privind modificarea Hotărîrii Consiliului de Miniştri nr. 792/1960 pentru aplicarea Decretului nr. 221/1960 cu privire la executarea silită împotriva persoanelor fizice a plăţii impozitelor şi taxelor neachitate în termen şi a creanţelor băneşti ale organizaţiilor socialiste, precum şi cu privire la executarea confiscării
Consiliul de Miniştri al Republicii Socialiste România hotărăşte: +
Articolul IHotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 792/1960 pentru aplicarea Decretului nr. 221/1960 cu privire la executarea silită împotriva persoanelor fizice a plăţii impozitelor şi taxelor neachitate în termen şi a creanţelor băneşti ale organizaţiilor socialiste, precum şi cu privire la executarea confiscării, se modifica după cum urmează:1. Articolul 1 va avea următorul cuprins:"Art. 1. – Urmărirea silită a veniturilor şi a celorlalte bunuri ale persoanelor fizice, pentru realizarea impozitelor şi taxelor neachitate în termen a creanţelor băneşti ale organizaţiilor socialiste constatate prin titluri executorii, precum şi măsurile privind executarea confiscării, se aduc la îndeplinire de organele financiare de sector al municipiului Bucureşti, cele municipale, orăşeneşti şi comunale, de executorii judecătoreşti şi de executorii organizaţiilor socialiste creditoare."2. Articolul 2 va avea următorul cuprins:"Art. 2. – Organele financiare de sector al municipiului Bucureşti, cele municipale, orăşeneşti şi comunale îşi aduc la îndeplinire sarcinile privind executarea silită prin inspectori, agenţi fiscali şi alţi angajaţi delegaţi să facă încasări, precum şi prin incasatori plătiţi cu remiza din încasări."3. Articolul 8 va avea următorul cuprins:"Art. 8. – Obiectele din metale sau pietre preţioase, mijloacele de plată străine şi titlurile de valoare interna vor fi depuse în 48 de ore la cea mai apropiată unitate a instituţiei bancare competente. Obiectele din metale sau pietre preţioase şi titlurile de valoare interna se vor păstra pînă la soluţionarea definitivă a pricinii. Mijloacele de plată străine pot fi valorificate de îndată, în cazul cînd instituţia bancară ar găsi necesar."4. La articolul 13 se modifica alineatele 1, 3 şi 6 după cum urmează:a) alineatul 1 va avea următorul cuprins: … "În procesele în care s-au recunoscut ori s-au acordat drepturi de orice fel statului sau organizaţiilor socialiste, dispozitivul hotărîrilor se comunică, în vederea executării, după cum urmează:1. organelor financiare, prevăzute la art. 3 al Decretului nr. 221/1960, din localitatea unde domiciliază debitorul pentru executările care sînt de competenţa acelor organe;2. organizaţiilor socialiste creditoare, în toate celelalte cazuri."b) alineatul 3 va avea următorul cuprins: … "Hotărîrile care condamna la amenzile menţionate la art. 3 al Decretului nr. 221/1960 şi, totodată, obliga la plata unor datorii care nu se executa de organele prevăzute de acel articol, se comunică şi organizaţiilor socialiste creditoare.”c) alineatul 6 va avea următorul cuprins: … "Actele prin care se aplică amenzile şi se stabilesc despăgubirile în materie de contravenţie se comunică de organele la care au rămas definitive acele acte."5. La articolul 15 se modifica alineatele 1 şi 3 după cum urmează:a) alineatul 1 va avea următorul cuprins: … "Organizaţiile socialiste creditoare sînt obligate ca, în termen de 5 zile de la primirea titlului executor, sa ceara organelor competente începerea executării, aratind, în cazul prevăzut la art. 22 alin. 4 din Decretul nr. 221/1960, dacă se face sau nu înştiinţare de plată.”b) alineatul 3 va avea următorul cuprins: … "Organele de executare prevăzute la art. 3 sînt obligate sa înceapă executarea în 3 zile, iar celelalte organe de executare, în 5 zile de la primirea cererii, formele de executare urmînd a fi efectuate din oficiu."6. Alineatul 1 al articolului 16 va avea următorul cuprins:"În cazul cînd debitorul nu poate fi identificat, organele de executare vor restitui titlurile executorii organizaţiilor socialiste creditoare în cel mult o luna de la primire".7. La articolul 18 se abroga alineatele 2, 3, 8 şi 12 şi se modifica alineatele 7 şi 11, după cum urmează:a) alineatul 7 va avea următorul cuprins: … "Termenul în care pot fi introduse contestaţii de către debitori ori terţul poprit este de 5 zile de la primirea comunicării sau înştiinţării prevăzute la alin. 1 şi 4. Cînd contestaţia priveşte măsuri luate de terţul poprit în cursul executării popririi, termenul curge de la data cînd debitorul a luat cunoştinţa de acele măsuri."b) alineatul 11 va avea următorul cuprins: … "Valoarea recipisei nu va putea fi încasată decît după expirarea termenului în care pot fi introduse contestaţii, iar în cazul în care s-au introdus contestaţii, după soluţionarea definitivă a acestora."8. Se introduce articolul 18^1, care va avea următorul cuprins:"Art. 18^1. – În