privind stabilirea cerinţelor referitoare la eficienta şi etichetarea energetica pentru introducerea pe piaţa a cazanelor noi de apa calda care funcţionează cu combustibil lichid sau gazos
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale art. 5 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,Guvernul României adopta prezenta hotărâre. +
Articolul 1Prezenta hotărâre stabileşte cerinţele referitoare la eficienta şi etichetarea energetica pentru introducerea pe piaţa a cazanelor noi de apa calda care funcţionează cu combustibil lichid sau gazos şi care au puterea nominală de minimum 4 kW şi de maximum 400 kW, denumite în continuare cazane. +
Articolul 2În sensul prezentei hotărâri, următorii termeni se definesc astfel:a) aparat – corpul cazanului destinat să fie echipat cu un arzator sau arzatorul destinat să fie fixat pe corpul unui cazan; … b) cazan – ansamblul corp cazan-arzator, destinat sa transmită apei căldură degajata la arderea combustibilului; … c) cazan standard – cazan la care temperatura medie a apei poate fi limitată prin proiect; … d) cazan recuperator – cazan destinat sa deserveasca un sistem de încălzire centrala sau să fie instalat într-o vatra de ardere ca parte componenta a unui ansamblu cazan-recuperator/arzator cu gaz; … e) cazan cu condensare – cazan conceput sa condenseze în permanenta o mare parte din vaporii de apa continuti în gazele de ardere; … f) cazan de joasa temperatura – cazan care poate funcţiona continuu, asigurând o temperatura a apei de 35-40°C, cu condensare în anumite situaţii, inclusiv cazanul cu condensare care funcţionează cu combustibil lichid; … g) cazan ce urmează să fie instalat într-un spaţiu de locuit – cazan cu puterea nominală utila de maximum 37 kW, destinat sa genereze căldură necesară încălzirii spaţiului de locuit în care este instalat, prevăzut cu un vas de expansiune deschis, asigurând circulaţia apei în sistem gravitational şi care are înscrisă pe carcasa indicaţia explicita ca poate fi instalat în spaţii de locuit; … h) putere nominală utila, exprimată în kW – puterea calorica maxima stabilită şi garantată de constructor a fi furnizată la mers continuu cu respectarea randamentelor utile indicate de producător; … i) randament util, exprimat în % – raportul dintre debitul caloric transmis apei din cazan şi produsul valorii calorice nete la o presiune constanta a combustibilului şi consumul exprimat în cantitatea de combustibil pe unitatea de timp; … j) sarcina parţială, exprimată în % – raportul dintre puterea utila a unui cazan care funcţionează intermitent sau la o putere inferioară puterii nominale utile şi aceasta putere nominală utila; … k) temperatura medie a apei din cazan – media dintre temperatura apei la intrarea şi la ieşirea din cazan. … +
Articolul 3(1) Se exceptează de la prevederile prezentei hotărâri următoarele: … a) cazanele care vor fi alimentate cu alte tipuri de combustibil; … b) echipamentele pentru prepararea instantanee a apei calde; … c) cazanele destinate să fie alimentate cu un combustibil ale cărui proprietăţi diferă în mod apreciabil de proprietăţile combustibililor lichizi şi gazosi comercializati în mod curent, cum ar fi gazul rezultat din deşeurile industriale, biogazul şi altele; … d) maşinile de gătit şi aparatele destinate în special încălzirii spaţiilor în care sunt instalate şi care au ca funcţie subsidiară furnizarea apei calde pentru încălzire centrala şi a apei calde sanitare; … e) aparatele cu o putere nominală sub 6 kW, care folosesc circulaţia apei în sistem gravitational şi sunt destinate numai pentru producerea şi depozitarea apei calde sanitare; … f) cazanele fabricate în regim de unicat. … (2) În cazul cazanelor cu funcţie dubla, respectiv de încălzire a unui spaţiu şi de furnizare a apei calde sanitare, cerinţele de randament prevăzute în anexa nr. 1 se referă numai la funcţia de încălzire. … +
Articolul 4(1) Se admite introducerea pe piaţa şi punerea în funcţiune numai a cazanelor care îndeplinesc următoarele condiţii: … a) respecta cerinţele de randament definite conform prevederilor anexei nr. 1 şi stabilite în conformitate cu procedurile din standardele române care adopta standardele europene armonizate aplicabile; … b) au aplicat simbolul de eficienta energetica prevăzut în anexa nr. 2; … c) au marcajul naţional de conformitate CS, aplicat de producător sau de reprezentantul sau autorizat, şi sunt însoţite de declaraţia de conformitate CS prevăzută în anexa nr. 3, redactată în limba română; … d) au marcajul european de conformitate CE, aplicat de un producător dintr-un stat membru al Uniunii Europene, şi sunt însoţite de declaraţia de conformitate CE, tradusa în limba română. … (2) Elementele de identificare a marcajelor sunt prezentate în anexa nr. 2 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor. … (3) Se