HOTĂRÂRE nr. 26 din 24 ianuarie 1994

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 11/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 31 din 1 februarie 1994
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 223 10/04/1995
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 16ABROGA PEHG 573 22/09/1992 ART. 8
ART. 16ABROGA PEHG 573 22/09/1992 ART. 9
ART. 16ABROGA PEHG 482 24/08/1992
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 16ABROGA PEHG 573 22/09/1992 ART. 8
ART. 16ABROGA PEHG 573 22/09/1992 ART. 9
ART. 16ABROGA PEHG 482 24/08/1992
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEHG 995 01/09/2005
ActulABROGAT DEHG 223 10/04/1995

privind reorganizarea şi functionarea Oficiului pentru Protectia Consumatorilor



Guvernul României hotaraste: + 
Articolul 1Oficiul pentru Protectia Consumatorilor funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, în subordinea Guvernului, şi acţionează pentru realizarea strategiei, politicii şi obiectivelor guvernamentale în domeniul protectiei vietii, sănătăţii şi securitatii consumatorilor, precum şi a intereselor legitime ale acestora.Oficiul pentru Protectia Consumatorilor este persoana juridica, cu sediul în municipiul Bucureşti, şi are calitatea de ordonator principal de credite bugetare, în condiţiile legii.
 + 
Articolul 2Oficiul pentru Protectia Consumatorilor exercita urmatoarele atribuţii:(1) elaboreaza strategii pe termen scurt, mediu şi lung, cu privire la politica Guvernului în domeniul protectiei consumatorilor şi le supune spre aprobare Guvernului;(2) coordonează elaborarea reglementarilor în domeniul protectiei consumatorilor şi le avizeaza în scopul adaptarii, perfectionarii şi realizării unui cadru unitar legislativ;(3) elaboreaza, împreună cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice, reglementari specifice în domeniul protectiei consumatorilor, cu privire la importul, fabricarea, conservarea, ambalarea, etichetarea, transportul, depozitarea şi comercializarea produselor, precum şi la prestarea serviciilor, astfel incit acestea sa nu afecteze drepturile şi interesele legitime ale consumatorilor ori sa puna în pericol viaţa, sănătatea sau securitatea acestora, pe care le supune aprobării Guvernului;(4) elaboreaza, împreună cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice, proceduri privind obiectivele, condiţiile şi modul de colaborare în desfăşurarea activităţii de protecţie a consumatorilor şi le supune aprobării Guvernului;(5) supraveghează, pe baza procedurilor specifice aprobate de Guvern, respectarea dispoziţiilor legale privind protectia consumatorilor, referitoare la calitatea produselor, serviciilor prestate, inclusiv a celor publice, precum şi la condiţiile de ambalare, conservare, etichetare, transport, depozitare şi comercializare, prin efectuarea de inspecţii periodice şi inopinate la producători, la depozite şi pe piaţa, având acces în toate locurile unde se afla produsele în vederea comercializarii sau unde se presteaza serviciile, precum şi la toate documentele referitoare la acestea;(6) supraveghează, în unitatile vamale şi pe piaţa, calitatea produselor din import, pentru a preveni comercializarea acestor produse care pot afecta viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor, precum şi interesele economice ale acestora, cu excepţia acelora care sunt în competenţa altor organe de specialitate ale administraţiei publice, verificind, în acest scop, documentele de însoţire: buletinul de analiza şi încercări şi, după caz, alte documente care atesta calitatea declarata; preleveaza, după caz, esantioane pentru analize şi încercări în laboratoare autorizate sau acreditate;(7) constata contraventii şi aplica amenzi, în condiţiile legii, şi sesizeaza organele de urmărire penala ori de cite ori constata încălcări ale legii penale;(8) în cazurile în care se constata încălcări ale legislaţiei în domeniul protectiei consumatorilor, dispune sau propune, potrivit competentelor şi în baza procedurilor aprobate de Guvern, măsuri