privind aprobarea programelor de interes naţional în domeniul protecţiei drepturilor persoanelor cu handicap, precum şi în domeniul asistenţei sociale a persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost şi persoanelor victime ale violenţei în familie şi a finanţării acestor programe
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 4 lit. D.n) din Hotărârea Guvernului nr. 412/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 50^1 lit. b) şi f) din Ordonanţa Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 515/2003, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art. 4^3 din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 239/2003, cu modificările şi completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul 1(1) Se aprobă programele de interes naţional în domeniul protecţiei drepturilor persoanelor cu handicap, precum şi în domeniul asistenţei sociale a persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost şi persoanelor victime ale violenţei în familie şi finanţarea acestora. … (2) Programele de interes naţional în domeniul protecţiei drepturilor persoanelor cu handicap sunt prevăzute în anexele nr. 1-5. … (3) Programele de interes naţional în domeniul asistenţei sociale a persoanelor vârstnice şi persoanelor fără adăpost sunt prevăzute în anexele nr. 6 şi 7. … (4) Programele de interes naţional în domeniul asistenţei sociale a persoanelor victime ale violenţei în familie sunt prevăzute în anexele nr. 8 şi 9. … +
Articolul 2Fondurile necesare pentru finanţarea programelor de interes naţional, prevăzute la art. 1, se asigură de la bugetul de stat prin bugetul aprobat Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei. +
Articolul 3(1) Finanţarea programelor de interes naţional prevăzute la art. 1 se realizează în baza proiectelor elaborate de furnizorii de servicii sociale publici sau privaţi ori în parteneriat, în urma unui proces de evaluare şi selecţie. … (2) Evaluarea şi selecţia proiectelor prevăzute la alin. (1) se realizează de către Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap pentru programele de interes naţional prevăzute la art. 1 alin. (2), de către Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei pentru programele de interes naţional prevăzute la art. 1 alin. (3) şi de către Agenţia Naţională pentru Protecţia Familiei pentru programele de interes naţional prevăzute la art. 1 alin. (4). … (3) Metodologia de evaluare, selectare şi de finanţare a proiectelor prevăzute la alin. (1) se aprobă în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri prin ordin al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei pentru programele de interes naţional prevăzute la art. 1 alin. (3) şi (4) şi prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap pentru programele de interes naţional prevăzute la art. 1 alin. (2), care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. … +
Articolul 4(1) Monitorizarea implementării şi controlul fondurilor alocate în cadrul programelor de interes naţional în domeniul protecţiei drepturilor persoanelor cu handicap se asigură de către Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap. … (2) Monitorizarea implementării şi controlul utilizării fondurilor alocate în cadrul programelor de interes naţional în domeniul asistenţei sociale a persoanelor vârstnice şi persoanelor fără adăpost se realizează de către Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, prin departamentele specializate şi direcţiile teritoriale de muncă, solidaritate socială şi familie. … (3) Monitorizarea implementării şi controlul fondurilor alocate în cadrul programelor de interes naţional în domeniul asistenţei sociale a persoanelor victime ale violenţei în familie se asigură de către Agenţia Naţională pentru Protecţia Familiei. … +
Articolul 5Anexele nr. 1-9 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.PRIM-MINISTRUCĂLIN POPESCU-TĂRICEANUContrasemnează:–––––Ministrul muncii,solidarităţii sociale şi familiei,Gheorghe BarbuMinistrul administraţiei şi internelor,Vasile BlagaMinistrul finanţelor publice,Sebastian Teodor Gheorghe VlădescuBucureşti, 9 februarie 2006.Nr. 197. +
