privind aprobarea Metodologiei pentru utilizarea setului de instrumente de expertizare şi evaluare a copiilor/elevilor în vederea orientarii şcolare a acestora
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României,Guvernul României adopta prezenta hotărâre. +
Articolul 1Se aprobă Metodologia pentru utilizarea setului de instrumente de expertizare şi evaluare a copiilor/elevilor în vederea orientarii şcolare a acestora, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. +
Articolul 2Serviciul de evaluare complexa din cadrul serviciului public specializat în subordinea consiliului judeţean sau a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi comisia interna de evaluare continua din unitatea şcolară de învăţământ special, integrat şi/sau inclusiv, aplica setul de instrumente de expertizare şi evaluare menţionat la art. 1. +
Articolul 3(1) Comisia de protecţie a copilului verifica corectitudinea rapoartelor întocmite de către serviciul de evaluare complexa. … (2) Membrii Comisiei de protecţie a copilului şi ai serviciului de evaluare complexa răspund, după caz, civil, disciplinar, contraventional sau penal pentru nerespectarea prevederilor metodologiei prevăzute la art. 1. … PRIM-MINISTRUADRIAN NASTASEContrasemnează:–––––Ministrul educaţiei şi cercetării,Ecaterina AndronescuMinistrul sănătăţii şi familiei,Daniela BartosMinistrul pentru coordonareaSecretariatului General al Guvernului,Petru Şerban MihailescuPreşedintele Autorităţii Naţionalepentru Protecţia Copilului şi Adopţie,Gabriela Coman, +
Anexa 1Metodologie pentru utilizarea setului de instrumentede expertizare şi evaluare a copiilor/elevilor în vedereaorientarii şcolare a acestora +
Articolul 1Expertiza/evaluarea în vederea stabilirii cerinţelor educative speciale ale unui copil/elev şi pentru orientarea şcolară şi profesională se realizează pe baza următoarelor principii:a) examinarea globală şi personalizata a copilului/elevului în contextul familial, social şi/sau şcolar; … b) expertizarea şi evaluarea multidisciplinara, incluzând examinarea medicală, socială, psihointelectuala şi psihoeducationala; … c) urmărirea dinamicii potenţialului de dezvoltare şi invatare; … d) corelarea şi interpretarea rezultatelor evaluării copilului pe toate planurile, în vederea stabilirii unui diagnostic obiectiv pentru o orientare cat mai eficienta. … +
Articolul 2Principalele obiective ale utilizării unui set de instrumente de evaluare unitar, coerent, la nivel naţional sunt:a) identificarea, înregistrarea şi evidenta copiilor/elevilor deficienti; … b) evaluarea individuală şi globală a copilului; … c) stabilirea tipului şi gradului de deficienta din perspectiva psihointelectuala şi psihoeducationala; … d) recomandarea formei şi a tipului de şcolarizare în concordanta cu tipul şi cu gradul de deficienta; … e) evaluarea capacităţilor de adaptare şi integrare socială, şcolară, precum şi evaluarea capacităţii de invatare, de formare. … +
Articolul 3Activitatea de expertiza şi evaluare se va desfăşura:a) pe tipurile de deficienta determinate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii, astfel: … 1. deficiente intelectuale;2. alte deficiente ale psihismului;3. deficiente ale limbajului, vorbirii şi comunicării;4. deficiente auditive;5. deficiente ale aparatului ocular;6. deficiente ale altor organe senzoriale;7. deficiente ale scheletului şi ale aparatului de sustinere;8. deficiente estetice;9. deficiente ale funcţiilor generale senzitive;10. alte deficiente;b) pe examinarea pluridisciplinara şi intercorelata a fenomenului de deficienta, aprobată de Organizaţia Mondială a Sănătăţii. … +
Articolul 4Expertizarea şi evaluarea din punct de vedere psihointelectual şi psihoeducational se realizează prin aplicarea setului de instrumente de evaluare şi expertizare prezentat în anexa. +
Articolul 5Evaluarea capacităţii de invatare, precum şi evaluarea periodică a stării de progres/regres în dezvoltarea biopsihoeducationala a copilului/elevului se vor face prin probe de evaluare a nivelului de cunoştinţe. +
Articolul 6Probele de evaluare a nivelului de cunoştinţe ale copilului/elevului vor fi prelucrate, adaptate şi utilizate, ţinându-se seama de:1. tipul şi gradul de deficienta;2. tipul şi forma de învăţământ în care acesta este şcolarizat. +
Articolul 7Pentru utilizarea şi aplicarea setului de instrumente de evaluare/expertizare trebuie îndeplinite următoarele condiţii:a) proba să se desfăşoare într-un cadru psihoeducational şi socioafectiv adecvat; … b) setul de instrumente să fie aplicat numai de către specialişti în domeniu: psihologi şcolari, psihopedagogi, psihodiagnosticieni, psihologi-consilieri, pedagogi, care au lucrat sau lucrează în învăţământ, de regula în învăţământul special; … c) diagnosticul medical să fie considerat ca punct de plecare în expertizarea/evaluarea copilului; … d) completarea grilei de interpretare să fie obligatorie pentru fiecare instrument de evaluare utilizat. … +
