În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul IHotărârea Guvernului nr. 899/2003 privind omologarea de tip a tahografelor, a senzorilor de mișcare, a modelelor de foaie de înregistrare sau de card de tahograf, precum și autorizarea operatorilor economici care desfășoară activități de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 588 din 19 august 2003, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:1.Articolul 4 va avea următorul cuprins: +
Articolul 4(1)Activitatea de inspecție, instalare sau reparare a tahografelor se efectuează numai de către operatori economici autorizați de către Regia Autonomă «Registrul Auto Român», denumită în continuare RAR, în conformitate cu Reglementările privind condițiile de instalare, reparare și inspecție a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză, precum și de autorizare a operatorilor economici care desfășoară astfel de activități – RNTR 8, denumite în continuare RNTR 8, care se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.(2)Activitatea de reparare a tahografelor include și activitatea de reintegrare a tahografelor, definită ca activitatea de instalare pe un autovehicul a unui tahograf deconectat de la sursa de alimentare cu electricitate și de la alte componente ale instalației unui alt autovehicul.(3)Eliberarea de către RAR a autorizației tehnice pentru operatorii economici care desfășoară activitățile prevăzute la alin. (1) este condiționată de asigurarea cerințelor de obiectivitate și neutralitate din RNTR 8.(4)În activitatea desfășurată, operatorii economici trebuie să asigure menținerea condițiilor care au stat la baza acordării autorizației tehnice, iar personalul acestora trebuie să asigure respectarea metodologiei și a procedurilor specifice activității precizate în RNTR 8.(5)În urma inspecției prevăzute la alin. (1), operatorii economici autorizați eliberează o dovadă de inspecție, aplică o plăcuță de instalare și emit un raport de inspecție, al căror conținut este stabilit în RNTR 8.(6)RAR efectuează la operatorii economici autorizați audituri privind procedurile aplicate și capabilitatea tehnică o dată la doi ani și asigură:a)supravegherea tehnică a activității, inclusiv prin mijloace informatice; … b)verificarea modului de efectuare a inspecției, inclusiv prin reinspecția tahografelor de către inspectorii RAR la sediul atelierelor operatorilor economici prevăzuți la alin. (1) sau la locul comunicat și aprobat de RAR în cazul atelierelor mobile ale acestora; … c)verificarea modului de efectuare a inspecției, prin inspecția tahografelor în reprezentanțele RAR, de către personalul RAR desemnat, cu ocazia prezentării autovehiculelor pentru efectuarea unor activități pentru care RAR este abilitat prin Hotărârea Guvernului nr. 768/1991 privind înființarea și funcționarea Regiei Autonome «Registrul Auto Român», republicată, cu modificările și completările ulterioare; … d)verificarea incognito, opțional cu utilizarea unui autovehicul echipat cu un tahograf cu defecte cunoscute; … e)verificarea modului de efectuare a reparațiilor tahografelor; … f)efectuarea de audituri tehnice inopinate. … (7)În cadrul reinspecției tahografelor prevăzute la alin. (6) lit. b), măsurătorile sunt efectuate de către personalul atestat care a efectuat inițial inspecția, asistat de către inspectorul RAR care a fost selectat pentru această operațiune. După reinspecție, rezultatul acesteia este consemnat, conform măsurătorilor efectuate la reinspecție, în sistemul național de supraveghere informatică a inspecțiilor tahografelor și a limitatoarelor de viteză.(8)Cheltuielile aferente activităților efectuate de RAR prevăzute la alin. (1) și (6) se suportă integral de către operatorii economici.(9)Operatorii economici autorizați trebuie să asigure posibilitatea conectării informatice la sistemul național de supraveghere informatică a inspecțiilor tahografelor și a limitatoarelor de viteză gestionat de RAR.(10)Operatorii economici autorizați trebuie să țină evidența operațiunilor efectuate asupra tahografelor, a datelor stabilite în RNTR 8 și a documentelor necesare eliberării declarațiilor de conformitate.(11)Operatorii economici autorizați trebuie să notifice RAR datele electronice de securitate utilizate, precum și informațiile necesare privind datele electronice de securitate utilizate, în conformitate cu art. 22 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014.(12)Activitatea de inspecție, instalare sau reparare a tahografelor se efectuează numai de către personalul atestat, în cazul inspecției, respectiv instruit, în cazul instalării sau reparării, al operatorilor economici prevăzuți la alin. (1).(13)Nu este permisă înregistrarea în sistemul național de supraveghere informatică a inspecțiilor tahografelor și a limitatoarelor de viteză gestionat de RAR de date incomplete, eronate sau fictive cu privire la activitățile desfășurate de operatorii economici prevăzuți la alin. (1). … 2.Articolul 5 va avea următorul cuprins: +