de limitare a consecintelor acestor fapte, după cum urmeaza: oprirea temporara sau definitivă a comercializarii, importului, fabricatiei produsului sau prestarii serviciului; retragerea de pe piaţa sau de la consumatori a produselor; distrugerea produselor oprite definitiv de la comercializare, dacă aceasta constituie singurul mijloc care face sa inceteze pericolul; suspendarea autorizatiei de functionare;(9) efectueaza analize şi încercări de laborator pentru probele prelevate sau dispune efectuarea acestora de către laboratoarele autorizate sau acreditate, conform legii;(10) autorizeaza, în baza procedurilor proprii, laboratoare care efectueaza încercări şi analize pentru produse şi servicii destinate consumului populatiei;(11) participa, la cererea agentilor economici, la omologarea produselor destinate consumatorilor, urmarind ca documentaţia prezentată să respecte prevederile legale în domeniul protectiei consumatorilor;(12) sesizeaza, în baza procedurilor stabilite, după caz, Fondul Proprietăţii de Stat, Fondurile Proprietăţii Private, ministerele şi alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi autorităţile administraţiei publice locale, asupra cazurilor de încălcare grava a dispoziţiilor legale privind protectia consumatorilor, pentru luarea masurilor care se impun;(13) verifica, în condiţiile legii şi în baza procedurilor aprobate de Guvern, respectarea de către agentii economici a standardelor obligatorii privind protectia vietii, sănătăţii sau securitatii consumatorilor, precum şi a drepturilor şi intereselor legitime ale acestora;(14) prezinta informari periodice Guvernului, pe baza constatarilor proprii şi, după caz, a informaţiilor primite de la celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice, referitoare la respectarea drepturilor şi intereselor consumatorilor.Oficiile judetene şi cel al municipiului Bucureşti pentru protectia consumatorilor ţin o legătură permanenta cu autorităţile administraţiei publice locale şi le informeaza periodic asupra tuturor aspectelor rezultate din actiunile de control efectuate în teritoriu;(15) desfăşoară activităţi de informare, consiliere şi educare a consumatorilor individuali sau organizaţi, prin furnizarea de informaţii cu caracter juridic, tehnic şi economic, prin intermediul publicatiilor proprii şi mass-media;(16) sprijina înfiinţarea unor structuri cu caracter neguvernamental sau mixt, destinate arbitrarii litigiilor din domeniul sau de activitate, în faza prejudecatoreasca;(17) sprijina asociaţiile pentru protectia consumatorilor şi participa, împreună cu acestea, la informarea şi educarea consumatorilor;(18) primeste şi rezolva sau, după caz, transmite spre rezolvare celor în drept, potrivit competentelor, sesizarile asociaţiilor pentru protectia consumatorilor, precum şi pe cele ale persoanelor fizice;(19) asigura activitatea de secretariat a consiliilor consultative pentru protectia consumatorilor;(20) organizeaza, împreună cu organele de resort, pregătirea specialistilor în domeniul protectiei consumatorilor;(21) efectueaza studii comparative sau incheie contracte de colaborare pentru elaborarea acestora, cu privire la calitatea produselor şi a serviciilor destinate consumatorilor, precum şi cu privire la practici comerciale de natura a afecta drepturile şi interesele legitime ale consumatorilor;(22) stabileste şi, după caz, percepe tarife, conform legii, pentru efectuarea de încercări în laboratoarele subordonate sau proprii, precum şi pentru autorizari de laboratoare;(23) exercita orice alte atribuţii care decurg din acele normative care au legătură cu obiectul sau de activitate;(24) reprezinta interesele României în organismele internationale de protecţie a consumatorilor.
 + 
Articolul 3Personalul Oficiului pentru Protectia Consumatorilor, imputernicit să efectueze verificări şi inspecţii, raspunde de pastrarea secretului profesional în legătură cu aspectele tehnologice, economice şi comerciale de care ia cunoştinţa în exercitarea atribuţiilor de serviciu.