Articolul 8Evaluarea/expertizarea nivelului de cunoştinţe, a gradului şi nivelului de invatare şi adaptare şcolară şi socială se desfăşoară numai în procesul de educaţie, în mediul de studiu al elevului. +
Articolul 9(1) Fiecare instrument de expertizare/evaluare a copilului/elevului trebuie să aibă un ghid de utilizare. … (2) Aplicarea instrumentelor de expertizare/evaluare se realizează diferenţiat, în funcţie de vârsta copilului, de problematica manifesta a acestuia, de tipul şi gradul de deficienta, de mediul din care provine, precum şi de alte criterii. … +
Articolul 10Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Comisia Naţionala pentru Învăţământ Special, în colaborare cu catedrele de specialitate ale facultăţilor de psihologie şi ştiinţe ale educaţiei, elaborează un manual de descriere şi utilizare a instrumentelor de expertizare şi evaluare, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. +
Articolul 11Setul de instrumente de expertizare şi evaluare cuprinde:1. Evaluarea nivelului intelectual:A. teste de inteligenta generală:a) matricele progresive Colorate-Raven; … b) matricele progresive Standard-Raven; … c) Dearborn; … d) fraze absurde; … e) ce s-a schimbat 1; … f) ce s-a schimbat 2; … B. teste de inteligenta globală:a) W.P.P.S.I; scara Wechsler-Bellvue; … b) WISC; scara Wechsler-Bellvue; … c) WAIS; scara Wechsler-Bellvue; … d) Kaufman (inteligenta globală şi stiluri cognitive); … e) Binet-Simon (de reetalonat); … f) N.E.M.I. (R.Zazzo şi colaboratorii) – noua scara metrica a inteligentei; … g) cluburile Kohs pentru adulti, de Goldstein; … h) cuburile Kohs pentru copii, de H. Santucci; … i) testul caramizilor; … j) testul Columbia; … C. probe de inteligenta specifică:a) probe de evaluare a funcţiei perceptiv-motorii; … – Santucci (4-6 ani);– Bender-Santucci (7-11 ani) – etalonat de T. Kulcsar;b) probe de evaluare a capacităţii de orientare şi structurare spatiala: … – Kohs-Goldstein (adaptat de Santucci şi etalonat de V. Preda);c) probe de inteligenta pentru desen: … – Goodenough;d) evaluarea capacităţii de discriminare a identicului de simetric în structurile grafice: … – R.V.E.R.S.A.L.;e) ce vede în imaginile Rorschach; … f) domino. … 2. Evaluarea motricitatii şi psihomotricitatii:a) proba Ozeretski-Guillmain; … b) Gesell, scara de dezvoltare; … c) scara Odette Brunet şi Irene Lezine; … d) proba de lateralitate Harris; … e) testul pentru gnozia digitala, Gertsmann; … f) proba pentru sinkinezia membrelor superioare; … g) test de sinkinezie a membrelor superioare, Stambak; … h) proba de motricitate digitala, A. Rey; … i) probe de asamblare (patrat, triunghi); … j) proba Piaget-Head (orientare în spaţiu); … k) testul Head (mana, ochi, ureche); … l) Denver; … m) Portage. … 3. Examinarea psihologică a personalităţii:a) chestionare de personalitate; … b) CAT, testul de aperceptie pentru copii; … c) TAT, testul tematic de aperceptie; … d) Lucher, testul culorilor; … e) Szondi, proba pulsiunilor; … f) Catell şi R.Zazzo, proba de perseverare; … g) testul casa-arbore-om; … h) testul arborelui; … i) testul Rorschach; … j) Freiburg; … k) STAI I; … l) STAI II; … m) testul cu 20 de propozitii neterminate (eu sunt) (TST). … 4. Probe pentru evaluarea activităţii psihice:A. perceptia:a) testul figurilor complexe, A. Rey; … b) testul de orientare spatiala, H. Head; … c) testul frenaj voinţa, A. Rey; … B. afectivitatea:a) testul de frustratie Rosenzweig; … b) completarea de povestiri; … c) asociere de cuvinte; … d) fabulele DUSS; … C. limbajul:a) scara de dezvoltare a limbajului, C. Paunescu; … b) proba de evaluare a capacităţii cititului, M. Lobrot (Bovet); … c) Bender-Santucci; … d) probe de flexibilitate asociativa; … e) A. Rey adaptată; … D. imaginatia:a) proba de desen liber; … b) proba Wartegg; … c) proba Collin (completarea lacunelor dintr-un desen); … d) desenul familiei, Corman; … E. memoria:a) proba A. Rey pe bază de cuvinte; … b) proba A. Rey pe bază de figuri geometrice; … c) testul figurilor complexe, A. Rey; … d) proba Pieron; … e) WISC (proba de memorie); … F. atenţia:a) proba Toulouse-Pieron; … b) proba de dublu baraj, R. Zazzo; … c) proba Bourdon-Amfimov; … d) proba Praga; … e) labirinte; … f) completarea lacunelor; … g) proba de discriminare perceptiva. … 5. Probe pentru evaluarea deficientei de vedere:a) scala Barraga pentru deficienta vizuala; … b) scala de evaluare Blounsky; … c) scala Reynell-Zinkin; … d) scala Maxfield-Bucholz; … e) proiectul Oregon; … f) chestionarul "Priveşte şi gandeste". … 6. Probe de evaluare a nivelului intelectual pentru deficientii de auz:a) Borelli-Oleron; … b) testul Sans-paroles; … c) testul Snijdern-Oomen; … d) scala Webster. … 7. Scala de evaluare a intervenţiei timpurii:a) Portage; … b) Frohlich. … –––