privind aprobarea modificării hotărârilor Consiliului director al Fondului Român de Dezvoltare Socială nr. 16/IV/2002 şi nr. 4/II/2002
În temeiul art. 17 şi 18 din Legea nr. 129/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socială, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,Consiliul director al Fondului Român de Dezvoltare Socială hotărăşte: +
Articolul 1(1) Se aprobă modificarea Manualului de operare aplicabil Proiectului privind fondul de dezvoltare socială – faza a doua (APLII), aprobat prin Hotărârea Consiliului director al Fondului Român de Dezvoltare Socială nr. 16/IV/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 bis din 6 august 2002. … (2) Documentul modificator formează obiectul anexei nr. I care face parte integrantă din prezenta hotărâre şi modifică în consecinţă anexa nr. I la Hotărârea Consiliului director al Fondului Român de Dezvoltare Socială nr. 16/IV/2002. … +
Articolul 2(1) Se aprobă modificarea formei-cadru a Acordului de grant, aplicabilă Proiectului privind fondul de dezvoltare socială – faza a doua, aprobată prin Hotărârea Consiliului director al Fondului Român de Dezvoltare Socială nr. 4/II/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 bis din 6 august 2002. … (2) Documentul modificator formează obiectul anexei nr. II care face parte integrantă din prezenta hotărâre şi modifică în consecinţă anexa nr. II la Hotărârea Consiliului director al Fondului Român de Dezvoltare Socială nr. 4/II/2002. … +
Articolul 3În conformitate cu prevederile art. 9 alin. (2) din Legea nr. 129/1998, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prezenta hotărâre, însoţită de anexele nr. I şi II, va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.Preşedintele Consiliului directoral Fondului Român de Dezvoltare Socială,Romeo PostelnicuBucureşti, 25 mai 2004.Nr. 14.2.a/III. +
Anexa II – Anexa I a Hotărârii Consiliului Director al Fondului Român de Dezvoltare Socială nr. 16/IV/23.04.2002 intitulată „Manualul de operare” publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 bis/06.VIII.2002, se modifică şi se completează după cum urmează:1. Punctul 1.3.3.1 al articolului 1 "Introducere" va avea următorul cuprins:"Facilitatorul este o persoană fizică sau juridică, selectată de Fond, care îşi asumă obligaţia să ajute o comunitate rurală săracă, un grup dezavantajat, un grup productiv să se organizeze, să-şi identifice necesităţile proprii, să le ierarhizeze, să elaboreze un proiect, să depăşească problemele de organizare şi comunicare apărute în timpul derulării unui proiect, să participe la dezvoltarea durabilă a comunităţii şi după încheierea finanţării Fondului."2. Punctul 2.2.2.1 al articolului 2 "Structura funcţională" va avea următorul cuprins:"Fondul recrutează, instruieşte, atestează şi încheie contracte cu facilitatori, evaluatori, supervizori şi alte categorii de colaboratori pe baza cerinţelor funcţiei şi a termenilor de referinţă. Colaboratorii Fondului selectaţi sunt incluşi în programe de instruire ale Fondului menite să verifice şi să asigure cunoştinţele tehnice, economice şi abilităţile de comunicare necesare desfăşurării acestei activităţi în conformitate cu politica şi cu procedurile operaţionale ale Fondului"3. Punctele 3.5.4. şi 3.5.9. ale articolului 3 "Instrumente de identificare a Beneficiarilor" vor avea următorul cuprins:"3.5.4. În domeniul activităţilor ulterioare sunt eligibile două tipuri mari de proiecte: (a) proiecte pentru rezolvarea unor probleme tehnice neprevăzute sau de forţă majoră apărute în cadrul proiectelor deja finanţate de Fond (ex.: reamenajarea unor construcţii, achiziţionarea de echipamente suplimentare ş.a.) şi (b) proiecte inovative (ex.: colectarea, sortarea şi valorificarea deşeurilor menajere, dezvoltarea unor activităţi generatoare de venituri pentru susţinerea grupurilor dezavantajate – ex: ateliere protejate pentru persoane cu disabilităţi, ateliere meşteşugăreşti, producţie de lumânări aromate, ferme de creştere animale, sere, ciupercării, etc- împăduriri, ş.a.).""3.5.9. Valoarea maximă a unui grant care poate fi acordat de Fond