În temeiul art. 64 alin. (4) din Constituția României, republicată, și ale art. 9 din Regulamentul activităților comune ale Camerei Deputaților și Senatului, aprobat prin Hotărârea Parlamentului României nr. 4/1992, republicat, cu completările ulterioare, Parlamentul României adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul 1Se înființează Comisia parlamentară de anchetă privind achizițiile și gestionarea stării de urgență, denumită în continuare Comisia de anchetă. +
Articolul 2Obiectivele Comisiei de anchetă sunt următoarele:a)analiza fundamentării și eficienței măsurilor de informare, verificare și monitorizare epidemiologică a cetățenilor români care s-au întors în România din zonele de risc de la declanșarea epidemiei de coronavirus; … b)verificarea modului în care s-au fundamentat și elaborat ordonanțele militare pe perioada stării de urgență, precum și a mijloacelor de informare care au stat la baza fundamentării și elaborării acestora; … c)verificarea achizițiilor de materiale sanitare, medicamente și alte produse folosite pentru limitarea răspândirii virusului COVID-19, precum și la diagnosticarea și tratarea persoanelor susceptibil a fi infectate sau infectate cu acest virus; … d)analiza situației epidemiologice în principalele focare de infecție, determinarea cauzelor care au dus la apariția acestor focare, precum și analiza măsurilor care au fost luate pentru punerea acestora sub control; … e)analiza modului în care personalul medical și unitățile sanitare au fost dotate cu echipamente și substanțe necesare protejării împotriva infectării cu noul coronavirus; … f)analiza și determinarea principalelor efecte economice ale epidemiei de coronavirus și a măsurilor impuse de aceasta asupra mediului de afaceri și a populației, precum și analiza măsurilor luate la nivel guvernamental pentru limitarea și/sau contracararea efectelor negative determinate de situația epidemiologică națională; … g)analiza măsurilor luate pentru protejarea populației împotriva practicilor comerciale abuzive, necesitatea amânării la plată a ratelor bancare și în cazuri bine determinate a facturilor la utilități (energie, căldură, gaze, apă-canal, telefonie etc.); … h)analiza măsurilor privind înregistrarea și plata activităților de telemuncă, șomaj tehnic etc. și a acțiunilor vizând menținerea locurilor de muncă; … i)verificarea modului în care au fost alocate sume din bugetul de stat pentru asigurarea de materiale și substanțe necesare limitării efectelor răspândirii și, respectiv, tratării infectării cu COVID-19, precum și a asigurării alocărilor bugetare necesare susținerii economiei; … j)analiza măsurilor întreprinse pentru accesarea de fonduri și ajutoare financiare din partea Uniunii Europene și a altor state; … k)verificarea lipsei totale de implicare a Guvernului în vederea prevenirii și limitării efectelor epidemiei cu coronavirus și achiziționarea de echipamente medicale necesare, având în vedere avertizarea și recomandările Organizației Mondiale a Sănătății dispuse în cadrul reuniunii din data de 22-23 ianuarie 2020; … l)analizarea cazului de la Spitalul Județean de Urgență „Sf. Ioan cel Nou“ Suceava și verificarea cauzelor care au condus la acest grav accident epidemiologic; … m)măsurile care se impun la nivelul legislației naționale pentru combaterea și reducerea numărului acestor cazuri, precum și alte aspecte care vor apărea pe parcursul funcționării Comisiei de anchetă. … +
Articolul 3(1)Comisia de anchetă este formată din 21 de membri și va fi condusă de un birou, compus dintr-un președinte, 3 vicepreședinți și un secretar. (2)Componența nominală a Comisiei de anchetă și cea a biroului său sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.(3)Activitatea comisiei se poate desfășura și în cadrul unor subcomisii stabilite în funcție de obiective. +
Articolul 4În condițiile în care unul dintre membrii Comisiei de anchetă se află în imposibilitatea de a participa la lucrări, grupul parlamentar care l-a propus va desemna un înlocuitor. +
Articolul 5Convocarea ședințelor Comisiei de anchetă se face cu cel puțin 24 de ore înainte, de către președintele acesteia sau, în lipsa acestuia, de către vicepreședintele care îl înlocuiește. +
Articolul 6(1)Pentru ca ședințele Comisiei de anchetă să aibă loc este necesară prezența majorității membrilor acesteia.(2)Hotărârile Comisiei de anchetă se adoptă cu votul majorității membrilor prezenți. Votul este deschis. +
Articolul 7Detaliile privind organizarea și funcționarea Comisiei de anchetă vor fi cuprinse într-un regulament propriu, elaborat și prezentat pentru aprobare birourilor permanente reunite ale celor două Camere ale Parlamentului în termen de 5 zile de la constituirea acesteia. +