admite introducerea pe piaţa a aparatelor care au marcajul CS sau CE de conformitate, care sunt însoţite de declaraţia de conformitate CS sau CE şi pentru care sunt definiţi parametrii care le permit, după asamblare, sa atinga nivelul cerinţelor de randament prevăzut în anexa nr. 1. … (4) În cazul în care cazanele recuperatoare şi/sau cazanele destinate a fi utilizate în spaţiile de locuit sunt instalate pe scara larga la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, se autorizeaza punerea în funcţiune, cu condiţia ca randamentul lor atât la putere nominală, cat şi la sarcina parţială de 30% să fie cu cel mult 4% sub cerinţele de randament prevăzute în anexa nr. 1. … (5) La punerea în funcţiune cazanele trebuie să respecte şi prescripţiile în vigoare referitoare la condiţiile climaterice locale, caracteristicile energetice şi de ocupare ale imobilelor. … +
Articolul 5(1) Evaluarea conformitatii cazanelor şi aparatelor cu cerinţele din prezenta hotărâre se realizează înainte de introducerea pe piaţa a acestora, prin utilizarea următoarelor proceduri: … a) pentru cazanele care funcţionează cu combustibili lichizi procedurile pentru evaluarea conformitatii sunt examinarea de tip a cazanului în conformitate cu modulul B prevăzut în anexa nr. 4 şi cu modulele C, D sau E prevăzute în anexa nr. 5, la alegerea producătorului; … b) pentru cazanele care funcţionează cu combustibili gazosi procedurile de evaluare a conformitatii cu cerinţele de randament sunt cele utilizate pentru evaluarea conformitatii cu cerinţele de siguranţă stabilite de Hotărârea Guvernului nr. 761/2001 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţa pentru aparatele consumatoare de combustibili gazosi. … (2) Procedurile pentru evaluarea conformitatii sunt redate schematic în anexa nr. 7. … (3) În cazul în care cazanelor şi aparatelor li se aplică şi alte reglementări tehnice care acoperă şi alte cerinţe şi care, de asemenea, prevăd aplicarea marcajului CS sau CE, acest marcaj indica conformitatea cu prevederile tuturor reglementărilor aplicabile. … (4) Documentele şi corespondenta realizate în legătură cu procedurile de evaluare a conformitatii prevăzute în anexa nr. 5 se redactează în limba română sau într-o limbă acceptată de organismul de certificare care evalueaza conformitatea. … +
Articolul 6(1) Pentru cazanele şi aparatele introduse pe piaţa cu marcajul CS sau CE producătorul sau reprezentantul sau autorizat are obligaţia sa întocmească şi, respectiv, sa păstreze cel puţin 10 ani de la data fabricării ultimului produs documentele care atesta conformitatea, ce vor fi prezentate spre examinare, la cerere, organului de control. … (2) Documentele prevăzute la alin. (1) vor cuprinde: … a) documentaţia tehnica prevăzută în anexa nr. 4; … b) declaraţia de conformitate CS sau CE, după caz, întocmită de producător sau de reprezentantul sau autorizat; … c) certificatele de conformitate emise de organismele notificate de Ministerul Industriei şi Resurselor sau de organismele notificate ale Uniunii Europene, după caz; … d) adresele spaţiilor de depozitare de pe teritoriul României; … e) copii de pe rapoartele de încercări, prin care se demonstreaza conformitatea cu standardele menţionate la art. 4 alin. (1) lit. a) sau cu standardele europene armonizate, după caz. … (3) În cazul în care producătorul sau reprezentantul sau autorizat nu are sediul în România, importatorul are obligaţia de a deţine şi de a pune la dispoziţie organului de control, la cerere, documentele prevăzute la alin. (2), spre examinare. … +
Articolul 7(1) Marcajele de conformitate CS şi CE, precum şi simbolul de eficienta energetica, prevăzute în anexa nr. 2, se aplică în mod vizibil, lizibil şi durabil, direct pe aparat sau pe o placa de timbru fixată pe acesta. Placa de timbru trebuie astfel proiectata încât sa nu poată fi refolosita. … (2) Este interzisă aplicarea pe cazan sau pe aparat a unor marcaje asemănătoare cu marcajele CS sau CE, care pot fi confundate cu aceste marcaje de conformitate. Orice alt marcaj poate fi aplicat pe cazan, pe aparat sau pe placa de timbru, cu condiţia ca vizibilitatea şi lizibilitatea marcajelor CS sau CE sa nu fie reduse. … (3) Este interzisă aplicarea pe cazan a altor etichete decât cele prevăzute în anexa nr. 2. … +
Articolul 8(1) În cazul în care organul de control constata ca marcajul a fost aplicat necorespunzător, producătorul va fi obligat sa realizeze cazanul sau aparatul conform prevederilor privind aplicarea marcajului. … (2) În cazul în care organul de control constata ca neconformitatea continua, acesta ia măsurile necesare de limitare sau de interzicere a introducerii pe piaţa a acestuia, în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri. … +