Anexa 1PROGRAMUL DE INTERES NAŢIONAL"Restructurarea instituţiilor de tip vechi destinatepersoanelor adulte cu handicap şi crearea de servicii alternativede tip rezidenţial"Scop:a) implementarea standardelor de calitate pentru serviciile sociale specializate de tip rezidenţial; … b) iniţierea de servicii sociale specializate pentru persoanele adulte cu handicap la nivelul consiliilor judeţene, respectiv al consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti; … c) întărirea capacităţii instituţionale la nivelul consiliilor judeţene, respectiv al consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, pentru asumarea responsabilităţii în abordarea problematicii persoanelor adulte cu handicap; … d) gestionarea eficientă a resurselor umane şi financiare implicate în sistemul de protecţie a persoanei adulte cu handicap. … Obiectiv general:– Continuarea reformei instituţionale a sistemului de protecţie a persoanelor adulte cu handicap prin implementarea Strategiei naţionale pentru protecţia, integrarea şi incluziunea socială a persoanelor cu handicap în perioada 2006-2013, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.175/2005.Obiective specifice:a) reducerea numărului instituţiilor rezidenţiale de mari dimensiuni; … b) respectarea angajamentelor de aderare asumate prin Programul naţional de aderare la Uniunea Europeană. … Indicatori fizici:a) reducerea cu două a numărului instituţiilor rezidenţiale publice cu capacitate de peste 250 de persoane; … b) creşterea cu cel puţin 8 a numărului de servicii alternative de tip rezidenţial, cum ar fi, de exemplu, centre de tip respiro, centre de pregătire pentru o viaţă independentă, locuinţe protejate, centre de integrare prin terapie ocupaţională etc. pentru persoanele cu handicap, nou-înfiinţate în vederea preluării beneficiarilor din instituţiile rezidenţiale de mare capacitate ce urmează să fie restructurate conform planurilor judeţene de restructurare aprobate. … Indicatori de eficienţă:– Creşterea calităţii vieţii pentru un număr de minimum 400 de persoane cu handicap instituţionalizate, beneficiare ale serviciilor sociale alternative de tip rezidenţial.Indicatori de rezultate:– Standardele minime de calitate sunt aplicate, în condiţiile legii, în cel puţin 8 servicii nou-create prin program.Perioadă de derulare– Programul se derulează pe o perioadă de 3 ani.BugetBugetul aferent acestui program de interes naţional este de 13.800 mii lei, repartizat astfel:● 4.600 mii lei pentru anul 2006;● 4.600 mii lei pentru anul 2007;● 4.600 mii lei pentru anul 2008. +
Anexa 2PROGRAMUL DE INTERES NAŢIONAL"Crearea şi dezvoltarea serviciilor sociale pentrupersoanele adulte cu handicap din familie în vederea preveniriiinstituţionalizării şi sprijinirii integrării saureintegrării adultului cu handicap în societate: îngrijiri la domiciliu"Scop:a) prevenirea instituţionalizării adultului cu handicap din familia biologică prin crearea şi dezvoltarea serviciilor sociale de îngrijiri la domiciliu; … b) prevenirea abuzului, neglijării şi excluziunii sociale a adultului cu handicap aflat în îngrijirea şi protecţia familiei; … c) iniţierea procesului de descentralizare, de la nivel judeţean la nivel local, prin susţinerea dezvoltării serviciilor publice de asistenţă socială de la nivelul consiliilor locale din municipii şi oraşe, precum şi a angajării persoanelor cu atribuţii în asistenţa socială la nivelul consiliilor locale municipale; … d) responsabilizarea autorităţilor locale privind măsurile de sprijin şi protecţie a familiilor aparţinătoare persoanelor cu handicap. … Obiective:a) promovarea dreptului persoanei cu handicap de a fi îngrijită în familia sa; … b) sprijinirea familiei biologice pentru evitarea situaţiilor de criză. … Indicatori fizici – unitate de măsură:a) crearea centrelor de