HOTĂRÂRE nr. 274 din 15 decembrie 2011

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 86 din 2 februarie 2012
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1COMPLETEAZA PEHOTARARE 182 22/09/2010 ANEXA 1
ART. 1INLOCUIESTE PEHOTARARE 182 22/09/2010 ANEXA 7
ART. 1MODIFICA PEHOTARARE 182 22/09/2010 ANEXA 1
ART. 1MODIFICA PEHOTARARE 182 22/09/2010 ANEXA 7
ART. 1COMPLETEAZA PEANEXA 22/09/2010 ANEXA 1
ART. 1INLOCUIESTE PEANEXA 22/09/2010 ANEXA 7
ART. 1MODIFICA PEANEXA 22/09/2010 ANEXA 1
ART. 1MODIFICA PEANEXA 22/09/2010 ANEXA 7
ANEXA 1MODIFICA PEHOTARARE 182 22/09/2010 ANEXA 1
ANEXA 1MODIFICA PEANEXA 22/09/2010 ANEXA 1
ANEXA 2INLOCUIESTE PEHOTARARE 182 22/09/2010 ANEXA 7
ANEXA 2INLOCUIESTE PEANEXA 22/09/2010 ANEXA 7
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 433 27/04/2011 ART. 15
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 27/04/2011 ART. 15
ActulREFERIRE LAOUG (R) 75 01/06/1999 ART. 6
ART. 1COMPLETEAZA PEHOTARARE 182 22/09/2010 ANEXA 1
ART. 1INLOCUIESTE PEHOTARARE 182 22/09/2010 ANEXA 7
ART. 1MODIFICA PEHOTARARE 182 22/09/2010 ANEXA 1
ART. 1MODIFICA PEHOTARARE 182 22/09/2010 ANEXA 7
ART. 1COMPLETEAZA PEANEXA 22/09/2010 ANEXA 1
ART. 1INLOCUIESTE PEANEXA 22/09/2010 ANEXA 7
ART. 1MODIFICA PEANEXA 22/09/2010 ANEXA 1
ART. 1MODIFICA PEANEXA 22/09/2010 ANEXA 7
ANEXA 1REFERIRE LAHOTARARE 262 24/11/2011 ART. 3
ANEXA 1MODIFICA PEHOTARARE 182 22/09/2010 ANEXA 1
ANEXA 1MODIFICA PEANEXA 22/09/2010 ANEXA 1
ANEXA 1REFERIRE LAHOTARARE 140 14/04/2009
ANEXA 2INLOCUIESTE PEHOTARARE 182 22/09/2010 ANEXA 7
ANEXA 2INLOCUIESTE PEANEXA 22/09/2010 ANEXA 7
 Nu exista acte care fac referire la acest act

privind modificarea şi completarea Hotărârii Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 182/2010 pentru aprobarea procedurilor privind revizuirea calităţii activităţii de audit financiar şi a altor activităţi desfăşurate de auditorii financiari



În temeiul prevederilor:art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;– art. 15 alin. (3) din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului României nr. 433/2011,Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit în şedinţa din 15 decembrie 2011, hotărăşte: + 
Articolul IHotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 182/2010 pentru aprobarea procedurilor privind revizuirea calităţii activităţii de audit financiar şi a altor activităţi desfăşurate de auditorii financiari, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 856 şi 856 bis din 21 decembrie 2010, se modifică şi se completează după cum urmează:1. La anexa nr. 1 capitolul II, punctul 9 se modifică şi va avea cuprinsul prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.2. La anexa nr. 1 capitolul VI, la litera B punctul 36, după litera g) se introduce o nouă literă, litera h), cu următorul cuprins:"h) Până la data de 15 februarie a fiecărui an, Camera Auditorilor Financiari din România va publică pe site-ul propriu nivelul mediu al onorariului orar rezultat din inspecţiile de calitate efectuate în exerciţiul anterior;"3. Anexa nr. 7 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
 + 
Articolul IIDepartamentul de monitorizare şi competenţă profesională va urmări punerea în aplicare a prezentei hotărâri.
 + 
Articolul IIIPrezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Preşedintele Camerei AuditorilorFinanciari din România,Horia NeamţuBucureşti, 15 decembrie 2011.Nr. 274.
