HOTĂRÂRE nr. 256 din 22 februarie 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 206 din 6 martie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 2INTRAT IN VIGOAREHG 256 22/02/2006
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulPUNE IN VIGOAREHG 256 22/02/2006 ART. 2
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulPUNE IN VIGOAREHG 256 22/02/2006 ART. 2
ActulCONTINE PENORMA 22/02/2006
ActulREFERIRE LALEGE 150 14/05/2004 ART. 4
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ART. 1APROBA PENORMA 22/02/2006
ART. 2REFERIRE LALEGE 150 14/05/2004 ART. 2
ART. 2REFERIRE LALEGE 150 14/05/2004 ART. 3
ART. 2REFERIRE LALEGE 214 19/04/2002
ART. 2REFERIRE LAHG 106 07/02/2002 ART. 14
ART. 2REFERIRE LAHG 106 07/02/2002 ANEXA 1
ART. 2REFERIRE LAOG 49 30/01/2000
ART. 2REFERIRE LAOG 49 30/01/2000 ANEXA 1
ART. 2REFERIRE LAOG 49 30/01/2000 ANEXA 2
ART. 5REFERIRE LALEGE 214 19/04/2002
ART. 5REFERIRE LAOG 49 30/01/2000
ART. 5REFERIRE LAOG 49 30/01/2000 ANEXA 8
ART. 9REFERIRE LAORDIN 778 07/10/2003
ART. 9REFERIRE LAORDIN 616 17/12/2002
ART. 9REFERIRE LALEGE 214 19/04/2002
ART. 9REFERIRE LAOG 49 30/01/2000
ART. 9REFERIRE LAOG 49 30/01/2000 ANEXA 8
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ART. 2INTRAT IN VIGOAREHG 256 22/02/2006

privind hrana pentru animale şi alimentele modificate genetic



În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 4 alin. (3) din Legea nr. 150/2004 privind siguranţa alimentelor şi a hranei pentru animale, cu modificările şi completările ulterioare,Guvernul României adopta prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Se aprobă Norma privind introducerea pe piaţa a organismelor modificate genetic destinate utilizării ca hrana pentru animale şi alimente, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
 + 
Articolul 2Prezenta hotărâre va intră în vigoare la data aderării României la Uniunea Europeană.Prezenta hotărâre creează cadrul legal pentru implementarea, începând cu data aderării României la Uniunea Europeană, a Regulamentului Parlamentului european şi al Consiliului Uniunii Europene nr. 1.829/2003/CE privind hrana pentru animale şi alimentele modificate genetic, şi care amendeaza Directiva 2001/18/CE , publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 268 din 18 octombrie 2003.PRIM-MINISTRUCĂLIN POPESCU-TĂRICEANUContrasemnează:–––––Ministrul agriculturii,pădurilor şi dezvoltării rurale,Gheorghe FluturPreşedintele Autorităţii NaţionaleSanitare Veterinareşi pentru Siguranţa Alimentelor,Ion AgafiteiMinistrul sănătăţii,Gheorghe Eugen NicolaescuMinistrul integrării europene,Anca Daniela Boagiup. Ministrul finanţelor publice,Catalin Doica,secretar de statBucureşti, 22 februarie 2006.Nr. 256.
 + 
Anexa NORMAprivind introducerea pe piaţa a organismelor modificategenetic destinate utilizării ca hrana pentru animale şi alimente + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1Prezenta norma prevede cadrul legal pentru:a) asigurarea bazei necesare pentru a garanta un nivel înalt de protecţie a vieţii şi sănătăţii umane, a sănătăţii şi bunastarii animale, a intereselor ecologice şi ale consumatorilor în raport cu alimentele şi hrana pentru animale, modificate genetic, asigurând în acelaşi timp funcţionarea eficienta a pieţei interne;b) aplicarea procedurilor comunitare de autorizare şi supraveghere a hranei pentru animale şi a alimentelor modificate genetic, după data aderării României la Uniunea Europeană;c) stabilirea dispoziţiilor pentru etichetarea hranei pentru animale şi a alimentelor modificate genetic.
