HOTĂRÂRE nr. 187 din 9 martie 2010

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 26/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 166 din 15 martie 2010
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PEREGULAMENT 09/03/2010
ActulREFERIRE LALEGE 90 26/03/2001 ART. 12
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ART. 2APROBA PEREGULAMENT 09/03/2010
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 35 29/03/2010

privind elaborarea strategiei fiscal-bugetare pentru perioada 2011-2013



În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 12 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Se constituie Grupul de lucru coordonator pentru elaborarea strategiei fiscal-bugetare pentru perioada 2011-2013 (Grupul de lucru coordonator), în componenţa prevăzută în anexa nr. 1.
 + 
Articolul 2Se aprobă Regulamentul pentru desfăşurarea activităţii Grupului de lucru coordonator pentru elaborarea strategiei fiscal-bugetare pentru perioada 2011-2013, prevăzut în anexa nr. 2, şi Planul de acţiuni pentru elaborarea strategiei fiscal-bugetare pentru perioada 2011-2013, prevăzut în anexa nr. 3.
 + 
Articolul 3(1) Pentru realizarea acţiunilor de elaborare a strategiei fiscal-bugetare pentru perioada 2011-2013, autorităţile şi instituţiile publice responsabile constituie, prin ordin al ministrului şi, respectiv, al conducătorului organului de specialitate al administraţiei publice centrale, în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, grupuri de lucru sectoriale, în componenţa cărora, după caz, vor fi incluşi şi reprezentanţi ai altor autorităţi interesate, ai partenerilor sociali şi, după caz, ai mediului academic şi universitar. Componenţa grupurilor de lucru sectoriale se prezintă spre avizare Grupului de lucru coordonator.(2) Grupurile de lucru sectoriale vor prezenta planurile strategice de cheltuieli şi politicile sectoriale Grupului de lucru coordonator până la data de 25 martie 2010.
 + 
Articolul 4La elaborarea planurilor strategice de cheltuieli necesare elaborării strategiei fiscal-bugetare pentru perioada 2011-2013 ministerele vor conlucra cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale şi vor ţine cont de toate sursele de finanţare.
 + 
Articolul 5Autorităţile şi instituţiile publice responsabile de elaborarea planurilor strategice de cheltuieli şi a politicilor sectoriale vor asigura corelarea măsurilor propuse cu prognozele macroeconomice şi cu resursele financiare disponibile prevăzute în strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2011-2013.
 + 
Articolul 6Ministerul Finanţelor Publice acordă asistenţa tehnică necesară autorităţilor şi instituţiilor publice şi oferă informaţii cu privire la modul de abordare şi prezentare a componentelor strategiei fiscal-bugetare pentru perioada 2011-2013.
 + 
Articolul 7Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.PRIM-MINISTRUEMIL BOCContrasemnează:–––––p. Ministrul finanţelor publice,Gheorghe Gherghina,secretar de statp. Ministrul administraţiei şi internelor,Mihai Capră,secretar de statMinistrul transporturilor şi infrastructurii,Radu Mircea BerceanuMinistrul mediului şi pădurilor,Laszlo BorbelyMinistrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului,Daniel Petru FuneriuMinistrul apărării naţionale,Gabriel OpreaMinistrul dezvoltării regionale şi turismului,Elena Gabriela UdreaMinistrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,Adriean VideanuMinistrul sănătăţii,Cseke AttilaMinistrul agriculturii şi dezvoltării rurale,Mihai DumitruMinistrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,Mihai Constantin ŞeitanBucureşti, 9 martie 2010.Nr. 187.
 + 
Anexa 1COMPONENŢAGrupului de lucru coordonator pentru elaborareastrategiei fiscal-bugetare pentru perioada 2011-20131. Ministrul finanţelor publice – preşedinte2. Ministrul administraţiei şi internelor3. Ministrul transporturilor şi infrastructurii4. Ministrul mediului şi pădurilor5. Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului6. Ministrul apărării naţionale7. Ministrul dezvoltării regionale şi turismului8. Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri9. Ministrul sănătăţii10. Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale11. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale12. Ministrul justiţiei13. Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate14. Preşedintele Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale15. Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă16. Preşedintele Comisiei Naţionale de Prognoză17. Preşedintele Institutului Naţional de Statistică18. Secretarul general al Guvernului
 + 
Anexa 2REGULAMENTpentru desfăşurarea activităţii Grupului de lucrucoordonator pentru elaborarea strategiei fiscal-bugetarepentru perioada 2011-2013 + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1(1) Grupul de lucru coordonator pentru elaborarea strategiei fiscal-bugetare pentru perioada 2011-2013 (strategia), denumit în continuare Grupul, se înfiinţează în scopul coordonării procesului de elaborare a acesteia, precum şi pentru asigurarea monitorizării şi transparenţei obiectivelor stabilite prin strategie.(2) Grupul prevăzut la alin. (1) este organism interinstituţional, fără personalitate juridică, în coordonarea ministrului finanţelor publice.
