HOTĂRÂRE nr. 153 din 27 februarie 2020

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 11/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 177 din 4 martie 2020
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 42
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 108
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 42
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Se aprobă Nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Achiziție autospeciale de supraveghere cu termoviziune“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. + 
Articolul 2Finanțarea proiectului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile, în cadrul programului național aferent Fondului pentru securitate internă și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii. + 
Articolul 3Ministerul Afacerilor Interne, prin Inspectoratul General al Poliției de Frontieră, răspunde de modul de implementare a proiectului de investiții prevăzut la art. 1, potrivit prevederilor prezentei hotărâri.

PRIM-MINISTRU
LUDOVIC ORBAN
Contrasemnează:
Ministrul afacerilor interne,
Marcel Ion Vela
Ministrul finanțelor publice,
Vasile-Florin Cîțu
București, 27 februarie 2020.Nr. 153. + 
ANEXĂ
NOTĂ DE FUNDAMENTARE
privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții
„Achiziție autospeciale de supraveghere cu termoviziune“
Poliția de Frontieră Română face parte din Ministerul Afacerilor Interne și este instituția specializată a statului care exercită atribuțiile ce îi revin cu privire la supravegherea și controlul trecerii frontierei de stat, prevenirea și combaterea migrației ilegale și a faptelor specifice criminalității transfrontaliere săvârșite în zona de competență, respectarea regimului juridic al frontierei de stat, pașapoartelor și străinilor, asigurarea intereselor statului român pe Dunărea interioară, inclusiv brațul Măcin și canalul Sulina situate în afara zonei de frontieră, în zona contiguă și în zona economică exclusivă, respectarea ordinii și liniștii publice în zona de competență, în condițiile legii. În zona de competență, Poliția de Frontieră Română are următoarele atribuții generale: – execută supravegherea și controlul la trecerea frontierei de stat a României, previne și combate migrația ilegală și criminalitatea transfrontalieră în zona de competență, precum și orice altă încălcare a regimului juridic al frontierei de stat;– apără viața, integritatea corporală și libertatea persoanelor, proprietatea publică și privată, celelalte drepturi și interese legitime ale cetățenilor și comunității;– realizează controlul documentelor pentru trecerea frontierei de stat în punctele de trecere deschise traficului internațional, la intrarea în și la ieșirea din zonele libere, în punctele de mic trafic și treceri simplificate sau în alte locuri, după caz, potrivit legii;– asigură derularea fluentă, corectă și civilizată a traficului de călători și mărfuri prin punctele de trecere a frontierei de stat, împreună cu celelalte autorități care au, potrivit legii, competențe de control privind trecerea frontierei de stat;– asigură controlul trecerii peste frontiera de stat, în condițiile legii, a armelor, munițiilor, armelor de panoplie și de autoapărare, munițiilor aferente acestora, substanțelor explozive și a dispozitivelor încărcate cu substanțe toxice ori radioactive;– supraveghează, prin observare directă permanentă, spațiul aerian adiacent frontierei de stat și mării teritoriale;– asigură aplicarea prevederilor tratatelor, acordurilor, convențiilor și protocoalelor cu privire la frontiera de stat și la controlul trecerii frontierei, încheiate de România cu statele vecine, cu alte state, cu organizații internaționale sau regionale;– asigură supravegherea, întreținerea și controlul semnelor de frontieră;– organizează acțiuni pentru descoperirea și identificarea persoanelor care au încălcat sau despre care se dețin date că intenționează să încalce normele regimului juridic al frontierei de stat, precum și alte prevederi legale stabilite în competență;– asigură menținerea ordinii și liniștii publice în punctele de trecere a frontierei de stat, iar la solicitarea altor autorități ale statului participă la astfel de acțiuni în localitățile din zona de frontieră;– participă, împreună cu alte formațiuni ale Ministerului Afacerilor Interne, în colaborare cu forțe ale Ministerului Apărării Naționale, cu unități de protecție civilă și cu alte autorități prevăzute de lege, la activitățile de salvare și evacuare a persoanelor și bunurilor periclitate de incendii, explozii, avarii, accidente, calamități naturale și catastrofe, precum și de limitare și înlăturare a urmărilor provocate de astfel de evenimente;– participă, împreună cu autoritățile teritoriale pentru protecția mediului și cu organele de frontieră ale statelor vecine, după caz, la luarea măsurilor necesare pentru prevenirea riscurilor ecologice și a producerii daunelor, precum și, în caz de accidente care afectează factorii de mediu, la eliminarea efectelor acestora;– organizează și coordonează, prin punctul național de contact Frontex din cadrul Inspectoratului General al Poliției de Frontieră, activități sub egida Agenției Europene pentru Gestionarea Cooperării Operative la Frontierele Externe ale Statelor Membre ale Uniunii Europene pe teritoriul României;– participă cu polițiști de frontieră și cu echipamente tehnice puse