 + 
Articolul 2În înţelesul prezentei norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificatii:a) aliment – alimentul astfel cum este definit la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 150/2004 privind siguranţa alimentelor şi a hranei pentru animale, cu modificările şi completările ulterioare;b) hrana pentru animale – hrana pentru animale astfel cum este definită la art. 3 lit. e) din Legea nr. 150/2004, cu modificările şi completările ulterioare;c) organism modificat genetic sau OMG – organismul modificat genetic astfel cum este definit în art. 3 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 49/2000 privind regimul de obţinere, testare, utilizare şi comercializare a organismelor modificate genetic prin tehnicile biotehnologiei moderne, precum şi a produselor rezultate din acestea, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 214/2002, excluzând organismele obţinute prin tehnicile de modificare genetica prevăzute în anexa nr. I partea B şi anexa nr. II partea A din ordonanţa de mai sus;d) produse alimentare modificate genetic – produsele alimentare care conţin, constau în sau sunt produse din OMG;e) ingredient – ingredientul astfel cum este definit la art. 7 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 106/2002 privind etichetarea alimentelor, cu modificările ulterioare;f) hrana pentru animale modificată genetic – hrana pentru animale care conţine, consta în sau este produsă din OMG;g) organism modificat genetic destinat utilizării în alimente – OMG care poate fi utilizat ca produs alimentar sau ca material-sursa pentru producţia de produse alimentare;h) organism modificat genetic destinat utilizării în hrana pentru animale – OMG care poate fi utilizat ca hrana pentru animale sau ca material-sursa pentru producţia de furaje;i) produs din OMG – derivatul, integral sau parţial, din OMG, dar care nu conţine sau nu consta în OMG;j) contraproba – OMG sau materialul genetic (proba pozitiva) şi organismul părinte sau materialul genetic al acestuia, care a fost folosit în scopul modificării genetice (proba negativa);k) produs convenţional de referinţa – produsul alimentar sau furajul similar produs fără ajutorul modificării genetice şi pentru care exista dovezi bine stabilite de utilizare în condiţii de siguranţă;l) introducere pe piaţa – deţinerea produselor alimentare sau a furajelor în scopul comercializării, inclusiv oferirea acestora spre vânzare sau orice alta forma de transfer, cu titlu gratuit sau oneros, precum şi vânzarea, distribuţia şi alte forme de transfer ca atare;m) produs alimentar preambalat – orice unitate distinctă prezentată ca atare, formată dintr-un produs alimentar şi din ambalajul în care acesta a fost introdus înainte de a fi oferit spre vânzare, indiferent dacă acest ambalaj acoperă alimentul complet sau doar parţial, astfel încât conţinutul sa nu poată fi modificat fără ca ambalajul să fie deschis sau schimbat;n) agenţi economici care prepara şi furnizează hrana pentru consumatorii finali – astfel cum este specificat la art. 14 din Hotărârea Guvernului nr. 106/2002 privind etichetarea alimentelor, cu modificările şi completările ulterioare;o) operator – persoana fizica sau juridică ce are răspunderea de a se asigura ca cerinţele prezentei norme sunt îndeplinite în întreprinderile din industria alimentara sau în întreprinderile din industria hranei pentru animale, care se afla sub controlul sau.
 + 
Capitolul IIProduse alimentare modificate genetic + 
Articolul 3(1) Prezentul capitol se aplică în cazul:a) OMG destinate utilizării ca produse alimentare;b) produselor alimentare care conţin sau constau în OMG;c) produselor alimentare produse din sau care conţin ingrediente produse din OMG.(2) În cazul în care este necesar, se poate determina, în conformitate cu procedura comunitara, dacă un tip de produs alimentar intră în domeniul de aplicare al prezentului capitol.
