul programului, centralizării și prelucrării datelor colectate, precum și serviciile de comunicații, necesare derulării Programului național privind evaluarea stării de sănătate a populației în asistența medicală primară. Tehnica de calcul se dă în folosință gratuită cabinetelor de medicină de familie, prin autoritățile de sănătate publică, pentru derularea Programului național privind evaluarea stării de sănătate a populației în asistența medicală primară.(9)Elaborarea, întreținerea și actualizarea programelor informatice menționate la alin.(8), necesare colectării, validării, raportării, preluării raportărilor, centralizării și prelucrării datelor colectate în cadrul Programului național privind evaluarea stării de sănătate a populației în asistența medicală primară, se realizează de către coala Națională de Sănătate Publică și Management Sanitar, în baza contractelor încheiate cu Ministerul Sănătății Publice prin Agenția Națională pentru Programe de Sănătate.(10)Ministerul Sănătății Publice asigură, prin autoritățile de sănătate publică, sumele necesare pentru desfășurarea activității unității județene de implementare a programului.(la 10-12-2007,
Articolul 8 a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.464 din 6 decembrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 844 din 10 decembrie 2007
)
+
Articolul 9(1)Sumele aferente obiectivului 6 prevăzut în Subprogramul privind bolile netransmisibile (1.2), obiectivelor 2 și 3 prevăzute în Programul național de diabet și alte boli de nutriție (3) și obiectivului 5 prevăzut în Programul național de transplant de organe, țesuturi și celule (4) se asigură prin transferuri către bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, prevăzute în bugetul Ministerului Sănătății Publice.(2)Sumele aferente obiectivelor 1-5 și 10, prevăzute în Programul național privind evaluarea stării de sănătate a populației în asistența medicală primară (pct. I subpct. 8 din anexă), se asigură prin transferuri din veniturile proprii ale Ministerului Sănătății Publice către bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate. Sumele aferente obiectivelor 6, 7, 8 și 9 din cadrul aceluiași program se asigură din veniturile proprii ale Ministerului Sănătății Publice de la titlul «Active nefinanciare».(3)Sumele aferente Programului național de profilaxie, prevăzut în anexă la pct. I, subprogramul 1.2 «Subprogramul privind bolile netransmisibile», pentru tratamentul bolnavilor cu afecțiuni oncologice din cadrul obiectivului 2 se asigură prin transferuri din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătății Publice, către bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate.(4)Sumele pentru controlul în diabet constând în efectuarea hemoglobinei glicozilate (HbA 1c), aferente obiectivului 1 al programului 3 – «Program național de diabet și alte boli de nutriție» prevăzut în anexă la pct. I, se asigură prin transferuri din veniturile proprii ale Ministerului Sănătății Publice către bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate.(la 10-12-2007,
Articolul 9 a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.464 din 6 decembrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 844 din 10 decembrie 2007
)
+
Articolul 10(1)Rezerva Ministerului Sănătății Publice care se constituie în baza art. 40 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare, cuprinde medicamente, seruri, vaccinuri, dezinfectante, insecticide, dispozitive medicale și alte materiale specifice; acestea se achizitioneaza prin licitatii naționale, în condițiile legii, iar sumele aferente procurarii bunurilor și produselor respective se suporta din veniturile proprii ale Ministerului Sănătății Publice.(2)Pentru depozitarea, conservarea și eliberarea produselor achiziționate prin licitatii la nivel național, precum și pentru produsele primite ca donatii și sponsorizari de către Ministerul Sănătății Publice, se pot incheia contracte de prestări de servicii în condițiile legii.(3)Cheltuielile aferente contractului de prestări de servicii prevăzut la alin. (2) se suporta de la bugetul de stat sau din veniturile proprii ale Ministerului Sănătății Publice. +
