HOTĂRÂRE nr. 128 din 26 septembrie 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: SENATUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 846 din 4 octombrie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 13 07/02/2008
ActulREFERIRE LATRATAT 13/12/2007
ActulREFERIRE LAPROTOCOL 13/12/2007
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 76
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 148
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 76
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 148
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul dispozițiilor art. 67 și art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarității și proporționalității, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/416 din 21.09.2018,Senatul adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Senatul României:1.consideră că prezenta propunere de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind Fondul european pentru afaceri maritime și activități pescărești și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 508/2014 al Parlamentului European și al Consiliului respectă principiul subsidiarității;2.consideră că prezenta propunere de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind Fondul european pentru afaceri maritime și activități pescărești și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 508/2014 al Parlamentului European și al Consiliului nu respectă principiul proporționalității, întrucât România este dezavantajată din următoarele considerente: a)dezvoltarea pescuitului costier cu ambarcațiuni mici este nesustenabilă în zona Mării Negre, putând afecta exploatarea durabilă la Marea Neagră;b)din cauza lipsei capacității de pescuit suficiente și specifice locației resursei piscicole peste izobata de 12 m, nu se poate asigura dezvoltarea sectorului și a accesului la resursă; deși principiul egalității accesului la aceeași resursă piscicolă (în Marea Neagră) este cuprins în prezenta propunere, punerea acestuia în practică defavorizează România;c)România are alocată o capacitate de pescuit de 10 ori mai mică decât cea a Bulgariei, din cauza inadvertențelor administrative ale perioadelor anterioare (anii 2009-2010) și din cauza alocării disproporționate și defavorabile României a cotelor de pescuit la Marea Neagră în raport cu Bulgaria, adică 70% Bulgaria și 30% România;d)România nu poate beneficia în totalitate și în condiții de acces egal de prevederile propunerii de regulament și de actualul regulament aflat în vigoare din cauza lipsei accesului la resursă din motive tehnice, adică lipsa capacității de pescuit.3.având în vedere considerentele din art. 1 pct. 2 lit. a)-d), interesul României este renegocierea capacității de pescuit înaintea aplicării prezentului proiect de regulament;4.notează că temeiul juridic al propunerii se bazează pe art. 42, art. 43 alin. (2), art. 91 alin. (1), art. 100 alin. (2), art. 173 alin. (3), art. 175, art. 188, art. 192 alin. (1), art. 194 alin. (2), art. 195 alin. (2) și art. 349 din TFUE;5.certifică validitatea formei juridice alese, aceea de regulament.
 + 
Articolul 2Senatul României:1.apreciază eforturile Comisiei de elaborare a propunerii de regulament privind finanțarea Fondului European pentru Afaceri Maritime și de Pescuit 2021-2017, care constituie premisa unei implementări de succes a Politicii comune în domeniul pescuitului, cu condiția asigurării repartizării șanselor egale și echității pentru toate statele membre;2.consideră că:a)propunerea de regulament privind FEPAM se înscrie, în general, în direcția solicitată de statele membre, inclusiv de România, de continuitate, flexibilizare și simplificare;b)flexibilitatea și continuitatea suferă un regres în materie de formă a sprijinului acordat, investițiile în acvacultură și procesare putând beneficia doar de instrumente financiare, nu și de granturi, ca până acum;c)această schimbare ar putea avea un efect contrar celui dorit pentru dezvoltarea acvaculturii și a procesării în unele state membre, conducând la întârzierea acordării sprijinului și la inadecvarea instrumentelor financiare pentru toate tipurile de investiții din acvacultură și procesare. Având în vedere importanța sa ca potențial furnizor de hrană de calitate și de alternativă la pescuitul comercial, reducând astfel presiunea pe resursa halieutică din mări și oceane, acvacultura ar trebui să beneficieze de un sprijin și mai consistent, astfel încât rata de cofinanțare să fie crescută față de nivelul propus în propunerea de regulament FEPAM (de exemplu, la „investiții în acvacultură“ intensitatea sprijinului să crească de la 50% la cel puțin 70% pentru granturi);3.recomandă următoarele:a)reconsiderarea propunerii în sensul creșterii acesteia în funcție de nevoile sectorului de pescuit și acvacultură, contextul strategic al bazinului Marii Negre, obligațiile de implementare ale PCP, importanța pescuitului în ape interioare – fluviul Dunărea (cel mai mare segment al acestuia se află în România) și Delta Dunării și lacurile de acumulare cu un mare potențial de acvacultură, având în vedere propunerea de alocare financiară pentru România; b)adaptarea unor elemente la nevoile specifice ale statelor membre. Este foarte importantă, benefică și necesară îmbunătățirea propunerii de regulament, în special în ceea ce privește creșterea alocării financiare destinate României, a intensității sprijinului public acordat proiectelor de investiții pentru pescuit și acvacultură și a corecțiilor alocării în mod echitabil, proporțional și just, a capacităților de pescuit și a cotelor de pescuit la Marea Neagră;c)creșterea ratelor de cofinanțare pentru anumite acțiuni care aduc plus valoare sectorului de pescuit și acvaculturii, cum ar fi:1.introducerea stimulării tinerilor pescari/acvacultori;2.sprijinirea acțiunilor inovatoare la nivel local;3.sprijinirea activității și înființării fermelor de acvacultură intensivă;4.producția furajelor de calitate, nepoluante și cu randamente ridicate;5.trecerea parțială sau totală pe energie verde pentru alimentarea utilajelor folosite în acvacultură;6.implementarea standardelor de mediu;7.acțiuni sociale în cadrul strategiilor de dezvoltare locală;8.investiții pentru viabilizarea siturilor de acvacultură și maricultură (de exemplu, dezvoltarea infrastructurii de acces către siturile de acvacultură, decolmatare, protecția siturilor de maricultură, asigurarea de utilități ale siturilor de acvacultură/maricultură etc.);9.diversificarea veniturilor din acvacultură și pescuit;10.protejarea biodiversității;11.plăți compensatorii pentru încetarea temporară a pescuitului – perioadele de prohibiție în apele interioare și marine, pe specii;d)acordarea unor granturi cu intensitatea de cofinanțare de 100% care vizează investiții complexe pentru protejarea unor specii importante pentru biodiversitatea europeană cu valoare economică mare și care sunt supuse pescuitului intensiv.
 + 
Articolul 3Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în această hotărâre se transmite instituțiilor europene.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 26 septembrie 2018, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
ADRIAN ȚUȚUIANU
București, 26 septembrie 2018.Nr. 128.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x