Articolul 9(1) Ministerul Industriei şi Resurselor, în calitate de autoritate competentă în domeniu, va publică până la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri şi va actualiza periodic în Monitorul Oficial al României, Partea I, lista cuprinzând organismele de certificare notificate, desemnate sa realizeze procedurile prevăzute la art. 5 alin. (1), împreună cu sarcinile specifice pe care aceste organisme au fost desemnate să le îndeplinească şi cu numerele de identificare alocate acestora. … (2) Competenţa organismelor de certificare este recunoscută de Ministerul Industriei şi Resurselor pe baza unei proceduri de evaluare, avându-se în vedere criteriile minime prevăzute în anexa nr. 6. … (3) Procedura de evaluare a organismelor de certificare în vederea recunoaşterii de către Ministerul Industriei şi Resurselor va fi elaborata în termen de 6 luni de la data publicării prezentei hotărâri şi va fi aprobată prin ordin al ministrului industriei şi resurselor, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. … +
Articolul 10Organul de control care verifica respectarea prevederilor prezentei hotărâri şi care asigura supravegherea pieţei este Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat – ISCIR, organ de specialitate care funcţionează în subordinea Ministerului Industriei şi Resurselor. +
Articolul 11(1) Constituie contravenţii următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează: … a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (1) lit. a), cu amendă de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piaţa şi/sau interzicerea introducerii pe piaţa a produselor neconforme; … b) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1) şi (2) şi ale art. 6, cu amendă de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei şi interzicerea comercializării până la o dată stabilită de organul de control al autorităţii competente împreună cu producătorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau cu importatorul, după caz, pentru eliminarea neconformitatilor; … c) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (1) lit. b), c), d) şi ale art. 7, cu amendă de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, retragerea de pe piaţa şi/sau interzicerea introducerii pe piaţa a produselor nemarcate ori marcate incorect. … (2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de personalul împuternicit de către Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat – ISCIR. … +
Articolul 12Contravenţiilor prevăzute la art. 11 alin. (1) le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor. +
Articolul 13Orice decizie luată în baza prezentei hotărâri, din care rezultă sancţiuni şi restrictii de introducere pe piaţa sau de punere în funcţiune a cazanelor, va menţiona temeiul legal, în condiţiile prezentei hotărâri, şi va fi adusă la cunoştinţa Ministerului Industriei şi Resurselor în termen de 72 ore de la data luării la cunoştinţa a deciziei. +
Articolul 14Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. +
Articolul 15Prezenta hotărâre intră în vigoare la 12 luni de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.PRIM-MINISTRUADRIAN NASTASEContrasemnează:──────────────Ministrul industriei şi resurselor,Dan Ioan PopescuMinistrul finanţelor publice,Mihai Nicolae Tanasescu +
Anexa 1CERINŢELE DE RANDAMENTCerinţele de randament pe care trebuie să le îndeplinească cazanele:a) în timpul funcţionarii la putere nominală, P(n) exprimată în kW la o temperatura medie a apei de 70°C; şi … b) în timpul funcţionarii la o sarcina parţială de 30%, la o temperatura medie a apei care variaza în funcţie de tipul de cazan … sunt stabilite în tabelul următor: ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Randamentul la puterea Randamentul la sarcina nominală parţială ───────────────────────────────────────────────────── Intervalul Temperatura Randamentul Temperatura Randamentul de putere medie a apei necesar medie a apei necesar kW din cazan (°C) (%) din cazan (°C) (%) Tipul cazanului ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Cazane standard 4-400 70 ≥84+log P(n) ≥50 ≥80+log P(n) Cazane de temperatura joasa*) 4-400 70 ≥87,5+1,5 log P(n) 40 ≥87,5+1,5 log P(n) Cazane cu condensare de gaz 4-400 70 ≥91+1 log P(n) 30**) ≥97+1 log P(n) ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Notă …
*) Inclusiv cazane cu condensare, care funcţionează cu combustibil lichid.Notă …
