În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul INormele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea și exploatarea pajiștilor permanente și pentru modificarea și completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.064/2013, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 833 din 24 decembrie 2013, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 1, după litera e) se introduc trei noi litere, lit. f)-h), cu următorul cuprins:f)utilizarea pajiștilor permanente în sistem dual – desfășurarea, pe aceeași suprafață de pajiști permanente, a activităților de pășunat și producerea de furaje, precum și a activităților de producere a energiei electrice din surse regenerabile, respectiv: capacități de producție a energiei solare, a energiei eoliene, a energiei din biomasă, biolichide și biogaz, unități de stocare a electricității, stații de transformare sau alte sisteme similare care se pot amplasa pe terenurile agricole situate în extravilan, astfel încât să nu afecteze buna exploatare a pajiștilor; … g)buna exploatare a pajiștilor în cazul utilizării în sistem dual – utilizarea în comun a suprafețelor de pajiști permanente pentru desfășurarea preponderentă a activităților agricole, definite la lit. e), în funcție de animalele din speciile bovine, ovine, caprine și ecvidee, pe care se pot amplasa obiective specifice de producere a energiei electrice din surse regenerabile, care nu afectează producția de iarbă și de alte plante furajere erbacee cultivate sau spontane, precum și valoarea nutrițională de pe suprafața pe care se desfășoară activitatea agricolă, capacitatea de pășunat, măsurile de gestionare a pajiștilor permanente stabilite prin amenajamentele pastorale sau regulamente de pășunat, pe toată durata existenței acestor obiective de investiție; înălțimea obiectivelor specifice de producere a energiei electrice din surse regenerabile și distanța între rânduri asigură circulația, siguranța fizică și adăpostirea animalelor; … h)suprafața totală de pajiști permanente utilizată în sistem dual – suprafața de pajiște pe care se desfășoară activități de pășunat și producerea de furaje și suprafața de pajiște ocupată de obiectivul de investiție, reprezentând însumarea suprafețelor pentru stâlpii structurii de montaj, fundațiile turbinelor eoliene, invertoarele, stațiile de transformare, unitățile de stocare a energiei electrice, sistemele independente de împământare de protecție și paratrăsnet, căile de acces, gardurile de împrejmuire, precum și alte construcții/subansamble necesare funcționării acestui obiectiv, prevăzute în proiectul tehnic. … … 2.La articolul 7, partea introductivă și litera c) se modifică și vor avea următorul cuprins: +
Articolul 7Pe pajiști se pot amplasa construcții care servesc activităților agricole, anexe la exploatațiile agricole, precum și obiective de investiție specifice producerii de energie regenerabilă, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, respectiv:………………………………………………………………………………….c)obiective de investiție specifice producerii de energie regenerabilă prevăzute la art. 92 alin. (2) lit. j) din Legea nr. 18/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel încât să nu afecteze buna exploatare a pajiștilor. … … 3.După articolul 7 se introduc două noi articole, art. 7^1 și 7^2, cu următorul cuprins: +
Articolul 7^1(1)În aplicarea prevederilor art. 5 alin. (3) lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2013, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 86/2014, cu modificările și completările ulterioare, în cazul în care pajiștile se utilizează în sistem dual, pe aceeași suprafață de pajiști permanente, cele două activități, atât de pășunat și producerea de furaje, cât și de producere a energiei electrice din surse regenerabile, pot fi desfășurate astfel:a)de un singur deținător al suprafeței de pajiști permanente care nu este titular al dreptului de proprietate, atât pentru activitatea de pășunat și producerea de furaje, cât și pentru activitatea de producere de energie electrică din surse regenerabile, caz în care se încheie un singur contract, în condițiile legii; … b)de către doi deținători, din care unul pentru activitatea de pășunat și producerea de furaje, iar altul pentru activitatea de producere de energie electrică din surse regenerabile, caz în care se va