HOTĂRÂRE nr. 13 din 4 ianuarie 2001

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 16 din 10 ianuarie 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 754 03/07/2003
ART. 5MODIFICAT DEHG 886 13/09/2001
ANEXA 1MODIFICAT DEHG 376 04/04/2001
ANEXA 1MODIFICAT DEHG 886 13/09/2001
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 18ABROGA PEHG 183 15/03/2000
ART. 18ABROGA PEHG 182 15/03/2000
ART. 18ABROGA PEHG 971 23/12/1998
ART. 18ABROGA PEHG 506 12/09/1997
ART. 18ABROGA PEHG 17 31/01/1997
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 107
ART. 18ABROGA PEHG 183 15/03/2000
ART. 18ABROGA PEHG 182 15/03/2000
ART. 18ABROGA PEHG 971 23/12/1998
ART. 18ABROGA PEHG 506 12/09/1997
ART. 18ABROGA PEHG 17 31/01/1997
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 754 03/07/2003
ActulREFERIT DEHG 56 23/01/2003
ActulREFERIT DEHG 160 20/02/2002
ActulREFERIT DEHG 546 07/06/2001
ART. 5MODIFICAT DEHG 886 13/09/2001
ANEXA 1MODIFICAT DEHG 376 04/04/2001
ANEXA 1MODIFICAT DEHG 886 13/09/2001

privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Informaţiilor Publice



În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României,Guvernul României adopta prezenta hotărâre. + 
Articolul 1(1) Ministerul Informaţiilor Publice se organizează şi funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, în subordinea Guvernului, cu personalitate juridică.(2) Sediul Ministerului Informaţiilor Publice este în municipiul Bucureşti, Piaţa Victoriei nr. 1, sectorul 1.
 + 
Articolul 2Ministerul Informaţiilor Publice elaborează şi aplica strategia şi Programul de guvernare în domeniul informaţiilor publice, relaţiilor cu românii de pretutindeni şi relaţiilor interetnice.
 + 
Articolul 3Ministerul Informaţiilor Publice are următoarele atribuţii principale:1. elaborează şi supune spre aprobare Guvernului strategia şi politica naţionala în domeniul informaţiilor publice;2. aplica şi promovează strategia şi politica naţionala în domeniul informaţiilor publice şi urmăreşte realizarea acesteia;3. elaborează şi promovează acte normative specifice, avizează reglementările ministerelor sau ale organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale, care au implicaţii şi asupra domeniului sau de activitate;4. reprezintă interesele statului în diferite organe şi organisme internaţionale, în conformitate cu acordurile şi cu alte înţelegeri stabilite în acest scop, şi dezvolta relaţii de colaborare cu organe şi cu organizaţii similare din alte state, precum şi cu organisme internaţionale interesate de activitatea de informare publică;5. iniţiază şi negociaza din împuternicirea Guvernului acorduri, convenţii şi alte înţelegeri internaţionale sau propune întocmirea formelor de aderare la cele existente;6. urmăreşte aplicarea legilor şi a celorlalte acte normative în domeniul informaţiilor publice, precum şi armonizarea acestora cu reglementările existente în Uniunea Europeană;7. coordonează aplicarea prevederilor legale, inclusiv a convenţiilor şi acordurilor internaţionale, în funcţie de specificul activităţii, şi întreprinde măsuri pentru prevenirea şi înlăturarea oricăror încălcări ale acestora;8. colaborează cu celelalte organe de specialitate din subordinea Guvernului, cu ministere, cu autorităţi publice locale, cu asociaţii, fundaţii şi cu alte organizaţii neguvernamentale, pentru aplicarea şi armonizarea strategiei naţionale cu reglementările şi strategiile internaţionale în domeniu;9. coordonează programele de asistenţa tehnica acordată de Banca Mondială, Uniunea Europeană şi de alte organisme internaţionale, precum şi programul de integrare europeană în domeniul activităţii de asigurare a informatiei publice;10. asigura şi coordonează producerea integrată şi unitară a mesajului public guvernamental şi coordonează răspândirea informaţiilor publice prin toate mijloacele de comunicare;11. pune la dispoziţie mijloacelor de informare în masa informaţii destinate opiniei publice, în vederea cunoaşterii exacte a activităţii Guvernului, prin informări şi conferinţe de presa organizate săptămânal sau ori de câte ori este nevoie;12. asigura acreditarea jurnalistilor români şi străini la biroul de presa al Guvernului, precum şi la acţiunile cu presa ce au loc la sediul Guvernului sau în afară sediului, organizate de acesta;13. asigura informaţiile necesare în vederea mediatizarii corespunzătoare a vizitelor oficiale ale primului-ministru în străinătate şi ale delegatiilor străine invitate de Guvernul României, precum şi accesul la informaţie al ziaristilor care însoţesc aceste delegaţii;14. asigura consultanţa tehnica şi, după caz, coordonează, în limitele competentelor, gestionarea crizelor şi a conflictelor de comunicare, care pot afecta încrederea opiniei publice interne şi internaţionale în legătură cu programele şi acţiunile Guvernului;15. asigura asistenţa de specialitate primului-ministru, altor demnitari