**) Temperatura apei furnizate de cazan. +
Anexa 2 SIMBOLUL DE EFICIENTA ENERGETICA Cerinţele de randament obligatorii atât la putere nominală, cat şi la sarcina parţială de 0,3 P(n) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Simbolul Randamentul cerut la puterea Randamentul cerut la sarcina de nominală P(n) şi la o temperatura parţială de 0,3 P(n) şi la o eficienta medie a apei din cazan de 70°C temperatura medie a apei energetica (%) din cazan de 50°C (%) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── * ≥ 84+2 log P(n) ≥ 80+3 log P(n) ** ≥ 87+2 log P(n) ≥ 83+3 log P(n) *** ≥ 90+2 log P(n) ≥ 86+3 log P(n) **** ≥ 93+2 log P(n) ≥ 89+3 log P(n) ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────NOTĂ:Dacă randamentul sau la puterea nominală ori randamentul la sarcina parţială este egal sau mai mare decât valorile relevante pentru cazanele standard, cazanul primeşte o "*", asa cum se arata în tabelul de mai sus.Dacă randamentul sau la puterea nominală ori randamentul la sarcina parţială este cu 3 sau mai multe puncte mai mare decât valorile relevante pentru cazanele standard, cazanul primeşte "**".Fiecare treapta suplimentară pentru randamentul de 3 puncte la puterea nominală şi la sarcina parţială permite atribuirea unei stelute "*". +
Anexa 3DECLARAŢIE DE CONFORMITATE– Model –Noi, …………/(denumirea şi sediul producătorului sau ale reprezentantului sau autorizat) ………….. declaram pe propria răspundere ca aparatul/cazanul ………/(denumirea, tipul sau modelul, numărul lotului şi al seriei) ………,produs de ………../(denumirea şi sediul producătorului) ……………..,la care se referă aceasta declaraţie, respecta cerinţele de randament şi este în conformitate cu următorul/următoarele standard/standarde sau cu alt/alte document/documente, normativ/normative: ………/(titlul şi/sau numărul şi data publicării standardului/standardelor sau altui/altor document/documente, normativ/normative, emitentul acestor documente) ……………………..,Certificat de examinare CS de tip nr. …… din ……….., emis de organismul desemnat: …………/(denumirea şi sediul)……………Locul şi data emiterii declaraţiei ………/(funcţia, numele şi prenumele persoanei autorizate sa îl reprezinte pe producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia)………..……………………….(semnatura şi ştampila) +
Anexa 4PROCEDURIpentru evaluarea conformitatiiModulul B – Examinarea CS de tip1.1. Modulul B descrie etapele procedurii prin care un organism notificat constata şi atesta faptul ca un exemplar reprezentativ din producţia avută în vedere respecta prevederile din prezenta hotărâre.2.1. Cererea pentru efectuarea examinării CS de tip se înaintează de către producător sau de către reprezentantul sau autorizat cu sediul în România unui organism notificat, ales de către acesta.2.2. Cererea de examinare de tip cuprinde următoarele:a) denumirea şi sediul producătorului, precum şi numele şi sediul reprezentantului sau autorizat, dacă cererea este înaintată de către acesta din urma; … b) o declaraţie potrivit căreia aceeaşi cerere nu a mai fost înaintată nici unui alt organism notificat; … c) documentaţia tehnica prevăzută în acest modul. … 2.3. Solicitantul pune la dispoziţie organismului notificat un exemplar reprezentativ din producţia avută în vedere, denumit în continuare tip. Organismul notificat poate să solicite şi alte exemplare, dacă acestea sunt necesare pentru realizarea programului de încercări.3.1. Documentaţia tehnica permite evaluarea conformitatii aparatului cu cerinţele din prezenta hotărâre. Pentru evaluarea conformitatii produsului documentaţia tehnica cuprinde, după caz, şi informaţii privind proiectarea, fabricarea şi funcţionarea produsului.3.2. Documentaţia tehnica conţine în principal:a) o descriere generală a aparatului; … b) desene de execuţie, planuri de fabricaţie şi scheme ale componentelor, subansamblurilor, circuitelor; … c) descrieri şi explicaţii necesare pentru înţelegerea desenelor şi schemelor menţionate mai sus şi a modului de funcţionare a produsului; … d) o lista a standardelor ce conferă prezumţia de conformitate cu cerinţele din prezenta hotărâre, aplicate integral sau parţial, precum şi descrieri ale soluţiilor adoptate pentru îndeplinirea cerinţelor din prezenta hotărâre, atunci când nu s-au aplicat aceste standarde; … e) rezultate ale calculelor de proiectare, ale verificărilor efectuate; … f) rapoarte de încercare. … 4.1. Organismul notificat la care se face referire la pct. 2.1. are următoarele obligaţii:a) sa examineze documentaţia tehnica, sa verifice dacă tipul a fost fabricat în conformitate cu documentaţia tehnica şi sa identifice elementele care au fost proiectate conform prevederilor din standardele ce conferă prezumţia de conformitate cu cerinţele din hotărâre, precum şi componentele care au fost proiectate fără să se aplice prevederile din standardele respective; … b) să efectueze sau să solicite să se efectueze examinarile corespunzătoare şi încercările necesare pentru a verifica dacă soluţiile adoptate de producător respecta cerinţele din hotărâre, atunci când nu s-au aplicat standardele ce conferă prezumţia de conformitate cu cerinţele; … c) să efectueze sau să solicite să se efectueze examinarile corespunzătoare şi încercările necesare pentru a verifica dacă