cazul cînd urmărirea se poate face numai prin poprire, din pricina lipsei altor bunuri, partea din creanta care depăşeşte suma realizabila în timp de 10 ani se scoate din evidenta curenta şi se trece într-o evidenta separată.Partea din creanta care se menţine în evidenta curenta se stabileşte tinindu-se seama de venitul realizat în prima luna a perioadei respective.Readucerea în evidenta curenta a sumelor ce urmează a se realiza ulterior din partea din creanta trecută în evidenta separată se va face în condiţiile stabilite prin instrucţiunile ministrului finanţelor.Prevederile alineatelor precedente se aplică şi creanţelor ce se urmăresc prin reţineri conform codului muncii sau altor dispoziţii legale.Dacă, în cursul executării, debitorul dobîndeşte bunuri mobile sau imobile urmaribile, se readuce în evidenta curenta şi partea din creanta care se va realiza din valorificarea acestor bunuri.Dispoziţiile art. 67 se aplică în mod corespunzător."9. După articolul 18^1 se introduce titlul "Urmărirea veniturilor membrilor cooperativelor agricole de producţie", precum şi articolul 18^2, cu următorul cuprins:"Art. 18^2. – Retinerile de produse sau sume de bani, după caz, în condiţiile art. 14 din Decretul nr. 221/1960, se vor face la distribuirile de produse sau plăţile de sume de bani cuvenite debitorului, membru al unei cooperative agricole de producţie, ca retributie pentru munca prestată în cadrul acesteia.Sumele de bani reţinute se vor consemna la Casa de Economii şi Consemnaţiuni la dispoziţia organului de executare sau, în cazul cînd executarea se face de organele prevăzute la art. 2, se vor vărsa în conturile indicate de acestea. Produsele reţinute vor fi predate organului de executare pentru valorificarea lor în orice mod admis de lege."10. La articolul 22 se adauga un alineat final cu următorul cuprins:"Obiectele din metale sau pietre preţioase, mijloacele de plată străine şi titlurile de valoare interna se valorifica de instituţia bancară competenţa."11. La articolul 23 se modifica alineatul 2 şi se introduce un alineat final, după cum urmează:a) alineatul 2 va avea următorul cuprins: … "Organizaţia socialistă creditoare este obligată ca, în termen de 5 zile de la sesizare, conform art. 15, a executorului judecătoresc sau executorului propriu, sa comunice dacă voieşte sa preia bunurile urmărite, în contul creanţei."b) alineatul final va avea următorul cuprins: … "În cazul cînd creanta organizaţiei socialiste, care preia bunuri mobile nedivizibile, este mai mica decît valoarea bunurilor stabilită conform art. 25, se aplică în mod corespunzător şi dispoziţiile art. 39."12. Alineatul 5 al articolului 24 se abroga.13. Articolul 26 va avea următorul cuprins:"Art. 26. – Dacă valorificarea nu se poate face prin preluare sau vînzare directa, bunurile vandabile vor fi predate spre vînzare în comerţul socialist, după următoarele distincţii:– unităţilor comerţului de stat, bunurile provenite din municipii, sectoarele municipiului Bucureşti şi oraşe, unde funcţionează numai unităţi ale comerţului de stat;– unităţilor cooperativelor de consum, bunurile provenite din comune.În localităţile în care funcţionează atît unităţi ale comerţului de stat cît şi unităţi ale comerţului cooperatist, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene sau al municipiului Bucureşti, după caz, vor stabili prin care unităţi se va face valorificarea.Cînd împrejurările locale sau interesele unei mai bune valorificari o cer, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene sau al municipiului Bucureşti, după caz, pot stabili prin care anume unitate comercială din cuprinsul judeţului sau municipiului Bucureşti se va face valorificarea."14. Articolul 31 va avea următorul cuprins:"Art. 31. – Bunurile care nu au fost valorificate potrivit art. 23, 24 sau 26 se vînd la licitaţie.Licitaţia se va putea tine după 15 zile de la data scaderii preţului sau după 30 zile de la data predării bunurilor spre valorificare prin organizaţiile socialiste, în cazul cînd nu s-a obţinut acordul, potrivit alineatului ultim al art. 30, pentru scăderea preţului.Preţul de la care începe licitaţia este cel prevăzut la art. 25, redus cu 40%.Dacă nu s-a obţinut acest preţ, organul de executare va fixa un nou termen de licitaţie. Preţul de la care începe aceasta licitaţie este cel prevăzut la art. 25, redus cu 70%.