şi înalţi funcţionari publici din cadrul Guvernului în domeniul comunicării;16. elaborează şi avizează proiecte de acte normative din domeniul sau de activitate;17. realizează analize privind imaginea României peste hotare şi propune Guvernului măsurile corespunzătoare;18. cooperează, pentru îndeplinirea activităţilor, cu colectivul de informatica al Guvernului, în vederea exploatării şi actualizării informaţiilor din banca de date a Guvernului şi a ministerului;19. administrează şi gestionează pagina de web a Guvernului României;20. coordonează activităţile grupului de comunicare interministeriala şi toate activităţile de informare publică ale ministerelor, prefecturilor şi ale altor instituţii subordonate direct Guvernului;21. menţine legături permanente cu ambasadele străine în România şi cu organismele internaţionale reprezentate în ţara, în scopul informării acestora, împreună cu Ministerul Afacerilor Externe, asupra aspectelor care privesc gestionarea treburilor publice şi imaginea tarii;22. coordonează elaborarea şi difuzarea în ţara şi în străinătate a pliantelor, ghidurilor, materialelor documentare, articolelor informative destinate presei, a altor informaţii destinate celorlalte mijloace de comunicare în masa, care să contribuie la alcătuirea unei imagini corecte despre realitatile din România şi despre activitatea Guvernului;23. iniţiază şi organizează colocvii, dezbateri, simpozioane, mese rotunde, precum şi acţiuni cu mass-media pe teme privind guvernarea, în scopul deschiderii unor canale de comunicare şi al cunoaşterii realitatilor din România;24. asigura participarea personalului ministerului la acţiuni cu caracter ştiinţific şi cultural, la reuniuni şi expoziţii internaţionale, precum şi la acţiuni având ca scop integrarea europeană şi euroatlantica;25. asigura suportul cooperării cu departamentele specializate de la nivelul celorlalte autorităţi publice, pentru promovarea intereselor externe ale tarii, şi gestionează problematica imaginii României în lume;26. menţine contacte active cu ambasadele, cu atasatii de presa şi cu ziaristii străini acreditaţi în România, în scopul informării acestora asupra problemelor care privesc gestionarea treburilor publice şi imaginea tarii;27. planifica şi stabileşte numărul şi volumul de publicaţii ce urmează să fie distribuite în străinătate şi care beneficiază de facilităţi;28. stabileşte un index al publicaţiilor şi al titlurilor de carte românească, semnificativ pentru cultura naţionala, precum şi producţia şi distribuţia de materiale informative şi publicitare pentru care se pot emite comenzi sau se pot acorda facilităţi;29. asigura activitatea de relaţii cu publicul şi organizează un sistem flexibil de comunicare între Guvern şi cetăţeni;30. primeşte petiţii şi urmăreşte modul de soluţionare a acestora;31. stabileşte, menţine şi consolideaza legăturile cu românii de pretutindeni şi cu organizaţiile reprezentative ale acestora;32. cu sprijinul Ministerului Afacerilor Externe stabileşte contacte de colaborare cu autorităţile publice ale statelor în care trăiesc etnici români;33. elaborează programe şi urmăreşte aplicarea lor în scopul păstrării, dezvoltării şi exprimarii identităţii etnice, culturale, civice şi religioase a românilor de pretutindeni; sprijină direct autorităţile publice din ţara şi din străinătate în legătură cu problemele românilor de pretutindeni;34. avizează proiecte de legi şi alte acte normative, care au incidenţa asupra drepturilor şi îndatoririlor persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale;35. monitorizează aplicarea actelor normative interne, precum şi a normelor şi recomandărilor organismelor internaţionale referitoare la protecţia minorităţilor naţionale;36. urmăreşte aplicarea unitară a prevederilor legale privind protecţia minorităţilor naţionale de către autorităţile publice;37. primeşte şi examinează cererile şi sesizările adresate de instituţii, organizaţii sau persoane fizice cu privire la actele organelor administraţiei publice care încalcă drepturile persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale şi comunică punctul de vedere legal;38. stabileşte şi menţine relaţii cu organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale din ţara şi din străinătate şi cu organisme internaţionale care au în atribuţiile lor soluţionarea problemelor respectării drepturilor persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale;39. promovează şi organizează programe privind păstrarea, exprimarea şi dezvoltarea identităţii etnice, culturale, lingvistice şi religioase a persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale;40. menţine legături permanente şi colaborează cu autorităţile administraţiei publice locale prin împuterniciţi cu competente teritoriale, numiţi prin ordin al ministrului, în vederea identificarii problemelor specifice şi urmăririi soluţionării acestora.