standardele au fost într-adevăr aplicate, atunci când producătorul a optat pentru aplicarea standardelor ce conferă prezumţia de conformitate cu cerinţele din hotărâre; … d) sa convină cu solicitantul asupra locului unde vor fi efectuate examinarile şi încercările necesare. … 5.1. Dacă tipul respecta prevederile reglementărilor tehnice specifice, organismul notificat emite solicitantului un certificat de examinare CS de tip.5.2. Certificatul de examinare CS de tip conţine:a) denumirea şi sediul producătorului; … b) concluziile examinării; … c) condiţiile pentru valabilitatea acestuia; … d) datele necesare identificarii tipului aprobat; … e) perioada de valabilitate a certificatului conform reglementărilor tehnice. … 5.3. La certificatul de examinare de tip se anexează o lista cuprinzând elementele din documentaţia tehnica, semnificative pentru evaluare, iar o copie de pe acestea se păstrează de către organismul notificat.5.4. În situaţia în care se refuza certificarea unui tip organismul notificat trebuie să justifice detaliat solicitantului acest refuz.5.5. Reglementările tehnice prevăd o procedură de contestare împotriva refuzului de certificare a tipului.6.1. Solicitantul trebuie să informeze organismul notificat care deţine documentaţia tehnica referitoare la certificatul de examinare CS de tip asupra tuturor modificărilor aduse aparatului certificat; dacă aceste modificări afectează conformitatea cu cerinţele din hotărâre sau cu condiţiile prevăzute pentru utilizarea aparatului, aparatul trebuie să primească o certificare suplimentară. Aceasta certificare suplimentară este data sub forma unei completări la certificatul de examinare CS de tip iniţial.7.1. Fiecare organism notificat trebuie să informeze celelalte organisme notificate cu privire la certificatele de examinare CS de tip emise şi completările la acestea, precum şi cu privire la certificatele de examinare CS de tip retrase.8.1. Celelalte organisme notificate pot primi copii de pe certificatele de examinare CS de tip şi/sau de pe completările la acestea. Anexele la certificatele de examinare de tip se pun la dispoziţie celorlalte organisme notificate, la cerere.9.1. Producătorul sau reprezentantul sau autorizat cu sediul în România păstrează împreună cu documentaţia tehnica copiile de pe certificatele de examinare CS de tip emise şi de pe completările la acestea o perioadă de minimum 10 ani de la data fabricării ultimului aparat.9.2. În situaţia în care nici producătorul şi nici reprezentantul sau autorizat nu au sediul în România, obligaţia de a deţine şi de a pune la dispoziţie organelor de control, la cerere, documentaţia tehnica revine importatorului. +
Anexa 5Modulul C – Conformitatea cu tipul1.1. Modulul C descrie etapele prin care producătorul sau reprezentantul sau autorizat cu sediul în România asigura şi declara ca aparatele respective sunt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare CS de tip şi sunt respectate cerinţele din hotărâre, aplicabile acestora. Producătorul sau reprezentantul sau autorizat cu sediul în România aplica marcajul CS pe fiecare aparat şi întocmeşte o declaraţie de conformitate.2.1. Producătorul ia toate măsurile necesare pentru a garanta ca procesul de fabricaţie asigura conformitatea aparatelor fabricate cu tipul aprobat, asa cum se specifică în certificatul de examinare CS de tip, şi cu cerinţele din hotărâre, aplicabile acestora.3.1. Producătorul sau reprezentantul sau autorizat cu sediul în România păstrează un exemplar al declaraţiei de conformitate o perioadă de minimum 10 ani de la data fabricării ultimului produs.3.2. În situaţia în care nici producătorul şi nici reprezentantul sau autorizat nu au sediul în România, obligaţia de a deţine şi de a pune la dispoziţie organelor de control, la cerere, documentaţia tehnica revine importatorului.4.1. Un organism notificat, ales de producător, efectuează sau solicita efectuarea examinării produselor la intervale de timp aleatorii. Se examinează un esantion adecvat din produsele finite, prelevat de organismul notificat, şi se efectuează încercările corespunzătoare prevăzute în standardele ce conferă prezumţia de conformitate cu cerinţele din hotărâre sau încercări cu efect echivalent, pentru a verifica conformitatea procesului de fabricaţie cu cerinţele din prezenta hotărâre. În cazul în care unul sau mai multe dintre produsele verificate nu sunt conforme, organismul notificat trebuie să ia măsurile necesare.Modulul D – Asigurarea calităţii producţiei1.1. Modulul D descrie etapele prin care producătorul care îndeplineşte obligaţiile prevăzute la acest modul asigura şi declara ca aparatele respective sunt conforme cu tipul, asa cum se menţionează în certificatul de examinare CS de tip, şi îndeplinesc cerinţele aplicabile în cazul lor. Producătorul sau