HOTĂRÂRE nr. 25 din 12 ianuarie 2017

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 06/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 52 din 18 ianuarie 2017
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 12ABROGA PEHG 961 09/12/2015
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 1 04/01/2017 ART. 1
ActulREFERIRE LAOUG 1 04/01/2017 ART. 20
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ART. 6ARE LEGATURA CULEGE 544 12/10/2001 ART. 2
ART. 7REFERIRE LALEGE 90 26/03/2001 ART. 53
ART. 8REFERIRE LALEGE 90 26/03/2001 ART. 49
ART. 12ABROGA PEHG 961 09/12/2015
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, al art. 1 alin. (1) și art. 20 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/2017 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Capitolul IDispoziții generale și principalele funcții și atribuții + 
Articolul 1(1)Ministerul Consultării Publice și Dialogului Social, denumit în continuare ministerul, se organizează și funcționează ca organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, în scopul constituirii și promovării unui cadru riguros și organizat de consultări publice cu societatea civilă și coordonării activităților din domeniul dialogului social.(2)Ministerul realizează politicile naționale, corelate cu cele la nivel european și internațional, în domeniile guvernării deschise, consultării publice, transparenței, accesului la informații de interes public, dialogului social, dezvoltării asociațiilor și fundațiilor, îndeplinind rolul de autoritate de stat, strategie și planificare, reglementare, sinteză, coordonare și monitorizare.(3)Ministerul asigură instituționalizarea unor mecanisme eficiente pentru garantarea unei guvernări deschise, participative, responsabile și eficiente, în limita competențelor, prin promovarea transparenței și a dialogului constant cu organizațiile patronale, organizațiile sindicale și alte asociații și fundații, cu cetățenii și cu instituțiile publice. + 
Articolul 2Sediul ministerului este în municipiul București, Palatul Victoria, Piața Victoriei nr. 1, sectorul 1. Ministerul își poate desfășura activitatea și în alte sedii secundare deținute sau utilizate în condițiile legii. + 
Articolul 3(1)Principiile care stau la baza activității ministerului sunt următoarele:a)stabilitatea și predictibilitatea în domeniul consultării publice și al dialogului social;b)folosirea eficientă a fondurilor publice;c)transparența activității în toate domeniile sale de activitate;d)colaborarea cu partenerii sociali, asociațiile, fundațiile și cetățenii;e)întărirea dialogului social în scopul creșterii aportului acestuia în dezvoltarea economică și socială.(2)Ministerul exercită, în condițiile legii, următoarele funcții:a)de strategie și planificare, prin care:1.elaborează, actualizează și coordonează aplicarea strategiilor, planurilor și programelor din domeniile de activitate;2.elaborează documentele de politică publică în domeniile sale de activitate;3.asigură elaborarea de cercetări, studii și prognoze pentru fundamentarea politicilor, strategiilor și programelor din domeniile sale de activitate;4.asigură cadrul juridic și instituțional pentru obținerea și colectarea datelor necesare îndeplinirii obligațiilor de raportare asumate de România la nivel european și internațional, în domeniile sale de activitate;5.asigură cadrul juridic și instituțional pentru facilitarea și stimularea dialogului asupra politicilor, strategiilor și deciziilor ce decurg din domeniile sale de activitate;b)de reglementare, sinteză și avizare, prin care:1.elaborează proiecte de acte normative în domeniile sale de activitate;2.avizează proiecte de acte normative care privesc sfera sa de competență;3.emite acte de reglementare în domeniul său de activitate, potrivit prevederilor legale;c)de reprezentare, prin care reprezintă Guvernul în relațiile cu instituțiile și organismele, organizațiile și asociațiile interne, europene și internaționale din domeniile sale de activitate, promovând interesul național;d)de autoritate de stat, prin care:1.asigură implementarea politicilor guvernamentale în domeniile sale de activitate;2.coordonează, monitorizează și asigură implementarea unitară a legislației naționale în domeniile sale de activitate, armonizată cu prevederile și cerințele legislației Uniunii Europene, tratatelor, convențiilor, acordurilor, memorandumurilor și protocoalelor la care România este parte;3.coordonează