 + 
Articolul 4(1) Structura organizatorică a Ministerului Informaţiilor Publice este prevăzută în anexa nr. 1. În cadrul acesteia, prin ordin al ministrului pot funcţiona servicii şi birouri.(2) Atribuţiile şi sarcinile aparatului propriu al Ministerului Informaţiilor Publice se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare aprobat prin ordin al ministrului informaţiilor publice.(3) Numărul maxim de posturi este de 150, exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului.(4) Încadrarea personalului din aparatul propriu al ministerului, precum şi din unităţile subordonate acestuia, cu numărul maxim de posturi aprobat se face în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.(5) În cadrul numărului de posturi aprobat ministerul organizează reprezentante teritoriale ale căror atribuţii sunt stabilite prin ordin al ministrului.(6) Prefecturile, cu sprijinul consiliilor judeţene şi al consiliilor locale, vor asigura spaţiul şi condiţiile corespunzătoare de desfăşurare a activităţilor reprezentantelor teritoriale.(7) Activitatea reprezentantelor teritoriale se poate desfăşura şi în spaţii închiriate în condiţiile legii, cu suportarea cheltuielilor de către Ministerul Informaţiilor Publice.
 + 
Articolul 5(1) Conducerea ministerului este exercitată de către ministru, ajutat de 4 secretari de stat.(2) Ministrul reprezintă ministerul în raporturile cu celelalte autorităţi publice, cu persoanele juridice şi fizice din ţara şi din străinătate, precum şi în justiţie.(3) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin ministrul emite ordine şi instrucţiuni, în condiţiile legii.
 + 
Articolul 6(1) Ministrul îndeplineşte următoarele atribuţii generale:a) organizează, coordonează şi controlează aplicarea legilor şi hotărârilor Guvernului, a ordinelor şi instrucţiunilor emise potrivit legii, cu respectarea limitelor de autoritate şi a principiului autonomiei administraţiei publice locale, a instituţiilor publice şi a agenţilor economici;b) elaborează şi avizează proiectele de legi, de ordonanţe şi de hotărâri ale Guvernului, în condiţiile stabilite prin metodologia aprobată de Guvern;c) acţionează pentru aplicarea strategiei proprii a ministerului, integrată strategiei de dezvoltare economico-socială a Guvernului;d) fundamentează şi elaborează propuneri pentru bugetul anual, pe care le înaintează Guvernului;e) urmăreşte proiectarea şi realizarea investiţiilor din sistemul ministerului, în baza bugetului aprobat;f) reprezintă interesele statului în diferite organe şi organisme internaţionale, în conformitate cu acordurile şi convenţiile la care România este parte şi cu alte înţelegeri stabilite în acest scop, şi dezvolta relaţii de colaborare cu organe şi organizaţii similare din alte state şi cu organisme internaţionale ce interesează domeniul lor de activitate;g) iniţiază şi negociaza, din împuternicirea Preşedintelui României sau a Guvernului, în condiţiile legii, încheierea de convenţii, acorduri şi alte înţelegeri internaţionale sau propune întocmirea formelor de aderare la cele existente;h) urmăreşte proiectarea şi aplicarea convenţiilor şi acordurilor internaţionale la care România este parte şi ia măsuri pentru realizarea condiţiilor de integrare în structurile europene sau în alte organisme internaţionale;i) coordonează şi urmăreşte elaborarea şi implementarea de politici şi strategii în domeniile de activitate ale ministerului, potrivit strategiei generale a Guvernului;j) avizează, în condiţiile legii, înfiinţarea organismelor neguvernamentale şi cooperează cu acestea în realizarea scopului pentru care au fost create;k) colaborează cu instituţiile de specialitate pentru formarea şi perfecţionarea pregătirii profesionale a personalului din sistemul lor;l) editează, după caz, publicaţiile de specialitate şi de informare.(2) Ministrul îndeplineşte şi alte atribuţii specifice, stabilite prin acte normative.(3) Ministrul informaţiilor publice îndeplineşte, conform legii, funcţia de ordonator principal de credite al ministerului.