îngrijiri şi asistenţă la domiciliu pentru persoanele cu handicap în 5 judeţe, respectiv sectoare ale municipiului Bucureşti/an; … b) reducerea cu cel puţin 25% a cererilor de instituţionalizare pentru persoanele cu handicap aflate pe listele de aşteptare. … Indicatori de eficienţă:a) reducerea indicelui de instituţionalizare pentru persoanele cu handicap aflate pe listele de aşteptare în 5 judeţe, respectiv sectoare ale municipiului Bucureşti/an; … b) existenţa planului individual de servicii pentru 100% din persoanele cu handicap aflate în familie în cele 5 judeţe, respectiv sectoare ale municipiului Bucureşti/an. … Indicatori de rezultate:a) cel puţin 700 de familii şi persoane cu handicap din 5 judeţe, respectiv sectoare ale municipiului Bucureşti/an beneficiază de serviciile de îngrijire la domiciliu create; … b) standardele de calitate pentru serviciile de îngrijire la domiciliu a persoanei cu handicap sunt aplicate. … Perioadă de derulareProgramul se derulează pe o perioadă de 3 ani.BugetBugetul anual pentru acest program de interes naţional este de 1.000 mii lei. +
Anexa 3PROGRAMUL DE INTERES NAŢIONAL"Formare profesională în vederea integrăriiîn muncă a persoanelor cu handicap"Scop:Formarea profesională/reabilitarea persoanelor cu handicap neinstituţionalizate, care se află în căutarea unui loc de muncă.Obiective:a) evaluarea persoanei cu handicap sub aspectul abilităţilor profesionale; … b) identificarea tipului de handicap, a profesiilor şi meseriilor care pot fi practicate de persoanele din grupul-ţintă – formarea în meseriile care oferă cele mai mari şanse de angajare pe termen scurt şi mediu; … c) consilierea persoanelor cu handicap în ceea ce priveşte drepturile acordate de lege pentru persoanele cu handicap angajate în muncă; … d) consilierea familiilor persoanelor cu handicap în ceea ce priveşte sprijinul acordat deplasării la locul de muncă şi importanţa activităţii pentru persoana cu handicap; … e) prospectarea pieţei muncii sub aspectul oportunităţilor de angajare şi al disponibilităţii operatorilor economici de a angaja persoane cu handicap; … f) informarea operatorilor economici cu privire la facilităţile legale acordate de lege la angajarea în muncă a unei persoane cu handicap; … g) întărirea colaborării cu agenţiile judeţene de ocupare a forţei de muncă în vederea identificării de oportunităţi de angajare. … Indicatori de performanţă:a) creşterea oportunităţilor de angajare în muncă a persoanelor cu handicap; … b) creşterea numărului de persoane cu handicap formate în profesii căutate pe piaţa muncii; … c) creşterea numărului de persoane cu handicap angajate în muncă cu contract de muncă pe perioadă nedeterminată; … d) dezvoltarea unei reţele de informare şi consultanţă pentru persoanele cu handicap şi pentru operatorii economici; … e) reducerea ratei de inactivitate în rândul persoanelor cu handicap neinstituţionalizate. … Indicatori fizici:– Îmbunătăţirea pregătirii profesionale a unui număr de minimum 300 de persoane cu handicap care pot desfăşura activitate salarială.Perioadă de derulare– Programul se derulează pe o perioadă de un an.Buget– Bugetul pentru acest program de interes naţional este de 300 mii lei. +
Anexa 4PROGRAMUL DE INTERES NAŢIONAL"Dezvoltarea serviciilor sociale specializatepentru persoanele adulte cu handicap: centre de serviciide recuperare neuromotorie – de tip ambulatoriu"Scop:a) iniţierea de servicii sociale specializate: centre de servicii de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu – pentru persoanele adulte cu handicap, la nivelul fiecărui judeţ/consiliu local al municipiului Bucureşti; … b) prevenirea fenomenelor care pot determina instituţionalizarea adultului cu handicap; … c) întărirea capacităţii instituţionale la nivel judeţean pentru asumarea responsabilităţii în abordarea problematicii persoanelor adulte cu handicap; … d) implementarea standardelor de calitate pentru serviciile sociale specializate: centre de servicii