În cazul în care bunurile nu au fost vîndute nici la acest preţ, organul de executare va fixa un al treilea termen de licitaţie la care va invita, prin organul lor ierarhic superior, unităţile de colectare a deşeurilor în obiectul cărora intra valorificarea bunurilor de felul acelora scoase la licitaţie. La aceasta licitaţie, bunurile se vînd la cel mai mare preţ oferit.Data şi ora licitaţiei vor fi aduse la cunoştinţa publică prin afişe puse în mod vizibil, cu cel puţin 5 zile înainte, la locul unde urmează a se tine. Acest loc se stabileşte de organul de executare.Licitaţia se tine în orice zi, între orele 7-20, de către organul de executare, care, dacă este necesar, va cere şi sprijinul organizaţiei socialiste creditoare.Rezultatul licitaţiei se constata prin procesul-verbal semnat de organul de executare şi de delegatul organizaţiei socialiste creditoare, cînd este de faţa."15. Articolul 32 va avea următorul cuprins:"Art. 32. – În cazul în care bunurile urmărite nu au fost preluate în condiţiile art. 22 lit. a, iar organul de executare considera ca ele nu vor putea fi valorificate nici în vreunul din modurile prevăzute la art. 22 lit. b şi c, el poate cere, cu acordul organizaţiei socialiste creditoare şi cel al unităţii comerciale socialiste prin care ar urma să se facă valorificarea, sa procedeze de la început la vînzarea acestor bunuri prin licitaţie, potrivit art. 31.În acest caz, licitaţia se va tine după 30 zile de la data cînd creditorul a refuzat sa preia bunurile în contul creanţei."16. Articolul 34 va avea următorul cuprins:"Art. 34. – Valorificarea va fi terminată, după caz:– în cel mult 90 zile de la primirea bunurilor de către unitatea comercială socialistă;– în cel mult 60 zile de la data începerii executării, cînd nu s-a folosit valorificarea directa sau vînzarea prin comerţul socialist."17. Se introduc articolele 34^1 şi 34^2 care vor avea următorul cuprins:"Art. 34^1. – Cumpărările făcute de organizaţiile socialiste în condiţiile prezentei hotărîri nu se considera achiziţii de la persoane fizice. Ele pot fi făcute numai cu aprobarea organului ierarhic superior în cazul în care achiziţia are caracter de investiţie.Art. 34^2. – Normele privind valorificarea prin unităţile comerţului socialist se vor stabili prin instrucţiunile ministrului comerţului interior."18. Articolul 35 va avea următorul cuprins:"Art. 35. – Bunurile imobile se valorifica în condiţiile art. 31 pct. II din Decretul nr. 221/1960, prin:a) preluare directa de către organizaţia socialistă creditoare în contul creanţei; … b) vînzare directa către organizaţii socialiste; … c) vînzare la licitaţie; … d) trecere în proprietatea statului prin predare, pe seama creanţei, comitetelor executive ale consiliilor populare, cînd urmărirea se face pentru creanţele statului şi ale organizaţiilor de stat; imobilele predate intră în administrarea directa a unităţilor administrativ-teritoriale respective." … 19. Alineatul 1 al articolului 37 va avea următorul cuprins:"Preţul de valorificare se fixează de organul de executare în conformitate cu dispoziţiile legale privind modul de stabilire a despăgubirilor pentru terenurile şi construcţiile care trec în proprietatea statului prin expropriere."20. Alineatul 2 al articolului 42 va avea următorul cuprins:"Organizaţia socialistă cumparatoare este obligată sa plătească preţul în termen de cel mult 60 zile de la încheierea vinzarii. După plata preţului, un exemplar al procesului-verbal se eliberează organizaţiei socialiste cumparatoare, ca titlu de dobîndire, pe baza căruia aceasta organizaţie va cere transcrierea sau intabularea, după caz."21. Alineatul 1 al articolului 43 va avea următorul cuprins:"Imobilele care nu s-au vîndut în condiţiile articolului precedent se scot în vînzare prin licitaţie în următoarele 15 zile."22. Articolul 44 va avea următorul cuprins:"Art. 44. – Preţul de la care începe licitaţia este cel prevăzut la art. 37 alin. 1, redus cu 20%.Dacă nu s-a obţinut acest preţ, se va fixa un nou termen de cel mult 30 zile, cînd licitaţia începe de la preţul prevăzut la art. 37 alin. 1, redus cu 30%.În cazul în care imobilul nu a fost vîndut nici la acest preţ, se va fixa un al treilea termen, de cel mult 30 zile, cînd imobilul poate fi vîndut la cel mai mare preţ oferit, dacă acesta prezintă suficient interes pentru realizarea creanţei puse în executare.Preţul se consemnează de cumpărător la Casa de Economii şi Consemnaţiuni la dispoziţia organului de executare, în cel mult 15 zile de la licitaţie.Cumpărătorii persoane fizice pot plati preţul şi în rate, în condiţiile stabilite prin instrucţiunile ministrului finanţelor. În acest caz, înainte de plată în întregime a preţului, cumpărătorii nu vor putea instraina imobilul, fără încuviinţarea organizaţiei creditoare."23. Articolul 45 va avea următorul cuprins:"Art. 45. – Organul de executare va întocmi un proces-verbal de licitaţie în care se va consemna rezultatul acesteia, aratindu-se şi modul în care s-a desfăşurat.Procesul-verbal se va semna de organul de executare şi de cumpărător; dacă debitorul urmărit sau reprezentantul sau şi creditorul urmăritor sînt de faţa la licitaţie, vor semna şi aceştia.Procesul-verbal se preda adjudecatarului, după consemnarea preţului; dacă adjudecatarului i s-a aprobat plata în rate, procesul-verbal i se preda după plata, în condiţiile art. 44, a cel puţin 15% din preţ.Cînd plata preţului se face în rate, organul de executare preda un exemplar al procesului-verbal de licitaţie creditorului şi înaintează totodată un exemplar al aceluiaşi proces-verbal organelor competente spre a nota în registrele de publicitate imobiliară interdicţia de înstrăinare a imobilului pînă la plata integrală a preţului.Procesul-verbal constituie titlul de dobîndire pentru imobilul transmis, pe baza căruia se face transcrierea sau intabularea, după caz, la organul competent în circumscripţia căruia este situat imobilul.Procesul-verbal, odată executat, produce efectele ordonanţei de adjudecare definitivă.