 + 
Articolul 4(1) Produsele alimentare prevăzute la art. 3 alin. (1) nu trebuie:a) să aibă efecte adverse asupra sănătăţii umane, sănătăţii animalelor sau asupra mediului;b) sa induca în eroare consumatorii;c) să fie diferite de produsele alimentare pe care urmează să le înlocuiască într-o măsura în care consumul normal de astfel de alimente ar fi dezavantajos din punct de vedere nutritiv pentru consumatori.(2) Nici o persoană nu poate introduce pe piaţa un OMG destinat utilizării ca produs alimentar sau un produs alimentar prevăzut la art. 3 alin. (1) decât dacă acesta face obiectul unei autorizaţii acordate conform procedurii comunitare şi dacă condiţiile prevăzute în autorizaţie sunt îndeplinite.(3) Nici un OMG destinat utilizării ca produs alimentar şi nici un produs alimentar prevăzut la art. 3 alin. (1) nu pot fi autorizate decât dacă solicitantul autorizaţiei în cauza demonstreaza în mod corespunzător şi suficient ca îndeplineşte cerinţele prevăzute la alin. (1).(4) Autorizaţia prevăzută la alin. (2) poate acoperi:a) un OMG şi produsele alimentare care conţin sau constau în OMG în cauza, precum şi produsele alimentare obţinute din acesta sau care conţin ingrediente obţinute din OMG respectiv; saub) un produs alimentar obţinut dintr-un OMG, precum şi produsele alimentare obţinute sau care conţin produsele în cauza;c) un ingredient obţinut dintr-un OMG, precum şi produsele alimentare care conţin ingredientul în cauza.(5) Autorizaţia prevăzută la alin. (2) se acordă, se refuza, se reînnoieşte, se modifica, se suspenda sau se revoca numai din motivele şi în conformitate cu procedurile comunitare.
 + 
Articolul 5(1) Pentru a obţine autorizaţia prevăzută la art. 4 alin. (2) se depune o solicitare care cuprinde următoarele elemente:a) numele şi adresa solicitantului;b) denumirea produsului alimentar şi caracteristicile acestuia, inclusiv evenimentul/evenimentele de transformare utilizat/utilizate;c) dacă este cazul, informaţiile care trebuie furnizate pentru a se conformă anexei II la Protocolul de la Cartagena privind prevenirea riscurilor biotehnologice la Convenţia privind diversitatea biologica, denumit în continuare Protocolul de la Cartagena;d) dacă este cazul, o descriere detaliată a metodei de producţie şi de fabricaţie;e) o copie a studiilor, inclusiv, dacă este cazul, a studiilor independente, revizuite de experţi externi, care au fost efectuate, precum şi orice alt material disponibil pentru a demonstra ca produsul alimentar în cauza este în conformitate cu criteriile stabilite la art. 4 alin. (1);f) fie o analiza, susţinută de informaţii şi de date corespunzătoare, care să arate ca însuşirile produselor alimentare nu sunt diferite de cele ale produselor echivalente convenţionale, luând în considerare limitele acceptate ale variatiilor naturale pentru astfel de însuşiri şi criteriile definite la art. 6 alin. (6) lit. a), fie o propunere de etichetare a produsului alimentar în conformitate cu art. 6 alin. (6) lit. a) şi alin. (7);g) fie o declaraţie motivată care să arate ca alimentul în cauza nu ridica probleme de natura etica sau religioasă, fie o propunere de etichetare a acestuia în conformitate cu art. 6 alin. (6) lit. b);h) dacă este cazul, condiţiile pentru introducerea pe piaţa a produsului alimentar sau a produselor alimentare produse din acesta, inclusiv condiţiile speciale pentru utilizare şi manipulare;i) metodele de detectie, prelevare de probe (inclusiv trimiterile la metodele de prelevare de probe oficiale sau standardizate existente) şi de identificare a evenimentului de transformare, precum şi, dacă este cazul, metodele de detectie şi de identificare a evenimentului de transformare în produs alimentar şi/sau produsele alimentare obţinute din acesta;j) probe de produs alimentar, însoţite de contraprobele aferente, precum şi informaţiile privind locul în care se poate accesa materialul de referinţa;k) dacă este cazul, o propunere pentru monitorizarea utilizării produsului alimentar destinat consumului uman după introducerea sa pe piaţa;l) un rezumat al dosarului în format standardizat.