HOTĂRÂRE nr. 1.700 din 29 noiembrie 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 21/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 991 din 12 decembrie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 24ABROGA PEHG 89 19/01/2006
ART. 24ABROGA PEPROGRAM 19/01/2006
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PEPROGRAM 29/11/2006
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ART. 1APROBA PEPROGRAM 29/11/2006
ART. 6REFERIRE LAHG 1415 02/09/2004
ART. 13REFERIRE LALEGE 337 17/07/2006
ART. 13REFERIRE LAOUG 34 19/04/2006 ART. 22
ART. 17REFERIRE LAORDIN 67 12/07/2005
ART. 22REFERIRE LALEGE 180 11/04/2002
ART. 22REFERIRE LAOG 2 12/07/2001
ART. 24ABROGA PEHG 89 19/01/2006
ART. 24ABROGA PEPROGRAM 19/01/2006
CAP. 1REFERIRE LAORDIN 67 12/07/2005
CAP. 1REFERIRE LAORDIN 66 12/07/2005
CAP. 2REFERIRE LAORDIN 67 12/07/2005
ANEXA 2REFERIRE LAHG 1415 02/09/2004
ANEXA 3REFERIRE LAORDIN 119 14/11/2005
ANEXA 3REFERIRE LAORDIN 26 03/02/2005
ANEXA 3REFERIRE LANORMA 03/02/2005
ANEXA 3REFERIRE LANORMA 14/11/2005
ANEXA 3REFERIRE LAORDIN 170 02/03/2004
ANEXA 3REFERIRE LANORMA 02/03/2004
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 49 28/02/2007
ActulREFERIT DEORDIN 159 06/08/2007
ActulREFERIT DEPROCEDURA 06/08/2007
ActulREFERIT DEORDIN 969 14/08/2007
ActulREFERIT DEPROCEDURA 14/08/2007
ActulREFERIT DEORDIN 292 14/12/2006
ActulREFERIT DENORMA 14/12/2006
ActulREFERIT DEORDIN 300 21/12/2006
ActulREFERIT DEPROGRAM 21/12/2006

pentru aprobarea Programului strategic privind monitorizarea, controlul şi eradicarea pestei porcine clasice în România



În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,Guvernul României adopta prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Prezenta hotărâre aproba Programul strategic privind monitorizarea, controlul şi eradicarea pestei porcine clasice în România, denumit în continuare Program, prevăzut în anexa nr. 1.
 + 
Articolul 2Programul se aplică pe teritoriul României, conform legislaţiei naţionale care transpune legislaţia comunitara corespondenta, în relaţie cu evoluţia endemica a pestei porcine clasice la populaţia de porcine domestice şi sălbatice.
 + 
Articolul 3Obiectivele Programului sunt următoarele:a) implementarea politicii de eradicare a bolii, cu utilizarea vaccinarii de urgenta;b) aplicarea rapida a măsurilor adecvate şi eficiente de combatere şi eradicare;c) înregistrarea, monitorizarea, procesarea şi utilizarea datelor epidemiologice în relaţie cu pesta porcina clasica;d) monitorizarea corespunzătoare a efectivelor de porcine privind pesta porcina clasica.
 + 
Articolul 4Fondurile necesare realizării acţiunilor din cadrul Programului, aferente Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, se aloca din bugetul de stat, prin bugetul acestei autorităţi.
 + 
Articolul 5(1) Autoritatea Naţionala Sanitară Veterinara şi pentru Siguranţa Alimentelor este autoritatea competentă pentru monitorizarea şi implementarea Programului.(2) În scopul combaterii bolii, Autoritatea Naţionala Sanitară Veterinara şi pentru Siguranţa Alimentelor va solicita, când este cazul, sprijinul Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenta.(3) Atribuţiile autorităţilor responsabile pentru aplicarea Programului sunt prevăzute în anexa nr. 2.
 + 
Articolul 6(1) Obligaţia asigurării şi respectării măsurilor de biosecuritate şi a cerinţelor tehnologice, prevăzute în anexa nr. 3, revine deţinătorilor de porcine din exploatatiile de animale.(2) Obligaţia prevăzută la alin. (1) are termen permanent şi condiţioneaza acordarea despăgubirilor pentru cazurile în care se înregistrează pagube datorate pestei porcine clasice pentru care se acordă despăgubiri în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.415/2004 privind acordarea despăgubirilor pentru animalele tăiate, ucise sau altfel afectate, în vederea lichidării rapide a focarelor de boli transmisibile ale animalelor, cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Articolul 7(1) Vaccinarea de necesitate, denumita şi vaccinare de urgenta, se aplică avându-se în vedere recomandarea Comisiei Europene, în baza solicitărilor formulate de România, zona în care se aplică fiind considerată zona infectata.(2) Vaccinarea de necesitate prevăzută la alin. (1) se aplică:a) mistretilor din fondurile de vânătoare, din crescatorii şi din complexurile de vânătoare de pe teritoriul României, precum şi porcinelor semisalbatice din Delta Dunării;b) porcinelor domestice din exploatatiile profesionale şi nonprofesionale definite în anexa nr. 4.
 + 
Articolul 8(1) Pentru vaccinarea de urgenta se utilizează numai tipurile de vaccin antipestos porcin ce s-au dovedit a fi eficiente în combaterea bolii şi care au fost recomandate de Comisia Europeană.(2) Pentru vaccinarea de urgenta orala a mistretilor şi a porcinelor semisalbatice din Delta Dunării se utilizează momeli vaccinale cu vaccin convenţional viu atenuat.(3) Pentru vaccinarea de urgenta a porcinelor domestice din exploatatiile nonprofesionale, precum şi a celor din exploatatiile cu profil de creştere destinate popularii exploataţiilor nonprofesionale se utilizează un vaccin convenţional viu atenuat.(4) Pentru vaccinarea de urgenta a porcinelor domestice din exploatatiile profesionale comerciale se utilizează un vaccin marker.(5) Vaccinarea de urgenta se realizează prin utilizarea de vaccinuri indigene sau din import. Pentru aceste vaccinuri trebuie să existe autorizaţie de comercializare a produselor importate şi autorizaţie de comercializare şi autorizaţie de fabricaţie a produselor indigene. Vaccinurile trebuie să fie condiţionate astfel încât să poată fi utilizate în mai multe campanii de vaccinare pe parcursul anului, indiferent de condiţiile de mediu.
 + 
Articolul 9Programul de vaccinare de urgenta se aproba pe o perioadă de un an, respectiv 2006-2007. Campania de vaccinare a porcilor domestici începe la data de 20 decembrie 2006.
 + 
Articolul 10(1) Strategiile privind planurile de vaccinare de urgenta, sistemul de marcare a carnii de porc şi sistemul de identificare şi înregistrare a porcinelor se aproba prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.(2) Planurile de vaccinare de urgenta recomandate de Comisia Europeană sunt:a) Planul de vaccinare de urgenta împotriva pestei porcine clasice pentru imunizarea orala a mistretilor;b) Planul de vaccinare de urgenta împotriva pestei porcine clasice în exploatatiile nonprofesionale de porcine;c) Planul de vaccinare de urgenta împotriva pestei porcine clasice în exploatatiile profesionale comerciale de porcine, autorizate sanitar-veterinar.
 + 
Articolul 11În înţelesul prezentei hotărâri, sistemele de creştere a porcinelor şi termenii de specialitate sunt definiţi în anexa nr. 4.