Articolul 8Lucrările Comisiei se înregistrează și se stenografiază. +
Articolul 9(1)Comisia de anchetă este împuternicită să facă audieri și să ceară autorităților și instituțiilor publice, oricăror structuri de specialitate ale statului, altor entități publice sau private, precum și cetățenilor să îi pună la dispoziție date, informații și materiale necesare și utile pentru clarificarea obiectivelor Comisiei de anchetă.(2)Comisia de anchetă poate invita, pentru audieri și explicații, orice persoană care poate avea cunoștință despre o faptă sau o împrejurare de natură să servească la aflarea adevărului în domeniul care formează obiectivele anchetei.(3)Instituțiile și autoritățile publice a căror activitate are legătură cu obiectivele prevăzute la art. 2, dar și cu alte aspecte legate de aceste obiective sunt obligate, în condițiile legii, să răspundă la solicitările Comisiei de anchetă în termenul stabilit de aceasta.(4)Dacă pentru lămurirea unor fapte sau împrejurări este necesară întocmirea unor rapoarte de expertiză, Comisia de anchetă poate solicita efectuarea de expertize. +
Articolul 10În scopul realizării obiectivelor pentru care se constituie Comisia de anchetă, Camera Deputaților și Senatul vor asigura personalul de specialitate și logistica necesare, cu aprobarea birourilor permanente reunite. +
Articolul 11Lucrările Comisiei de anchetă sunt publice, cu excepția cazului în care aceasta hotărăște altfel. +
Articolul 12(1)Constatările, concluziile și propunerile Comisiei de anchetă vor face obiectul unui raport final, care va fi depus la Birourile permanente reunite ale Camerei Deputaților și Senatului în termen de 90 de zile de la data constituirii Comisiei de anchetă. Termenul de depunere a raportului poate fi prelungit de birourile permanente reunite, la cererea motivată a președintelui de comisie. (2)După primirea raportului, birourile permanente reunite îl pun la dispoziția grupurilor parlamentare și îl înscriu pe ordinea de zi, pentru a fi supus dezbaterii plenului reunit al Camerei Deputaților și Senatului. +
Articolul 13Comisia de anchetă își încetează activitatea după ce plenul reunit al Camerei Deputaților și Senatului s-a pronunțat asupra raportului supus dezbaterii. Această hotărâre a fost adoptată de Camera Deputaților și de Senat în ședința comună din 30 iunie 2020, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR
ION-MARCEL CIOLACU
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
ROBERT-MARIUS CAZANCIUCBucurești, 30 iunie 2020.Nr. 24. +
ANEXĂ
COMPONENȚA NOMINALĂ
a Comisiei parlamentare de anchetă privind achizițiile și gestionarea stării de urgențăI.Componența:1.domnul deputat Budăi Marius-Constantin, Grupul parlamentar al PSD; … 2.domnul deputat Manole Petre-Florin, Grupul parlamentar al PSD; … 3.domnul deputat Suciu Vasile-Daniel, Grupul parlamentar al PSD; … 4.domnul deputat Vișan George-Gabriel, Grupul parlamentar al PSD; … 5.domnul deputat Vosganian Varujan, Grupul parlamentar al PSD; … 6.domnul senator Zamfir Daniel-Cătălin, Grupul parlamentar al PSD; … 7.domnul senator Mihu Ștefan, Grupul parlamentar al PSD; … 8.domnul senator Soporan Aurel-Horea, Grupul parlamentar al PSD; … 9.domnul senator Matei Constantin-Bogdan, Grupul parlamentar al PSD; … 10.domnul deputat Leoreanu Laurențiu-Dan, Grupul parlamentar al PNL; … 11.domnul deputat Roman Florin-Claudiu, Grupul parlamentar al PNL; … 12.domnul senator Fenechiu Cătălin-Daniel, Grupul parlamentar al PNL; … 13.domnul senator Popa Ion, Grupul parlamentar PNL; … 14.domnul deputat Văcaru Alin-Vasile, Grupul parlamentar al PRO Europa; … 15.domnul deputat Dobre Mircea-Titus, Grupul parlamentar al PRO Europa; … 16.domnul senator Dircă George-Edward, Grupul parlamentar USR; … 17.domnul deputat Ungureanu Emanuel-Dumitru, Grupul parlamentar USR; … 18.domnul deputat, Popescu Nicolae-Daniel, Grupul parlamentar USR; … 19.domnul deputat Vass Levente, Grupul parlamentar al UDMR; … 20.domnul senator Lászlo Attila, Grupul parlamentar al UDMR; … 21.domnul deputat Movilă Petru, Grupul parlamentar al PMP. … … II.Componența biroului comisiei:– președinte, domnul deputat Budăi Marius-Constantin, Grupul parlamentar al PSD; … – vicepreședinte – domnul deputat Leoreanu Laurențiu-Dan, Grupul parlamentar al PNL; … – vicepreședinte – domnul deputat Ungureanu Emanuel-Dumitru, Grupul parlamentar USR; … – vicepreședinte – domnul deputat Văcaru Alin-Vasile, Grupul parlamentar PRO Europa; … – secretar – domnul deputat Vass Levente, Grupul parlamentar al UDMR. … …