(2) În cazul unei solicitări care se referă la un OMG destinat utilizării ca produs alimentar, trimiterile la sintagma produs alimentar din alin. (3) se interpretează ca trimiteri la produsele alimentare care conţin, constau în sau sunt obţinute din OMG care face obiectul solicitării.(3) În cazul OMG sau al produselor alimentare care conţin sau constau în OMG, solicitarea este însoţită şi de următoarele:a) un dosar tehnic complet care să furnizeze informaţiile prevăzute în anexa nr. 8 la Ordonanţa Guvernului nr. 49/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 214/2002, şi informaţiile şi concluziile privind evaluarea riscurilor, realizată în conformitate cu principiile enunţate în anexa nr. 8 la ordonanţa menţionată, sau, dacă introducerea pe piaţa a OMG a fost autorizata în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 49/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 214/2002, o copie a deciziei de acordare a autorizaţiei;b) un plan de monitorizare a efectelor asupra mediului, în conformitate cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 49/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 214/2002, inclusiv o propunere privind durata planului de monitorizare; aceasta durata poate fi diferita de perioada propusă pentru aprobare.(4) Solicitarea se trimite Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, care:a) confirma primirea cererii de acordare a autorizaţiei, în scris, către solicitant, în termen de 14 zile de la data primirii acesteia; în confirmare se precizează data primirii cererii;b) informează fără întârziere Autoritatea Europeană pentru Siguranţa Alimentelor (EFSA); şic) pune la dispoziţia EFSA cererea, precum şi orice alte informaţii suplimentare furnizate de solicitant.
 + 
Articolul 6(1) Prezentul articol se aplică produselor alimentare care urmează să fie furnizate ca atare consumatorului final sau colectivităţilor şi care:a) conţin sau constau în OMG; saub) sunt obţinute din sau conţin ingrediente obţinute din OMG.(2) Prezentul articol nu se aplică produselor alimentare care conţin materiale care conţin, constau în sau sunt obţinute din OMG într-o proporţie de cel mult 0,9% din fiecare ingredient, cu condiţia ca aceasta prezenta să fie accidentala sau inevitabila din punct de vedere tehnic.(3) Pentru a stabili dacă prezenta unui astfel de material este accidentala sau inevitabila din punct de vedere tehnic, operatorii trebuie să aibă capacitatea de a furniza dovezi suficiente pentru a demonstra autorităţilor competente ca au întreprins acţiunile necesare pentru a evita prezenta unui astfel de material.(4) Este posibil să se stabilească niveluri prag corespunzătoare mai scăzute în conformitate cu procedura comunitara, în special pentru produsele alimentare care conţin sau constau în OMG sau pentru a lua în considerare progresul ştiinţific şi tehnologic.(5) Fără a prejudicia alte cerinţe din legislaţia naţionala privind etichetarea produselor alimentare, produsele alimentare care intră în domeniul de aplicare al prezentului articol fac obiectul următoarelor cerinţe specifice de etichetare:a) în cazul în care produsul alimentar consta în unul sau mai multe ingrediente, expresiile modificat genetic sau produs din (denumirea ingredientului) modificat genetic figurează în lista de ingrediente, între paranteze, imediat după ingredientul în cauza;b) în cazul în care ingredientul este desemnat prin denumirea unei categorii, expresiile conţine (denumirea organismului) modificat genetic sau conţine (denumirea ingredientului) produs din (denumirea organismului) modificat genetic figurează în lista de ingrediente;c) în cazul în care nu exista o astfel de lista de ingrediente, expresiile modificat genetic