HOTĂRÂRE nr. 1.826 din 22 decembrie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 14 din 6 ianuarie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
CAP. 3REFERIRE LALEGE 515 28/11/2003
CAP. 3REFERIRE LAOG 68 28/08/2003
CAP. 3REFERIRE LALEGE 705 03/12/2001
 Nu exista acte care fac referire la acest act

pentru aprobarea Strategiei naţionale de dezvoltare a serviciilor sociale



În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată,Guvernul României adopta prezenta hotărâre. + 
Articolul UNICSe aprobă Strategia naţionala de dezvoltare a serviciilor sociale, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.PRIM-MINISTRUCĂLIN POPESCU-TĂRICEANUContrasemnează:–––––Ministrul muncii,solidaritatii sociale şi familiei,Gheorghe Barbup. Ministrul administraţiei şi internelor,Paul Victor Dobre,secretar de statp. Ministrul finanţelor publice,Catalin Doica,secretar de statBucureşti, 22 decembrie 2005.Nr. 1.826.
 + 
Anexa Strategia naţionala de dezvoltare a serviciilor sociale + 
Capitolul IDocumente europene privind serviciile socialeÎn contextul inexistentei unui consens privind termenul de "servicii sociale" utilizat la nivel european, mai ales în condiţiile în care fiecare stat membru are dezvoltate propriile sisteme de protecţie sociala, termeni ca servicii sociale (social services), bunastare sociala (social welfare), protecţie sociala (social protection), asistenţa sociala (social assistance, social work), ingrijire sociala (social care), servicii sociale personale (personal social services) în cazul serviciilor destinate acoperirii unor nevoi individuale, au fost folositi pentru a defini aproape aceleasi concepte – în relaţie cu serviciile sociale. De altfel, în terminologia britanica, termenul generic de servicii sociale se foloseşte inclusiv pentru beneficii (de exemplu: cash benefits pentru şomeri).Scopul serviciilor sociale, traditional recunoscut, este de a permite persoanelor, grupurilor şi colectivitatilor să-şi rezolve problemele care apar în cadrul procesului de adaptare la o societate în permanenta evolutie, sa identifice cauzele care pot conduce la compromiterea echilibrului de functionare sociala şi sa actioneze în vederea ameliorarii condiţiilor economice şi sociale ale categoriilor ţinta. Aceasta definiţie acopera, în sensul prezentei strategii, realitatea românească contemporana, precum şi varietatea abordarilor şi conceptelor europene.O serie de dispozitii referitoare la dreptul la servicii sociale sunt prevăzute în Carta Sociala Europeana revizuita, ratificata de România prin Legea nr. 74/1999.Articolul 13 al Cartei Sociale Europene revizuite stabileste dreptul la asistenţa sociala şi medicală.Articolul 14 stipuleaza clar dreptul de a beneficia de servicii sociale, părţile angajandu-se sa:● "încurajeze sau sa organizeze serviciile care utilizeaza metode specifice serviciului social şi care contribuie la bunastarea şi la dezvoltarea indivizilor şi a grupurilor în cadrul comunităţii, precum şi la adaptarea lor la mediul social";● "încurajeze participarea indivizilor şi a organizaţiilor benevole sau a altor organizaţii la crearea sau la menţinerea acestor servicii".Carta Sociala Europeana revizuita prevede o serie de alte articole care subliniaza drepturile sociale ale unor categorii de persoane vulnerabile, cum ar fi:> Dreptul persoanelor cu handicap la autonomie, la integrare sociala şi la participare la viaţa comunităţii (Art. 15);> Dreptul familiei la protecţie sociala, juridica şi economica (Art. 16);> Dreptul copiilor şi tinerilor la protecţie sociala, juridica şi economica (Art. 17);> Dreptul persoanelor varstnice la protecţie sociala (Art. 23).Un alt document dedicat drepturilor sociale în Europa este Carta drepturilor fundamentale a U.E. Abordarea este diferita în acest caz şi se foloseşte termenul de drepturi fundamentale care implica drepturi şi principii diferite. U.E. promovează şase valori fundamentale:1. demnitatea;2. solidaritatea;3. justiţia;4. libertatea;5. egalitatea;6. drepturile cetăţeneşti.Serviciile sociale se plaseaza intr-o perspectiva dinamica, deoarece au vocatia de largire permanenta a campului lor de interventie. Datorita complexităţii lor, serviciile sociale apartin domeniului larg al protectiei sociale.Principalele categorii de persoane identificate ca posibile grupuri ţinta ale sistemelor de servicii sociale privesc copiii, tinerii în dificultate şi delincventii juvenili, persoanele cu dizabilitati, persoanele varstnice, persoanele dependente de consum de droguri, alcool sau alte substante toxice, victimele violentei în familie, persoanele şi familiile fără venituri, unele categorii de genul refugiatilor, imigrantilor, populatia roma, detinuti pe perioade indelungate, s.a.Alaturi de sistemul de prestatii sociale, sistemul de servicii sociale a fost creat ca o formă de suport activ şi sprijin profesionalizat pentru individul, familia şi comunitatea aflate în dificultate. Serviciile sociale, prestaţiile sociale, precum şi sistemele de securitate sociala intervin pentru solutionarea unor probleme potenţial generatoare de excluziune sociala.
 + 
Capitolul IIContext europeana) Consideratii generaleSistemele de servicii sociale europene sunt afectate inevitabil de procese specifice, cum ar fi: globalizarea, schimbările demografice şi sociale şi migratia populatiei.Impactul globalizarii economice, politice şi sociale asupra serviciilor sociale, desi inca insuficient studiat, este considerat totusi a fi, probabil, destul de semnificativ. Cresterea competitivitatii economice a determinat constrangeri financiare asupra cheltuielilor destinate sistemelor de bunastare sociala.Schimbările demografice şi sociale au implicatii majore asupra sistemelor de servicii sociale. Cele mai mari consecinte sunt datorate reducerii ratei natalitatii şi fenomenului accentuat de imbatranire a populatiei. Prin urmare, una din provocarile cărora trebuie să le faca faţa un sistem de servicii sociale, se referă la capacitatea de a asigura servicii de ingrijire, suficiente şi de calitate, apte sa răspundă nevoilor unui numar crescut de persoane varstnice. De asemenea, trebuie luat în considerare şi aspectul legat de schimbările de atitudine în cadrul familiei, disponibilitatea copiilor de a avea grija de generatiile mai varstnice reducandu-se continuu.Serviciile sociale reprezinta o componenta a sistemului de protecţie sociala, aceasta din urma fiind un obiectiv impus atenţiei în cadrul proceselor de promovare a incluziunii sociale. Instrumentul de coordonare strategica a politicii la nivel european, din perspectiva crearii unui spatiu economic dinamic şi competitiv, bazat pe cunoastere, capabil sa realizeze o coeziune sociala sporita, este metoda deschisa de coordonare.Dacă, în cazul politicilor de ocupare şi a celor macroeconomice, exista reglementari legale care sustin acţiuni convergente, iar Comisia Europeana şi Consiliul European pot formula recomandari corective cu privire la politicile naţionale, în cazul protectiei sociale şi, mai ales, în domeniul saraciei şi excluziunii sociale, Comisia Europeana are un rol mai puţin precizat, iar coordonarea se realizează prin metoda deschisa flexibila de coordonare.Sistemele de servicii sociale, la nivel european, înregistrează o serie de similaritati, dar şi mari diferente. Un raport al Comisiei Europene privind "Protectia sociala" (2000) subliniaza ca, sistemele europene de servicii sociale ar trebui să se dezvolte convergent, în baza unor principii comune, atâta vreme cat, datorita unor factori specifici fiecarei tari, nu se poate realiza o armonizare şi standardizare a serviciilor.b) Principalele caracteristici de dezvoltare a serviciilor sociale, la nivel european> Serviciile sociale sunt acordate de agentii guvernamentale, de agentii non-guvernamentale (ONG-uri sau agentii non-profit), precum şi de organizaţii comerciale (totusi, majoritatea acestor servicii se acordă informal, de către familie, prieteni, vecini sau voluntari neplatiti).> Serviciile sociale pot fi organizate şi acordate separat sau pot fi integrate cu alte servicii, cum ar fi serviciile de sănătate, de educatie sau cele de tipul beneficiilor (prestatiilor).> Exista diferente între statele membre în ce priveste numărul şi tipul beneficiarilor de servicii sociale. În general, aceste servicii se adreseaza persoanelor varstnice, copiilor şi familiilor, persoanelor cu dizabilitati, consumatorilor de droguri, tinerilor delincventi, refugiatilor s.a. Reglementarile legale pot fi obligatorii privind acordarea acestor servicii sau, pot lasă decizia în responsabilitatea agentiilor furnizoare de servicii. Acest aspect are o importanţa majoră, din punct de vedere al respectarii drepturilor beneficiarilor.> Serviciile sociale pot fi acordate la domiciliul persoanei, în diverse tipuri de centre de zi, în centre rezidentiale. Exista o tendinta generală privind reducerea serviciilor de ingrijire rezidentiala, bazata atât pe reducerea costurilor dar, mai ales, pe respectarea dreptului la propria alegere şi dorinţa de crestere a calităţii vietii potentialilor beneficiari.> În sistemul de servicii sociale, activeaza lucratorii sociali, cu denumiri şi pozitii diverse: asistent social, lucrator social, animator, educator social, pedagog, ingrijitor, etc. Totodata, diversi alti profesionisti îşi desfăşoară activitatea în sistem: psihologi, sociologi, medici, asistente medicale, terapeuti ocupationali, fizioterapeuti, etc. Voluntarii reprezinta o categorie de lucrători cu mare raspandire în statele care dispun de sisteme dezvoltate de servicii sociale.c) Probleme cheie privind dezvoltarea de perspectiva a serviciilor socialeDezbaterile actuale privesc modalitatile de dezvoltare a sistemelor de servicii sociale în relaţie cu o serie de criterii de eficienta şi eficacitate. Principalele direcţii de actiune se referă la:> Dezvoltarea pieţei mixte de servicii;> Modernizarea sistemelor de servicii sociale;> Modele contrastante şi principiile care le stau la baza;> Dezvoltarea sistemelor de servicii integrate;> Participarea beneficiarilor şi libera alegere.Un aspect mult dezbatut în prezent priveste asa numita "economie mixta" a serviciilor sociale. Politicile în domeniu au în vedere nivelul de contribuţie din partea a patru sectoare, pentru a sustine un sistem adecvat de servicii sociale (familie, stat, sector nonguvernamental şi privat – cu profit):> Sectorul informal: implica asigurarea serviciilor de ingrijire de către familie, prieteni, vecini, colegi, s.a. Este dificil de cuantificat ponderea acestui sector dar, se pare ca, reprezinta inca sursa de servicii cea mai importanţa, în toate statele europene. Unele tari au reglementari legale în acest domeniu (inclusiv România, prin Codul Familiei);> Sectorul non-profit (de voluntariat, neguvernamental) – foarte raspandit în multe state şi care include organizaţiile non-guvernamentale;> Sectorul public (de stat): include serviciile acordate de institutii publice centrale, regionale şi locale. Serviciile sociale sunt organizate şi acordate de departamente separate sau de departamente din cadrul sistemului de sănătate, de securitate sociala, de educatie;> Sectorul privat: care începe sa cunoasca o dezvoltare accentuata în ultimii ani. În cazul în care statul contracteaza serviciile oferite de diferite organizaţii şi agentii, uneori, este greu de diferentiat acest sector de cel non-profit (de voluntariat, neguvernamental).Poate fi mentionat şi un alt sector: sectorul serviciilor sociale acordate la locul de muncă – prin care, unele întreprinderi obisnuiesc sa acorde servicii destinate, în special, copiilor lucratorilor sau pensionarilor. Acest sector însă nu este prea mult uzitat în prezent.
