privind aprobarea Normei nr. 19/2009 pentru modificarea şi completarea Normei nr. 11/2007 privind auditorul financiar pentru fondurile de pensii administrate privat şi administratorii acestora
În baza Notei de fundamentare nr. 698 din 30 octombrie 2009 a Direcţiei reglementare, prezentată în cadrul şedinţei din data de 5 noiembrie 2009,în temeiul dispoziţiilor art. 16, 21, 22 şi ale art. 23 lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,în baza Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006 privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,având în vedere prevederile art. 51 alin. (4), (5) şi (6) şi ale art. 105-110 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,Consiliul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private emite următoarea hotărâre: +
Articolul 1Se aprobă Norma nr. 19/2009 pentru modificarea şi completarea Normei nr. 11/2007 privind auditorul financiar pentru fondurile de pensii administrate privat şi administratorii acestora, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. +
Articolul 2Prezenta hotărâre şi norma menţionată la art. 1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe site-ul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro). +
Articolul 3Direcţia secretariat, directorul general şi Direcţia reglementare asigură ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri.Preşedintele Comisiei de Supravegherea Sistemului de Pensii Private,Mircea OanceaBucureşti, 5 noiembrie 2009.Nr. 27. +
Anexa NORMA Nr. 19/2009pentru modificarea şi completarea Normei nr. 11/2007 privind auditorulfinanciar pentru fondurile de pensii administrate privat şiadministratorii acestoraÎn temeiul dispoziţiilor art. 16, 21, 22 şi ale art. 23 lit. a) şi f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,având în vedere prevederile art. 51 alin. (4), (5) şi (6) şi ale art. 105-110 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă. +
Articolul UNICNorma nr. 11/2007 privind auditorul financiar pentru fondurile de pensii administrate privat şi administratorii acestora, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 32/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 288 din 2 mai 2007, se modifică şi se completează după cum urmează:1. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 14. – (1) Auditorul financiar întocmeşte un raport de audit financiar, în conformitate cu standardele internaţionale de audit şi normele profesionale emise de Camera Auditorilor Financiari din România.(2) Raportul de audit al situaţiilor financiare anuale ale unui administrator trebuie să cuprindă cel puţin următoarele: … a) identificarea situaţiilor financiare anuale care fac obiectul auditului financiar, împreună cu cadrul de raportare financiară care a fost aplicat la întocmirea acestora; … b) o descriere a ariei auditului financiar, care identifică cel puţin standardele de audit conform cărora a fost efectuat auditul; … c) o opinie de audit care exprimă în mod clar opinia auditorului financiar, potrivit căreia situaţiile financiare anuale oferă o imagine fidelă, conform cadrului relevant de raportare financiară, şi, după caz, dacă situaţiile financiare anuale respectă cerinţele legale; opinia de audit este fără rezerve, cu rezerve, o opinie contrară sau, dacă auditorii financiari nu au fost în măsură să exprime o opinie de audit, opinia este imposibil de exprimat. Auditarea situaţiilor financiare ale exerciţiului financiar anterior de către un alt auditor financiar nu constituie bază pentru exprimarea unei opinii cu rezervă; … d) o referire la aspectele asupra cărora în raportul de audit se atrage atenţia printr-un paragraf distinct, fără ca opinia de audit să fie cu rezerve; … e) o referire privind gradul de conformitate a raportului administratorului cu situaţiile financiare anuale pentru acelaşi exerciţiu financiar; … f) o referire privind respectarea prevederilor care vizează: … (i) metodologia de calcul şi evidenţă a provizioanelor tehnice constituite de administrator;(îi) categoriile de active admise să acopere provizioanele tehnice ale administratorului constituite de administrator;(iii) regulile de diversificare pentru activele admise să acopere provizioanele tehnice constituite de administrator;g) o referire privind practicile şi procedurile controlului şi auditului intern ale societăţii de pensii, precum şi eventualele deficienţe constatate şi recomandările făcute pentru remedierea acestora. … (3) Raportul de audit aferent situaţiilor financiare anuale ale unui fond de pensii administrat privat trebuie să cuprindă cel puţin următoarele: … a) auditarea anuală a valorii activului net şi a valorii unităţii de fond, auditorul financiar având obligaţia de a-şi exprima opinia în ceea ce priveşte respectarea metodologiei de calcul a indicatorilor financiari specifici fondurilor de pensii administrate privat; … b) identificarea situaţiilor financiare anuale care fac obiectul auditului financiar, împreună cu cadrul de raportare financiară care a fost aplicat la întocmirea acestora; … c) descrierea ariei auditului financiar, cu respectarea standardelor internaţionale de audit conform cărora a fost efectuat auditul; … d) opinia auditorului financiar care să exprime în mod clar punctul de vedere potrivit căruia situaţiile financiare anuale oferă o imagine fidelă a activităţii fondului de pensii şi care este conformă cadrului relevant de raportare financiară, cu respectarea cerinţelor legale; opinia de audit poate fi: fără rezerve, cu rezerve, contrară sau imposibil de exprimat, dacă auditorul financiar nu a fost în măsură să exprime o opinie de audit; … e) o referire privind aspectele asupra cărora auditorii financiari atrag atenţia printr-un paragraf distinct, fără