de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu; … e) scăderea presiunii asupra caselor teritoriale de pensii pentru bilete gratuite de tratament şi recuperare balneară pentru persoanele cu handicap. … Obiective:a) asigurarea implementării programelor individuale de reabilitare şi integrare socială elaborate de comisiile de evaluare a persoanelor adulte cu handicap; … b) asigurarea condiţiilor necesare pentru recuperarea persoanelor adulte cu handicap locomotor din centrele rezidenţiale şi din familie. … Indicatori fizici:– Înfiinţarea unui număr de 47 de centre de servicii de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu pentru persoanele cu handicap, care oferă servicii de recuperare şi reabilitare pentru persoanele cu handicap locomotor din centrele rezidenţiale şi din familie.Indicatori de eficienţă:– Creşterea cu 47 a numărului de servicii sociale specializate pentru persoanele cu handicap.Indicatori de rezultate:– Creşterea cu 2.350 a numărului de persoane adulte cu handicap locomotor din centrele rezidenţiale şi din familie, beneficiare ale serviciilor sociale specializate create prin program.Perioadă de derulare:– Programul se derulează pe o perioadă de un an.Buget:– Bugetul aferent pentru acest program de interes naţional este de 4.300 mii lei. +
Anexa 5PROGRAMUL DE INTERES NAŢIONAL"Formare pentru personalul implicat în protecţia persoanei cu handicap"Scop:Instruirea personalului implicat în protecţia persoanelor cu handicap, în conformitate cu prevederile Strategiei naţionale pentru protecţia, integrarea şi incluziunea socială a persoanelor cu handicap în perioada 2006-2013, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.175/2005, şi a Planului naţional privind formarea personalului din sistemul de protecţie a persoanelor cu handicap pentru perioada 2006-2008, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap nr. 363/2005.Obiective:a) realizarea instruirii pentru un număr de 150 de persoane cu funcţii de conducere, angajate în domeniul protecţiei persoanelor cu handicap; … b) asigurarea fondului de cunoştinţe şi informaţii specifice, depăşind modelul medical, referitoare la încurajarea activităţii şi participării persoanelor cu handicap la viaţa comunităţii, la dezvoltarea abilităţilor de trai independent şi la abordarea problematicii handicapului în contextul creat de aprobarea prin Hotărârea Guvernului nr. 1.175/2005 a Strategiei naţionale pentru protecţia, integrarea şi incluziunea socială a persoanelor cu handicap în perioada 2006-2013; … c) crearea, pentru un număr de 150 de persoane, a competenţelor necesare transferului de cunoştinţe însuşite în baza Programei-cadru de instruire specifică a personalului implicat în protecţia şi îngrijirea persoanei adulte cu handicap, prevăzute în anexa nr. 2 la Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap nr. 363/2005; … d) elaborarea şi editarea de materiale necesare în procesul de instruire specifică. … Indicatori fizici – unitate de măsură:– 150 de persoane cu funcţie de conducere angajate în domeniul protecţiei persoanelor cu handicap instruite în conformitate cu prevederile Strategiei naţionale pentru protecţia, integrarea şi incluziunea socială a persoanelor cu handicap în perioada 2006-2013 şi a Planului naţional privind formarea personalului din sistemul de protecţie a persoanelor cu handicap pentru perioada 2006-2008.Indicatori de eficienţă:– Creşterea numărului de persoane instruite în problematica handicapului.Indicatori de rezultate:– Formarea unui grup de 150 de instructori recunoscuţi de Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap.Perioadă de derulare:– Programul se derulează pe o perioadă de un an.Buget:– Bugetul aferent anului 2006 pentru acest program de interes naţional este de 154,12 mii lei. +