încheia un contract, în condițiile legii, pentru utilizarea în sistem dual a suprafeței de pajiști, dacă unul dintre deținători este proprietarul suprafeței de pajiști, sau două contracte, în condițiile legii, privind utilizarea acestor suprafețe pentru fiecare dintre activități. … (2)În situația pajiștilor aflate în domeniul public/privat al statului, administrate de Regia Națională a Pădurilor – Romsilva, în domeniul public/privat al comunelor, orașelor, respectiv al municipiilor și al municipiului București, concesionate sau închiriate, utilizarea în sistem dual se poate realiza numai cu acordul deținătorului de pajiști și/sau al utilizatorului de pășuni și fânețe, precum și cu îndeplinirea condiției să nu fie afectată buna exploatare a pajiștilor.(3)Contractele de concesiune sau închiriere încheiate cu asociațiile crescătorilor locali și/sau ale crescătorilor de animale aflate în derulare se pot modifica în mod corespunzător, în ceea ce privește suprafața, prețul, capacitatea de pășunat sau alte clauze contractuale, cu respectarea prevederilor alin. (2), prioritate la utilizarea acestor suprafețe având activitățile de pășunat și producerea de furaje.(4)În contractele încheiate pentru utilizarea în sistem dual se stabilesc, cel puțin, clauze privind suprafața agricolă pentru desfășurarea activităților agricole definite la art. 1 lit. e), în funcție de animalele din speciile bovine, ovine, caprine și ecvidee, capacitatea de pășunat, perioada de pășunat, modalitatea de realizare a măsurilor de gestionare a pajiștilor permanente stabilite prin amenajamentele pastorale, suprafața ocupată de obiectivele de investiție specifice producerii de energie din surse regenerabile, măsurile privind asigurarea condițiilor de bunăstare a animalelor, în baza unei analize a situației cererilor crescătorilor de animale sau a formelor asociative.(5)Condițiile de utilizare a pajiștilor în sistem dual, prevăzute la alin. (4), pentru suprafața ocupată de obiectivele de investiție specifice producerii de energie din surse regenerabile, se comunică de către deținătorul suprafeței de pajiște permanentă utilizate în sistem dual pentru activitățile de producere a energiei electrice din surse regenerabile utilizatorului care desfășoară activități de pășunat și producerea de furaje pe aceeași suprafață de pajiște, în termen de 5 zile de la încheierea contractului. Proprietarul pajiștilor permanente utilizate în sistem dual are obligația de a transmite celor doi deținători datele de identificare ale fiecăruia dintre ei pentru comunicarea condițiilor de utilizare a pajiștilor. +
Articolul 7^2(1)În aplicarea prevederilor art. 5 alin. (3) lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2013, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 86/2014, cu modificările și completările ulterioare, pentru utilizarea pajiștilor în sistem dual se procedează la scoaterea parțială din circuitul agricol a suprafeței ocupate de obiectivul de investiție specific producerii de energie din surse regenerabile, definită la art. 1 lit. h), în condițiile prevăzute la art. 92 alin. (2) lit. j) din Legea nr. 18/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 27 și 28 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, în cazul în care pajiștea este amplasată în arie naturală protejată, precum și ale Procedurii privind scoaterea din circuitul agricol a pajiștilor permanente, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 1.366/2018, cu modificările și completările ulterioare, restul suprafeței de pajiști rămânând în circuitul agricol, fiind utilizată pentru activitățile de pășunat și producerea de furaje, conform prevederilor prezentelor norme.(2)Suprafața propusă a fi scoasă din circuitul agricol, utilizată în sistem dual, se va evidenția la nivelul fiecărei tarlale și parcele în cadrul unui hectar atât în cadrul documentelor scrise, cât și pe planurile topografice și nu poate depăși 20% din totalul suprafeței de 50 de hectare/obiectiv de investiție.(3)Pe toată durata de funcționare a obiectivelor de investiție specifice producerii de energie din surse regenerabile se asigură utilizarea suprafeței de pajiști în sistem dual.