pentru finanţarea unui proiect depinde de categoria de proiecte pentru care se acordă grantul, şi anume:– pentru proiecte de mică infrastructură rurală valoarea maximă este de 75.000 dolari SUA;– pentru proiecte de servicii sociale comunitare valoarea maximă este de 20.000 dolari SUA;– pentru proiecte de activităţi generatoare de venit valoarea maximă este de 40.000 dolari SUA;– pentru proiecte privind activităţi ulterioare valoarea maximă pentru proiectele destinate rezolvării unor probleme tehnice neprevăzute sau de forţă majoră este de 10.000 dolari SUA pentru mică infrastructură şi pentru activităţi generatoare de venit şi de 5.000 dolari SUA pentru servicii sociale comunitare şi pentru proiectele inovative de 45.000 dolari SUA.Această dimensionare a valorii maxime a unui grant, precum şi tipurile de proiecte considerate eligibile reprezintă o garanţie a faptului că beneficiile rezultate vor ajunge la ţintele pe care Fondul le vizează cu precădere, iar prin criteriile de eligibilitate stabilite în vederea beneficierii de aceste granturi, se vor descuraja solicitările din partea celor mai puţin afectaţi de sărăcie şi manipularea comunităţilor rurale sărace de către grupurile locale de interese."4. Punctele 4.1.6 (frază introductivă), 4.2.3, 4.2.4.1, 4.2.5., secţiunea "Exemple de operaţiuni eligibile şi neeligibile" a punctului 4.3.4.2 (frază introductivă), alineatul 1 al punctului 4.3.5.2, 4.4.1.1. (bullet 1), 4.4.1.3, 4.4.2. (4.4.2.1, 4.4.2.2., 4.4.2.4.-4.4.2.6.) ale articolului 4 "Categorii de proiecte" vor avea următorul cuprins:"4.1.6. Exemple de operaţiuni eligibile şi neeligibileFondul finanţează, dar fără a se limita la:…""4.2.3. Dimensiunea financiară a cereriiCererea de finanţare a proiectului se va încadra în plafonul maxim de 40.000 dolari SUA, în funcţie de tipul activităţilor, capacitatea de producţie şi de cerinţele legale în vigoare referitoare la autorizarea funcţionării (calitate, protecţia mediului, protecţia muncii, protecţia consumatorului etc).""4.2.4.1. În domeniul activităţilor generatoare de venit sunt eligibile proiecte de capacitate mică, prin care pot fi valorificate resursele materiale şi umane locale şi se prestează servicii în folosul comunităţii locale, cum ar fi; colectarea, depozitarea, prelucrarea, comercializarea materiilor prime disponibile pe plan local (lapte, fructe, legume, seminţe de floarea soarelui, cereale, plante tehnice, lână, lemn etc), brutării, sere, solarii, pieţe agroalimentare, târguri, ateliere de artizanat şi meşteşugăreşti/de reparaţii, organizarea serviciilor de transport local de persoane, precum şi alte tipuri de proiecte prin care pot fi valorificate tradiţii locale şi se prestează servicii în folosul comunităţii locale.""4.2.5. Exemple de operaţiuni eligibile şi neeligibileFondul finanţează, dar fără a se limita la;● asistenţă şi expertiză tehnică, sanitar veterinară;● instruire în domeniul managementului de proiect şi dezvoltării capacităţii manageriale a noii entităţi juridice (inclusiv diurnele pentru cei care asigură instruirea, materialele de bază şi suporturile didactice);● asistenţă juridică acordată în condiţiile legii;● operaţiuni legate de distribuţia/desfacerea producţiei;● închiriere de echipament pentru cursurile de instruire;● operaţiuni de transport şi asistenţă tehnică pentru organizarea activităţii de distribuţie;● reabilitare de clădiri pentru desfăşurarea activităţilor corespunzătoare obiectivelor propuse;● echipamente şi utilaje de capacitate mică pentru tehnologie adecvată prelucrării materiilor prime locale;● centrale termice care folosesc combustibili locali sau uşor de achiziţionat pe plan local;● sisteme de ventilaţie corespunzătoare pentru păstrarea în condiţii de siguranţă a calităţii materiilor prime sau produselor finite;● montaj şi punere în funcţiune;● achiziţionarea materiilor prime pentru primul proces de producţie;● cheltuieli pentru efectuarea de schimburi de experienţă şi crearea de parteneriate în scopul asigurării durabilităţii proiectului;● cheltuieli de promovare a rezultatelor proiectului;● reabilitarea infrastructurii economice