Anexa 6PROGRAMUL DE INTERES NAŢIONAL"Dezvoltarea serviciilor de îngrijire ladomiciliu a persoanelor vârstnice dependente"Scop:a) menţinerea autonomiei pe o perioadă cât mai lungă şi prevenirea agravării situaţiei de dependenţă a persoanei vârstnice; … b) diminuarea costurilor induse de îngrijirea de lungă durată în regim rezidenţial; … c) creşterea responsabilităţii autorităţilor locale faţă de persoanele vârstnice care necesită îngrijire şi suport pentru a-şi continua viaţa în propria familie şi locuinţă şi întărirea capacităţii acestora de a răspunde acestui obiectiv; … d) îmbunătăţirea calităţii serviciilor de îngrijire furnizate; … e) suportul acordat familiei care are în îngrijire persoane vârstnice dependente, pentru a asigura continuitatea serviciilor pe perioade de lungă durată. … Obiective:a) creşterea calităţii vieţii persoanelor vârstnice dependente, respectarea demnităţii şi a libertăţii de a alege a acestei categorii de populaţie aflate în nevoie; … b) prevenirea spitalizărilor repetate şi a instituţionalizării persoanelor vârstnice care suferă de afecţiuni cronice, generatoare de dependenţă; … c) formarea de personal calificat care să ofere îngrijiri la domiciliul persoanelor asistate; … d) angajarea personalului calificat, format de către autorităţile locale direct sau prin contractare cu organizaţiile neguvernamentale, pentru a asigura serviciile necesare. … Indicatori cantitativi:a) formarea şi acreditarea unui număr de 10.000 de îngrijitori la domiciliu; … b) angajarea unui număr de 10.000 de îngrijitori de către autorităţile locale, direct sau prin contractare cu organizaţiile neguvernamentale, pentru a asigura serviciile sociale necesare; … c) asigurarea de servicii de îngrijire la domiciliu pentru un număr de aproximativ 40.000 de persoane vârstnice dependente, cu domiciliul în municipii şi sectoarele municipiului Bucureşti; … d) existenţa unui număr cuantificabil de planuri de îngrijire şi asistenţă, elaborate pentru fiecare beneficiar. … Indicatori de eficienţă:a) reducerea numărului de persoane vârstnice aflate în situaţia de a fi încadrate, în evoluţie, într-un grad mai înalt de dependenţă faţă de cel evaluat la data începerii implementării programului; … b) asigurarea unor servicii de calitate, în baza planurilor individuale de îngrijire şi asistenţă; … c) reducerea numărului de spitalizări/an/persoană vârstnică dependentă, precum şi a solicitărilor de admitere în căminele pentru persoane vârstnice. … Indicatori de rezultate:a) 40.000 de persoane vârstnice dependente continuă să îşi trăiască viaţa, cu demnitate, în propria locuinţă, în mijlocul familiei şi al comunităţii, ca urmare a furnizării de servicii de îngrijire la domiciliu; … b) 10.000 de persoane sunt calificate şi angajate în sistemul de servicii sociale; … c) o serie de instituţii tip cămin pentru persoane vârstnice nu se mai află sub presiunea solicitărilor de internare, reuşind astfel să se înscrie în programele de reabilitare şi modernizare, pentru a asigura servicii sociale de calitate, în regim rezidenţial, doar pentru persoanele care nu pot fi îngrijite la domiciliu. … Perioadă de derulare:– Programul se derulează pe o perioadă de 2 ani.Buget:a) bugetul total al acestui program de interes naţional este de 7.400 mii lei; … b) planificarea este multianuală, cu un buget anual de 3.700 mii lei, din care 2.000 mii lei pentru asigurarea formării personalului calificat care va furniza servicii de îngrijire la domiciliul persoanelor vârstnice şi 1.700 mii lei pentru asigurarea salarizării acestora; … c) pentru anul 2006 bugetul este de 3.700 mii lei. … +
