HOTĂRÂRE nr. 2.507 din 31 decembrie 1969

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL DE MINISTRI
Publicat în: BULETINUL OFICIAL nr. 161 din 31 decembrie 1969
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 233 20/02/2004
ActulMODIFICAT DEHG 441 21/06/1995
ART. 2ABROGAT DEHG 203 12/05/1994
ART. 2ABROGAT DEHOTARARE (R) 203 12/05/1994
ART. 3ABROGAT DEHG 203 12/05/1994
ART. 3ABROGAT DEHOTARARE (R) 203 12/05/1994
ART. 4ABROGAT DEHG 203 12/05/1994
ART. 4ABROGAT DEHOTARARE (R) 203 12/05/1994
ART. 5ABROGAT DEHG 203 12/05/1994
ART. 5ABROGAT DEHOTARARE (R) 203 12/05/1994
ART. 6ABROGAT DEHG 203 12/05/1994
ART. 6ABROGAT DEHOTARARE (R) 203 12/05/1994
ART. 7ABROGAT PARTIAL DEDECRET 468 17/12/1977
ART. 14ABROGAT DEHG 36 29/01/1996
ART. 15ABROGAT DEHG 36 29/01/1996
ART. 16ABROGAT DEHG 36 29/01/1996
ART. 17ABROGAT DEHG 36 29/01/1996
ART. 18ABROGAT DEHG 36 29/01/1996
ART. 19ABROGAT DEHG 36 29/01/1996
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 2REFERIRE LALEGE 32 12/11/1968 ART. 44
ART. 2REFERIRE LACODUL PENAL 21/06/1968 ART. 321
ART. 2REFERIRE LACOD CIVIL 26/11/1864 ART. 581
ART. 7REFERIRE LACODUL PENAL 21/06/1968 ART. 321
ART. 10REFERIRE LADECRET 887 08/09/1967
ART. 18REFERIRE LACOD PR. CIVILA (R) 24/02/1948 ART. 581
ART. 23REFERIRE LALEGE 32 12/11/1968
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 233 20/02/2004
ActulMODIFICAT DEHG 441 21/06/1995
ART. 2ABROGAT DEHG 203 12/05/1994
ART. 2ABROGAT DEHOTARARE (R) 203 12/05/1994
ART. 3ABROGAT DEHG 203 12/05/1994
ART. 3ABROGAT DEHOTARARE (R) 203 12/05/1994
ART. 4ABROGAT DEHG 203 12/05/1994
ART. 4ABROGAT DEHOTARARE (R) 203 12/05/1994
ART. 5ABROGAT DEHG 203 12/05/1994
ART. 5ABROGAT DEHOTARARE (R) 203 12/05/1994
ART. 6ABROGAT DEHG 203 12/05/1994
ART. 6ABROGAT DEHOTARARE (R) 203 12/05/1994
ART. 7ABROGAT PARTIAL DEDECRET 468 17/12/1977
ART. 14ABROGAT DEHG 36 29/01/1996
ART. 15ABROGAT DEHG 36 29/01/1996
ART. 16ABROGAT DEHG 36 29/01/1996
ART. 17ABROGAT DEHG 36 29/01/1996
ART. 18ABROGAT DEHG 36 29/01/1996
ART. 19ABROGAT DEHG 36 29/01/1996

pentru stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele privind transporturile pe calea ferată, auto, pe apele naţionale şi teritoriale, precum şi folosirea şi menţinerea în buna stare a drumurilor naţionale



Consiliul de Miniştri al Republicii Socialiste România hotărăşte:  + 
Articolul 1Faptele constituind contravenţii, săvîrşite de persoanele fizice prin încălcarea normelor privind transporturile pe calea ferată, auto, pe apele naţionale şi teritoriale şi folosirea şi menţinerea în buna stare a drumurilor naţionale, sancţiunile care se aplică şi organele împuternicite să constate şi sa sanctioneze aceste fapte, sînt cele prevăzute în prezenta hotărîre
 + 
Capitolul 1Stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele privind transportul pe căile ferate + 
Articolul 2Constituie contravenţie la normele privind transportul pe căile ferate următoarele fapte: 1. intrarea pe peroanele statiilor stabilite de C.F.R. fără legitimatie de călătorie sau fără bilet de peron; 2. fumatul în sălile de asteptare, camerele "mama şi copilul" din staţii, compartimentele rezervate pentru "mama şi copilul", din vagoanele de călători, compartimentele pentru nefumatori din vagoane de călători, precum şi în alte locuri similare unde fumatul este oprit prin afişe sau semne corespunzătoare; 3. practicarea jocurilor de noroc în trenuri, sau unităţile de cale ferată; 4. spargerea geamurilor vagoanelor sau clădirilor aflate în administrarea căilor ferate; 5. deschiderea uşilor exterioare ale vagoanelor în timpul cît trenul se afla în mers; 6. blocarea uşilor exterioare şi frontale ale vagoanelor în timpul stationarii trenurilor; 7. tulburarea linistei călătorilor; 8. folosirea closetelor vagoanelor în timpul opririi trenurilor în staţii; 9. călătoria cu legitimatie de călătorie neavizata, în cazuri în care viza este obligatorie la plecare, inapoiere sau întrerupere şi refuzul de a plati taxele tarifare; 10. călătoria la clasa superioară aceleia pentru care se poseda legitimatia de călătorie sau pe o ruta ocolitoare şi refuzul de a achită diferenţa de taxe; 11. călătoria cu legitimatie de călătorie incompleta – fără supliment, fără tichet, fără supliment de pat şi altele asemenea – dacă se refuza plata taxelor tarifare; 12. călătoria pe bază de legitimatie de călătorie de control, fără a se prezenta şi legitimatia de călătorie în grup, dacă se refuza plata taxelor tarifare; 13. continuarea călătoriei întrerupte, în cazul cînd se folosesc legitimatii care nu dau dreptul la întreruperi, dacă se refuza plata taxelor tarifare; 14. ocuparea abuzivă a locului rezervat altui călător în terenurile cu regim de rezervare sau în alte cazuri cînd se rezerva locuri şi refuzul de a-l ceda la cerere celui în drept; 15. transportul în vagoanele de călători al pasarilor şi animalelor, al bagajelor ce depăşesc limitele de volum şi greutate, şi care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute în tarif sau în alte dispoziţii legale, dacă se refuza a se preda la vagonul de bagaje. 16. murdarirea clădirilor, instalaţiilor sau vagoanelor de cale ferată; 17. mersul pe jos, călare sau cu orice vehicul – în afară de cele puse în dispoziţie de calea ferată – pe liniile caii ferate, pe podurile sau pe teritoriul statiilor de cale ferată, cu excepţia locurilor stabilite în acest scop; 18. conducerea sau lăsarea grupurilor de animale, pazite sau nepazite, sa traverseze zona caii ferate prin alte locuri decît cele fixate sau lăsarea acestora sa staţioneze – cu sau fără paznic – pe zona caii ferate, în afară locurilor stabilite în acest scop, precum şi pasunatul animalelor în zona caii ferate, fără ca proprietarul lor sa posede pentru aceasta autorizarea organelor competente ale căilor ferate; 19. trecerea liniei caii ferate cu vehicule prin alte locuri decît cele fixate în acest scop; 20. refuzul de a ceda altor călători locurile ocupate în mod abuziv sau de a achită taxele aferente pentru acestea, precum şi refuzul de a ceda celor în drept locul ocupat în compartimentele rezervate pentru "mama şi copilul"; 21. exercitarea comerţului ambulant în trenuri şi staţii, fără autorizaţie eliberata de organele căilor ferate; 22. lipirea de afişe în terenuri sau în staţii, fără autorizarea specială a organelor de cale ferată; 23. ţinuta sau comportare necuviincioasă faţă de ceilalţi călători şi faţă de personalul în serviciu al căilor ferate, în măsura în care nu sînt întrunite elementele constitutive ale infracţiunii