 + 
Articolul 12Achiziţionarea de vaccinuri şi aplicarea planurilor de vaccinare se realizează astfel:a) pentru implementarea Planului de vaccinare de urgenta împotriva pestei porcine clasice, la porcinele din exploatatiile profesionale comerciale de porcine, autorizate sanitar-veterinar, Comisia Europeană pune la dispoziţie României pentru anul 2007, cu titlu gratuit, întreaga cantitate de vaccin marker necesară;b) pentru implementarea Planului de vaccinare de urgenta împotriva pestei porcine clasice la porcinele din exploatatiile nonprofesionale de porcine, din necesarul de vaccin convenţional viu atenuat Comisia Europeană pune la dispoziţie României, cu titlu gratuit, o parte din cantitatea de doze din acest vaccin, care urmează a fi utilizata pentru demararea campaniei de vaccinare. Restul dozelor necesare derulării Programului urmează a fi achiziţionate de către Autoritatea Naţionala Sanitară Veterinara şi pentru Siguranţa Alimentelor;c) pentru implementarea Planului de vaccinare de urgenta împotriva pestei porcine clasice prin imunizarea orala a mistretilor şi a porcinelor semisalbatice din Delta Dunării se utilizează momeli vaccinale cu vaccin convenţional viu atenuat. Sunt necesare 3.840.000 de momeli vaccinale ce urmează a fi achiziţionate de către Autoritatea Naţionala Sanitară Veterinara şi pentru Siguranţa Alimentelor;d) Planul de vaccinare de urgenta împotriva pestei porcine clasice pentru imunizarea orala a mistretilor se întocmeşte pe baza planurilor alcătuite de direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti, împreună cu direcţiile pentru agricultura şi dezvoltare rurală judeţene şi cu gestionării fondurilor de vânătoare şi se aproba prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor;e) Programul naţional de vaccinare de necesitate a porcinelor domestice din exploatatiile profesionale comerciale se întocmeşte pe baza programelor alcătuite de direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti, împreună cu societăţile comerciale beneficiare, şi se aproba de către Autoritatea Naţionala Sanitară Veterinara şi pentru Siguranţa Alimentelor;f) administrarea momelilor vaccinale mistretilor din fondurile de vânătoare se face de către gestionării acestora, iar în cazul mistretilor din parcurile naţionale se face de către reprezentanţii administraţiilor parcurilor naţionale, acţiune controlată de direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti;g) eliberarea momelilor vaccinale, a vaccinului marker şi a vaccinului convenţional viu atenuat se face numai pe bază de reteta cu timbru sec, eliberata de direcţia sanitară veterinara şi pentru siguranţa alimentelor judeteana şi a municipiului Bucureşti.
 + 
Articolul 13(1) Se investeste Autoritatea Naţionala Sanitară Veterinara şi pentru Siguranţa Alimentelor, unitate de achiziţii centralizata la nivel naţional, în sensul prevederilor art. 22 alin. (2) lit. b) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, pentru achiziţionarea specializată a produselor necesare implementarii:a) Planului de vaccinare de urgenta împotriva pestei porcine clasice în exploatatiile nonprofesionale de porcine;b) Planului de vaccinare de urgenta împotriva pestei porcine clasice pentru imunizarea orala a mistretilor şi a porcinelor semisalbatice din Delta Dunării.(2) Autoritatea Naţionala Sanitară Veterinara şi pentru Siguranţa Alimentelor, în calitate de unitate de achiziţii centralizata, are dreptul de a atribui, în condiţiile legii, contracte de achiziţie publică necesare pentru implementarea planurilor de vaccinare prevăzute la alin. (1), în numele şi pentru direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti.(3) Direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti încheie şi derulează contractele de achiziţie publică cu operatorii economici ale căror oferte au fost stabilite ca fiind câştigătoare în urma procedurilor de atribuire aplicate de către Autoritatea Naţionala Sanitară Veterinara şi pentru Siguranţa Alimentelor, pentru acele produse şi la acele preţuri care au fost prevăzute în respectivele oferte.
 + 
Articolul 14Direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti monitorizează şi gestionează circulaţia vaccinurilor antipestoase porcine pe teritoriul de competenţa şi asigura instruirea personalului responsabil cu vaccinarea privind respectarea condiţiilor de transport, depozitare şi aplicare a momelilor vaccinale şi a altor vaccinuri aprobate, utilizate conform recomandărilor producătorului.
 + 
Articolul 15Miscarea porcinelor domestice şi sălbatice vii, a carnii, produselor, subproduselor şi deşeurilor provenite de la acestea se efectuează cu respectarea prevederilor prezentei hotărâri, precum şi a strategiilor aprobate prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, prevăzute la art. 10 alin. (1).
 + 
Articolul 16Deţinătorii de porcine domestice sau sălbatice au obligaţia sa comunice autorităţii sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor locale modificările apărute în starea de sănătate a porcinelor proprii sau în exploatatiile limitrofe, numărul animalelor moarte şi să asigure prelevarea de probe pentru efectuarea examenelor de laborator.
 + 
Articolul 17(1) În caz de suspiciune sau de confirmare a unui focar de pesta porcina clasica, se aplică prevederile Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 67/2005 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare cu privire la măsurile pentru controlul pestei porcine clasice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 şi 707 bis din 5 august 2005, ce transpune Directiva Consiliului Europei 2001/89/CEE , şi ale Planului de contingenta pentru pesta porcina clasica care se aproba prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.(2) Măsurile prevăzute la alin. (1) se aplică în condiţiile delimitării de către autoritatea sanitară veterinara şi pentru siguranţa alimentelor competenţa a unităţii epidemiologice.
 + 
Articolul 18(1) Următoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţionează după cum urmează:a) comercializarea porcinelor din exploatatiile nonprofesionale pentru consum familial, cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei;b) comercializarea porcinelor din exploataţii nonprofesionale-microferme comerciale în afară pieţei locale, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;c) comercializarea carnii, produselor, subproduselor şi deşeurilor obţinute în exploatatiile din cadrul sistemului de creştere nonprofesional, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;d) acceptarea introducerii în unităţile de abatorizare a porcinelor vii provenite din exploataţii nonprofesionale, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, precum şi cu confiscarea întregii cantităţi de carne proaspăta;e) acceptarea introducerii în unităţile de procesare a carnii proaspete, a produselor şi subproduselor, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, precum şi cu confiscarea întregii cantităţi de carne proaspăta, a produselor şi a subproduselor de origine animala, în cazul în care provin din exploataţii nonprofesionale;f) nerespectarea prevederilor legale privind obligaţiile medicilor veterinari de libera practica sau ale medicilor veterinari împuterniciţi în aplicarea măsurilor de control a pestei porcine clasice, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;g) nerespectarea prevederilor legale privind obligaţiile medicilor veterinari oficiali cu privire la evaluarea condiţiilor de funcţionare în vederea emiterii autorizaţiei sanitare-veterinare pentru exploatatiile profesionale comerciale, cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei.(2) Contravenţia prevăzută la alin. (1) lit. d) se sancţionează, pe lângă amenda contravenţională, cu suspendarea autorizaţiei sanitare veterinare de funcţionare a unităţii de abatorizare, pentru o perioadă de la 3 la 6 luni, în condiţiile în care fapta a fost săvârşită a doua oara în decurs de 6 luni de la aplicarea sancţiunii contravenţionale.(3) Contravenţia prevăzută la alin. (1) lit. e) se sancţionează, pe lângă amenda contravenţională, cu suspendarea autorizaţiei sanitare veterinare de funcţionare a unităţii de procesare, pentru o perioadă de la 3 la 6 luni, în condiţiile în care fapta a fost săvârşită a doua oara în decurs de 6 luni de la aplicarea sancţiunii contravenţionale.(4) Procedurile pentru uciderea şi distrugerea porcinelor vii, a carnii, a produselor şi a subproduselor de origine animala confiscate se stabilesc prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.(5) Toate cheltuielile ce deriva din aplicarea măsurilor prevăzute la alin. (4) sunt suportate de persoana fizica sau juridică ale carei porcine vii, carne, produse şi subproduse au fost confiscate, ucise şi distruse.
 + 
Articolul 19(1) Constatarea contravenţiilor prevăzute la art. 18 alin. (1) lit. d) şi e), sancţionate potrivit art. 18 alin. (2) şi (3), se face de către inspectorii autorităţii sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor competente, iar aplicarea sancţiunii se face de către directorul direcţiei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, prin rezoluţie scrisă pe procesul-verbal de constatare a contravenţiei.(2) Directorul direcţiei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, are obligaţia de a înştiinţa birourile unice din cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale sau, după caz, autorităţile administraţiei publice locale care au autorizat funcţionarea operatorului economic despre aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 18 alin. (2) şi (3).(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 18 alin. (1) se fac prin proces-verbal încheiat de către inspectori ai autorităţii sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, potrivit competentelor legale.