sau produs din (denumirea organismului) modificat genetic figurează clar pe eticheta;d) indicaţiile prevăzute la lit. a) şi b) pot figura, de asemenea, într-o nota de subsol la lista de ingrediente; în acest caz, indicaţiile se tiparesc cu un font care să aibă cel puţin aceeaşi dimensiune ca a fontului folosit pentru lista de ingrediente. Dacă nu exista o astfel de lista de ingrediente, indicaţiile figurează clar pe eticheta;e) în cazul în care produsele alimentare sunt oferite spre vânzare către consumatorii finali ca produse alimentare care nu sunt preambalate sau ca produse alimentare condiţionate în ambalaje de mici dimensiuni, a căror latura cu suprafaţa cea mai mare nu depăşeşte 10 cmp, informaţiile necesare în temeiul prezentului alineat trebuie să fie afişate permanent şi vizibil fie în raftul cu alimente, fie imediat lângă acesta sau pe ambalaj, cu un font suficient de mare pentru ca acestea să poată fi identificate şi citite cu usurinta.(6) Pe lângă cerinţele de etichetare stabilite la alin. (5), etichetele trebuie să precizeze şi orice caracteristica sau proprietate specificată în autorizaţie, în următoarele cazuri:a) dacă un aliment diferă de produsul convenţional de referinţa în ceea ce priveşte următoarele caracteristici sau proprietăţi:(i) compozitia;(îi) valoarea nutritiva sau efectele nutritive;(iii) utilizarea preconizata a alimentului;(iv) implicatiile pentru sănătatea anumitor categorii de populaţie;b) în cazul în care un produs alimentar poate ridica probleme de natura etica sau religioasă.(7) Pe lângă cerinţele de etichetare stabilite la alin. (5) şi precizate în autorizaţie, etichetarea produselor alimentare care intră în domeniul de aplicare al prezentului articol şi care nu au un produs convenţional de referinţa conţine informaţii corespunzătoare privind natura şi caracteristicile produselor alimentare în cauza.
 + 
Capitolul IIIHrana pentru animale modificată genetic + 
Articolul 7(1) Prezentul capitol se aplică în cazul:a) OMG destinate utilizării ca hrana pentru animale;b) hranei pentru animale care conţine sau consta în OMG;c) hranei pentru animale produse din OMG.(2) Dacă este necesar, se poate determina, în conformitate cu procedura comunitara, dacă un tip de hrana pentru animale intră în domeniul de aplicare al prezentului capitol.
 + 
Articolul 8(1) Hrana pentru animale prevăzută la art. 7 alin. (1) nu trebuie:a) să aibă efecte adverse asupra sănătăţii umane, sănătăţii animalelor sau asupra mediului;b) sa induca în eroare consumatorii;c) să fie nociva pentru consumatori sau sa îi induca în eroare prin faptul ca afectează caracteristicile distincte ale produselor de origine animala;d) să fie diferita de hrana pentru animale pe care urmează sa o înlocuiască într-o măsura în care consumul normal de astfel de furaje ar fi dezavantajos din punct de vedere nutritiv pentru animale sau oameni.(2) Nici o persoană nu poate introduce pe piaţa, utiliza sau prelucra un produs prevăzut la art. 7 alin. (1), cu excepţia cazului în care acesta face obiectul unei autorizaţii eliberate în conformitate cu prezentul capitol şi dacă condiţiile relevante prevăzute în autorizaţie sunt îndeplinite.(3) Nici un produs prevăzut la art. 7 alin. (1) nu poate fi autorizat, cu excepţia cazului în care solicitantul autorizaţiei în cauza demonstreaza în mod corespunzător şi suficient ca produsul respectiv îndeplineşte cerinţele prevăzute la alin. (1).(4) Autorizaţia prevăzută la alin. (2) poate acoperi:a) un OMG şi hrana pentru animale care conţine sau consta în OMG în cauza, precum şi hrana pentru animale obţinută din acesta;b) hrana pentru animale obţinută dintr-un OMG, precum şi hrana pentru animale produsă din sau care conţine acea hrana pentru animale.(5) Autorizaţia prevăzută la alin. (2) se acordă, se refuza, se reînnoieşte, se modifica, se suspenda sau se revoca numai din motivele şi în conformitate cu procedurile comunitare.