prevăzute de art. 321 din codul penal; 24. călătoria pe bază de legitimatie de călătorie gratuita fără a justifica dreptul la aceasta legitimatie, pe bază de abonamente fără a prezenta legitimatia de recunoaştere menţionată pe ele sau un alt act doveditor ori pe bază de legitimatii de călătorie cu reducerea fără a putea justifica dreptul la reducere, chiar dacă se plătesc pe loc taxele tarifare; 25. vinderea sau cumpărarea unei legitimatii de călătorie în alte locuri sau de la alte persoane decît cele stabilite de căile ferate, cum sînt: case de bilete, agenţii de voiaj, conductori de bilete, vinzatori de bilete; 26. călătoria fără legitimatie de călătorie şi refuzul de a plati taxele tarifare de către militari. Militarilor în termen li se aplică măsuri disciplinare potrivit art. 44 din Legea nr. 32/1968; 27. nerespectarea de către insotitorii expeditiilor de mărfuri a obligaţiilor în timpul transportului, cu privire la locul pe care trebuie să-l ocupe în trenurile de marfa, paza mărfurilor, îngrijirea şi adaparea vietatilor, regulile pentru prevenirea incendiilor, asigurarea poziţiei şi stabilitatii încărcăturii, curăţirea vagoanelor; 28. călătoria oricărei persoane în trenurile de marfa, de lucru, de proba, speciale, trenurile macara, pluguri de zapada, vagoane de bagaje, de manipulatie, de posta şi de încălzit trenurile, pe locomotive, pe tendere, în cabinele de conducere ale automotoarelor şi în drezine, dacă nu se prezintă legitimatie de călătorie valabilă pe asemenea vehicule; 29. călătoria pe scări, tampoane, pe acoperisul vagoanelor la trenurile de călători, chiar dacă cei în cauza poseda legitimatii de călătorie valabile; 30. fumatul în incinta magaziilor de mărfuri, de bagaje sau mesagerii, depozite, în apropierea mărfurilor inflamabile sau explozive, precum şi în alte locuri similare unde fumatul este oprit prin afişe sau semne corespunzătoare; 31. luarea, în vagoanele în care se transporta călători, a obiectelor prevăzute în Regulamentul internaţional pentru transportul mărfurilor periculoase, care sînt incluse de la transportul cu trenurile de călători sau care nu îndeplinesc condiţiile stabilite, cum sînt cele inflamabile, explozive, caustice, rau mirositoare, corozive, otravitoare; 32. deteriorarea vagoanelor prin distrugeri sau sustrageri de piese şi materiale, a mobilierului şi a instalaţiilor situate de-a lungul liniilor de cale ferată, precum şi degradarea clădirilor, peroanelor, gradinilor cu flori, parcurilor şi plantaţiilor din staţii sau din zona caii ferate, dacă aceste fapte nu întrunesc elementele unei infracţiuni; 33. aruncarea pe fereastra sau pe usa vagonului, de obiecte care pot provoca ranirea persoanelor, incendierea sau deteriorarea instalaţiilor sau a altor obiecte în timpul opririi sau mersului trenurilor, în staţii; 34. depozitarea recoltei în zona de incendii a căilor ferate ca şi neefectuarea brazdelor de apărare a recoltelor aşezate în vecinătatea zonei de incendii a căilor ferate; 35. executarea manevrelor de vagoane pe liniile statiilor, de personal aparţinînd predatorilor şi detinatarilor, fără a fi supravegheată de un agent autorizat al statiei; 36. ruperea neintentionata a barierelor la trecerile la nivel; 37. tragerea semnalului de alarma pentru motive nejustificate de un pericol iminent al siguranţei trenului sau călătorilor; 38. taierea copacilor, pomilor fructiferi sau a plantaţiilor de orice fel din zona căilor ferate; 39. extragerea pietrei, a nisipului, a lutului sau orice alte lucrări executate în zona căilor ferate; 40. instalarea, într-o zona de 1 km de axa liniei caii ferate în linie curenta şi de 500 m de axa statiilor, de lumini colorate sau semne exterioare care pot provoca confuzii în semnalizarea circulaţiei trenurilor; 41. ridicarea de construcţii, aşezarea de arii de treierat, precum şi depozitarea de materii inflamabile în zona de incendii a căilor ferate; 42. taierea firelor liniilor aeriene de telecomunicaţii, spargerea izolatorilor, aruncarea de corpuri străine pe fire, scoaterea sau deteriorarea reperelor de cabluri subterane, blocarea transmisiilor sau semnalelor, spargerea becurilor sau corpurilor de iluminat, dacă aceste fapte nu constituie infracţiuni. Demontarea sau demolarea instalaţiilor, a clădirilor şi depozitelor construite cu încălcarea dispoziţiilor prevăzute la art. 2 pct. 34, 40 şi 41 se va face potrivit procedurii urgente prevăzute în art. 581 din codul de procedura civilă.
 + 
Articolul 3Contravenţiile prevăzute la art. 2 se sancţionează după cum urmează: a) cu amendă de la 20 la 50 lei, cele de la pct. 1-3; b) cu amendă de la 50 la 100 lei, cele de la pct. 4-8 ; c) cu amendă de la 100 la 150 lei, cele de la pct. 9-19 d) cu amendă de la 150 la 200 lei, cele de la pct. 20-23; e) cu amendă de la 200 la 300 lei, cele de la pct. 24-30; f) cu amendă de la 250 la 300 lei, cele de la pct. 31-37; g) cu amendă de la 300 la 500 lei, cele de la pct. 38 şi 39; h) cu amendă de la 500 la 1.000 lei, cele de la pct. 40-41.
 + 
Articolul 4Constatarea contravenţiilor prevăzute în prezentul capitol se face de şefii de staţii, şefii de magazii, impiegatii de mişcare, şefii de tren, conductorii de bilete, şefii secţiilor de întreţinere a caii ferate, şefii secţiilor şi sectoarelor de electrificare, centralizare şi telecomanda, şefii depourilor de locomotive, şefii reviziilor de vagoane, şefii de tura de la reviziile de vagoane, şefii de sectoare de plantaţii şi amenajarea zonei, maistrii şi picherii de linie, pentru contravenţiile săvîrşite în sfera lor de activitate. Pot constata contravenţii şi alţi angajaţi ai căilor ferate, împuterniciţi în acest scop de către Departamentul căilor ferate, precum şi ofiţerii şi subofiterii de militie din staţiile feroviare.
 + 
Articolul 5Persoanele arătate la art. 4, cu excepţia conductorilor de bilete, sînt în drept să aplice sancţiunea. În cazul contravenţiilor constatate de conductorii de bilete, sancţiunile se aplică de şefii de tren, organele de control autorizate în mod special de către Departamentul căilor ferate sau de şefii de statie.
 + 
Articolul 6Despăgubirile datorate pentru pagubele materiale cauzate prin săvîrşirea vreuneia din contravenţiile prevăzute la prezentul capitol se stabilesc odată cu aplicarea sancţiunii, pe baza tarifelor locale de mărfuri, călători, bagaje şi mesagerii, a preţurilor din lista de preţuri pentru lipsuri şi vătămări la vagoane sau a preţurilor aprobate de Ministerul Transporturilor, în măsura în care aceste tarife sînt aplicabile.
