HOTĂRÂRE nr. 236 din 18 aprilie 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 08/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 368 din 27 aprilie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 42
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 108
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 1668 15/11/2012
ANEXA 1REFERIRE LAHG 2139 30/11/2004
ANEXA 1REFERIRE LAHG 492 18/04/2003
ANEXA 1REFERIRE LACONVENTIE 18/08/1948
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Se aprobă Nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Remorcher multifuncțional cu clasă de gheață, având zona de navigație maritim costieră“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. + 
Articolul 2Finanțarea proiectului de investiții prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri europene nerambursabile, în cadrul Programului operațional Infrastructura mare 2014-2020 și alocații bugetare prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii. + 
Articolul 3Ministerul Transporturilor și Regia Autonomă „Administrația Fluvială a Dunării de Jos“ Galați răspund de modul de utilizare a sumelor aprobate potrivit prevederilor prezentei hotărâri.

PRIM-MINISTRU
VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor,
Lucian Șova
Ministrul finanțelor publice,
Eugen Orlando Teodorovici
București, 18 aprilie 2018.Nr. 236. + 
ANEXĂNOTA DE FUNDAMENTAREprivind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Remorcher multifuncțional cu clasă de gheață, având zona de navigație maritim costieră“Administrația Fluvială a Dunării de Jos R.A. Galați (Administrația) funcționează în baza Hotărârii Guvernului nr. 492/2003 privind organizarea și funcționarea Regiei Autonome „Administrația Fluvială a Dunării de Jos“ Galați ca regie autonomă și îndeplinește funcția de autoritate de căi navigabile pe sectorul românesc al Dunării de la intrarea în țară la km 1.075 până la ieșirea în Marea Neagră, pe brațul Sulina, în rada Sulina și pe brațele navigabile ale Dunării. Conform regulamentului de organizare și funcționare a Regiei Autonome „Administrația Fluvială a Dunării de Jos“ Galați, anexă la hotărâre, Administrația are ca obiect de activitate asigurarea și menținerea adâncimilor minime recomandate de Comisia Dunării ale șenalului navigabil, realizarea și întreținerea construcțiilor hidrotehnice pentru protecția malurilor și regularizări, asigurarea pilotajului navelor maritime care navighează pe Dunărea Maritimă de la Bara Sulina până la Brăila (km 175) și îndeplinirea celorlalte sarcini asumate de statul român în baza Convenției despre regimul navigației pe Dunăre, semnată la Belgrad la 18 august 1948, și a acordurilor bilaterale semnate cu Bulgaria și Iugoslavia (actualmente Serbia). În conformitate cu prevederile Ordinului ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 1.668/2012 privind organizarea intervenției împotriva gheții pe Dunăre, pe Canalul Dunăre-Marea Neagră, pe Canalul Poarta Albă-Midia Năvodari și în porturile de pe acestea, se constituie și funcționează Comandamentul de acțiune împotriva gheții pe Dunăre, cu grupe operative de lucru, în porturile: Drobeta-Turnu Severin, Giurgiu, Călărași, Brăila, Galați, Tulcea și Sulina. Activitatea Comandamentului de acțiune împotriva gheții pe Dunăre este condusă de către directorul general al Regiei Autonome „Administrația Fluvială a Dunării de Jos“ Galați în calitate de șef de comandament.Comandamentul de acțiune împotriva gheții pe Dunăre folosește în activitatea de intervenție împotriva gheții navele aparținând Regiei Autonome „Administrația Fluvială a Dunării de Jos“ Galați, instituțiilor publice sau companiilor naționale aflate sub autoritatea ori în subordinea Ministerului Transporturilor, precum și alte nave ale companiilor de navigație românești, în condițiile legii.Temperaturile scăzute înregistrate în perioada