locale;● mijloace de transport destinate în exclusivitate aprovizionării şi desfacerii produselor, sau transportului public de persoane, atunci când obiectivul proiectului îl reprezintă transportul.Fondul nu finanţează:● chiria pentru clădiri sau orice alte spaţii de producţie sau administrative;● cumpărarea de terenuri;● salarii;● producţia de băuturi alcoolice;● prelucrarea tutunului;● achiziţionarea exclusivă de echipament.""4.3.4.2. …Exemple de operaţiuni eligibile şi neeligibileFondul finanţează, dar fără a se limita la: …….""4.3.5.2. Autorităţi ale administraţiei publice locale aflate în raporturi contractuale de parteneriat cu organizaţii neguvernamentale. Autorităţile administraţiei publice locale pot fi reprezentate şi prin servicii publice de asistenţa sociala specializate din cadrul acestora pentru realizarea proiectului depus la Fond.…""4.4.1.1. Această categorie de proiecte urmăreşte remedierea unor probleme care pot apărea în cazuri excepţionale şi care împiedică buna funcţionare a obiectivului finanţat anterior, în cadrul celor trei categorii de proiecte (mică infrastructură rurală, activităţi generatoare de venit şi servicii sociale comunitare pentru grupuri dezavantajate). Sunt vizate activităţi precum:● repararea unor obiective ca urmare a unor deficienţe tehnice apărute după recepţie şi care nu sunt imputabile subcontractorilor sau care nu intră în garanţiile acordate de constructori precum şi a unor deficienţe tehnice identificate ca urmare a creşterii standardelor datorită alinierii legislaţiei din domeniu la standardele Comunităţii Europene;…""4.4.1.3. – Dimensiunea financiară a cereriiSuma pe care o poate acorda Fondul pentru proiectele din această categorie este de maxim 10.000 dolari SUA pentru continuarea unui proiect de mică infrastructură rurală şi unui proiect din categoria activităţi generatoare de venit şi maxim 5.000 dolari SUA pentru continuarea unui proiect de servicii sociale comunitare.""4.4.2 Proiecte inovative4.4.2.1. Obiectivul urmărit în cadrul acestei categorii este strâns legat de conştientizarea diferitelor probleme apărute la nivelul comunităţii (ex: probleme de protecţie a mediului în zona în care locuiesc) şi consolidarea capacităţii grupurilor comunitare prin acordarea unui al doilea grant pentru proiecte inovative, comunităţilor care au realizat cu succes un alt proiect cu finanţare de la Fond.4.4.2.2. Beneficiari vizaţi● comunităţi rurale sărace;● comunităţi rurale sărace în parteneriat cu alte comunităţi din cadrul aceleiaşi comune sau zone învecinate;● grupuri dezavantajate.…….4.4.2.4. – Exemple de proiecte eligibile sunt: colectarea, sortarea şi valorificarea deşeurilor menajere, dezvoltarea unor activităţi generatoare de venituri pentru susţinerea grupurilor dezavantajate – ex: ateliere protejate pentru persoane cu disabilităţi, ateliere meşteşugăreşti, producţie de lumânări aromate, ferme de creştere animale, sere, ciupercării, etc- împăduriri, ş.a Datorită specificităţii şi complexităţii acestor proiecte, Fondul va dezvolta proiecte inovative pilot; în funcţie de rezultate, aceste proiecte se vor putea extinde pe arii mai largi. În cadrul acestei categorii, acolo unde este cazul, se vor forma parteneriate între autorităţile locale din comunele de care aparţin satele beneficiare."4.4.2.5. – Exemple de operaţiuni eligibile şi neeligibileFondul finanţează, dar fără a se limita la: amenajarea terenului, achiziţionarea de puieţi, achiziţie de echipamente şi utilaje, amenajare de spaţii de producţie, cursuri de instruire a lucrătorilor, colectarea gunoiului din gospodării (susţinută din grant pentru o perioadă de maxim 6 luni) etc.Fondul nu finanţează cumpărarea sau închirierea de terenuri şi nici alte cheltuieli care nu sunt eligibile pentru finanţarea FRDS la proiectele de mică infrastructură rurală, activităţi generatoare de venit şi servicii sociale comunitare.4.4.2.6. – Solicitanţii eligibili sunt Agenţii de Executare care au implementat cu succes un alt proiect finanţat de către Fond (comunitatea rurală săracă în parteneriat cu autorităţi ale administraţiei publice locale/asociaţii/fundaţii/ cooperative de consum/societăţi agricole; autorităţi ale administraţiei publice locale în parteneriat cu comunităţile rurale sărace/asociaţii/ fundaţii/ cooperative de consum/ societăţi agricole; asociaţii/ fundaţii/ cooperative de consum/ societăţi agricole în parteneriat cu comunităţi rurale sărace/autorităţi ale administraţiei publice locale, după caz.)