 + 
Articolul 7Secretarii de stat exercita atribuţiile stabilite de ministru prin ordin.
 + 
Articolul 8În cazul în care ministrul, din diferite motive, nu îşi poate exercita atribuţiile, secretarul de stat desemnat de acesta exercita atribuţiile, instiintandu-l pe primul-ministru despre aceasta.
 + 
Articolul 9(1) Ministerul are un secretar general care este funcţionar public, numit pe bază de concurs sau examen, potrivit legii. Acesta asigura stabilitatea funcţionarii ministerului şi realizarea legăturilor functionale între structurile ministerului.(2) Principalele atribuţii ale secretarului general sunt:a) coordonează buna funcţionare a compartimentelor şi activităţilor cu caracter funcţional din cadrul ministerului şi asigura legătură operativă dintre ministru şi conducătorii tuturor compartimentelor din minister şi din unităţile subordonate;b) conlucreaza cu compartimentele de specialitate din cadrul Secretariatului General al Guvernului, cu secretarii generali din celelalte ministere, precum şi cu secretarii judeţelor şi secretarii generali ai prefecturilor, în probleme de interes comun;c) primeşte şi transmite ministerelor spre avizare proiectele de acte normative;d) transmite Secretariatului General al Guvernului proiecte de acte normative iniţiate de minister pentru a fi discutate în şedinţa de Guvern;e) urmăreşte şi asigura finalizarea actelor normative aprobate de Guvern, care au fost iniţiate de minister;f) monitorizează şi controlează elaborarea raportarilor periodice, prevăzute de reglementările în vigoare;g) coordonează întregul personal al ministerului, activitatea de elaborare a politicilor de personal şi principiile directoare pentru managementul de personal din cadrul compartimentelor.(3) Secretarul general al ministerului poate îndeplini şi alte însărcinări prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a ministerului ori încredinţate de ministru.
 + 
Articolul 10(1) Pe lângă ministru funcţionează ca organ consultativ Colegiul ministerului.(2) Componenta şi regulamentul de funcţionare ale Colegiului ministerului se aproba prin ordin al ministrului.(3) Colegiul ministerului se întruneşte la cererea şi sub preşedinţia ministrului, pentru dezbaterea unor probleme privind activitatea ministerului.
 + 
Articolul 11La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri Departamentul pentru Comunicare, Departamentul pentru Relaţiile cu Românii de peste Hotare şi Departamentul pentru Protecţia Minorităţilor Naţionale se desfiinţează.
 + 
Articolul 12Activul şi pasivul structurilor prevăzute la art. 11 se preiau de Ministerul Informaţiilor Publice.
 + 
Articolul 13Personalul structurilor prevăzute la art. 11 se preia de Ministerul Informaţiilor Publice, pe bază de concurs sau examen, în condiţiile legii.
 + 
Articolul 14Instituţiile din subordinea Ministerului Informaţiilor Publice sunt prevăzute în anexa nr. 2.
 + 
Articolul 15Ministerul Informaţiilor Publice are în dotare un număr de autoturisme stabilit potrivit normelor legale în vigoare.
 + 
Articolul 16Ministerul Informaţiilor Publice va prezenta în termen de 30 de zile proiectele de hotărâri ale Guvernului privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Presa "Rompres" şi a Redactiei Publicaţiilor pentru Străinătate.