 + 
Articolul 20Contravenientul poate achită pe loc sau în termen de 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia jumătate din minimul amenzii prevăzute în prezenta hotărâre, agentul constatator făcând menţiune despre aceasta posibilitate în procesul-verbal.
 + 
Articolul 21Sancţiunile contravenţionale prevăzute de prezenta hotărâre se aplică şi persoanelor juridice.
 + 
Articolul 22Prevederile art. 18 referitoare la contravenţii se completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Articolul 23Exploatatiile nonprofesionale-microferme comerciale, care funcţionează la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, au obligaţia ca până la data de 1 iulie 2007 sa îndeplinească cerinţele prevăzute în anexa nr. 3 lit. B.
 + 
Articolul 24(1) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abroga Hotărârea Guvernului nr. 89/2006 pentru aprobarea Programului strategic privind monitorizarea, controlul şi eradicarea pestei porcine clasice în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 141 din 15 februarie 2006.(2) Dispoziţiile prevăzute la art. 18 vor intra în vigoare în termen de 10 zile de la data publicării.
 + 
Articolul 25Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.PRIM-MINISTRUCĂLIN POPESCU-TĂRICEANUContrasemnează:–––––p. Ministrul agriculturii,pădurilor şi dezvoltării rurale,Nicolae Flaviu Lazin,secretar de statPreşedintele AutorităţiiNaţionale Sanitare Veterinareşi pentru Siguranţa Alimentelor,Marian AvramMinistrul apărării,Sorin Frunzaverdep. Ministrul administraţiei şi internelor,Paul Victor Dobre,secretar de statMinistrul finanţelor publice,Sebastian Teodor Gheorghe VladescuBucureşti, 29 noiembrie 2006.Nr. 1.700.
 + 
Anexa 1PROGRAMUL STRATEGIC privind monitorizarea, controlul şi eradicarea pestei porcine clasice în România + 
Capitolul IDescrierea programuluiProgramul este implementat pe teritoriul României, definit ca zona infectata, în conformitate cu Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 67/2005 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare cu privire la măsurile pentru controlul pestei porcine clasice, ce transpune Directiva Consiliului 2001/89/CEE , şi luând în considerare următoarele:a) pesta porcina clasica trebuie considerată endemica la porcii domestici din anumite zone din România;b) legislaţia Uniunii Europene ce reglementează "pesta porcina clasica endemica" este prevăzută în anexa la Decizia Consiliului 90/424/CEE ;c) în anumite zone din România exista populaţie de mistreti;d) Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 67/2005, ce transpune Directiva Consiliului 2001/89/CEE , şi Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 66/2005 privind aprobarea Normei sanitare veterinare care aproba un manual de diagnostic stabilind proceduri de diagnostic, metode de prelevare a probelor şi criterii pentru evaluarea testelor de laborator pentru confirmarea pestei porcine clasice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 şi 707 bis din 5 august 2005, ce transpune Decizia Comisiei 2002/106/CEE , conţin principalele măsuri privind controlul şi eradicarea pestei porcine clasice.
 + 
Capitolul IIObiectivele Programului1. Obiectivele Programului sunt următoarele:a) monitorizarea privind pesta porcina clasica la porcinele domestice şi la mistreti;b) aplicarea vaccinarii de urgenta a porcilor domestici din exploatatiile profesionale şi neprofesionale;c) aplicarea rapida şi eficienta a măsurilor de control şi eradicare a bolii;d) înregistrarea, monitorizarea, procesarea şi utilizarea datelor epidemiologice în relaţie cu pesta porcina clasica;e) stabilirea măsurilor de control şi eradicare a bolii;f) stabilirea fondurilor necesare realizării acţiunilor din cadrul Programului;g) aplicarea vaccinarii de urgenta pentru imunizarea orala a mistretilor.2. Pe parcursul implementarii Programului, autoritatea competentă urmăreşte în principal:a) rezultatele investigatiilor epidemiologice efectuate cu privire la transmiterea pestei porcine clasice şi la distribuţia geografică a bolii;b) existenta celor două sisteme diferite de creştere a porcinelor:(i) sistemul de creştere de tip nonprofesional, care cuprinde exploatatia nonprofesionala pentru consum familial, exploatatia nonprofesionala-microferma comercială şi exploatatia nonprofesionala de porcine de pe pasune;(îi) sistemul de creştere de tip profesional, în care se încadrează exploatatia profesională comercială de porcine autorizata sanitar-veterinar;c) prezenta populaţiei de mistreti şi de porcine semisalbatice;d) existenta obstacolelor majore, naturale sau artificiale, ce pot limita miscarea mistretilor;e) controlul miscarii porcinelor, al pieţelor agroalimentare şi al targurilor de animale vii.3. Monitorizarea pestei porcine clasiceMonitorizarea pestei porcine clasice la porcine domestice şi la mistreti trebuie să se realizeze pe toată durata implementarii Programului pe teritoriul României.4. Vaccinarea de urgenta pentru imunizarea orala a mistretilorZona identificata pentru vaccinarea de urgenta a mistretilor este, din motive epidemiologice, considerată zona infectata. În acest sens, în aceasta zona trebuie să fie prelevate probe de la mistretii impuscati sau gasiti morţi, acestea urmând să fie examinate prin examene de laborator pentru pesta porcina clasica.În baza art. 20 din Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 67/2005, ce transpune Directiva Consiliului 2001/89/CEE , în cazul vaccinarii de urgenta a mistretilor împotriva pestei porcine clasice Autoritatea Naţionala Sanitară Veterinara şi pentru Siguranţa Alimentelor trebuie să transmită Comisiei Europene un plan care să descrie situaţia epidemiologica în legătură cu aceasta boala şi sa indice metodele de imunizare orala utilizate.5. Vaccinarea de urgenta a porcinelor domestice din exploatatiile profesionale şi nonprofesionalePentru exploatatiile profesionale comerciale, vaccinul utilizat trebuie să fie un vaccin marker, în conformitate cu art. 19 alin. (11) din Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 67/2005, ce transpune Directiva Consiliului 2001/89/CEE . Costurile manoperei de vaccinare sunt suportate de proprietarii exploataţiilor profesionale comerciale de porcine. Utilizarea acestui tip de vaccin permite comercializarea carnii proaspete provenite de la porcinele astfel vaccinate numai pe teritoriul României, în conformitate cu măsurile de protecţie adecvate.În conformitate cu Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 67/2005, ce transpune Decizia Consiliului 2001/89/CEE , toţi porcii vaccinati cu un vaccin marker trebuie să fie marcati şi înregistraţi în exploatatiile profesionale comerciale autorizate sanitar-veterinar unde se efectuează vaccinarea.Pentru exploatatiile nonprofesionale vaccinul utilizat trebuie să fie un vaccin convenţional viu atenuat.Porcinele astfel vaccinate trebuie să fie marcate diferit de porcinele vaccinate cu vaccin marker şi înregistrate corespunzător.6. Aplicarea procedurii de stamping-out efectivelor de porcine infectateConfirmarea pestei porcine clasice la porcinele domestice impune uciderea porcinelor din exploatatiile infectate şi a porcinelor din exploatatiile de contact. Măsurile ce trebuie aplicate în acest caz sunt precizate de legislaţia specifică în vigoare şi de planul de contingenta pentru pesta porcina clasica, ce urmează a fi aprobat prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.7. Populaţia-ţinta7.1. Porcinele ţinute în exploataţiiRomânia are aproximativ 5,3 milioane de porcine domestice şi 1,9 milioane de deţinători de porcine domestice.Aproximativ 1,1 milioane de porcine domestice se regăsesc în 278 de exploataţii profesionale comerciale autorizate, cu următoarea structura:a) 117.493 de scroafe;b) 2.444 de vieri;c) 174.849 de purcei sugari;d) 370.985 de porcine tineret;e) 421.845 de porcine la ingrasare.Aproximativ 4,6 milioane de porcine domestice sunt crescute în aproximativ 1,9 milioane exploataţii nonprofesionale sau în libertate, în scopul consumului familial sau pentru comercializare pe piaţa locală.7.2. MistretiPopulaţia de mistreti din România este estimată la aproximativ 57.000 de animale, iar plafonul de vânătoare pentru anul 2007 urmează a fi stabilit prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale, în baza unei medii anuale de 16.000 de animale.7.3. În Delta DunăriiÎn Delta Dunării exista o populaţie de porcine semisalbatice ce trebuie să fie supusă vaccinarii orale.8. Programul de vaccinare se aplică în perioada 1 decembrie 2006 – 31 decembrie 2007.Scopul tuturor măsurilor aplicate şi, implicit, al programului de vaccinare este de a eradica pesta porcina clasica înainte de anul 2010.În funcţie de rezultatele Programului, urmează să se stabilească, în anul 2007, măsurile suplimentare ce trebuie implementate pentru continuarea politicii de eradicare.9. Beneficiile ProgramuluiBeneficiile Programului sunt următoarele:a) programele de supraveghere ce urmează a fi aplicate în abatoare şi în exploatatiile de animale previn răspândirea virusului prin miscarea porcinelor vii şi comercializarea produselor, subproduselor şi deşeurilor provenite de la acestea;b) facilitează obţinerea datelor epidemiologice ce sunt utilizate pentru perfectarea planurilor de vaccinare şi punerea în aplicare a măsurilor de prevenire a transmiterii virusului de la mistreti la porcinele ţinute în exploataţii;c) eradicarea pestei porcine clasice la porcinele ţinute în exploataţii reduce costurile de producţie şi face posibil accesul la comerţul internaţional cu porcine vii, produse şi subproduse obţinute din acestea.