 + 
Capitolul IIIContext naţionala) Consideratii generaleÎn tara noastra, serviciile sociale au inceput să fie dezvoltate doar în ultimii ani.Majoritatea serviciilor sociale au fost şi sunt dezvoltate de organizaţii neguvernamentale care au introdus modele conforme cu cele din tara co-finantatoare. Drept urmare, serviciile sociale erau acordate după proceduri şi metode diferite. Totodata, organizarea instituţională la nivel central, a influentat şi elaborarea actelor normative, primele reglementari (cu caracter de lege) vizand categorii de beneficiari: copii în dificultate, persoane cu dizabilitati, persoane varstnice şi, mai nou, victime ale violentei domestice sau consumatorii de droguri.La nivel local, structurile create pentru a gestiona serviciile sociale, au fost fragmentate după modelul central, pe categorii de beneficiari. S-a creat prin urmare, o mare confuzie în intregul sistem, pornind de la definiţiile şi conceptele utilizate în legislatie şi continuand cu proceduri diferite de acordare a drepturilor pentru servicii similare; exista inca o multitudine de regulamente aplicabile aceluiasi tip de servicii, suprapunere de institutii şi responsabilităţii.În aceste condiţii s-a impus elaborarea unei legislatii care să incerce crearea unui cadru unitar de organizare şi furnizare a serviciilor sociale. Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale şi Familiei a incercat sa reglementeze domeniul prin Legea nr. 705/2001 privind sistemului naţional de asistenţa sociala şi, ulterior, prin Ordonanţa Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobata cu modificari şi completari prin Legea nr. 515/2003, cu modificările şi completările ulterioare.Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale şi Familiei, în calitate de coordonator al sistemului de asistenţa sociala are în vedere:> incurajarea relationarii inter-instituţionale pentru corelarea programelor şi politicilor sectoriale în domeniul serviciilor sociale adresate diverselor categorii vulnerabile de persoane;> susţinerea conlucrarii cu furnizorii de servicii sociale din sectorul non profit, precum şi cu miscarea asociativa din randul beneficiarilor de servicii;> dezvoltarea unei serii de programe de interes naţional, precum şi programe internationale (Phare, Banca Mondiala, Matra, DIFID, s.a.) destinate finantarii de proiecte locale sau a altor activităţi – de formare, campanii de informare, asistenţa tehnica pentru dezvoltare comunitara, etc. – destinate autorităţilor locale;> susţinerea organizaţiilor neguvernamentale printr-un program de subventionare de la bugetul de stat;> sprijinirea parteneriatului public-privat pentru accesarea grant-urilor acordate prin programele internationale.Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale şi Familiei, coordonator al domeniului, precum şi celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale cu competente în domeniu (Autoritatea Naţionala pentru Protectia Drepturilor Copilului, Autoritatea Naţionala pentru Persoanele cu Handicap, Agentia Naţionala pentru Familie, Agentia Naţionala AntiDrog) au principalele responsabilităţii în elaborarea şi promovarea programelor şi strategiilor sectoriale în domeniu.În prezent, programul de reforma în domeniul asistentei sociale şi, implicit, a sistemului de servicii sociale, se afla în plin proces de implementare. Se are în vedere crearea unui nou cadru instituţional, înfiinţarea Inspecţiei Sociale şi a Observatorului Social, modificarea şi completarea legislaţiei secundare, toate aceste obiective fiind prevăzute în proiectul unui nou act normativ referitor la sistemul naţional de asistenţa sociala.b) Analiza diagnostic a situaţiei actuale în domeniul serviciilor socialeÎn legislatia română, serviciile sociale sunt definite drept: "Ansamblul complex de măsuri şi acţiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale individuale, familiale sau de grup, în vederea prevenirii şi depasirii unor situaţii de dificultate, vulnerabilitate sau dependenta pentru prezervarea autonomiei şi protectiei persoanei, pentru prevenirea marginalizarii şi excluziunii sociale, pentru promovarea incluziunii sociale şi în scopul cresterii calităţii vietii."După cum sunt definite serviciile sociale în legislatia cadru, se constata existenta a o serie de servicii generale adresate tuturor categoriilor de persoane vulnerabile, dar şi existenta unor servicii categoriale, adresate unui grup ţinta strict individualizat.Puncte tari:> Actuala legislatie, elaborata de Ministerul Muncii Solidaritatii Sociale şi Familiei a dorit sa realizeze un cadru general de organizare şi de gestionare a serviciilor sociale adresate tuturor persoanelor aflate în situaţie de vulnerabilitate;> Au fost definite:● tipurile de servicii;● categoriile de beneficiari;● furnizorii de servicii sociale;● principiile de acreditare a acestora;● etapele procesului de acordare a serviciilor;● condiţiile de externalizare a serviciilor sociale;● criteriile de baza privind contractarea serviciilor sociale;● stabilirea responsabilitatilor autorităţilor publice la nivel central şi local;● liniile de finanţare ale serviciilor sociale.> Serviciile sociale sunt clasificate în doua mari categorii: servicii sociale cu caracter primar şi servicii sociale specializate, ambele categorii având un caracter proactiv;> În raport de complexitatea situaţiei, serviciile sociale pot să fie furnizate în sistem integrat, prin asocierea serviciilor medicale, educationale, de locuire şi de ocupare în munca la serviciile sociale;> Serviciile sociale se organizeaza descentralizat, la nivel comunitar, în functie de nevoile identificate, de numărul potentialilor beneficiari, de complexitatea situaţiilor de dificultate şi de gradul de risc social.> Sunt definite atribuţiile autorităţilor administraţiei publice locale; în principal:La nivel judetean:● elaborarea planurilor şi programelor judetene în vederea dezvoltării şi diversificarii serviciilor sociale, în functie de nevoile identificate la nivel local şi în conformitate cu strategiile sectoriale;● dezvoltarea şi diversificarea gamei de servicii sociale în functie de nevoile identificate şi resursele disponibile;● înfiinţarea, administrarea şi finantarea serviciilor sociale specializate, adresate tuturor categoriilor de persoane vulnerabile;● elaborarea planului anual de dezvoltare a serviciilor sociale, precum şi a bugetului aferent acestuia.La nivel de primarie● identificarea şi evaluarea nevoilor şi situaţiilor care impun furnizarea de servicii sociale;● dezvoltarea şi administrarea serviciilor sociale primare, în functie de nevoile locale;● promovarea parteneriatelor cu alti furnizori de servicii sociale;● elaborarea planului comunitar de dezvoltare a serviciilor sociale şi a bugetului aferent acestuia.> A fost creata o singura structura, la nivel judetean, responsabila cu gestionarea problematicii grupurilor vulnerabile: directia generală de asistenţa sociala şi protectia copilului (începând cu luna ianuarie 2005);> Au fost elaborate primele acte normative privind acreditarea furnizorilor de servicii sociale;> Au fost elaborate standarde pentru majoritatea serviciilor sociale destinate copilului în dificultate, persoanelor cu handicap, precum şi standardele minimale generale de calitate;> A fost elaborat un Nomenclator al serviciilor sociale, precum şi modele standard de contracte între furnizori şi beneficiari şi între autorităţi locale şi furnizori din sectorul non-profit;> Au fost implementate o serie de programe cu finanţare internationala destinate formarii personalului care activeaza în cadrul serviciilor publice de asistenţa sociala de la nivelul autorităţilor locale;> Au fost elaborate şi implementate scheme de grant-uri pentru finantarea proiectelor locale de servicii sociale, prin programe de interes naţional, dar şi prin programe internationale (Phare, Departamentul de Dezvoltare Internationala al Marii Britanii, Banca Mondiala);> Continua programul de subventionare, de la bugetul de stat, a organizaţiilor neguvernamentale care activeaza în domeniul serviciilor sociale.Puncte slabeO serie de disfunctionalitati şi lacune se înregistrează în prezent, cu privire la modul de organizare şi functionare a serviciilor sociale:> repartizare neunitara a serviciilor la nivelul intregii tari;> suprapuneri de responsabilităţii între structurile de la nivel local;> mari diferente între regiuni, judete, între mediul urban şi rural, cu privire la gradul de dezvoltare a retelei publice şi private de servicii sociale;> lipsa unei corespondente, din punct de vedere calitativ şi cantitativ, între resursele materiale şi umane disponibile şi necesarul de serviciile sociale adaptate nevoilor beneficiarilor;> structura organizaţională a serviciilor publice nu raspunde nevoilor zonale de servicii sociale;> lipsa planificarii comunitare în domeniul serviciilor sociale;> dezechilibre create în interiorul sistemului în relaţie cu diverse categorii de beneficiari (slaba dezvoltare a serviciilor destinate persoanelor varstnice, tinerilor în situaţii de dificultate, familiilor cu venituri reduse, persoanelor supuse violentei în familie, persoanelor fără adapost);> lipsa unui management performant, numar redus de personal format în domeniul managementului general şi al managementului de caz;> lipsa de experienta, la nivel local, în redactarea documentelor strategice;> suprapunerea de responsabilităţii în domeniu la nivelul autorităţilor centrale;> existenta unei legislatii stufoase, care conduce la confuzii în administrarea de sistem;> neclaritatea legislativa în privinta asumării respectarii drepturilor sociale pentru diverse categorii de persoane vulnerabile;> neclaritatea legislativa în privinta asumării, de către individ şi/sau familie/comunitate a unor responsabilităţii privind respectarea drepturilor sociale;> fragmentarea sistemului de servicii sociale la nivel central, printr-o construcţie instituţională autonoma, pe categorii de beneficiari;> lipsa unui cadru clar de relationare (inclusiv din punct de vedere al statutului de subordonare a responsabilitatii), la nivelul instituţiilor publice, atât la nivel local, cat şi la nivel central;> lipsa unui sistem clar de finanţare care să permită continuitatea serviciilor.Obstacole:Principalele obstacole în realizarea unui sistem de servicii sociale, eficient şi de calitate, capabil sa răspundă nevoilor grupurilor vulnerabile, privesc:1. Cadrul legal neclar şi insuficient de acoperitor;2. Insuficienta protecţie împotriva nerespectarii drepturilor, discriminare şi/sau tratament diferentiat;3. Monitorizarea inadecvata a aplicarii legislaţiei;4. Absenta unui sistem central unic de monitorizare şi evaluare a sistemului de servicii sociale;5. Resursele umane insuficiente, precum şi nivelul scăzut de pregatire profesionala a personalului implicat în acordarea serviciilor sociale la nivel local, aptitudini şi capacitati reduse de contact social; şi capacitati reduse, incluzând şi resursele financiare, capacitati educationale, resurse de personal, aptitudini sociale şi de contact;6. Servicii sociale insuficiente ca numar şi