 + 
Articolul 2(1) Grupul este compus din conducători şi reprezentanţi ai autorităţilor publice implicate.(2) Preşedintele Grupului este ministrul finanţelor publice.(3) În situaţia în care ministrul finanţelor publice este în imposibilitatea de a-şi exercită funcţia de preşedinte al Grupului, acesta poate delega responsabilităţile şi atribuţiile sale unui alt membru al Grupului sau secretarului de stat coordonator al Departamentului buget din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.(4) Membrii Grupului coordonează activitatea grupurilor de lucru sectoriale.
 + 
Articolul 3(1) Grupul este convocat de către ministrul finanţelor publice ori de câte ori este necesar.(2) Membrii Grupului sunt convocaţi cu cel puţin două zile calendaristice înainte de data şedinţei, prezenţa fiind obligatorie.(3) În situaţia în care, din motive obiective, membrii Grupului sunt în imposibilitatea de a participa la şedinţe, aceştia vor delega responsabilităţile şi atribuţiile secretarului de stat coordonator al activităţii privind stabilirea politicilor publice sectoriale şi elaborarea proiectului de buget.(4) Deciziile Grupului sunt consultative şi se consemnează în procese-verbale, care se remit ulterior membrilor Grupului.(5) Deciziile Grupului se prezintă primului-ministru pentru informare.(6) În situaţia în care deciziile Grupului nu întrunesc consensul, decide primul-ministru, în calitate de mediator.
 + 
Articolul 4(1) La lucrările Grupului, în funcţie de ordinea de zi a reuniunii, pot participa, la invitaţia ministrului finanţelor publice, cu rol consultativ, reprezentanţi ai altor autorităţi sau instituţii publice, ai mediului academic şi universitar, precum şi reprezentanţi ai organismelor financiare internaţionale.(2) La lucrările Grupului în care se supune spre dezbatere strategia pot fi invitaţi de către ministrul finanţelor publice, în calitate de observatori, reprezentanţi ai partenerilor sociali şi ai mass-mediei.
 + 
Capitolul IIResponsabilităţi + 
Articolul 5(1) În realizarea atribuţiilor sale, Grupul face recomandări, care au caracter consultativ.(2) Ministrul finanţelor publice are obligaţia de a-l informa, ori de câte ori este necesar, în scris, pe primul-ministru cu privire la deciziile luate în cadrul Grupului.
 + 
Articolul 6(1) Grupul are atât atribuţii de ordin general, cât şi atribuţii specifice.(2) Atribuţiile de ordin general sunt:a) avizarea componenţei grupurilor de lucru sectoriale şi a atribuţiilor privind activitatea acestora;b) coordonarea activităţii grupurilor de lucru sectoriale;c) monitorizarea activităţilor stabilite prin Planul de acţiuni pentru elaborarea strategiei fiscal-bugetare pentru perioada 2011-2013;d) stabilirea termenelor de elaborare şi transmitere la Ministerul Finanţelor Publice a politicilor publice sectoriale, inclusiv a costurilor de implementare şi a modului de finanţare prin bugetele componente ale bugetului general consolidat;e) analizarea şi discutarea rapoartelor, informărilor şi a oricăror altor materiale prezentate de grupurile de lucru sectoriale;f) solicitarea informaţiilor fiecărui grup de lucru sectorial privind modul de stabilire a politicilor publice sectoriale, costurile acestora, sursele de finanţare, precum şi corelarea acestora cu prevederile din proiectul strategiei;g) prezentarea pentru decizie primului-ministru a proiectului strategiei;h) formularea de recomandări pentru grupul de lucru sectorial constituit pentru autorităţile administraţiei publice locale privind estimările indicatorilor bugetari specifici, ţinând seama, după caz, de regulile fiscal-bugetare luate în consideraţie la elaborarea strategiei.(3) Atribuţiile specifice sunt:a) analizarea proiecţiei cadrului macroeconomic pe baza căruia se fundamentează strategia;b) analizarea obiectivelor politicii fiscal-bugetare pentru orizontul de timp pentru care se elaborează strategia;c) analizarea estimărilor privind veniturile bugetului general consolidat pentru perioada pentru care se elaborează strategia;d) analizarea estimărilor privind cheltuielile de personal ale bugetelor componente ale bugetului general consolidat pentru orizontul de timp pentru care se elaborează strategia;e) analizarea politicilor publice sectoriale din domenii precum: educaţie, sănătate, protecţie socială şi ocuparea forţei de muncă, dezvoltare regională, apărare naţională, justiţie, ordine publică şi siguranţă naţională, agricultură, transporturi şi infrastructură, mediu, economie, comerţ şi mediu de afaceri, a costurilor de implementare şi a surselor de finanţare necesare;f) stabilirea principalelor priorităţi pe termen mediu, a măsurilor de reformă, precum şi a impactului financiar al acestora;g) analizarea, pe baza raportărilor privind execuţia bugetară trimestrială şi a gradului de îndeplinire a ţintelor trimestriale, a propunerilor de redistribuiri de credite bugetare şi de angajament între programe şi între ordonatorii principali de credite.
 + 
Anexa 3PLANUL DE ACŢIUNIpentru elaborarea strategiei fiscal-bugetare pentru perioada 2011-2013

