privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică Specială
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 8 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 354/2003, cu modificările şi completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul 1(1) Agenţia de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică Specială, denumită în continuare Agenţia, este organizată şi funcţionează ca instituţie publică autonomă, cu personalitate juridică, aflată în coordonarea primului-ministru. … (2) Sediul Agenţiei este în municipiul Bucureşti, str. Pictor Româno nr. 19, sectorul 2. … +
Articolul 2Agenţia are drept obiect de activitate punerea în aplicare a procedurilor prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 354/2003, cu modificările şi completările ulterioare, pentru executarea operaţiunilor compensatorii aferente contractelor de achiziţii în domeniul apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale, denumite în continuare contracte de achiziţii de tehnică specială. +
Articolul 3(1) Agenţia are următoarele atribuţii principale: … a) supunerea spre aprobare Guvernului a domeniilor prioritare ce beneficiază de derularea operaţiunilor de compensare şi a valorilor multiplicatorilor de compensare rezultaţi ca urmare a analizei priorităţilor de dezvoltare a României; supunerea spre aprobare Guvernului a condiţiilor de angajare, acceptare, derulare, creditare, a restricţiilor, cotelor şi limitărilor aplicabile operaţiunilor compensatorii, operaţiunilor compensatorii în avans şi transferului de credite de compensare; … b) colaborarea cu Ministerul Afacerilor Externe pentru promovarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în străinătate; … c) urmărirea tranzacţiilor unde pot fi luate în considerare operaţiuni compensatorii; … d) furnizarea de informaţii contractanţilor cu privire la procedurile legale în vigoare pentru încheierea acordurilor compensatorii şi executarea obligaţiilor de compensare, cu respectarea legislaţiei privind informaţiile clasificate; … e) colaborarea cu autorităţile contractante, pentru a asigura o bună corelare între prevederile contractelor de achiziţie de tehnică specială şi cele ale acordurilor compensatorii; … f) stabilirea procedurilor pentru derularea operaţiunilor compensatorii, operaţiunilor compensatorii în avans, transferului de credite de compensare şi a tuturor documentelor conexe acestora; … g) asigurarea de asistenţă potenţialilor contractanţi în identificarea de oportunităţi pentru executarea obligaţiilor de compensare; … h) elaborarea, întreţinerea şi actualizarea permanentă a unei baze de date cu privire la operatorii economici români, la produsele şi serviciile româneşti care, în conformitate cu domeniile prioritare de dezvoltare a României, pot beneficia de programe de compensare; … i) analizarea documentelor înaintate de către contractant şi calcularea valorii creditului curent; … j) analizarea rapoartelor trimestriale, anuale şi a oricăror alte documente referitoare la operaţiunile compensatorii, depuse de contractanţi, şi elaborarea de sinteze pe baza acestora, stabilirea măsurilor ce trebuie luate ca urmare a situaţiilor identificate, transmiterea de notificări contractantului pentru îndeplinirea/neîndeplinirea obligaţiilor de compensare; … k) evaluarea, la sfârşitul perioadei de compensare, a stadiului de îndeplinire a obligaţiei de compensare; … l) elaborarea şi adoptarea de proceduri şi reglementări în domeniu; … m) asigurarea reprezentării în instituţii şi în organizaţii internaţionale din domeniu; … n) elaborarea şi publicarea de rapoarte, studii, analize etc. în domeniul de activitate, organizarea de acţiuni promoţionale de imagine şi informare, seminarii, conferinţe şi altele asemenea, putând contracta în aceste scopuri serviciile necesare, în conformitate cu reglementările legale în vigoare; … o) elaborarea rapoartelor anuale cu privire la activitatea proprie, incluzând căile şi măsurile de atingere a obiectivelor propuse, care se supun spre aprobare primului-ministru. … (2) Agenţia îndeplineşte orice alte atribuţii şi activităţi prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002, cu modificările şi completările ulterioare, sau stabilite de primul-ministru. … +
Articolul 4Agenţia acordă asistenţă autorităţilor contractante, la cererea acestora, pentru elaborarea clauzelor de compensare şi participă la negocierea clauzelor de compensare din contractul de achiziţie. +