ca opinia de audit să fie cu rezerve; … f) o referire privind gradul de conformitate a raportului administratorului referitor la administrarea fondului de pensii cu situaţiile financiare anuale pentru acelaşi exerciţiu financiar; … g) o referire cu privire la respectarea prevederilor legale privind metodologia de calcul şi evidenţă a provizioanelor tehnice ale fondului de pensii administrate privat constituite de către administrator, precum şi a categoriilor de active care acoperă aceste provizioane tehnice; … h) o referire despre practicile şi procedurile controlului şi auditului intern al administratorului cu privire la fondul de pensii administrat privat, precum şi eventualele deficienţe constatate şi recomandările făcute pentru remedierea acestora. … (4) În termen de 30 de zile de la finalizarea raportului de audit, auditorii financiari transmit Comisiei o copie certificată a scrisorii către conducerea societăţii, document ce conţine constatările cu impact financiar, constatările cu privire la rezultatele evaluării sistemelor de management şi control intern, precum şi recomandările pentru remedierea deficienţelor constatate." … 2. După capitolul III se introduc două noi capitole, capitolul III^1 "Dispoziţii privind onorariile de audit" şi capitolul III^2 "Comitetul de audit" care vor avea următorul cuprins:"CAPITOLUL III^1Dispoziţiile privind onorariile de creditArt. 19^1. – (1) Administratorul şi auditorul financiar încheie un contract de audit, pentru activitatea de auditare a situaţiilor financiare anuale ale fondului de pensii administrat privat până la data de 31 octombrie a anului în curs, astfel încât să între în vigoare începând cu data de 1 ianuarie a anului următor, fără ca durata contractului să depăşească perioada prevăzută de lege.(2) Modificările prospectului schemei de pensii private, referitoare la contractul de audit, se depun spre avizare la Comisie în termen de 15 zile calendaristice de la încheierea contractului de audit sau de la data modificării acestuia. … (3) În cazul în care contractul de audit menţionat la alin. (1) se prelungeşte, fără modificarea clauzei referitoare la preţ, se notifică Comisia, fără a se aplică prevederile alin. (2). … (4) Pentru anul 2010, modificările prospectului schemei de pensii private, referitoare la contractul de audit, se depun spre avizare la Comisie, până la 31 decembrie 2009. … Art. 19^2. – (1) Preţul contractului menţionat la art. 19^1 se stabileşte în lei.(2) Este interzisă modificarea clauzei contractului prevăzută la alin. (1) cu privire la preţ, în cursul unui an calendaristic, începând cu data intrării în vigoare a prezentei norme." … "CAPITOLUL III^2Comitetul de audit"Art. 19^3. – (1) Administratorii trebuie să aibă în structura organizatorică un comitet de audit, care are o funcţie consultativă.(2) Comitetul de audit este un comitet permanent, format dintr-un număr de cel puţin 2 membri neexecutivi ai consiliului de administraţie sau ai consiliului de supraveghere, după caz, ori din alţi reprezentanţi desemnaţi de adunarea generală a acţionarilor, dintre care unul va fi preşedinte. … (3) Atribuţiile şi modul de funcţionare ale comitetului de audit sunt reglementate de prezenta normă şi de regulamentele interne ale fiecărui administrator. … Art. 19^4. – (1) Preşedintele comitetului de audit trebuie să fie un membru neexecutiv al consiliului de administraţie sau al consiliului de supraveghere, după caz.(2) Cel puţin un membru al comitetului de audit trebuie să aibă experienţă în domeniul contabilităţii sau auditului şi să fie independent conform prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. … Art. 19^5. – Administratorii trebuie să asigure accesul membrilor comitetului de audit la orice date sau înregistrări necesare îndeplinirii atribuţiilor ce revin acestuia.Art. 19^6. – Comitetul de audit are cel puţin următoarele atribuţii:a) avizează planul de audit şi necesarul de resurse aferent acestei activităţi; … b) asigură relaţia cu auditorul financiar, în sensul primirii planului de audit şi analizării constatărilor şi recomandărilor acestuia, precum şi analizarea constatărilor şi recomandărilor organelor de supraveghere şi control din afara administratorului; … c) asigură respectarea prevederilor cadrului legal, ale actului constitutiv şi ale normelor aprobate de consiliul de administraţie; … d) monitorizează procesul de raportare financiară; … e) monitorizează eficacitatea sistemelor de control intern, de audit intern, după caz, şi de management al riscurilor din cadrul administratorului; … f) monitorizează auditul financiar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate; … g) verifică şi monitorizează independenţa auditorului, în special în legătură cu prestarea de servicii suplimentare către administrator. … Art. 19^7. – Comitetul de audit poate formula recomandări adresate consiliului de administraţie sau consiliului de supraveghere, după caz, privind controlul intern, auditul intern şi auditul financiar, precum şi pentru numirea auditorului financiar al administratorului.Art. 19^8. – (1) Comitetul de audit se întâlneşte ori de câte ori este necesar, dar cel puţin de două ori pe an, când analizează rezultatele financiare semestriale şi anuale.(2) Auditorul financiar raportează comitetului de audit cu privire la aspectele esenţiale care rezultă din activitatea de audit şi, în special, cu privire la deficienţele semnificative referitoare la procesul de raportare financiară. … Art. 19^9. – (1) Componenţa comitetului de audit este transmisă Comisiei până la data 1 martie 2010.(2) Orice modificare a componenţei menţionate la alin. (1) se transmite Comisiei în termen de 5 zile lucrătoare de la producerea acesteia." … ___________