 + 
Capitolul 2Stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele privind transporturile auto  + 
Articolul 7Constituie contravenţie la normele privind transporturile auto următoarele fapte: 1. urcarea într-un autovehicul pentru transportul în comun de călători sau pentru transportul mărfurilor, fără încuviinţarea organului de taxare ori a conducătorului autovehiculului sau refuzul de a cobori la invitaţia acestora; 2. refuzul de a elibera locul ocupat, ce nu corespunde cu cel prevăzut în legitimatia de călătorie; 3. tulburarea prin orice mijloace a liniştii călătorilor; 4. transportarea de către călători, taxatori sau soferi, precum şi încuviinţarea de către taxatori ori soferi a transportării de către călători, fără documente de transport, a bagajelor impuse taxarii; 5. transportarea pasarilor sau animalelor în interiorul autovehiculelor pentru transportul de călători, cu excepţia celor care se transporta în regim special – cum sînt cîini de vinatoare cu botnita şi zgarda, păsări în colivii şi altele; 6. transportarea ca bagaje, în autovehiculele pentru transportul în comun de călători, a unor substanţe uşor inflamabile, explozive, radioactive, rau mirositoare sau puternic otravitoare, ori a altor substanţe periculoase; 7. declararea inexactă cu privire la natura mărfurilor transportate, în scopul eludarii restrictiilor la transport; 8. murdarirea sau deteriorarea clădirilor, mobilierului autogarilor, a mobilierului sau geamurilor autovehiculelor sau a oricăror instalaţii ale acestora; 9. neoprirea soferilor de autovehicule destinate transporturilor de persoane în staţiile şi punctele de încărcare obligatorii; 10. călătoria fără legitimatie de călătorie sau cu legitimatie nevalabila, în autovehicule pentru transportul de persoane sau de mărfuri, aparţinînd parcului auto public şi parcului pentru transporturi interne; 11. ţinuta sau comportarea necuviincioasă faţă de ceilalţi călători şi faţă de personalul de serviciu în autogări şi în autovehicule, în măsura în care nu sînt întrunite elementele constitutive ale infracţiunii prevăzute de art. 321 din codul penal; 12. admiterea de către soferii sau taxatorii autovehiculelor pentru transport de persoane sau mărfuri din parcul auto public a transportului călătorilor fără legitimatie de călătorie valabilă sau a transportului de mărfuri neexpediate şi netaxate prin unităţile auto, sau de mărfuri circulind fără documente de transport; 13. admiterea de către soferii de pe autovehiculele din parcul pentru transporturi interne a transportului de călători neprevazuti în foaia de parcurs sau în tabelul însoţitor, a transportului de mărfuri fără documente de transport sau de mărfuri revenind parcului public; 14. circulaţia la dus şi la întors în cursele interurbane de mărfuri, cu autovehiculul fără incarcatura sau încărcat sub capacitatea nominală, fără ca în foaia de parcurs sa existe viza de prezentare la staţiile de colectare şi expediere a mărfurilor ale Ministerului Transporturilor, aflate pe traseul urmat, pentru o eventuala încărcare sau completare a încărcăturii potrivit capacităţii autovehiculului; 15. abaterea nejustificată a soferului de la traseul înscris în foaia de parcurs pentru cursa respectiva, sau circulaţia cu autovehiculul fără a avea înscris în prealabil în foaia de parcurs traseul pe care se afla în momentul controlului; 16. parcarea autovehiculelor, din parcul auto public şi parcul auto pentru transporturi interne, la domiciliile soferilor sau în alte locuri decît cele înscrise în documentele de bord, precum şi circulaţia cu acestea, fără ca în documentele de bord să se menţioneze locul de parcare. Este contravenient şi angajatul vinovat de eliberarea documentelor de bord fără menţiunea locului de parcare; 17. refuzul soferilor din parcul auto public şi parcul pentru transporturi interne de a opri autovehiculul la semnalul organelor de control ale Ministerului Transporturilor sau de a prezenta acestora documentele în baza cărora efectuează transportul; 18. plecarea soferului cu autovehiculul într-o cursa care depăşeşte delimitarile stabilite prin dispoziţiile legale în vigoare; 19. folosirea de către sofer a unui traseu de rodaj neadmis pentru asemenea curse; 20. lipsa de grija din partea organelor de taxare de pe autovehiculele destinate transportului de persoane, de a păzi şi păstra biletele pentru călători sau bagaje, actele de gestiune şi aparatele volante de compostare încredinţate, avînd drept consecinţa pierderea sau sustragerea vreuneia dintre acestea.
 + 
Articolul 8Contravenţiile prevăzute la art. 7 se sancţionează după cum urmează: a) cu amendă de la 50 la 150 lei, cele de la pct. 1-9; b) cu amendă de la 100 la 250 lei, cele de la pct. 10-71; c) cu amendă de la 300 la 500 lei, cele de la pct. 18-20; în cazul contravenţiei prevăzute la pct. 20, dacă totalul valorilor înscrise pe relaţia maxima a biletelor pierdute depăşeşte 5.000 lei, amenda va fi de la 600 la 1.000 lei. În afară de sancţiunea amenzii, contravenienţii vor fi obligaţi, în cazul contravenţiilor prevăzute la art. 7 pct. 4 şi 10, şi la plata despăgubirilor civile calculate potrivit tarifului auto de transport respectiv, pe parcursul de la locul de plecare în cursa a autovehiculului, identificat prin foaia de parcurs, şi pînă la locul unde contravenţia a fost constatată. În cazul contravenţiilor prevăzute la art. 7 pct. 12 şi 13, contravenienţii vor fi supuşi în mod solidar cu călătorul găsit fără legitimatie valabilă şi la plata unei despăgubiri civile egala cu costul tarifar al unui transport de la locul de plecare în cursa a autovehiculului, identificat prin foaia de parcurs, şi pînă la locul unde contravenţia a fost constatată. Pentru transportul clandestin sau neautorizat de mărfuri, contravenienţii la art. 7 pct. 12 şi 13 vor fi obligaţi, solidar cu predatorul sau însoţitorul mărfii, şi la plata unei despăgubiri echivalente cu taxele de transport, calculată conform tarifului republican auto pentru transportul de mărfuri. Contravenienţii la art. 7 pct. 14 vor fi supuşi şi la plata unei despăgubiri civile pentru exploatarea nerationala a autovehiculului, echivalenta cu tariful general auto, calculat la tonajul nefolosit pe distanta pe care s-a omis trecerea prin staţii, mai puţin beneficiul mediu planificat care se fixează pentru asemenea fapte la un coeficient de 15% din cifra tarifara. Contravenienţii la art. 7 pct. 15 vor fi supuşi şi la plata unei despăgubiri civile calculate conform tarifului general auto la capacitatea nominală a autovehiculului pe distanta parcursă, neprevăzută în foaia de parcurs. Contravenţia prevăzută la art. 7 pct. 16 atrage şi plata unei despăgubiri civile pentru staţionarea nejustificată a autovehiculelor, în conformitate cu tariful pentru depăşirea timpului liber de stationare, prevăzut în anexa 3 la tariful republican.
 + 
Articolul 9Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor prevăzute în prezentul capitol se fac de ofiţerii şi subofiterii de militie, de inspectorii de control şi control auto ale Ministerului Transporturilor, de organele de taxare, precum şi de alţi angajaţi împuterniciţi în acest scop de către Centrala de transporturi auto din Ministerul Transporturilor. Inspectorii de control şi controlorii de trafic din inspectoratele de control, precum şi organele delegate de Centrala de transporturi auto, avînd o funcţie de baza cel puţin echivalenta cu aceea a inspectorilor de control, odată cu constatarea contravenţiilor aplica şi sancţiunea, stabilesc despăgubirile civile pe bază de tarif şi dispun confiscarea, cînd este cazul, comunicînd contravenientului procesul-verbal încheiat şi înştiinţarea de plată. Procesele-verbale de constatare încheiate de alte organe decît cele prevăzute la alin. 2 se trimit pentru rezolvarea inspectoratelor de control auto sau, în lipsa acestora, serviciilor de exploatare din întreprinderile de transporturi auto, ai căror conducatori aplica sancţiunea, stabilesc despăgubirile civile şi dispun asupra confiscării prin rezoluţie pusă pe procesul-verbal, după care procesul-verbal şi înştiinţarea de plată se comunică contravenientului.