Articolul 11(1)Pentru realizarea unor activități specifice programelor naționale de sănătate, din fondurile primite prin transfer din bugetul Ministerului Sănătății Publice unitatile sanitare finantate integral din venituri proprii pot finanta cheltuieli de personal aferente personalului care urmeaza a fi incadrat cu contract individual de muncă pe durata determinata sau cu timp parțial de muncă.(2)Activitățile pentru care se utilizeaza personalul prevăzut la alin. (1) se nominalizeaza în normele tehnice aprobate prin ordin al ministrului sănătății publice. +
Articolul 12În sumele prevăzute pentru finantarea programelor naționale de sănătate se cuprind și cheltuielile ocazionate de monitorizarea și controlul acestora. +
Articolul 13(1)Ministerul Sănătății Publice, prin Agentia Naționala pentru Programe de Sănătate, poate realiza studii, activități și lucrari aferente programelor naționale de sănătate, prin contracte incheiate, în condițiile legii, cu unitatile din coordonarea sau de sub autoritatea sa.(2)În contractele incheiate cu unitatile prevăzute la alin. (1) se vor preciza urmatoarele: activitățile care fac obiectul contractului, sumele aferente fiecarei activități, modul de raportare și valorificare a rezultatelor, termenele intermediare și termenul final de predare. În functie de indeplinirea acestor cerințe, va fi aprobata decontarea contravalorii lucrărilor sau prestatiilor, după caz. +
Articolul 14Sumele utilizate de Ministerul Sănătății Publice și Casa Naționala de Asigurari de Sănătate pentru finantarea programelor naționale de sănătate până la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri sunt cuprinse în sumele aprobate pe anul 2007 la programele respective. +
Articolul 15În vederea derularii în bune condiții a programelor naționale de sănătate, în urma evaluarilor trimestriale ale indicatorilor specifici și în functie de realizarea obiectivelor și activităților propuse, se stabileste modul de alocare a resurselor rămase neutilizate. +
Articolul 16Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 aprilie 2007.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul sănătății publice,
Gheorghe Eugen Nicolaescu
Ministrul finanțelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu
Președintele Casei Naționale
de Asigurari de Sănătate,
Vasile CiurcheaBucurești, 21 martie 2007.Nr. 292. +
Anexă
OBIECTIVELE ANUALE, STRUCTURA PROGRAMELOR
NAȚIONALE DE SĂNĂTATE ȘI NECESARUL DE RESURSEI.PROGRAMUL DE PREVENIRE I CONTROL AL BOLILOR CU IMPACT MAJOR ASUPRA STĂRII DE SĂNĂTATE A POPULAȚIEIObiective:Folosirea cu prioritate a resurselor alocate pentru îndeplinirea obiectivelor și indicatorilor aprobațiFundamentarea programelor pe nevoile populațieiAsigurarea concordanței cu politicile, strategiile și recomandările instituțiilor și organizațiilor internaționale din domeniu1.Programul național de profilaxieNecesar resurse:Buget de stat:a)cheltuieli materiale: 155.704 mii lei; … b)transferuri: 106.734 mii lei, … din care transferuri către bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate (FNUASS): 57.290 mii lei.Venituri proprii:a)cheltuieli materiale: 9.505 mii lei; … b)transferuri: 5.500 mii lei, … din care transferuri către bugetul FNUASS: 5.000 mii lei.Structura:1.1.Subprogramul de sănătate publicăObiective:1.realizarea imunizărilor conform calendarului național de vaccinare; … 2.prevenirea și supravegherea HIV, TB, ITS și altor boli transmisibile; … 3.supravegherea și controlul infecțiilor nosocomiale; … 4.prevenirea îmbolnăvirilor prin monitorizarea factorilor determinanți din mediul de viață și muncă; … 5.promovarea sănătății și a unui stil de viață sănătos; … 6.hematologie și securitate transfuzională; … 7.controlul consumului de tutun prin încurajarea renunțării la fumat. … … 1.2.Subprogramul privind bolile netransmisibileObiective:1.prevenirea și combaterea bolilor cardiovasculare; … 2.prevenirea, controlul și tratamentul în patologia oncologică; … 3.prevenirea și diagnosticarea precoce în bolile neurologice; … 4.prevenție în patologia endocrină; … 5.reabilitarea serviciilor de urgență prespitalicească; … 6.tratamentul bolilor cardiovasculare, hemofiliei și talasemiei; … 7.managementul registrelor naționale. … … 1.3.Subprogramul de sănătate a femeii și copiluluiObiective:1.creșterea accesului la servicii de sănătatea reproducerii; … 2.profilaxia sindromului de imunizare Rh; … 3.profilaxia și diagnosticul pre- și postnatal al malformațiilor și/sau al unor afecțiuni genetice; … 4.profilaxia anemiei feriprive la gravidă; … 5.