Articolul 5(1)Fiecare tahograf individual nou se certifică în ceea ce privește funcționarea corectă și exactitatea indicațiilor și înregistrărilor de către producător, reprezentantul acestuia sau de către operatorii economici autorizați pentru activitatea de instalare a tahografelor, în conformitate cu RNTR 8.(2)Fiecare tahograf individual, reparat sau reintegrat, se certifică în ceea ce privește funcționarea corectă și exactitatea indicațiilor și înregistrărilor de către producător, reprezentantul acestuia sau de către operatorii economici autorizați pentru activitatea de reparare a tahografelor, în conformitate cu RNTR 8.(3)Prin reprezentantul producătorului de tahografe, în sensul alin. (1) și (2), se înțelege un operator economic desemnat în acest sens de către producătorul de tahografe și care are sediul în România, într-un stat membru al Uniunii Europene, altul decât România, într-un stat membru al Spațiului Economic European sau în Confederația Elvețiană.(4)Certificarea tahografelor se finalizează de către operatorii economici cu sediul în România prin emiterea unei declarații de conformitate, al cărei model este stabilit în RNTR 8.(5)Operatorii economici cu sediul în România care efectuează activități de certificare a tahografelor trebuie să asigure posibilitatea conectării informatice la sistemul național de supraveghere informatică a inspecțiilor tahografelor și a limitatoarelor de viteză gestionat de RAR.(6)Pentru operatorii economici care au sediul într-un stat membru al Uniunii Europene, altul decât România, într-un stat membru al Spațiului Economic European sau în Confederația Elvețiană, recunoașterea certificării tahografelor se efectuează în conformitate cu RNTR 8. … 3.Articolul 6 va avea următorul cuprins: +
Articolul 6(1)În vederea aplicării corespunzătoare a prevederilor art. 24 alin. (2) lit. a) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014, personalul operatorilor economici autorizați care efectuează inspecția tahografelor trebuie să fie atestat de către RAR pentru fiecare generație și versiune de tahograf în ceea ce privește competența profesională, în conformitate cu RNTR 8.(2)Pentru obținerea atestării, solicitanții trebuie să îndeplinească condițiile necesare și să urmeze în prealabil un program de instruire organizat de un operator economic cu sediul în România și agreat de RAR sau de un operator economic dintr-un stat membru al Uniunii Europene, altul decât România, dintr-un stat membru al Spațiului Economic European sau din Confederația Elvețiană, în conformitate cu RNTR 8.(3)Programul de instruire organizat de operatorii economici agreați de RAR cu sediul în România se desfășoară doar în cadrul locațiilor declarate de aceștia, în conformitate cu RNTR 8.(4)Certificatele de atestare eliberate de autoritățile competente dintr-un stat membru al Uniunii Europene, altul decât România, dintr-un stat membru al Spațiului Economic European sau din Confederația Elvețiană sunt recunoscute, în conformitate cu RNTR 8.(5)Atestarea prevăzută la alin. (1) are o valabilitate de 3 ani.(6)Reatestarea personalului operatorilor economici autorizați care efectuează inspecția tahografelor, la expirarea valabilității atestării inițiale, se efectuează în conformitate cu RNTR 8 și are o valabilitate de 3 ani.(7)Reatestarea personalului operatorilor economici autorizați care efectuează inspecția tahografelor nu este condiționată de participarea la un nou program de instruire.(8)Pe perioada de valabilitate a unei atestări/reatestări, dreptul de efectuare a inspecției pentru o nouă marcă, un nou tip sau o nouă variantă de tahograf care face parte dintr-o generație și versiune de tahograf care sunt incluse în atestarea/ reatestarea în vigoare se acordă pe baza participării la un nou program de instruire, fără efectuarea unei examinări suplimentare de către RAR.(9)Începând cu data de 1 ianuarie 2025, în cazul tahografelor mecanice și al celor analogice, și începând cu data de 1 ianuarie 2030, în cazul tahografelor digitale, reatestarea se acordă fără necesitatea examinării de către RAR.(10)Operatorii economici cu sediul în România agreați pentru organizarea programelor de instruire trebuie să asigure posibilitatea conectării informatice la sistemul național de supraveghere informatică a inspecțiilor tahografelor și a limitatoarelor de viteză gestionat de RAR.(11)Cerințele aplicabile pentru operatorii economici cu sediul în România și agreați pentru organizarea programelor de instruire sunt prevăzute în RNTR 8. … 4.Articolul 10 va avea următorul cuprins: +