În cazul în care cumpărătorul căruia i s-a aprobat sa plătească preţul în rate, nu plăteşte restul de preţ, în termenele şi condiţiile stabilite potrivit art. 44 alineatul 5, organizaţia socialistă creditoare îl va urmări pentru plata sumei datorate, procesul-verbal de licitaţie constituind titlu executor."24. Articolul 46 va avea următorul cuprins:"Art. 46. – Dacă imobilul urmărit nu a fost valorificat nici pe cale de licitaţie, acesta poate fi trecut în proprietatea statului prin predare, pe seama creanţei, în condiţiile prevăzute la art. 31 pct. II din Decretul nr. 221/1960.Predarea se va face la valoarea stabilită potrivit art. 37 alin. 1, redusă cu 60%.Creanta organizaţiei de stat creditoare se reduce cu valoarea astfel stabilită a imobilului predat, iar dacă aceasta valoare este mai mare, diferenţa se consemnează la dispoziţia organului de executare care va proceda la plata către debitor, după indestularea celorlalţi creditori urmăritori, cu respectarea dispoziţiilor art. 32 şi 33 din Decretul nr. 221/1960.Diferenţa ce depăşeşte valoarea creanţei organizaţiei de stat creditoare va fi plătită din bugetul unităţii administrativ-teritoriale, prin comitetul executiv al consiliului popular căruia i s-a predat imobilul.Sumele datorate de debitor, care se urmăresc de organele financiare prevăzute la art. 2, devenite scadente pînă la sfîrşitul anului în care s-a predat imobilul, se scad din evidenta acelor organe, reducîndu-se în mod corespunzător suma ce urmează a fi plătită debitorului. Scăderea datoriei astfel operata se comunică debitorului de către organul financiar, care a operat scăderea."25. Articolul 47 va avea următorul cuprins:"Art. 47. – Dacă imobilul urmărit nu a putut fi valorificat prin nici unul din modurile prevăzute la art. 35, se menţine măsura instituirii administratorului sechestru.În cazul în care creanta nu a fost stinsă în alt mod, se va repeta licitaţia, în condiţiile art. 43-45 inclusiv, cel puţin o dată pe an în cei 3 ani următori. Dacă nici în acest termen imobilul nu a fost valorificat, urmărirea silită a acestuia încetează şi se radiază inscripţia ipotecară luată potrivit art. 18 din Decretul nr. 221/1960.”26. Articolul 48 va avea următorul cuprins:"Art. 48. – Imobilele confiscate, care nu au fost urmărite pentru acoperirea unor creanţe, precum şi cele rămase după indestularea creditorilor urmăritori se predau de executorul judecătoresc comitetului executiv al consiliului popular al comunei, oraşului, municipiului sau al sectorului municipiului Bucureşti, pe al cărui teritoriu sînt situate acele imobile.Predarea se face la locul unde se găsesc imobilele şi va fi constatată printr-un proces-verbal semnat de executorul judecătoresc, delegatul comitetului executiv al consiliului popular şi persoana care are bunurile în custodie, dacă este de faţa; imobilele predate intră în administrarea directa a unităţilor administrativ-teritoriale respective."27. Articolul 49 va avea următorul cuprins:"Art. 49. – Executorul judecătoresc va comunică comitetului executiv al consiliului popular al comunei, oraşului, municipiului sau al sectorului municipiului Bucureşti, pe al cărui teritoriu şi-a avut domiciliul fostul proprietar, lista bunurilor mobile confiscate şi neurmarite de creditorii prevăzuţi la art. 37 din Decretul nr. 221/1960, ori rămase după urmăririle exercitate de aceştia.În termen de 15 zile de la comunicare, comitetul executiv al consiliului popular este dator sa răspundă executorului judecătoresc dacă preia sau nu bunurile confiscate, prevăzute în comunicare.Dacă bunurile sînt preluate de comitetul executiv al consiliului popular, ele intră în administrarea directa a unităţii administrativ-teritoriale respective.