îmbunătățirea calității și eficienței consultației prenatale; … 6.profilaxia anemiei feriprive la copil; … 7.profilaxia rahitismului carențial la copil; … 8.profilaxia malnutriției la prematuri; … 9.profilaxia distrofiei la copiii cu vârsta cuprinsă între 0-1 an, care nu beneficiază de lapte matern, prin administrarea de lapte praf; … 10.promovarea alăptării; … 11.prevenirea encefalopatiei cauzate de fenilcetonurie și hipotiroidism congenital; … 12.diagnosticul și tratamentul precoce al epilepsiilor, paraliziilor cerebrale și întârzierilor neuropsihomotorii la copil și prevenirea complicațiilor acestora, precum și depistarea precoce a surdității la nou-născuți; … 13.profilaxia cecității la prematuri prin depistarea precoce și tratamentul retinopatiei de prematuritate, precum și profilaxia ambliopiei și a tulburărilor de refracție la copil; … 14.diagnostic precoce, profilaxia primară și secundară, monitorizarea și recuperarea unor afecțiuni cronice la copil, cum ar fi: … 14.1.sindromul de detresă respiratorie la nou-născuți; … 14.2.astmul bronșic la copil; … 14.3.sindromul de malabsorbție și diaree cronică la copil; … 14.4.mucoviscidoza la copil; … 14.5.imunodeficiențele primare umorale la copil; … 14.6.hepatita cronică la copil; … 15.susținerea îngrijirilor de terapie intensivă la nou-născuți. … … … 2.Programul național de sănătate mintalăNecesar resurse:Buget de stat:a)cheltuieli materiale: 945 mii lei; … b)transferuri: 2.000 mii lei; … c)transferuri de capital: 57.559 mii lei. … Venituri proprii:a)transferuri: 2.200 mii lei; … b)transferuri de capital: 18.000 mii lei. … Structura:2.1.Subprogramul de profilaxie în patologia psihiatrică și psihosocială Obiective:1.asigurarea continuității și creșterea accesibilității îngrijirilor de sănătate mintală prin dezvoltarea centrelor de sănătate mintală; … 2.dezvoltarea competențelor profesioniștilor de sănătate mintală prin programe de instruire și acces la informații bazate pe dovezi; … 3.fundamentarea politicilor de sănătate mintală prin implementarea unui sistem de monitorizare a serviciilor de sănătate mintală și de colectare a datelor în domeniul sănătății mintale; … 4.creșterea calității serviciilor de sănătate mintală, cu accent pe dezvoltarea activităților de reabilitare psihosocială; … 5.combaterea stigmatizării persoanelor cu probleme de sănătate mintală; … 6.reabilitarea spitalelor de psihiatrie. … … 2.2.Subprogramul tratamentul toxicodependențelorObiective:1.informarea și educarea populației cu privire la mijloacele de prevenire a consumului de droguri; … 2.asigurarea tratamentului de substituție cu agoniști de opiacee pentru persoane cu toxicodependență; … 3.testarea metaboliților stupefiantelor, în toate unitățile medicale de profil, adulți și copii; … 4.tratamentul de dezintoxicare pentru persoane cu toxicodependență. … … … 3.Programul național de diabet și alte boli de nutrițieNecesar resurse:Buget de stat:transferuri: 2.023 mii lei.Venituri proprii:transferuri: 271.809 mii lei,din care transferuri către bugetul FNUASS: 262.625 mii lei.Obiective:1.prevenția și controlul în diabet și alte boli de nutriție; … 2.tratamentul cu insulină al bolnavilor cu diabet zaharat; … 3.tratamentul cu antidiabetice orale al bolnavilor cu diabet zaharat. … … 4.Programul național de transplant de organe, țesuturi și celuleNecesar resurse:Buget de stat:a)cheltuieli materiale: 500 mii lei; … b)transferuri: 1.000 mii lei. … Venituri proprii:transferuri: 79.850 mii lei,din care transferuri către bugetul FNUASS: 31.000 mii lei.Obiective:1.testarea imunologică și virusologică a potențialilor donatori și a receptorilor (inclusiv cross-match); … 2.coordonarea activității de transplant; … 3.menținerea în condiții fiziologice a donatorilor aflați în moarte cerebrală; … 4.efectuarea procedurilor de transplant; … 5.asigurarea medicației pentru tratamentul stării posttransplant în ambulatoriu a pacienților transplantați*);Notă …
