HOTĂRÂRE nr. 20 din 5 mai 2020

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: SENATUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 400 din 15 mai 2020
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 13 07/02/2008
ActulREFERIRE LAPROTOCOL 13/12/2007
ActulREFERIRE LATRATAT 13/12/2007
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 148
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 148
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 76
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 76
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul dispozițiilor art. 67 și art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului (nr. 1) privind rolul parlamentelor naționale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/96 din 6.04.2020,Senatul adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Senatul României:1.consideră că:a)prezenta comunicare are o importanță deosebită pentru că pune accentul nu doar pe tranziție, ci și pe asigurarea echității sociale, în contextul în care reformele trecute au produs sau alimentat mari inegalități;b)în condițiile existenței unui procent ridicat de persoane afectate sau în risc de sărăcie în Uniunea Europeană și, mai ales, în România, instituirea Garanției pentru copii este necesară și bine-venită;c)promovarea Strategiei privind egalitatea de gen trebuie urmată de măsuri concrete, în special de reducere a decalajului salarial, dar și de crearea serviciilor publice necesare compatibilizării vieții profesionale și celei personale sau participării publice; un loc aparte trebuie atribuit măsurilor destinate reducerii și eliminării violenței de gen;d)viitorul proiect de cadru strategic privind incluziunea romilor, care reprezintă o continuare a actualei strategii europene, trebuie asumat în mod real de către Consiliu și concretizat în planuri de acțiune care să îi vizeze atât pe cei care sunt excluși/discriminați, cât și pe cei care exclud/discriminează; e)sistemul de reasigurare pentru indemnizațiile de șomaj, în vederea garantării plății acestora în contextul mobilității ridicate a cetățenilor europeni, este adecvat în cadrul unei pieței unice și poate să se constituie în unul dintre stabilizatorii automați necesari, dar fără a fi suficient.2.salariul minim european, deși redus la o formulă de calcul, se constituie într-un mijloc esențial de reducere a inegalităților de venit, al mobilității constrânse a forței de muncă, precum și al creșterii încrederii în proiectul european; promovarea sa nu trebuie însă să creeze falsa impresie că inegalitățile sunt doar cele între salariile mici și mari; cea mai mare inegalitate este cea dintre partea din PIB care revine muncii și cea care revine capitalului;3.apreciază și susține: a)lansarea strategiei industriale a Uniunii Europene, însoțită de o strategie specifică pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri). Locurile de muncă remunerate decent, precum și reducerea dependenței statelor membre de furnizarea de bunuri din state terțe, în special cele de care depinde siguranța populației, sunt direct relaționate de procesul de reindustrializare, în condițiile noilor tehnologii – verzi și inteligente – ale Uniunii Europene. România este în special interesată de viitorul IMM-urilor, care reprezintă cea mai mare parte a capitalului autohton și angajează cea mai mare parte dintre salariați;b)promovarea economiei sociale în cadrul strategiilor destinate creării locurilor de muncă. Planurile de acțiune privind economia socială duc la îndeplinirea simultană a mai multor obiective – se corelează cu obiectivul lanțului scurt în producție/distribuție, oferă oportunități de dezvoltare la nivelul comunităților, întăresc solidaritatea și democrația economică;c)noua abordare referitoare la politica demografică la nivelul UE; nu mai corelează măsurile sociale ce vizează problemele demografice doar cu indicatorii de îmbătrânire a populației. În noua paradigmă sunt luate în calcul drept probleme demografice și cele care țin de mobilitatea orizontală a populației și modificările în structurile familiei. Fenomenul de brain/hand drain, de care România este foarte puternic afectată, este luat în considerare, dar și creșterea ponderii familiilor atipice, cum sunt familiile monoparentale și nevoile sociale specifice;4.este conștient de faptul că:a)realizarea inițiativelor propuse de Comisia Europeană depind de acțiunea statelor membre, atât timp cât competențele sunt partajate sau, în unele cazuri, naționale; resursele disponibile, voința politică, dar și presiunea societății pentru evoluții în plan social vor influența rezultatele;b)sunt necesare prezentarea propunerilor concrete pentru a se evalua impactul, necesarul de finanțare și măsurile concrete;c)epidemia de COVID-19 care afectează toate statele aduce în atenție și nevoia acțiunii comunitare în domenii considerate mai curând responsabilitatea guvernelor. Bolile nu au granițe; economia, dat fiind piața unică, nu are granițe. Este momentul unei acțiuni comune, inclusiv în ceea ce privește sursele de finanțare ale combaterii epidemiei, efectelor acesteia și prevenirii, în viitor, a unor situații negative, precum aprovizionarea cu material sanitar și medicamente. Finanțarea sistemelor publice de sănătate, pregătirea personalului necesar, refacerea și dezvoltarea acestora trebuie să se adauge obiectivelor pilonului social;5.recomandă:a)în contextul pieței unice, o parte dintre cheltuielile necesare implementării acestor măsuri trebuie suportate de la nivelul Uniunii; un buget necorespunzător ca dimensiune și refuzul mutualizării acelor investiții care sunt în beneficiul comun vor duce la adâncirea decalajelor și inegalităților dintre statele membre și vor submina Uniunea Europeană.
 + 
Articolul 2Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituțiilor europene.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 5 mai 2020, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
ROBERT-MARIUS CAZANCIUC
București, 5 mai 2020.Nr. 20.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x