 + 
Capitolul 3Stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele privind transporturile pe apele naţionale şi teritoriale  + 
Secţiunea IContravenţii săvîrşite în domeniul de activitate al capitaniilor de port şi Inspectoratului de navigaţie civilă  + 
Articolul 10Constituie contravenţie la normele privind transporturile pe apele naţionale şi teritoriale, în domeniul de activitate al capitaniilor de port şi Inspectoratului de navigaţie civilă, următoarele fapte: 1. neîndeplinirea formelor de îmbarcare şi de debarcare a membrilor din echipaj şi a membrilor de familie ai acestora la căpitănia portului; 2. neprezentarea ambarcatiunilor la verificare, în termene legale, pentru obţinerea vizei de prelungire a valabilităţii carnetului de ambarcatiune; 3. scaldatul în limitele portului, prizelor de apa, ecluzelor, stavilarelor, podurilor sau în afară zonelor strandurilor, precum şi pescuitul în porturi, în ecluze şi debarcadere; 4. călătoria în picioare a pasagerilor, precum şi saritul în apa de pe ambarcatiunile de agrement, cînd acestea sînt interzise; 5. tulburarea liniştii la bordul navei de către călători; 6. staţionarea micilor ambarcatiuni în alte locuri şi în alte moduri decît cele stabilite de căpitănia portului şi organele portuare; 7. pierderea din neglijenţa a carnetului de marinar, păstrarea în condiţii necorespunzătoare a carnetului de marinar şi a actelor de bord, neanuntarea în termen de 24 ore în caz de pierdere a acestor documente la căpitănia primului port de sosire sau la căpitănia portului în raza căreia se afla, precum şi neprezentarea carnetului de marinar pentru obţinerea vizei de prelungire a valabilităţii sale; 8. tractarea de către nave a altor obiecte decît cele care sînt admise la remorcare; 9. aruncarea de pe uscat de gunoaie, pietre, zgura etc. în port, canale navigabile sau în alte locuri sau condiţii decît cele stabilite de căpitănia portului; 10. nerespectarea gabaritului drumurilor de acces şi de circulaţie pe dane, prin depozitarea mărfurilor; 11. construirea de garduri sau aşezarea de plase ori unelte fixe de pescuit în senalul navigabil; 12. folosirea scarilor şi schelelor necorespunzătoare pentru accesul la bordul navelor şi pentru efectuarea operaţiunilor de încărcare-descărcare la nave, precum şi neiluminatul acestora pe timpul nopţii; 13. neîndeplinirea la căpitănia portului a formalităţilor cerute de lege, de către conducătorul navei care are permisiunea de a incarca, descarca sau transborda mărfuri în afară limitelor portului; 14. ancorarea, acostarea sau legarea unei nave sau ambarcatiuni, în limitele portului, în alt loc decît cel indicat de către căpitănia portului, sau schimbarea locului indicat, fără încuviinţarea aceluiaşi organ, cu excepţia cazurilor de forta majoră; 15. nedepunerea sau depunerea incompleta la căpitănia portului, în termenul fixat de lege, a actelor de bord şi a interogatorului maritim sau fluvial, precum şi neaducerea la cunoştinţa căpităniei portului a evenimentelor petrecute pe bord sau pe navele de convoi, atît în cursul navigaţiei, cît şi în stationare; 16. legarea de o nava, fără permisiunea comandantului navei, a unei ambarcatiuni străine de aceasta, în timpul navigaţiei sau în stationare la ancora, precum şi acostarea şi legarea oricăror nave sau ambarcatiuni de navele aflate în ancora, în raza porturilor sau de cele acostate în porturi, fără autorizarea căpităniei portului; 17. nearborarea de către nave a pavilionului lor naţional la intrarea în apele teritoriale şi naţionale, la sosirea în port, în stationare şi la plecare, arborarea pavilionului român în stare necorespunzătoare, precum şi refuzul de a face pavoazarea la dispoziţia data de căpitănia portului; 18. nesupunerea, întocmai şi la timp, de către conducătorii de nave, ambarcatiuni şi plute, sau de către membrii echipajelor acestora, la somatiile organelor căpităniei portului; 19. refuzul oricărui membru din echipaj de a se supune cercetărilor ce se fac de organele căpităniei portului în raza de jurisdicţie a acesteia; 20. neînscrierea denumirii navei, stabilită în actul ei de naţionalitate, a însemnelor de identificare a navelor, a scarilor de pescaj sau a marcilor de francbord, sau înscrierea acestora în alte locuri decît cele stabilite, precum şi neintretinerea lor în buna stare; 21. neintretinerea în bune condiţii a compartimentelor şi santierelor navale; 22. deratizarea, deparazitarea, dezinsectizarea sau dezinfectarea navelor, fără permisiunea căpităniei portului şi în alte locuri decît cele stabilite; 23. executarea operaţiunilor de încărcare sau descărcare de mărfuri sau materiale, ori imbarcarea sau debarcarea de călători în alt loc sau în alt mod decît cele stabilite de căpitănia protului; 24. ancorarea sau acostarea la mal, în afară limitelor portului, fără o permisiune specială din partea căpităniei portului, cu excepţia cazurilor de forta majoră şi a imposibilităţii de continuare a navigaţiei în timpul nopţii; 25. legarea navelor de liniile ferate sau de liniile căilor de rulaj ale macaralelor sau de alte instalaţii portuare care nu sînt destinate acestui scop; 26. menţinerea debarcaderului în stare necorespunzătoare din punct de vedere tehnic şi al curăţeniei; 27. prezentarea la serviciu şi prestarea serviciului fără uniforma de către personalul navigant şi cel de la uscat cu obligaţia de a purta aceasta uniforma; 28. fumatul în locurile unde se afla depozitate mărfuri, în interiorul magaziilor şi în imediata apropiere a acestora, unde interzicerea fumatului este adusă la cunoştinţa prin afişe sau semne corespunzătoare; 29. aprinderea de materiale inflamabile sau fumigene, tragerea de focuri de arma ori emiterea de semnale fonice sau luminoase, în afară de cele necesare navigaţiei; 30. efectuarea de probe a maşinilor cu punerea în mişcare a elicelor sau sbaturilor de către navele aflate în port legate la chei sau la ancora, în alte locuri decît cele special amenajate, fără autorizaţia căpităniei portului; 31. neprezentarea conducătorilor unei ambarcatiuni venite din apele străine, la căpitănia portului, pentru îndeplinirea formalităţilor de sosire, imediat după costarea în port; 32. staţionarea în port a unei nave mai mult de 24 ore după primirea actelor de plecare, fără a se depune din nou actele la căpitănia portului; 33. nesemnalizarea sau semnalizarea cu lumini nereglementare a navelor sau ambarcatiunilor în stationare sau în mars; 34. molarea-dezlegarea navelor remorcate înainte de a fi puse în siguranţa; 35. aruncarea de către nave de balast, pietre, zgura şi alte asemenea materiale în port, rada, iernatic, canale navigabile sau în alte locuri sau condiţii decît cele stabilite de căpitănia portului; 36. nerespectarea dispoziţiilor cuprinse în "avizele către navigatori" comunicate sau afişate; 37. neasigurarea de către comandanti, conducatori sau cirmaci a serviciului de paza şi siguranţa – de garda – la bordul navelor respective; 38. organizarea de plaje, serbari nautice, curse de inot sau alte manifestatii sportive pe apa, fără permisiunea organelor portuare, precum şi nerespectarea măsurilor indicate de căpitănia portului pentru prevenirea accidentelor; 39. neintretinerea în stare corespunzătoare a mijloacelor de legare a navelor la mal; 40. executarea de sondaje pentru determinarea adîncimii, temperaturii sau gradului de salinitate a apei, fără autorizaţia Direcţiei generale a navigaţiei civile, în alte scopuri decît cele necesare navigaţiei sau întreţinerii şi efectuării lucrărilor hidrotehnice; 41. încărcarea, descărcarea sau transbordarea de mărfuri, materiale sau persoane, înainte ca nava sa fi obţinut libera practica, permisul de acostare, precum şi efectuarea acestor operaţiuni la alte dane decît cele indicate de organele în drept ale portului; 42. depozitarea sau mutarea materialelor sau mărfurilor, în şi din incinta portului şi bazinelor, de către unităţi, întreprinderi sau de conducătorii de nave, fără autorizaţia căpităniei portului şi fără respectarea normelor de încărcare a platformelor şi magaziilor;43. alaturarea, fără permis special, a unor nave sau ambarcatiuni la o nava sosita în port, înainte ca aceasta sa fi obţinut libera practica, cu excepţia remorcherelor de manevra, a navelor care transporta piloti speciali şi în cazuri de forta majoră; 44. degradarea malurilor, instalaţiilor sau a lucrărilor hidrotehnice prin extragerea de pietriş, nisip, pămînt, lemne şi alte materiale asemănătoare, precum şi taierea arborilor din aceste locuri; 45. pierderea din neglijenţa a actelor de bord; 46. refuzul comandantilor, conducătorilor, cirmacilor sau membrilor echipajelor navelor, de a se ajuta reciproc la manevre, atunci cînd siguranţa unei nave impune aceasta; 47. fapta conducătorului de nava care, fiind obligat în caz de forta majoră, sa debarce pe mal sau coasta o parte din incarcatura, nu anunta imediat pichetul de graniceri sau căpitănia portului; 48. permiterea, de către administraţia punctului sau bazinului de petrol, a intrării în zona petroliera a mijloacelor de transport rutier ce produc scîntei, fără a avea site de esapament şi în stare necorespunzătoare din punct