 + 
Articolul 4Contravaloarea marfurilor şi a esantioanelor prelevate în cadrul acţiunilor de verificare şi inspecţie, efectuate potrivit dispoziţiilor prezentei hotărâri, a cheltuielilor ocazionate de încercarea şi verificarea produselor şi a serviciilor în laboratoare, se suporta de către Oficiul pentru Protectia Consumatorilor, dacă nu se constata vinovatia agentului economic. În caz contrar, cheltuielile vor fi suportate de către agentul economic implicat.
 + 
Articolul 5Oficiul pentru Protectia Consumatorilor este condus de un director general, functie asimilata cu cea de subsecretar de stat, numai prin decizie a primului-ministru.Directorul general reprezinta Oficiul pentru Protectia Consumatorilor în raporturile cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice, precum şi cu organizaţii din tara şi din strainatate. În acest scop, directorul general poate da imputernicire de reprezentare şi altor persoane din cadrul oficiului.În exercitarea functiei sale, directorul general emite ordine şi instrucţiuni.Pe linga directorul general funcţionează Colegiul de conducere al Oficiului pentru Protectia Consumatorilor, organ cu caracter consultativ; directorul general este preşedintele colegiului de conducere.
 + 
Articolul 6Oficiul pentru Protectia Consumatorilor îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului de organizare şi functionare, aprobat de către directorul general.
 + 
Articolul 7În subordinea Oficiului pentru Protectia Consumatorilor funcţionează, ca unităţi cu personalitate juridica, oficii judetene pentru protectia consumatorilor, care vor avea filiale în municipii şi oraşe, un oficiu al municipiului Bucureşti, precum şi Centrul Naţional pentru Încercarea şi Expertizarea Produselor "Larex", ale cărui atribuţii, organizare şi functionare sunt prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 1144/1990.Divizia pentru Controlul Calităţii Vinului şi Bauturilor Alcoolice, ale carei atribuţii de organizare şi functionare au fost aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 573/1992, îşi schimba denumirea în Directia pentru Controlul Calităţii Vinului şi Bauturilor Alcoolice şi face parte din structura Oficiului pentru Protectia Consumatorilor.
 + 
Articolul 8Structura organizatorica şi statele de functii ale oficiilor judetene pentru protectia consumatorilor şi al municipiului Bucureşti, precum şi ale Centrului Naţional pentru Încercarea şi Expertizarea Produselor "Larex" se aproba de către directorul general.Directorii oficiilor judetene şi al municipiului Bucureşti vor fi numiti şi eliberati din functii de către directorul general, după obtinerea avizului prefectului.Numirea şi eliberarea din functie a directorilor Centrului Naţional pentru Încercarea şi Expertizarea Produselor "Larex" şi al Directiei pentru Controlul Calităţii Vinului şi Bauturilor Alcoolice se fac de către directorul general al Oficiului pentru Protectia Consumatorilor.
 + 
Articolul 9Oficiile judetene şi cel al municipiului Bucureşti pentru protectia consumatorilor realizează, la nivel local, atribuţiile prevăzute la art. 2 pct. (5), (6), (7), (8), (9), (10), (11), (12), (13), (14) alin. 2, (15), (16), (17), (18), (19), (22) şi (23) din prezenta hotărâre.
 + 
Articolul 10Autorităţile administraţiei publice locale vor asigura condiţii corespunzătoare pentru desfăşurarea activităţii organelor teritoriale ale Oficiului pentru Protectia Consumatorilor, precum şi spatiile de lucru necesare.
 + 
Articolul 11Oficiul pentru Protectia Consumatorilor participa, prin reprezentantii săi, la activităţile consiliilor consultative pentru protectia consumatorilor, constituite ca organisme cu caracter autonom, la nivel central şi local.Consiliile consultative vor functiona potrivit regulamentului aprobat de Guvern, prin care se vor stabili componenta, atribuţiile şi modul de lucru al acestora.