 + 
Anexa 1*Font 7*┌────┬───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬────────────┐│Nr. │ Obiective ale revizuirii calităţii activităţii desfăşurate de către membrii CAFR, auditori │ DA/NU ││crt.│ persoane fizice şi firme de audit, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea │ Explicaţii ││ │ ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor Internaţionale de Audit relevante │ │├────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ II │Verificarea conformităţii activităţii desfăşurate cu declaraţia pentru obţinerea autorizaţiei de │ ││ │exercitare a profesiei. Raportarea veniturilor, îndeplinirea îndatoririlor faţă de Cameră │ │├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────┬─────────┼────────────┤│ 9 │Documentarea modului de stabilire şi plata cotizaţiilor fixe şi variabile, potrivit Hotărârii CAFR│Raportat │Calculat │ ││ │nr. 140/2009. Proceduri analitice de verificare a bazei de calcul: │de auditor│la │ ││ │ │ │inspecţie│ │├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┼─────────┼────────────┤│ a) │verificarea, pe baza documentelor justificative, a onorariilor facturate în cursul perioadei de │ │ │ ││ │raportare pentru toate activităţile desfăşurate de auditorul financiar; │ │ │ │├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┼─────────┼────────────┤│ b) │verificarea, pe baza documentelor justificative, a sumelor nete (fără taxa pe valoarea adăugată), │ │ │ ││ │cedate subcontractorilor şi colaboratorilor, auditori financiari membri ai Camerei Auditorilor │ │ │ ││ │Financiari din România (Camera), în cursul perioadei de raportare pentru toate activităţile desfă-│ │ │ ││ │şurate de auditorul financiar, conform art. 3 alin. (3) din Hotărârea Consiliului Camerei │ │ │ ││ │Auditorilor Financiari din România nr. 261/2011; │ │ │ │├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┼─────────┼────────────┤│ c) │stabilirea sumelor finale datorate cu titlu de cotizaţii variabile, prin aplicarea cotei procen- │ │ │ ││ │tuale prevăzute la art. 3 alin. (3) din Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din │ │ │ ││ │România nr. 262/2011 la totalul onorariilor facturate în cursul perioadei de raportare, din care │ │ │ ││ │se scad sumele care au fost cedate subcontractorilor şi colaboratorilor, auditori financiari │ │ │ ││ │membri ai Camerei, şi care nu includ taxa pe valoarea adăugată, conform art. 3 alin. (4) din │ │ │ ││ │reglementarea respectivă; │ │ │ │├────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┼─────────┼────────────┤│ d) │determinarea măsurilor pentru corectarea eventualelor erori de calcul şi vărsarea în contul │ │ │ ││ │Camerei a diferenţelor de cotizaţii stabilite în plus. │ │ │ │└────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────┴─────────┴────────────┘
 + 
Anexa 2(Anexa nr. 7 la Hotărârea nr. 182/2010)Lista de obiective pentru revizuirea calităţii misiunilorpe baza efectuării procedurilor conveniteprivind informaţiile financiare (ISRS 4400)*Font 7*┌─────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬────────────┐│ Nr. │ Obiective ale revizuirii calităţii activităţii desfăşurate de către membrii Camerei Auditorilor Financiari │ DA/NU ││crt. │din România (Camera), auditori persoane fizice şi firme de audit, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare │ ││ │la aplicarea Standardului Internaţional de Audit 220 (ISA 220), Standardului Internaţional privind controlul │ ││ │calităţii 1 (ISQC1) şi a Standardelor Internaţionale privind serviciile conexe 4400 (ISRS 4400) │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ I │Cunoaşterea ariei de cuprindere a contractelor misiunilor pe baza efectuării procedurilor convenite şi │ ││ │concordanţa acestora cu ISRS 4400 │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ A │OBIECTIVE GENERALE │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 1 │Sunt anexate la dosarul misiunii copii ale informaţiilor financiare asupra cărora s-a convenit efectuarea │ ││ │unor proceduri, potrivit naturii misiunii, semnate şi ştampilate de conducerea entităţii? (Secţiunea A 1 │ ││ │"Copie după situaţiile financiare semnate" din Ghidul privind auditul calităţii) │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 2 │Conţine dosarul misiunii: │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ │- scrisoarea de acceptare a misiunii sau contractul de prestări servicii, care confirmă acceptarea de către │ ││ │auditor a numirii lui şi ajută la prevenirea neînţelegerilor privind unele probleme (obiectivele, aria de aplica- │ ││ │bilitate a misiunii, aria de cuprindere a responsabilităţilor auditorului, forma raportului final)? │ ││ │- raportul de constatări efective prezentat conducerii entităţii, întocmit conform paragrafului 18 din ISRS 4400? