privind unele modalităţi de încetare a practicilor ilicite în domeniul protecţiei intereselor colective ale consumatorilor(actualizată până la data de 11 august 2011*)
––––*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 11 august 2011 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către: HOTĂRÂREA nr. 1.822 din 22 decembrie 2005; HOTĂRÂREA nr. 957 din 20 august 2008; HOTĂRÂREA nr. 404 din 21 aprilie 2010; HOTĂRÂREA nr. 795 din 3 august 2011.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilor**) NOTA C.T.C.E. S.A. Piatra-Neamţ:Întrucât Hotărârea Guvernului nr. 1.553 din 23 septembrie 2004 intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007, conform art. 10, şi modificările aduse de Hotărârea Guvernului nr. 1.822 din 22 decembrie 2005, se aplică tot cu aceeaşi dată.În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, aprobată şi modificată prin Legea nr. 11/1994, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul 1Prezenta hotărâre are ca scop încetarea activităţilor şi practicilor ilicite prevăzute de actele normative cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, în vederea creşterii gradului de protecţie a intereselor colective ale consumatorilor şi îmbunătăţirii raporturilor juridice dintre consumatori şi agenţii economici. +
Articolul 2În sensul prezentei hotărâri, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:a) practică ilicită – orice acţiune sau inacţiune prin care sunt încălcate dispoziţiile actelor normative prevăzute în anexă şi care afectează interesele colective ale acestora; … b) interes colectiv – scopul, a doi sau mai mulţi consumatori, care urmăreşte recunoaşterea unui drept prevăzut de lege; … c) autorităţi competente – autorităţile publice abilitate prin actele normative în vigoare să supravegheze şi să sancţioneze cazurile de încălcare a drepturilor consumatorilor; … d) organizaţii abilitate – organizaţii neguvernamentale ale consumatorilor, abilitate de lege în scopul introducerii de acţiuni în justiţie pentru apărarea drepturilor şi intereselor colective legitime ale consumatorilor împotriva faptelor ilicite, ale căror drepturi şi obligaţii sunt reglementate de art. 31 şi 38 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. … +
Articolul 3(1) Autorităţile competente în primirea şi soluţionarea petiţiilor ce sunt formulate de către consumatori prin intermediul organizaţiilor abilitate, referitoare la săvârşirea de fapte ilicite prin care sunt afectate interesele colective ale consumatorilor, sunt prevăzute în anexă. … (2) Soluţionarea sesizărilor cu privire la săvârşirea unor fapte ilicite se realizează potrivit dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 … privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 233/2002.–––Alin. (2) al art. 3 a fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 795 din 3 august 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 573 din 11 august 2011.(2^1) În cadrul termenului de soluţionare a sesizărilor, autorităţile competente vor dispune, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, în cazuri temeinic justificate, măsurile şi/sau sancţiunile contravenţionale prevăzute de actele normative cuprinse în anexă, în vederea încetării, limitării ori înlăturării efectelor produse prin practica ilicită, în regim de urgenţă, după caz, în termen de maximum 20 de zile calendaristice de la data primirii sesizării.–––Alin. (2^1) al art. 3 a fost introdus de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 795 din 3 august 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 573 din 11 august 2011.(3) Nerespectarea măsurilor dispuse de autorităţile competente se sancţionează conform dispoziţiilor actelor normative care reglementează domeniul de activitate încălcat prin practica ilicită. … (4) În vederea încetării, limitării sau înlăturării efectelor produse printr-o practică ilicită, informarea consumatorilor se va realiza ori de câte ori se impune, prin orice mijloc de informare a opiniei publice. Modalitatea de informare se va concretiza prin publicarea deciziei autorităţii publice, în tot sau în parte, şi stabilirea modului în care urmează să se realizeze ori prin publicarea, pe cheltuiala contravenientului, a unuia sau mai multor anunţuri rectificative, cu fixarea conţinutului şi a modului de difuzare şi/sau publicare. … +
Articolul 4Prezenta hotărâre se aplică numai cu respectarea dispoziţiilor dreptului internaţional privat în ceea ce priveşte legea aplicabilă, fiind incidente fie dispoziţiile legale din statul membru în care a fost săvârşită practica ilicită, fie dispoziţiile legale existente în statul membru în care s-au produs efectele faptei ilicite. +
