În temeiul dispozițiilor art. 67 și art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarității și proporționalității, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/381 din 13.09.2018,Senatul adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul 1Senatul României:1.constată următoarele:– propunerea de regulament este întemeiată pe art. 165 și 166 din TFUE care îi conferă Uniunii o competență de sprijin cu scopul de a contribui la dezvoltarea unei educații de calitate, la implementarea unei politici privind formarea profesională și a unei politici în domeniul tineretului, precum și la promovarea obiectivelor sportului european; … – propunerea de regulament respectă principiul subsidiarității întrucât obiectivele prezentei inițiative nu pot fi realizate în mod adecvat și satisfăcător de către statele membre, având în vedere caracterul transnațional, volumul ridicat și ampla acoperire geografică a mobilității de studiu și a activităților de cooperare finanțate, efectele acestora asupra accesului la mobilitatea de studiu și, în general, asupra integrării la nivelul Uniunii și, totodată, asupra consolidării dimensiunii internaționale. În ceea ce privește domeniul de aplicare, acoperirea cumulată a acțiunilor întreprinse de fiecare țară și a acțiunilor transsectoriale rămâne limitată în comparație cu actualul program Erasmus+; = … – propunerea de regulament respectă principiul proporționalității întrucât:• îmbunătățirile propuse vor fi integrate în arhitectura programelor existente și vor utiliza mecanismele de funcționare actuale pentru a asigura un maximum de continuitate și stabilitate în raport cu programul anterior;• această propunere va acoperi toate sectoarele educației și formării – școli, educație și formare profesională, învățământ superior și educația adulților – ale tineretului și sportului, în mod adaptat și simplificat. Va fi promovată utilizarea unor formate noi și flexibile pentru a extinde raza de acțiune a programului (de exemplu, cooperarea virtuală, mobilitatea pe termen scurt și mobilitatea de grup). Vor fi introduse câteva acțiuni noi pentru a aborda noile provocări și priorități politice (cum ar fi universitățile europene și programul Jean Monnet în alte domenii ale educației și formării); … – forma juridică aleasă, de Regulament, este adecvată scopului propus; … … 2.apreciază că Programul a încurajat și va continua să susțină mobilitatea și contactele între elevii, studenții, profesorii, formatorii și lucrătorii de tineret din diferite țări, recunoașterea diplomelor, certificatelor și perioadelor de studii în străinătate, atât pentru formarea inițială, cât și pentru cea continuă; … 3.recomandă următoarele:– ameliorarea aspectelor legate de împărțirea pe categorii a țărilor de destinație pentru mobilități în baza unei evaluări mai realiste a costurilor, în funcție de puterea de cumpărare și de nivelul de salarizare din fiecare țară, întrucât forma actuală propusă poate crea un impediment financiar al mobilității dinspre țările cu venituri mai ridicate spre cele cu venituri mai mici. Având în vedere faptul că România face parte din grupul 3 de țări (considerate cu un nivel redus al costurilor de trai), studenții/profesorii străini nu sunt încurajați să deruleze mobilități în țara noastră, din cauza nivelului redus al granturilor oferite (comparativ cu cele disponibile studenților/profesorilor care merg în țările din grupul 1, de exemplu, Germania, Austria, Danemarca, Franța, Italia). Diferențele sunt și mai accentuate în cadrul proiectelor strategice de cooperare, în cadrul cărora cercetătorii/personalul academic din România, în baza aceleiași împărțiri diferențiate pe categorii de țări, pentru același volum și tip de activități beneficiază de bareme zilnice net inferioare celor alocate colegilor din alte țări. … … +
Articolul 2Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în această hotărâre se transmite instituțiilor europene.Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 19 septembrie 2018, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
ADRIAN ȚUȚUIANUBucurești, 19 septembrie 2018.Nr. 119.––