*) În trimestrul I 2007, medicamentele pentru tratamentul stării posttransplant se eliberează prin farmaciile cu circuit închis aparținând celor 6 centre de excelență autorizate pentru activitatea de transplant (București, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Târgu Mureș și Timișoara), precum și prin farmaciile spitalelor județene din celelalte județe.În aceeași perioadă, medicamentele pentru tratamentul stării posttransplant se asigură prin procurarea acestora de către unitățile sanitare menționate și din rezerva pentru situații speciale a Ministerului Sănătății Publice. … 6.managementul Registrului Național de Transplant. … … 5.Programul național de tratament în străinătateNecesar resurse:Buget de stat:cheltuieli materiale: 7.205mii lei.Obiectiv:– asigurarea investigației și tratamentului pentru bolnavii care nu pot fi tratați în țară. … … 6.Programul național de asistență comunitară și acțiuni pentru sănătateNecesar resurse:Buget de stat:transferuri: 23.110 mii lei.Obiective:1.îmbunătățirea stării de sănătate a populației, prin creșterea accesului la servicii medicale furnizate la nivel comunitar al populației vulnerabile, din zone defavorizate; … 2.îmbunătățirea accesului persoanelor care au calitatea de luptători pentru victoria Revoluției din Decembrie 1989 și/sau de urmași ai eroilor-martiri la servicii medicale de tratament și recuperare balneoclimatică. … … 7.Programul național al rezervei Ministerului Sănătății PubliceNecesar resurse:Venituri proprii:cheltuieli materiale: 56.406 mii lei.Obiectiv:– asigurarea cantităților de medicamente, seruri, vaccinuri, dezinfectante, insecticide, materiale sanitare, produse tehnico-medicale, consumabile și alte materiale specifice pentru situații speciale. … … 8.Programul național privind evaluarea stării de sănătate a populației în asistența medicală primarăNecesar resurse:Venituri proprii:transferuri: 281.181 mii lei,din care transferuri către bugetul FNUASS: 281.181 mii lei;cheltuieli materiale: 200 mii lei;active nefinanciare : 41.600 mii lei.Obiective:1.asigurarea tipăririi și securizării cu elemente împotriva falsificării sau contrafacerii a taloanelor necesare populației pentru prezentarea la medicul de familie și la furnizorul de servicii medicale paraclinice, a scrisorilor de informare a populației și a scrisorilor de informare a medicilor de familie, însoțite de documentele necesare informării acestora; … 2.evaluarea stării de sănătate a populației și a factorilor de risc, în vederea păstrării și promovării sănătății, precum și a prevenirii îmbolnăvirilor și complicațiilor acestora; … 3.cunoașterea ponderii factorilor de risc pentru bolile cu impact major asupra sănătății populației; … 4.îmbunătățirea stării de sănătate a populației prin creșterea accesului populației la servicii de asistență medicală preventivă și creșterea speranței de viață; … 5.efectuarea de consiliere și screening clinico-biologic, în vederea depistării precoce a afecțiunilor oncologice, cardiovasculare, neurologice și altele, în funcție de factorii de risc identificați în urma activității de evaluare a stării de sănătate a populației; … 6.asigurarea cabinetelor de medicină de familie cu tehnică de calcul, programe informatice și servicii de comunicații, necesare derulării programului; … 7.asigurarea programelor informatice necesare colectării, validării, raportării, preluării raportărilor privind serviciile acordate în cadrul programului, centralizarea și prelucrarea datelor colectate; … 8.asigurarea programului informatic pentru gestionarea serviciilor acordate în asistența medicală primară; … 9.asigurarea programului informatic pentru managementul diabetului zaharat; … 10.monitorizarea și controlul activităților prevăzute în contractele încheiate de casele de asigurări de sănătate cu furnizorii de servicii medicale în asistența medicală primară și ambulatorie de specialitate paraclinică, în cadrul programului. … … NOTĂ:Cheltuielile unităților de management și de implementare pentru unele programe și subprograme sunt aferente unor activități care se detaliază în normele tehnice elaborate potrivit art. 11 alin. (2) din hotărâre. … II.PROGRAME NAȚIONALE DE SĂNĂTATE DE EVALUARE, PROFILACTICE ȘI CU SCOP CURATIV FINANȚATE DIN BUGETUL FONDULUI NAȚIONAL UNIC DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATENecesar resurse:Buget FNUASS: 1.642.693 mii lei,din care transferuri din bugetul Ministerului Sănătății Publice: 637.096 mii lei.Structura:A.Programul național de sănătate cu scop curativNecesar resurse:Buget FNUASS: 1.361.512 mii lei,din care transferuri din bugetul Ministerului Sănătății Publice: 355.915 mii lei.Structura: pe subprograme de sănătate, după cum urmează:1.tratamentul persoanelor cu infecție HIV/SIDA și tratamentul postexpunere; … 2.tratamentul bolnavilor cu tuberculoză; … 3.tratamentul bolnavilor cu afecțiuni cardiovasculare prin chirurgie cardiovasculară