Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. +
ARTICOL UNICHotărârea Guvernului nr. 421/2018 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea producției de opere audiovizuale pe teritoriul României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 508 din 20 iunie 2018, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.În preambul, după prima linie se introduce o nouă linie, cu următorul cuprins:– Regulamentul (UE) 2021/452 al Comisiei din 15 martie 2021 de rectificare a versiunii în limba română a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat; … … 2.La articolul 2, literele a), f), l) și m) se modifică și vor avea următorul cuprins:a)acord de finanțare – act juridic sinalagmatic cu titlu oneros, încheiat între furnizorul schemei și beneficiar sau, începând cu data de 30 septembrie 2023, între administratorul schemei și beneficiar, în baza hotărârii adoptate de Comisia de Film în România ca urmare a procesului de evaluare și verificare a unei cereri de finanțare, prin care se aprobă spre finanțare în baza prezentei scheme de ajutor de stat un proiect eligibil și prin care furnizorul/administratorul se obligă să facă plata sumelor eligibile ca urmare a satisfacerii obligațiilor impuse beneficiarului; … …………………………………………………………………………………….f)data demarării proiectului – data de la care sunt înregistrate de către beneficiar cheltuieli eligibile efectuate pe teritoriul României legate de bugetul producției pentru care se solicită prezentul ajutor de stat, beneficiarul având obligația de a demara proiectul pe teritoriul României în termen de maximum 60 de zile calendaristice de la data emiterii certificatului de eligibilitate și de a începe filmările pe teritoriul României nu mai târziu de 9 luni de la data emiterii certificatului de eligibilitate; … …………………………………………………………………………………….l)întreprindere în dificultate – o întreprindere care se află în cel puțin una dintre situațiile următoare:(i)în cazul unei societăți cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puțin de 3 ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, «societate cu răspundere limitată» se referă în special la tipurile de societăți comerciale menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului (*5), iar «capital social» include, dacă este cazul, orice capital suplimentar; … (ii)în cazul unei societăți în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (alta decât o IMM care există de mai puțin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, așa cum reiese din contabilitatea societății, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, «o societate în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății» se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE; … (iii)atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi; … (iv)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare; … (v)în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani:1.raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; și … 2.capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza câștigului înainte de dobânzi, rate, depreciere și amortizare – EBITDA se situează sub valoarea 1,0; … … … m)IMM-uri – întreprinderile care îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare; … … 3.La articolul 2, după litera ț) se introduc patru noi litere, lit. u)-x), cu următorul cuprins:u)cerere de înregistrare – cererea de acordare de ajutor depusă de un solicitant înainte de începerea lucrului la proiect, în forma prevăzută de procedura de selecție aplicabilă sesiunii de apel de proiecte în care a fost depusă cererea, în vederea înregistrării proiectului respectiv în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat; … v)certificat de eligibilitate – document emis de Oficiu, în baza hotărârii Comisiei de Film în România de aprobare a cererii de înregistrare și certificare a eligibilității beneficiarului și a proiectului propus, și care conferă dreptul solicitantului de a cere semnarea Acordului de finanțare după implementarea proiectului pe teritoriul României, sub condiția îndeplinirii tuturor condițiilor de eligibilitate; … w)cerere de finanțare – cererea depusă de solicitantul titular al unui certificat de eligibilitate valabil, în forma prevăzută de procedura de selecție aplicabilă sesiunii de apel de proiecte în care a fost depusă cererea, după implementarea proiectului pe teritoriul României, în vederea semnării Acordului de finanțare; … x)cerere de plată – cererea depusă de beneficiarul titular al unui acord de finanțare, în forma prevăzută de procedura de selecție aplicabilă sesiunii de apel de proiecte în care a fost depusă cererea, împreună cu raportul de audit și documentele justificative ale cheltuielilor eligibile în vederea decontării ajutorului de stat, în forma prevăzută de procedura de selecție aplicabilă. … … 4.Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 3(1)Prezenta schemă de ajutor de stat are caracter multianual și se derulează până la data de 31 decembrie 2026, cu posibilitate de prelungire, cu respectarea Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare, și a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(2)Bugetul anual maxim al schemei este de 55 milioane EUR, echivalentul a 273,6 milioane lei, conform Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare. (3)Bugetul prezentei scheme de ajutor de stat se alocă de către Ministerul Culturii în bugetul Oficiului de Film și Investiții Culturale. Se pot încheia acorduri de finanțare în baza prezentei scheme până la data de 31 decembrie 2026, cu respectarea legislației în domeniul ajutorului de stat, în limita creditelor de angajament aprobate anual prin legea bugetului de stat pentru această schemă de ajutor de stat.(4)Plata ajutorului de stat se efectuează în perioada 2018-2028, acoperind procentul din cheltuielile eligibile pentru producția de opere audiovizuale eligibile, efectuate pe teritoriul României, prevăzut în acordurile de finanțare încheiate, în limita creditelor bugetare aprobate anual prin legea bugetului de stat pentru această schemă de ajutor de stat.(5)Bugetul maxim al schemei de ajutor de stat este de 1.200.000 mii lei, respectiv echivalentul a aproximativ 241,12 milioane euro, defalcat astfel:a)credite de angajament pentru emiterea de acorduri pentru finanțare pentru perioada 2018- 2026; … b)credite bugetare pentru plata ajutorului de stat pentru perioada 2018-2028. … (6)Bugetul maxim anual al schemei de ajutor de stat care poate fi angajat cuprinde, pe lângă bugetul prevăzut la alin. (2), și sumele stabilite cu această destinație, dar neutilizate în anii anteriori, ori pentru care acordurile de finanțare au fost revocate în limita bugetului anual maxim al schemei de ajutor de stat prevăzut la alin. (2) și în limita creditelor bugetare și de angajament aprobate prin legile bugetare anuale.(7)Acordurile de finanțare se încheie în ordinea în care au fost emise hotărârile Comisiei de Film în România, în limita bugetului maxim anual prevăzut la alin. (2), în conformitate cu prevederile legilor bugetare anuale, și în limita bugetului total al schemei de ajutor de stat prevăzut la alin. (5).(8)Numărul maxim estimat de beneficiari ai schemei este de 250 de producători.(9)Oficiul va finaliza analizarea proiectelor depuse în cadrul sesiunilor de apel de proiecte din anii 2018, 2019 și 2020 și preluate conform art. 2 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 39/2023 privind înființarea Oficiului de Film și Investiții Culturale, precum și pentru stabilirea unor măsuri instituționale referitoare la gestionarea schemei de ajutor de stat pentru sprijinirea culturii de film și producției de film în România, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 287/2023, va solicita Comisiei de Film în România să emită hotărâri pentru cererile de finanțare care îndeplinesc condițiile legale aplicabile la data depunerii cererii de finanțare, va încheia acorduri de finanțare pentru proiectele aprobate de către Comisia de Film în România și va realiza plata cheltuielilor eligibile certificate, până la data de 31 decembrie 2024.(10)Proiectele depuse în cadrul schemei de ajutor de stat după data de 30 septembrie 2023 vor fi analizate, soluționate și decontate conform procedurilor ce se vor aproba prin decizie a managerului Oficiului, adoptată în baza art. 10 alin. (3) și publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.