Anexa 7PROGRAMUL DE INTERES NAŢIONAL"Combaterea excluziunii sociale a persoanelor fărăadăpost prin crearea de centre sociale de urgenţă"Scop:a) integrarea socială a persoanelor fără adăpost; … b) creşterea responsabilităţii autorităţilor locale faţă de persoanele fără adăpost; … c) îmbunătăţirea calităţii serviciilor sociale furnizate; … d) creşterea accesibilităţii la serviciile direct orientate spre reintegrarea socială a persoanelor aflate în stradă şi prevenţia abuzului şi violenţei; … e) creşterea numărului de centre sociale de urgenţă pentru persoanele fără adăpost. … Obiective:a) prevenirea excluziunii sociale şi asigurarea protecţiei sociale a persoanelor fără adăpost; … b) crearea de centre sociale de urgenţă pentru persoane fără adăpost, care vor asigura, în principal, servicii de găzduire şi de îngrijire; … c) crearea şi dezvoltarea unor centre de sprijin şi consiliere pe termen lung, în vederea integrării sociale a persoanelor fără adăpost; … d) elaborarea şi implementarea unei metodologii pentru identificarea şi evaluarea persoanelor care trăiesc în stradă; … e) monitorizarea, pe baza unor date reale, a numărului de persoane fără adăpost, precum şi a procentului de rezolvare a cazurilor existente. … Indicatori cantitativi:a) înfiinţarea în sectoarele municipiului Bucureşti şi în oraşele reşedinţă de judeţ, prin reabilitarea unor spaţii corespunzătoare şi dotarea cu mobilier şi echipamente strict necesare, a unui număr de 50 de centre sociale de urgenţă; … b) acordarea de servicii sociale în cadrul centrelor sociale de urgenţă pentru un număr de aproximativ 10.000 de persoane fără adăpost; … c) creşterea numărului persoanelor fără adăpost care beneficiază de servicii sociale. … Indicatori de eficienţă:a) asigurarea unor condiţii minimale de viaţă, respectiv găzduire, îngrijire, consiliere, suport în vederea integrării sociale, în vederea combaterii marginalizării sociale a acestei categorii de persoane; … b) reintegrarea socială a unui număr de persoane fără adăpost prin găsirea unui loc de muncă, găsirea unui spaţiu de locuit, posibilitatea acordării unor cursuri de calificare şi recalificare, educaţie pentru sănătate. … Indicatori de rezultate:a) 50 de centre sociale de urgenţă înfiinţate în sectoarele municipiului Bucureşti şi în oraşele reşedinţă de judeţ şi dotate cu mobilier şi echipamente strict necesare; … b) aproximativ 10.000 de persoane fără adăpost beneficiază de servicii sociale în centrele sociale de urgenţă. … Perioadă de derulare:– Programul se derulează pe o perioadă de 3 ani.Buget:a) bugetul total al acestui program de interes naţional este de 36.500 mii lei; … b) planificarea este multianuală, cu un buget de 28.000 mii lei pentru asigurarea înfiinţării şi dotării centrelor sociale de urgenţă pentru persoanele fără adăpost şi de 8.500 mii lei pentru asigurarea furnizării serviciilor sociale pentru anul următor înfiinţării centrelor sociale de urgenţă; … c) pentru anul 2006, bugetul este de 10.000 mii lei pentru înfiinţarea şi dotarea unor centre sociale. … +
Anexa 8PROGRAMUL DE INTERES NAŢIONAL"Susţinerea sistemului de servicii specializateprin finanţarea în parteneriat de proiecte destinate dezvoltării şimenţinerii unităţilor pentru prevenirea şi combaterea violenţei în familie"Scop:a) facilitarea accesului victimelor la unităţile pentru prevenirea şi combaterea violenţei în familie, prin promovarea serviciilor oferite de aceasta la nivelul comunităţilor locale; … b) dezvoltarea de servicii specializate oferite în cadrul unităţilor pentru prevenirea şi combaterea violenţei în familie; … c) crearea şi dezvoltarea de servicii oferite în cadrul acestor centre de tipul: găzduire temporară, asistenţă medicală, îngrijire şi consiliere psihologică, conform standardelor de calitate pentru serviciile sociale din domeniul protecţiei victimelor violenţei în familie; … d) implicarea tuturor instituţiilor publice locale şi a organizaţiilor neguvernamentale în oferirea de servicii sociale şi suport victimelor violenţei în familie. … Obiective:a) înfiinţarea în anii 2006-2007 a câte 6 unităţi de prevenire şi combatere a violenţei în familie prin cofinanţarea proiectelor depuse de organizaţii neguvernamentale şi/sau instituţii publice locale. Judeţele eligibile: Alba, Arad, Argeş, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Botoşani, Buzău, Călăraşi, Caraş-Severin, Constanţa, Dâmboviţa, Dolj, Galaţi, Gorj, Harghita, Ialomiţa, Olt, Prahova, Suceava, Teleorman, Tulcea, Vaslui, Vâlcea, Vrancea; … b) susţinerea financiară a cel puţin 8 unităţi de