privind unele modalităţi de încetare a practicilor ilicite în domeniul protecţiei intereselor colective ale consumatorilor**)(actualizată până la data de 3 august 2016*)
–––-Notă …
──────────
**) Republicată în temeiul art. II din Hotărârea Guvernului nr. 795/2011 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.553/2004 privind unele modalităţi de încetare a practicilor ilicite în domeniul protecţiei intereselor colective ale consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 573 din 11 august 2011, dându-se textelor o nouă numerotare.
Hotărârea Guvernului nr. 1.553/2004 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 902 din 5 octombrie 2004 şi a mai fost modificată şi completată prin:
– Hotărârea Guvernului nr. 1.822/2005 pentru abrogarea şi completarea unor acte normative din domeniul protecţiei consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 10 din 5 ianuarie 2006;
– Hotărârea Guvernului nr. 957/2008 pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 1.553/2004 privind unele modalităţi de încetare a practicilor ilicite în domeniul protecţiei intereselor colective ale consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629 din 29 august 2008;
– Hotărârea Guvernului nr. 404/2010 pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 1.553/2004 privind unele modalităţi de încetare a practicilor ilicite în domeniul protecţiei intereselor colective ale consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 323 din 17 mai 2010.
────────── +
Articolul 1Prezenta hotărâre are ca scop încetarea activităţilor şi practicilor ilicite prevăzute de actele normative cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, în vederea creşterii gradului de protecţie a intereselor colective ale consumatorilor şi îmbunătăţirii raporturilor juridice dintre consumatori şi operatorii economici. +
Articolul 2În sensul prezentei hotărâri, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:a) practică ilicită – orice acţiune sau inacţiune prin care sunt încălcate dispoziţiile actelor normative prevăzute în anexă şi care afectează interesele colective ale acestora; … b) interes colectiv – scopul, a doi sau mai mulţi consumatori, care urmăreşte recunoaşterea unui drept prevăzut de lege; … c) autorităţi competente – autorităţile publice abilitate prin actele normative în vigoare să supravegheze şi să sancţioneze cazurile de încălcare a drepturilor consumatorilor; … d) organizaţii abilitate – organizaţii neguvernamentale ale consumatorilor, abilitate de lege în scopul introducerii de acţiuni în justiţie pentru apărarea drepturilor şi intereselor colective legitime ale consumatorilor împotriva faptelor ilicite, ale căror drepturi şi obligaţii sunt reglementate de art. 30 şi 37 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. … +
Articolul 3(1) Autorităţile competente în primirea şi soluţionarea petiţiilor ce sunt formulate de către consumatori prin intermediul organizaţiilor abilitate, referitoare la săvârşirea de fapte ilicite prin care sunt afectate interesele colective ale consumatorilor, sunt prevăzute în anexă. … (2) Soluţionarea sesizărilor cu privire la săvârşirea unor fapte ilicite se realizează potrivit dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 233/2002. … (3) În cadrul termenului de soluţionare a sesizărilor, autorităţile competente vor dispune, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, în cazuri temeinic justificate, măsurile şi/sau sancţiunile contravenţionale prevăzute de actele normative cuprinse în anexă, în vederea încetării, limitării ori înlăturării efectelor produse prin practica ilicită, în regim de urgenţă, după caz, în termen de maximum 20 de zile calendaristice de la data primirii sesizării. … (4) Nerespectarea măsurilor dispuse de autorităţile competente se sancţionează conform dispoziţiilor actelor normative care reglementează domeniul de activitate încălcat prin practica ilicită. … (5) În vederea încetării, limitării sau înlăturării efectelor produse printr-o practică ilicită, informarea consumatorilor se va realiza ori de câte ori se impune, prin orice mijloc de informare a opiniei publice. Modalitatea de informare se va concretiza prin publicarea deciziei autorităţii publice, în tot sau în parte, şi stabilirea modului în care urmează să se realizeze ori prin publicarea, pe cheltuiala contravenientului, a unuia sau mai multor anunţuri rectificative, cu fixarea conţinutului şi a modului de difuzare şi/sau publicare. … +