de vedere tehnic; 49. intrarea locomotivelor în zona petroliera a porturilor; 50 lipsa sitelor la coşurile navelor sau actionarea tirajului la navele aflate în zona petroliera; 51. intrarea salupelor în bazinul de petrol; 52. aruncarea de cîrpe imbibate cu produse petroliere pe puntea navei sau pe terenul zonei petroliere sau spalarea cu benzina a hainelor sau a altor obiecte în zona petroliera; 53. neexecutarea, în termenele stabilite, a lucrărilor sau operaţiunilor cerute de căpitănia portului din necesitatea de a asigura securitatea navelor aflate în navigaţie sau legate la chei;54. nementinerea în buna stare de exploatare şi etanseitate a tubulaturii aeriene şi a instalaţiei de încărcare a navelor cu produse petroliere; 55. manipularea necorespunzătoare a tuburilor flexibile, de pe urma căreia ar rezultă scurgeri de produse petroliere pe sol sau în apa; 56. refuzul persoanelor care lucrează obişnuit în porturi, pe maluri şi apele naţionale, de a da ajutor în caz de incendiu, inundaţii sau în oricare alt caz de pericol, la cererea organelor căpităniei portului; 57. punerea în imposibilitate de manevra a navelor maritime prin scoaterea din funcţiune a aparatului motor, fără autorizarea prealabilă a căpităniei portului; 58. neanuntarea, la căpitănia portului, a deteriorării ori deplasarii mijloacelor de semnalizare plutitoare sau de la uscat necesare navigaţiei, de către comandanti, conducatori sau cirmaci; 59. nerespectarea regulilor de navigaţie privind pescajul, viteza, compunerea convoiului, trecerea pe sub poduri sau staţionarea pe canale navigabile; 60. neînscrierea pe nave, în locurile indicate, a numărului maxim de călători stabilit a se transporta, precum şi neînscrierea pe navele ce executa treceri, a tonajului maxim, a numărului de autovehicule sau animale mari pe care le pot transporta. 61. aprinderea focurilor deschise în apropierea depozitelor de mărfuri, unde interzicerea acestora este adusă la cunoştinţa; 62. admiterea şederii la bord a unei persoane străine de echipaj, fără aprobarea căpităniei portului; 63. legarea în aceeaşi dana a mai mult de doua nave care executa operaţiuni de încărcare, descărcare sau transbordare de mărfuri în afară limitelor portului, în locuri unde navigaţia poate fi stingherita; 64. începerea dezmembrarii navelor fără autorizaţia căpităniei portului, neterminarea lucrărilor de dezmembrare în termenul stabilit cu căpitănia portului, necuratirea termenului de materialele rezultate din dezmembrarea navei, precum şi executarea acestor operaţiuni în alte locuri decît cele stabilite de căpitănia portului; 65. nerestabilirea în timp util de la sesizarea căpităniei portului, a mijloacelor de semnalizare a senalului navigabil, plutitoare şi de uscat, de zi şi de noapte; 66. depozitarea mărfurilor periculoase sau vătămătoare în alte locuri decît cele indicate de organele în drept; 67. începerea lucrărilor de construcţii, reconstructii, transformări şi reparaţii capitale ale navelor, scoaterea sau introducerea de maşini, motoare şi clădiri la bordul navelor, lansarea la apa şi ridicarea pe cala sau pe uscat a navelor, fără autorizarea prealabilă a căpităniei portului, sau efectuarea acestor lucrări în alte locuri decît cele indicate de acest organ; 68. nedepunerea în termenul stabilit de căpitănia portului a actelor necesare pentru înmatricularea navelor şi ambarcatiunilor; 69. părăsirea portului fără permisul de plecare şi actele de bord sau navigarea fără actele de bord sau cu acte de bord expirate, precum şi lipsa rolurilor de incendiu, abandon şi gaura de apa; 70. intrarea, ieşirea sau trecerea navelor în şi prin faţa portului sau trecerea pe lîngă nave care efectuează diverese lucrări – de salvare, ranfluare, hidrotehnice etc. – sau operaţiuni de încărcare-descărcare, alimbare etc., fără a micşora din timp viteza; 71. nerespectarea de către conducătorii de nave a dispoziţiilor date de căpitănia portului cu privire la introducerea şi parcarea navelor în locurile stabilite pentru iernatic şi neluarea de către comandantii iernaticelor şi conducătorii de nave a măsurilor de paza, securitate şi tăiere a ghetii în jurul navelor pe durata iernaticului; 72. nerespectarea regulilor de navigaţie la trecerea prin ecluze şi stavilare;73. ancorarea sau graparea ancorei sau lanturilor în locurile unde sînt instalate semnale de interzicere a ancorarii, cu excepţia cazurilor de forta majoră; 74. nerespectarea dispoziţiilor regulamentare privind întîlnirea şi depăşirea navelor; 75. taierea drumului unei nave sau împiedicarea navigaţiei normale; 76. neanuntarea căpităniei portului, de către comandantii de nave sau de către administraţia zonei petroliere asupra scurgerilor din nave sau din conductele terestre; 77. încărcarea sau depozitarea produselor petroliere ambalate la alte dane sau în alte locuri decît cele stabilite pentru aceasta; 78. efectuarea de reparaţii la nave în zona petroliera, fără aprobarea căpităniei portului; 79. exploatarea navelor avînd la bord un număr insuficient de extinctoare sau cu o instalatie de stins incendiul necorespunzătoare; 80. navigarea cu o nava care nu este dotată cu mijloacele de semnalizare fonice şi optice regulamentare, sau cu aceste mijloace defecte; 81. navigarea unei nave fără să aibă la bord materialele necesare menţinerii siguranţei navei, precum şi fără mijloacele de salvare prevăzute în actele de bord; 82. nebalizarea locului unde s-a scufundat un obiect de la bord sau din incarcatura navei, care prezintă pericol pentru navigaţie; 83. neexecutarea de către comandantii de nave a dispoziţiilor căpităniei portului cu privire la schimbarea locului de acostare sau ancorare a navei sau la efectuarea altei manevre necesare; 84. remorcarea unui convoi cu un tonaj mai mare decît puterea de tracţiune a navei care remorcheaza, luarea la remorca a unui număr mai mare de nave decît cel stabilit prin regulamentul de navigaţie pentru sectorul respectiv şi efectuarea de remorcaje de către nave sau ambarcatiuni care nu au acest drept; 85. utilizarea la bord, în funcţii care necesita o calificare specială, de persoane care nu poseda brevetul sau certificatul de capacitate respectiv; 86. refuzul de a se permite organelor căpităniei portului vizarea navelor, magaziilor, hambarelor şi stabilimentelor aflate în zona portului, pentru control şi cercetări; 87. executarea de manevre fără pilot la bord, precum şi navigarea fără pilot sau refuzul de a lua pilot acolo unde pilotajul este obligatoriu; 88. efectuarea, fără autorizaţia organelor în drept, de lucrări de orice fel, în porturi şi pe o distanta de 30 m de la marginea zonei maritime sau fluviale, precum şi săparea de gropi, santuri, canale sau executarea de instalaţii de-a lungul caii de halaj; 89. executarea de lucrări cu sudura de orice fel în zona petroliera, fără aprobarea căpităniei portului; 90. încărcarea navelor peste limitele stabilite în actele de bord sau depăşirea marcii de francbord corespunzătoare anotimpului respectiv; 91. extragerea din apele navigabile, porturi, rade şi plaje, de pietriş, nisip şi alte asemenea materiale, fără aprobarea Direcţiei generale a navigaţiei civile şi autorizaţia căpităniei portului; 92. staţionarea sau ancorarea unei nave într-o trecere ingusta sau într-o curba brusca ori în apropierea navelor care transporta materii periculoase; 93. nerespectarea de către comandanti a prevederilor din actele de bord cu privire la numărul maxim de persoane admis a se transporta de către navele de pasageri; 94. instalarea mijloacelor de semnalizare plutitoare şi costiere a cablurilor subacvatice, fără aporbarea organelor competente, precum şi nesemnalizarea oricărui obstacol aflat în senalul navigabil, care constituie pericol pentru siguranţa navigaţiei; 95. executarea operaţiunilor de degazare sau spalare a tancurilor în alte locuri decît cele fixate de căpitănia portului, precum şi introducerea, fără autorizaţia căpităniei portului, a tancurilor nedegazate în bazine; 96. menţinerea în continuare în folosinţă a unei nave ce a fost clasata ca epava sau casată; 97. navigarea cu un echipaj mai mic decît cel stabilit pentru siguranţa navei, precum şi lipsa de la bordul navelor aflate în stationare a echipajului necesar efectuării unor eventuale manevre; 98. folosirea de către nave a telegrafiei fără fir în raza portului sau în rada, cu excepţia celor aflate în pericol în rada; 99. staţionarea navelor încărcate cu materiale periculoase sub poduri, precum şi acostarea sau ancorarea acestora în apropierea navelor în stationare, a căilor ferate sau a clădirilor de pe maluri; 100. exploatarea în continuare a clădirilor, buteliilor de aer şi a recipienţilor sub presiune, după expirarea valabilităţii timbrului, fără aprobarea căpităniei portului; 101. poluarea apelor marii de către alte nave decît cele stabilite prin Decretul nr. 887/1967 sau poluarea de către nave a apelor interioare, cu hidrocarburi, amestecuri de hidrocarburi sau reziduuri ale acestora, precum şi cu produse chimice, afară de cazul cînd aceasta a fost facuta pentru a garanta securitatea navigaţiei sau în scopul evitării unei avarii la nava sau la incarcatura.