 + 
Capitolul IIIPrevederi specifice ale Programului1. Durata măsurilor din programDurata programului de eradicare: 4 ani şi o lunaDurata planului de vaccinare de urgenta: un an şi o luna.2. Desemnarea autorităţilor responsabile pentru implementarea ProgramuluiAutoritatea centrala responsabilă de elaborarea, monitorizarea şi controlul implementarii Programului este Autoritatea Naţionala Sanitară Veterinara şi pentru Siguranţa Alimentelor.Autorităţile responsabile pentru implementarea Programului sunt direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti.Alte autorităţi implicate în implementarea Programului sunt:1. Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale;2. inspectoratele teritoriale de regim silvic şi de vânătoare;3. Institutul de Diagnostic şi Sănătate Animala din subordinea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor;4. Ministerul Finanţelor Publice;5. Ministerul Administraţiei şi Internelor;6. Ministerul Apărării Naţionale;7. Ministerul Afacerilor Externe;8. Ministerul Justiţiei, prin Administraţia Naţionala a Penitenciarelor;9. Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei;10. Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.3. Delimitarea zonelor în care se implementeaza ProgramulPentru porcinele domestice Programul se aplică în exploatatiile profesionale şi nonprofesionale existente pe teritoriul României.Pentru mistreti, Programul se aplică în cadrul celor 2.151 de fonduri de vânătoare, zona de vaccinare delimitandu-se pe o suprafaţa de 63.000 kmp.4. Descrierea generală a costurilor ProgramuluiFinanţarea Programului urmează a fi suportată din bugetul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor. Fondurile necesare pentru acordarea de despăgubiri proprietarilor de animale moarte, tăiate sau ucise sunt suportate din bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale.5. Supravegherea privind pesta porcina clasicaSupravegherea privind pesta porcina clasica se realizează în baza Programului, a acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor transmisibile ale animalelor, al celor transmisibile de la animale la om, pentru protecţia animalelor şi protecţia mediului.Supravegherea privind pesta porcina clasica prin examene de laborator se realizează conform manualului de diagnostic din structura Planului de contingenta pentru pesta porcina clasica.6. Estimarea populaţiei de mistreti ce urmează a fi vaccinataEstimarea populaţiei de mistreti ce urmează a fi vaccinata se efectuează ţinându-se cont de numărul şi suprafeţele fondurilor de vânătoare şi de numărul de mistreti existent în aceste fonduri. În baza acestei estimari se calculează necesarul de momeli vaccinale ce urmează a fi achiziţionate şi livrate fiecărui judeţ pentru imunizarea orala de urgenta a mistretilor.La baza evaluării a fost luată în calcul ultima catagrafie a mistretilor existenţi pe teritoriul României.7. Monitorizarea efectivelor de porcine supuse vaccinarii de urgenta7.1. Monitorizarea efectivelor de porcine din exploatatiile profesionale comerciale autorizate sanitar-veterinarMonitorizarea efectivelor de porcine în exploatatiile profesionale comerciale autorizate sanitar-veterinar se realizează prin examene clinice şi de laborator.În acest sens, se realizează examinarea clinica a tuturor porcinelor din exploatatiile profesionale comerciale autorizate sanitar-veterinar, de doua ori pe an, la interval de 6 luni. Numărul minim de porcine ce urmează să fie examinat trebuie să asigure o prevalenta de 10% şi 95% confidenta, conform normelor metodologice aprobate prin ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor;Procedura pentru realizarea testarilor prin examene de laborator urmează a fi elaborata de către Laboratorul Naţional de Referinţa pentru Diagnostic şi Sănătate Animala din cadrul Institutului de Diagnostic şi Sănătate Animala şi aprobată prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.Obiective pentru testarea porcinelor în ferme comerciale:Numărul de exploataţii supuse testarilor menţionate anterior, precum şi numărul testelor ce urmează a fi realizate pentru diferite categorii de porcine din exploatatiile profesionale comerciale autorizate sanitar-veterinar se stabilesc pe baza datelor existente.7.2. Monitorizarea efectivelor de porcine din exploatatiile nonprofesionaleMonitorizarea efectivelor de porcine din exploatatiile nonprofesionale se realizează prin examene clinice şi de laborator.În acest sens, supravegherea clinica a tuturor porcinelor din exploatatiile menţionate anterior se realizează de doua ori pe an, la interval de 6 luni şi înaintea vaccinarii de urgenta împotriva pestei porcine clasice.Procedura pentru realizarea testarilor prin examene de laborator se elaborează de către Laboratorul Naţional de Referinţa pentru Diagnostic şi Sănătate Animala din cadrul Institutului de Diagnostic şi Sănătate Animala şi se aproba prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.În vederea evaluării cat mai exacte a situaţiei epidemiologice în relaţie cu pesta porcina clasica la mistreti, în sezonul de vânătoare 2006/2007 trebuie să fie prelevate probe de la toţi mistretii vanati sau gasiti morţi, în scopul efectuării examenelor de laborator.În zona geografică din care se preleveaza probe de la mistreti trebuie să se ia în considerare prezenta mistretilor în aceasta zona şi a barierelor naturale şi artificiale ce pot limita miscarea mistretilor. Când aceste circumstanţe nu sunt întrunite sau când zonele identificate sunt de dimensiuni mari, zonele de prelevare a probelor nu trebuie să fie mai mari de 200 kmp.În cazul zonelor cu o densitate mare de mistreti şi când acţiunile de vânătoare se realizează cu regularitate, prelevarea de probe se va face ţinându-se cont de structura de vârsta a efectivului de mistreti din zona, astfel: aproximativ 50% din probe trebuie să fie prelevate de la categoria de vârsta cuprinsă între 3 luni şi un an, 35%, de la categoria 1-2 ani şi 15%, de la categoria de peste 2 ani.În zonele în care densitatea mistretilor este scăzută se preleveaza probe de la cel puţin 32 de mistreti.Toate probele trimise la laborator vor fi însoţite de o nota în care sunt menţionate vârsta animalului, locul de vânătoare şi sexul acestuia.Planul cifric privind numărul probelor ce urmează a fi prelevate de la mistreti, în funcţie de categoria de vârsta a acestora, urmează a fi stabilit de către Autoritatea Naţionala Sanitară Veterinara şi pentru Siguranţa Alimentelor şi de către direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti, pe baza ultimei catagrafii a mistretilor, realizată de instituţiile cu atribuţii în acest sens, subordonate Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale.