(4)Direcțiile pentru agricultură județene, primarii sau reprezentanții Regiei Naționale a Pădurilor-Romsilva, după caz, verifică anual, pe toata durata existenței acestor obiective de investiție, începând cu data emiterii deciziei de aprobare a scoaterii din circuitul agricol cu mențiunea utilizării în sistem dual, îndeplinirea condițiilor de utilizare a pajiștilor în sistem dual și încheie un proces-verbal de constatare, semnat de aceste entități și deținătorul/deținătorii pajiștilor permanente.(5)În baza proceselor-verbale de constatare, prevăzute la alin. (4), prin care a fost constatată neîndeplinirea condițiilor privind utilizarea suprafeței de pajiște permanentă în sistem dual, se notifică deținătorii în vederea luării măsurilor necesare de asigurare pentru desfășurarea celor două activități, în termen de maximum 6 luni de la data notificării. … 4.La articolul 8, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (7^1), cu următorul cuprins:(7^1)Amenajamentele pastorale se actualizează cu suprafețele de pajiști permanente utilizate în sistem dual, atât pentru suprafețele deținute în domeniul public/privat al statului și al unităților administrativ-teritoriale, cât și pentru suprafețele deținute de persoanele fizice sau juridice private, la data finalizării obiectivelor de investiție, în baza proceselor-verbale de constatare în teren de către grupul de lucru constituit pentru întocmirea amenajamentului pastoral, prevăzut la alin. (2), a procesului-verbal de punere în funcțiune, a aprobării scoaterii din circuitul agricol, a autorizației de construire și a extrasului de carte funciară actualizat, la solicitarea celui care are obligația de recuperare. … +
Articolul II(1)Beneficiarul suprafețelor de pajiști permanente situate în extravilan, scoase definitiv din circuitul agricol, are obligația să recupereze din terenurile neproductive identificate la nivel local, județean sau național o suprafață egală cu cea aprobată a fi scoasă definitiv din circuitul agricol, conform prevederilor art. 5 alin. (4) și (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea și exploatarea pajiștilor permanente și pentru modificarea și completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 86/2014, cu modificările și completările ulterioare, astfel încât suprafața de pajiști la nivel local, județean sau național să nu scadă, după caz.(2)În actul prin care se aprobă scoaterea definitivă din circuitul agricol a suprafețelor de pajiști permanente se stabilește data până la care beneficiarul este obligat să finalizeze recuperarea acestor terenuri neproductive, prin efectuarea tuturor lucrărilor necesare pentru refacerea covorului vegetal.(3)La finalizarea lucrărilor de recuperare pentru schimbarea destinației terenurilor neproductive în pajiști permanente, beneficiarul are obligația introducerii in circuitul agricol a acestor suprafețe având categoria de pajiști permanente, în baza procesului-verbal de constatare a situației din teren, încheiat de către reprezentanții direcțiilor pentru agricultură județene, în prezența beneficiarului și a reprezentanților unităților administrativ-teritoriale, a studiului pedologic și agrochimic privind clasa de calitate și a documentelor prevăzute în Procedura privind introducerea sau redarea în circuitul agricol a terenurilor situate în extravilanul localităților, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 386/2017, cu modificările și completările ulterioare.(4)Procedurile de atribuire a suprafețelor de pajiști și contractele prevăzute la art. 9 alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2013, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 86/2014, cu modificările și completările ulterioare, în curs de desfășurare la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, rămân supuse legislației în vigoare la data inițierii, respectiv încheierii acestora.(5)În cazul contractelor prevăzute la alin. (4), părțile contractante pot încheia, în condițiile legii, acte adiționale cu clauze referitoare la amenajamentele pastorale, având în vedere prevederile art. 9 alin. (7^2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2013, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 86/2014, cu modificările și completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Florin-Ionuț Barbu
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, interimar,
Marin Țole,
secretar de stat
Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
Mircea FechetBucurești, 18 decembrie 2024.Nr. 1.700.