În cazul cînd comitetul executiv al consiliului popular face cunoscut că nu preia bunurile sau nu răspunde în termenul fixat în alineatul precedent, executorul judecătoresc va trece la valorificarea bunurilor în condiţiile art. 24 şi următoarele.Procedura valorificării va începe în termen de 5 zile de la primirea comunicării că nu se preiau bunurile, ori de la expirarea termenului în care trebuia facuta comunicarea, după caz."28. Alineatul 2 al articolului 51 va avea următorul cuprins:"În cazul bunurilor confiscate, altfel decît ca pedeapsa complimentară, sumele rămase se vărsa la bugetul de stat."29. Articolul 53 va avea următorul cuprins:"Art. 53. – Pentru imobilele neurmarite pînă la predarea lor conform art. 49, creditorii, care şi-au anuntat pretenţiile în condiţiile art. 25 din Decretul nr. 221/1960, vor putea cere urmărirea în termen de 3 luni de la predare. După expirarea acestui termen, creditorii nu vor putea formula nici o pretentie în legătură cu imobilele predate, acestea raminind în administrarea directa a unităţilor administrativ-teritoriale cărora le-au fost predate.”30. Articolul 54 se abroga.31. La articolul 55 se modifica alineatele 2 şi 3 şi se introduc un alineat final după cum urmează:a) alineatul 2 va avea următorul cuprins: … "De ţinerea evidentei pentru creanţele constatate prin titluri executorii sau pentru care sînt procese în curs, răspund serviciile de contabilitate şi oficiile juridice, iar în cadrul organelor financiare prevăzute la art. 2, angajaţii cărora le revine sarcina ţinerii evidentei impozitelor şi taxelor."b) alineatul 3 va avea următorul cuprins: … "În cazul cînd organizaţiile socialiste creditoare înfiinţează popriri şi totodată sesizează organele de executare prevăzute la art. 1-3 inclusiv pentru urmărirea altor bunuri ale debitorului, evidenta realizării creanţelor se tine de organizaţia socialistă creditoare. În acest scop, organizaţia creditoare va comunică sumele încasate din popriri organelor de executare, iar acestea vor comunică organizaţiei creditoare sumele realizate din valorificarea bunurilor mobile şi imobile urmărite, precum şi suma la care a fost evaluat imobilul trecut în proprietatea statului prin predare, pe seama creanţei, potrivit art. 46."c) alineatul final va avea următorul cuprins: … "În cazurile în care, potrivit dispoziţiilor legale, întreaga executare se face numai de organele financiare prevăzute la art. 2, confirmarea de către aceste organe a primirii spre executare a titlului executor transmis constituie actul pe baza căruia creanta se scade din evidenta organizaţiei socialiste creditoare."32. La articolul 56 se modifica alineatul 4 şi se introduce un alineat final după cum urmează:a) alineatul 4 va avea următorul cuprins: … "În cazul confiscării, obligaţiile prevăzute la alin. 1 le au comitetele executive ale consiliilor populare ale comunelor, oraşelor, municipiilor sau sectoarelor municipiului Bucureşti pe al căror teritoriu se face executarea."b) alineatul final va avea următorul cuprins: … "În cazul nerespectării obligaţiilor prevăzute în prezentul articol, organul de executare va sesiza organul competent pentru a lua măsurile corespunzătoare de sancţionare a angajaţilor din culpa cărora nu s-a putut efectua executarea."33. Articolul 57 va avea următorul cuprins:"Art. 57. – Dacă în cursul urmăririi mobiliare sau imobiliare, debitorul oferă plata datoriei în rate, şi aceasta modalitate de plată este mai avantajoasă pentru organizaţia socialistă creditoare, organul de executare, cu consimţămîntul acestei organizaţii, va putea accepta plata în rate, dar numai în următoarele condiţii:a) plata creanţei să se facă în cel mult 12 luni; … b) odată cu propunerea de plată să se verse o sumă care să reprezinte cel puţin 10% din valoarea creanţei, iar restul să se plătească în rate, dintre care nici una sa nu fie mai mica decît 5% din totalul creanţei. … Miniştrii, conducerile celorlalte organe centrale şi comitetele executive ale consiliilor populare ale judeţelor şi municipiului Bucureşti, pentru sumele datorate organizaţiilor socialiste ce le sînt subordonate şi care se urmăresc prin executori judecătoreşti sau executori proprii, pot aproba ca:– plata sumei urmărite să se facă în rate într-un termen de pînă la 5 ani;– prima rata sa reprezinte cel puţin 5% din valoarea creanţei.Angajamentul debitorului se va constata printr-un înscris. Cînd plata ratelor urmează a fi facuta de un salariat, acesta va consimţi prin acelaşi înscris sa i se retina sumele din salariu.Măsurile de asigurare şi de urmărire luate de către organele de executare vor rămîne în fiinta pînă la plata completa a creanţei.Cînd exista un singur creditor, ratele vor putea fi consemnate la Casa de Economii şi Consemnaţiuni la dispoziţia creditorului, comunicindu-se executorului data consemnarii şi numărul recipisei.Dacă urmărirea se face de mai mulţi creditori, sumele reprezentind ratele se vor consemna la dispoziţia organului de executare, căruia i se vor depune şi recipisele.În cazul nerespectării angajamentului de plată în rate, va continua executarea silită pentru suma neplatita.La cererea oricărui creditor, distribuirea sumelor provenite din urmărire se poate face şi înaintea terminării executării, dar nu mai curînd de 15 zile de la data depunerii recipiselor."34. Se introduce articolul 57^1 cu următorul cuprins:"Art. 57^1. – În cazul în care exista proces în curs cu privire la datorie, iar debitorul oferă şi creditorul accepta plata acesteia în rate, învoiala părţilor va fi constatată prin hotărîre judecătorească.