 + 
Articolul 17Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
 + 
Articolul 18La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abroga Hotărârea Guvernului nr. 971/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Departamentului pentru Relaţiile cu Românii de peste Hotare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 527 din 31 decembrie 1998, cu modificările şi completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 182/2000 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Departamentului pentru Comunicare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 117 din 16 martie 2000, şi Hotărârea Guvernului nr. 17/1997 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Departamentului pentru Protecţia Minorităţilor Naţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 17 din 5 februarie 1997, cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Articolul 19Până la intrarea în vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2001 Ministerul Finanţelor Publice va asigura finanţarea funcţionarii Ministerului Informaţiilor Publice, în condiţiile legii.PRIM-MINISTRUADRIAN NASTASEContrasemnează:–––––Ministrul informaţiilor publice,Vasile DincuMinistrul administraţiei publice,Octav CozmancaMinistrul finanţelor publice,Mihai Nicolae Tanasescu
 + 
Anexa 1    Numărul maxim de posturi = 150,     exclusiv demnitarii şi posturile     aferente cabinetului ministrului                         STRUCTURA ORGANIZATORICĂ                   a Ministerului Informaţiilor Publice┌────────────────────────────┐│ Colegiul ministerului ├─┐ ┌────────────────────────┐└────────────────────────────┘ │ ┌─┤ Consilier diplomatic │┌────────────────────────────┐ │ ┌────────┐ │ └────────────────────────┘│ Direcţia juridică ├─┼───┤MINISTRU├─────┐ │ ┌────────────────────────┐└────────────────────────────┘ │ └───┬────┘ └─┼─┤ Corpul de control al │┌────────────────────────────┐ │ │ │ │ ministrului ││ Cabinetul ministrului ├─┤ │ │ └────────────────────────┘└────────────────────────────┘ │ │ │ ┌────────────────────────┐┌────────────────────────────┐ │ │ └─┤Oficiul de Informatizare││ Direcţia Relaţii ├─┘ │ └────────────────────────┘│ publice şi Protocol │ │└────────────────────────────┘ │                                       │                                       │         ┌────────────────┬────────────┼───────────┬───────────────────┐         │ │ │ │ │┌────────┴────────┐┌──────┴─────────┐ │ ┌─────────┴───────┐ ┌─────────┴───────┐│ SECRETAR DE STAT││SECRETAR DE STAT│ │ │SECRETAR DE STAT │ │SECRETAR DE STAT ││pentru comunicare││ Purtatorul de │ │ │ pentru │ │ pentru ││ şi Imagine ││ cuvânt │ │ │ românii de │ │ relaţii ││ publică ││ al guvernului │ │ │ pretutindeni │ │ interetnice │└─┬───┬────┬──┬───┘└──────┬─────────┘ │ └───────────┬─────┘ └───┬─────┬───────┘  │ │ │ │ │ │ │ │ │  │ │ │ │ │ ┌────────┴─────────┐ │ ┌──┴─┐ │ ┌───┐┌─┴┐ │ │ │ │ │ SECRETAR GENERAL │ │ │ L │ ├─┤ N ││ A│ │ │ │ │ └───┬────┬─────────┘ │ └────┘ │ └───┘└──┘ │ │ │ ┌─┴─┐ │ │ │ ┌───┴───┐    ┌─┴─┐ │ ┌┴──┐ │ F │ ┌─┴─┐ │ ┌─────┴──────┐ ┌─┴─┐ ┌─┴─┐    │ B │ │ │ E │ └───┘ │ G │ │ │ K │ │ M │ │ O │    └───┘ │ └───┘ └───┘ │ └──┬───┬──┬──┘ └───┘ └───┘       ┌───┤ ┌───┤ ┌──┐ ┌─┴┐ │┌─┴┐   ┌───┴─┐┌┴───┐ ┌──┴┐ ├─┤I │ │k1│ ││k2│   │ C ││ D │ │ H │ │ └──┘ └──┘ │└──┘   └─────┘└────┘ └───┘ ┌┴───┐ ┌──┴──┐                                      │ J │ │ k3 │                                      └────┘ └─────┘–––––    *) condus de un subsecretar de stat    A = Direcţia de imagine şi relaţii    B = Direcţia de analiza şi monitorizare socială     C = Direcţia presa    D = Direcţia relaţii cu publicul    E = Direcţia de comunicare interna şi negociere socială    F = Redactare documentare    G = Direcţia management resurse umane    H = Direcţia economico-administrativă    I = Direcţia inzestrare    J = Oficiul judeţean pentru informaţii publice    K = Direcţia generală de strategii şi programe    k1 = Direcţia românii din ţările vecine    k2 = Direcţia românii din emigratie    k3 = Direcţia de parteneriat strategic    L = Direcţia relaţii cu societatea civilă şi organisme internaţionale    M = Oficiul naţional pentru romi    N = Direcţia asistenţa programe    O = Oficiul regional pentru relaţii interetnice*).
 + 
Anexa 2                           INSTITUŢIILE          aflate în subordinea Ministerului Informaţiilor Publice    1. Agenţia Naţionala de Presa "Rompres"*) – finanţată de la bugetul                                                    de stat    2. Redactia Publicaţiilor pentru Străinătate – finanţată din venituri                                                    extrabugetare şi din alocaţii                                                    de la bugetul de stat–––––-    *) Numărul maxim de posturi este de 280.––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x