Articolul 5(1) În cazul în care interesele colective ale consumatorilor dintr-un stat membru al Uniunii Europene sunt lezate prin fapte ilicite săvârşite pe teritoriul României sau autorul acestora îşi are sediul în România, organizaţiile abilitate din acel stat au posibilitatea de a sesiza autorităţile competente din România în preluarea şi soluţionarea sesizărilor. Sesizarea va fi însoţită de lista întocmită de Comisia Europeană şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, cuprinzând organizaţiile abilitate din acel stat, fapt ce face dovada capacităţii lor de a sesiza autorităţile competente. … –––Alin. (1) al art. 5 a fost modificat de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 795 din 3 august 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 573 din 11 august 2011.(2) În vederea stopării activităţilor şi practicilor ilicite îndreptate împotriva intereselor colective ale consumatorilor, survenite la nivelul statelor membre ale Uniunii Europene, la solicitarea organizaţiilor abilitate din România, lista cuprinzând numele şi scopul acestor organizaţii va fi comunicată Comisiei Europene. … +
Articolul 6(1) O organizaţie abilitată a unui stat membru al Uniunii Europene, care reprezintă interesele colective ale consumatorilor lezate de către un agent economic din România, înainte de a sesiza autoritatea competentă cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor pentru dispunerea măsurilor impuse în vederea stopării practicii ilicite, se va adresa persoanei care se face vinovată de săvârşirea faptei ilicite, precum şi organizaţiei abilitate din România, potrivit prezentei hotărâri, pentru încetarea practicilor ilicite. … (1^1) Organizaţiile abilitate din România, cuprinse în lista întocmită de Comisia Europeană şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi care reprezintă interesele colective ale consumatorilor români lezate de către un operator economic din România, înainte de a sesiza autoritatea competentă cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor, pentru dispunerea măsurilor impuse în vederea stopării practicilor ilicite, se va adresa persoanei care se face vinovată de săvârşirea faptei ilicite.–––Alin. (1^1) al art. 6 a fost introdus de pct. 4 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 795 din 3 august 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 573 din 11 august 2011.(2) În situaţia în care practica ilicită nu încetează în termen de 14 zile calendaristice de la data la care s-a adresat persoanei care se face vinovată de săvârşirea faptei ilicite, organizaţia respectivă al cărei interes colectiv a fost vătămat se va adresa autorităţii competente cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor, stabilită prin actele normative prevăzute în anexă. … +
Articolul 7Prevederile prezentei hotărâri nu îngrădesc dreptul consumatorilor de a formula plângeri şi sesizări în apărarea intereselor lor individuale şi nici dreptul asociaţiilor de protecţie a consumatorilor de a acţiona potrivit prevederilor legale în vigoare. +
Articolul 8Dispoziţiile privind publicitatea şi teleshoppingul din domeniul de competenţă al autorităţilor publice care nu sunt în subordinea Guvernului şi care aduc atingere intereselor colective ale consumatorilor pot fi reglementate prin act administrativ al conducătorului autorităţii respective, în vederea creşterii gradului de protecţie a intereselor colective ale consumatorilor. +
Articolul 9Prezenta hotărâre transpune Directiva 2009/22/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind acţiunile în încetare în ceea ce priveşte protecţia intereselor consumatorilor, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L110/30 din 1 mai 2009.–––Art. 9 a fost modificat de pct. 5 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 795 din 3 august 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 573 din 11 august 2011. +
Articolul 10Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.PRIM-MINISTRUADRIAN NĂSTASEContrasemnează:────────────────Autoritatea Naţională pentru Protecţia ConsumatorilorEduard Matei Gabriel,secretar de statMinistru de stat,ministrul economiei şi comerţului,Dan Ioan Popescup. Ministrul de stat,ministrul administraţiei şi internelor,Toma Zaharia,secretar de statMinistrul pentru coordonarea autorităţilor de control,Ionel BlănculescuMinistrul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei,Silvia Adriana Ţicăup. Ministrul transporturilor,construcţiilor şi turismului,Ileana Tureanu,secretar de statMinistrul sănătăţii,Ovidiu Brînzanp. Ministrul finanţelor publice,Gheorghe Gherghina,secretar de statBucureşti, 23 septembrie 2004.Nr. 1.553. +