…"5. Punctele 5.2.4., 5.3.(5.3.5.-5.3.7.), 5.4. (5.4.3., 5.4.4., 5.4.6., 5.4.18), 5.7.5., 5.10.(5.10.2-5.10.3.), 5.11. (bullet 11, alineatul 2 al punctului 5.11.1, 5.11.2), litera (b) a punctului 5.12.2., 5.13.3., 5.14 (5.14.2., 5.14.10-5.14.11), 5.16.1 ale articolului 5 "Activităţile Fondului şi Ciclul Proiectelor" vor avea următorul cuprins:"5.2.4. Intervenţia Fondului la nivel de comunitate cu scopul de a susţine dezvoltarea capacităţilor de organizare şi relaţionare între membrii comunităţii se face la momente de timp diferite:A. facilitare de pregătire, în perioada de iniţiere şi de definire a ideii de dezvoltare comunitară prin intermediul unui proiect;B. facilitare de remediere: (a) după evaluarea de către Fond a proiectului, în cazul constatării unor deficienţe de participare la identificarea şi elaborarea proiectului şi a unui capital social scăzut în comunitate; (b) în perioada de implementare a proiectului de către comunitate, atunci când există riscul unor conflicte, situaţii de criză sau al scăderii capitalului de încredere în comunitate, care pot perturba implementarea cu succes a proiectului.C. facilitarea de reţea se acordă comunităţilor care au implementat sau care implementează proiecte cu finanţare FRDS, precum şi potenţialilor beneficiari, în vederea realizării schimbului de experienţă între factorii implicaţi în derularea acestor proiecte, asigurării sustenabilităţii proiectelor şi dezvoltării locale. Facilitatorii efectuează vizite de teren pentru a sprijini membrii comunităţilor să formeze reţele sau să devină membri în reţele existente deja pe plan local, regional sau naţional.D. facilitarea post-implementare este folosită după încheierea proiectelor finanţate de FRDS şi are rolul de a informa membrii comunităţilor, de a-i stimula să întreţină obiectivul realizat, de a-i încuraja să se implice în luarea deciziilor pe plan local şi în rezolvarea problemelor cu care se confruntă. De asemenea, acest tip de facilitare se va folosi şi pentru rezolvarea unor probleme de natură socială apărute în comunităţi (slaba implicare la întreţinerea obiectivului realizat, conflicte sau neînţelegeri apărute între membrii comunităţii sau între aceştia şi autorităţile locale etc.).""5.3. Înregistrarea şi selecţia cererilor de finanţare….5.3.5. În cazul grupurilor dezavantajate, organizaţiile intermediare, în calitate de Agent de Executare, pot prezenta o singură cerere de finanţare pentru un proiect la o rundă de finanţare. În acest sens, filialele aceleiaşi organizaţii neguvernamentale care potrivit legislaţiei româneşti au personalitate juridică şi care provin din judeţe diferite sunt considerate entităţi separate şi pot depune câte o cerere de finanţare la aceeaşi rundă de competiţie cu organizaţia (mamă).În timpul implementării unui proiect şi în condiţiile în care acesta se derulează cu succes, Agentul de Executare poate depune o nouă cerere de finanţare, la o următoare rundă de finanţare, pentru un alt tip de proiect sau/şi alţi beneficiari. În cazul în care procesul de evaluare se încheie înainte de finalizarea proiectului în implementare şi proiectul se află pe lista proiectelor propuse pentru finanţare, FRDS va lua decizia finală de acordare a finanţării numai după încheierea în condiţii bune a proiectului în implementare. Dimpotrivă, dacă Agentul de Executare a creat probleme majore în implementare şi nu obţine recomandarea supervizorului de proiect pentru o nouă finanţare, acesta va fi considerat solicitant neeligibil la o solicitare ulterioară.5.3.6. Formularul de cerere de finanţare corespunzător fiecărei categorii de proiect în parte cuprinde informaţii necesare pentru aprecierea:– nevoii comunitare şi oportunităţii proiectului;– tipurilor