la dispoziția Agenției Frontex în operațiunile/proiectele comune organizate de către Agenția Frontex, pentru securizarea frontierelor externe ale Uniunii Europene.Politicile Uniunii Europene în domeniul frontierelor externe au ca scop realizarea unui management integrat care să asigure un nivel uniform de control și supraveghere, necesar asigurării liberei circulații a persoanelor în Uniunea Europeană, ca o componentă fundamentală a spațiului de libertate, securitate și justiție. În acest scop, este prevăzută stabilirea unor reguli comune referitoare la standardele și procedurile de control la frontierele externe.Supravegherea și controlul trecerii frontierei, precum și combaterea migrației ilegale și a infracționalității transfrontaliere ca atribute principale specifice muncii poliției de frontieră, în vederea susținerii capacității de intervenție, necesită, suplimentar față de planificarea resurselor umane și a mijloacelor tehnice, asigurarea unui nivel corespunzător din punctul de vedere al mobilității echipajelor.România se confruntă cu o paletă variată a infracționalității transfrontaliere, având în vedere poziția geografică, precum și statutul de țară membră a Uniunii Europene, printre principalele fenomene infracționale înregistrate la frontiera de stat numărându-se migrația ilegală, traficul de persoane și contrabanda cu produse accizabile.Situația volatilă din spațiul MENA (Orientul Mijlociu și Nordul Africii) determină o presiune migratorie ridicată la frontierele României, atât la cele externe (cu Serbia, Moldova și Ucraina), cât și la frontierele interne ale Uniunii Europene (cu Ungaria și Bulgaria).Potrivit Catalogului Schengen, supravegherea eficientă a frontierelor între punctele de trecere a frontierelor reprezintă elemente esențiale ale gestionării frontierelor.Supravegherea frontierelor trebuie să asigure un nivel corespunzător de securizare a frontierei, având ca obiectiv prevenirea trecerilor frauduloase ale frontierei, combaterea criminalității transfrontaliere, inclusiv contrabanda cu bunuri accizabile și luarea de măsuri împotriva persoanelor care au trecut ilegal frontiera.În prezent, la nivelul Poliției de Frontieră Române, gradul de înzestrare cu mijloace de mobilitate din categoria „autovehicule pentru activități specifice de intervenție“ conform tabelei de înzestrare este de 62,13% și înglobează totalul mijloacelor de mobilitate, indiferent de starea tehnică a acestora.Pentru a preveni scăderea gradului de dotare actual ca urmare a propunerii de scoatere din funcțiune și ulterior a casării autovehiculelor care au durata de funcționare îndeplinită sau care nu mai îndeplinesc în totalitate cerințele de exploatare din cauza vechimii, scăderii performanțelor tehnice și creșterii ratei de defectare ca urmare a uzurii accentuate acumulate în timp, fapt care are consecințe asupra modului de îndeplinire a misiunilor specifice, achiziția de noi mijloace de mobilitate terestră pentru menținerea/creșterea capacității de reacție a efectivelor Poliției de Frontieră Române și derularea misiunilor de supraveghere a frontierelor în mod eficient, în scopul prevenirii și combaterii infracțiunilor, reprezintă o măsură indispensabilă pentru structurile Poliției de Frontieră Române.În conformitate cu specificul activităților de supraveghere și controlul trecerii frontierei, scopul principal al misiunilor de patrulare este reprezentat de monitorizarea permanentă a zonei de competență în vederea identificării potențialelor treceri frauduloase ale frontierei de stat ca urmare a nesupunerii regimului juridic al frontierei de stat și depistării cazurilor de migrație ilegală. Din cauza variației factorilor de mediu și a condițiilor atmosferice (relief, vizibilitate zi/noapte, temperatură, precipitații, ceață, vegetație) capacitatea de supraveghere poate fi îngreunată, fapt care constituie o vulnerabilitate ce poate fi exploatată. Astfel, se impune creșterea capacității de observare, detecție și recunoaștere în zonele de competență prin utilizarea de echipamente optoelectronice special concepute pentru vederea la distanță și în condiții de vizibilitate redusă, în limita performanțelor tehnice existente și a fondurilor disponibile pentru achiziția acestora.Autospecialele de supraveghere cu termoviziune dețin un rol important în supravegherea frontierei externe a Uniunii Europene, precum și în misiuni naționale.În vederea asigurării supravegherii frontierei de stat a României, în anii 2002-2003, au intrat în dotarea Poliției de Frontieră un număr de 43 de autospeciale de supraveghere cu termoviziune pe șasiu VW Transporter (35 buc. finanțate prin credite garantate guvernamental și 8 buc. achiziționate prin Programul Phare). Totodată pentru asigurarea supravegherii frontierei externe a Uniunii Europene, Poliția de Frontieră a achiziționat în trimestrul IV al anului 2010 și trimestrul I al anului 2011 un număr de 59 de autospeciale de supraveghere cu termoviziune Artemis pe șasiu Land Rover prin Facilitatea Schengen. De asemenea, în perioada 2013-2015 au fost supuse modernizării 20 de autospeciale de supraveghere cu termoviziune pe șasiu VW Transporter.