Învoiala se poate face şi înainte de pornirea procesului. În acest caz, învoiala se face în scris, iar înscrisul semnat de părţi şi aprobat de organul în a cărui subordine se afla organizaţia de stat creditoare sau de uniunea cooperatista competenţa, după caz, va constitui titlu executor. În cazul în care creditorul este un organ central ori municipiul Bucureşti sau un judeţ nu este necesară nici o aprobare. De asemenea, nu este necesară aprobarea cînd debitorul se angajează sa plătească întreaga datorie într-un termen care nu depăşeşte 30 zile de la semnarea angajamentului.Ratele se vor plati potrivit învoielii, fie direct organizaţiei socialiste creditoare, fie prin depunere la Casa de Economii şi Consemnaţiuni pe numele şi la dispoziţia organizaţiei creditoare, care va fi instiintata prin scrisoare recomandată.Pentru garantarea plăţii integrale a datoriei, organizaţia socialistă creditoare este obligată sa ia, în cadrul dispoziţiilor legale, măsurile asiguratorii necesare, dacă asemenea măsuri nu sînt în fiinta, ori sa ceara, la acceptarea plăţii în rate, constituirea unor garanţii corespunzătoare."35. Articolul 58 va avea următorul cuprins:"Art. 58. – Plata datoriei în condiţiile art. 57 şi 57^1 se poate face şi de altă persoană decît debitorul.Angajamentul de plată al acestei persoane se va constata printr-un înscris care constituie titlu executor.În cazul cînd plata în rate, în condiţiile articolelor 57 şi 57^1, este oferită de o persoană care foloseşte exclusiv sau împreună cu alţii obiectele urmărite, se poate accepta ca persoana aceasta sa plătească numai o parte din datorie cel puţin egala cu valoarea bunurilor pe care le foloseşte, valoarea stabilindu-se de organul de executare de acord cu organizaţia socialistă creditoare.Bunurile la care se referă dispoziţiile alineatului precedent devin de îndată proprietatea celui care şi-a luat angajamentul de plată, dar nu pot fi înstrăinate înainte de executarea integrală a angajamentului.Urmărirea va continua, în cazurile de mai sus, asupra bunurilor pe care le-ar mai avea debitorul în afară celor preluate conform prezentului articol."36. Se introduce articolul 58^1, cu următorul cuprins:"Art. 58^1. – Debitorii şi orice persoane care îşi iau angajamente sau încheie învoieli de plată, în condiţiile art. 57-58, nu datorează dobinzi la sumele ce urmează a fi plătite în temeiul acelor acte.În cazul nerespectării angajamentului sau învoielii, se datorează dobinda legală pentru partea din creanta care nu a fost plătită, de la data cînd era exigibilă."37. Articolul 59 va avea următorul cuprins:"Art. 59. – Înainte şi în cursul urmăririi, debitorii pot da în plata imobilele ce le aparţin, cu excepţia terenurilor care sînt în producţia agricolă.Acceptarea dării în plata se poate face numai în condiţiile prevăzute în art. 31 pct. II din Decretul nr. 221/1960 şi are ca efect reducerea datoriei în limita valorii imobilului, stabilită potrivit art. 37 alin. 1.”38. Alineatul 2 al articolului 60 va avea următorul cuprins:"Pentru cazul cînd preţul oferit nu acoperă creanta, bunul urmărit nu se poate vinde decît cu acordul organizaţiei socialiste creditoare şi pe preţul stabilit de organul de executare în conformitate cu prevederile art. 25 sau 37, după caz. Suma obţinută din vînzare se plăteşte organizaţiei socialiste urmaritoare în limita creanţei pentru care s-a pornit executarea. Vînzarea bunului pe un preţ mai mic ca şi nedepunerea întregii sume obţinute din vînzare se sancţionează conform art. 244 Cod penal."39. Articolul 61 va avea următorul cuprins:"Art. 61. – Dispoziţiile art. 57 şi 58 nu se aplică urmăririlor făcute de organele financiare prevăzute la art. 2."40. Articolul 62 va avea următorul cuprins:"Art. 62. – Pentru sumele ce se urmăresc prin organele financiare prevăzute la art. 2, Ministerul Finanţelor poate acorda următoarele înlesniri:a) aminari pe cale generală pînă la sfîrşitul anului calendaristic, iar de la caz la caz, pe timp de cel mult 12 luni; … b) eşalonări de plată pe cale generală pînă la sfîrşitul anului calendaristic, iar de la caz la caz, pe timp de cel mult 5 ani; neplata unei rate atrage urmărirea silită pentru întreaga suma neplatita; … c) reduceri şi scutiri de amenzi aplicate de organele financiare cum şi de majorări de intirzieri, de la caz la caz, sau pe cale generală; … d) reduceri de impozite pînă la 7% de la caz la caz, sau pe cale generală, pentru plăţile făcute înainte de termen; … e) considerarea ca fiind făcute în termen a cererilor depuse tardiv privind stabilirea, reducerea, scăderea sau restituirea impozitelor şi taxelor. … Ministerul Finanţelor va putea acorda amînarea, eşalonarea, reducerea sau scutirea de plată taxelor pentru care, potrivit legii, nu exista organe competente sa acorde asemenea înlesniri.