capacitate, inegal dezvoltate şi diversificate faţă de nevoile sociale identificate;7. Resurse financiare insuficiente pentru susţinerea dezvoltării şi diversificarii serviciilor sociale, precum şi administrarea ineficienta a fondurilor existente;8. Esecul în garantarea sau furnizarea resurselor pe termen lung;9. Incorecta redistribuire a fondurilor între nivelurile administraţiei10. Fragmentarea între nivelurile administraţiei şi servicii;11. Consultarea nesistematica a organizaţiilor neguvernamentale şi a beneficiarilor;12. Informare şi comunicare neadecvate;13. Existenta unor obstacole psihologice şi socio-culturale.Dificultatea organizarii atât a serviciilor publice de asistenţa sociala, cat şi a serviciilor sociale în sine rezida şi din faptul ca specificul serviciilor sociale impune existenta asistentilor sociali, precum şi a altor categorii de profesionisti (psihologi, educatori, sociologi, terapeuti, personal medical şi de ingrijire). Acestia lucreaza în direct contact cu cetatenii, asigurand servicii strict individualizate, ceea ce presupune program flexibil, posibilitate de deplasare la mai mulţi beneficiari, activităţi de evaluare, diagnoza, consiliere şi informare, ingrijire specializata. Nu trebuie uitat ca, nevoile cetatenilor se schimba permanent, fie ca natura, fie ca amploare, astfel încât mobilitatea profesionistilor trebuie păstrată.Oportunitati:> O voinţa politica de dezvoltare a serviciilor sociale manifestata clar în Programul de Guvernare 2005-2008;> O mai stransa colaborare a autorităţilor publice centrale cu atribuţii în domeniul serviciilor sociale;> Interesul autorităţilor locale în programele de dezvoltare comunitara, inclusiv în domeniul serviciilor sociale, demonstrat prin multitudinea de proiecte transmise pentru selecţie în cadrul diverselor scheme de grant-uri;> Cresterea numarului de personal angajat în cadrul direcţiilor generale de asistenţa sociala şi protectia copilului;> Incurajarea tuturor formelor de parteneriat cu sectorul neguvernamental, precum şi a dezvoltării unei piete mixte de servicii sociale.
 + 
Capitolul IVScopul Strategiei naţionale de dezvoltare a serviciilor socialeStrategia naţionala de dezvoltare a serviciilor sociale, numita în continuare Strategia, are în vedere stabilirea liniilor directoare şi a unui cadru instituţional coerent în scopul de a crea un sistem unitar şi comprehensiv de servicii sociale, capabil să asigure incluziunea sociala a tuturor categoriilor vulnerabile, precum şi să contribuie la cresterea calităţii vietii persoanei.Accesul la serviciile sociale are la baza urmatoarelor valori:> informarea beneficiarilor cu privire la drepturile, legile şi modul de a beneficia de acestea;> acces garantat tuturor beneficiarilor eligibili la servicii sociale; organismele furnizoare de servicii sociale trebuie să actioneze în beneficiul persoanelor de drept;> un parteneriat real între organismele furnizoare de servicii sociale pe de-o parte şi ceilalti actori ai societatii civile este esential pentru a imbunatati accesul la servicii;> necesitatea realizării de evaluari sistematice privind impactul social atunci când se introduc amendamente legislative sau noi beneficii.Principalele linii directoare de dezvoltare a serviciilor sociale sunt:1. Îmbunătăţirea comunicarii şi informării asupra drepturilor şi beneficiilor serviciilor sociale1.1. Facilitarea exercitarii drepturilor sociale pentru toţi cetatenii.1.2. Asigurarea veridicitatii şi calităţii informaţiilor;1.3. Monitorizarea furnizarii serviciilor sociale pentru urmarirea respectarii drepturilor beneficiarilor;1.4. Asigurarea controlului financiar şi controlului privind calitatea serviciilor sociale oferite de autorităţile publice şi/sau de organizaţiile din sectorul privat;2. Îmbunătăţirea managementului şi organizarea sistemului de furnizare a serviciilor sociale2.1. Organizarea interna a furnizorilor de servicii sociale, publici şi privati, trebuie adaptata la nevoile beneficiarilor;2.2. Functionarea sistemului de servicii sociale trebuie adaptata permanent la nevoile în evolutie ale diferitelor categorii vulnerabile de populatie;2.3. Responsabilizarea tuturor actorilor implicati în acordarea de servicii sociale în functionarea eficienta a intregului sistem.3. Facilitarea participării tuturor actorilor sociali la dezvoltarea sistemului de servicii sociale3.1. Recunoasterea rolului organizaţiilor neguvernamentale în furnizarea serviciilor sociale;3.2. Incurajarea parteneriatelor între autorităţile publice, organizaţii neguvernamentale şi alti actori ai societatii civile;3.3. Incurajarea participării persoanelor aflate în situaţie de vulnerabilitate la elaborarea politicilor sociale şi la acordarea efectiva a serviciilor sociale.Orice serviciu social trebuie să răspundă unei nevoi individuale sau de grup şi sa acopere, printr-un suport specializat, solutionarea acesteia. Orice serviciu social trebuie să porneasca de la o analiza concreta a nevoii de asistenţa sociala.Administratia publică trebuie să constituie o garantie a drepturilor cetatenilor: administratia publică nu poate şi nu trebuie să îşi abandoneze rolul de a garanta drepturile sociale; aceasta are obligaţia de a finanta, co-finanta, controla, valida şi promova aplicarea şi crearea drepturilor. Aceste functii, alaturi de cele de elaborare, evaluare, supervizare pot fi exercitate în comun cu alti actori, însă responsabilitatea finala rămâne în sarcina administraţiei publice.
 + 
Capitolul VPrincipiiÎn raportul privind protectia sociala din 2001, Comisia Europeana a identificat urmatoarele principii generale:> Universalitate: ajustarea principalelor politici şi prevederi legislative astfel încât să fie cat mai adecvate nevoilor sociale, mai accesibile, mai usor de implementat, mai eficiente prin asigurarea un grad înalt de acoperire a situaţiilor de risc şi vulnerabilitate;> Echitate: eliminarea dezavantajelor specifice unor categorii de populatie, prin transformarea grupurilor defavorizate intr-o prioritate pentru garantarea egalitatii de sanse;> Solidaritate pentru demnitate umana: dezvoltarea de politici care să compenseze dezavantajele ce pot fi corectate numai parţial sau pentru care nu exista totdeauna solutie.Totodata, Comisia Europeana a stabilit 8 principii de bază ale politicilor sociale, care pot fi extinse asupra domeniului serviciilor sociale. Aceste principii sunt menite sa reprezinte un cadru de referinţa pentru dezvoltarea sistemelor de protecţie sociala, dar care să ia în considerare şi condiţiile initiale din statele membre.Cele 8 principii enuntate au în vedere:1. Servicii sociale adaptate nevoilor beneficiarilor: Serviciile sociale să fie acordate beneficiarilor astfel încât acestia să depăşească situaţia de dificultate.2. Participare şi dezvoltare: Comunitatea cat şi persoanele vulnerabile trebuie să se implice pentru depăşirea situaţiei iar statul trebuie să ofere cadrul legal de implicare şi dezvoltare a acestora.3. Calitate: Serviciile sociale trebuiesc acordate la un standard astfel ca acestea să asigure accesibilitate cat mai ridicata, adecvare la populatia în nevoie şi în functie de resursele disponibile.4. Servicii integrate: Complexitatea nevoilor beneficiarilor necesita acordarea unui set de servicii multifunctionale.5. Parteneriat: Activeaza o larga participare a mai multor institutii, organizaţii, autorităţi, familie, prieteni, colegi, vecini, alti reprezentanti ai societatii civile, a tuturor actorilor comunitari în vederea realizării obiectivelor propuse;6. Egalitate de sanse şi nediscriminarea: Asigurarea de sanse egale în accesul la servicii sociale şi furnizarea serviciilor sociale fără nici un fel de discriminare.7. Transparenta şi responsabilitate: Beneficiarii politicilor, inclusiv utilizatorii serviciilor, trebuie să primeasca garantii de claritate şi transparenta a procesului decizional şi să aibă proceduri clare în momentul în care doresc sa respinga sau sa conteste deciziile (ex. avocatul poporului, carta drepturilor).8. Monitorizare şi evaluare: Monitorizarea şi evaluarea serviciilor sociale trebuie realizata la toate nivelele astfel încât să poată fi stabilit gradul de satisfactie al beneficiarilor faţă de calitatea serviciilor sociale şi a modului cum sunt implementate reglementarile legale în domeniu;Pe măsura dezvoltării sistemelor de servicii sociale s-au impus şi alte principii ce trebuie luate în considerare:> Solidaritatea sociala: – întreaga comunitate participa la sprijinirea persoanelor care nu îşi pot asigura singure nevoile sociale;> Centrarea pe nevoia individuala, a familiei şi comunităţii – având ca obiectiv intarirea şi dezvoltarea mediilor naturale de viaţa ale persoanelor (familia şi comunitatea). Din aceasta perspectiva, finalitatea serviciilor sociale este activizarea persoanei prin dezvoltarea capacităţilor individuale de functionare şi o mai buna integrare sociala a individului, cat şi prin realizarea unui mediu social suportiv;> Abordarea globală – pornind de la premiza ca problemele unei persoane, familii sau comunitati sunt interdependente şi nu se pot trata separat. Din acest motiv, interventia lucratorului social va porni de la diagnoza bazata pe o înţelegere globală a tuturor problemelor existente şi, acolo unde este nevoie, interventia lui va fi completata de servicii de asistenţa sociala de tip specializat.> Organizare comunitara – necesitatea de eficientizare a serviciilor sociale prin organizarea lor la nivelul judeţului şi comunitatilor locale, prin preluarea lor de către autorităţile publice locale sau la nivel zonal iar, acolo unde nu se poate, prin realizarea unui parteneriat între mai multe comunitati.> Complementaritate – realizata între sistemul public şi cel neguvernamental. Sistemul public garanteaza acoperirea drepturilor sociale, dezvolta şi organizeaza serviciile prevăzute de lege şi sustine financiar actiunile organizaţiilor neguvernamentale. Astfel, atât sistemul public de servicii sociale, cat şi cel non-guvernamental, se poate inscrie intr-o politica sociala unitara, coerenta, de sprijin eficient a celor aflati în nevoie.> Lucrul în echipa – bazat pe actiunea comuna a mai multor specialisti din domenii diferite care pot da răspuns problemelor complexe ale beneficiarilor. Resursele importante ale activităţii eficiente în echipa sunt suportul reciproc profesional şi uman, consultarea, luarea împreună a deciziilor cu privire la abordarea fiecarui caz.> Proximitate: organizarea serviciilor cat mai aproape de beneficiar şi asigurarea unui acces mai facil la masurile de suport necesare; incurajeaza dezvoltarea unui sistem flexibil, usor adaptabil la nevoile persoanei, eficient în condiţii de costuri mai reduse;> Diversificarea activităţilor pe măsura cresterii resurselor – sistemul de servicii sociale reprezinta un cadru instituţional structurat în care activităţile se diversifica pe măsura aparitiei de noi probleme sau de noi resurse; diversificarea problematicii necesita crearea unui management eficient şi eficace de sistem, fără a conduce la înfiinţarea de noi institutii noi, axate doar pe o anume nevoie sau categorie de beneficiar.
