HOTĂRÂRE nr. 11 din 12 februarie 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 08/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: SENATUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 154 din 19 februarie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 13 07/02/2008
ActulREFERIRE LAPROTOCOL 13/12/2007
ActulREFERIRE LATRATAT 13/12/2007
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 148
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 67
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 148
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 76
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 76
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul dispozițiilor art. 67 și art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarității și proporționalității, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/24 din 1.02.2018,Senatul adoptă prezenta hotărâre.  + 
Articolul 1Senatul României:1.Consideră că propunerea de Regulament respectă principiul subsidiarității întrucât fraudele privind TVA sunt adesea legate de tranzacțiile transfrontaliere în cadrul pieței unice sau sunt comise de comercianți stabiliți în alte state membre decât cel în care este datorată taxa. Acest lucru are un impact negativ asupra funcționării pieței unice și duce la pierderi semnificative la bugetul UE, drept pentru care doar luarea de acțiuni la nivel de Uniune ar oferi o valoare adăugată superioară comparativ cu acțiunile care pot fi întreprinse la nivel de stat membru.De asemenea, propunerea de Regulament respectă principiul proporționalității sub aspectul formei juridice, deoarece toate măsurile propuse sunt direcționate în funcție de nevoile statelor membre și, deși au efecte pozitive asupra nivelului fraudei privind TVA, nu presupun costuri suplimentare pentru întreprinderi și administrații, cu excepția măsurilor care impun activități de dezvoltare informatică. 2.Susține eforturile Planului de acțiune privind TVA care are drept scop consolidarea instrumentelor de cooperare administrativă în domeniul TVA, în special Eurofisc, ca mijloc de întărire a încrederii între autoritățile fiscale și de limitare a fraudei transfrontaliere. 3.Consideră că:– nu în toate situațiile este necesară cooperarea între cele două state pentru soluționarea unei cereri de anchetă administrativă și trebuie lăsată la latitudinea statului membru solicitat decizia cu privire la modul de soluționare {în contextul art. 1 (1) (b) „(4) […] Autoritatea solicitată realizează ancheta administrativă în coordonare cu autoritatea solicitantă“}; – autoritățile fiscale ar trebui să aibă acces la datele privind toate importurile realizate în Uniunea Europeană, pentru a putea verifica îndeplinirea obligațiilor declarative și de plată, în contextul în care implementarea în statele membre a procedurii de import cu amânarea plății TVA în vamă (plata prin decont) poate conduce la un fenomen extins de fraudă. În plus, consideră că autoritățile fiscale ar trebui să aibă acces și la datele privind toate exporturile realizate din Uniunea Europeană întrucât autoritățile vamale dau prea puțină importanță verificării exporturilor (având în vedere că acestea nu reprezintă un risc direct din punctul de vedere al impozitelor și taxelor), iar acestea sunt utilizate în fraudele carusel pentru a pierde urma bunurilor care se întorc ulterior în Uniunea Europeană; – ultima prevedere din art. 1 (16), al doilea paragraf, este foarte dificil de aplicat, întrucât statul membru de rambursare nu are acces la informații privind sistemul și procedurile judiciare din statul membru de stabilire;– oportună realizarea unor schimburi cât mai rapide de informații, însă ar trebui stipulat clar și concis modalitatea de transmitere a acestor informații pentru a putea asigura confidențialitatea și securitatea informațiilor transmise (referitor la schimburile de informații fără cerere prealabilă, prevăzute la art. 13). Totodată, trebuie precizată modalitatea în care se ține evidența acestor cereri pentru a putea asigura transmiterea de statistici cu privire la utilizarea instrumentelor de cooperare, în conformitate cu prevederile art. 49 din regulament;– auditurile comune sunt greu de pus în practică. În urma unui astfel de audit comun în care inspectorii din statul membru solicitant participă efectiv la control, având aceleași atribuții ca și inspectorii din statul solicitat, se analizează documentele contribuabilului și se întocmește un raport de audit comun care presupune implicit modificarea legislației primare (în special Codul de procedură fiscală) și a celei secundare [acte normative ce fac referire la tipurile de controale și documentele care trebuie întocmite – proces-verbal (PV), raport inspecție fiscală (RIF), decizii de impunere, măsuri asiguratorii, proces-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor (PVCSC) etc., modalitatea de contestare a raportului de audit comun, alte acte normative];– necesară stabilirea unor proceduri standard la nivelul Uniunii Europene în care să fie definiți indicatorii în baza cărora se stabilește statutul de persoană atestată;– necesară o reevaluare periodică pentru a se depista timpuriu eventualele modificări în comportamentul persoanelor atestate fiscal.4.Referitor la art. 1 (1) (b) „(4) […] Statele membre asigură instituirea mecanismelor necesare între acele autorități solicitante și autoritatea solicitată, prin care funcționarii autorizați de autoritățile solicitante participă la ancheta administrativă desfășurată pe teritoriul autorității solicitate […]“, propune reformularea: „Statele membre asigură instituirea mecanismelor necesare între autoritatea sau autoritățile solicitante și autoritatea solicitată“ sau repoziționarea în actuală formulare ca și paragraf nou. Motivația vine din faptul că din formularea actuală și din includerea în același paragraf cu prima frază „în cazul în care autoritățile competente din cel puțin două state membre consideră că este necesară o anchetă administrativă, autoritatea solicitată nu refuză efectuarea acestei anchete“, se înțelege că anchetele administrative comune se pot realiza doar când există mai multe state solicitante și un singur stat solicitat. În situația în care există un singur stat solicitant, iar statul solicitat nu refuză ancheta, trebuie să existe posibilitatea unei anchete comune.
 + 
Articolul 2Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 12 februarie 2018, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
ADRIAN ȚUȚUIANU
București, 12 februarie 2018.Nr. 11.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x