(11)Începând cu sesiunea de apel de proiecte deschisă în anul 2024:a)depunerea cererilor de finanțare se realizează anual, în sesiune continuă, și începe de la data comunicată de către Oficiu pe site-ul său, în secțiunea dedicată; … b)pentru proiectele înregistrate și declarate eligibile prin hotărâre a Comisiei de Film în România, Oficiul va elibera solicitanților certificate de eligibilitate în limita bugetului rămas după scăderea, din bugetul inițial al schemei de ajutor de stat prevăzut la alin. (5) lit. a), a valorii acordurilor de finanțare semnate pentru proiecte aprobate în sesiunile 2018, 2019 și 2020, care nu au fost revocate. Oficiul va actualiza periodic pe site-ul său bugetul total rămas disponibil pentru înregistrarea proiectelor; … c)cererea de finanțare se va depune în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data ultimei zile de filmare pe teritoriul României, în limita ajutorului de stat prevăzut în certificatul de eligibilitate; … d)pentru proiectele titulare ale unui certificat de eligibilitate valid și a căror cerere de finanțare a fost admisă prin hotărâre a Comisiei de Film în România, Oficiul va încheia cu solicitanții acorduri de finanțare, în limita bugetului maxim anual al schemei de ajutor de stat, prevăzut la alin. (2). Cererile de finanțare depuse după epuizarea bugetului anual vor fi analizate, în următorul an bugetar, păstrând ordinea dobândită în raport cu data depunerii cererii de finanțare; … e)Oficiul va deconta ajutorul de stat în baza unei cereri de plată, depusă în termen de 6 luni de la data semnării Acordului de finanțare, dar nu mai târziu de 2 ani de la data eliberării certificatului de eligibilitate, împreună cu raportul de audit și documentația indicată în procedura de selecție prevăzută la alin. (10). … … 5.După articolul 4 se introduce un nou articol, art. 4^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 4^1Începând cu sesiunea de apel de proiecte deschisă în anul 2024, ajutorul de stat acordat în baza prezentei scheme constă în decontări financiare nerambursabile în cuantum de 30% din totalul cheltuielilor eligibile realizate pe teritoriul României, după depunerea cererii de înregistrare a proiectului, cu achiziția, închirierea, fabricarea de bunuri și/sau servicii ocazionate de producția unei opere audiovizuale eligibile, precum și cu onorariile, salariile și alte plăți către persoane fizice aferente implementării proiectului în România. … 6.La articolul 8 alineatul (2), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a)orice cheltuieli realizate anterior datei depunerii cererii de înregistrare a proiectului, în conformitate cu prevederile schemei de ajutor de stat; … … 7.După articolul 9 se introduce un nou articol, art. 9^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 9^1Începând cu sesiunea de apel de proiecte deschisă în anul 2024, modalitatea de plată este rambursarea a 30% din totalul cheltuielilor eligibile efectuate pe teritoriul României după data depunerii cererii de înregistrare a proiectului pentru furnizarea de bunuri și prestarea de servicii direct legate de producția unei opere audiovizuale eligibile, în următoarele etape:a)solicitantul depune la Oficiu o cerere de înregistrare a proiectului, însoțită de scenariu, bugetul estimativ și celelalte documentele prevăzute de procedura de selecție; … b)Comisia de Film în România evaluează cererea de înregistrare în baza criteriilor de eligibilitate prevăzute de prezenta schemă și certifică, prin hotărâre, eligibilitatea proiectului, hotărâre în baza căreia Oficiul emite solicitantului certificatul de eligibilitate, cu o valabilitate de 2 ani de la data emiterii, dar nu mai târziu de 1 decembrie 2026; … c)solicitantul va notifica Oficiului data demarării proiectului și data începerii filmărilor, precum și suma lunară cheltuită cu implementarea proiectului în România; … d)ulterior finalizării implementării proiectului eligibil pe teritoriul României și cheltuirii bugetului aferent, dar nu mai târziu de 60 de zile lucrătoare de la data ultimei zile de filmare pe teritoriul României și 2 ani de la emiterea certificatului de eligibilitate, solicitantul titular al unui certificat de eligibilitate valabil va depune la Oficiu o cerere de finanțare, însoțită de rapoartele zilnice de filmare sau documente echivalente și un contract pentru realizarea raportului de audit care să certifice suma cheltuielilor eligibile efectiv realizate în conformitate cu prezenta schemă