prevenire şi combatere a violenţei în familie, respectiv adăposturi existente, dar rămase fără finanţare, din Bucureşti, Braşov, Buftea, Baia Mare, Cluj-Napoca, Deva, Târgu Mureş. … Obiectivul propus se referă la adăposturi înfiinţate de organizaţii neguvernamentale, cu sprijin financiar extern, care au desfăşurat o activitate susţinută în domeniu şi care au acumulat o experienţă valoroasă în domeniu, experienţă care trebuie valorificată în continuare.Atât adăposturile care se vor înfiinţa, cât şi cele ce urmează a fi susţinute financiar vor reprezenta reţeaua de unităţi furnizoare de servicii sociale necesare în situaţii de criză familială.Indicatori de eficienţă:a) reducerea cu 25% a costurilor medii destinate reintegrării victimelor violenţei în familie; … b) reducerea cu cel puţin 20% a numărului mediu de cazuri de vătămare corporală şi vătămare corporală gravă, ca urmare a actelor de violenţă în familie. … Indicatori de rezultat:a) creşterea cu 20% anual a numărului de beneficiari ai serviciilor specializate în prevenirea şi combaterea violenţei în familie; … b) îmbunătăţirea anuală cu 25% a calităţii serviciilor destinate beneficiarilor. … Buget:Bugetul aferent acestui program se referă la următoarele tipuri de cheltuieli:a) drepturi cu caracter social, cum ar fi: certificate medico-legale, taxe judiciare/notariale, transportul beneficiarilor etc.; … b) hrană; … c) medicamente şi materiale sanitare; … d) cheltuieli pentru întreţinere şi gospodărie, cum ar fi: încălzire, electricitate, apă, canal, salubritate, materiale igienico-sanitare; … e) obiecte de inventar de mică valoare sau scurtă durată şi întreţinere a spaţiului, cum ar fi: lenjerie şi accesorii de pat, piese de schimb, mic mobilier etc.; … f) reparaţii curente; … g) materiale de promovare. … Programul se va derula pe parcursul a 2 ani de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri şi va avea un buget total de 1.080 mii lei, din care 540 mii lei pentru anul 2006. +
Anexa 9PROGRAMUL DE INTERES NAŢIONAL"Dezvoltarea serviciilor de recuperare şireintegrare socială destinate agresorilor familiali"Scop:a) responsabilizarea agresorilor asupra consecinţelor comportamentului violent în familie; … b) informarea şi educarea agresorilor prin mijloacele specifice asupra responsabilităţilor şi riscurilor pe care le comportă actele de violenţă în familie; … c) instituirea de măsuri de protecţie specială a membrilor familiei în raport cu agresorul. … Obiective:a) înfiinţarea în anii 2006-2007 a 10 unităţi de recuperare şi reintegrare socială şi susţinerea financiară a acestora, în principiu, pe lângă catedrele de specialitate din centrele universitare; … b) oraşe eligibile: Bucureşti, Alba Iulia, Craiova, Galaţi, Iaşi, Cluj-Napoca, Târgu Mureş, Oradea, Timişoara, Constanţa. … Indicatori de eficienţă:a) reducerea cu 50% a repetabilităţii cazurilor de violenţă în familie; … b) reducerea cu 50% a numărului de cazuri de violenţă în familie soldate cu vătămare corporală şi vătămare corporală gravă, rezultate din actele de violenţă în familie. … Indicatori de rezultate:– Tratarea a cel puţin 2.000 de cazuri de violenţă în familie în unităţile înfiinţate în cadrul acestui program.Buget:Bugetul aferent acestui program va fi de 540 mii lei/an, repartizat pe următoarele tipuri de cheltuieli:a) drepturi cu caracter social, cum ar fi, de exemplu, obţinerea de certificate medico-legale, taxe judiciare/ notariale, transportul beneficiarilor; … b) hrană; … c) cheltuieli pentru întreţinere şi gospodărie, cum ar fi încălzire, electricitate, apă-canal, salubritate, materiale igienico-sanitare; … d) obiecte de inventar de mică valoare sau scurtă durată şi întreţinere a spaţiului, cum ar fi lenjerie şi accesorii de pat, piese de schimb, mic mobilier; … e) materiale de promovare. … Programul se va derula pe parcursul a 2 ani de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri şi va avea un buget total de 1.080 mii lei, din care 540 mii lei în anul 2006.––––