Nr.
crt.
Denumirea acţiunii

Autoritatea responsabilă

Termenul-limită
de realizare
Autoritatea
beneficiară
1. 2 3 4 5
1. Cadrul macroeconomic şi politica fiscal-bugetară
1.

Prezentarea obiectivelor de
ansamblu şi a constrânge-
rilor în care urmează să se
desfăşoare politica
macroeconomică şi bugetară
Ministerul Finanţelor
Publice

15 martie

Ministerul
Finanţelor
Publice

2.

Analiza aspectelor ce ţin
de politica fiscală şi de
politica în domeniul admi-
nistrării fiscale şi
stabilirea direcţiilor
orientative în aceste
domenii
Ministerul Finanţelor
Publice

15 martie

Ministerul
Finanţelor
Publice

3.

Prezentarea şi analiza
datelor preliminare vizând
principalii indicatori
macroeconomici şi sociali
şi prognoza acestora pentru
perioada 2011-2013
Comisia Naţională de
Prognoză, Institutul
Naţional de Statistică

15 martie

Ministerul
Finanţelor
Publice

4.

Estimarea indicelui
preţului de consum şi a
cursului de schimb al
monedei naţionale pe termen
mediu

Comisia Naţională de
Prognoză

22 martie

Ministerul
Finanţelor
Publice

5.

Estimarea veniturilor buge-
tului general consolidat pe
bugete componente şi cate-
gorii de venituri
Ministerul Finanţelor
Publice

26 martie

Ministerul
Finanţelor
Publice

6.

Elaborarea şi prezentarea
direcţiilor orientative ale
politicii în domeniul
ocupării forţei de muncă

Ministerul Muncii,
Familiei şi Protecţiei
Sociale, Comisia
Naţională de Prognoză

26 martie

Ministerul
Muncii, Fami-
liei şi Pro-
tecţiei
Sociale
7.