de ajutor de stat și cu reglementările legale în vigoare; … e)Comisia de Film în România evaluează cererea de finanțare și, sub condiția îndeplinirii în continuare a criteriilor de eligibilitate prevăzute de schema de ajutor de stat și avute în vedere la emiterea certificatului de eligibilitate, emite o hotărâre de aprobare a cererii de finanțare, care va menționa valoarea maximă a ajutorului de stat ce poate fi acordat solicitantului după finalizarea raportului de audit, hotărâre în baza căreia Oficiul semnează cu solicitantul un acord de finanțare, în limita bugetului maxim anual al schemei de ajutor de stat, prevăzut la art. 3 alin. (2); … f)în termen de maximum 6 luni de la semnarea Acordului de finanțare, solicitantul va depune la Oficiu o cerere de plată, însoțită de raportul de audit, documentele justificative ale cheltuielilor realizate de implementarea proiectului în România și celelalte documente prevăzute de procedura de decontare. Totodată, în cazul în care producția nu a fost deja adusă la cunoștința publică, se va depune o declarație pe propria răspundere că beneficiarul sau deținătorul drepturilor de proprietate intelectuală asupra producției audiovizuale, după caz, asigură fondurile necesare pentru finanțarea postproducției; … g)beneficiarul va depune la sediul Oficiului înregistrarea pe suport electronic a produsului cultural final în maximum 5 ani de la data începerii filmărilor pe teritoriul României; în caz contrar, solicitantul se obligă să restituie cuantumul ajutorului de stat, inclusiv al dobânzilor aferente, calculate în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare. … … 8.La articolul 10, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)Oficiul va publica pe site-ul său invitația de a depune formulare de cerere de înregistrare a proiectelor și de finanțare în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat și bugetul alocat semnării acordurilor de finanțare în anul respectiv. … 9.La articolul 11, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2)Ulterior finalizării proiectului de film și cheltuirii bugetului aferent proiectului eligibil, dar nu mai târziu de 6 luni de la semnarea Acordului de finanțare, solicitantul va depune la Oficiu o cerere de plată însoțită de un raport de audit care să certifice suma cheltuielilor eligibile efectiv realizate în conformitate cu Acordul de finanțare al măsurii de sprijin prevăzute de prezenta hotărâre și cu prevederile prezentei hotărâri.(3)Raportul de audit va fi emis de către o societate de audit cu experiență dovedită în domeniul auditat de minimum 3 ani și va fi întocmit cu observarea prevederilor procedurii de selecție. … 10.La articolul 12, alineatele (4) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:(4)Comisia de Film în România evaluează și verifică proiectele care îndeplinesc condițiile de eligibilitate pe principiul «primul venit, primul servit», în raport cu data, ora și minutul depunerii cererii de finanțare însoțite de documentația completă prevăzută de procedura de selecție aplicabilă sesiunii de apel de proiecte în care a fost depusă cererea, certifică, prin hotărâre, eligibilitatea proiectului și calitatea de beneficiar a solicitantului și propune semnarea Acordului de finanțare.(5)Ulterior primirii cererii de plată și a raportului de audit, Comisia de Film în România va emite hotărâri care vor certifica cuantumul cheltuielilor eligibile care urmează să fie plătite beneficiarilor. Comisia de Film în România nu va decide plata unei sume care să depășească suma menționată în certificatul de eligibilitate și în Acordul de finanțare al măsurii de sprijin prevăzute de prezenta hotărâre și în conformitate cu prevederile prezentei scheme. … 11.Articolul 13 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 13Pragul de notificarePrezenta schemă este considerată exceptată de la obligația de notificare cât timp nu se depășește pragul de 55 de milioane euro pe schemă, anual. … 12.La articolul 14, alineatul (2) și partea introductivă a alineatului (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2)Se consideră că ajutoarele au un efect stimulativ dacă beneficiarul a prezentat furnizorului o cerere de înregistrare scrisă înainte de începerea lucrului la proiectul sau la activitatea respectivă.