activitatea de raportare către instituțiile europene și internaționale în domeniile sale de competență;4.coordonează activitatea de elaborare a politicilor publice în domeniile sale de competență;5.asigură promovarea studiilor de specialitate necesare pentru îmbunătățirea activității în domeniile de competență;6.asigură exercitarea controlului aplicării unitare și respectării reglementărilor legale în domeniile guvernării deschise, consultării publice, transparenței, accesului la informații de interes public, dialogului social, dezvoltării asociațiilor și fundațiilor, în ceea ce privește implicarea societății civile și a cetățenilor în procesul de guvernare și de elaborare a actelor normative. + 
Articolul 4(1)În exercitarea funcțiilor sale, ministerul îndeplinește, în condițiile legii, următoarele atribuții generale:1.identifică, elaborează și promovează politici publice și acte normative în domeniile guvernării deschise, consultării publice, transparenței, accesului la informații de interes public, dialogului social, dezvoltării asociațiilor și fundațiilor, în deplină concordanță cu prevederile Programului de guvernare și cu obligațiile României ce decurg din statutul de stat membru al Uniunii Europene, pentru domeniul său de activitate;2.elaborează proiecte de legi și alte acte normative cu incidență în domeniul guvernării deschise, consultării publice, transparenței, accesului la informații de interes public, dialogului social, dezvoltării asociațiilor și fundațiilor;3.elaborează rapoarte de monitorizare și evaluare cu privire la politicile publice inițiate și implementate la nivelul ministerului;4.colaborează cu asociațiile și fundațiile, asociațiile profesionale, organizațiile sindicale și patronale și asigură dialogul permanent cu acestea, cu mass-media și cu societatea civilă în general, în scopul informării reciproce și perfecționării cadrului legislativ existent;5.participă la sprijinirea dezvoltării capacității administrative a structurilor implicate în programele din domeniile sale de activitate, precum și la consolidarea și extinderea parteneriatelor;6.participă, cu experți desemnați, la întâlnirile grupurilor de lucru în legătură cu domeniile sale de activitate;7.participă la schimbul de informații și experiență cu instituțiile și organismele naționale și internaționale cu privire la domeniile sale de activitate, în condițiile legii;8.realizează cercetări de opinie publică, cantitative și calitative, prin intermediul unor instituții specializate, în vederea fundamentării documentelor strategice, a campaniilor de comunicare și a informării opiniei publice în domeniile sale de activitate;9.contractează, în condițiile legii, servicii specializate în vederea obținerii documentelor, studiilor, colectării datelor și informațiilor necesare realizării atribuțiilor sale, precum și servicii de consultanță, inclusiv servicii de evaluare, prognoză și statistică;10.asigură implementarea prevederilor legislației Uniunii Europene în domeniile sale de competență, prin activități specifice, în condițiile legii;11.coordonează implementarea programelor de asistență bilaterală, precum și a altor programe de asistență financiară acordate de Uniunea Europeană, în conformitate cu aria de responsabilitate;12.elaborează, implementează și monitorizează din punct de vedere tehnic proiecte finanțate din fonduri europene sau din alte surse, programe de colaborare internațională, precum și proiecte de colaborare bilaterală pentru domeniul său de activitate;13.promovează parteneriatul public-privat în aplicarea programelor și proiectelor din domeniul său de activitate;14.colectează, prelucrează și publică seturi de date și realizează cercetări, cantitative și calitative, în vederea fundamentării documentelor strategice, a campaniilor de comunicare și a informării opiniei publice în domeniile sale de activitate;15.asigură relația cu Parlamentul, mass-media, Consiliul Economic și Social și cu alți exponenți ai societății civile în problemele specifice domeniului ministerului;16.elaborează și fundamentează documentele ce reflectă poziția României în raport cu politica și strategia Uniunii Europene pentru domeniul său de competență și asigură participarea la activitățile instituțiilor Uniunii Europene, în acest sens, își îndeplinește atribuțiile ce îi revin și participă, potrivit legislației în vigoare, la sistemul național de gestionare a afacerilor europene;17.asigură consultarea permanentă a partenerilor sociali asupra proiectelor de acte normative inițiate în sfera sa de activitate;18.asigură relația cu Organizația Internațională a Muncii, Organizația Națiunilor Unite, Consiliul Europei, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică și cu alte organizații internaționale, Consiliul Economic și Social European, potrivit domeniului său de competență;19.negociază și urmărește încheierea și ratificarea instrumentelor juridice bilaterale, pentru domeniul său de activitate;20.derulează relații bilaterale cu ministerele și instituțiile cu atribuții în domeniile guvernării deschise, consultării publice, transparenței, accesului la informații de interes public, dialogului social, dezvoltării asociațiilor și fundațiilor din alte state;21.reprezintă România, în condițiile legii, la organismele internaționale și la instituțiile europene din domeniul său de activitate;22.asigură managementul administrativ-financiar al programelor Uniunii Europene și al proiectelor cu finanțare rambursabilă și nerambursabilă derulate de minister;23.asigură, potrivit legii, mijloacele financiare din bugetul propriu în scopul adoptării standardelor europene armonizate conform domeniului de competență al ministerului;24.asigură reprezentarea în fața instanțelor de judecată în problemele din domeniul de activitate al ministerului;25.editează materiale informative și organizează seminare, conferințe, expoziții tematice și alte acțiuni similare în țară și în străinătate, în domeniul său de activitate;26.fundamentează necesarul de fonduri de la bugetul de stat și din fonduri externe nerambursabile și gestionează resursele financiare alocate prin buget, în domeniul său de activitate;27.accesează, implementează și derulează proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile în domeniul său de competență;28.încheie protocoale, acorduri, convenții de colaborare cu alte instituții publice și private, cu organizații guvernamentale și neguvernamentale potrivit competențelor sale, în condițiile legii;29.organizează și derulează activități și campanii publice de informare în domeniile sale de activitate;30.exercită orice alte atribuții din domeniul său de activitate stabilite prin acte normative sau dispuse de către prim-ministru.(2)În exercitarea funcțiilor sale, ministerul îndeplinește, în condițiile legii, următoarele atribuții specifice în domeniile sale de activitate:a)în domeniul guvernării deschise:1.contribuie la creșterea capacității Guvernului de a pune în practică politici publice pentru o guvernare deschisă, participativă, responsabilă și performantă, inclusiv privitor la relația cu asociațiile și fundațiile legal constituite, cu cetățenii și cu partenerii sociali;2.contribuie, alături de Secretariatul General al Guvernului, la implementarea principiilor guvernării deschise, prin folosirea noilor tehnologii, și a datelor deschise, în concordanță cu angajamentele României în cadrul Parteneriatului pentru Guvernare Deschisă;3.reprezintă, alături de Secretariatul General al Guvernului, interesele Guvernului la nivelul țării și în străinătate, în domeniul politicii privind guvernarea deschisă, participativă, responsabilă și performantă;b)în domeniul dialogului social:1.coordonează dialogul social la nivel național, în condițiile legii;2.pregătește, elaborează, negociază și urmărește încheierea înțelegerilor între Guvern și partenerii sociali reprezentativi la nivel național, potrivit legii;3.inițiază, coordonează și urmărește realizarea programelor de dezvoltare a relațiilor de parteneriat social în colaborare cu autoritățile administrației publice centrale și locale, patronatele, sindicatele, asociații, fundații și alte structuri ale societății civile organizate, precum și cu organisme și instituții internaționale în domeniu;4.organizează reuniunile Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social, în condițiile legii;5.informează Guvernul cu privire la solicitările formulate de partenerii sociali – sindicate, patronate – în vederea analizării posibilității soluționării lor;6.sprijină activitatea de dialog social desfășurată la nivelul administrației publice centrale și locale;7.coordonează constituirea și gestionarea bazei de date și registrele de evidență privind organizațiile patronale și sindicale;8.sprijină activitatea organizațiilor patronale și sindicale din domeniile sale de activitate;9.