În acest moment, la nivelul PFR se înregistrează un deficit de 271 de autospeciale cu termoviziune față de prevederile normelor de înzestrare în vigoare. Achiziționarea autospecialelor de supraveghere cu termoviziune aduce o contribuție semnificativă în munca operativă de supraveghere a frontierei externe, dar și creează condițiile favorabile prevenirii trecerilor ilegale a frontierei terestre.Având în vedere faptul că aceste autospeciale cu termoviziune au ieșit din perioada de garanție, există riscul apariției unor defecțiuni, ceea ce ar conduce la indisponibilizarea acestora.În actualul context al fenomenului migraționist la care Uniunea Europeană, în general, și România, în particular, ca țară membră trebuie să facă față, apare necesitatea dotării structurilor Poliției de Frontieră cu autospeciale de supraveghere a frontierei pe principiul termoviziunii de ultimă generație, care să asigure supravegherea frontierei și observarea persoanelor care intenționează să treacă frontiera în mod ilegal.Din punct de vedere operativ, achiziția de autospeciale cu termoviziune este oportună, din următoarele considerente:– prevenirea și combaterea migrației ilegale și a infracționalității transfrontaliere;– pentru întărirea capacității operaționale și a capacității de reacție;– creșterea nivelului de control la frontierele externe ale Uniunii Europene;– desfășurarea activităților operative în condiții optime și în conformitate cu recomandările UE.Caracteristicile principale ale proiectului de investiții au fost aprobate prin Documentul nr. 367.077 din 3.05.2017.Echipamentele optoelectronice din compunerea celor 59 de autospeciale de supraveghere cu termoviziune Land Rover – Artemis intrate în dotarea instituției în anul 2010 beneficiază de tehnologia disponibilă la nivelul acelui an, astfel că reprezintă un număr ridicat de ore de funcționare, iar uzura normală a acestora acumulată în decursul perioadei de exploatare conduce la defecțiuni majore și timpi de repunere în stare de funcționare relativ mari.Achiziția se încadrează în Programul Național Fondul pentru Securitate Internă – Frontiere și vize, cadrul financiar 2014-2020, Acțiunea A6 Achiziționarea/modernizarea de echipamente pentru controlul la frontieră. Achiziție/modernizare echipamente și sisteme folosite pentru detecție, identificare și alertare, finanțat de către Comisia Europeană. Prin această acțiune, pentru care a fost semnat Contractul de finanțare nr. 29/FSIB/26.05.2017 modificat prin Actul adițional nr. 1/15.05.2019 și prin Actul adițional nr. 2/30.09.2019, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră își propune să achiziționeze 49 de autospeciale de supraveghere cu termoviziune.Conform art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, documentațiile tehnico-economice aferente obiectivelor/ proiectelor de investiții noi, documentațiile de avizare a lucrărilor de intervenții, respectiv notele de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente celorlalte categorii de investiții incluse la poziția C „Alte cheltuieli de investiți“ care se finanțează, potrivit legii, din fonduri publice, se aprobă de către Guvern, pentru valori mai mari de 30 milioane lei.Potrivit contractului de finanțare nerambursabilă menționat mai sus, achiziția echipamentelor intră sub incidența prevederilor art. 42 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, întrucât valoarea acestora este de 51.292 mii lei cu TVA. Achiziția echipamentelor este necesară în vederea executării în cele mai bune condiții a activităților de control la frontiera României, dar și pentru aplicarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/399 și implementarea celor mai bune practici și recomandări prevăzute de Catalogul Schengen. Astfel, în contextul necesității îndeplinirii de către România a criteriilor tehnice de aderare la Spațiul Schengen a rezultat necesitatea dotării structurilor operative ale Poliției de Frontieră cu autospeciale necesare derulării misiunilor specifice.Asigurarea succesului acțiunilor forțelor de ordine și siguranță publică în îndeplinirea misiunilor și a condițiilor de securitate a personalului operativ sunt determinate în mare măsură de gradul de dotare cu tehnică, performanțele acesteia, precum și de starea tehnică și de operativitatea acesteia.
INDICATORII TEHNICO-ECONOMICI
aferenți achiziției de autospeciale de supraveghere cu termoviziune
Titular: Ministerul Afacerilor InterneBeneficiar: Inspectoratul General al Poliției de FrontierăAmplasament: municipiul București, județele: Timiș, Caraș-Severin, Mehedinți, Dolj, Olt, Teleorman, Giurgiu, Călărași, Constanța, Tulcea, Galați, Vaslui, Iași, Botoșani, Suceava, Maramureș, Satu Mare, Bihor, AradFinanțarea proiectului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile, în cadrul programului național aferent Fondului pentru securitate internă și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.Indicatori tehnico-economici:

Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) (în prețuri valabile în luna noiembrie 2019; 1 euro = 4,7683 lei) mii lei 51.292
Eșalonarea investiției    
Anul I mii lei 26.169
Anul II mii lei 25.123
     
Capacități:    
Autospecială de supraveghere cu termoviziune buc. 49
Dimensiuni și caracteristici principale ale autospecialei:    
– Putere minimă motor termic kW 80
– Garda la sol minimă mm 190
– Capacitate cilindrică maximă cmp 3.000
– Autonomie deplasare minimă km 500
– Autonomie în regim de supraveghere ore 12
– Distanță de detecție persoane minim m 7.000
     
Durata de realizare a investiției luni 24

–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x