şi numărului de beneficiari;– obiectivelor şi tipului de proiect solicitat;– costului estimat al proiectului;– capacităţii Agentului de Executare de realizare a proiectului;– participării beneficiarilor la alegerea, elaborarea şi implementarea proiectului;– capacităţii de întreţinere ulterioară a rezultatelor proiectului;– capacităţii de a proba ca vor fi luate măsuri de protejare a obiectivului realizat (ex: în cazul proiectelor de mică infrastructură rurală -drumuri, limitarea vitezei, a tonajului, impunerea unor taxe, etc. pentru autovehicule care vor utiliza drumul.);– impactul asupra mediului.5.3.7. La depunerea dosarelor de finanţare la Fond, solicitanţii prezintă: cererea de finanţare completată, procesele verbale ale întrunirilor comunitare, listele de participanţi, documentele de constituire, dovezi ale contribuţiei locale, planul de întreţinere, rapoarte ale facilitatorilor (în cazul comunităţilor facilitate) şi orice alte documente cerute în mod expres în formularul de cerere de finanţare. Un exemplar al dosarului de finanţare este transmis la Fond şi un exemplar va fi păstrat de comunitate.…""5.4. Evaluarea …5.4.3. Pe baza documentelor prezentate în dosarul cererii de finanţare se face evaluarea de birou a propunerii de către un evaluator.5.4.4. Fiecare cerere de finanţare obţine un punctaj în funcţie de criteriile şi ponderile menţionate în paragraful 3.6.2 şi o recomandare/rezoluţie pentru următoarea etapă de evaluare, după cum urmează:– recomandat pentru evaluare pe teren;– respins la evaluarea de birou."…5.4.6. Evaluarea pe teren se face numai pentru cererile de finanţare care au întrunit un punctaj mai mare sau egal cu nota 6 în urma evaluării de birou şi care sunt recomandate pentru evaluarea pe teren.…5.4.18. Abordarea în detaliu a componentelor evaluării şi a rolului evaluatorului sunt descrise în Regulamentul de evaluare.…""5.7.5 Acordul de grant şi contractele dintre beneficiarii grantului şi terţi furnizori şi prestatori de servicii se încheie în formă scrisă şi constituie titluri executorii.""5.10. Monitorizarea locală…5.10.2. Fondul poate oferi la cererea Agentului de executare informaţii din Baza sa de date, cu privire la furnizorii eligibili şi calificaţi (persoane fizice sau juridice) care au livrat bunuri sau au efectuat servicii sau lucrări pentru alţi beneficiari şi care sunt recomandaţi pentru a fi invitaţi în procesul de selecţie (achiziţii).5.10.3. Contractorii beneficiarilor au obligaţia de a-şi însuşi şi respecta reglementările specifice FRDS aplicabile finanţărilor acordate de Fond.""5.11. SupervizareaFiecare proiect aprobat este supravegheat în timpul executării de un supervizor desemnat de Fond. Vizitele de supervizare pe teren ale supervizorului se desfăşoară periodic, în fazele importante ale realizării proiectului, în funcţie de categoria de proiect, de activităţile planificate şi obligatoriu înaintea eliberării următoarei tranşe de către Fond, în baza cererii Agentului de Executare. Supervizorul nu poate fi aceeaşi persoană cu evaluatorul de teren al proiectului respectiv."5.11.1. Supervizorul urmăreşte, controlează, acordă asistenţă tehnică şi stabileşte măsuri de remediere în următoarele aspecte:…● informarea contractorilor Agenţilor de executare privind procedurile financiar-contabile şi de achiziţii specifice Fondului; …5.11.2. Cu ocazia vizitelor de supervizare, supervizorul Fondului verifică îndeplinirea măsurilor stabilite la vizitele anterioare. El verifică registrele, devizele, facturile, chitanţele în original şi alte documente de evidenţă primară.Pentru asigurarea transparenţei, la sfârşitul vizitei, supervizorul întocmeşte o notă/minută/proces verbal care va cuprinde concluziile preliminare ale vizitei şi toate recomandările necesare (unde este cazul). Un exemplar al documentului este pus la dispoziţia Agentului de Executare, care semnează pentru luare la cunoştinţă, împreună cu supervizorul local, după caz.În condiţiile constatării unor deficienţe care prin natura lor pot afecta derularea proiectului supervizorul va solicita recomandarea compartimentelor de specialitate şi după obţinerea acesteia va întocmi nota/minuta/procesul verbal pe care-l va transmite Agentului de executare, prin scrisoare cu confirmare de primire.