întocmește rapoartele statistice trimestriale, semestriale și anuale privind numărul conflictelor colective de muncă, numărul salariaților care au participat la grevă, precum și numărul contractelor colective încheiate la nivel de unitate;10.evidența raportărilor din teritoriu asupra stărilor tensionale cu potențial conflictual pentru informarea factorilor de decizie în vederea dezamorsării acestora;c)în domeniile transparenței și accesului la informații de interes public:1.contribuie la creșterea capacității autorităților și instituțiilor publice de a aplica prevederile legislației privitoare la liberul acces la informații de interes public;2.monitorizează și evaluează aplicarea de către autoritățile și instituțiile publice a dispozițiilor legale privind liberul acces la informațiile de interes public în administrația publică;3.elaborează sinteze cu privire la rapoartele anuale referitoare la implementarea de către administrația centrală a legislației privind liberul acces la informații de interes public și a activității de petiționare, oferind recomandări de îmbunătățire a legislației și a practicilor în domeniu;4.contribuie, alături de Secretariatul General al Guvernului, la pregătirea ședințelor de Guvern, în vederea asigurării transparenței actelor normative supuse aprobării în ședințele de Guvern și întocmirea sintezelor ședințelor de Guvern;d)în domeniul consultării publice:1.contribuie la creșterea capacității autorităților și instituțiilor publice de a aplica prevederile legislației privitoare la transparența decizională;2.monitorizează și evaluează aplicarea de către autoritățile și instituțiile publice a dispozițiilor legale privind transparența decizională;3.elaborează sinteze cu privire la rapoartele anuale referitoare la implementarea de către administrația centrală a legislației privind transparența decizională, oferind recomandări de îmbunătățire a legislației și a practicilor în domeniu;4.colaborează cu Secretariatul General al Guvernului la pregătirea actelor normative, prin avizarea procedurilor de elaborare a politicilor publice guvernamentale prioritare, în privința respectării regulilor privind consultarea publică conform reglementărilor legale privind elaborarea, monitorizarea și evaluarea politicilor publice, concomitent cu sprijinirea procesului de creștere a capacității tehnice a inițiatorilor, referitoare la realizarea analizelor de impact și a consultării publice;e)în domeniul creșterii capacității operaționale a asociațiilor și fundațiilor:1.realizează cadrul de dialog între Guvern și asociații și fundații, pe tema priorităților de politică publică asumate de Guvern;2.coordonează strategiile guvernamentale cu privire la formele asociative din cadrul societății civile, creșterea capacității acesteia de a contribui cu idei și expertiză la procesul politicilor publice și contribuie la comunicarea continuă cu cetățenii, inclusiv pentru sincronizarea la nivel european a politicilor și strategiilor de cooperare cu societatea civilă organizată și cu cetățenii;3.acordă suport și colaborează cu ministerele de resort, în condițiile legii în ceea ce privește activitatea structurilor din cadrul ministerelor, cu atribuții legate de politicile publice pentru o guvernare deschisă, participativă, responsabilă și performantă, inclusiv pe cele cu atribuții privind relația cu organizațiile societății civile și cetățenii;4.elaborează și avizează procedurile de propunere a reprezentanților societății civile în structuri publice naționale și internaționale, în condițiile legii;5.asigură elaborarea unei strategii privind finanțarea asociațiilor și fundațiilor de către autoritățile publice centrale și locale din fonduri publice, de la bugetul de stat;6.sprijină, în condițiile legii, realizarea unor programe sau activități inițiate de organizații, asociații sau fundații legal constituite;7.sprijină, în condițiile legii, creșterea capacității operaționale a asociațiilor și fundațiilor legal constituite. + 
Articolul 5Ministerul exercită, în condițiile legii, auditul intern asupra activităților desfășurate potrivit competențelor sale. + 
Articolul 6(1)Ministerul poate solicita autorităților și instituțiilor publice astfel cum sunt definite la art. 2 lit. a) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare, toate informațiile necesare desfășurării activității sale, în condițiile legii.(2)Ministerul stabilește, în condițiile legii, raporturi de colaborare cu instituțiile și autoritățile Uniunii Europene.