 + 
Secţiunea IIContravenţii săvîrşite în domeniul de activitate al Direcţiei generale a navigaţiei civile – NAVROM + 
Articolul 11Constituie contravenţie la normele privind transportul pe apele naţionale şi teritoriale în domeniul de activitate al Direcţiei generale a navigaţiei civile – Navrom – următoarele fapte: 1. urcarea sau coborirea bagajelor prin alte locuri decît cele indicate de organele Navrom; 2. călătoria în alte locuri sau spaţii ale navei decît cele rezervate călătorilor, potrivit afisajului sau indicaţiilor date de echipaj; 3. călătoria, fără plata diferenţei, într-o clasa superioară aceleia pentru care călătorul poseda legitimatia de călătorie; 4. urcarea în nava de călători fără încuviinţarea organului Navrom sau refuzul de a cobori la invitaţia acestuia; 5. transportarea de bagaje supuse taxarii, fără documente de transport şi fără chitarea taxelor legale corespunzătoare; 6. declararea inexactă cu privire la natura bagajelor predate la transport, în scopul sustragerii de la plata taxelor tarifare sau pentru eludarea restrictiilor ori interdictiilor de transport; 7. vinderea sau cumpărarea unei legitimatii de călătorie în alte locuri sau de alte persoane decît cele stabilite – casa de bilete, birouri de voiaj, organe de taxare; 8. murdarirea de către călători a cabinelor şi a celorlalte încăperi ale navei, precum şi deteriorarea din neglijenţa sau neatentie a mobilierului sau instalaţiilor navei, sau din garile maritime sau fluviale; 9. călătoria pe navele rapide cu aripi portante fără plata suplimentelor de viteza şi loc; 10. transportul în compartimentele navei pentru călători al vietatilor interzise prin dispoziţii tarifare şi al bagajelor care nu îndeplinesc condiţiile fixate pe tarife; 11. exercitarea comerţului ambulant pe nave şi în porturi, fără autorizaţie eliberata de organele de stat competente; 12. lipirea de afişe pe nave sau în incinta garilor maritime şi fluviale fără autorizarea specială prealabilă, eliberata de organele Ministerului Transporturilor; 13. lăsarea liberă a animalelor pe bordul navelor; 14. călătoria fără legitimatie de călătorie, sau cu legitimatie nevalabila; 15. călătoria oricărei persoane, inclusiv a personalului Navrom în afară atribuţiilor de serviciu, pe navele care transporta marfa, remorchere, slepuri, salvatoare şi alte nave nedestinate transportului de călători; 16. transportul cu navele de călători al obiectelor caustice sau rau mirositoare; 17. transportul cu navele de călători şi mărfuri ca slepuri, ceamuri, remorchere şi altele, al materialelor explozive sau inflamabile, fără autorizarea organelor Navrom competente, potrivit reglementărilor în vigoare; 18. transportul mărfurilor – indiferent de felul expeditiei – , precum şi remorcarea navelor fără întocmirea documentelor de transport – scrisori de trasura.
 + 
Articolul 12Contravenţiile prevăzute la art. 10 şi 11 se sancţionează după cum urmează: a) cu amendă de la 50 la 100 lei, cele de la art. 11 pct. 1- 8; b) cu amendă de la 50 la 150 lei, cele de la art. 10 pct. 1-10 c) cu amendă de la 100 la 150 lei, cele de la art. 11 pct. 9-13; d) cu amendă de la 150 la 250 lei, cele de la art. 11 pct. 14-16; e) cu amendă de la 150 la 300 lei, cele de la art. 10 pct. 11-28; f) cu amendă de la 250 la 300 lei, cele de la art. 11 pct. 17 şi 18; g) cu amendă de la 300 la 600 lei, cele de la art. 10 pct. 29-56; h) cu amendă de la 600 la 1.000 lei, cele de la art. 10 pct. 57-82; i) cu amendă de la 1.000 la 2.000 lei, cele de la art. 10 pct. 83-92; j) cu amendă de la 2.000 la 3.000lei, cele de la art. 10 pct. 93-101.
 + 
Articolul 13Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor prevăzute în prezentul capitol se fac de către ofiţerii de port, capitanii de port, inspectorii de navigaţie, precum şi de alţi angajaţi împuterniciţi în acest scop, pentru domeniul de activitate propriu, de către Inspectoratul de navigaţie civilă sau de Direcţia generală a navigaţiei civile din Ministerul Transporturilor. Odată cu constatarea contravenţiilor, agenţii constatatori prevăzuţi la alin. 1 aplica şi sancţiunea, stabilesc despăgubirile civile pe baza tarifelor legale în vigoare şi dispun confiscarea, atunci cînd este cazul, comunicînd contravenientului procesul-verbal încheiat şi înştiinţarea de plată.
 + 
Capitolul 4Stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele privind folosirea şi menţinerea în buna stare a drumurilor naţionale.  + 
Articolul 14Constituie contravenţie la normele legale privind folosirea şi menţinerea în buna stare a drumurilor naţionale, a pădurilor, podetelor şi lucrărilor hidrotehnice aferente drumurilor naţionale, următoarele fapte: 1. circulaţia autovehiculelor şi a vehiculelor cu tracţiune animala pe acostamentele, taluzurile, şanţurile şi zonele laterale ale drumurilor naţionale; Acostamentele vor putea fi folosite numai pentru stationari. Zonele laterale vor putea fi folosite pentru circulaţia autovehiculelor şi a vehiculelor cu tracţiune animala în cazuri de forta majoră – ca inzapeziri, inundaţii, lucrări de amenajare şi alte împrejurări asemănătoare – însă numai pe portiunile indicate de organele care administrează drumul. Zonele laterale vor putea fi folosite pentru circulaţia cu vehicule cu tracţiune animala atunci cînd administraţia drumurilor le afectează în mod special acestei circulatii, pentru a proteja sau degaja drumurile modernizate şi de mare trafic; 2. pătrunderea sau circulaţia pe portiunile drumurilor naţionale care sînt marcate sau declarate public de organele drumurilor naţionale prin semne, table indicatoare, semnale, comunicări, instiintari, anuntare verbală, presa, ca fiind închise circulaţiei sau accesibile unei circulatii cu tonaj sau frecventa limitată, precum şi în caz de inundaţii, prabusiri, distrugeri şi alte cazuri asemănătoare; 3. circulaţia autopvehiculelor sau vehiculelor cu tracţiune animala cu incarcatura de materiale care prin modul lor de aşezare sau remorcare ar putea produce degradarea drumului, precum şi tirirea pe drum a oricăror obiecte care-l pot degrada; 4. intrarea autovehiculelor sau vehiculelor cu tracţiune animala pe drumurile naţionale de pe alte cai decît de pe drumurile clasificate, sau prin alte locuri decît drumurile, rampele de acces şi podetele de ieşire de la gospodăriile situate de o parte şi de alta a drumurilor naţionale; 5. conducerea sau lăsarea animalelor peste şanţurile şi taluzurile drumurilor naţionale, afară de cazul cînd trecerea se face prin locuri anume destinate sau pe podeţe ori rampe de acces special construite în acest scop; 6. spalarea şi curăţirea maşinilor, scurgerea sau evacurarea combustibilului şi lubrifiantilor pe platforma drumurilor naţionale şi pe locurile de parcare; 7. murdarirea platformei drumurilor naţionale, precum şi depozitarea de materiale, obiecte, gunoaie, paie ori altele asemenea pe platforma, taluzurile, şanţurile şi zonele drumurilor naţionale; 8. pasunatul vitelor, fără aprobare, pe taluzurile, şanţurile şi zonele drumurilor naţionale; 9. recoltarea ierbii şi culegerea fructelor sau frunzelor din plantaţiile de pe drumuri, taluzuri ori zone fără aprobare; 10. nerecoltarea ierbii la termenele stabilite de administraţia drumurilor sau lăsarea de maracini şi buruieni după recoltarea pe terenurile adjudecate în acest scop; 11. aprinderea focului pe partea carosabilă a drumului, în santuri şi zone, sub pomi sau în marginea perdelelor de protecţie; 12. aşezarea de firme, reclame sau pancarte pe platforma drumurilor naţionale, pe cantoane şi pe orice alte construcţii sau lucrări aferente drumurilor, precum şi în zonele de siguranţă a drumurilor; 13. aşezarea de panouri publicitare pe fişa de teren cuprinsă între limita zonei de siguranţă şi o distanta de 25 m masurata din axa drumului, fără autorizarea organului care administrează drumul;14. cultivarea de plantaţii sau alte culturi care depăşesc 2,50 m înălţime, pînă la o distanta de 25 m de la axa drumului; 15. executarea, fără aprobare, de construcţii