Anexa Actele normative care intră sub incidenţa prevederilor art. 1*Font 8*┌────┬────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐│Nr. │ │ ││crt.│ Dispoziţiile legale │ Autorităţile publice competente │├────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤│ 1.│Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte │● Autoritatea Naţională pentru ││ │ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea│Protecţia Consumatorilor ││ │reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia │ ││ │consumatorilor, cu modificările ulterioare │ │├────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤│ 2.│Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele │● Autoritatea Naţională pentru ││ │încheiate între comercianţi şi consumatori, republicată, cu │Protecţia Consumatorilor ││ │modificările ulterioare │● autorităţile administraţiei publice││ │ │locale │├────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤│ 3.│Legea nr. 365/2002 privind comerţul electronic, republicată │● Ministerul Comunicaţiilor şi ││ │ │Societăţii Informaţionale ││ │ │● Autoritatea Naţională de ││ │ │Supraveghere a Prelucrării Datelor cu││ │ │Caracter Personal ││ │ │● Ministerul Administraţiei şi ││ │ │Internelor │├────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤│ 4.│Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi │● Consiliul Naţional al ││ │completările ulterioare │Audiovizualului ││ │ │● Autoritatea Naţională pentru ││ │ │Administrare şi Reglementare în ││ │ │Comunicaţii │├────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤│ 5.│Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, │● Agenţia Naţională a Medicamentului ││ │cu modificările şi completările ulterioare │şi a Dispozitivelor Medicale ││ │ │Bucureşti │├────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤│ 6.│Ordonanţa Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de │● Autoritatea Naţională pentru ││ │comercializare a pachetelor de servicii turistice, │Protecţia Consumatorilor ││ │republicată │● Ministerul Dezvoltării Regionale şi││ │ │Turismului │├────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤│ 7.│Ordonanţa Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia │● Autoritatea Naţională pentru ││ │consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la │Protecţia Consumatorilor ││ │distanţă, republicată, cu modificările ulterioare │ │├────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤│ 8.│Ordonanţa Guvernului nr. 106/1999 privind contractele │● Autoritatea Naţională pentru ││ │încheiate în afara spaţiilor comerciale, republicată │Protecţia Consumatorilor │├────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤│ 9.│Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 14/2011 pentru │● Autoritatea Naţională pentru ││ │protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea │Protecţia Consumatorilor ││ │contractelor privind dobândirea dreptului de folosinţă pe o │● Ministerul Dezvoltării Regionale şi││ │perioadă determinată a unuia sau a mai multor spaţii de │Turismului ││ │cazare, a contractelor pe termen lung privind dobândirea │ ││ │unor beneficii pentru produsele de vacanţă, a contractelor │ ││ │de revânzare, precum şi a contractelor de schimb │ │├────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤│ 10.│Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2010 privind │● Autoritatea Naţională pentru ││ │contractele de credit pentru consumatori, aprobată cu │Protecţia Consumatorilor ││ │modificări şi completări prin Legea nr. 288/2010 │ │├────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤│ 11.│Ordonanţa Guvernului nr. 85/2004 privind protecţia │● Autoritatea Naţională pentru ││ │consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la │Protecţia Consumatorilor ││ │distanţă privind serviciile financiare, republicată, cu │ ││ │modificările şi completările ulterioare │ │├────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤│ 12.│Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile│● Autoritatea Naţională pentru ││ │asociate acestora, republicată, cu modificările şi │Protecţia Consumatorilor ││ │completările ulterioare │ │├────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤│ 13.│Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009 privind │● Autoritatea Naţională pentru ││ │libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii şi │Protecţia Consumatorilor ││ │libertatea de a furniza servicii în România, aprobată cu │ ││ │modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010 │ │└────┴────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘–––Anexa a fost înlocuită de anexa de la HOTĂRÂREA nr. 795 din 3 august 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 573 din 11 august 2011, potrivit pct. 6 al art. I din acelaşi act normativ._______________