În termen de 5 zile de la efectuarea vizitei de supervizare, supervizorul întocmeşte raportul de supervizare (incluzând şi un raport financiar, pentru ca proiectului să i se poată aloca în continuare sumele prevăzute) care conţine date concrete privind stadiul proiectului şi modul de utilizare a sumelor grantului, date rezultate din vizitele la faţa locului şi din verificarea documentelor relevante aferente proiectului respectiv, precum şi recomandări privind continuarea, şi după caz, îmbunătăţirea activităţii proiectului. Supervizorii identifică nevoile Agenţilor de Executare legate de asigurarea mai bunei administrări a proiectului, comunică aceste informaţii compartimentului de specialitate al Fondului şi recomandă, după caz, eliberarea următoarei tranşe.""5.12.2. lit. b) Fondul finanţează numai proiecte de infrastructură la scară mică, cu un impact redus asupra mediului. Chiar şi în aceste condiţii, în timpul evaluării şi supervizării, problematica mediului este verificată şi monitorizată constant.În mod special Fondul evaluează dacă procesul de implementare a proiectului sau exploatarea obiectivului ar putea avea implicaţii majore asupra mediului natural prin:– afectarea stabilităţii malurilor/dealurilor;– modificări ale albiilor râurilor sau pârâurilor;– despăduriri masive ale unor zone;– contaminarea unor surse de apă;– reducerea umidităţii solului;– reducerea cantităţii de apă din sursele naturale ale zonei;– creşterea pericolului de inundare a terenurilor.""5.13.3. La propunerea beneficiarilor, a personalului de specialitate al Fondului sau a supervizorilor ori în baza constatărilor rezultate ca urmare a controlului intern de teren. Fondul întocmeşte liste cu furnizori care şi-au îndeplinit corespunzător toate obligaţiile şi care pot fi recomandaţi pentru contracte viitoare (Furnizori recomandaţi).Fondul întocmeşte şi evidenţa furnizorilor care au încălcat grav condiţiile de participare la achiziţii sau obligaţiile contractuale (Lista furnizorilor neeligibili pentru proiecte FRDS).""5.14. Modificări ulterioare …5.14.2. În situaţii bine justificate, la solicitarea Agentului de Executare, cu avizul prealabil al supervizorului şi cu aprobarea coordonatorului de specialitate, Fondul poate accepta transferuri de la o linie bugetară la alta.…5.14.10. Prelungirea perioadei de realizare a proiectului de până la 30% din timpul estimat, datorată unor situaţii neaşteptate, independente de voinţa reprezentanţilor beneficiarilor (cum ar fi: condiţii climaterice deosebite, întârzieri justificate în livrarea unor bunuri, lucrări sau servicii şi altele asemenea), solicitată de Agentul de Executare şi susţinută de coordonatorul de specialitate, este supusă analizei şi aprobării Directorului Executiv al Fondului."5.14.11. Prelungirea perioadei de realizare a proiectului care depăşeşte 30% din durata estimată, solicitată de Agentul de Executare şi susţinută de coordonatorul de specialitate, este avizată şi propusă de către Directorul Executiv, analizei şi aprobării Consiliului Director.""5.16.1 Fondul exercită la 30% din proiectele finanţate, selectate aleator, pe fiecare categorie de proiecte, misiuni de supervizare post-implementare. Scopul acestei supervizări este de a urmări modul în care comitetele de întreţinere a proiectelor sau persoanele juridice care au preluat proprietatea asupra bunurilor, serviciilor şi lucrărilor realizate cu finanţarea Fondului, le menţin în funcţiune şi îşi îndeplinesc planurile de întreţinere anexate la Acordurile de grant. După caz, se întocmesc atunci când este necesar, sesizări adresate autorităţilor locale şi/sau altor factori participanţi la menţinerea în funcţiune a lucrărilor efectuate.