şi instalaţii care depăşesc 2,50 m înălţime pînă la distanta de 25 m de la axa drumului, precum şi executarea acestora cu încălcarea instrucţiunilor emise de Direcţia generală a drumurilor din Ministerul Transporturilor, privitoare la reglementarea executării de construcţii şi instalaţii în acest spaţiu de protecţie, siguranţa şi dezvoltare a drumurilor naţionale. Se exceptează portiunile din drumurile naţionale în traversarea localităţilor, care sînt clasificate străzi, numai în perimetrul cladit al localităţii; 16. executarea, fără autorizaţie, de săpături în platformele, şanţurile sau zonele drumurilor naţionale; 17. circulaţia pe drumurile cu imbracaminti bituminoase a autovehiculelor fără bandaje elastice sau a vehiculelor cu tracţiune animala cu bandaje neelastice mai inguste de 5 cm; 18. îndrumarea scurgerii apelor industriale insalubre spre şanţurile drumurilor naţionale, precum şi executarea de lucrări sau baraje care să împiedice scurgerea apelor pe şanţurile drumurilor naţionale sau care să producă inundarea platformei; 19. nerespectarea şi degradarea totală sau parţială din culpa a barierelor sau semnelor de avertizare de la punctele de lucru şi santiere; 20. executarea fără autorizaţie, a oricăror lucrări, instalaţii terestre, aeriene sau subterane, construcţii, linii de decovil, împrejmuiri, conducte de orice fel, fîntîni, plantaţii şi alte asemenea amenajări pe drumurile naţionale, în traversarea drumurilor naţionale sau în zonele acestor drumuri; 21. construirea, fără autorizaţie, de cai ferate de orice fel şi accesorii ale acestora pe platforma, rigolele sau în zonele drumurilor naţionale; 22. racordarea fără autorizaţie, a canalelor de scurgere a apelor industriale la şanţurile drumurilor naţionale. 23. racordarea, fără autorizaţie, la drumurile naţionale, a drumurilor judeţene şi comunale, precum şi a drumurilor de interes agricol, forestier ori industrial; 24. modificarea, fără autorizaţie, a instalaţiilor sau construcţiilor executate în limitele zonelor drumurilor naţionale sau în traversarea acestor drumuri; 25. nerespectarea instrucţiunilor tehnice întocmite de administraţia drumurilor naţionale, cu privire la modul de construire a podetelor de acces la drumurile naţionale; 26. circulaţia autovehiculelor cu roti dintate sau senilate şi fără bandaje de protecţie, pe partea carosabilă, acostamente, santuri şi taluzuri. Fac excepţie numai autovehiculele senilate ale Ministerului Forţelor Armate, în cazul cînd nu exista posibilitatea evitării drumurilor asfaltate; 27. defrişarea sau taierea arborilor, arbustilor sau pomilor aflaţi pe zonele drumurilor naţionale sau făcînd parte din perdelele de protecţie ale acestor drumuri, ori taierea crengilor, chiar dacă sînt uscate. Se exceptează taierea crengilor care ajung sa împiedice buna funcţionare a cablurilor şi instalaţiilor aeriene electrice şi de telecomunicaţii, care va putea fi facuta şi de organele care administrează aceste instalaţii, însă cu respectarea instrucţiunilor tehnice elaborate de Direcţia generală a drumurilor din Ministerul Transporturilor. 28. degradarea totală sau parţială, din culpa, a platformei, santurilor, taluzurilor sau accesoriilor drumului (stîlpi de dirijare, borne apararoata, indicatoare de circulaţie, marcaj orizontal, indicatori kilometrici şi hectometrici, parapete, panouri parazapezi, plantaţii de zona, de la locurile de parcare, în jurul fîntînilor, perdele de protecţie şi consolidări), a lucrărilor de apărare a malurilor şi zidurilor de sprijin, drenajelor, podurilor, podetelor şi a altor lucrări aflate pe drumuri sau în alte locuri dar în intersul drumurilor, precum şi a materialelor de construcţii necesare acestor drumuri; 29. folosirea spargheturilor de la poduri şi podeţe pentru spalatul rufelor sau pescuit; 30. aruncarea de gunoaie sub poduri, podeţe sau alte lucrări de pe drumurile naţionale; 31. infundarea podurilor sau podetelor; 32. aruncarea materialelor inflamabile, precum şi aprinderea focurilor pe poduri sau podeţe de lemn, ori sub ele, cînd exista pericol de incendiere; 33. trecerea peste podurile şi podetele de lemn, a compresoarelor cu aburi, a bucătăriilor de campanie, a locomobilelor sau a altor vehicule pe care exista focare cu coşuri deschise, fără apărători contra scinteilor şi dispozitive de siguranţă împotriva caderii jeraticului; 34. trecerea pe poduri şi podeţe a autovehiculelor sau vehiculelor cu tracţiune animala cu tonaje care depăşesc pe cele înscrise pe indicatorarele de restrictie; 35. executarea în apropiere de poduri sau podeţe a unor lucrări hidrotehnice sau de exploatare, care ar pune în pericol integritatea podurilor, podetelor sau accesoriilor acestora; 36. montarea, fără autorizaţie, de conducte de orice fel pe infrastructura podurilor, ori instalarea, fără autorizaţie, de conducte subterane sau aeriene în amplasamentele podurilor sua în imediata apropiere a acesotra.
 + 
Articolul 15Autorizaţiile prevăzute la art. 14 pct. 21 se elaborează de Direcţia generală a drumurilor din Ministerul Transporturilor. Autorizaţiile prevăzute la art. 14 pct. 16, 20, 22, 23, 24 şi 36 se eliberează de direcţiile regionale de drumuri naţionale. Aprobările prevăzute la art. 14 pct. 8, 9 şi 10 se dau de direcţiile regionale de drumuri naţionale sau de organele imediat subordonate acestora, împuternicite de Direcţia generală a drumurilor din Ministerul Transporturilor.
 + 
Articolul 16Construirea de cai ferate prin traversarea drumurilor naţionale se poate face numai pe bază de convenţii, pentru fiecare caz în parte, încheiate între Direcţia generală a drumurilor din Ministerul Transporturilor şi administraţia caii ferate respective. Convenţiile vor cuprinde condiţiile de construire şi de folosire a traversarilor. Pentru construirea şi instalarea liniilor de tramvaie şi troleibuze pe portiunile de drumuri naţionale aflate în traversarea oraşelor, se vor încheia convenţii pentru fiecare caz în parte, între comitetele executive ale consiliilor populare respective şi Direcţia generală a drumurilor din Ministerul Transporturilor.
 + 
Articolul 17Contravenţiile prevăzute la art. 14 se sancţionează după cum urmează: a) cu amendă de la 50 la 150 lei, cele de la pct. 1-10, 29 şi 30; b) cu amendă de la 100 la 250 lei, cele de la pct. 11-13 şi 31-34; c) cu amendă de la 200 la 500 lei, cele de la pct. 14-19, 35 şi 36; d) cu amendă de la 300 la 500 lei, cele de la pct. 20-28.
 + 
Articolul 18Despăgubirile civile ce urmează a fi acordate pentru pagubele materiale produse prin contravenţiile din prezentul capitol sînt cele stabilite prin tariful prevăzut în anexa. Demolarea, demontarea sau oprirea lucrărilor, clădirilor, instalaţiilor şi depozitelor construite în zona drumurilor naţionale cu nerespectarea prevederilor din prezentul capitol se va face potrivit art. 581 din codul de procedura civilă.
 + 
Articolul 19Constatarea contravenţiilor prevăzute în prezentul capitol se face de ofiţerii şi subofiterii de militie, de şefii de district, maistrii de drumuri (picheri) şi cantonieri, precum şi de angajaţi împuterniciţi în acest scop de Direcţia generală a drumurilor din Ministerul Transporturilor sau de direcţiile regionale de drumuri naţionale. Angajaţii împuterniciţi de Direcţia generală a drumurilor din Ministerul Transporturilor şi de către direcţiile regionale de drumuri naţionale, odată cu constatarea contravenţiilor aplica şi sancţiunea, stabilesc despăgubirile civile pe bază de tarif şi dispun confiscarea, cînd este cazul, comunicînd contravenientului procesul-verbal încheiat şi înştiinţarea de plată. Procesele verbale de constatare a contravenţiei încheiate de şefii de district, maistrii de drumuri şi cantonieri, se trimit şefului secţiei din care face parte angajatul respectiv, care aplica sancţiunea, stabileşte despăgubirile pe bază de tarif şi dispune în ceea ce priveşte măsura confiscării prin rezoluţie pusă pe procesul-verbal, după care procesul verbal şi înştiinţarea de plată se comunică contravenientului.
