HOTĂRÂRE nr. 24 din 8 martie 2021

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: SENATUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 299 din 25 martie 2021
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 13 07/02/2008
ActulREFERIRE LAPROTOCOL 1 13/12/2007
ActulREFERIRE LATRATAT 13/12/2007
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 76
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 148
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 76
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 148
ActulREFERIRE LATRATAT 25/03/1957
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul dispozițiilor art. 67 și ale art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naționale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/387 din 11.11.2020,Senatul adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Senatul României: 1.constată că: a)documentul evocă provocările principale ale acestei crize informaționale și enumeră pașii următori în scopul combaterii crizei. O listă indicativă de exemple, care confirmă caracterul eterogen al situațiilor gestionate pe durata crizei COVID-19, include printre altele teorii ale conspirației care au pus în pericol sănătatea populației (de exemplu, răspândirea virusului prin rețelele 5G), implicarea unor actori terți, cu mențiune explicită pe Rusia și China, în operațiuni de influențare și campanii de dezinformare în UE și în vecinătate, fraude cu produse „miraculoase“ care nu aveau la bază dovezi medicale, crimele cibernetice prin răspândirea de malware prin linkuri asociate COVID-19.b)documentul face referire și la lecțiile învățate ca urmare a crizei, precum necesitatea diferențierii formelor de conținut fals sau înșelător, dar și la diferențierea unor concepte gen „misinformation“^1 și „disinformation“^2 și calibrarea unui răspuns adecvat.^1 Informație falsă, dar care nu este utilizată în scopuri maligne.^2 Informație falsă creată cu scopul de a aduce prejudicii unei/unui persoane, grup social, organizații sau țări.Comunicarea face referire la utilizarea în operațiunile de influențare a unei game extrem de variate de instrumente, deseori o combinație între cele enumerate. Dezinformarea este parte din acest tip de operațiuni, deseori fiind însoțită de alte acțiuni și/sau tactici (folosirea coordonată a numeroase conturi false pe platformele sociale, folosirea de bots pentru creșterea artificială a traficului de conținut manipulativ etc.).c)consolidarea comunicării strategice, atât în interiorul, cât și în exteriorul UE, este al doilea element menționat în comunicare. Sunt avute în vedere câteva linii de acțiune, printre care continuarea dezvoltării capabilităților de comunicare strategică, accentuând cooperarea și coordonarea cu SM, folosirea mecanismelor existente pentru a înlesni cooperarea cu SM și cu partenerii internaționali, crearea unei secțiuni speciale în Rapid Alert System (RAS/Sistemul de alertă rapidă înființat de SEAE) pentru facilitarea schimbului de informații relevante între SM și instituțiile UE, întărirea componentei de comunicare strategică și diplomație publică din delegațiile UE, în strânsă cooperare cu rețeaua diplomatică a SM și cu autoritățile locale și societatea civilă.2.susține că: a)în vederea îmbunătățirii cooperării în interiorul UE se vor urmări câteva acțiuni concrete, precum: utilizarea mai extinsă a Rapid Alert System/RAS de către SM, în special pe componenta de situational awareness, facilitarea de către COM a schimbului de best practices pe acțiuni specifice dezinformării. Cooperarea cu statele terțe și cu partenerii internaționali se poate accentua, conform comunicării, prin:(i)intensificarea cooperării în cadrul parteneriatelor existente (G7 și NATO) și extinderea cooperării cu ONU și organizații regionale, inclusiv OSCE și CoE;(ii)intensificarea schimbului de informații cu partenerii relevanți din societatea civilă și din sectorul privat din statele terțe, în special pe componenta de conștientizare a amenințărilor;(iii)globalizarea cooperării și a schimbului de bune practici în combaterea dezinformării și a operațiunilor de influențare;b)cele două direcții mari de acțiune propuse de Comisie: creșterea rolului platformelor pe timp de criză și susținerea pentru fact-checkers și cercetători în vederea creșterii transparenței platformelor on-line vizavi de dezinformare și operațiuni de influențare;c)linii de acțiune în vederea asigurării continue a libertății de exprimare și a dezbaterii democratice, printre care monitorizarea impactului măsurilor excepționale asupra legislației europene, recomandarea către SM de a asigura un cadru sigur pentru jurnaliști și de a recunoaște mass-media de știri ca un serviciu esențial; d)invitația COM către Consiliul și Parlamentul European să adopte pachetul financiar de sprijin pentru presă în vederea întăririi rezilienței media în lupta cu dezinformarea legată de COVID. Este avută în vedere demararea cât mai curând de către COM și ÎR/VP a acțiunilor propuse, care vor sta la baza unei viitoare abordări pe termen mai lung, ca parte a Planului european de acțiune pentru democrație (care ar trebui prezentat spre sfârșitul acestui an), precum și a viitorului cadru de reglementare a serviciilor digitale (Digital Services Act); e)schimbul de bune practici între COM, ÎR/VP, Parlamentul European și Consiliul UE pe tema măsurilor de creștere a rezilienței, în scopul responsabilizării și conștientizării cetățenilor, inclusiv prin promovarea informațiilor din surse ale autorităților, cu menținerea dezbaterii democratice; Comisia Europeană va actualiza Planul de acțiune privind educația digitală până la finele lui 2020 și va derula acțiuni concrete de creștere a gradului de conștientizare și dezvoltare a gândirii critice în rândul diferitelor grupuri sociale. Producerea de materiale referitoare la natura dezinformării, pericolele la adresa societății democratice și instrumentele disponibile pentru a combate acest fenomen sunt parte din acțiunile prevăzute în CC;f)protejarea sănătății publice și a drepturilor consumatorilor se transpune prin cooperarea cu platformele sociale în vederea identificării publicității necinstite, precum și creșterea cooperării internaționale și a schimbului de experiență pentru promovarea unei abordări europene față de consumatorii induși în eroare în contextul COVID-19;3.apreciază că: a)accentul este plasat pe acțiuni imediate, fără ca documentul să conțină detalii privind un eventual instrumentar pentru combaterea dezinformării prin elemente specifice și după încheierea crizei generate de noul coronavirus; b)din perspectiva României:(i)ca aspecte pozitive ale comunicării, de interes este accentul plasat pe cooperarea UE-NATO în domeniul comunicării strategice și al combaterii dezinformării, diversele acțiuni de îmbunătățire a comunicării strategice și prin utilizarea intensivă a RAS, importanța acordată SEAE Strategic Communications Task Forces (Est, Sud și Balcanii de Vest), care ar putea genera un input de resurse umane suplimentar, creșterea implicării rețelei naționale de oficii diplomatice în acțiuni de comunicare strategică și diplomație publică coordonate cu delegațiile UE, demararea unui proces la nivel european în vederea generării unor definiții general acceptate în scopul unei coordonări mai eficiente între SM și partenerii tradiționali;(ii)ca aspecte cu impact important ce necesită o definitivare a poziției naționale, menționăm: extinderea ariei de activitate al Stratcom Task Forces și posibila diluare a importanței StratCom Est; reglementarea cadrului platformelor sociale; sprijinirea creării unei rețele de fact-checkers prin identificarea actorilor relevanți.
 + 
Articolul 2Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 8 martie 2021, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
ALINA-ȘTEFANIA GORGHIU
București, 8 martie 2021.Nr. 24.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x