 + 
Articolul 12Finantarea Oficiului pentru Protectia Consumatorilor, a oficiilor judetene şi a oficiului municipiului Bucureşti este asigurata integral de la bugetul de stat.Centrul Naţional pentru Încercarea şi Expertizarea Produselor "Larex" este institutie publică finanţată integral din venituri extrabugetare.
 + 
Articolul 13Oficiul pentru Protectia Consumatorilor poate accepta donatii şi contribuţii, în condiţiile legii.
 + 
Articolul 14În vederea desfăşurării activităţii, oficiile judetene şi al municipiului Bucureşti se doteaza cu cite un autoturism cu un consum normal de 360 litri lunar.Centrul Naţional pentru Încercarea şi Expertizarea Produselor "Larex" are dreptul de folosinţă pentru un autoturism şi un autolaborator.
 + 
Articolul 15Numărul maxim de posturi al aparatului propriu al Oficiului pentru Protectia Consumatorilor este de 95, iar cel al oficiilor judetene şi al municipiului Bucureşti pentru protectia consumatorilor este de 730.Structura organizatorica este prevăzută în anexa, care face parte din prezenta hotărâre.
 + 
Articolul 16La data intrarii în vigoare a prezentei hotărâri se abroga Hotărârea Guvernului nr. 482/1992 privind organizarea şi functionarea Oficiului pentru Protectia Consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din 28 august 1992, precum şi articolele 8 şi 9 din Hotărârea Guvernului nr. 573/1992 privind atribuţiile, organizarea şi functionarea, în componenta Oficiului pentru Protectia Consumatorilor, a Diviziei pentru Controlul Calităţii Vinului şi Bauturilor Alcoolice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 254 şi 12 octombrie 1992.PRIM-MINISTRUNICOLAE VACAROIUContrasemnează:–––––-Ministru de stat,ministrul muncii şi protectiei sociale,Dan Mircea PopescuSecretarul general al Guvernului,Viorel Hrebenciuc
 + 
Anexa OFICIUL PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR                            ┌──────────────────┐                            │ DIRECTOR GENERAL │                            └────────┬─────────┘                                     │     ┌───────────┬────┬──────┬───────┼─────────┬──────────┬─────────────┐┌────┴────┐┌─────┴───┐│┌─────┴──────┐│┌────────┴──┐┌──────┴─────┐┌──────┴──────┐│ ││ │││ │││ ││ Directia ││ ││ ││Directia │││ Directia │││ Directia ││ pentru ││ Directia ││ Directia││Teritoriu│││ Asociaţii │││ Resurse ││ Controlul ││ Economica, ││Strategie││ şi │││Consumatori,│││ Umane, ││ Calităţii ││Administrativ││ şi ││ Suprave-│││Consiliere │││Juridica şi││Vinurilor şi││ şi Protocol ││ Sinteza ││ ghere │││ şi │││Documentare││Bauturilor ││ ││ ││ pe Piaţa│││ Mass-Media │││ ││ Alcoolice ││ │└─────────┘└─────────┘│└────────────┘│└───────────┘└────────────┘└─────────────┘                      │ │         ┌────────────┴──────────┐ │         │Oficiile judetene şi al│ │         │Municipiului Bucureşti │ │         │ pentru protectia │ │         │ consumatorilor │ │         └───────────────────────┘ │                                     │                              ┌──────┴───────────┐                              │ Centrul naţional │                              │ pentru încercarea│                              │ şi expertizarea │                              │produselor "Larex"│                              └──────────────────┘  Aparat propriu (exclusiv 1 demnitar) = 95  din care:  personal de conducere = 19  Aparatul oficiilor judetene  şi al municipiului Bucureşti = 730–––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x