 + 
Articolul 9(1) Pentru a obţine autorizaţia prevăzută la art. 8 alin. (2) se depune o solicitare care cuprinde următoarele elemente:a) numele şi adresa solicitantului;b) denumirea hranei pentru animale şi caracteristicile acesteia, inclusiv evenimentul/evenimentele de transformare utilizat/utilizate;c) dacă este cazul, informaţiile care trebuie furnizate pentru a se conformă anexei II la Protocolul de la Cartagena;d) dacă este cazul, o descriere detaliată a metodei de producţie şi de fabricaţie şi a utilizarilor preconizate ale hranei pentru animale;e) o copie a studiilor realizate, inclusiv, dacă este cazul, a studiilor independente, revizuite de experţi externi, care au fost efectuate, precum şi orice alt material disponibil pentru a demonstra ca furajul în cauza este în conformitate cu criteriile stabilite la art. 8 alin. (1), în special pentru hrana pentru animale care intră în domeniul de aplicare al Ordinului ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 616/2002 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare referitoare la unele produse utilizate pentru nutritia animalelor, informaţiile solicitate în conformitate cu Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 778/2003 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare referitoare la fixarea liniilor directoare pentru evaluarea unor produse utilizate în nutritia animalelor;f) fie o analiza, susţinută de informaţii şi de date corespunzătoare, care să demonstreze ca însuşirile hranei pentru animale nu sunt diferite de cele ale produselor echivalente convenţionale, luând în considerare limitele admise ale variatiilor naturale pentru astfel de însuşiri şi criteriile definite la art. 10 alin. (6) lit. c), fie o propunere de etichetare a hranei pentru animale în conformitate cu art. 10 alin. (6) lit. c) şi alin. (7);g) fie o declaraţie motivată, care să demonstreze ca hrana pentru animale în cauza nu ridica probleme de natura etica sau religioasă, fie o propunere de etichetare a acesteia în conformitate cu art. 10 alin. (6) lit. d);h) dacă este cazul, condiţiile pentru introducerea pe piaţa a hranei pentru animale, inclusiv condiţiile speciale pentru utilizare şi manipulare;i) metode de detectie, prelevare de probe (inclusiv trimiterile la metodele de prelevare oficiale sau standardizate existente) şi de identificare a evenimentului de transformare, precum şi, dacă este cazul, metodele de detectie şi de identificare a evenimentului de transformare în furaj şi/sau în furajele obţinute din acesta;j) probe din furaj, însoţite de contraprobele aferente, precum şi informaţiile privind locul în care se poate accesa materialul de referinţa;k) dacă este cazul, o propunere de monitorizare a utilizării hranei pentru animale după introducerea pe piaţa;l) un rezumat al dosarului în format standardizat.(2) În cazul unei solicitări care se referă la un OMG destinat utilizării ca hrana pentru animale, trimiterile la sintagma hrana pentru animale din alin. (3) se interpretează ca trimiteri la hrana pentru animale care conţine, consta în sau este obţinută din OMG care face obiectul solicitării.(3) În cazul OMG sau al hranei pentru animale care conţine sau consta în OMG, solicitarea este însoţită şi de următoarele:a) un dosar tehnic complet care să furnizeze informaţiile prevăzute în anexa nr. 8 la Ordonanţa Guvernului nr. 49/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 214/2002, şi informaţiile şi concluziile privind evaluarea riscurilor, realizată în conformitate cu principiile enunţate în ordonanţa menţionată, sau, dacă introducerea pe piaţa a OMG a fost autorizata în conformitate cu aceasta, o copie a deciziei de acordare a autorizaţiei;b) un plan de monitorizare a efectelor asupra mediului în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 49/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 214/2002, inclusiv o propunere privind durata planului de monitorizare; aceasta durata poate fi diferita de perioada propusă pentru aprobare.(4) Solicitarea se trimite Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, care:a) confirma primirea cererii de acordare a autorizaţiei, în scris, către solicitant, în termen de 14 zile de la data primirii acesteia; în confirmare se precizează data primirii cererii;b) informează fără întârziere Autoritatea Europeană pentru Siguranţa Alimentelor (EFSA); şic) pune la dispoziţia EFSA cererea, precum şi orice alte informaţii suplimentare furnizate de solicitant.