(3)Cererea de înregistrare conține cel puțin următoarele informații: … 13.Articolul 15^1 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 15^1Revocarea certificatului de eligibilitate și a Acordului de finanțare(1)Certificatele de eligibilitate sunt revocate în situația în care:a)solicitantul nu notifică Oficiului demararea proiectului pe teritoriul României în termen de 60 de zile calendaristice de la data emiterii certificatului de eligibilitate; … b)solicitantul nu notifică Oficiului valoarea cheltuielilor lunare realizate cu implementarea proiectului în România; … c)solicitantul nu începe filmările pe teritoriul României în termen de 9 luni de la data emiterii certificatului de eligibilitate; … d)solicitantul, respectiv beneficiarul nu mai îndeplinește criteriile de eligibilitate prevăzute de schema de ajutor de stat; … e)beneficiarul nu depune cererea de plată însoțită de raportul de audit în termen de 6 luni de la semnarea Acordului de finanțare; … f)la cererea solicitantului sau a beneficiarului care nu mai poate implementa proiectul în România în termenele procedurale, respectiv demarare în termen de 60 de zile, filmare în termen de 9 luni. … (2)Acordul de finanțare se revocă și ajutorul de stat plătit se recuperează în mod corespunzător, după caz, inclusiv dobânda de recuperare aferentă, în oricare dintre următoarele situații:a)se dovedește că beneficiarul a început lucrul la proiectul sau la activitatea respectivă înainte de depunerea unei cereri de înregistrare cu respectarea prevederilor prezentei scheme de ajutor de stat; … b)în urma implementării proiectului nu rezultă că sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 6 alin. (3) lit. b); … c)se dovedește că beneficiarul a dat declarații incomplete sau neconforme cu realitatea pentru a îndeplini criteriile de eligibilitate prevăzute de prezenta schemă; … d)în situația nerespectării obligației prevăzute la art. 9 lit. c) și art. 9^1 lit. g) … … 14.La articolul 16, alineatele (3), (6), (7) și (18) se modifică și vor avea următorul cuprins:(3)Oficiul trebuie să păstreze înregistrări detaliate referitoare la ajutoarele acordate pentru toate proiectele în cadrul schemei de ajutor de stat. Aceste înregistrări care conțin toate informațiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din reglementările europene în domeniu trebuie păstrate timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei, inclusiv în ceea ce privește obligațiile de monitorizare și raportare. Oficiul comunică, în scris, întreprinderii beneficiare caracterul de ajutor al finanțării, tipul de ajutor acordat – ajutor de stat exceptat în baza art. 54 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare, cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi acordat conform prezentei scheme.……………………………………………………………………………………..(6)Pentru a crea posibilitatea verificării ex ante a eligibilității potențialilor beneficiari ai schemei, în conformitate cu prevederile art. 29 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, Oficiul, în calitate de administrator al măsurii de ajutor de stat, are obligația încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme, în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia, respectiv de la data modificării acesteia.(7)Acordurile de finanțare se vor încărca în RegAS de către administratorul schemei, în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării contractului de finanțare. Plățile realizate în cadrul acestor măsuri se vor încărca în RegAS în termen de maximum 10 zile de la data efectuării lor. Obligațiile de recuperare a ajutoarelor ilegale sau utilizate abuziv și rambursările efective ale respectivelor obligații se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data instituirii obligației de recuperare, respectiv de la data rambursării.……………………………………………………………………………………..(18)În vederea recuperării ajutorului de stat, Oficiul are obligația aprobării, prin decizie a managerului, a normelor metodologice proprii, până la data de 15 mai 2024. Acestea vor fi transmise Consiliului Concurenței, spre informare, în termen de 5 zile lucrătoare de la adoptare. …
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul culturii,
Raluca Turcan
p. Ministrul finanțelor,
Carmen Moraru,
secretar de statBucurești, 21 martie 2024.Nr. 247.