 + 
Anexa 2ATRIBUŢIILE autorităţilor responsabile pentru aplicarea ProgramuluiI. Autoritatea Naţionala Sanitară Veterinara şi pentru Siguranţa Alimentelor, în vederea aplicării şi monitorizarii Programului, are următoarele atribuţii:1. promovează Programul strategic privind monitorizarea, controlul şi eradicarea pestei porcine clasice în România;2. elaborează procedurile specifice privind monitorizarea şi implementarea Programului, precum şi pe cele menţionate în anexa nr. 1;3. elaborează, monitorizează şi controlează aplicarea măsurilor specifice, în concordanta cu Programul;4. întocmeşte, prezintă, transmite şi susţine Programul şi toate documentele aferente acestuia în relaţie cu serviciile specializate ale Comisiei Europene;5. întocmeşte, prezintă şi transmite Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale situaţia privind animalele tăiate, ucise sau moarte ori altfel afectate, în vederea stabilirii bugetului necesar acordării de despăgubiri conform Hotărârii Guvernului nr. 1.415/2004 privind acordarea despăgubirilor pentru animalele tăiate, ucise sau altfel afectate, în vederea lichidării rapide a focarelor de boli transmisibile ale animalelor, cu modificările şi completările ulterioare;6. evalueaza şi gestionează datele privind evoluţia pestei porcine clasice;7. iniţiază măsurile necesare alocării fondurilor pentru acoperirea costurilor generate de evoluţia unei epizootii majore, prin:a) asigurarea personalului sanitar-veterinar şi a personalului auxiliar pentru implementarea măsurilor de control al bolii;b) asigurarea echipamentelor necesare gestionării eficiente a evoluţiei bolii;c) asigurarea măsurilor zoosanitare şi de dezinfecţie;d) asigurarea măsurilor de bunastare a animalelor;e) asigurarea măsurilor necesare supravegherii suplimentare a stării de sănătate a animalelor;f) asigurarea fondurilor necesare vaccinarii de urgenta.8. în funcţie de modificarea situaţiei epidemiologice, solicita Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenta dispunerea de măsuri pentru mobilizarea forţelor de intervenţie necesare aplicării măsurilor de control al bolii, precum şi pentru asigurarea dezinfectiei pe drumurile publice din zonele de supraveghere şi protecţie a focarului, inclusiv a mijloacelor de transport, pentru reducerea riscului răspândirii virusului pestei porcine clasice.II. Direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti, în vederea aplicării şi monitorizarii Programului, au următoarele atribuţii:1. procesarea, evaluarea şi gestionarea datelor privind evoluţia pestei porcine clasice în judeţ, respectiv în municipiul Bucureşti;2. implementarea, monitorizarea şi controlul implementarii măsurilor precizate în Program;3. asigurarea cooperării dintre medicii veterinari oficiali şi gestionării fondurilor de vânătoare;4. asigurarea cooperării cu inspectoratele teritoriale de regim silvic şi de vânătoare;5. instruirea personalului sanitar-veterinar şi a personalului gestionarilor fondurilor de vânătoare privind prelevarea de probe şi trimiterea acestora către laborator;6. respectarea măsurilor prevăzute în Program de către gestionării fondurilor de vânătoare;7. instruirea deţinătorilor de animale cu privire la implementarea măsurilor de biosecuritate.III. Institutul de Diagnostic şi Sănătate Animala din subordinea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, în vederea aplicării şi monitorizarii Programului, are următoarele atribuţii:1. elaborarea Manualului de diagnostic pentru pesta porcina clasica;2. elaborarea procedurilor specifice privind prelevarea de probe, pregătirea şi transportul acestora către laborator;3. coordonarea tehnica, prin Laboratorul Naţional de Referinţa pentru Pesta Porcina Clasica, a laboratoarelor sanitare veterinare din structura direcţiilor sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, cu privire la supravegherea şi monitorizarea pestei porcine clasice de diagnosticare în România;4. asigurarea expertizei sanitare veterinare în legătură cu pesta porcina clasica.IV. Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, în vederea aplicării Programului, are următoarele atribuţii:1. stabileşte cuantumul despăgubirilor destinate crescatorilor de porcine ca urmare a aplicării măsurilor prevăzute în Program şi în legislaţia specifică;2. asigura anual sumele necesare acordării de despăgubiri proprietarilor de animale, în condiţiile legii;3. iniţiază măsurile necesare alocării de fonduri pentru a acoperi necesităţile create în situaţii de urgenta şi pentru a acoperi cheltuielile legate de taierea sau uciderea porcinelor, eliminarea şi procesarea cadavrelor, carcaselor şi a materialelor contaminate, conform legislaţiei în vigoare;4. asigura, prin disponibilizarea resurselor umane şi a mijloacelor materiale, supravegherea, profilaxia şi combaterea bolilor majore ale animalelor sălbatice;5. pune la dispoziţie structurii specializate din cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor orice date solicitate în vederea directionarii măsurilor de control al bolii;6. elaborează cadrul legislativ în domeniul sau de competenţa, referitor la controlul şi eradicarea bolii;7. asigura respectarea cerinţelor veterinare privind desfăşurarea acţiunilor de vânătoare în legătură cu controlul şi cu eradicarea bolii.V. Inspectoratele teritoriale de regim silvic şi de vânătoare, în vederea aplicării Programului, au următoarele atribuţii:1. monitorizarea şi controlul implementarii măsurilor ce revin personalului de specialitate al gestionarilor fondurilor de vânătoare, conform Programului;2. cooperarea cu direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti, în vederea implementarii Programului;3. punerea la dispoziţie direcţiilor sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti a catagrafiei mistretilor.VI. Ministerul Finanţelor Publice, în vederea aplicării Programului, are următoarea atribuţie:– prin Autoritatea Naţionala a Vamilor trebuie să informeze călătorii, la punctele de trecere a frontierei de stat, cu privire la unele restrictii sanitare veterinare dispuse ca urmare a evoluţiei bolii.VII. Ministerul Administraţiei şi Internelor, în vederea aplicării Programului, are următoarele atribuţii:1. la solicitarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, asigura sprijinul necesar organizării prompte a celulelor de criza, cat mai aproape de focar, dar în afară acestuia;2. împreună cu autorităţile vamale, aplica măsurile impuse de autoritatea veterinara centrala la punctele de trecere a frontierei;3. participa cu personal specializat la realizarea măsurilor profilactice, astfel:a) împreună cu serviciile veterinare, asigura echipe fixe şi mobile pentru controlul miscarilor de animale vii, produse şi subproduse animaliere, alte materii şi materiale ce pot fi contagioase în şi dinspre focar, zona de protecţie, zona de supraveghere;b) asigura sprijin pentru aplicarea tuturor măsurilor restrictive dispuse de autoritatea sanitară veterinara;c) asigura sprijin autorităţilor sanitare veterinare la controlul mijloacelor de transport pentru identificarea transporturilor ilegale de animale şi produse de origine animala;d) asigura sprijin autorităţilor sanitare veterinare pentru identificarea şi descurajarea taierilor clandestine de animale şi a comercializării ilegale în locuri neautorizate a animalelor vii şi a produselor de origine animala;e) asigura protecţia personalului sanitar-veterinar care acţionează în echipele de ucidere a animalelor, ecarisare şi decontaminare a teritoriului afectat;4. asigura legătură cu prefectii, care, în calitatea lor de preşedinte al comitetului judeţean pentru situaţii de urgenta, dispun măsurile care se impun pentru prevenirea şi gestionarea acestora.VIII. Ministerul Apărării, în vederea aplicării Programului, are următoarele atribuţii:1. la solicitarea autorităţilor sanitare veterinare, asigura sprijinul necesar organizării prompte a celulelor de criza, cat mai aproape de focar, dar în afară acestuia, inclusiv prin punerea la dispoziţie acestora a unor facilităţi existente în unităţile militare ce pot fi dislocate în acest sens;2. la solicitarea autorităţilor sanitare veterinare, pune la dispoziţie acestora harti, sisteme, Sistemul Informatic Geografic, denumit GIS, şi Sistemul Global de Pozitionare, denumit GPS, precum şi alte surse de informare ce pot fi folosite pentru directionarea măsurilor de control al bolii;3. participa la organizarea de exercitii de alerta în domeniul sanitar-veterinar.IX. Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în vederea aplicării Programului, are următoarele atribuţii:1. participa la stabilirea rutelor şi oferă sprijin pentru dirijarea şi controlul circulaţiei mijloacelor de transport în zonele afectate de boala;2. la solicitarea autorităţilor sanitare veterinare, participa la instituirea punctelor de dezinfecţie pe drumurile publice aflate în administrarea acestuia, fără să aibă atribuţii în realizarea operaţiunii de dezinfecţie a autovehiculelor;3. asigura distrugerea deşeurilor de catering provenite din transporturile internaţionale;4. la solicitarea autorităţilor sanitare veterinare, pune la dispoziţie acestora harti şi alte surse de informare ce pot fi folosite pentru directionarea măsurilor de control al bolii;5. asigura informarea populaţiei în aeroporturi, porturi, gări, autogări cu privire la măsurile restrictive impuse de autorităţile sanitare veterinare, în legătură cu pesta porcina clasica.X. Ministerul Justiţiei, prin Administraţia Naţionala a Penitenciarelor, în vederea aplicării Programului, are următoarea atribuţie:– participa, prin personalul sanitar-veterinar aflat în unităţile din subordine, la realizarea supravegherii sanitare veterinare pentru prevenirea şi controlul bolilor majore ale animalelor şi pentru asigurarea salubritatii produselor şi subproduselor de origine animala.
