Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1.085 din 23 noiembrie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
privind contestarea neînregistrării candidaturii doamnei Maria Cozma pentru funcţia de Preşedinte al României
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorAntonia Constantin – procurorClaudia Miu – prim-magistrat asistentLa data de 8 noiembrie 2004, Biroul Electoral Central a înaintat Curţii Constituţionale, în vederea soluţionării, Contestaţia înregistrată la nr. 69/CT din 8 noiembrie 2004, formulată de doamna Maria Cozma împotriva Hotărârii Biroului Electoral Central nr. 27 din 27 octombrie 2004, prin care s-a respins cererea de înregistrare a candidaturii acesteia pentru funcţia de Preşedinte al României la alegerile din 28 noiembrie 2004. La contestaţie sunt anexate următoarele acte, datate 7 noiembrie 2004: declaraţia de acceptare a candidaturii, declaraţia de avere, declaraţie privind neapartenenţa ca agent ori colaborator al organelor de securitate ca poliţie politică.Contestaţia formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 636F/2004.Potrivit dispoziţiilor art. 52 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea numai a judecătorilor Curţii, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar.În motivarea contestaţiei doamna Maria Cozma arată că la depunerea candidaturii sale pentru funcţia de Preşedinte al României a invocat excepţia de neconstituţionalitate a Legii nr. 370/2004, arătând că sunt încălcate principiile democratice prevăzute de Constituţie, deoarece candidaţii independenţi nu au posibilităţi financiare de a strânge un număr de 200.000 de semnături şi, deci, ei nu au şanse egale de a accede la funcţia de Preşedinte al României ca şi liderii partidelor politice. Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 28 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, coroborat cu art. 113 din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, solicită respingerea contestaţiei, candidatura contestatoarei neîndeplinind condiţiile prevăzute de art. 9 alin. (2), (3) şi (4) din Legea nr. 370/2004 pentru a fi înregistrată.CURTEA,examinând contestaţia formulată de doamna Maria Cozma împotriva Hotărârii Biroului Electoral Central nr. 27 din 27 octombrie 2004, în raport cu prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi actele depuse la dosar, reţine următoarele:Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, republicată, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, republicată, precum şi ale art. 11 alin. (3) din Legea nr. 370/2004, Curtea Constituţională este competentă să soluţioneze contestaţia privind neînregistrarea candidaturii doamnei Maria Cozma pentru funcţia de Preşedinte al României.În conformitate cu dispoziţiile art. 9 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, propunerile de candidaţi pentru alegerea Preşedintelui României se fac în scris şi vor fi primite numai dacă:"(2) […] a) sunt semnate de conducerea partidului sau a alianţei politice ori de conducerile acestora, care au propus candidatul sau, după caz, de candidatul independent;b) cuprind prenumele şi numele, locul şi data naşterii, starea civilă, domiciliul, studiile, ocupaţia şi profesia candidatului şi precizarea că îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru a candida; … c) sunt însoţite de declaraţia de acceptare a candidaturii, scrisă, semnată şi datată de candidat, de declaraţia de avere, de o declaraţie autentică, pe propria răspundere, potrivit legii penale, privind apartenenţa sau neapartenenţa ca agent ori colaborator al organelor de securitate, ca poliţie politică, precum şi de lista sau listele susţinătorilor, al căror număr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegători." … Din actele existente la dosarul înaintat de Biroul Electoral Central, Curtea constată că propunerea de candidatură formulată de doamna Maria Cozma a fost respinsă de Biroul Electoral Central prin Hotărârea nr. 27 din 27 octombrie 2004, întrucât nu cuprindea date privind studiile, ocupaţia, profesia sa şi nu era însoţită de declaraţia de acceptare a candidaturii, de declaraţia de avere şi nici de o declaraţie autentică, pe propria răspundere, potrivit legii penale, privind apartenenţa sau neapartenenţa ca agent ori colaborator al organelor de securitate, ca poliţie politică. De asemenea, nu a fost prezentată nici lista cu cel puţin 200.000 de susţinători. Curtea constată că ulterior, şi anume la data de 7 noiembrie 2004, contestatoarea a depus la Biroul Electoral Central anumite acte privind studiile, ocupaţia, profesia sa, precum şi declaraţia de acceptare a candidaturii, declaraţia de avere şi o declaraţie autentică, pe propria răspundere, potrivit legii penale, privind apartenenţa sau neapartenenţa ca agent ori colaborator al organelor de securitate, ca poliţie politică, însă nici de această dată nu a fost depusă lista susţinătorilor. Având în vedere dispoziţiile art. 9 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, Curtea reţine că propunerile de candidatură vor fi primite numai dacă sunt însoţite de toate actele prevăzute la lit. a)-c) ale aceluiaşi alineat. Aşadar, într-un atare caz, prezentarea actelor cerute de lege nu se poate face în cadrul contestaţiei la hotărârea de neînregistrare a propunerii de candidatură, ci pe calea unei noi cereri de înregistrare a unei astfel de propuneri.Referitor la critica potrivit căreia este neconstituţională cerinţa legală referitoare la obligaţia ca propunerile de candidaţi să fie însoţite de listele de susţinători, Curtea reţine că aceasta urmează a fi respinsă, întrucât nu poate constitui obiectul contenciosului electoral.Având în vedere dispoziţiile legale citate şi situaţia susarătată, rezultată din actele dosarului, Curtea Constituţională constată că neînregistrarea de către Biroul Electoral Central a candidaturii doamnei Maria Cozma pentru funcţia de Preşedinte al României este legală, iar contestaţia formulată de aceasta împotriva hotărârii de neînregistrare este nefondată, urmând a fi respinsă.Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, republicată, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 18, 37, 38 şi 52 din Legea nr. 47/1992, republicată, precum şi al art. 2 alin. (2) şi al art. 11 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 370/2004,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiHOTĂRĂŞTE:Respinge contestaţia formulată de doamna Maria Cozma cu privire la neînregistrarea candidaturii sale pentru funcţia de Preşedinte al României.Hotărârea este definitivă şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAPrim-magistrat asistent,Claudia Miu______________