 + 
Capitolul VIObiectivele Strategiei naţionale de dezvoltare a serviciilor socialeÎn comparatie cu alte documente similare, Strategia are o abordare particulara datorata urmatorilor factori:a) Complexitatea nevoilor sociale şi diversitatea categoriilor de potentiali beneficiari determina necesitatea elaborarii de strategii sectoriale în domeniu.b) Actorii, publici sau privati implicati în administrarea şi acordarea serviciilor sociale, dispun de propriile strategii şi planuri de actiune, destinate unor servicii categoriale sau dezvoltării doar a unor componente din sistem.c) Responsabilitatea comunităţii şi implicarea populatiei caracterizeaza gradul de dezvoltare a serviciilor sociale.d) Construcţia instituţională nu este suficienta pentru garantarea unui sistem eficient de servicii sociale; este nevoie de resurse financiare adecvate şi resurse umane calificate, este nevoie de schimbarea mentalitatilor pentru a dezvolta parteneriate, pentru a creşte miscarea participativa, pentru a realiza implicarea comunităţii, pentru a creşte gradul de constientizare a cetatenilor privind drepturile sociale, pentru a responsabiliza fiecare persoana privind dezvoltarea individuala.e) Identificarea resurselor financiare pentru implementarea strategiei nu se poate realiza decat în cadrul unor planuri anuale care să includa masurile stabilite de strategiile judetene de servicii sociale, precum şi actiunile prevăzute de programele naţionale în domeniu.Ca atare, Strategia prezenta stabileste cadrul general al direcţiilor de actiune pentru crearea unui sistem real şi eficient de servicii sociale, în interiorul caruia planurile de actiune ale strategiilor sectoriale se dezvolta coordonat şi integrat.Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale şi Familiei, în calitate de autoritate responsabila pentru elaborarea politicilor şi promovarea drepturilor sociale a tuturor categoriilor de persoane vulnerabile, este totodata o institutie integratoare în domeniul serviciilor sociale. Drept urmare, responsabilitatea implementarii planului de acţiuni în revine.Pentru a aduce la indeplinire obiectivele propuse, va fi necesară însă implicarea şi cooperarea unor autorităţi centrale, a autorităţilor locale, a furnizorilor privati şi a organizaţiilor reprezentative ale beneficiarilor.Strategia îşi stabileste obiective generale, specifice şi operationale pentru perioada cuprinsa între anii 2006-2013.Obiectiv generalCrearea unui sistem comprehensiv şi eficient de servicii sociale la nivel naţional, capabil să asigure incluziunea sociala a tuturor categoriilor vulnerabile şi cresterea calităţii vietii persoanei.Obiective specifice:1. Crearea unui cadru legislativ unitar, flexibil şi transparent.2. Realizarea unei constructii instituţionale eficiente, adaptata nevoilor sociale şi resurselor disponibile.3. Implementarea unui management performant de sistem.4. Promovarea dezvoltării unui sistem echitabil, armonizat şi integrat de servicii sociale la nivel naţional.5. Dezvoltarea unei culturi proactive şi participative în randul populatiei şi beneficiarilor de servicii sociale.Principalele rezultate asteptate în raport cu obiectivele stabilite privesc:> Punerea bazelor sistemului naţional de servicii sociale, până în anul 2007.> Crearea infrastructurii necesare sustinerii unui sistem real de servicii sociale – până în anul 2009.> Asigurarea unei retele naţionale de servicii sociale, echitabil distribuita, performanta, accesibila tuturor potentialilor beneficiari, până în anul 2013.
 + 
Capitolul VIIMonitorizare şi evaluarePentru a urmări progresele realizate în construcţia de sistem, eficienta modelelor propuse, beneficiile înregistrate cu privire la respectarea drepturilor sociale ale populatiei, în special a grupurilor vulnerabile, este nevoie de elaborarea şi implementarea unor metodologii şi instrumente de evaluare şi monitorizare.Principalele obiective supuse activităţii de monitorizare şi evaluare au în vedere:> Claritatea şi simplitatea organizaţională şi functionala;> Reglementari clare privind:● responsabilitatea statului în respectarea şi garantarea unor drepturi sociale pentru categorii vulnerabile de persoane, stabilirea concreta a serviciilor asumate de stat;● sistem de finanţare clar, sigur, continuu al serviciilor garantate de către stat;> Management de calitate:● personal format pentru managementul general (la nivel de servicii publice, de servicii sociale rezidentiale) şi managementul de caz;● personal format în domeniul dezvoltării comunitare şi al accesarii fondurilor structurale;● dezvoltarea sistemului de formare vocationala, flexibilitate în dezvoltarea de competente noi pentru personalul care activeaza în domeniu;● dezvoltarea şi implementarea unui sistem managerial informational performant, apt sa sustina atât activitatea de monitorizare şi evaluare, cat şi activitatea de informare a publicului larg;● stimularea implementarii de modele noi, permanent adaptabile la nevoile beneficiarilor şi la resursele existente;> Dezvoltarea economiei mixte în domeniul serviciilor sociale prin:● facilitarea procesului de constituire a formelor de organizare ale sectorului non-profit orientate spre activitatea de furnizare a serviciilor sociale;● incurajarea sectorului privat non-profit de a prelua sarcina organizarii şi furnizarii serviciilor;● simplificarea sistemului de acreditare şi introducerea unor standarde inalte de evaluare a calităţii serviciilor;● stabilirea unui cadru unitar şi flexibil de contractare a serviciilor;● stabilirea cadrului legal de colaborare şi parteneriat între autorităţile publice (indiferent de nivel), organizaţiile societatii civile şi furnizorii privati de servicii sociale;● finanţare sigura şi continua, pe baza concurentiala.> Intarirea participării şi implicarii populatiei la toate nivelele procesului de acordare de servicii sociale prin:● susţinerea miscarii asociative a beneficiarilor de servicii sociale;● incurajarea implicarii directe a beneficiarilor sau membrilor familiilor acestora nu numai la procesul decizional, dar şi în acordarea concreta a serviciilor;● susţinerea dezvoltării serviciilor de informare şi consiliere a beneficiarilor, dar şi a publicului larg privind drepturile sociale şi serviciile disponibile;● identificarea şi aplicarea celor mai eficiente modele de relationare, parteneriat şi cooperare între autorităţi şi populatie în general şi grupurile vulnerabile în special;Procesul de evaluare şi monitorizare se va desfăşura, în primul rand, sectorial, în conformitate cu prevederile strategiilor care au drept ţinta grupuri diferite de beneficiari. Totodata, o dată la trei ani, vor fi elaborate rapoarte de evaluare privind eficienta şi eficacitatea intregului sistem de servicii sociale. În conformitate cu recomandarile rapoartelor de evaluare, Strategia naţionala de dezvoltare a serviciilor sociale poate fi revizuita.