 + 
Anexa 3MĂSURI DE BIOSECURITATE ŞI CERINŢE TEHNOLOGICEA. Măsuri de biosecuritate şi cerinţe tehnologice pentru exploatatiile profesionale comerciale de porcine1. Măsurile de biosecuritate sunt obligatorii pentru exploatatiile profesionale comerciale de porcine, autorizate sanitar-veterinar, şi pentru exploatatiile de porcine cu profil de creştere, autorizate sanitar-veterinar, destinate popularii exploataţiilor nonprofesionale.2. Respectarea măsurilor de biosecuritate este un criteriu obligatoriu pentru acordarea de despăgubiri pentru animalele tăiate, ucise, moarte sau altfel afectate ca urmare a confirmării pestei porcine clasice.3. Măsuri generale de biosecuritateMăsurile generale de biosecuritate sunt următoarele:a) asigurarea delimitării incintei de producţie a exploatatiei printr-un gard care să prevină accesul animalelor, al persoanelor străine şi al mijloacelor de transport în exploatatie prin alte locuri decât prin cele bine precizate, dotate cu mijloace de decontaminare;b) existenta şi menţinerea parametrilor de funcţionare a filtrului sanitar-veterinar şi asigurarea echipamentului de protecţie şi a celui de dezinfecţie;c) respectarea regulilor de filtru sanitar veterinar în exploatatia de porcine;d) accesul persoanelor care nu activează în exploatatia de porcine trebuie să fie aprobat de administratorul exploatatiei, cu notificarea medicului veterinar care răspunde de supravegherea exploatatiei respective. Accesul persoanelor străine este permis numai cu echipament de protecţie din dotarea exploatatiei;e) existenta şi dotarea rampei de încărcare/descărcare a porcinelor la nivelul îngrădirii astfel încât să se asigure protecţia antiepizootica a exploatatiei şi respectarea condiţiilor de protecţie şi bunastare a animalelor;f) desemnarea mijloacelor de transport ce sunt utilizate în incinta de producţie a exploatatiei, precum şi a regimului ce trebuie respectat de mijloacele utilizate în afară exploatatiei pentru activităţi de aprovizionare;g) realizarea aprovizionarii cu furaje prin locuri special amenajate în acest sens, cu respectarea măsurilor sanitare veterinare de acces în exploatatie;h) utilizarea pentru livrarea porcinelor vii numai a mijloacelor de transport autorizate sanitar-veterinar în acest sens şi care:(i) înainte de încărcare, trebuie să facă dovada curatarii şi dezinfectiei certificate de medicul veterinar oficial sub a cărui responsabilitate se afla exploatatia;(îi) imediat după descărcarea animalelor trebuie să fie curatate şi dezinfectate. Documentele prin care se atesta efectuarea curatarii şi dezinfectiei mijloacelor de transport trebuie să fie înregistrate într-un registru;i) instituirea în incinta exploatatiei, dar în afară zonei de producţie, a facilităţilor necesare asigurării asistenţei sanitare veterinare zilnice pentru:(i) efectuarea necropsiilor;(îi) întocmirea documentelor sanitare veterinare oficiale;(iii) prelevarea de probe, pregătirea şi transportul acestora la laborator;(iv) gestionarea şi păstrarea produselor medicinale de uz veterinar, a instrumentarului şi aparaturii medical-veterinare;j) asigurarea măsurilor privind ecarisarea, colectarea şi procesarea cadavrelor şi a deşeurilor rezultate în exploatatie se realizează prin:(i) colectarea şi depozitarea deşeurilor, a dejectiilor şi a gunoiului de grajd în condiţii de biosecuritate în relaţie cu sănătatea animalelor şi cu protecţia mediului şi stabilirea exactă a modalităţilor de gestionare a acestora;(îi) asigurarea ecarisarii exploatatiei printr-un sistem contractual cu unităţi specializate de ecarisare sau în alte condiţii legal acceptate;k) interzicerea introducerii de alimente în exploatatie, asigurarea unui control sanitar-veterinar permanent al produselor animaliere rezultate din activitatea de producţie a exploatatiei;l) efectuarea dezinfectiei şi a controlului dăunătorilor cu echipa proprie sau pe bază de contract încheiat cu o firma specializată;m) menţinerea porcinelor nou-introduse în exploatatie minimum 30 de zile, înainte de introducerea în zona de producţie, în adapostul de carantina. Dacă în această perioadă în adapostul de carantina se introduc alte porcine, perioada de carantina se prelungeşte, pentru toate porcinele, până ce ultimul animal introdus a stat minimum 30 de zile în adapostul respectiv;n) scoaterea porcinelor din adapostul de carantina poate fi efectuată în următoarele situaţii:(i) în cazul în care niciun animal nu prezintă simptome ale unei boli transmisibile a animalelor, iar rezultatele investigatiilor au fost negative;(îi) în scopul precizarii diagnosticului;(iii) pentru a fi tăiate sau ucise ca urmare a dispoziţiei medicului veterinar oficial în a cărui responsabilitate se afla exploatatia;o) carantina profilactica nu se aplică în următoarele situaţii:(i) în cazul exploataţiilor asociate în vederea efectuării de activităţi de reproducţie sau producţie, pentru unităţi ale acestora care au locatii separate;(îi) în cazul exploataţiilor care dovedesc ca transfera porcine direct din adaposturi aparţinând aceloraşi exploataţii, fără completarea cu porcine din alte exploataţii;p) desemnarea adaposturilor necesare efectuării carantinei profilactice obligatorii pentru porcinele nou-achiziţionate se realizează astfel încât să se asigure o separare funcţională de clădirile situate în zona de producţie a exploatatiei;r) respectarea perioadei de carantina şi înregistrarea în registrul de carantina, în conformitate cu prevederile Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 26/2005 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind măsurile generale pentru prevenirea şi combaterea bolilor infectocontagioase şi parazitare la animale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 230 şi 230 bis din 18 martie 2005;s) respectarea principiului tehnologic "totul plin, totul gol" la nivel de compartiment şi hala;s) servirea mesei de către personalul care lucrează în cadrul exploatatiei într-un loc amenajat special în acest scop;t) obligarea deţinătorilor de exploataţii de porcine destinate reproductiei sau producţiei sa limiteze riscul de imbolnavire în exploatatia proprie, prin controale interne şi măsuri de igiena, sa supravegheze fiecare intrare sau ieşire de porcine din exploatatie şi să asigure monitorizarea sanitară veterinara a efectivului sau de animale;t) supravegherea exploataţiilor de porcine de către medicul veterinar oficial;u) autoritatea sanitară veterinara poate:(i) sa dispună măsuri suplimentare privind exploatatiile de porcine, în special efectuarea unor investigaţii detaliate, dacă acest lucru este necesar, în vederea prevenirii epizootiilor;(îi) sa interzică miscarea porcinelor din exploatatiile care nu respecta cerinţele prevăzute în prezenta anexa şi de legislaţia specifică în vigoare;(iii) sa propună sau, după caz, să aplice în condiţiile legii măsura suspendării ori interzicerii funcţionarii exploatatiei de porcine, în situaţia nerespectării cerinţelor prevăzute de prezenta anexa şi de legislaţia specifică în vigoare;v) deţinătorii de exploataţii de porcine au obligaţia să asigure supravegherea sanitară veterinara a