Articolul 5(1) Conducerea Agenţiei este asigurată de un preşedinte cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru. … (2) În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele emite ordine şi instrucţiuni. … (3) Preşedintele reprezintă Agenţia în relaţiile cu terţii şi poate delega, pe bază de mandat, potrivit legii, unele dintre atribuţiile sale persoanelor cu funcţii de conducere din cadrul Agenţiei. … (4) În perioada finanţării din venituri proprii, preşedintele are calitate asimilată celei de ordonator principal de credite bugetare în ceea ce priveşte actele de gestiune. … +
Articolul 6(1) Agenţia este finanţată de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, pe o perioadă de un an de la începerea activităţii. După expirarea acestui termen finanţarea Agenţiei se asigură din venituri proprii, iar bugetul de venituri şi cheltuieli al acesteia se întocmeşte de către Agenţie şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului. … (2) Veniturile proprii ale Agenţiei se constituie din: … a) încasări din tarife pentru activităţi de consultanţă şi asistenţă acordate potenţialilor contractanţi şi altor firme interesate; … b) încasări din cote procentuale aplicate la valoarea tranzacţiilor curente de compensare; … c) încasări din furnizarea unor materiale documentare contra cost; … d) încasări din alte activităţi; … e) orice alte surse prevăzute de lege. … (3) Nivelul tarifelor, al cotelor procentuale şi al preţurilor aferente activităţilor prestate de Agenţie sunt prevăzute în anexa nr. 1. … (4) Veniturile încasate de Agenţie conform prevederilor alin. (2), inclusiv în perioada când Agenţia este finanţată de la bugetul de stat, se reţin integral ca venituri proprii, cu titlu permanent, la dispoziţia Agenţiei, şi vor fi folosite în conformitate cu prevederile bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat potrivit legii. … (5) Sumele rămase neutilizate, stabilite la sfârşitul exerciţiului bugetar sau la sfârşitul perioadei de finanţare de la bugetul de stat, ca diferenţă între veniturile încasate şi cheltuielile efectuate, se reportează în anul următor şi vor fi folosite în conformitate cu prevederile bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat potrivit legii. … (6) Agenţia poate accepta donaţii, legate şi sponsorizări, în condiţiile legii. … +
Articolul 7(1) Structura organizatorică a Agenţiei, în perioada finanţării de la bugetul de stat, este prevăzută în anexa nr. 2. … (2) În perioada finanţării de la bugetul de stat, în cadrul structurii organizatorice, prin ordin al preşedintelui, se pot organiza servicii, birouri şi colective temporare de lucru. … (3) Numărul maxim de posturi pentru Agenţie, în perioada finanţării de la bugetul de stat, este de 25, exclusiv preşedintele. … (4) Regulamentul de organizare şi funcţionare, statul de funcţii şi criteriile de selecţie a personalului Agenţiei se aprobă prin ordin al preşedintelui. … (5) Angajarea personalului Agenţiei prin contract individual de muncă, precum şi desfacerea contractului individual de muncă se realizează prin ordin al preşedintelui. … (6) În perioada finanţării de la bugetul de stat salarizarea personalului de conducere şi de execuţie din cadrul Agenţiei se face potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar, cu modificările şi completările ulterioare. … (7) Salariul preşedintelui în perioada finanţării de la bugetul de stat este stabilit potrivit poziţiei nr. 5 din anexa nr. II/2 la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de demnitate publică, cu modificările şi completările ulterioare. … (8) În perioada finanţării din venituri proprii salarizarea personalului de conducere şi de execuţie se stabileşte prin contractul colectiv de muncă, în condiţiile prevăzute de lege pentru instituţiile publice finanţate din astfel de venituri. În perioada finanţării din venituri proprii salarizarea preşedintelui se face în condiţiile prevăzute de lege pentru instituţiile publice finanţate integral din venituri proprii. … (9) În perioada finanţării din venituri proprii structura organizatorică a Agenţiei se aprobă prin ordin al preşedintelui. … +
Articolul 8Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. +
Articolul 9La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.515/2004 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică Specială, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 893 din 30 septembrie 2004, cu modificările ulterioare.PRIM-MINISTRUCĂLIN POPESCU-TĂRICEANUContrasemnează:–––––Preşedintele Agenţiei de Compensarepentru Achiziţii de Tehnică Specială,Cristian TararaMinistrul delegat pentru coordonareaSecretariatului General al Guvernului,Mihai Alexandru VoicuMinistrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,Gheorghe Barbup. Ministrul finanţelor publice,Cătălin Doica,secretar de statBucureşti, 22 decembrie 2005.Nr. 1.814. +