Elaborarea şi prezentarea
direcţiilor orientative ale
politicilor în domeniul
protecţiei sociale şi
asigurărilor de sănătate

Ministerul Muncii,
Familiei şi Protecţiei
Sociale, Ministerul
Sănătăţii,Casa Naţională
de Pensii şi Alte
Drepturi de Asigurări de
Sociale, Casa Naţională
de Asigurări de Sănătate
Agenţia Naţională pentru
Ocuparea Forţei de
Muncă
26 martie

Ministerul
Finanţelor
Publice

8.

Elaborarea prognozei dato-
riei publice guvernamentale
şi locale, precum şi a
necesităţilor de finanţare
din surse externe şi
interne
Ministerul Finanţelor
Publice

26 martie

Comisia
Naţională de
Prognoză

9.

Elaborarea direcţiilor
orientative ale politicilor
în domeniul investiţiilor
publice şi al dezvoltării
regionale

Ministerul Transportu-
rilor şi Infrastructurii
Ministerul Administra-
ţiei şi Internelor,
Ministerul Apărării
Naţionale, Ministerul
Dezvoltării Regionale
şi Turismului,Ministerul
Economiei, Comerţului şi
Mediului de Afaceri
26 martie

Ministerul
Finanţelor
Publice

10.

Elaborarea prognozei indi-
catorilor generali ai buge-
tului asigurărilor sociale
de stat şi a transferurilor
de la bugetul de stat,
precum şi a evoluţiei
sistemului de pensii pe
termen mediu
Casa Naţională de Pensii
şi Alte Drepturi de
Asigurări Sociale

26 martie

Ministerul
Finanţelor
Publice,
Ministerul
Muncii, Fami-
liei şi Pro-
tecţiei
Sociale
11.

Elaborarea prognozelor pri-
vind resursele financiare
transferate către bugetele
locale (sume defalcate din
TVA, cote din impozitul pe
venit, transferuri din
bugetul de stat şi bugetul
asigurărilor pentru şomaj)

Ministerul Finanţelor
Publice, Ministerul
Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale,
Ministerul Sănătăţii,
Ministerul Transportu-
rilor şi Infrastructurii
Ministerul Administra-
ţiei şi Internelor,
Ministerul Apărării
Naţionale,
Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Turismului,
Ministerul Economiei,
Comerţului şi Mediului
de Afaceri
26 martie

Ministerul
Finanţelor
Publice

12.

Elaborarea şi prezentarea
prognozei macroeconomice în
profil teritorial
Comisia Naţională de
Prognoză

31 martie

Ministerul
Finanţelor
Publice
13.

Elaborarea şi prezentarea
prognozei privind bugetul
general centralizat al
bugetelor locale pentru
perioada Cadrului de chel-
tuieli pe termen mediu
Ministerul Finanţelor
Publice

5 aprilie

Ministerul
Finanţelor
Publice

14.

Elaborarea prognozei indi-
catorilor generali ai
Fondului naţional unic de
asigurări sociale de
sănătate şi a transferuri-
lor de la bugetul de stat
Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate

12 aprilie

Ministerul
Finanţelor
Publice,
Ministerul
Sănătăţii

15.

Evaluarea nivelului veni-
turilor şi cheltuielilor
bugetului general consoli-
dat, a deficitului/exceden-
tului bugetar, precum şi a
surselor de finanţare
Ministerul Finanţelor
Publice

15 aprilie

Ministerul
Finanţelor
Publice

2. Analiza aspectelor intersectoriale de cheltuieli şi determinarea plafoanelor
indicative
16.

Prezentarea unui scenariu
de bază al evoluţiilor
bugetare prognozate pe
termen mediu
Ministerul Finanţelor
Publice

15 aprilie

17.

Analiza cheltuielilor
pentru proiectele finanţate
din surse externe şi esti-
marea acestora pentru
perioada Cadrului de
cheltuieli pe termen mediu
Ministerul Finanţelor
Publice

15 aprilie

18.

Analiza cheltuielilor
pentru serviciul datoriei
publice şi estimarea
acestora pentru perioada
Cadrului de cheltuieli pe
termen mediu
Ministerul Finanţelor
Publice

20 aprilie

19.