reprezentantul sau autorizat cu sediul în România aplica marcajul CS pe fiecare aparat şi întocmeşte o declaraţie de conformitate. Marcajul CS este însoţit de simbolul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea CS, conform prevederilor prezentului modul.2.1. Producătorul aplica un sistem al calităţii aprobat pentru producţie, inspecţie şi încercarea aparatului finit, conform prevederilor cuprinse în prezentul modul; sistemul calităţii aprobat este supus supravegherii sub răspunderea organismului notificat, prevăzută în acest modul.3. Sistemul calităţii3.1. Producătorul solicita unui organism notificat, ales de el, evaluarea sistemului calităţii pentru aparatele avute în vedere. Cererea pentru evaluarea sistemului calităţii conţine:a) toate informaţiile necesare pentru categoria de aparate avută în vedere; … b) documentaţia privind sistemul calităţii; … c) documentaţia tehnica a tipului aprobat şi un exemplar al certificatului de examinare CS de tip. … 3.2.1. Sistemul calităţii trebuie să asigure conformitatea aparatelor cu tipul, asa cum se specifică în certificatul de examinare CS de tip, şi cu cerinţele aplicabile din hotărâre.3.2.2. Toate elementele, cerinţele şi deciziile adoptate de producător sunt reunite într-o documentaţie sistematica şi ordonată, sub forma de măsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise. Documentaţia privind sistemul calităţii trebuie să permită o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrărilor privind calitatea.3.2.3. Documentaţia privind sistemul calităţii conţine o descriere a următoarelor aspecte:a) obiectivele legate de calitate şi structura organizatorică a întreprinderii, responsabilităţile şi atribuţiile conducerii întreprinderii cu privire la calitatea aparatelor; … b) procesul de fabricaţie, tehnicile de control şi de asigurare a calităţii, precum şi procesele şi măsurile sistematice care vor fi utilizate; … c) încercările şi testarile care vor fi efectuate înainte, în timpul şi după procesul de fabricaţie, precum şi frecventa lor; … d) înregistrările privind calitatea, cum ar fi rapoartele de inspecţie, rezultatul încercărilor şi datele de testare, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat; … e) mijloacele de urmărire a realizării calităţii aparatului, precum şi a funcţionarii efective a sistemului calităţii. … 3.3.1. Organismul notificat evalueaza sistemul calităţii pentru a stabili dacă acesta îndeplineşte cerinţele menţionate la pct. 3.2.1. Aceasta presupune conformitatea cu cerinţele standardului român SR EN ISO 9002:1994 adaptat pentru produsele la care se aplică.3.3.2. Echipa de audit are cel puţin un membru cu experienta în evaluarea tehnologiei produsului avut în vedere. Procedura de evaluare include o inspecţie la locul unde se realizează produsul respectiv.3.3.3. Organismul notificat face cunoscută producătorului decizia sa. Comunicarea va conţine concluziile examinării şi decizia de evaluare motivată.3.4.1. Producătorul se angajează sa îndeplinească obligaţiile ce decurg din sistemul calităţii, asa cum a fost aprobat, şi sa menţină acest sistem la un nivel corespunzător şi eficient.3.4.2. Producătorul sau reprezentantul sau autorizat cu sediul în România informează organismul notificat care a aprobat sistemul calităţii asupra oricărei intentii de actualizare a acestui sistem.3.4.3. Organismul notificat evalueaza modificările propuse şi decide dacă sistemul calităţii modificat satisface în continuare cerinţele prevăzute la pct. 3.2.1 sau dacă este necesară o reevaluare a acestuia.3.4.4. Organismul notificat va face cunoscută producătorului decizia sa. Comunicarea va conţine concluziile examinării şi decizia de evaluare motivată.4. Supravegherea sub răspunderea organismului notificat4.1. Scopul supravegherii sistemului calităţii este acela de a asigura ca producătorul îşi îndeplineşte corect obligaţiile care decurg din sistemul calităţii aprobat.4.2. Producătorul permite accesul reprezentanţilor organismului notificat pentru efectuarea inspecţiei în incintele de producţie, control, încercare şi depozitare şi pune la dispoziţie acestuia toate informaţiile necesare şi, în mod special:a) documentaţia privind sistemul calităţii; … b) înregistrările privind calitatea, cum ar fi rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercărilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind nivelul de calificare a personalului implicat. … 4.3.1. Organismul notificat efectuează cel puţin o dată la 2 ani un audit pentru a avea garanţia ca producătorul menţine şi aplica sistemul calităţii; organismul emite producătorului un raport de audit.4.4. Suplimentar faţă de auditurile periodice prevăzute la pct. 4.3.1, organismul notificat poate face inspecţii inopinate la sediul producătorului.