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ A1 │Proceduri specifice contractării misiunilor pe bază de proceduri convenite, prin participare la licitaţii │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 1 │Conţine dosarul misiunii oferta financiară, oferta tehnică, anexele specifice prevăzute în documentaţia de atri- │ ││ │buire a contractului, precum şi corespondenţa privind participarea la licitaţie, adjudecarea contractului şi alte │ ││ │comunicări primite din partea sau transmise către titularul proiectului? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ B │Termenii misiunii │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 1 │Conţine scrisoarea misiunii sau contractul de prestări servicii referiri cu privire la natura misiunii pe baza │ ││ │efectuării procedurilor convenite? Aceasta poate consta în: │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ a) │informaţii financiare de natura: │ ││ │- elementelor individuale ale datelor financiare (de exemplu: datorii comerciale, conturi de creanţe, │ ││ │tranzacţii cu părţile afiliate, profitul unui segment de activitate); │ ││ │- unei componente a situaţiilor financiare (exemplu: bilanţ); │ ││ │- unui set complet de situaţii financiare; │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ b) │informaţii nefinanciare, despre care auditorul are cunoştinţe adecvate şi există criterii rezonabile pe care │ ││ │să îşi bazeze constatările; │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 2 │Conţine scrisoarea de angajament/contractul de prestări servicii referiri cu privire la obiectivul │ ││ │misiunii, respectiv: │ ││ │- efectuarea de către auditor a procedurilor ce ţin de natura unui audit la care auditorul, entitatea şi │ ││ │oricare terţe părţi îndreptăţite au convenit? │ ││ │- raportarea de către auditor asupra constatărilor efective? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 3 │Conţine scrisoarea de angajament sau contractul de servicii financiare elementele prevăzute în anexa 1 la │ ││ │ISRS 4400? Aceste elemente sunt: │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ │- referire la ISRS 4400 (sau standardele ori practicile naţionale relevante) aplicabil misiunilor privind │ ││ │procedurile convenite; │ ││ │- enumerarea procedurilor care trebuie efectuate ca proceduri convenite între părţi; │ ││ │- o declaraţie a faptului că distribuirea raportului de constatări efective va fi restrânsă la părţile │ ││ │specificate care au convenit asupra procedurilor ce trebuie efectuate; │ ││ │- precizarea faptului că nu se va emite un raport de audit (o opinie), ci un raport al constatărilor │ ││ │efective, al cărui model poate fi ataşat la scrisoarea misiunii; │ ││ │- natura informaţiilor ce trebuie furnizate şi semnate de către clientul de audit, în funcţie de obiectul │ ││ │misiunii. │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ B1 │Proceduri specifice contractării misiunilor pe bază de proceduri convenite, prin participare la licitaţii │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 1 │Dacă auditorul a documentat revizuirea contractului de finanţare şi a anexelor sale, precum şi a actelor adiţiona-│ ││ │le la contractul de finanţare, după cum urmează: │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ a) │revizuirea ca formă a documentelor de mai sus, în sensul că acestea trebuie: │ ││ │- să respecte modelul de contract specificat în manualul beneficiarului; │ ││ │- să respecte numerotarea paginilor (să nu fie pagini lipsă); │ ││ │- să fie semnat şi ştampilat pe fiecare pagină, atât de autoritatea contractantă, cât şi de beneficiar. │ ││ │În cazul în care există acord de parteneriat, acte adiţionale, notificări sau alte completări sau modificări aduse│ ││ │contractului iniţial, acestea trebuie să respecte legislaţia naţională a contractelor cu finanţare nerambursabilă │ ││ │în vigoare ;a data semnării │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ b) │obţinerea şi documentarea în dosarul misiunii a următoarelor informaţii de fond: │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ │- nominalizarea finanţatorului; │ ││ │- legislaţia care reglementează finanţarea respectivului proiect; │ ││ │- partea eliginilă şi partea neeligibilă a proiectului; │ ││ │- cota procentuală şi suma de cofinanţare sau de participare a beneficiarului la implementarea proiectului; │ ││ │- structura bugetului, care sunt liniile bugetare ale proiectului; │ ││ │- în ce monedă se face finanţarea şi cursul de conversie în lei sau în valută utilizat; │ ││ │- dacă se primeşte prefinanţare sau nu, în ce proporţie, care sunt condiţiile de recuperare a prefinanţării. │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ c) │a revizuit auditorul baza legală a finanţării nerambursabile, pentru a înţelege suficient termenii şi condiţiile │ ││ │contractului de finanţare a proiectului (condiţiile generale şi speciale ale contractului de finanţare şi anexa 1 │ ││ │la contractul de finanţare)? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 2 │Dacă scrisoarea de angajament sau contractul de prestări servicii conţine referiri cu privire la onorariul aferent│ ││ │misiunii, respectiv: │ ││ │- suma prevăzută în bugetul proiectului pentru care s-a organizat licitaţia, pentru efectuarea procedurilor │ ││ │convenite; │ ││ │- oferta financiară a auditorului pentru realizarea misiunii; │ ││ │- bugetul de timp alocat misiunii, avut în vedere la fundamentarea onorariului licitat, personalul necesar şi │ ││ │calificarea acestuia. │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ VI │Respectarea prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisă a misiunii pe baza efectuării de │ ││ │proceduri convenite privind informaţiile financiare, în conformitate cu ISRS 4400 şi cu termenii │ ││ │misiunii │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ A │Planificarea auditului │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 1 │Au fost documentate de către auditor aspectele legate de independenţă, conform cerinţelor Codului etic │ ││ │al profesioniştilor contabili şi testelor din cadrul secţiunii B 2 "Acceptarea desemnării sau a redesemnării" │ ││ │din Ghidul privind auditul calităţii? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 2 │În urma documentării secţiunii B2, în situaţia în care a rezultat că auditorul nu este independent │ ││ │faţă de clientul angajamentului, a fost stipulat acest lucru în Raportul constatărilor efective? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 3 │Auditorul a documentat faptul ca s-a asigurat, împreună cu reprezentanţii entităţii şi cu părţile │ ││ │specificate care vor primi copii ale viitorului raport de constatări efective, că există un acord clar privind │ ││ │procedurile stabilite şi condiţiile misiunii, conform prevederilor paragrafului 9 din ISRS 4400? │ ││ │Problemele asupra cărora trebuie să se convină sunt următoarele: │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ │- natura misiunii, inclusiv faptul că procedurile efectuate nu vor constitui un audit sau o revizuire şi, │ ││ │prin urmare, nu va fi exprimată nici o asigurare; │ ││ │- scopul declarat al misiunii; │ ││ │- identificarea informaţiilor financiare pentru care vor fi aplicate procedurile convenite; │ ││ │- natura, coordonarea şi extensia procedurilor specifice care trebuie aplicate; │ ││ │- forma anticipată a raportului constatărilor efective; │ ││ │- limitările existente în distribuirea şi utilizarea raportului constatărilor efective. Dacă o asemenea │ ││ │limitare există şi este în contradicţie cu cerinţele legale, auditorul nu trebuie să accepte misiunea. │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 4 │În cazul neparticipării unor părţi beneficiare ale raportului, la stabilirea procedurilor, a documentat │ ││ │auditorul aplicarea unor proceduri alternative, cum sunt: │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ │- discutarea procedurilor care trebuie aplicate cu reprezentanţii adecvaţi ai tuturor părţilor implicate? │ ││ │- revizuirea corespondenţei relevante cu aceste părţi? │ ││ │- trimiterea către aceste părţi a unei schiţe a tipului de raport care va fi emis? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 5 │A fost documentată de auditor, actualizarea cunoaşterii generale a activităţii clientului, conform cerinţelor │ ││ │secţiunii B 3 "Cunoaşterea clientului şi evaluarea riscurilor" din Ghidul privind auditul calităţii? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 6 │A întocmit un plan de abordare a procedurilor convenite, astfel încât să efectueze un angajament eficient, │ ││ │conform cerinţelor paragrafului 13 din ISRS 4400 şi ale secţiunii B9 "Planificarea auditului" din Ghidul privind │ ││ │auditul calităţii? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 7 │S-a desfăşurat şi documentat discuţia iniţială cu clientul, pentru prezentarea planificării misiunii şi a │ ││ │discuţiilor asupra aspectelor cerute de secţiunea "Lista de verificare a planificării" (secţiunile B1/3 – B1/7)? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 8 │S-au stabilit sarcinile ce pot fi îndeplinite de client, în funcţie de natura misiunii (de exemplu întocmirea │ ││ │unor situaţii cuprinzând componenţa soldurilor conturilor)? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 9 │Dacă în urma procedurilor convenite, la efectuarea propriu-zisă a testelor de audit, auditorul financiar │ ││ │foloseşte un prag de semnificaţie şi o dimensiune a eşantionului, atunci auditorul a prezentat: │ ││ │- descrierea raţionamentului profesional după care au fost stabilite cele două elemente? │ ││ │- procentul în care s-a testat soldul sau rulajul respectiv? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ A1* │Proceduri specifice contractării misiunilor pe bază de proceduri convenite, prin participare la licitaţii │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 1 │Verificarea modului de fundamentare a bugetului de timp alocat misiunii pe baza procedurilor convenite, cunoscând │ ││ │că, în vederea planificării, desfăşurării şi finalizării unei misiuni de calitate, este necesar un fond de timp de│ ││ │minimum 70 de ore pentru fiecare cerere de rambursare, precum şi alte 10 ore pentru raportul final, structurate │ ││ │astfel: │ ││ │- acceptarea misiunii şi planificarea – minimum 30 de ore; │ ││ │- desfăşurarea misiunii – minimum 20 de ore; │ ││ │- revizuirea misiunii – minimum 10 ore; │ ││ │- întocmirea raportului de constatări efective – minimum 10 ore; │ ││ │- întocmirea raportului final – minimum 10 ore. │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 2 │Verificarea modului în care auditorul proiectului a fundamentat necesarul de personal şi competenţele acestuia, în│ ││ │funcţie de cerinţele profesionale şi complexitatea proiectului │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 3 │Verificarea modului în care auditorul proiectului a fundamentat volumul cheltuielilor necesare pentru delegarea/ │ ││ │detaşarea personalului angajat pentru misiunea pe proceduri convenite în vederea documentării adecvate a misiunii │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 4 │Verificarea modului în care auditorul proiectului a fundamentat onorariul licitat, ţinând cont de cerinţele │ ││ │prezentate la punctele 1-3. Stabilirea procentului pe care onorariul oferit îl deţine faţă de suma bugetată │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 5 │În cazul oferirii unor onorarii care diferă semnificativ de sumele alocate de autoritatea contractantă pentru │ ││ │realizarea misiunii, care au fost înscrise în bugetul proiectului, echipa de inspecţie va proceda la verificarea │ ││ │modului în care auditorii financiari au documentat, în cadrul secţiunii B "Planificare" din Ghidul privind auditul│ ││ │calităţii din dosarul misiunii, următoarele aspecte: │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ a) │motivele situării ofertei financiare cu mai mult de 15% sub suma prevăzută în bugetul proiectului cu destinaţia │ ││ │"onorarii audit"; │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ b) │identificarea ameninţărilor generate de interesul propriu la adresa competenţei profesionale şi a atenţiei cuve- │ ││ │nite, generate, dacă onorariul perceput este atât de mic încât ar putea fi dificil să se realizeze misiunea în │ ││ │conformitate cu standardele tehnice şi profesionale aplicabile; │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ c) │evaluarea importanţei ameninţării generate de practicarea unui onorariu foarte mic în funcţie de factorii prevă- │ ││ │zuţi de secţiunea 240 din Codul etic, aprobat prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din │ ││ │România nr. 161/2010*), respectiv: │ ││ │- natura misiunii; │ ││ │- limitele valorilor posibile ale onorariului; │ ││ │- baza pentru determinarea onorariului; │ ││ │- dacă rezultatul tranzacţiei va fi revizuit de o terţă parte independentă. │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ d) │documentarea aplicării măsurilor de protecţie pentru eliminarea sau reducerea ameninţării la un nivel acceptabil, │ ││ │recomandate de Codul etic, aprobat prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din │ ││ │România nr. 161/2010*). │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ * │Documentarea aspectelor cuprinse la capitolul VI A1 va fi luată în considerare cu ocazia inspecţiei de calitate, │ ││ │ocupând 50% din procentajul atribuit în vederea evaluării activităţii auditorului financiar inspectat. │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ B │Activitatea de efectuare a procedurilor convenite │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 1 │A fost întocmit dosar de lucru, care să conţină documentarea aspectelor importante în furnizarea │ ││ │probelor care susţin raportul de constatări efective, precum şi probele conform cărora misiunea a fost │ ││ │efectuată în conformitate cu ISRS 4400 şi termenii misiunii, conform cerinţelor paragrafului 14 din ISRS 4400? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 2 │Au fost utilizate procedurile specifice pentru obţinerea probelor de audit prevăzute de paragraful 16 din │ ││ │ISA 4400 (investigaţii şi analize; recalculări, comparări şi alte verificări ale acurateţei redactării, observări;│ ││ │inspecţii; obţinerea de confirmări)? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 3 │A documentat auditorul financiar, în funcţie de natura misiunii pe bază de proceduri convenite, cerinţele │ ││ │specifice ale fiecărei secţiuni aplicabile şi a procedurilor de audit efectuate în conformitate cu Ghidul │ ││ │privind auditul calităţii (secţiunile aplicabile nominalizate de la "D" la "U")? │ ││ │Obiectivele şi referinţele concrete, pe fiecare secţiune în parte, sunt prezentate în cadrul procedurilor │ ││ │aferente activităţii de audit al situaţiilor financiare cu scop general. │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 4 │Se confirmă că auditorul financiar utilizează un sistem de referenţiere adecvat care permite evidenţa │ ││ │probelor de audit? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 5 │Se confirmă că auditorul financiar efectuează verificarea calculelor matematice şi există un sistem de bifare; │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 6 │A fost respectată structura foilor de lucru (denumire client, exerciţiul auditat, data desfăşurării activităţii, │ ││ │referinţa, obiectivul, procedurile, activitatea desfăşurată, rezultat, concluziile şi propunerile, semnătura celui│ ││ │care a întocmit foaia de lucru şi a verificatorului)? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 7 │A fost obţinută declaraţia conducerii, semnată şi ştampilată de client, pentru asumarea responsabilităţii │ ││ │acesteia pentru realitatea informaţiilor financiare care fac obiectul misiunii pe bază de proceduri convenite, │ ││ │conform ISA 580 "Declaraţii scrise"? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 8 │S-a efectuat revizuirea analitică a informaţiilor financiare pentru care vor fi aplicate procedurile convenite? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ B1 │Proceduri specifice contractării misiunilor pe bază de proceduri convenite prin participare la licitaţii │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 1 │A fost verificată lucrarea prezentată spre auditare [Raportul financiar intermediar (final) sau cererea de rambur-│ ││ │sare intermediară sau finală] în primul rând în ceea ce priveşte conformitatea de formă? A urmărit auditorul │ ││ │financiar ca: │ ││ │- informaţiile din antet să fie corect şi complet înscrise, fără prescurtări? │ ││ │- titlul şi simbolul proiectului să fie corect şi complet înscrise, fără prescurtări? │ ││ │- lucrarea să aibă toate siglele care trebuie să însoţească documentele de raportare, aşa cum prevede Manualul de │ ││ │vizibilitate? │ ││ │- perioada de referinţă să fie corect indicată? │ ││ │- persoana care semnează formularele (raport financiar intermediar sau final sau cerere de rambursare interme- │ ││ │diară sau finală) să fie reprezentantul legal al beneficiarului? │ ││ │- sumele înscrise în raportul financiar intermediar (final) sau cererea de rambursare intermediară sau finală să │ ││ │fi fost calculate cu respectarea procentelor stabilite prin contractul de finanţare (procentul de finanţare din │ ││ │Uniunea Europeană, procentul de finanţare din bugetul de stat, procentul de cofinanţare)? La toate întrebările │ ││ │de mai sus, dacă apare o neconformitate (un NU), aceasta se menţionează într-o foaie de lucru şi în raportul de │ ││ │audit, ca răspuns la întrebarea din TOR – Termenii de referinţă sau din ST – Specificaţiile tehnice: "a fost co- │ ││ │rect completat raportul financiar intermediar (final) sau cererea de rambursare intermediară sau finală?" │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 2 │A documentat auditorul financiar verificarea asigurării concordanţei elaborării cererii de rambursare cu condi- │ ││ │ţiile contractului de finanţare? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 3 │Este formularul folosit [de raport financiar intermediar (final) sau de cerere de rambursare intermediară sau │ ││ │finală] cel indicat de finanţator, fie în anexe la contract, fie în instrucţiuni emise de acesta? În cazul necon- │ ││ │formităţii (un NU), se va verifica dacă auditorul a menţionat aceasta într-o foaie de lucru şi în raportul de │ ││ │audit, ca răspuns la întrebarea din TOR – Termenii de referinţă sau din ST – Specificaţiile tehnice: "dacă formu- │ ││ │larul folosit a fost cel corect indicat de finanţator", împreună cu anexarea formularului în blanc şi cu efectua- │ ││ │rea de comentarii asupra diferenţelor: a coloanelor sau rândurilor în plus sau în minus, a informaţiilor lipsă sau│ ││ │incomplete, precum şi asupra impactului asupra rezultatului raportat etc. │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 4 │A documentat auditorul financiar verificarea conformităţii evidenţelor contabile ale beneficiarului cu regulile │ ││ │pentru păstrarea înregistrărilor şi cu regulile contabile din contractul de finanţare, în scopul de: │ ││ │- a evalua dacă o verificare eficientă şi efectivă a cheltuielilor este fezabilă? │ ││ │- a raporta excepţii importante şi puncte slabe cu privire la contabilitate, păstrarea înregistrărilor, cerinţele │ ││ │documentaţiei, astfel încât beneficiarul să poată întreprinde măsuri ulterioare pentru corectarea şi îmbunătăţirea│ ││ │acestora pe perioada de implementare rămasă? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 5 │A raportat auditorul excepţiile importante şi punctele slabe cu privire la contabilitate, păstrarea înregistrări- │ ││ │lor, cerinţele documentaţiei şi a făcut recomandări beneficiarului astfel încât acesta să poată întreprinde măsuri│ ││ │ulterioare pentru corectarea şi îmbunătăţirea activităţii pe perioada de implementare rămasă a acţiunii? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 6 │A efectuat auditorul financiar reconcilierea plăţilor din jurnalul de plăţi prin bancă şi casă în format electro- │ ││ │nic cu sumele înscrise în cererea de rambursare a cheltuielilor şi verificarea faptului dacă: │ ││ │- toate plăţile efectuate într-o perioadă (de referinţă pentru acea cerere) au fost incluse în cererea de rambur- │ ││ │sare a cheltuielilor aferentă perioadei de referinţă? │ ││ │- au fost făcute plăţi în perioada anterioară, neprinse sau nevalidate din perioada anterioară, care pot fi │ ││ │cuprinse în perioada curentă? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 7 │Verificarea dacă informaţiile din cererea de rambursare se reconciliază cu sistemul de contabilitate şi înregis- │ ││ │trările beneficiarului (de exemplu: balanţa de verificare, înregistrări din conturile analitice şi sintetice). │ ││ │Balanţele de verificare analitice ale beneficiarului şi ale partenerilor (când este cazul) trebuie să aibă │ ││ │evidenţiate distinct tranzacţiile şi cheltuielile ce privesc programul de finanţare şi să permită verificarea efi-│ ││ │cientă şi eficace a cheltuielilor înscrise în evidenţa cheltuielilor şi în cererea de rambursare. │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 8 │A menţionat auditorul financiar în raportul de audit diferenţele constatate ca urmare a verificării cheltuielile │ ││ │efectuate, respectiv dacă acestea: │ ││ │- sunt reflectate în contabilitate? │ ││ │- sunt sprijinite de documente justificative? │ ││ │- sunt înregistrate în balanţele de verificare? │ ││ │- sunt în perioada cererii de rambursare şi se reconciliază cu cheltuielile eligibile din cererea de rambursare a │ ││ │cheltuielilor? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 9 │Verificarea aplicării ratelor de schimb corecte pentru conversiile monedei, unde este cazul, şi în conformitate cu│ ││ │legislaţia naţională aplicabilă (când finanţarea sau rambursarea cheltuielilor este efectuată în valută şi când │ ││ │există unul sau mai mulţi parteneri transnaţionali). Toate abaterile de la regulile stabilite constatate de │ ││ │auditor reprezintă cheltuieli neeligibile. │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 10 │A verificat auditorul financiar conformitatea cheltuielilor cu bugetul şi revizuirea analitică a încadrării în │ ││ │fiecare linie de finanţare, având în vedere toate amendamentele la bugetul contractului de finanţare, cu prezen- │ ││ │tarea cheltuielilor neeligibile? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 11 │A efectuat auditorul verificarea costurilor directe, pe baza documentelor justificative aferente acestora, sub │ ││ │aspectele: │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ a) │eligibilităţii cu termenele şi condiţiile contractului de finanţare şi condiţiile generale şi speciale? Atunci │ ││ │când auditorul constată abateri de la regulile de eligibilitate, acestea reprezintă cheltuieli neeligibile şi sunt│ ││ │menţionate în raportul auditorului, individualizate pe fiecare categorie de cheltuieli în parte. │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ b) │acurateţei şi înregistrării? Auditorul verifică dacă cheltuielile pentru o tranzacţie sau acţiune au fost înregis-│ ││ │trate corespunzător în sistemul contabil al beneficiarului şi în