și prin cardiologie intervențională și electrofiziologie; … 4.tratamentul bolnavilor cu afecțiuni oncologice; … 5.tratamentul bolnavilor cu boli neurologice: scleroză multiplă; … 6.tratamentul bolnavilor cu diabet zaharat; … 7.tratamentul accidentelor hemoragice ale bolnavilor cu hemofilie și tratamentul cu chelatori de fier al bolnavilor cu talasemie; … 8.tratamentul bolnavilor cu osteoporoză și tratamentul bolnavilor cu gușă datorată carenței de iod și proliferării maligne; … 9.tratamentul prin endoprotezare al bolnavilor cu afecțiuni articulare preexistente sau dobândite și prin implant segmentar al diformităților de coloană; … 10.tratamentul stării posttransplant în ambulatoriu a pacienților cu transplant; … 11.tratamentul de supleere a funcției renale la bolnavii cu insuficiență renală cronică; … 12.tratamentul bolnavilor adulți cu mucoviscidoză.Obiective:– asigurarea de medicamente și/sau materiale sanitare specifice pentru boli cronice cu risc crescut; … – asigurarea serviciilor de supleere renală (inclusiv medicamente și materiale sanitare specifice); … – controlul în diabetul zaharat, constând în evaluarea periodică a bolnavilor cu diabet zaharat prin dozarea hemoglobinei glicozilate (HbA 1c) de către furnizorii de servicii medicale paraclinice, aflați în relație contractuală cu casele de asigurări de sănătate, pe baza actelor adiționale încheiate în acest sens. Valoarea actelor adiționale este orientativă și egală pentru toți furnizorii. Decontarea hemoglobinei glicozilate (HbA 1c) se face în funcție de serviciile realizate în limita sumelor aprobate cu această destinație la nivelul caselor de asigurări de sănătate. … … … B.Programul național privind evaluarea stării de sănătate a populației în asistența medicală primarăNecesar resurse:Buget FNUASS: 281.181 mii lei,din care transferuri din bugetul Ministerului Sănătății Publice: 281.181 mii lei.Structura: pe activități, după cum urmează:a)Activități preliminare implementării și derulării programului:1.tipărirea și securizarea cu elemente împotriva falsificării sau contrafacerii a taloanelor necesare populației pentru prezentarea la medicul de familie și la furnizorul de servicii medicale paraclinice, a scrisorilor de informare a populației și a scrisorilor de informare a medicilor de familie, însoțite de documentele necesare informării acestora, la un preț ferm pe toată perioada derulării programului; … 2.expedierea poștală, la un preț ferm pe toată perioada derulării programului, a taloanelor necesare populației pentru prezentarea la medicul de familie și la furnizorul de servicii medicale paraclinice, a scrisorilor de informare a populației și a scrisorilor de informare a medicilor de familie, însoțite de documentele necesare informării acestora. … … b)Activități în cadrul derulării și implementării programului: … Obiective:1.asigurarea tipăririi și securizării cu elemente împotriva falsificării sau contrafacerii a taloanelor necesare populației pentru prezentarea la medicul de familie și la furnizorul de servicii medicale paraclinice, a scrisorilor de informare a populației și a scrisorilor de informare a medicilor de familie, însoțite de documentele necesare informării acestora; … 2.evaluarea stării de sănătate a populației și a factorilor de risc, în vederea păstrării și promovării sănătății, precum și a prevenirii îmbolnăvirilor și complicațiilor acestora; … 3.cunoașterea ponderii factorilor de risc pentru bolile cu impact major asupra sănătății populației; … 4.îmbunătățirea stării de sănătate a populației prin creșterea accesului populației la servicii de asistență medicală preventivă și creșterea speranței de viață; … 5.efectuarea de consiliere și screening clinico-biologic, în vederea depistării precoce a afecțiunilor oncologice, cardiovasculare, neurologice și altele, în funcție de factorii de risc identificați în urma activității de evaluare a stării de sănătate a populației; … 6.monitorizarea și controlul activităților prevăzute în contractele încheiate de casele de asigurări de sănătate cu furnizorii de servicii medicale în asistența medicală primară și ambulatorie de specialitate paraclinică, în cadrul programului. … … … (la 10-12-2007,
Anexa a fost modificată de Punctul 5, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.464 din 6 decembrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 844 din 10 decembrie 2007
)