 + 
Articolul 10(1) Prezentul articol se aplică furajelor prevăzute la art. 7 alin. (1).(2) Prezentul articol nu se aplică furajelor care conţin materiale care conţin, constau în sau sunt obţinute din OMG într-o proporţie de cel mult 0,9% din hrana pentru animale şi din fiecare component din care sunt formate, cu condiţia ca aceasta prezenta să fie accidentala sau inevitabila din punct de vedere tehnic.(3) Pentru a stabili dacă prezenta unui astfel de material este accidentala sau inevitabila din punct de vedere tehnic, operatorii trebuie să aibă capacitatea de a furniza dovezi suficiente pentru a demonstra autorităţilor competente ca au întreprins acţiunile necesare pentru a evita prezenta unor astfel de materiale.(4) Este posibil să se stabilească niveluri prag corespunzătoare mai scăzute în conformitate cu procedura comunitara, în special pentru hrana pentru animale care conţine sau consta în OMG sau pentru a lua în considerare progresul ştiinţific şi tehnologic.(5) Fără a prejudicia alte cerinţe din legislaţia naţionala privind etichetarea hranei pentru animale, hrana pentru animale prevăzută la art. 7 alin. (1) face obiectul cerinţelor specifice de etichetare prevăzute în continuare.(6) Nici o persoană nu poate introduce pe piaţa hrana pentru animale prevăzută la art. 7 alin. (1), cu excepţia cazului în care informaţiile precizate în continuare sunt indicate într-un mod vizibil, lizibil şi imposibil de sters într-un document însoţitor sau, dacă este cazul, pe ambalaj, pe recipient sau pe o eticheta plasata pe acestea.Hrana pentru animale care intră în compozitia unei anumite hrane pentru animale face obiectul următoarelor reguli:a) în cazul hranei pentru animale prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. a) şi b), expresia (numele organismului) modificat genetic figurează între paranteze imediat după denumirea specifică a hranei pentru animale.Ca alternativa, aceasta expresie poate figura într-o nota de subsol la lista de furaje. Aceasta nota de subsol se tipareste cu un font având cel puţin aceeaşi mărime ca a fontului folosit pentru lista de hrana pentru animale;b) în cazul hranei pentru animale prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. c), expresia produs din (numele organismului) modificat genetic figurează între paranteze imediat după denumirea specifică a hranei pentru animale.Ca alternativa, aceasta expresie poate figura într-o nota de subsol la lista de hrana pentru animale. Aceasta nota de subsol se tipareste cu un font având cel puţin aceeaşi mărime ca a fontului folosit pentru lista de hrana pentru animale;c) după cum se prevede în autorizaţie, eticheta menţionează orice caracteristica a furajului prevăzut la art. 7 alin. (1), care diferă de caracteristicile produsului convenţional de referinţa, astfel cum sunt cele enumerate în continuare:(i) compozitia;(îi) proprietăţile nutritive;(iii) utilizarea preconizata;(iv) implicatiile pentru sănătatea anumitor specii sau categorii de animale;d) după cum se arata în autorizaţie, eticheta menţionează orice caracteristica sau proprietate a hranei pentru animale care poate ridica probleme de natura etica sau religioasă.(7) Pe lângă cerinţele definite la alin. (6) lit. a) şi b) şi asa cum este prevăzut în autorizaţie, etichetele hranei pentru animale sau documentele insotitoare ale acesteia care intră în domeniul de aplicare al prezentului capitol şi care nu au un produs convenţional de referinţa conţin informaţii corespunzătoare privind natura şi caracteristicile hranei pentru animale în cauza.
 + 
Capitolul IVDispoziţii finale + 
Articolul 11În cazul în care un produs poate fi utilizat atât ca produs alimentar, cat şi ca hrana pentru animale, se depune o singura solicitare în aplicarea art. 3 şi 7, iar aceasta va duce la emiterea unei singure autorizaţii în conformitate cu procedura comunitara.
 + 
Articolul 12Normele de aplicare a prezentei hotărâri în ceea ce priveşte, printre altele, măsurile necesare pentru ca operatorii să respecte cerinţele de etichetare, informaţiile care trebuie oferite de agenţii economici care prepara şi furnizează hrana consumatorilor finali, regimul privind sancţiunile aplicabile în cazul încălcării dispoziţiilor prezentei hotărâri se pot adopta în conformitate cu procedura comunitara.–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x