efectivului propriu de către un medic veterinar care are următoarele atribuţii:(i) sa acorde consultanţa oferită deţinătorului de porcine, având ca scop menţinerea sănătăţii acestora;(îi) să efectueze periodic examenul clinic al porcinelor, în vederea depistarii unei epizootii, cel puţin trimestrial sau ori de câte ori este necesar şi cel puţin o dată la fiecare lot de ingrasare;(iii) sa verifice şi sa certifice respectarea măsurilor prevăzute de Norma sanitară veterinara privind protecţia animalelor în timpul transportului, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 119/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.071 din 29 noiembrie 2005;(iv) sa emita, să semneze şi sa parafeze certificatul de transport şi sănătate pentru animale vii din specia porcine.4. Condiţii tehnologice minimale:a) pentru diminuarea riscului epidemiologic în relaţie cu activităţile ce se desfăşoară în exploatatie, adăposturile trebuie să fie compartimentate;b) adăposturile şi spaţiile aferente zonei de producţie trebuie menţinute în stare corespunzătoare de funcţionare şi întreţinere care să asigure condiţii adecvate de cazare, specifice fiecărei categorii de porcine;c) în situaţia în care în exploatatie se cresc porcine de categorii diferite, acestea trebuie cazate în spaţii diferite, cu excepţia purceilor sugari;d) în situaţia în care în exploatatie se cresc şi alte specii de animale, acestea trebuie cazate separat de alte specii de animale;e) porcinele destinate reproductiei sau producţiei nu pot fi transportate împreună cu animale din alte specii, cu porcine destinate abatorizarii sau cu porcine din alte exploataţii;f) deţinătorul de exploatatie de porcine trebuie să solicite imediat medicului veterinar stabilirea cauzelor în următoarele situaţii:(i) mortalitate ridicată;(îi) cazuri frecvente de purcei slab dezvoltati;(iii) cazuri de multiple îmbolnăviri şi înregistrarea unor stări febrile cu temperaturi de peste 40,5°C;(iv) mortalitate crescută cu cauze necunoscute;g) deţinătorul de exploatatie profesională comercială de porcine, autorizata sanitar-veterinar cu mai mult de doua scroafe, pentru reproducţie, în efectiv, trebuie să înregistreze pentru fiecare scroafa următoarele date:(i) numărul matricol;(îi) data montei;(iii) certificatul de origine al vierului folosit la monta/însămânţare artificiala;(iv) autorizaţia de utilizare a vierului în exploatatia respectiva;(v) data repetarii caldurilor;(vi) data eventualelor avorturi;(vii) numărul purceilor obţinuţi la o fatare, totalul purceilor fatati, inclusiv numărul purceilor născuţi morţi;h) în cazul în care, într-un interval de 4 săptămâni, procentul scroafelor reintrate în calduri depăşeşte 30% sau procentul scroafelor care avorteaza depăşeşte 2,5%, deţinătorii de porcine sunt obligaţi să solicite medicului veterinar stabilirea cauzelor.B. Măsuri de biosecuritate pentru exploatatiile nonprofesionale microferma comercială1. Adapostul şi utilitatile necesare creşterii porcinelor în acest sistem trebuie construite din materiale care să permită curatarea şi dezinfectia acestora şi să fie menţinute în stare corespunzătoare de întreţinere şi funcţionare. De asemenea, acestea trebuie să permită realizarea acţiunilor de dezinsecţie şi control al dăunătorilor.2. Microferma comercială trebuie să dispună de echipamente pentru spalarea şi dezinfectia adaposturilor, menţinute în stare corespunzătoare de întreţinere şi funcţionare.3. Microferma comercială trebuie să dispună de:a) spaţii amenajate pentru asigurarea condiţiilor de filtru sanitar-veterinar;b) spaţii special amenajate pentru depozitarea furajelor, pentru livrarea porcinelor şi pentru curatarea şi dezinfectia mijloacelor de transport;c) spaţiu special amenajat pentru eliminarea cadavrelor de animale, a dejectiilor şi a deşeurilor animaliere.4. Deţinătorii de porcine trebuie să se asigure ca:a) accesul persoanelor străine este permis numai cu echipament de protecţie din dotarea exploatatiei. Acesta trebuie supus dezinfectiei după fiecare utilizare;b) furajele, deşeurile, asternutul şi dejectiile sunt depozitate în asa fel încât să fie protejate de contactul cu alte animale.5. Fiecare exploatatie nonprofesionala microferma comercială trebuie să ţină un registru, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 170/2004 pentru aprobarea Normei veterinare privind sistemul de identificare şi înregistrare a suinelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 227 din 16 martie 2004, care să conţină date despre miscarea efectivului de porcine.6. Este interzisă administrarea în hrana porcinelor a deşeurilor alimentare sau menajere neprocesate ori care constituie un risc pentru sănătatea animalelor.7. În vederea valorificării producţiei în scopuri comerciale, exploatatiile nonprofesionale microferme comerciale trebuie să fie autorizate sanitar-veterinar, identificate printr-un cod şi înregistrate în baza de date a autorităţilor competente.8. După fiecare depopulare, spaţiile în care au fost cazate porcinele, precum şi cel utilizat pentru imbarcarea acestora în vederea livrării trebuie să fie curatate şi dezinfectate.9. Deţinătorii de porcine crescute în acest tip de exploataţii au următoarele obligaţii:a) sa curete şi sa dezinfecteze spaţiile în care au fost crescute porcinele livrate pentru comercializare;b) sa curete şi sa dezinfecteze spaţiile utilizate pentru depozitarea cadavrelor şi a deşeurilor, după livrarea acestora;c) să efectueze zilnic curatarea spaţiilor în care sunt crescute porcinele;d) să asigure dezinfectia echipamentului de protecţie după fiecare utilizare;e) să asigure realizarea periodică a acţiunilor de dezinsecţie şi de control al dăunătorilor, ori de câte ori este necesar sau la solicitarea medicului veterinar în a cărui responsabilitate se afla exploatatia.10. Deţinătorii de porcine crescute în acest tip de exploatatie trebuie să respecte prevederile legale referitoare la depozitarea şi utilizarea dejectiilor lichide şi solide.C. Măsuri de biosecuritate pentru exploatatiile nonprofesionale pentru consum familial1. Adapostul, precum şi spaţiile aferente trebuie să se afle într-o stare de întreţinere buna, care să asigure condiţii adecvate de cazare pentru categoria de porcine aflată în creştere şi să fie uşor de spălat şi dezinfectat.2. Adapostul trebuie să fie amenajat astfel încât porcinele sa nu poată intra sau ieşi necontrolat şi sa nu permită intrarea altor porcine sau oricăror alte specii de animale.3. Amenajarea adaposturilor pentru creşterea porcinelor în municipii şi oraşe se reglementează prin hotărâre a administraţiei publice locale.4. Accesul persoanelor străine în adaposturi sau în alte locatii ale exploatatiei este permis doar cu acordul deţinătorului de porcine şi cu respectarea condiţiilor de circulaţie a persoanelor, cu excepţia personalului sanitar-veterinar.5. Asigurarea iluminatului în vederea efectuării inspecţiei de către personalul sanitar-veterinar.6. În adapost sau în spaţiile aferente trebuie să existe o utilitate pentru spalarea şi dezinfectarea incaltamintei.7. Carnea de porcine este destinată numai consumului şi procesarii