În cazul proiectelor de activităţi generatoare de venit, supervizarea post implementare se va desfăşura în primele 18 luni după închiderea proiectului. Se vor efectua vizite de supervizare post-implementare, în funcţie de recomandarea coordonatorului compartimentului de specialitate. Supervizarea post-implementare se va ocupa cu precădere de acordarea de asistenţă în domeniul managementului şi marketingului micilor afaceri."6. Secţiunea finală "Definiţii" se modifică şi va avea următorul conţinut pentru termenii:"Agent de Executare = organizaţie care pune în practică proiectul; în cazul comunităţilor rurale sărace, acesta este organizaţia comunitară reprezentată de Comitetul de Conducere a Proiectului sau grupul productiv transformat, după caz, în societate agricolă, cooperativă de consum, organizaţie neguvernamentală. Pentru proiectele adresate grupurilor dezavantajate, agentul de executare este organizaţia intermediară definită prin Legea nr. 129/1998, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul proiectelor inovative, din categoria celor privind activităţi ulterioare, Agentul de Executare este comunitatea rurală săracă în parteneriat cu autorităţi ale administraţiei publice locale/asociaţii/fundaţii/ cooperative de consum/societăţi agricole; autorităţi ale administraţiei publice locale în parteneriat cu comunităţile rurale sărace/asociaţii/ fundaţii/ cooperative de consum/ societăţi agricole; asociaţii/ fundaţii/ cooperative de consum/ societăţi agricole în parteneriat cu comunităţi rurale sărace/autorităţi ale administraţiei publice locale, după caz.”"Facilitatorul = persoană fizică sau juridică, selectată de Fond, care îşi asumă obligaţia să ajute o comunitate rurală săracă, un grup dezavantajat, un grup productiv, după caz să se organizeze, să-şi identifice necesităţile proprii, să le ierarhizeze, să elaboreze un proiect, să depăşească problemele de organizare şi comunicare apărute în timpul derulării unui proiect, să participe la dezvoltarea durabilă a comunităţii şi după încheierea finanţării Fondului""Organizaţiile intermediare = organizaţii neguvernamentale, persoane juridice de drept privat, fără scop lucrativ, sau autorităţi ale administraţiei publice locale, după caz, aflate în raporturi contractuale de parteneriat cu organizaţii neguvernamentale;"II. Pe tot parcursul Manualului de operare se vor înlocui următorii termeni sau expresii, după cum urmează:a) "Legea nr. 129/1998 cu modificările şi completările ulterioare” cu Legea nr. 129/1998, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; … b) "Personal asociat" cu colaboratori FRDS; … c) "Personal permanent" cu salariaţi/personal … +
Anexa IIAnexa Hotărârii Consiliului Director al Fondului Român de Dezvoltare Socială nr. 4/II/19.02.2002 intitulată „Acord de grant” publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 bis/06.VIII.2002, se modifică şi se completează după cum urmează:I. Footnote 4 va avea următorul cuprins:Se completează în cazul proiectelor de activităţi ulterioare – inovative şi pentru consolidarea capacităţii grupurilor comunitare, unde aplicantul principal poate fi: comunitatea rurală săracă în parteneriat cu autorităţi ale administraţiei publice locale/asociaţii/fundaţii/ cooperative de consum/societăţi agricole; autorităţi ale administraţiei publice locale în parteneriat cu comunităţile rurale sărace/asociaţii/ fundaţii/ cooperative de consum/ societăţi agricole; asociaţii/ fundaţii/ cooperative de consum/ societăţi agricole în parteneriat cu comunităţi rurale sărace/autorităţi ale administraţiei publice locale, după caz.II. Articolele 6.2. şi 7.2. vor avea următorul cuprins:"6.2. În cazul în care părţile nu ajung la un consens pe cale amiabilă, în termenul menţionat la art 6.1., neînţelegerile vor fi soluţionate potrivit prevederilor legale în vigoare de către instanţele judecătoreşti competente din Bucureşti.""7.2. a) Prezentul Acord de grant, inclusiv anexele nr. 1-3, a fost încheiat în două exemplare, ambele având valoare de original, constituind împreună un singur act juridic şi având caracter de titlu executoriu în caz de nerealizare a obiectivului proiectului.b) Prin semnarea prezentului Primitorul recunoaşte că i-au fost aduse la cunoştinţă condiţiile de finanţare şi că a primit Manualul comunităţii (conţinând Ghidul de Achiziţii, Ghidul noţiunilor financiar contabile)." … ––––