Înlesnirile prevăzute în acest articol pot fi acordate şi de administraţiile financiare, precum şi de organele financiare prevăzute la art. 2, potrivit competentei ce le-a fost stabilită de ministrul finanţelor."41. Titlul "Procedura în caz de insolvabilitate şi dispariţie", care urmează după articolul 62, se modifica astfel: "Procedura în caz de insolvabilitate".42. Articolul 63 va avea următorul cuprins:"Art. 63. – Persoanele care nu au venituri sau alte bunuri urmaribile ori ale căror bunuri, deşi urmărite, nu au putut fi valorificate, vor fi declarate insolvabile.Starea de insolvabilitate se constata de organizaţiile socialiste creditoare sau de organele financiare prevăzute la art. 2, după caz. Acestea vor cere relaţii cu privire la starea materială a debitorului de la persoanele care cunosc situaţia acestuia şi în mod obligatoriu de la:– unităţile unde a lucrat debitorul în ultimii 3 ani, în măsura în care aceste unităţi pot fi cunoscute;– organul financiar prevăzut la art. 2 din localitatea în care s-a născut debitorul, precum şi de la acela din localitatea în care acesta şi-a avut ultimul domiciliu, afară de cazurile excepţionale, cînd, cu toate demersurile făcute, locul naşterii sau domiciliul debitorului nu au putut fi stabilite.Organele sesizate sînt obligate sa dea, de îndată, relaţiile cerute.În toate cazurile, se vor avea în vedere şi constatările organelor de executare atunci cînd acestea au intervenit în vederea luării unor măsuri de asigurare sau de urmărire.Cînd, din dosarele proceselor avute cu debitorul, din dosarele unităţilor de personal sau din informaţiile primite pe orice alte cai ar reieşi indicii ca debitorul are venituri ori alte bunuri urmaribile, vor fi verificate şi aceste indicii."43. Articolul 64 va avea următorul cuprins:"Art. 64. – Cînd, din cercetările efectuate conform articolului precedent, se constată că sînt îndeplinite condiţiile pentru declararea insolvabilitatii, conducătorul contabilităţii organizaţiei socialiste creditoare ori cel care îi tine locul încheie un proces-verbal, în care consemnează rezultatul cercetărilor şi face propuneri.Procesul-verbal se supune spre aprobare conducerii organizaţiei socialiste creditoare, care este obligată sa ceara şi avizul oficiului juridic. Organizaţiile socialiste care nu au oficiu juridic vor cere avizul oficiului juridic al organizaţiei căreia îi sînt subordonate.În avizul sau, oficiul juridic va menţiona şi dacă urmează a se stabili vreo răspundere în legătură cu insolvabilitatea debitorului.Pe baza actelor de mai sus, conducerea organizaţiei socialiste creditoare decide dacă debitorul este insolvabil, urmînd ca, în acest caz, sa dispună, prin rezoluţie datată, scoaterea creanţei din evidenta curenta şi trecerea ei într-o evidenta separată. Cînd considera ca investigaţiile sînt incomplete, conducerea organizaţiei socialiste dispune completarea lor.Conducerea organizaţiei socialiste creditoare nu poate delega atribuţiile sale prevăzute în prezentul articol, cînd creanta este mai mare de 10.000 lei."44. Articolul 65 va avea următorul cuprins:"Art. 65. – Pentru sumele ce se urmăresc prin organele financiare prevăzute la art. 2, procesul-verbal privind pe debitorii la care se referă art. 63 se încheie de acele organe. Procesul-verbal se aproba de directorul administraţiei financiare a judeţului sau a municipiului Bucureşti căreia îi este subordonat organul care a încheiat procesul-verbal.Pentru creanţe mai mari de 500 lei care nu provin din taxe, impozite sau amenzi, organele financiare prevăzute la art. 2 informează organizaţia socialistă, care le-a comunicat copia de pe titlul executor în vederea urmăririi, despre rezultatul investigatiilor făcute în vederea executării în cazul cînd aceste investigaţii ar fi incomplete sau organizaţia socialistă ar poseda şi alte indicii pentru identificarea bunurilor urmaribile, investigaţiile vor fi completate după indicaţiile date de organizaţia socialistă creditoare.În cazurile cînd nu mai sînt alte investigaţii de făcut organizaţia socialistă creditoare va proceda conform art. 64.Prevederile art. 64 referitoare la avizul oficiului juridic şi la delegarea atribuţiilor pentru aprobarea procesului-verbal de insolvabilitate sînt de asemenea aplicabile."45. Articolul 66 va avea următorul cuprins:"Art. 66. – Dacă sînt întrunite condiţiile cerute de art. 63, pot fi trecute în evidenta separată şi creanţele derivînd din cauze civile pentru care nu s-a introdus acţiune.Datoriile constatate prin titluri executorii pot fi trecute în evidenta separată numai după ce s-au împlinit 3 luni de la obţinerea titlului executor şi nu mai tirziu de 3 ani, pentru creanţele băneşti ale organizaţiilor