 + 
Capitolul IIConducerea Ministerului Consultării Publice și Dialogului Social + 
Articolul 7(1)Conducerea Ministerului se exercită de către ministrul consultării publice și dialogului social, denumit în continuare ministru, care îndeplinește atribuțiile generale prevăzute la art. 53 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare.(2)Ministrul este ajutat în activitatea sa de către 2 secretari de stat, numiți și eliberați din funcție prin decizie a prim-ministrului.(3)În cazul în care, din diferite motive, ministrul nu își poate exercita atribuțiile curente, va delega exercitarea atribuțiilor sale, fixând și limitele delegării, în condițiile legii.(4)Ministrul are calitatea de ordonator principal de credite și poate delega această calitate, în condițiile legii.(5)Ministrul reprezintă ministerul în raporturile cu celelalte ministere, cu alte autorități publice și instituții publice, organizații interne și internaționale, precum și cu persoane fizice și juridice române și străine. Prin ordin al ministrului, atribuțiile pot fi delegate, în condițiile legii.(6)Ministrul reprezintă și angajează ministerul în raporturile în justiție și în raporturile cu celelalte organe jurisdicționale. În acest scop, ministrul poate da mandat de reprezentare persoanelor din subordine.(7)În exercitarea atribuțiilor sale, ministrul emite ordine și instrucțiuni, în condițiile legii, care pot avea caracter normativ sau individual. + 
Articolul 8(1)Ministerul are un secretar general, înalt funcționar public, numit în condițiile legii.(2)Secretarul general asigură realizarea activităților administrative ale ministerului, sprijinirea realizării atribuțiilor acestuia și realizarea legăturilor funcționale cu alte ministere și autorități publice, în condițiile art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001, cu modificările și completările ulterioare.(3)Secretarul general îndeplinește și alte atribuții și responsabilități prevăzute în regulamentul de organizare și funcționare al ministerului sau încredințate de ministru, în condițiile legii.
 + 
Capitolul IIIOrganizarea Ministerului Consultării Publice și Dialogului Social + 
Articolul 9(1)Structura organizatorică a ministerului este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. În cadrul structurii organizatorice pot fi înființate prin ordin al ministrului servicii, birouri și compartimente.(2)Atribuțiile și răspunderile structurilor din cadrul ministerului se stabilesc prin regulamentul de organizare și funcționare, aprobat prin ordin al ministrului.
 + 
Articolul 10(1)Numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu al ministerului este de 95 de posturi finanțate de la bugetul de stat, exclusiv demnitarii și posturile aferente cabinetului ministrului.(2)În structura organizatorică a ministerului se organizează și funcționează, în subordinea ministrului și a secretarilor de stat, cabinetele demnitarilor.(3)Personalul necesar desfășurării activității ministerului este alcătuit din funcționari publici și personal contractual angajați, cu respectarea dispozițiilor legale, în limita numărului maxim de posturi aprobat.(4)Încadrarea personalului, modificarea, suspendarea sau încetarea raporturilor de serviciu ori, după caz, a raporturilor de muncă ale personalului din cadrul ministerului se fac cu respectarea prevederilor legale aplicabile fiecărei categorii de personal.(5)Statul de funcții și structura posturilor pe componente funcționale se aprobă prin ordin al ministrului.(6)Ministrul emite, în condițiile legii, acte administrative privind încadrarea, numirea personalului, modificarea sau încetarea raporturilor de muncă ori a raporturilor de serviciu, după caz.
 + 
Capitolul IVDispoziții tranzitorii și finale + 
Articolul 11Ministerul asigură administrarea bunurilor proprietate publică și/sau privată a statului din patrimoniul său, în condițiile legii. + 
Articolul 12La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 961/2015 privind organizarea și funcționarea Ministerului pentru Consultare Publică și Dialog Civic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 922 din 11 decembrie 2015, cu completările ulterioare.

PRIM-MINISTRU
SORIN MIHAI GRINDEANU
Contrasemnează:
Ministrul consultării publice și dialogului social,
Gabriel Petrea
Secretarul general al Guvernului,
Mihai Busuioc
Ministrul muncii și justiției sociale,
Lia-Olguța Vasilescu
Ministrul finanțelor publice,
Viorel Ștefan
București, 12 ianuarie 2017.Nr. 25. + 
ANEXĂ

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x