 + 
Capitolul VIIIPLANUL DE ACTIUNE PENTRU IMPLEMENTAREA STRATEGIEI NAŢIONALE DE DEZVOLTARE A SERVICIILOR SOCIALEPERIOADA 2006-2013Obiectiv specific 1: Crearea unui cadru legislativ comprehensiv şi unitar┌───────────────────────┬──────────────────────────────────┬────────────┬──────────────────────────┐│Obiective operationale │ Activităţi │ Termen │ Responsabil │├───────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤│1.1. Evaluarea cadrului│● Identificarea contradictiilor, │ 2006 │ MMSSF ││legislativ actual │suprapunerilor sau lacunelor din │La intervale│ANPDC, ANPH, ANPF, MS, ANA││ │legislatia în vigoare │de trei ani:│ Aut. Loc. ││ │- Etapa primara │ 2009 │ Reprezentanti ai ││ │- Etapa secundara │ 2012 │ furnizorilor de servicii ││ │ │ │sociale publici şi privati││ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤│ │● Identificarea sectoarelor │ 2006 │ MMSSF ││ │implicate în domeniul protectiei │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MS, ││ │sociale, cu responsabilităţii în │ │ MEC, MAI, ANA ││ │dezvoltarea serviciilor sociale │ │ Aut. Loc. ││ │categoriale │ │ Reprezentanti ai ││ │ │ │ furnizorilor de servicii ││ │ │ │sociale publici şi privati││ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤│ │● Evidentierea sinergiilor dintre │ 2006 │ MMSSF ││ │politicile sectoriale în domeniul │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MS, ││ │serviciilor sociale │ │ MAI, ANA ││ │ │ │ Aut. Loc. ││ │ │ │ Reprezentanti ai ││ │ │ │ furnizorilor de servicii ││ │ │ │sociale publici şi privati││ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤│ │● Identificarea componentelor │ 2006 │ MMSSF ││ │structurale ale sistemului de │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MS, ││ │servicii sociale necesar a fi │ │ ANA ││ │reglementate în mod unitar │ │ Aut. Loc. ││ │ │ │ Reprezentanti ai ││ │ │ │ furnizorilor de servicii ││ │ │ │sociale publici şi privati││ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤│ │● Stabilirea prioritatilor privind│ 2006 │ MMSSF ││ │modificarea actelor normative cu │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MS, ││ │incidenţa în domeniu │ │ MAI, ANA ││ │ │ │ Aut. Loc. ││ │ │ │ Reprezentanti ai ││ │ │ │ furnizorilor de servicii ││ │ │ │sociale publici şi privati││ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤│ │● Stabilirea calendarului de │ 2006-2007 │ MMSSF ││ │armonizare legislativa │ │ANPDC, ANPH, ANPF, MS, ANA│├───────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤│1.2. Îmbunătăţirea │● Reevaluarea definitiilor, │ 2006 │ MMSSF ││cadrului legislativ │conceptelor, principiilor, │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MS, ││general │liniilor directoare şi programelor│ │ MAI, ANA,MCC ││ │din domeniul serviciilor sociale │ │ ││ │în vederea elaborarii unui Cod al │ │ ││ │serviciilor sociale │ │ ││ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤│ │● Îmbunătăţirea cadrului │ 2006-2007 │ MMSSF ││ │legislativ pentru promovarea │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MS, ││ │parteneriatului public privat, în │ │ MAI, ANA,MCC ││ │vederea crearii pieţei mixte de │ │ Aut. Loc. ││ │servicii sociale │ │ Reprezentanti ai ││ │ │ │ furnizorilor de servicii ││ │ │ │sociale publici şi privati││ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤│ │● Îmbunătăţirea legislaţiei │ 2007-2008 │ MMSSF ││ │privind constituirea şi stabilirea│ │ANPDC, ANPH, ANPF, MS, ANA││ │cadrului de functionare al │ │ Reprezentanti ai ││ │organizaţiilor din sectorul non │ │ furnizorilor de servicii ││ │profit, în vederea facilitarii │ │sociale publici şi privati││ │acestora pe piaţa serviciilor │ │ ││ │sociale │ │ ││ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤│ │● Elaborarea legislaţiei destinate│ 2006 │ MMSSF ││ │asigurarii unui cadru unitar de │ 2007 │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA ││ │acreditare a furnizorilor de │ 2010 │ ││ │servicii sociale │ │ ││ │- Revizuirea sistemului de │ │ ││ │acreditare │ │ ││ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤│ │● Propuneri pentru modificarea şi │ 2007-2008 │ MMSSF ││ │completarea legislaţiei cu impact │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MS, ││ │în domeniu: legea │ │ MAI, ANA ││ │descentralizarii, legea │ │ Aut. Loc. ││ │administraţiei publice locale, │ │ ││ │s.a. │ │ ││ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤│ │● Revizuirea legislaţiei privind │ 2006-2007 │ MMSSF ││ │organizarea şi functionarea │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MAI, ││ │structurilor publice, implicate │ │ ANA ││ │în domeniul serviciilor sociale │ │ Aut. Loc. ││ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤│ │● Dezvoltarea şi armonizarea │ 2007-2009 │ MMSSF ││ │cadrului legal privind formarea │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MS, ││ │profesionala în domeniul │ │ MEC, ANA ││ │serviciilor sociale │ │ ││ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤│ │● Stabilirea, prin HG, a │ Anual │ MMSSF ││ │obiectivelor prioritare anuale de │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA ││ │dezvoltare în domeniu, pentru a │ │ Aut. Loc. ││ │constitui baza orientativa de │ │ ││ │finanţare pentru programele de │ │ ││ │interes naţional │ │ ││ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤│ │● Elaborarea unui plan de actiune │ 2007 │ MMSSF ││ │pe doi ani în domeniul serviciilor│ 2009 │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA ││ │sociale, în vederea asigurarii │ 2011 │ Aut. Loc. ││ │coerentei masurilor prevăzute în │ 2013 │ ││ │strategiile sectoriale (pentru │ │ ││ │copii, persoane cu handicap, │ │ ││ │persoane varstnice, victimele │ │ ││ │violentei în familie, s.a.) │ │ │├───────────────────────┼──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤│1.3. Constituirea │● Analiza legislaţiei existente │ 2006 │ MMSSF ││cadrului legal de │privind activitatea de │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MS, ││evaluare, monitorizare │monitorizare, evaluare şi control │ │ MEC, MAI, ANA ││şi control în domeniul ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤│serviciilor sociale │● Definirea cadrului de organizare│ 2006-2007 │ MMSSF ││ │instituţională responsabila pentru│ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MS, ││ │elaborarea metodologiilor şi │ │ MAI, ANA ││ │instrumentelor specifice, precum │ │ ││ │şi pentru realizarea activităţii │ │ ││ │de evaluare şi monitorizare a │ │ ││ │impactului şi eficientei │ │ ││ │programelor naţionale sectoriale │ │ ││ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤│ │● Elaborarea cadrului legislativ │ 2007 │ MMSSF ││ │unitar privind activitatea de │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA ││ │evaluare şi monitorizare a │ │ ││ │politicilor/programelor sectoriale│ │ ││ │- Revizuire │ 2010 │ Aut. Loc. ││ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤│ │● Elaborarea legislaţiei privind │ 2006 │ MMSSF ││ │mecanismele inspecţiei sociale │ │ ││ │- Revizuire │ 2010 │ ││ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤│ │● Definirea cadrului de organizare│ 2006-2007 │ MMSSF ││ │instituţională, a instrumentelor │ │ANPDC, ANPH, ANPF, MS, ANA││ │şi metodologiilor utilizate în │ │ Aut. Loc. ││ │evaluarea calităţii serviciilor │ │ Reprezentanti ai ││ │sociale │ │ furnizorilor de servicii ││ │- Revizuire │ 2010 │sociale publici şi privati││ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤│ │● Elaborarea normelor privind │ 2007-2008 │ MMSSF ││ │criteriile de performanţă │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA ││ │utilizate în activitatea de │ │ Aut. Loc. ││ │evaluare, monitorizare şi control │ │ ││ ├──────────────────────────────────┼────────────┼──────────────────────────┤│ │● Revizuirea standardelor de │ 2007 │ MMSSF ││ │calitate în conformitate cu gradul│ 2012 │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA ││ │de dezvoltare a serviciilor şi │ │ ││ │resursele reale disponibile │ │ │└───────────────────────┴──────────────────────────────────┴────────────┴──────────────────────────┘Obiectivul specific 2: Realizarea unei constructii instituţionale eficiente, adaptate nevoilor sociale şi resurselor disponibile┌──────────────────┬──────────────────────────────────────────┬─────────┬──────────────────────────┐│ Obiective │ Activităţi │ Termen │ Responsabilitate ││ operationale │ │ │ │├──────────────────┼──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│2.1. Evaluarea şi │● Identificarea tuturor actorilor, publici│ 2006 │ MMSSF ││definirea cadrului│şi privati, implicati în organizarea şi │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA ││general de │acordarea serviciilor sociale │ │ Aut. Loc. ││organizare a ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│sistemului │● Evaluarea eficientei schemelor de │ │ MMSSF, UNIVERSITATI, ││naţional de │organizare a autorităţilor centrale cu │2007-2008│ Institutul de cercetare ││servicii sociale │responsabilităţii în domeniu, precum şi a │ │ stiintifica în domeniul ││ │performantei de colaborare şi relationare │ │ muncii şi protectiei ││ │interinstitutionala │ │ sociale ││ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Evaluarea capacităţii administrative a │ 2006 │ MMSSF ││ │autorităţilor locale în domeniul │ │ MAI, Aut. Loc. ││ │serviciilor sociale │ │ ││ │- evaluare periodica, la trei ani │ 2009, │ ││ │- monitorizare permanenta │ 2012 │ ││ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Clarificarea responsabilitatilor │2006-2007│ MMSSF ││ │autorităţilor publice, la nivel central şi│ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MS, ││ │local, precum şi a circuitului relational │ │ MEC, MAI, MCC, ANA ││ │interinstitutional (vertical şi orizontal)│ │ Aut. Loc. ││ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Stabilirea schitei organizaţionale de │2007-2008│ MMSSF, UNIVERSITATI, ││ │sistem în functie de realitatile │ │ Reprezentanti ai ││ │naţionale, costurile construcţiei │ │ furnizorilor de servicii ││ │instituţionale, raportului cost/eficienta │ │sociale publici şi privati││ │al serviciilor sociale │ │ ││ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Dezvoltarea construcţiei instituţionale │ 2008 │ MMSSF ││ │în raport cu tendintele de externalizare a│ │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA, ││ │furnizarii serviciilor sociale │ │ MCC, Aut. Loc. ││ │ │ │ Reprezentanti ai ││ │ │ │ furnizorilor de servicii ││ │ │ │sociale publici şi privati││ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Definirea nivelelor de descentralizare │ 2007 │ MMSSF ││ │în raport de resurse şi de capacitatea │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MAI ││ │manageriala │ │ ││ │- Revizuire │ 2010 │ Aut. Loc. │├──────────────────┼──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│2.2. Cresterea │● Revizuirea responsabilitatilor MMSSF în │2006-2007│ MMSSF ││capacităţii │administrarea şi gestionarea sistemului de│ │ ││instituţionale a │servicii sociale │ │ ││MMSSF privind ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│coordonarea │● Crearea compartimentelor de specialitate│2006-2007│ MMSSF ││sistemului │destinate administrarii eficiente de │ │ ││naţional de │sistem │ │ ││servicii sociale ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Asigurarea resurselor financiare, │2007-2008│ MMSSF ││ │materiale şi umane necesare │ │ ││ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Crearea unor noi modele de organizare şi│2006-2008│ MMSSF ││ │functionare a grupurilor sau comisiilor │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MEC, ││ │interinstitutionale, în vederea │ │ MS, MAI, ANA ││ │eficientizarii activităţii acestora │ │ Reprezentanti ai ││ │ │ │ furnizorilor de servicii ││ │ │ │sociale publici şi privati││ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Stabilirea unui cadru metodologic şi │2006-2007│ MMSSF ││ │instituţional, coerent şi eficace, privind│ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MEC, ││ │conlucrarea tuturor actorilor, publici şi │ │ MAI, ANA, Aut. Loc. ││ │privati, implicati în dezvoltarea şi │ │ Reprezentanti ai ││ │acordarea serviciilor sociale │ │ furnizorilor de servicii ││ │ │ │sociale publici şi privati││ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Crearea unui sistem informational │2006-2010│ MMSSF ││ │managerial performant, apt sa sustina │ │ ││ │administrarea unei largi baze de date şi │ │ ││ │coordonarea eficienta a domeniului │ │ ││ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Crearea unei Unităţi centrale pentru │2007-2008│ MMSSF ││ │prelucrarea şi analizarea datelor în │ │ ││ │cadrul MMSSF şi înfiinţarea unei sectii │ │ ││ │specifice pentru SS în cadrul │ │ ││ │Observatorului Social │ │ │├──────────────────┼──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│2.3. Dezvoltarea │● Redefinirea structurii organizatorice a │ 2006 │ MMSSF ││instituţională la │serviciilor publice de asistenţa sociala, │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MAI ││nivelul │de la nivel judetean şi local, în vederea │2009-2010│ Reprezentanti ai ││autorităţilor │cresterii performantei acestora în │ │ furnizorilor de servicii ││locale │administrarea serviciilor sociale │ │sociale publici şi privati││ │- Revizuire │ │ ││ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Revizuirea regulamentelor de organizare │ 2006 │ MMSSF, ANPDC, ANPH, ││ │şi functionare ale serviciilor publice de │ │ Aut. Loc. ││ │asistenţa sociala aparţinând autorităţilor│ │ ││ │publice locale, care prevad condiţiile │ │ ││ │minime necesare indeplinirii atribuţiilor │ │ ││ │stabilite prin lege │ │ ││ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Asigurarea resurselor financiare, │permanent│MMSSF, ANPDC, ANPH, ANPF, ││ │materiale şi umane necesare │ │ Aut. Loc. ││ ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Responsabilizarea, prin act normativ, a │ 2007 │ MMSSF ││ │autorităţilor locale privind │ │ Aut. Loc., MAI ││ │obligativitatea asigurarii unei │ │ ││ │infrastructuri minime, destinata │ │ ││ │administrarii serviciilor sociale │ │ │├──────────────────┼──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│2.4. Adaptarea şi │● Crearea, la nivel judetean, unei unităţi│ │ MMSSF ││implementarea la │de suport pentru autorităţile locale care │ 2008 │ MAI ││nivel local a │nu dispun de capacitatea necesară │ │ Aut. Loc. ││planurilor, │dezvoltării serviciilor sociale │ │ ││politicilor şi ├──────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│strategiilor │● Dezvoltarea, la nivel judetean, a │ │ MMSSF ││elaborate la nivel│structurilor competente în elaborarea │2006-2007│ MAI ││central │proiectelor locale eligibile pentru │ │ Aut. Loc. ││ │finantarea din fonduri structurale │ │ │└──────────────────┴──────────────────────────────────────────┴─────────┴──────────────────────────┘Obiectiv specific 3: Implementarea unui management de sistem performant┌───────────────────┬───────────────────────────────────────┬─────────┬────────────────────────────┐│ Obiective │ Activităţi │ Termen │ Responsabilitate ││ operationale │ │ │ │├───────────────────┼───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│3.1. Eficientizarea│● Stabilirea unui sistem de indicatori │ 2007 │ MMSSF ││managementului de │(calitativi şi cantitativi) pentru │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA ││sistem la nivelul │evaluarea resurselor necesare │ │ ││autorităţilor │asigurarii unor servicii sociale │ │ ││publice centrale │adecvate │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Stabilirea şi coordonarea unor │2006-2007│ MMSSF ││ │mecanisme eficiente de transfer a │ │ANPDC, ANPH, ANPF, MAI, ANA ││ │responsabilitatilor şi resurselor de la│ │ ││ │stat către autorităţile locale, în │ │ ││ │vederea asigurarii durabilitatii │ │ ││ │sistemului │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Evaluarea/analiza initiativelor │2007-2009│ MMSSF, Autorităţi locale ││ │intreprinse pentru descentralizarea │ │ ││ │serviciilor sociale │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Stabilirea mecanismelor de │2006-2007│ MMSSF ││ │interventie pentru a asigura un │ │ANPDC, ANPH, ANPF, MAI, ANA ││ │feedback eficient către comunitati, │ │ Reprezentanti ai ││ │grupuri şi persoane vulnerabile │ │ furnizorilor de servicii ││ │ │ │ sociale publici şi privati ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Dezvoltarea de relatii de colaborare │Permanent│ MMSSF ││ │inter-instituţională cu privire la │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MEC, ││ │serviciile sociale în vederea │ │ MAI, ANA ││ │construirii unor convergente utile │ │ Reprezentanti ai ││ │pentru dezvoltarea coerenta şi │ │ furnizorilor de servicii ││ │eficienta a acestora │ │ sociale publici şi privati ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Dezvoltarea instrumentelor necesare │2006-2008│ MMSSF ││ │pentru o planificare, implementare şi │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA ││ │evaluare integrală la nivel naţional şi│ │ Reprezentanti ai ││ │teritorial a serviciilor sociale │ │ furnizorilor de servicii ││ │ │ │ sociale publici şi privati ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Stabilirea continutului de baza al │2007-2009│ MMSSF ││ │sistemului de informaţii şi crearea │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA ││ │unui set minim de indicatori necesari │ │ Reprezentanti ai ││ │culegerii de date │ │ furnizorilor de servicii ││ │ │ │ sociale publici şi privati ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Crearea aplicatiilor necesare │2007-2009│ MMSSF ││ │realizării bazei de date informatizate │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Elaborarea normelor metodologice şi a│2007-2009│ MMSSF ││ │procedurilor privind administrarea │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, ANA ││ │sistemului informational managerial │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Stabilirea sistemelor de │2007-2009│ MMSSF ││ │monitorizare, supervizare şi reciclare │ │ANPDC, ANPH, ANPF, MAI, ANA ││ │a datelor │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Stabilirea unui sistem de evaluare │2007-2008│ MMSSF ││ │comparativa care să poată integra │ │ ││ │evaluarea proceselor şi a rezultatelor │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Evaluarea necesarului de resurse şi │ 2008 │ MMSSF ││ │stabilirea mecanismelor de procurare │ │ ANPDC, ANPH, ANPF, MAI ││ │cat mai facila a resurselor materiale │ │ ││ │necesare pentru fiecare nivel al │ │ ││ │administraţiei │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Constituirea unei "platforme a │2007-2008│ MMSSF ││ │donatorilor" pentru coordonarea │ │ ││ │fondurilor destinate dezvoltării │ │ ││ │serviciilor sociale │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Stabilirea liniilor de finanţare │ 2007 │ MMSSF ││ │continua a proiectelor şi programelor │ │ Aut. Loc. ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Elaborarea instrumentelor de sprijin │ │ MMSSF ││ │pentru operaţiunile specifice din │Permanent│ANPDC, ANPH, ANPF, MAI, ANA,││ │sistem (documentatie standard, │ │ Aut. Loc. ││ │protocoale, manuale procedurale, s.a.) │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Identificarea şi dezvoltarea │ │ MMSSF ││ │activităţilor de evaluare a │2007-2010│ANPDC, ANPH, ANPF, MAI, ANA,││ │rezultatelor şi performantelor tuturor │ │ Aut. Loc. ││ │actorilor implicati în organizarea şi │ │ ││ │acordarea de servicii sociale │ │ │├───────────────────┼───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│3.2. Eficientizarea│● Desemnarea functiilor pentru │ 2006 │ MMSSF ││managementului de │nivelurile primar şi specializat de │ │ ANPDC, ANPH, ANPF ││sistem la nivelul │servicii sociale (manageriale şi │ │ Aut. Loc. ││autorităţilor │tehnice) │ │ ││publice locale ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Elaborarea metodologiilor de │2006-2007│ MMSSF ││ │interventie la diferitele nivele locale│ │ ANPDC, ANPH, ANPF ││ │de responsabilitate manageriala │ │ Reprezentanti ai ││ │ │ │ furnizorilor de servicii ││ │ │ │ sociale publici şi privati ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Stabilirea elementelor de baza pentru│2006-2007│ MMSSF ││ │structurarea şi organizarea eficienta a│ │ ANPDC, ANPH, ANPF ││ │serviciilor │ │ Reprezentanti ai ││ │ │ │ furnizorilor de servicii ││ │ │ │ sociale publici şi privati ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Promovarea unui sistem de furnizare a│permanent│ Aut. Loc. ││ │serviciilor sociale bazat pe urgenta │ │ Reprezentanti ai ││ │situaţiei de nevoie şi prioritatea │ │ furnizorilor de servicii ││ │recunoscută de comunitate │ │ sociale publici şi privati ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Incheierea de acorduri între │Permanent│ Furnizorii de servicii ││ │furnizorii de servicii în vederea │ │ sociale publici şi privati ││ │stabilirii de prioritati şi pentru │ │ ││ │acoperirea teritoriala │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Intarirea capacităţii manageriale │2006-2007│ MMSSF ││ │pentru administrarea serviciilor │ │ Aut. Loc. ││ │sociale primare prin crearea unei │ │ ││ │echipe de interventie