cererea de rambursare a cheltuielilor şi dacă │ ││ │sunt sprijinite de evidenţe adecvate şi documente-suport justificative. Auditorul constată dacă înregistrările în │ ││ │sistemul contabil al beneficiarului, în evidenţa cheltuielilor şi în cererea de rambursare a cheltuielilor, din │ ││ │facturile primite, a plăţilor prin ordine de plată, a cheltuielilor din statele de plată şi a încasărilor şi plă- │ ││ │ţilor prin extrase de cont au fost reflectate cu exactitate; │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ c) │clasificării sau încadrării în cheltuieli? Auditorul verifică încadrarea corectă în categoriile şi tipurile de │ ││ │cheltuieli privind o tranzacţie sau o acţiune în evidenţa cheltuielilor şi în cererea de rambursare; │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ d) │realităţii efectuării cheltuielilor, prin obţinerea de probe adecvate şi suficiente privind verificarea cheltuie- │ ││ │lilor efectuate şi – dacă este cazul – pentru existenţa activelor; │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ e) │conformităţii cu regulile privind achiziţiile publice? Când auditorul descoperă aspecte de neconformitate cu regu-│ ││ │lile de achiziţii publice, acesta prezintă în raportul de audit natura şi impactul lor financiar în termeni de │ ││ │cheltuieli neeligibile. │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 12 │A efectuat auditorul verificarea încadrării cheltuielilor generale de administraţie? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ C │Finalizarea angajamentului │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 1 │A documentat firma de audit secţiunea A "Finalizarea auditului" din Ghidul privind auditul calităţii şi │ ││ │componentele sale (secţiunile A3-A14); │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 2 │S-a documentat revizuirea concluziilor ce decurg din probele de audit obţinute, ca bază a întocmirii Raportului │ ││ │de constatări efective(Secţiunea A14 "Raportul de audit", adaptată)? │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 4 │S-a întocmit un raport al auditorului ca urmare a efectuării angajamentului, cuprinzând elementele de bază │ ││ │prevăzute de paragraful 18 din ISRS 4400? Aceste elemente sunt: │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ │- destinatarul (clientul care a angajat auditorul să efectueze proceduri convenite); │ ││ │- identificarea informaţiilor financiare sau nefinanciare specifice asupra cărora au fost aplicate │ ││ │procedurile convenite; │ ││ │- o declaraţie a faptului că procedurile efectuate au fost acelea asupra cărora s-a convenit cu clientul; │ ││ │- o declaraţie a faptului ca angajamentul a fost efectuat în conformitate cu Standardul Internaţional de │ ││ │servicii conexe aplicabil angajamentelor privind procedurile convenite sau cu standardele şi practicile │ ││ │naţionale relevante; │ ││ │- o declaraţie a faptului că auditorul nu este independent faţă de entitate (după caz); │ ││ │- identificarea scopului pentru care au fost efectuate procedurile agreate; │ ││ │- o enumerare a procedurilor specifice efectuate; │ ││ │- o descriere a constatărilor efective ale auditorului, incluzând suficiente detalii cu privire la erori şi │ ││ │excepţiile găsite; │ ││ │- o declaraţie a faptului că procedurile efectuate nu constituie nici audit, nici revizuire şi de aceea nu │ ││ │este exprimată nici o asigurare; │ ││ │- o declaraţie a faptului că, dacă auditorul ar fi efectuat proceduri suplimentare, un audit sau o │ ││ │revizuire, ar fi putut apărea alte probleme care ar fi fost raportate; │ ││ │- o declaraţie a faptului că raportul este adresat în mod strict acelor părţi care au convenit asupra │ ││ │procedurilor ce trebuie efectuate; │ ││ │- o declaraţie a faptului că raportul se referă numai la elementele, conturile, articolele sau informaţiile │ ││ │financiare şi nefinanciare specificate şi că acesta nu se extinde asupra situaţiilor financiare ale entităţii, │ ││ │considerate în ansamblu. │ │├─────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤│ 5 │S-au documentat discuţiile finale cu clientul (secţiunea B 11), privind problemele constatate în realizarea │ Actualiz. ││ │angajamentului privind procedurile convenite? │ procedurii │└─────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴────────────┘───────Notă *) Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 161/2010 nu a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.NOTĂ:Sunt aplicabile şi procedurile cuprinse în capitolele II, III, IV, V şi VII prevăzute în cadrul procedurilor de revizuire a calităţii activităţii de audit financiar.–––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x