ianuarie-februarie 2017, debitul și cotele apelor scăzute au condus la producerea fenomenului de gheață pe întreaga lungime a sectorului românesc al Dunării. Astfel, în data de 8 ianuarie 2017 s-a activat Comandamentul de acțiune împotriva gheții pe Dunăre, decizia fiind notificată Ministerului Transporturilor – Direcția transport naval prin Adresa „Administrației Fluviale a Dunării de Jos“ R.A. Galați nr. 780 din 9 ianuarie 2017.Pentru intervenția la acțiunea de spargere a gheții și de fluidizare a navigației pe sectorul maritim al Dunării, „Administrația Fluvială a Dunării de Jos“ – R.A. Galați a mobilizat întregul parc de remorchere cu capabilități de spargere a gheții, compus din următoarele nave: remorcherul multifuncțional PERSEUS (construit în anul 1990, având o putere de 6.600 CP și clasă de gheață G60, corespunzător IA conform notației BUREAU VERITAS) și remorcherele cu clasă de gheață G20, GALAȚI 3 (construit în anul 1983, 2400 CP) și GHEORGHIENI 2 (construit în anul 1980 în Republica Populară China, 980 CP). Deși s-au obținut rezultate bune, reușindu-se în perioada 8.01.-10.02.2017 deblocarea din gheață a unui număr de 116 nave maritime ce au navigat amonte/aval pe sectorul maritim al Dunării cuprins între bara Sulina și Portul Brăila – km 175, acest lucru a fost posibil cu eforturi deosebite ale echipajelor și ale Administrației, în vederea remedierii cu operativitate a multiplelor defecțiuni datorate exploatării în condiții extreme, a vechimii remorcherelor, cât și a echipamentelor existente la bord, a căror durată normală de utilizare de maximum 24 de ani, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, este depășită. O problemă deosebită o reprezintă și dispariția de pe piața internă sau externă a furnizorilor de piese de schimb.Având în vedere viziunea strategică pentru căile navigabile interioare, prezentată în Master Planul General de Transport al României, ce presupune o rețea ce furnizează acces 24h/7 zile pentru toți utilizatorii acestora, prin asigurarea unor condiții optime ale șenalului navigabil și eliminarea oricăror circumstanțe ce pot reduce capacitatea de navigare, considerăm că se impune dotarea „Administrației Fluviale a Dunării de Jos“ – R.A. Galați cu două remorchere maritime multifuncționale cu clasă de gheață, necesare intervenției în cazul producerii fenomenelor de gheață.Achiziția a două remorchere moderne, cu structura, capacitatea mașinilor și alte proprietăți, astfel încât să fie capabile să navigheze în condiții dificile de gheață cu o grosime mai mare de 60 de cm, fără asistența unui spărgător de gheață, vor da posibilitatea Administrației de a interveni cu promptitudine în punctele critice, în cazul producerii fenomenului de gheață, pentru asigurarea fluenței navigației pe sectorul maritim al Dunării.Cele două remorchere vor patrula pe sectorul de Dunăre, cuprins între Brăila (km 175) și bara Sulina și vor contribui la îmbunătățirea siguranței și securității traficului navelor maritime, prin următoarele acțiuni:a)vor asigura curgerea sloiurilor, în scopul evitării formării podurilor de gheață, fenomen ce are consecințe grave asupra navigației și poate conduce și la deteriorarea construcțiilor hidrotehnice; b)se va crea posibilitatea intervenției pentru eliberarea navelor prinse în gheață, în vederea evitării riscului de scufundare a acestora, fapt ce ar provoca pierderi de vieți omenești, de mărfuri și ar prezenta un real pericol de poluare a Dunării cu combustibilii sau încărcătura prezentă la bordul acestora; c)se va putea interveni pentru dezeșuarea navelor maritime și a convoaielor, se va putea participa la acțiuni de stins incendiul la bordul navelor și a instalațiilor de cheu.Prin Programul operațional Infrastructură mare 2014-2020, Obiectivul specific 2.5 – Creșterea gradului de siguranță și securitate pe toate modurile de transport și reducerea