de proximitate │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Utilizarea unui dosar unic al │2007-2008│ MMSSF ││ │beneficiarului în care să se │ │ Aut. Loc. ││ │evidentieze situaţia de dificultate, │ │ ││ │prestaţiile şi serviciile sociale de │ │ ││ │care a beneficiat la un moment dat │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Stabilirea unui sistem eficient de │2007-2008│ MMSSF ││ │monitorizare a beneficiarului şi │ │ Reprezentanti ai ││ │transfer de caz, între diferitele │ │ furnizorilor de servicii ││ │sisteme de protecţie sociala │ │ sociale publici şi privati ││ │(primare/specializate) │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Stabilirea unui mecanism de │2007-2009│ MMSSF, MAI, ││ │functionare (parteneriate între │ │ Aut. Loc. ││ │municipalitati) pentru a asigura │ │ ││ │acoperirea zonelor rurale │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Stabilirea mecanismelor de │2007-2009│ MMSSF, MAI, ││ │interventie pentru a asigura un │ │ Aut. Loc. şi ONG-uri ││ │feedback eficient către comunitati, │ │ ││ │grupuri şi persoane vulnerabile │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Stabilirea cadrului necesar │2007-2008│ Aut. Loc ││ │utilizarii eficiente a resurselor │ │ ││ │existente la nivel teritorial destinate│ │ ││ │interventiei sociale │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Asigurarea resurselor umane, │Permanent│ Aut. Loc ││ │financiare şi materiale adecvate │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Planificare bugetară în functie de │Permanent│ Aut. Loc. ││ │planul propriu de acţiuni privind │ │ ││ │dezvoltarea serviciilor sociale │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Administrarea serviciilor sociale în │Permanent│ Aut. Loc. ││ │baza unei planificari de dezvoltare │ │ ││ │comunitara │ │ │├───────────────────┼───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│3.3. Îmbunătăţirea │● Identificarea profesiilor implicate │2006-2007│ MMSSF, ANPDC, ANPH, ANPF, ││managementului │în domeniul serviciilor sociale │ │ ANA, MEC ││resurselor umane ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Organizarea unui Consiliu de │ 2007 │ MMSSF, MEC, ANPDC, ANPH, ││ │orientare profesionala în domeniul │ │ ANPF, ANA, UNIVERSITATI, ││ │serviciilor sociale, cu reprezentare │ │ ASOCIAŢII PROFESIONALE ││ │larga (ministere, autorităţi centrale, │ │ ││ │universitati, asociaţii profesionale) │ │ ││ │în vederea stabilirii nevoilor de │ │ ││ │formare profesionala initiala şi │ │ ││ │continua în domeniu │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Clarificarea şi îmbunătăţirea │2006-2008│ MMSSF, MEC, ANPDC, ANPH, ││ │sistemului de formare continua a │ │ ANPF, ANA, UNIVERSITATI, ││ │profesionistilor din domeniul │ │ ASOCIAŢII PROFESIONALE ││ │serviciilor sociale │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Dezvoltarea de noi competente şi │2006-2010│ MMSSF, MEC, UNIVERSITATI, ││ │profesii necesare în cadrul unui sistem│ │ INSTITUTII RESPONSABILE CU ││ │modern şi diversificat de servicii │ │ FORMAREA CONTINUA ││ │sociale │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Evaluarea categoriilor de personal │2007-2009│ MMSSF, MAI ││ │necesare administrarii sistemului de │ │ ││ │servicii sociale la nivel de autorităţi│ │ ││ │publice şi furnizori privati │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Stabilirea şi reglementarea │2007-2009│ MMSSF, Reprezentanti ai ││ │atribuţiilor specifice postului │ │ furnizorilor de servicii ││ │ │ │ sociale publici şi privati ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Evaluarea nevoilor de reconversie │2006-2008│Aut. Loc., Reprezentanti ai ││ │profesionala în asistenţa sociala │ │ furnizorilor de servicii ││ │ │ │ sociale publici şi privati ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Implementarea unui plan de cuprindere│2007-2011│ MMSSF, MEC, UNIVERSITATI, ││ │a personalului identificat în cadrul │ │ MCC, ORGANISME CERTIFICATE ││ │unui program naţional de reconversie │ │ DE FORMARE PROFESIONALA ││ │profesionala în asistenţa sociala │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Clarificarea încadrării în functie │2006-2007│ MMSSF, MAI, ANFP ││ │publică sau personal contractual a │ │ ││ │personalului care activeaza în cadrul │ │ ││ │serviciilor publice specializate de la │ │ ││ │nivelul autorităţilor locale şi │ │ ││ │reglementarea pozitiilor respective │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Clarificarea şi reglementarea │ │MMSSF, ORGANISME CERTIFICATE││ │statutului formatorilor din cadrul │2007-2008│ DE FORMARE PROFESIONALA ││ │autorităţilor publice (MMSSF, │ │ ││ │autorităţi) │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Reglementarea normativelor minime de │2006-2008│ MMSSF, MEC, ANPDC, ANPH, ││ │personal pentru diferitele categorii de│ │ ANPF, ANA, Aut. Loc., ││ │servicii sociale │ │ Reprezentanti ai ││ │ │ │ furnizorilor de servicii ││ │ │ │ sociale publici şi privati ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Dezvoltarea programelor de formare │2007-2008│ MMSSF, MEC, UNIVERSITATI ││ │pentru manageri generali şi manageri de│ │ ││ │caz, în domeniul serviciilor sociale │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Elaborarea şi aplicarea unor scheme │2007-2009│ MMSSF ││ │salariale în conformitate cu gradul de │ │ ││ │dificultate şi competenţa necesară │ │ ││ │fiecarui post din sistem │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Promovarea participării în organisme │permanent│ MMSSF, UNIVERSITATI, MEC ││ │profesionale │ │ ││ ├───────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────┤│ │● Înfiinţarea unor consilii │2008-2009│ MMSSF, MEC, ││ │profesionale proprii de către │ │ Reprezentanti ai ││ │furnizorii publici şi privati de │ │ furnizorilor de servicii ││ │servicii sociale │ │ sociale publici şi privati │└───────────────────┴───────────────────────────────────────┴─────────┴────────────────────────────┘Obiectiv specific 4: Promovarea dezvoltării unui sistem echitabil, armonizat şi integrat, de servicii sociale la nivel naţional┌───────────────────┬─────────────────────────────────────────┬─────────┬──────────────────────────┐│ Obiective │ Activităţi │ Termen │ Responsabil ││ operationale │ │ │ │├───────────────────┼─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│4.1. Dezvoltarea │● Elaborarea şi implementarea │2006-2007│ Aut. Loc., MMSSF, ││serviciilor sociale│metodologiilor necesare identificarii │ │Universitati, asociaţii şi││orientate spre │nevoilor sociale, situaţiilor de │ │ fundatii ││promovarea │vulnerabilitate şi categoriilor de │ │ ││autonomiei │beneficiari │ │ ││persoanelor ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│vulnerabile şi │● Identificarea şi inregistrarea tuturor │ 2007 │ Aut. Loc., Reprezentanti ││cresterea │furnizorilor publici şi privati, precum │ │ ai furnizorilor de ││capacităţii │şi a serviciilor sociale acordate de │ │ servicii sociale publici ││acestora de │acestia │ │ şi privati ││integrare sociala ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Elaborarea unor planuri de interventie │permanent│ Aut. Loc., Reprezentanti ││ │cu abordare globală a situaţiilor de │ │ ai furnizorilor de ││ │vulnerabilitate identificate │ │ servicii sociale publici ││ │ │ │ şi privati ││ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Elaborarea strategiilor judetene de │2007-2008│ Aut. Loc. ││ │dezvoltare a serviciilor sociale şi │ │ ││ │includerea acestora în planurile de │ │ ││ │dezvoltare comunitara │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Crearea unui punct unic de intrare în │2007-2010│ Aut. Loc. ││ │sistem prin organizarea echipei de │ │ ││ │interventie la nivel primar cu competente│ │ ││ │generale │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Asigurarea resurselor umane, materiale │2007-2008│ Aut. Loc., MMSSF ││ │şi financiare în conformitate cu │ │ ││ │planificarile bugetare din strategii │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Identificarea şi aplicarea │2007-2008│ Aut. Loc., Reprezentanti ││ │instrumentelor de comunicare rapida a │ │ ai furnizorilor de ││ │nevoilor beneficiarilor către furnizorii │ │ servicii sociale publici ││ │de servicii │ │ şi privati ││ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Efectuarea unui studiu privind accesul │ 2007 │ MMSSF, Aut. Loc. ││ │la servicii, ţinând seama de mai multe │ │ Institutul naţional de ││ │criterii: arie geografica, dezvoltare │ │ cercetare stiintifica în ││ │economica etc. │ │ domeniul muncii şi ││ │ │ │ protectiei sociale ││ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Elaborarea planurilor comunitare de │permanent│ Aut. Loc. ││ │actiune în vederea asigurarii │ │MMSSF, ANPDC, ANPH, ANPF, ││ │continuitatii serviciilor sociale │ │ ANA ││ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Elaborarea programelor de interes │permanent│ Aut. Loc., MMSSF, ││ │naţional în functie de strategiile şi │ │ Reprezentanti ai ││ │planurile de actiune judetene │ │ furnizorilor de servicii ││ │ │ │sociale publici şi privati││ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Elaborarea de programe naţionale │ │MMSSF, ANPDC, ANPH, ANPF, ││ │intersectoriale, în concordanta cu │2007-2013│ ANA, MEC, MS, MCC, ││ │prioritatile de dezvoltare comunitara │ │ Aut. Loc. ││ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Organizarea unui Forum anual al │ Anual │ Reprezentanti ai ││ │furnizorilor publici şi privati de │ │ furnizorilor de servicii ││ │servicii sociale │ │ sociale publici şi ││ │ │ │ privati, MMSSF ││ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Definirea şi adaptarea ofertei actuale │ 2006 │ ││ │de servicii la tipurile de beneficiari, │ │ MMSSF ││ │situaţiile de vulnerabilitate │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Realizarea unui registru electronic cu │2006-2007│ MMSSF ││ │datele referitoare la beneficiari, tipuri│ │ ││ │de servicii, furnizori │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Realizarea de cataloage anuale privind │ Anual │ MMSSF ││ │furnizorii de servicii sociale │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Identificarea şi crearea serviciilor │ │ Aut. Loc., MMSSF, ANPDC, ││ │sociale prioritare din perspectiva │2006-2008│ ANPH, ANPF, ANA ││ │asigurarii unui suport minimal pentru │ │ Reprezentanti ai ││ │categoriile de populatie aflate în cel │ │ furnizorilor de servicii ││ │mai mare risc de excludere sociala │ │sociale publici şi privati│├───────────────────┼─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│4.2. Incurajarea │● Stabilirea şi reglementarea cadrului