Articolul 10(1)Activitatea de inspecție, instalare sau reparare a limitatoarelor de viteză se efectuează numai de către operatori economici autorizați de către RAR, în conformitate cu RNTR 8.(2)Eliberarea de către RAR a autorizației tehnice pentru operatorii economici care desfășoară activitățile prevăzute la alin. (1) este condiționată de asigurarea cerințelor de obiectivitate și neutralitate din RNTR 8.(3)În activitatea desfășurată, operatorii economici trebuie să asigure menținerea condițiilor care au stat la baza acordării autorizației tehnice, iar personalul acestora trebuie să asigure respectarea metodologiei și a procedurilor specifice activității precizate în RNTR 8.(4)În urma inspecției prevăzute la alin. (1), operatorii economici autorizați eliberează o dovadă de inspecție, aplică o plăcuță de instalare și emit un raport de inspecție, al căror conținut este stabilit în RNTR 8.(5)RAR efectuează la operatorii economici autorizați audituri privind procedurile aplicate și capabilitatea tehnică o dată la doi ani și asigură:a)supravegherea tehnică a activității, inclusiv prin mijloace informatice; … b)verificarea modului de efectuare a inspecției, inclusiv prin reinspecția limitatoarelor de viteză de către inspectorii RAR la sediul atelierelor operatorilor economici prevăzuți la alin. (1) sau la locul comunicat și aprobat de RAR în cazul atelierelor mobile ale acestora; … c)verificarea modului de efectuare a inspecției, prin inspecția limitatoarelor de viteză în reprezentanțele RAR, de către personalul RAR desemnat, cu ocazia prezentării autovehiculelor pentru efectuarea unor activități pentru care RAR este abilitat prin Hotărârea Guvernului nr. 768/1991 privind înființarea și funcționarea Regiei Autonome «Registrul Auto Român», republicată, cu modificările și completările ulterioare; … d)verificarea incognito, opțional cu utilizarea unui autovehicul echipat cu un limitator de viteză cu defecte cunoscute; … e)verificarea modului de efectuare a reparațiilor limitatoarelor de viteză; … f)efectuarea de audituri tehnice inopinate. … (6)În cadrul reinspecției limitatoarelor de viteză prevăzute la alin. (5) lit. b), măsurătorile sunt efectuate de către personalul instruit care a efectuat inițial inspecția, asistat de către inspectorul RAR care a fost selectat pentru această operațiune. După reinspecție, rezultatul acesteia este consemnat, conform măsurătorilor efectuate la reinspecție, în sistemul național de supraveghere informatică a inspecțiilor tahografelor și a limitatoarelor de viteză.(7)Cheltuielile aferente activităților efectuate de RAR prevăzute la alin. (1) și (5) se suportă integral de către operatorii economici.(8)Operatorii economici autorizați trebuie să asigure posibilitatea conectării informatice la sistemul național de supraveghere informatică a inspecțiilor tahografelor și a limitatoarelor de viteză gestionat de RAR.(9)Activitatea de inspecție, instalare sau reparare a limitatoarelor de viteză se efectuează numai de către personalul instruit al operatorilor economici prevăzuți la alin. (1).(10)Nu este permisă înregistrarea de date incomplete, eronate sau fictive cu privire la activitățile desfășurate de operatorii economici prevăzuți la alin. (1) în sistemul național de supraveghere informatică a inspecțiilor tahografelor și a limitatoarelor de viteză gestionat de RAR. … 5.Articolul 12 va avea următorul cuprins: +
Articolul 12(1)Constituie contravenții următoarele fapte săvârșite de către operatori economici, dacă acestea nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să constituie infracțiuni potrivit legii penale:a)efectuarea de activități de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor ori a limitatoarelor de viteză de către operatori economici având autorizația tehnică suspendată sau de către operatori economici neautorizați ori fără respectarea cerințelor de organizare și funcționare a atelierelor autorizate menționate în RNTR 8; … b)efectuarea activităților de inspecție a tahografelor de către personal având atestatul suspendat ori de către personal neatestat conform prevederilor art. 6 alin. (1); … c)nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (12) și art. 10 alin. (9), cu excepția cazului menționat la lit. b); … d)utilizarea cardului de atelier în alt scop decât cel precizat în RNTR 8; … e)nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (13), art. 5 alin. (1), (2) sau (4) ori art. 10 alin. (10); … f)neaducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse de către personalul RAR în rapoartele de supraveghere; … g)împiedicarea sub orice formă a personalului RAR de a exercita atribuțiile de serviciu; … h)nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (4), (10) și (11) și art. 10 alin. (3); … i)nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (3); … j)nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (11). … (2)Constituie contravenții următoarele fapte săvârșite de către personalul operatorilor economici autorizați, dacă acestea nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să constituie infracțiuni potrivit legii penale:a)atestarea efectuării inspecțiilor tahografelor și/sau ale limitatoarelor de viteză instalate pe un vehicul pentru tahografe și/sau limitatoare de viteză neconforme sau în alte condiții decât cele precizate în RNTR 8; … b)divulgarea codului de securitate al cardului de atelier sau a parolei de acces în sistemul național de supraveghere informatică a inspecțiilor tahografelor și a limitatoarelor de viteză gestionat de RAR ori utilizarea cardului de atelier în alte împrejurări decât cele menționate în RNTR 8; … c)aplicarea de sigilii a căror marcă aparține unui alt operator economic sau de sigilii a căror marcă nu a fost acordată de către RAR în conformitate cu RNTR 8; … d)nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (4) și art. 10 alin. (3); … e)efectuarea activităților de inspecție, instalare și/sau reparare a tahografelor ori a limitatoarelor de viteză fără respectarea prevederilor art. 4 alin. (12) și art. 10 alin. (9); … f)atestarea efectuării inspecțiilor tahografelor sau a certificării acestora având montate dispozitive destinate manipulării sau având instalate softuri neautorizate în tahograful digital sau inteligent, constatată cu ocazia activităților menționate la art. 4 alin. (6), în cazul în care există dovezi privind implicarea personalului atestat în instalarea de softuri neautorizate sau dispozitive destinate manipulării tahografului digital sau inteligent ori privind neaplicarea de către personalul atestat a prevederilor relevante din RNTR 8 în cazul identificării unor astfel de situații. … … 6.Articolul 13 va avea următorul cuprins: +
Articolul 13(1)Contravențiile prevăzute la art. 12 se sancționează după cum urmează:a)cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru faptele prevăzute la alin. (1) lit. a), b), c), f) și g) și alin. (2) lit. a), e) și f); … b)cu amendă de la 7.000 lei la 10.000 lei pentru faptele prevăzute la alin. (1) lit. d), e) și h) și alin. (2) lit. c) și d); … c)cu amendă de la 5.000 lei la 8.000 lei pentru faptele prevăzute la alin. (1) lit. i) și j) și alin. (2) lit. b). … (2)Constatarea contravențiilor prevăzute la art. 12 și aplicarea sancțiunilor prevăzute la alin. (1) se realizează de către personalul RAR împuternicit în acest scop de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.(3)În cazul comiterii faptelor prevăzute la art. 12, pe lângă amenzile contravenționale prevăzute la alin. (1), personalul RAR împuternicit în acest scop de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii poate dispune, în raport cu gravitatea faptelor, suspendarea sau anularea autorizației tehnice a operatorilor economici ori suspendarea sau anularea certificatului de atestare a personalului implicat în activitatea de inspecție a tahografelor, după caz, în conformitate cu RNTR 8. … 7.Articolul 14 va avea următorul cuprins: +
Articolul 14Personalul RAR desemnat poate dispune, în raport cu gravitatea faptelor prevăzute la art. 12, și anularea inspecției tahografelor și/sau a limitatoarelor de viteză, după caz, în conformitate cu RNTR 8. … +
Articolul IIÎn termen de 3 luni de la data publicării prezentei hotărâri, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii modifică în mod corespunzător Reglementările privind condițiile de instalare, reparare și inspecție a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză care echipează autovehiculele, precum și autorizarea operatorilor economici care desfășoară astfel de activități – RNTR 8, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 3.850/2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1180 și 1180 bis din 27 noiembrie 2024. +
Articolul IIIPrezenta hotărâre intră în vigoare la 3 luni de la data publicării, cu excepția art. II, care intră în vigoare la data publicării.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul transporturilor și infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
Ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului,
Ștefan-Radu Oprea
Ministrul afacerilor externe,
Luminița-Teodora OdobescuBucurești, 27 noiembrie 2024.Nr. 1.534. ––