impactului asupra mediului, se urmărește creșterea calității serviciului oferit operatorilor de transport naval, prin realizarea de investiții în șenalul navigabil al Dunării și în modernizarea canalelor navigabile. Contribuția preconizată a proiectului, privind dotarea „Administrației Fluviale a Dunării de Jos“ R.A. Galați cu două remorchere multifuncționale cu clasă de gheață, având zona de navigație maritim costieră, la atingerea indicatorilor de rezultat în cadrul POIM 2.5, constă în creșterea volumului de mărfuri transportate pe căile navigabile, prin reducerea perioadelor în care șenalul navigabil este neutilizabil, datorită producerii fenomenului de îngheț. Implementarea proiectului propus va contribui la îndeplinirea angajamentelor asumate de România în conformitate cu Tratatul de aderare (cu referire la sectorul transporturi), respectiv cu obiectivul tematic prevăzut de art. 9 pct. 7 „Promovarea sistemelor de transport sustenabile și eliminarea blocajelor din cadrul infrastructurilor rețelelor majore“ din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013, și urmărește creșterea atractivității transportului naval prin îmbunătățirea condițiilor de navigație și a mobilității, pe rețeaua TEN-T central și creșterea calității serviciului oferit operatorilor de transport naval.De asemenea, dotarea cu cele două remorchere maritime multifuncționale cu clasă de gheață va conduce la:a)creșterea posibilității de a transporta cantități semnificative de mărfuri, prin utilizarea unui mod de transport sustenabil;b)creșterea siguranței navigației pe Dunăre;c)creșterea cotei de piață a transportului naval, pe teritoriul României;d)încurajarea utilizării transportului naval, acesta prezentând avantaje față de celelalte moduri de transport – asigură transportul unor cantități mari de marfă la un singur voiaj, este mult mai puțin poluant, costurile de transport pe apă sunt mai mici decât cele din transportul rutier și feroviar.În conformitate cu Catalogul privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004, cu modificările ulterioare, remorcherele vor avea o durată normală de funcționare de 24 de ani și vor fi construite în concordanță cu cele mai bune practici navale, utilizând materiale și echipamente (motoare, propulsie, radionavigație) de ultimă generație și de cea mai bună calitate, astfel încât vor îndeplini, în cel mai înalt grad, cerințele de siguranță, manevrabilitate, tracțiune, viteză, fiabilitate și eficiență.Acestea vor avea următoarele dimensiuni și dotări:a)dimensiuni și caracteristici principale ale navelor: – lungime – aprox. 28-32 m; – lățime – aprox. 9-12 m; – pescaj maxim – 4,8 m;b)performanțe minime:– tracțiune la marș înainte: minimum 50 Tf; – viteza la marș înainte va fi de minimum 11 noduri; – autonomie: minimum 500 Mm;– Structura, capacitatea mașinilor și alte proprietăți vor fi dimensionate astfel încât să fie capabile să navigheze în condiții dificile de gheață cu o grosime mai mare de 60 de cm, fără asistența unui spărgător de gheață.c)Instalația de remorcare va fi compusă dintr-un vinci de remorcare, acționat hidraulic, cu capacitatea de minimum 50 Tf, având sistemul de declanșare ce poate fi acționat local sau din timonerie.d)Propulsia va fi asigurată de două motoare tip Diesel, cu o putere minimă de 2×2500 CP, ce trebuie să garanteze viteza și capacitatea de tracțiune impusă. Acestea vor fi dotate cu sisteme de monitorizare a consumurilor de carburanți, având afișaj în timonerie și posibilitatea stocării datelor.Motoarele principale vor antrena sistemul de propulsie ce va fi prevăzut cu thrustere azimutale, având elice cu pas fix, amplasate în duze. Sistemul de propulsie va fi prevăzut cu protecții pentru gheață, în conformitate cu clasa de gheață. Navele vor fi dotate cu surse electrice (generatoare și grupuri de baterii) în conformitate cu regulile și bilanțul