socialiste, şi de 5 ani, în cazul impozitelor şi taxelor; dacă insolvabilitatea a intervenit în cursul executării, termenele de 3 sau 5 ani curg de la ultimul act de executare.Creanţele în privinta cărora s-a făcut contestaţie la executare, se pot trece în evidenta separată numai după soluţionarea acelor contestaţii, prin hotărîri judecătoreşti definitive.Dispoziţia de trecere în evidenta separată are efectele ultimului act de executare, în sensul prevederilor care reglementează întreruperea prescripţiei, iar neluarea măsurii de trecere în evidenta separată, inauntru termenelor prevăzute la alin. 2, are drept consecinţa pierderea efectului întrerupător de prescripţie al cererii de executare."46. Articolul 67 va avea următorul cuprins:"Art. 67. – De efectuarea la timp a înregistrărilor în evidenta separată, precum şi de exactitatea datelor înscrise în aceasta evidenta, răspunde conducătorul serviciului contabilităţii al organizaţiei socialiste creditoare. De necomunicarea la timp a datelor privind creanţele constatate prin titluri executorii ori pentru care sînt procese în curs, răspunde conducătorul oficiului juridic.La comitetele executive ale consiliilor populare, răspunderea pentru ţinerea la zi a evidentei o au organele financiare prevăzute la art. 2.Organizaţiile socialiste creditoare şi organele financiare prevăzute la art. 2 sînt obligate sa urmărească situaţia debitorilor pe toată durata prescripţiei, chiar dacă aceasta este suspendată sau întreruptă, controlul efectuindu-se cel puţin o dată pe an, repetindu-se ori completindu-se, cînd va fi nevoie, investigaţiile prevăzute la art. 63; aceste investigaţii nu constituie acte de executare.În cazurile cînd se constată că debitorii au dobîndit venituri sau alte bunuri urmaribile, se vor lua măsurile necesare în vederea executării, cererile de executare făcute, în acest scop, intrerupind prescripţia dacă au fost urmate de acte efective de executare.După îndeplinirea prescripţiei extinctive, creanţele rămase nerealizate vor fi date la scădere."47. Articolul 68 va avea următorul cuprins:"Art. 68. – Organizaţiile socialiste creditoare şi organele financiare prevăzute la art. 2 sînt obligate să facă tot ceea ce este necesar pentru a găsi pe debitori şi a le stabili posibilităţile reale de plată.Dacă nerealizarea creanţei a fost provocată din culpa angajaţilor oricărei organizaţii socialiste sau a altor persoane, se vor lua măsuri în vederea stabilirii răspunderii patrimoniale, precum şi aplicării sancţiunilor disciplinare, administrative sau penale, după caz.Măsurile prevăzute la alineatul precedent se vor lua, atunci cînd:– imposibilitatea descoperirii veniturilor sau altor bunuri ale debitorului provine din aceea ca la angajarea sa nu s-au notat datele personale (domiciliul, locul de naştere, unitatea de unde provine etc.);– investigaţiile pentru descoperirea veniturilor sau altor bunuri urmaribile nu au fost făcute anual ori au fost făcute cu usurinta, ducind la rezultate necorespunzătoare realităţii;– executarea nu a fost reluată în termen legal, deşi s-a constatat ca debitorul a dobîndit venituri sau alte bunuri urmaribile;– se constata orice alte situaţii care se încadrează în prevederile alineatului precedent."48. Articolele 69-72 inclusiv se abroga.49. Se introduce articolul 76^1 care va avea următorul cuprins:"Art. 76^1. – Organizaţia socialistă creditoare va putea considera stinsă creanta, numai după ce va stabili ca, în afară de suma prevăzută în titlul executor, a încasat de la debitor şi dobinzile legale datorate, precum şi cheltuielile de executare ce a avut de suportat." +
Articolul IIHotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 1330/1960 cu privire la executarea silită a unor creanţe băneşti ale unităţilor militare bugetare aparţinînd Ministerului Forţelor Armate şi Ministerului Afacerilor Interne se abroga. +
Articolul IIIOri de cîte ori în Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 792/1960 sînt folosite cuvintele „sfat popular”, „regiune”, „raion”, „raion orasenesc”, „organe financiare ale comitetelor executive ale sfaturilor populare” şi „tribunal”, aceste cuvinte sînt înlocuite, după cum urmează:– "sfat popular" prin cuvintele "consiliu popular";– "regiune" şi "raion" prin cuvintul "judeţ";– "raion orasenesc" prin cuvintele "sector al municipiului Bucureşti";– "organe financiare ale comitetelor executive ale sfaturilor populare" prin cuvintele "organele financiare prevăzute la art. 2";– "tribunal" prin cuvintul "judecătorie". +
Articolul IVHotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 792/1960, cu modificările din prezenta hotărîre, va fi republicată, dîndu-se o noua numerotare articolelor şi actualizindu-se denumirea organelor de stat şi organizaţiilor socialiste.Preşedintele Consiliului de Miniştri,ION GHEORGHE MAURERBucureşti, 31 octombrie 1969.Nr. 2104.––––