Analiza cheltuielilor
salariale în sectorul
public şi estimarea
pentru perioada Cadrului
de cheltuieli pe termen
mediu
Ministerul Finanţelor
Publice,
Ministerul Muncii,
Familiei şi Protecţiei
Sociale

20 aprilie

20.

Analiza tendinţelor în
finanţarea de la buget a
investiţiilor şi estimarea
cheltuielilor pentru
perioada Cadrului de
cheltuieli pe termen mediu

Ministerul Finanţelor
Publice,
Ministerul Transportu-
rilor şi Infrastucturii,
Ministerul Administra-
ţiei şi Internelor,
Ministerul Apărării
Naţionale,
Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Turismului,
Ministerul Economiei,
Comerţului şi Mediului
de Afaceri
20 aprilie

21.

Ajustarea plafoanelor
preliminare de cheltuieli
pe sectoare pentru primii
doi ani cuprinşi de Cadrul
de cheltuieli pe termen
mediu şi elaborarea pla-
foanelor preliminare pentru
al treilea an
Ministerul Finanţelor
Publice

30 aprilie

3. Analiza sectorială şi elaborarea planurilor strategice de cheltuieli
22.

Analiza implementării
planurilor strategice de
cheltuieli în sectoarele-
pilot, identificarea
problemelor şi acţiunilor
de viitor

Ministerul Finanţelor
Publice, Ministerul
Transporturilor şi
Infrastructurii,
Ministerul Administra-
ţiei şi Internelor,
Ministerul Apărării
Naţionale,
Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Turismului,
Ministerul Economiei,
Comerţului şi Mediului
de Afaceri
5 mai

23.

Evaluarea politicilor şi a
impactului acestora asupra
creşterii economice şi
reducerii sărăciei şi
înaintarea propunerilor de
ajustare sau actualizare a
acestora

Ministerul Muncii,
Familiei şi Protecţiei
Sociale, Ministerul
Finanţelor Publice,
Ministerul Transportu-
rilor şi Infrastructurii
Ministerul Administra-
ţiei şi Internelor,
Ministerul Apărării
Naţionale,
Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Turismului,
Ministerul Economiei,
Comerţului şi Mediului
de Afaceri
5 mai

24.

Prezentarea politicilor
sectoriale pe termen mediu
în domeniile pentru care nu
sunt elaborate strategii
sectoriale de dezvoltare

Ministerul Muncii,
Familiei şi Protecţiei
Sociale, Ministerul
Finanţelor Publice,
Secretariatul General al
Guvernului,
Ministerul Afacerilor
Externe, Ministerul
Culturii şi
Patrimoniului Naţional,
Ministerul Comunică-
ţiilor şi Societăţii
Informaţionale, Comisia
Naţională de Prognoză,
Institutul Naţional
de Statistică
10 mai

4. Definitivarea plafoanelor de cheltuieli şi a Cadrului de cheltuieli pe termen mediu
25.

Ajustarea plafoanelor de
cheltuieli pe sectoare ca
rezultat al analizei stra-
tegiilor sectoriale de
cheltuieli. Identificarea
unor măsuri suplimentare de
politică fiscală, de admi-
nistrare şi realocare a
cheltuielilor, care să
permită diminuarea diferen-
ţei între obiectivele
generale şi rezultatele
preliminare
Ministerul Finanţelor
Publice

14 mai

26.

Repartizarea plafoanelor de
cheltuieli pe componente
ale bugetului general
consolidat şi pe autorităţi
publice centrale finanţate
de la bugetul de stat
Ministerul Finanţelor
Publice

14 mai

27.

Estimarea raporturilor
interbugetare pentru
perioada Cadrului de
cheltuieli pe termen mediu
Ministerul Finanţelor
Publice

14 mai

28.

Definitivarea strategiei
fiscal-bugetare şi
prezentarea acesteia spre
dezbatere şi aprobare
Guvernului

Ministerul Finanţelor
Publice, în coordonarea
Grupului coordonator
pentru elaborarea
Cadrului de cheltuieli
pe termen mediu
20 mai

Guvernul

–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x