energetic. Remorcherele vor fi prevăzute cu un sistem extern de stingere a incendiilor cu o capacitate de minimum 2×600 mc/h apă.e)sisteme de punte – Sistemul de ancorare va fi dimensionat conform regulilor pentru zona maritimă costieră.Remorcherele vor fi dotate cu macara hidraulică, de tip knuckle boom, pentru manevra sarcinilor în condiții de lucru portuare, amplasată pe puntea pupă și având SWL (încărcare de lucru în condiții de siguranță) de minimum 1 tf la 8 m deschidere. Puntea principală va avea selatură și va fi prevăzută cu întărituri, pentru a putea permite depozitarea de diferite materiale. Aceasta va fi vopsită cu un strat final de vopsea antiderapantă. f)Spațiile de cazare vor fi amenajate astfel încât să asigure condiții optime pentru un număr de minimum 8 membri de echipaj. Mobilierul și inventarul cabinelor și grupurilor sanitare vor fi conforme standardelor navale și de bună calitate. Materialele utilizate vor fi de tip naval, ignifuge, netoxice. Întreaga suprastructură va fi asigurată de un sistem centralizat de aer condiționat. Încălzirea încăperilor va fi cu aer cald, distribuit prin sistemul de aer condiționat ce va asigura o temperatură de minimum 20 grade în cabine și timonerie, respectiv 5 grade în sala mașini, în condiții exterioare de –25 grade Celsius.g)Echipamentele de radionavigație vor fi amplasate în timonerie, integrate în pupitrul de navigație. Dotarea cu echipamente de radionavigație se va face în conformitate cu regulile Societății de clasificare, corespunzătoare zonei de navigație maritim costieră GMDSS A1. Se vor prevedea cel puțin următoarele echipamente de navigație: radar, indicator girație navă, autopilot, compas magnetic, GPS, sondă de navigație, sistem informații meteo NAVTEX, sistem automat de identificare (AIS), 2 radiotelefoane VHF-DSC, radiobaliza EPIRB, transponder radar (9GHz). Pe nave se vor prevedea mijloace de salvare în conformitate cu cerințele specifice tipului navei și zonei de navigație.h)Corpul, mașinile și echipamentele vor fi construite conform cerințelor și sub supravegherea unei societăți de clasificare, membră IACS. Corpul navelor va fi protejat, la lovire laterală, cu un sistem de fendere, de dimensiuni corespunzătoare.i)cerințe cu caracter general:– Navele vor îndeplini normele de poluare în vigoare.– Materialele utilizate pentru izolații, vopsitorie etc. vor fi nontoxice și conforme cu reglementările Societății de clasificare.– vizibilitate foarte bună din timonerie;– manevrabilitate foarte bună;– nivel redus de zgomot și vibrații cu respectarea reglementărilor în vigoare;– accesibilitate pentru inspecție și mentenanță a tuturor spațiilor și în jurul echipamentelor;– Toate echipamentele vor fi livrate de producători cu bună reputație și sisteme de service bine organizate în zona de operare.
INDICATORII TEHNICO-ECONOMICI
aferenți proiectului de investiții
„Remorcher multifuncțional cu clasă de gheață, având zona de navigație maritim costieră“
Titular: Ministerul TransporturilorBeneficiar: „Administrația Fluvială a Dunării de Jos“ R.A. GalațiAmplasament: Port de reședință GalațiIndicatori tehnico-economici

– Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) (în prețuri valabile în luna iunie 2017; 1 euro = 4,566 lei) mii lei 92.371
– Eșalonarea investiției
– Anul I mii lei 37.000
– Anul II mii lei 55.371
– Capacități:
– remorcher multifuncțional cu clasă de gheață buc. 2
Dimensiuni și caracteristici principale ale navei:
– lungime – aprox. 28-32 m;
– lățime – aprox. 9-12 m;
– pescaj maxim – 4,8 m;
– puterea minimă a motoarelor de propulsie – 2×2500 C.P.
Durata de realizare a investiției luni 18

Finanțarea investiției Finanțarea proiectului de investiții se realizează din fonduri europene nerambursabile în cadrul Programului operațional Infrastructura mare 2014-2020 și alocații bugetare prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x