În temeiul prevederilor art. 67 și 148 din Constituția României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament și Guvern în domeniul afacerilor europene și ale art. 160-185 din Regulamentul Camerei Deputaților, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 8/1994, republicat, cu modificările și completările ulterioare,Camera Deputaților adoptă prezenta hotărâre. +
ARTICOL UNICLuând în considerare Opinia nr. 4c-19/54 adoptată de Comisia pentru afaceri europene în ședința din 21 februarie 2018, Camera Deputaților:1.Subliniază că unele activități antropice, cum ar fi cultivarea de plante pentru biocombustibili sau creșterea albinelor, pe de o parte, și agricultura, pe de altă parte, iau în considerare în mod diferit cerințele de mediu și recomandă inițierea unui mecanism de rezoluție la nivelul Uniunii, pentru a evita materializarea acestui potențial conflictual. … 2.Subliniază necesitatea finanțării politicii agricole comune (PAC) cel puțin la același nivel ca în prezent, având în vedere importanța menținerii plăților directe fără cofinanțare națională pentru sprijinirea veniturilor fermierilor. … 3.Subliniază nevoia de flexibilitate în implementarea PAC la nivel de stat membru și necesitatea creșterii importanței guvernanței locale în dezvoltarea rurală. … 4.Reamintește că un pilon de dezvoltare rurală puternic va asigura continuarea modernizării și crearea locurilor de muncă necesare pentru vitalitatea acestor zone. … 5.Consideră că plafonarea plăților directe nu este o soluție viabilă, pentru că ar afecta fermele mari, oneste, care contribuie esențial la economia națională. … 6.Consideră că este necesar un efort financiar și organizatoric sporit la nivelul Uniunii, pentru a atinge obiectivul reducerii birocrației în aplicarea politicii agricole, în mod specific în statele membre cu populație din zona rurală îmbătrânită sau cu comunități dezavantajate, numeroase. … 7.Susține diminuarea sarcinii de reglementare a PAC și sporirea gradului său de integrare în alte politici europene. … 8.Recomandă sprijinirea diversificării activităților agricole prin folosirea resurselor genetice, a experienței tehnologice și a cererii create de diversitatea obiceiurilor alimentare de la nivelul statelor membre, astfel încât să fie redusă vulnerabilitatea la prețurile volatile. … 9.Consideră că dezvoltarea și extinderea pieței agricole, a produselor alimentare și a serviciilor adiacente impun măsuri de sporire a transparentizării, măsuri extinse la nivelul Uniunii pentru protecția consumatorului față de practicile abuzive privind etichetarea, de respectarea condițiilor de transport și de expunere a produselor alimentare. … 10.Subliniază că instrumentele actuale ale politicii agricole sunt solicitate să abordeze într-o măsură cuprinzătoare și inovativă provocările economice care se manifestă, în special, la nivelul fermelor să fie capabile să răspundă individualizat și rapid volatilității pieței, ceea ce s-ar putea realiza la nivelul Uniunii prin sprijinirea fermierilor prin dobândirea unei atitudini proactive și prin însușirea unor abilități și tehnici specifice promovării produselor lor noi pe piață. … 11.Reamintește că terenurile sunt acoperite, inclusiv ca urmare a unor activități diverse de construcție, care nu se află în domeniul vizat de politicile agricole, și recomandă ca analiza impactului practicilor agricole favorabile mediului să compare raportul dintre efortul financiar și rezultate în cazul activităților agricole, față de cele neagricole din zonele rurale, din domeniul urbanizării, transportului și industrializării, pentru a acționa acolo unde este mai eficient. … 12.Subliniază că, dacă este concepută cu cunoașterea tehnicilor și a condițiilor de piață, ecologizarea se constituie într-o ocazie de a spori diversitatea produselor și serviciilor și de a crește eficiența în atingerea obiectivelor stabilite prin politicile agricole ale Uniunii; în acest sens, evaluarea impactului economic al ecologizării ar trebui să ia în considerare întărirea rezilienței comunităților și reducerea costurilor sociale. … 13.Susține obiectivul declarat al transferării în agricultură și dezvoltare rurală a rezultatelor cercetării și inovării din laboratoare pe teren și pe piețe și recomandă extinderea cooperării cu sectorul de afaceri în acest sens. … 14.Reafirmă aspirațiile ambițioase privind reușitele viitoare ale agriculturii și mediului rural din Uniune și contribuțiile pe care le-ar putea avea acestea la societate în ansamblul ei, adăugând nevoia imperioasă de a acționa rapid pentru a asigura menținerea și dezvoltarea comunităților rurale în zonele care se confruntă cu dificultăți specifice din cauza izolării, a condițiilor naturale mai puțin favorabile și a sărăciei cronice. … 15.Consideră că identificarea căilor și mijloacelor de modernizare și simplificare a politicii agricole și de dezvoltare rurală, așa cum au rezultat ele din consultarea ce a precedat prezenta comunicare, trebuie să aibă loc și în continuare prin strânsă consultare cu statele membre, cu comunitățile rurale și sectorul de afaceri și recomandă instituirea de mecanisme de consultare specifice, astfel încât să fie eficientizat efortul administrativ implicat și să fie atins obiectivul aducerii politicilor europene mai aproape de cetățean. … 16.Reamintește că politica agricolă evoluează ca rezultat al progresului tehnic și științific, ceea ce înseamnă că pentru a avea reacții mai eficace la provocările și oportunitățile care apar la nivelul Uniunii, la nivel național, regional, local, precum și la nivelul fermei, se impune individualizarea sprijinului la nivelul fermei, inclusiv pentru a pregăti fermierii să se ajute singuri, ca parte a unor măsuri ce vizează sporirea rezilienței comunităților rurale. … 17.Susține simplificarea procesului de planificare în domeniul dezvoltării rurale și subliniază că, în acest sens, trebuie evitat ca diminuarea elementelor prescriptive ale acestora să se concretizeze într-o complicare suplimentară. … 18.Consideră că deschiderea spre inovare a politicilor de dezvoltare rurală ar trebui să fie însoțită de măsuri care să reducă riscul etichetării abuzive a diverselor practici curente ca fiind inovative. … 19.Consideră că investiția în identitatea comunităților rurale, în potențialul de creștere rurală și eforturile depuse pentru a face zonele rurale mai atractive ar trebui însoțite de diversificarea economiei rurale și de creșterea conectivității comunităților, precum și de deschiderea economiei acestora, în special a fermelor mici și mijlocii, spre comerțul internațional. … 20.Consideră că educația digitală în domeniul tehnologiilor agricole prezintă un potențial ce se cere exploatat, pentru a promova agricultura inteligentă, pentru a răspândi cunoștințele despre agricultura de precizie, rata variabilă de aplicare, senzori și alte asemenea tehnici moderne. … 21.Propune ca imaginile satelitare de înaltă rezoluție, relevante pentru agricultura inteligentă și pentru condițiile de mediu, obținute de senzorii misiunilor spațiale ale Agenției Spațiale Europene, să fie disponibile pentru descărcare gratuită, într-un mod prietenos față de utilizatorul novice, împreună cu programe de calculator dedicate, pentru utilizarea acestora la nivel de fermă. … 22.Recomandă sprijinirea cooperării în cercetarea științifică și a parteneriatelor interdisciplinare între cercetătorii din domeniile agricole și cei din informatică, știința calculatoarelor și energetică, precum și a introducerii noilor cuceriri tehnologice în domeniile de nișă, cum ar fi apicultura, acestea fiind în mod special vulnerabile atât la dezastre naturale și umane, cât și la oscilațiile de preț de pe piață. … 23.Recomandă sporirea sprijinului la nivel european pentru învățarea la distanță, nonformală și a celei de-a lungul vieții, intensificarea schimburilor de experiență bazate pe interes reciproc între fermieri din diferite state membre, pentru a fructifica avantajul competitiv pe piața internațională reprezentat de diversitatea condițiilor locale pedoclimatice și socioeconomice, pentru a fructifica metodele și practicile tradiționale existente încă în unele state membre. … 24.Consideră că scopul sprijinului pentru un venit echitabil ar trebui să fie ca fermierii să își poată întreține familiile și să își îndeplinească aspirațiile de viață, iar plasa de siguranță astfel constituită ar trebui să fie utilizată pentru a încuraja inițiativa privată în domeniul agricol, evitând abuzul pentru a obține venituri nemeritate. … 25.Recomandă măsuri de răspândire a cunoștințelor despre specificul afacerilor agricole în rândul organismelor bancare, utilizarea mecanismelor de creditare europene și a planului de investiții strategice, astfel încât sectorul bancar să dobândească o percepție realistă a riscului în acest domeniu. … 26.Sprijină investițiile comune, permanente, europene și naționale care au potențial de a dezvolta capitalul uman din zonele rurale și subliniază rolul educației și culturii în consolidarea vieții sociale și de familie în zona rurală. … 27.Sprijină conlucrarea viitoare, acoperind mai multe domenii în scopul constituirii de „sate inteligente“ peste tot în Uniune și consideră că prioritățile acesteia trebuie să fie adaptate la condițiile concrete ale statelor membre și să trateze în mod specific comunitățile rurale amplasate în zone montane sau defavorizate. … 28.Consideră că mecanismul de analiză în perspectivă, menit să revizuiască sistematic politicile pertinente din perspectiva zonelor rurale, ar trebui să implice comunitățile rurale, sectorul de afaceri și educația, pentru a aduce cât mai aproape recomandările rezultate din analiză de condițiile specifice fiecărui stat membru, cu respectarea obiectivelor de coeziune declarate la nivelul Uniunii. … 29.Recunoaște că unele sectoare agricole specifice nu pot face față unei liberalizări totale a comerțului și unei concurențe nerestricționate cu importurile, dar consideră că sectoarele care pot face față în viitorul apropiat ar trebui inventariate și deschise treptat către piața internațională, în special în cazul relațiilor comerciale cu statele din vecinătatea estică a Uniunii și cu alte state dezvoltate ale lumii. … Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaților în ședința din 28 februarie 2018, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR
NICOLAE-LIVIU DRAGNEABucurești, 28 februarie 2018.Nr. 14.