În timpul acestor inspecţii organismul notificat are dreptul să efectueze sau să solicite să se efectueze încercări pentru verificarea funcţionarii corecte a sistemului calităţii, dacă se considera necesar. Organismul notificat preda producătorului un raport al inspecţiei şi, dacă s-a efectuat o încercare, un raport de încercare.5.1. Producătorul deţine şi pune la dispoziţie organelor de control, la cerere, pe o perioadă de minimum 10 ani de la data fabricării ultimului produs, următoarele documente:a) documentaţia prevăzută la pct. 3.1 lit. b); … b) documentele de actualizare a sistemului calităţii, prevăzute la pct. 3.4.2; … c) deciziile şi rapoartele organismului notificat, prevăzute la pct. 3.4.4, 4.3.1 şi 4.4. … 6.1. Fiecare organism notificat comunică celorlalte organisme notificate informaţii referitoare la aprobările privind sistemul calităţii, emise sau retrase.Modulul E – Asigurarea calităţii produsului1.1. Modulul E descrie etapele prin care producătorul care îndeplineşte obligaţiile prevăzute în acest modul asigura şi declara ca aparatele şi cazanele ce fac obiectul evaluării sunt conforme cu tipul, asa cum se specifică în certificatul de examinare CS de tip, şi ca satisfac cerinţele reglementării tehnice aplicabile în cazul lor. Producătorul sau reprezentantul sau autorizat cu sediul în România aplica marcajul CS pe fiecare aparat şi cazan şi întocmeşte o declaraţie de conformitate. Marcajul CS este însoţit de simbolul de identificare al organismului notificat care răspunde de supraveghere, conform prevederilor prezentului modul.2.1. La inspecţia şi încercarea finala a aparatului şi cazanului producătorul aplica un sistem al calităţii aprobat, conform prevederilor prezentului modul; sistemul calităţii aprobat este supus supravegherii sub răspunderea unui organism notificat, conform prevederilor prezentului modul.3. Sistemul calităţii3.1. Producătorul solicita unui organism notificat ales de el evaluarea sistemului calităţii pentru aparatele şi cazanele avute în vedere. Cererea pentru evaluarea sistemului calităţii conţine:a) toate informaţiile necesare pentru categoria de aparate şi de cazane avute în vedere; … b) documentaţia privind sistemul calităţii; … c) documentaţia tehnica a tipului aprobat şi un exemplar al certificatului de examinare CS de tip. … 3.2.1. În cadrul sistemului calităţii se efectuează examinarea fiecărui aparat şi cazan şi se efectuează încercările corespunzătoare prevăzute în standardul sau în standardele ce conferă prezumţia de conformitate cu cerinţele din hotărâre sau încercări cu efect echivalent, pentru a garanta conformitatea cu cerinţele aplicabile. Toate elementele, cerinţele şi deciziile adoptate de producător sunt reunite într-o documentaţie sistematica şi ordonată sub forma de măsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise. Documentaţia privind sistemul calităţii trebuie să permită o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrărilor privind calitatea.3.2.2. Documentaţia privind sistemul calităţii conţine o descriere a următoarelor aspecte:a) obiectivele legate de calitate şi de structura organizatorică a întreprinderii, responsabilităţile şi atribuţiile conducerii întreprinderii cu privire la calitatea produselor; … b) examinarile şi încercările care vor fi efectuate după procesul de producţie; … c) mijloacele de urmărire a funcţionarii efective a sistemului calităţii; … d) înregistrările privind calitatea, cum ar fi rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercărilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind nivelul de calificare a personalului implicat. … 3.3.1. Organismul notificat evalueaza sistemul calităţii pentru a stabili dacă acesta îndeplineşte cerinţele menţionate la pct. 3.2.1. Aceasta presupune conformitatea cu cerinţele standardului român SR EN ISO 9003:1994, completat, dacă este necesar, pentru a tine seama de natura specifică a produselor pentru care se aplică.3.3.2. Echipa de audit are cel puţin un membru cu experienta în evaluarea tehnologiei produsului avut în vedere. Procedura de evaluare include o inspecţie la locul unde se realizează produsul respectiv.3.3.3. Organismul notificat face cunoscută producătorului decizia sa. Comunicarea va conţine concluziile examinării şi decizia de evaluare motivată.3.4.1. Producătorul se angajează sa îndeplinească obligaţiile care decurg din sistemul calităţii, asa cum a fost aprobat, şi sa menţină acest sistem la un nivel corespunzător şi eficient.3.4.2. Producătorul sau reprezentantul sau autorizat cu sediul în România informează organismul notificat care a aprobat sistemul calităţii asupra oricărei intentii de actualizare a acestui sistem.3.4.3. Organismul notificat evalueaza modificările propuse şi decide dacă sistemul calităţii modificat satisface în continuare cerinţele prevăzute la pct. 3.2.1 sau dacă