de│2006-2008│ Aut. Loc., MMSSF, ANPDC, ││dezvoltării │contractare al serviciilor sociale de │ │ ANPH, ANPF, ANA ││economiei mixte în │către furnizorii privati │ │ Reprezentanti ai ││domeniul │- Revizuire │ 2010 │ furnizorilor de servicii ││serviciilor sociale│ │ │sociale publici şi privati││ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Facilitarea parteneriatelor dintre │permanent│MMSSF, ANPDC, ANPH, ANPF, ││ │autorităţile publice şi sectorul │ │ ANA, Aut. Loc. ││ │non-profit │ │ Reprezentanti ai ││ │ │ │ furnizorilor de servicii ││ │ │ │sociale publici şi privati││ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Elaborarea şi reglementarea cadrului │2007-2008│MMSSF, ANPDC, ANPH, ANPF, ││ │legal privind incurajarea sectorului │ │ ANA ││ │nonprofit de a prelua sarcina organizarii│ │ ││ │şi furnizarii serviciilor │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Implementarea unui sistem de │2006-2007│MMSSF, ANPDC, ANPH, ANPF, ││ │acreditare, clar, transparent şi usor │ │ ANA ││ │accesibil │ │ Reprezentanti ai ││ │ │ │ furnizorilor de servicii ││ │ │ │sociale publici şi privati││ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Identificarea şi implementarea │ │MMSSF, ANPDC, ANPH, ANPF, ││ │mecanismelor de atragere a factorilor │2008-2013│ ANA ││ │economici în susţinerea dezvoltării │ │ Reprezentanti ai ││ │serviciilor sociale │ │ furnizorilor de servicii ││ │ │ │sociale publici şi privati│├───────────────────┼─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│4.3. Asigurarea │● Evaluarea discrepantelor între regiuni │2007-2008│ MMSSF, Aut. Loc. ││furnizarii │sau judete privind gradul de dezvoltare a│ │ ││serviciilor sociale│serviciilor sociale │ │ ││în mod echitabil, ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│la nivel naţional │● Identificarea, reglementarea şi │2008-2013│MMSSF, ANPDC, ANPH, ANPF, ││ │aplicarea unor programe naţionale de │ │ ANA ││ │suport pentru regiunile (judeţele) care │ │ Aut. Loc. ││ │nu dispun de capacitatea necesară │ │ ││ │dezvoltării unei retele minime de │ │ ││ │servicii sociale │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Elaborarea unor campanii de informare a│2008-2010│MMSSF, ANPDC, ANPH, ANPF, ││ │populatiei din regiunile mai slab │ │ ANA ││ │dezvoltate în vederea impulsionarii │ │ Aut. Loc. ││ │implicarii acesteia în dezvoltarea de │ │ Reprezentanti ai ││ │servicii sociale │ │ furnizorilor de servicii ││ │ │ │sociale publici şi privati││ ├─────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Identificarea şi aplicarea mecanismelor│2008-2010│ MMSSF, Aut. Loc. ││ │de facilitare a accesului populatiei la │ │ ││ │servicii prin implementarea de modele │ │ ││ │noi, flexibile, adaptabile (ex: servicii │ │ ││ │mobile intr-o anumita arie teritoriala) │ │ │└───────────────────┴─────────────────────────────────────────┴─────────┴──────────────────────────┘Obiectiv specific 5: Dezvoltarea unei culturi proactive şi participative în randul populatiei şi beneficiarilor de servicii sociale┌────────────────────┬────────────────────────────────────────┬─────────┬──────────────────────────┐│ Obiective │ Activităţi │ Termen │ Responsabil ││ operationale │ │ │ │├────────────────────┼────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│5.1. Incurajarea │● Asigurarea informării permanente şi │permanent│ Aut. Loc. ││participării şi │corecte a beneficiarilor asupra │ │ ││implicarii │initiativelor locale privind proiectele │ │ ││beneficiarilor de │de servicii sociale │ │ ││servicii sociale la ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│procesul decizional │● Identificarea şi aplicarea unor │permanent│ Aut. Loc. ││şi la procesul de │mecanisme eficiente de sustinere a │ │ ││organizare şi │participării beneficiarilor (după caz, a│ │ ││acordare a │reprezentantilor legali) la deciziile │ │ ││serviciilor sociale │luate de comunitate privind serviciile │ │ ││ │sociale care li se adreseaza │ │ ││ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Identificarea şi aplicarea celor mai │permanent│ Aut. Loc. ││ │adecvate metode în vederea asigurarii │ │ Reprezentanti ai ││ │comunicarii permanente între │ │ furnizorilor de servicii ││ │autorităţile publice, furnizorii de │ │sociale publici şi privati││ │servicii pe de o parte şi reprezentantii│ │ ││ │beneficiarilor pe de altă parte │ │ ││ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Asigurarea informării beneficiarilor │permanent│ Reprezentanti ai ││ │asupra serviciilor acordate de către │ │ furnizorilor de servicii ││ │fiecare furnizor de servicii, public sau│ │sociale publici şi privati││ │privat │ │ ││ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Elaborarea şi aplicarea procedurilor │ │ MMSSF, ANPH,ANPDC, ANPF, ││ │prin care se asigura acordul obligatoriu│2006-2007│ ANA ││ │al beneficiarilor (după caz, a │ │ ││ │reprezentantilor legali) asupra modului │ │ ││ │de organizare şi furnizare a serviciilor│ │ ││ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Identificarea şi aplicarea unor modele│2006-2008│ MMSSF, ANPH,ANPDC, ANPF, ││ │eficiente de implicare directa a │ │ ANA ││ │familiilor beneficiarilor în procesul de│ │ ││ │acordare a serviciilor sociale │ │ ││ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Asigurarea informării permanente a │permanent│ MMSSF, ANPH,ANPDC, ANPF, ││ │beneficiarilor asupra politicilor şi │ │ ANA ││ │programelor naţionale prin campanii de │ │ ││ │informare │ │ ││ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Incurajarea miscarii participative a │2006-2008│ MMSSF, MJ ││ │beneficiarilor prin facilitarea │ │ ││ │infiintarii de structuri asociative │ │ ││ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Implicarea reprezentantilor │ │ MMSSF, ANPH,ANPDC, ANPF, ││ │beneficiarilor în procesul de dezbatere │permanent│ ANA, MCC ││ │publică a actelor normative │ │ │├────────────────────┼────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│5.2. Incurajarea │● Campanii de informare a comunitatilor │permanent│ Aut. Loc. ││participării şi │locale cu privire la necesitatea │ │ Reprezentanti ai ││implicarii │prevenirii situaţiilor de │ │ furnizorilor de servicii ││populatiei la │vulnerabilitate şi nevoia de servicii │ │sociale publici şi privati││procesul decizional │sociale │ │ ││şi în procesul de ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│acordare de servicii│● Campanii de informare la nivel │permanent│ MMSSF ││sociale │naţional privind politicile şi │ │ Aut. Loc. ││ │programele naţionale în domeniu │ │ANPH,ANPDC, ANPF, ANA, MCC││ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Incurajarea miscarii de voluntariat în│2007-2009│ MMSSF ││ │domeniul serviciilor sociale (evaluarea │ │ ││ │şi revizuirea legislaţiei, asigurarea │ │ ││ │flexibilitatii şi adaptabilitatii │ │ ││ │voluntarilor la nevoile locale, │ │ ││ │facilitarea accesului în miscarea de │ │ ││ │voluntariat, recunoasterea importantei │ │ ││ │voluntarilor, s.a.) │ │ ││ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Introducerea, în sistemul de educatie │2007-2013│ MEC, Aut. Loc. ││ │la nivel primar şi gimnazial a lectiilor│ │ ││ │de promovare a voluntariatului şi de │ │ ││ │consolidare a solidaritatii sociale faţa│ │ ││ │de solutionarea nevoilor sociale ale │ │ ││ │persoanelor vulnerabile │ │ ││ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Organizarea unor organisme │2007-2008│ MMSSF, Aut. Loc. ││ │consultative, reprezentative pentru │ │ ││ │comunitate, implicate în oferirea de │ │ ││ │consiliere şi suport autorităţilor │ │ ││ │publice pentru dezvoltarea serviciilor │ │ ││ │sociale adecvate nevoilor membrilor │ │ ││ │comunităţii │ │ ││ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Identificarea unor modele novatoare │2006-2008│ MMSSF, Aut. Loc. ││ │privind stabilirea unor canale de │ │ Asociaţii şi fundatii cu ││ │comunicare/interactiune cu populatia │ │ activităţi în interesul ││ │pentru consultarea acesteia în vederea │ │ general al comunităţii ││ │elaborarii politicilor şi programelor în│ │ ││ │domeniu │ │ │├────────────────────┼────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│5.3. Facilitarea │● Analiza impactului utilizarii │2007-2008│ MMSSF, MAI, Aut. Loc. ││procesului de │tehnologiilor informatice în realizarea │ │ ││implementare, │informării şi comunicarii cu │ │ ││administrare şi │beneficiarii şi categoriile de populatie│ │ ││coordonare a │interesate în domeniul serviciilor │ │ ││schimbarii în scopul│sociale │ │ ││îmbunătăţirii ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│relatiilor dintre │● Elaborarea unui plan de actiune │2007-2008│ MMSSF, MAI, Aut. Loc. ││autorităţile publice│privind asigurarea accesului la │ │ ││şi organismele │informatie şi comunicare pentru │ │ ││reprezentative ale │persoanele vulnerabile │ │ ││societatii civile ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│prin utilizarea │● Asigurarea echipamentelor şi │2009-2013│ Aut. Loc. ││tehnologiilor │programelor informatice necesare │ │ Asociaţii şi fundatii cu ││informatice │comunicarii dintre furnizori şi │ │ activităţi în interesul ││(e-Governance) │beneficiarii de servicii sociale, cu │ │ general al comunităţii ││ │prioritate în zonele geografice greu │ │ ││ │accesibile │ │ ││ ├────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────────────────────┤│ │● Elaborarea şi implementarea unor │2008-2010│ Aut. Loc., MMSSF, ││ │acţiuni de formare a beneficiarilor în │ │ Asociaţii şi fundatii cu ││ │utilizarea tehnologiilor informatice │ │ activităţi în interesul ││ │ │ │ general al comunităţii │└────────────────────┴────────────────────────────────────────┴─────────┴──────────────────────────┘MMSSF – Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale şi FamilieiMAI – Ministerul Administraţiei şi InternelorMS – Ministerul SănătăţiiMEC – Ministerul Educatiei şi CercetariiMCC – Ministerul Culturii şi CultelorMJ – Ministerul JustiţieiINCSMPS – Institutul naţional de cercetare stiintifica în domeniul muncii şi protectiei socialeANPDC – Autoritatea Naţionala pentru Protectia Drepturilor CopiluluiANPH – Autoritatea Naţionala pentru Persoanele cu HandicapANPF – Agentia Naţionala pentru Protectia FamilieiANA – Agentia Naţionala AntidrogAut. Loc. – asociaţii şi federatii ale autorităţilor localeReprezentanti ai furnizorilor de servicii sociale publici şi privati – servicii publice de asistenţa sociala de la nivelul autorităţilor locale, organizaţii neguvernamentale, alte institutii publice implicate în furnizarea de servicii sociale.Universitati – cu facultati de asistenţa sociala.────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x