HOTĂRÂRE nr. 129 din 13 decembrie 2017

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 07/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: SENATUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1003 din 18 decembrie 2017
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 13 07/02/2008
ActulREFERIRE LAPROTOCOL 13/12/2007
ActulREFERIRE LATRATAT 13/12/2007
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 148
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 148
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 76
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 76
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul dispozițiilor art. 67 și art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naționale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/630 din 7.12.2017,Senatul adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Senatul:1.salută inițiativa comună Reziliență, prevenire și apărare: construirea unei securități cibernetice puternice pentru UE, pe care o susține prin proiecte de acte legislative de transpunere a reglementărilor din domeniul securității cibernetice;2.sprijină pachetul de propuneri în domeniul securității cibernetice, pe care îl consideră oportun și necesar, având în vedere dinamica amenințărilor cibernetice și consecințele pe care astfel de atacuri le pot avea asupra sistemelor informatice, a economiilor statelor membre ș.a.m.d.;3.apreciază că acest demers va contribui la creșterea încrederii utilizatorilor în piața digitală, prin interesul manifestat atât în asigurarea securității cibernetice, cât și în stabilirea unei politici internaționale coerente a UE în ceea ce privește spațiul cibernetic;4.susține obiectivul principal de a atesta faptul că produsele și serviciile de tehnologii de comunicare a informațiilor (ICT) care au fost certificate în conformitate cu schema propusă respectă cerințele specifice privind securitatea informatică;5.este interesat, în mod special, de: pregătirea în vederea unei reacții rapide la atacuri cibernetice, creșterea conștientizării asupra efectelor acestora, dezvoltarea competențelor, implicit a educației în domeniul securității cibernetice, susținerea eforturilor de îmbunătățire a capabilităților în domeniu ale statelor terțe din vecinătate;6.atrage atenția asupra:a)necesității realizării unei analize aprofundate a măsurilor privind certificarea în domeniul securității cibernetice, în strânsă legătură cu actorii pieței;b)aspectelor referitoare la controlul exporturilor tehnologiilor critice cibernetice de supraveghere – pilonul apărării cibernetice, deoarece acestea ar trebui aduse la cunoștința Grupului de lucru de dublă utilizare de la Bruxelles pentru a evita formulări inexacte în documentul final;7.afirmă:a)disponibilitatea României de a găzdui proiectul-pilot al Centrului de excelență și, ulterior, de a participa activ la dezvoltarea rețelei de centre de competență. Capabilitățile existente în acest moment în România, respectiv proiectul-pilot al Centrului de Inovare în Securitate Cibernetică din cadrul Centrului Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO), Centrul de excelență în securitate cibernetică al Ministerului Apărării Naționale din cadrul Academiei Tehnice Militare, Centrul de excelență din cadrul Academiei de Poliție „Alexandru I. Cuza“, Centrul Național CyberInt al S.R.I. și Centrul de Inovare-Cercetare din cadrul Universității Politehnice București, pot constitui, cu ușurință, nucleul de dezvoltare a unei rețele europene de centre de excelență. Un argument în plus îl reprezintă acoperirea atât a celor trei piloni ai securității cibernetice – securitatea rețelelor și informațiilor, criminalitatea cibernetică și apărarea cibernetică, cât și implicarea mediului academic, precum și sinergia mediilor civil-militar, cu beneficii evidente în combaterea amenințărilor din mediul online;b)ideea creării unor centre de competență pe domenii – militar, civil, academic ș.a., situate în 4-5 state membre cu tradiție, istorie, competențe pe domeniul ales, mai degrabă decât înființarea a 27 de centre pentru cele 27 de state membre;8.exprimă rezerve față de:a)îndeplinirea unor activități din Declarația comună, în special față de cele care implică aspecte de ordin operațional. Facem referire la unele măsuri prezentate la capitolul 3.5 „Consolidarea descurajării în domeniul securității cibernetice prin intermediul capacității de apărare a statelor membre“. Avem în vedere faptul că securitatea cibernetică are și o natură specifică, în sensul că este o componentă a securității naționale, domeniu de care sunt responsabile statele membre, și nu Comisia Europeană; drept urmare, aceste activități vor putea fi îndeplinite doar în măsura în care statele membre vor avea un interes în momentul respectiv și în acel sens;b)dezvoltarea capacităților operaționale și în ceea ce privește ENISA. Se menține riscul pentru dublarea eforturilor între UE și NATO. + 
Articolul 2Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în această hotărâre se transmite instituțiilor europene.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 13 decembrie 2017, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
Iulian-Claudiu Manda
București, 13 decembrie 2017.Nr. 129.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x