este necesară o reevaluare a acestuia.3.4.4. Organismul notificat face cunoscută producătorului decizia sa. Comunicarea va conţine concluziile examinării şi decizia de evaluare motivată.4. Supravegherea sub răspunderea unui organism notificat4.1. Scopul supravegherii sistemului calităţii este acela de a asigura ca producătorul îşi îndeplineşte corect obligaţiile care decurg din sistemul calităţii aprobat.4.2. Producătorul permite accesul reprezentanţilor organismului notificat pentru efectuarea inspecţiei în incintele de producţie, control, încercare şi depozitare şi pune la dispoziţie acestuia toate informaţiile necesare şi, în mod special:a) documentaţia privind sistemul calităţii; … b) documentaţia tehnica; … c) înregistrările privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercărilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind nivelul de calificare a personalului implicat. … 4.3. Organismul notificat efectuează cel puţin o dată la 2 ani un audit pentru a avea garanţia ca producătorul menţine şi aplica sistemul calităţii; organismul emite producătorului un raport de audit.4.4. Suplimentar faţă de auditurile periodice anuale prevăzute la pct. 4.3.1, organismul notificat poate face inspecţii inopinate la sediul producătorului. În timpul acestor inspecţii organismul notificat are dreptul să efectueze sau să solicite să se efectueze încercări pentru verificarea funcţionarii corecte a sistemului calităţii, dacă se considera necesar. Organismul notificat preda producătorului un raport al inspecţiei şi, dacă s-a efectuat o încercare, un raport de încercare.5.1. Producătorul deţine şi pune la dispoziţie organelor de control, la cerere, pe o perioadă de minimum 10 ani de la data fabricării ultimului produs, următoarele documente:a) documentaţia prevăzută la pct. 3.1 lit. c); … b) documentele de actualizare a sistemului calităţii, prevăzute la pct. 3.4.2; … c) deciziile şi rapoartele organismului notificat, prevăzute la pct. 3.4.4, 4.3 şi 4.4. … 6.1. Fiecare organism notificat comunică celorlalte organisme notificate informaţii referitoare la aprobările privind sistemul calităţii, emise sau retrase. +
Anexa 6CRITERII MINIMEpentru recunoaşterea organismelor de certificareOrganismele de certificare recunoscute de Ministerul Industriei şi Resurselor trebuie să îndeplinească următoarele condiţii minime:a) disponibilitatea personalului şi a mijloacelor şi echipamentelor necesare; … b) competenţa tehnica şi integritatea profesională a personalului; … c) independenta în efectuarea încercărilor, în pregătirea rapoartelor, în eliberarea certificatelor şi în efectuarea supravegherii conform prevederilor hotărârii, precum şi independenta conducerii şi a personalului tehnic faţă de toate cercurile, grupurile sau persoanele direct ori indirect implicate în domeniul aparatelor; … d) menţinerea de către personal a secretului profesional; … e) deţinerea unei asigurări de răspundere civilă pentru activitatea prestată, dacă aceasta răspundere nu este asumată de stat sau prin lege. … +
Anexa 7 PREZENTAREA SCHEMATICA a procedurilor de evaluare a conformitatii ┌────────────────────────────────────┐ │ │ ┌───────────┴──────────────┐ │ │Evaluarea conformitatii la│ ┌─────────────┐ │ │cazanele cu combustibil │ │Conformitatea│ │ ┌─────> │gazos se face conform pro-│ │cu tipul (pct│ │ │ │cedurilor prevăzute în │ │2 din anexa │ │ ┌─────┴─────┐ │Hotărârea Guvernului │ │nr.5) Orga- │ │ │Cazane cu │ │nr.761/2001 privind condi-│ │nismul de │ │ │combustibil│ │tiile de introducere pe │ │certificare │ V │ gazos │ │piaţa pentru aparatele │ ┌─>│notificat e- ├─>CS> └───────────┘ │consumatoare de combus- │ │ │fectueaza ve-│ ^ ^ │tibili gazosi │ │ │rificarea │ │ ┌──────┤ └──────────────────────────┘ │ │aparatelor la│ │┌──────────┐ │ Tipul│ │ │locurile de │ ││PRODUCĂTOR├─>│ pro- │ ┌─────┘ │fabricaţie │ │└──────────┘ │ dusu-│ │ │Modulul C │ │ │ lui │ │ └─────────────┘ │ └──────┤ │ ┌───────────┐ │ │ │ │Asigurarea │ │ V │ │calităţii │ │ ┌───────────┐ ┌──────────────┐ ┌──────┴────────┐ │producţiei │ │ │ Cazane cu │ │Examinarea CS │ │La alegerea ├─>│(pct.3 din │ │ │combustibil├─>│de tip (pct.1 ├─>│producătorului │ │anexa. nr.5│ │ │ lichid │ │din anexa nr.5│ └───────┬───────┘ │Organismul ├>│ └───────────┘ │ Modulul B │ │ │de certifi-│ │ └──────────────┘ │ │care noti- │ │ │ │ficat eva- │ │ │ │lueaza cer-│ │ │ │tificarea │ │ │ │şi monito- │ │ │ │rizeaza sis│ │ │ │temul cali-│ │ │ │tatii pro- │ │ │ │ducatorului│ │ │ │Modulul D │ │ │ └───────────┘ │ │ │ │ ┌──────────────────┐ │ │ │Asigurarea calita-│ │ │ │tatii produsului │ │ │ │(pct.4 din anexa │ │ │ │nr.5) │ │ └──>│Organismul de cer-│ │ │tificare notificat├>┘ │evalueaza, certi- │ │fica şi monitori- │ │zeaza sistemul ca-│ │litatii producă- │ │torului │ │Modulul E │ └──────────────────┘─────────────────