pentru consum familial, după efectuarea examenelor ante- şi post-mortem şi a examenului trichinoscopic.D. Măsuri de biosecuritate pentru exploatatiile nonprofesionale de porcine de pe pasune1. În cazul exploataţiilor nonprofesionale de porcine cu creştere pe păşuni vor fi îndeplinite următoarele cerinţe:a) exploatatia nonprofesionala de porcine de pe pasune trebuie să aibă o împrejmuire astfel încât sa nu fie posibil accesul altor animale;b) accesul la exploatatia nonprofesionala de porcine de pe pasune trebuie să se realizeze printr-o singura poarta care să împiedice accesul persoanelor străine sau al vehiculelor;c) imprejmuirea exploatatiei nonprofesionale de porcine de pe pasune trebuie marcată cu un număr suficient de plăcuţe cu inscripţia "Porcine – hranirea animalelor şi accesul persoanelor neautorizate sunt interzise.";d) exploatatia nonprofesionala de porcine de pe pasune trebuie pazita permanent;e) exploatatia nonprofesionala de porcine de pe pasune trebuie să asigure spaţii pentru izolarea porcinelor bolnave;f) exploatatia nonprofesionala de porcine de pe pasune trebuie să dispună de facilităţi pentru spalarea şi dezinfectarea incaltamintei, a echipamentului de protecţie şi a rotilor vehiculelor care au acces în exploatatie.2. Deţinătorii exploatatiei nonprofesionale de porcine de pe pasune permit accesul persoanelor străine doar cu echipament de protecţie din dotarea exploatatiei sau cu echipament de unica folosinţă, care va fi spălat, respectiv distrus, după utilizare.3. a) În apropierea exploatatiei nonprofesionale de porcine de pe pasune trebuie să existe:(i) un spaţiu betonat sau containere pentru depozitarea furajelor, în cazul în care se practica furajarea cu furaje concentrate;(îi) un spaţiu betonat sau containere pentru depozitarea porcinelor moarte, care să permită golirea acestora de către serviciul de ecarisaj, fără intrarea în incinta exploatatiei.b) Amenajările prevăzute la lit. a) trebuie protejate împotriva patrunderii altor animale sau a rozatoarelor.c) Spaţiile sau containerele prevăzute la lit. a) trebuie amplasate astfel încât să poată fi spalate şi dezinfectate fără dificultate.
 + 
Anexa 4DEFINIŢII1. În sensul prezentei hotărâri, termenii următori se definesc astfel:a) exploatatie de porcine – orice incinta cu profil agricol cu unul sau mai multe adaposturi, în care porcinele sunt crescute ori ţinute permanent sau temporar;b) exploatatie de porcine cu profil de reproducţie – exploatatia de porcine în care se obţin purcei în scop de reproducţie sau producţie şi care poate deţine vieri autorizaţi sanitar-veterinar;c) exploatatie de porcine cu profil de creştere – exploatatia de porcine care preia purcei din exploataţii de reproducţie, pentru creştere şi livrare la exploataţii pentru reproducţie sau pentru ingrasare;d) exploatatie de porcine cu profil de ingrasare – exploatatia de porcine care preia purcei din exploataţii de creştere sau mixte, în scopul ingrasarii;e) exploatatie de porcine cu profil mixt – exploatatia de porcine cu activitate de reproducţie şi producţie;f) exploatatie de porcine de pe pasune – exploatatia de porcine cu activitate de reproducţie şi/sau producţie, în care animalele sunt crescute, permanent ori temporar, pe pasune;g) adapost – spaţiul delimitat în cadrul unei exploataţii şi utilizat pentru creşterea exclusiva a porcinelor;h) compartiment – spaţiul delimitat în cadrul unui adapost;i) adapost de carantina – adapostul izolat funcţional, separat de celelalte adaposturi ale exploatatiei, în care pot fi cazate porcine achiziţionate din alte exploataţii, în vederea verificării statusului de sănătate al acestora;j) sistem "totul plin-totul gol" – procedura de depopulare şi repopulare prin care ieşirea animalelor din exploatatie, adapost sau compartiment se efectuează pentru întreg efectivul aflat în acestea;k) piaţa locală – teritoriul administrativ delimitat de comuna, în care se pot desfăşura activităţi comerciale cu porcine vii;l) consum familial – consumul în exclusivitate în cadrul familial al producţiei de carne, produselor şi subproduselor din carne rezultate din exploatarea porcilor;m) porcine semisalbatice – porcinele domestice aflate permanent sau temporar în libertate şi care nu se afla în mod continuu sub controlul unui proprietar ori deţinător de animale;n) mortalitate crescută – rata de mortalitate înregistrată într-un adapost, într-un interval de 7 zile, care depăşeşte valorile procentuale specificate în următorul tabel:

         
  Specificare Mortalitatea la fătare Mortalitatea la creştere Mortalitatea la îngrăşare sau reproducţie
  Exploataţie conform prezentei anexe 10% 3% 3%
  Alte exploataţii*) 20% 5% 5%

–––- Notă *) Se aplica în situaţia în care au murit:    a) minimum 5 purcei la fatare;    b) minimum 3 purcei la creştere;    c) minimum doua porcine la ingrasare sau reproducţie.o) purcei slab dezvoltati:Se considera cazuri frecvente de purcei slab dezvoltati următoarele situaţii:(i) în exploatatie nonprofesionala-microferma comercială, dacă dintre purceii viabili fatati la ultimele doua fatari sunt afectaţi mai mult de 8 purcei;(îi) în exploatatiile profesionale comerciale de porcine, autorizate sanitar-veterinar, dacă din purceii viabili ai ultimelor 10 fatari sunt afectaţi mai mult de 7%;p) stare febrila – atunci când, într-un interval de 7 zile, se constata febra la:(i) mai mult de 10% din porcinele din exploatatiile nonprofesionale-microferme comerciale;(îi) mai mult de 5% din porcinele din exploatatiile profesionale comerciale de porcine, autorizate sanitar-veterinar.2. În sensul prezentei hotărâri, următoarele sisteme de creştere a porcinelor se definesc astfel:A. Sistem de creştere nonprofesional:a) exploatatie nonprofesionala pentru consum familial – exploatatia cu un efectiv de până la 3 porcine, exclusiv pentru ingrasat, destinate consumului familial.Carnea poate fi utilizata numai pentru consum familial în exploatatia de origine. Este interzisă comercializarea porcinelor vii, a carnii, a produselor şi a subproduselor rezultate de la acestea;b) exploatatie nonprofesionala-microferma comercială – exploatatia de porcine cu un efectiv de până la 20 de porcine, din care maximum doua scroafe pentru reproducţie. Porcinele crescute în aceste exploataţii pot fi comercializate în viu, numai pe piaţa locală, direct din exploatatie. Este interzisă comercializarea carnii, produselor şi subproduselor. Activitatea de reproducţie se face numai prin însămânţări artificiale.B. Sistem de creştere profesional:– exploatatie profesională comercială de porcine autorizata sanitar-veterinar – exploatatia de porcine cu un efectiv de peste 20 de porcine, care îndeplineşte condiţiile de biosecuritate şi cerinţele tehnologice minime şi care este autorizata sanitar-veterinar. Porcinele vii, carnea, produsele şi subprodusele rezultate de la acestea pot fi comercializate numai pe piaţa naţionala.Activitatea de reproducţie se realizează, fie prin însămânţări artificiale, fie prin monta naturala, cu vieri ce trebuie utilizaţi numai în exploatatia respectiva.––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x