 + 
Capitolul 5Dispoziţii comune  + 
Articolul 20Sancţiunea aplicată pentru contravenţiile prevăzute în prezenta hotărîre, săvîrşite de angajaţi din sectoarele de activitate ale Ministerului Transporturilor, nu inlatura posibilitatea de a li se aplică şi sancţiuni disciplinare.
 + 
Articolul 21În cazul cînd, prin săvîrşirea contravenţiei, unele bunuri sînt distruse numai parţial şi pot fi refăcute sau se refac în mod natural, agenţii care constata contravenita vor menţiona proporţia distrugerii sau degradării, pentru ca despăgubirea să fie calculată în mod corespunzător faţă de tarif.
 + 
Articolul 22Împotriva procesului verbal de constatare a contravenţiei şi sancţiunii aplicate se poate face plîngere în termen de 15 zile de la comunicare. Plîngerea, însoţită de copia procesului-verbal de constatare a contravenţiei, se depune la organul din care face parte agentul constatator. În cazul contravenţiilor prevăzute în art. 2, 7, 10 pct. 1-82, art. 11 şi 14, plîngerea se soluţionează de către conducătorul organului din care face parte agentul constatator sau de către un alt angajat ierarhic superior agentului constatator, împuternicit de conducătorul acestui organ. În cazul contravenţiilor prevăzute în art. 10 pct. 83-101, precum şi în cazul cînd despăgubirea stabilită pe bază de tarif ori valoarea lucrărilor confiscate depăşeşte 1.000 lei, plîngerea se soluţionează de judecătoria în a carei raza teritorială s-a savirsit contravenţia.
 + 
Articolul 23În măsura în care prezenta hotărîre nu dispune, contravenţiilor prevăzute în cuprinsul ei le sînt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor. PreşedinteleConsiliului de Miniştri,ION GHEORGHE MAURER                                   TARIF    de evaluare a despăgubirilor ce se plătesc pentru pagubele provocate de  contravenienti la normele privind folosirea şi mentionerea în buna stare a                             drumurilor naţionale

       
  Nr. crt. Denumirea obiectului sau lucrării Valoarea în lei
  1. Distrugerea unei borne apărăroată din beton 60
  2. Distrugerea unui stîlp de dirijare din material plastic 150
  3. Distrugerea unei plăcuţe reflectorizante la stîlpii de dirijare 50
  4. Distrugerea unei plăcuţe reflectorizante la parapet, zid sprijin 80
  5. Distrugerea unui ml parapet din stîlpi şi lise de beton armat 150
  6. Distrugerea unui ml parapet tip greu din zidărie 300
  7. Distrugerea unui panou parazăpezi metalic 400
  8. Distrugerea unui panou parazăpezi din lemn 150
  9. Distrugerea unui stîlp beton armat pentru indicatoare de circulaţie 250
  10. Distrugerea unui stîlp din ţeavă pentru indicatoare de circulaţie 200
  11. Distrugerea unui ml parapet beton armat la poduri 500
  12. Distrugerea unui ml parapet metalic la poduri 700
  13. Distrugerea unui ml parapet lemn la poduri 150
  14. Distrugerea unui ml parapet zidărie sau piatră la poduri 600
  15. Distrugerea unui indicator kilometric 500
  16. Distrugerea postamentului la indicatorul kilometric 200
  17. Distrugerea unui indicator hectometric 100
  18. Distrugerea unui mc zid de sprijin din beton sau zid piatră 400
  19. Distrugerea unui mp pereu de piatră cu mortar 100
  20. Distrugerea unui mp pereu din beton sau dale prefabricate 120
  21. Distrugerea unui timpan la podeţ de şosea 500
  22. Distrugerea unui timpan la podeţ lateral 200
  23. Degradarea unui mp îmbrăcăminte asfaltică 250
  24. Degradarea unui mp îmbrăcăminte beton de ciment 500
  25. Degradarea unui mp îmbrăcăminte piatră cioplită 200
  26. Degradarea unui mp macadam 60
  27. Degradarea unui mp împietruire cu pietriş balast sau piatră spartă 40
  28. Degradarea unui mp acostament neîmpietruit 25
  29. Degradarea unui mp taluz brăzduit sau înierbat 50
  30. Degradarea unui mp taluz neînierbat 25
  31. Degradarea unui ml cu marcaj orizontal cu microbile 50
  32. Degradarea unui ml marcaj orizontal fără microbile 30
  33. Distrugerea unui mp tîmplărie la cantoane 250
  34. Distrugerea unui mp învelitoare din ţiglă 100
  35. Distrugerea unui mp învelitoare din tablă 120
  36. Distrugerea unui mp învelitoare din carton asfaltat 50
  37. Distrugerea unui ml împrejmuire din elemente prefabricate 300
  38. Distrugerea unui ml împrejmuire din lemn 180
  39. Distrugerea unei bănci la locurile de parcare 1.000
  40. Distrugerea unui coş pentru hîrtii la locurile de parcare 300
  41. Distrugerea unui vas pentru flori din beton la locurile de parcare 600
  42. Distrugerea unui vas pentru flori mozaicat la locurile de parcare 1.500
     
         
  Nr. crt. Denumirea obiectului sau lucrării Esenţa
  foioase lei răşinoase lei
    Distrugerea unui arbore sau pom fructifer, avînd diametrul (măsurat la cioată):    
  43. pînă la 4 cm 6 8
  44. de la 5 la 8 cm 8 13
  45. de la 9 la 12 cm 18 29
  46. de la 13 la 16 cm 27 53
  47. de la 17 la 20 cm 33 83
  48. de la 21 la 24 cm 55 122
  49. de la 25 la 28 cm 84 164
  50. de la 29 la 32 cm 118 233
  51. de la 33 la 36 cm 170 289
  52. de la 37 la 40 cm 215 352
  53. de la 41 la 44 cm 272 410
  54. de la 45 la 48 cm 355 487
  55. de la 49 la 52 cm 416 555
  56. de la 53 la 56 cm 511 637
  57. de la 57 la 60 cm 594 728
  58. de la 61 la 64 cm 668 856
  59. de la 65 la 68 cm 793 913
  60. de la 69 la 72 cm 900 971
  61. de la 73 la 76 cm 934 1.120
  62. de la 76 la 80 cm 1.117 1.250
  63. peste 80 cm 1.296 1.457

NOTĂ: Pentru virfuri şi crengi, pagubele se calculează după aceleaşi valori, luindu-se în considerare diametrul măsurat la capatul gros.

           
  Nr. crt. Denumirea obiectului sau lucrării Valoarea lei
  PFL + vopsit PFL + folie Aluminiu + folie
  64. Distrugerea unui indicator de circulaţie triunghiular L = 0,70 50 180 300
  65. Distrugerea unui indicator de circulaţie L = 0,90 triunghiular 80 250 400
  66. Distrugerea unui indicator de circulaţie rotund Φ = 0,60 75 250 400
  67. Distrugerea unui indicator de circulaţie rotund Φ = 0,80 100 300 500
  68. Distrugerea unui panou suplimentar la treceri de nivel 75 150 300
  69. Distrugerea unui indicator de presemnalizare 1,20 x 1,20 m 350 1.200 2.000
  70. Distrugerea unui indicator de localitate sau presemnalizare 1,20 x 0,80 200 800 1.500
  71. Distrugerea unui indicator de localitate 1,20 x 0,50 150 500 1.000
  72. Distrugere a unui indicator de localitate 1,00 x 0,50 120 400 800
  73. Distrugerea unui indicator de indicaţii diverse dreptunghiular sau pătrat 100 300 550
  74. Distrugerea unui indicator de orientare (săgeată) simplu 100 300 500
  75. Distrugerea unui indicator de orientare (săgeată) dublu 200 600 1.000
  76. Distrugerea unui semn suplimentar la indicatoare 30 80 120
  77. Distrugerea unui semn de identificare DN în localităţi (tablă vopsit) 50
  78. Distrugerea unui indicator de identificare "E" 50 150 300

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x