Anexa 1NIVELUL TARIFELOR, al cotelor procentuale şi al preţurilor aferente activităţilor prestate de Agenţia de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică Specială┌────┬────────────────────────────┬─────────────────────────────┬──────────────┐│Nr. │ DENUMIREA ACTIVITĂŢII │ NIVELUL TARIFULUI/COTEI │ OBSERVATII ││crt.│ │ PROCENTUALE/PRETULUI │ │├────┼────────────────────────────┼─────────────────────────────┼──────────────┤│1. │Consultanţă şi asistenţa │Se stabilesc prin ordin al │ ││ │acordată potentialilor │presedintelui Agentiei │ ││ │contractanti şi altor firme │ │ ││ │interesate │ │ │├────┼────────────────────────────┼─────────────────────────────┼──────────────┤│2. │Furnizarea unor materiale │Se stabilesc prin ordin al │ ││ │documentare contra cost │presedintelui Agentiei │ │├────┼────────────────────────────┼─────────────────────────────┼──────────────┤│3. │Perfectarea, derularea şi │% din valoarea acordului de │se incheie ││ │monitorizarea acordurilor de│compensare, după cum urmeaza:│contract de ││ │compensare şi planurilor de │ │comision cu ││ │afaceri ├───────────────────────┬─────┤contractantul ││ │ │Valoarea acordului │% │ ││ │ │de compensare │ │ ││ │ │- milioane euro sau │ │ ││ │ │echivalent la cursul de│ │ ││ │ │schimb al BNR din ziua │ │ ││ │ │incheierii Acordului de│ │ ││ │ │compensare │ │ ││ │ ├───────────────────────┼─────┤ ││ │ │<10 │2 │ ││ │ ├───────────────────────┼─────┤ ││ │ │>=10 – 50 │1.75 │ ││ │ ├───────────────────────┼─────┤ ││ │ │>=50 – 100 │1.5 │ ││ │ ├───────────────────────┼─────┤ ││ │ │>=100 │1 │ │├────┼────────────────────────────┼───────────────────────┴─────┼──────────────┤│4. │Perfectarea, derularea şi │ – │ ││ │monitorizarea acordurilor de│ │ ││ │precompensare aferente │ │ ││ │activităţilor compensatorii │ │ ││ │în avans │ │ │├────┼────────────────────────────┼─────────────────────────────┼──────────────┤│5. │Transformarea creditelor de │0,1% din valoarea │Pentru acordul││ │compensare în avans în │transformata │de compensare ││ │credite de compensare în │ │propriu zis se││ │condiţiile şi limitele │ │aplica cotele ││ │prevăzute de reglementarile │ │de Nr. crt. 3 ││ │în vigoare pentru astfel de │ │ ││ │activităţi (titularul │ │ ││ │acordului de precompensare │ │ ││ │coincide cu titularul acor- │ │ ││ │dului de compensare) │ │ │├────┼────────────────────────────┼────────────────┬────────────┼──────────────┤│6. │Transferarea creditelor de │Titularul cre- │Beneficiarul│se percepe în ││ │compensare în avans către un│ditului de com- │transferului│plus faţă de ││ │contractant care are obliga-│pensare în avans│(% din valoa│comisionul ││ │tii de compensare │(% din valoarea │rea │prevăzut la ││ │(Beneficiarul transferului) │transferata) │transferata)│Nr. crt. 3, ││ │pentru ca acesta din urma sa├────────────────┼────────────┤numai valoarea││ │le utilizeze ca şi credite │0,5% din valoa- │1,5% din │transferata ││ │de compensare în condiţiile │rea transferata │valoarea │ ││ │şi limitele prevăzute de │ │transferata │ ││ │reglementarile în vigoare │ │ │ ││ │pentru astfel de activităţi │ │ │ ││ │(titularul acordului de │ │ │ ││ │precompensare nu coincide cu│ │ │ ││ │titularul acordului de │ │ │ ││ │compensare) │ │ │ │├────┼────────────────────────────┼────────────────┴────────────┼──────────────┤│7. │Încasări din alte activităţi│Se stabilesc prin ordin al │ ││ │ │presedintelui Agentiei │ │└────┴────────────────────────────┴─────────────────────────────┴──────────────┘ +
Anexa 2STRUCTURA ORGANIZATORICĂ a Agenţiei de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică Specială Numărul maxim de posturi pe perioada finanţării de la bugetul de stat = 25 ┌────────────┐ │ PRESEDINTE │ └────┬───────┘ │ │┌───────────────────────┐ │ ┌──────────────────────────┐│ Audit public intern, │ │ │ Compartimentul ││ inspecţie ├───────────┼──────────────┤ legislatie, contencios, │└───────────────────────┘ │ │ protectia informaţiilor │ │ │ clasificate │ │ └──────────────────────────┘ │ ┌──────────────────────┼──────────────────────────────┐ │ │ │ ┌──────────┴───────────┐ ┌───┴──────────┐ ┌────────┴─────────┐ │ Directia │ │ Directia │ │ Compartimentul │ │ financiar-contabila, │ │ generală │ │ resurse umane │ │ administrativa │ │ operaţiuni │ │ │ └──────────────────────┘ │compensatorii │ └──────────────────┘ └───┬──────────┘ │ │ ┌───────────────────────┼──────────────────────────────┐ │ │ │ ┌────┴────────┐ ┌────┴─────────┐ ┌───────┴───────┐ │ Directia │ │ Directia │ │Compartimentul │ │ negociere │ │ derulare, │ │ sinteza, │ │ acorduri de │ │ monitorizare │ │ informatica, │ │ compensare │ │ acorduri de │ │ baze de date │ └─────────────┘ │ compensare │ └───────────────┘ └──────────────┘––––