Articolul 4Prezenta hotărâre se aplică numai cu respectarea dispoziţiilor dreptului internaţional privat în ceea ce priveşte legea aplicabilă, fiind incidente fie dispoziţiile legale din statul membru în care a fost săvârşită practica ilicită, fie dispoziţiile legale existente în statul membru în care s-au produs efectele faptei ilicite. +
Articolul 5(1) În cazul în care interesele colective ale consumatorilor dintr-un stat membru al Uniunii Europene sunt lezate prin fapte ilicite săvârşite pe teritoriul României sau autorul acestora îşi are sediul în România, organizaţiile abilitate din acel stat au posibilitatea de a sesiza autorităţile competente din România în preluarea şi soluţionarea sesizărilor. Sesizarea va fi însoţită de lista întocmită de Comisia Europeană şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, cuprinzând organizaţiile abilitate din acel stat, fapt ce face dovada capacităţii lor de a sesiza autorităţile competente. … (2) În vederea stopării activităţilor şi practicilor ilicite îndreptate împotriva intereselor colective ale consumatorilor, survenite la nivelul statelor membre ale Uniunii Europene, la solicitarea organizaţiilor abilitate din România, lista cuprinzând numele şi scopul acestor organizaţii va fi comunicată Comisiei Europene. … +
Articolul 6(1) O organizaţie abilitată a unui stat membru al Uniunii Europene, care reprezintă interesele colective ale consumatorilor lezate de către un operator economic din România, înainte de a sesiza autoritatea competentă cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor pentru dispunerea măsurilor impuse în vederea stopării practicii ilicite, se va adresa persoanei care se face vinovată de săvârşirea faptei ilicite, precum şi organizaţiei abilitate din România, potrivit prezentei hotărâri, pentru încetarea practicilor ilicite. … (2) Organizaţiile abilitate din România, cuprinse în lista întocmită de Comisia Europeană şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi care reprezintă interesele colective ale consumatorilor români lezate de către un operator economic din România, înainte de a sesiza autoritatea competentă cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor, pentru dispunerea măsurilor impuse în vederea stopării practicilor ilicite, se va adresa persoanei care se face vinovată de săvârşirea faptei ilicite. … (3) În situaţia în care practica ilicită nu încetează în termen de 14 zile calendaristice de la data la care s-a adresat persoanei care se face vinovată de săvârşirea faptei ilicite, organizaţia respectivă al cărei interes colectiv a fost vătămat se va adresa autorităţii competente cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor, stabilită prin actele normative prevăzute în anexă. … +
Articolul 7Prevederile prezentei hotărâri nu îngrădesc dreptul consumatorilor de a formula plângeri şi sesizări în apărarea intereselor lor individuale şi nici dreptul asociaţiilor de protecţie a consumatorilor de a acţiona potrivit prevederilor legale în vigoare. +
Articolul 8Dispoziţiile privind publicitatea şi teleshoppingul din domeniul de competenţă al autorităţilor publice care nu sunt în subordinea Guvernului şi care aduc atingere intereselor colective ale consumatorilor pot fi reglementate prin act administrativ al conducătorului autorităţii respective, în vederea creşterii gradului de protecţie a intereselor colective ale consumatorilor. +
Articolul 9Prezenta hotărâre transpune Directiva 2009/22/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind acţiunile în încetare în ceea ce priveşte protecţia intereselor consumatorilor, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L110/30 din 1 mai 2009. +
Articolul 10Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007. +
Anexa Actele normative care intră sub incidenţa prevederilor art. 1┌────┬───────────────────────────────────┬───────────────────────────────────┐│Nr. │ Dispoziţiile legale │ Autorităţile publice competente ││crt.│ │ │├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤│ 1.│Legea nr. 363/2007 privind combate-│● Autoritatea Naţională pentru ││ │ rea practicilor incorecte ale │Protecţia Consumatorilor ││ │ comercianţilor în relaţia cu │ ││ │ consumatorii şi armonizarea │ ││ │ reglementărilor cu legislaţia eu- │ ││ │ ropeană privind protecţia │ ││ │ consumatorilor, cu modificările │ ││ │ ulterioare │ │├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤│ 2.│Legea nr. 193/2000 privind clauzele│● Autoritatea Naţională pentru ││ │abuzive din contractele încheiate │Protecţia Consumatorilor ││ │între comercianţi şi consumatori, │● autorităţile administraţiei ││ │republicată, cu modificările │publice locale ││ │ ulterioare │ │├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤│ 3.│Legea nr. 365/2002 privind comerţul│● Ministerul Comunicaţiilor şi ││ │ electronic, republicată │ Societăţii Informaţionale ││ │ │● Autoritatea Naţională de Suprave-││ │ │ghere a Prelucrării Datelor cu ││ │ │Caracter Personal ││ │ │● Ministerul Administraţiei şi ││ │ │Internelor │├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤│ 4.│Legea audiovizualului nr. 504/2002,│● Consiliul Naţional al ││ │cu modificările şi completările │Audiovizualului ││ │ ulterioare │● Autoritatea Naţională pentru ││ │ │Administrare şi Reglementare în ││ │ │Comunicaţii │├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤│ 5.│Legea nr. 95/2006 privind reforma │● Agenţia Naţională a Medicamentu- ││ │în domeniul sănătăţii, cu modifi- │lui şi a Dispozitivelor Medicale ││ │cările şi completările ulterioare │ │├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤│ 6.│Ordonanţa Guvernului nr. 107/1999 │● Autoritatea Naţională pentru ││ │privind activitatea de comerciali- │Protecţia Consumatorilor ││ │zare a pachetelor de servicii tu- │● Ministerul Dezvoltării Regionale ││ │ristice, republicată │şi Turismului │├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤│ 7.│Ordonanţa de urgenţă a Guvernului │● Autoritatea Naţională pentru ││ │nr. 34/2014 privind drepturile │Protecţia Consumatorilor ││ │consumatorilor în cadrul │● Autoritatea Naţională pentru ││ │contractelor încheiate cu │Administrare şi Reglementare în ││ │profesioniştii, precum şi pentru │Comunicaţii ││ │modificarea şi completareaunor │ ││ │acte normative, aprobată cu │ ││ │modificăriprin Legea nr. 157/2015, │ ││ │cu excepţia art. 4 │ │├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤│ 8.│Ordonanţa Guvernului nr. 38/2015 │● Autoritatea Naţională pentru ││ │privind soluţionarea alternativă │Protecţia Consumatorilor ││ │a litigiilor dintre consumatori │ ││ │şi comercianţi: art. 25 │ │├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤│ 9.│Ordonanţa de urgenţă a Guvernului │● Autoritatea Naţională pentru ││ │nr. 14/2011 pentru protecţia │Protecţia Consumatorilor ││ │consumatorilor la încheierea şi │● Ministerul Dezvoltării Regionale ││ │executarea contractelor privind │şi Turismului ││ │dobândirea dreptului de folosinţă │ ││ │pe o perioadă determinată a unuia │ ││ │sau a mai multor spaţii de cazare, │ ││ │a contractelor pe termen lung pri- │ ││ │vind dobândirea unor beneficii │ ││ │pentru produsele de vacanţă, a con-│ ││ │tractelor de revânzare, precum şi a│ ││ │contractelor de schimb │ │├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤│ 10.│Ordonanţa de urgenţă a Guvernului │● Autoritatea Naţională pentru ││ │nr. 50/2010 privind contractele de │Protecţia Consumatorilor ││ │credit pentru consumatori, aprobată│ ││ │cu modificări şi completări prin │ ││ │Legea nr. 288/2010 │ │├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤│ 11.│Ordonanţa Guvernului nr. 85/2004 │● Autoritatea Naţională pentru ││ │privind protecţia consumatorilor la│Protecţia Consumatorilor ││ │încheierea şi executarea contracte-│ ││ │lor la distanţă privind serviciile │ ││ │financiare, republicată, cu modi- │ ││ │ficările şi completările ulterioare│ │├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤│ 12.│Legea nr. 449/2003 privind vânzarea│● Autoritatea Naţională pentru ││ │produselor şi garanţiile asociate │Protecţia Consumatorilor ││ │acestora, republicată, cu modifică-│ ││ │rile şi completările ulterioare │ │├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤│ 13.│Ordonanţa de urgenţă a Guvernului │● Autoritatea Naţională pentru ││ │nr. 49/2009 privind libertatea de │Protecţia Consumatorilor ││ │stabilire a prestatorilor de ser- │ ││ │vicii şi libertatea de a furniza │ ││ │servicii în România, aprobată cu │ ││ │modificări şi completări prin │ ││ │Legea nr. 68/2010 │ │├────┼───────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤│ 14.│Regulamentul (UE) nr. 524/2013 al │● Autoritatea Naţională pentru ││ │Parlamentului European şi al │Protecţia Consumatorilor ││ │Consiliului din 21 mai 2013 privind│ ││ │soluţionarea online a litigiilor în│ ││ │materie de consum (JO L 165, │ ││ │18.6.2013, p. 1): articolul 14 │ │└────┴───────────────────────────────────┴───────────────────────────────────┘–––-Nr. crt. 7 şi 8 din anexă au fost modificate de pct. 1 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 527 din 27 iulie 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 590 din 3 august 2016.Nr. crt. 14 din anexă a fost introdus de pct. 2 al art. unic din HOTĂRÂREA nr. 527 din 27 iulie 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 590 din 3 august 2016.––