pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Electrochimie şi Materie Condensată – INCEMC Timişoara
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 19 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul 1Se aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Electrochimie şi Materie Condensată – INCEMC Timişoara, persoană juridică română cu sediul în municipiul Timişoara, str. dr. Aurel Păunescu Podeanu nr. 144, judeţul Timiş, aflat în coordonarea Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. +
Articolul 2Structura organizatorică a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Electrochimie şi Materie Condensată – INCEMC Timişoara se aprobă, prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică, la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. +
Articolul 3Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă art. 2, 4 şi 9, precum şi anexele nr. 1 şi 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1.315/1996 privind înfiinţarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Electrochimie şi Materie Condensată – INCEMC Timişoara, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 338 din 11 decembrie 1996. +
Articolul 4Prezenta hotărâre intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.PRIM-MINISTRUCĂLIN POPESCU-TĂRICEANUContrasemnează:––––-p. Ministrul educaţiei şi cercetării,Jozsef Koto,secretar de statMinistrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,Gheorghe BarbuMinistrul finanţelor publice,Sebastian Teodor Gheorghe VlădescuBucureşti, 10 noiembrie 2005.Nr. 1.402. +
Anexa REGULAMENT DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONAREa Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentruElectrochimie şi Materie Condensată – INCEMC Timişoara +
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1(1) Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Electrochimie şi Materie Condensată – INCEMC Timişoara, cu sediul în municipiul Timişoara, str. dr. Aurel Păunescu Podeanu nr. 144, judeţul Timiş, denumit în continuare institut naţional, este persoană juridică română în coordonarea Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică, denumită în continuare organ coordonator. … (2) Institutul naţional funcţionează pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară, calculează amortismente şi conduce evidenţa contabilă în regim economic şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare, precum şi ale prezentului regulament. … +
Articolul 2Institutul naţional are ca scop desfăşurarea activităţii de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică în domeniul electrochimiei şi materiei condensate. +
Capitolul IIObiectul de activitate +
Articolul 3Obiectul de activitate al institutului naţional este alcătuit, în principal, din activităţi de cercetare-dezvoltare şi cuprinde activităţi de cercetare fundamentală şi aplicativă privind: elaborarea de instalaţii, procese, metode şi tehnologii avansate în domeniul electrochimiei şi materiei condensate, obţinerea de noi materiale, precum dezvoltarea de studii, expertize, prognoze, reglementări tehnice şi planuri de afaceri, perfecţionarea specialiştilor, activităţi productive şi de comercializare în electrochimie, chimie, fizică şi tehnologia materiei condensate, precum şi în domenii interdisciplinare şi adiacente, precum şi activităţi de valorificare şi transfer tehnologic, după cum urmează:A. Activităţi de cercetare-dezvoltare:A.1. În cadrul Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare:A.1.1. Cercetări fundamentale şi aplicative de bază şi orientate spre dezvoltarea ştiinţei în domeniul electrochimiei şi chimiei (cod CAEN 7310):a) aspecte fundamentale ale proceselor de electrod şi reactoarelor electrochimice; … b) sinteze chimice şi electrochimice în chimia organică şi anorganică; … c) recuperarea materialelor utile din deşeuri solide şi/sau lichide; … d) tehnici chimice şi electrochimice în protecţia mediului înconjurător; … e) tehnici analitice chimice şi electrochimice; … f) conversia şi stocarea electrochimică a energiei; … g) hidroelectrometalurgia; … h) coroziunea electrochimică a metalelor şi aliajelor; … i) galvanotehnică. … A.1.2. Cercetări fundamentale şi aplicative de bază şi orientate spre dezvoltarea ştiinţei în domeniul fizicii şi tehnologiei materiei condensate (cod CAEN 7310):a) fizica corpului solid; … b) fizica tehnologică; … c) nanomateriale şi nanotehnologii; … d) materiale noi, cristaline sau amorfe; … e) procese şi tehnologii la presiuni şi temperaturi mari; … f) procese şi tehnologii la presiuni mici şi temperaturi înalte; … g) procese şi tehnologii în plasme de rf, microunde etc.; … h) procese coloidale şi solvotermale; … i) fizica straturilor subţiri, a suprafeţelor şi interfeţelor; … j) analize fizico-chimice de material; … k) proiectarea şi realizarea de componente, dispozitive şi echipamente de cercetare. … A.1.3. Dezvoltarea de tehnici experimentale, metodologii şi măsurători în domeniul electrochimiei şi materiei condensate, pentru activităţi proprii şi pentru terţi (cod CAEN 7430)A.1.4. Activităţi de valorificare a cercetării prin transferul tehnologic al rezultatelor spre operatori economici cu capital de stat sau privat (cod CAEN 7420)A.1.5. Participare la activităţi de standardizare în domeniile de competenţă (cod CAEN 7430).A.2. În cadrul altor activităţi de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică:a) cercetare aplicativă şi/sau dezvoltare tehnologică pentru soluţionarea unor probleme concrete din domeniul de activitate şi din domenii conexe (cod CAEN 7310); … b) asistenţă tehnică, transfer de tehnologie, elaborare de studii de specialitate şi consultanţă, certificare de conformitate pentru beneficiari din ţară şi din străinătate (cod CAEN 7420); … c) efectuarea de teste, probe şi măsurători în vederea autorizării tehnice şi omologării tehnologiilor, aparaturii, instalaţiilor, sistemelor şi serviciilor din domeniile de activitate şi conexe (cod CAEN 7430); … d) expertiza, analiza şi servicii specifice domeniului de activitate (cod CAEN 7420); … e) elaborarea programelor de cercetare-dezvoltare (cod CAEN 7420); … A.3. Pentru realizarea programelor-nucleu şi a planurilor sectoriale (cod CAEN 7310)A.3.1. Cercetări aplicative şi fundamentale de bază în cadrul programului-nucleu "Tehnologii şi metode moderne în electrochimie şi materie condensată", având următoarele obiective:a) metode neconvenţionale de reducere a consumurilor energetice în tehnologii electrochimice; … b) tehnologii electrochimice şi neconvenţionale de protecţie a mediului; … c) procese fizico-chimice la scară nanometrică; … d) obţinerea şi caracterizarea materialelor nanostructurate. … A.3.2. Cercetări aplicative şi fundamentale de bază în cadrul planurilor sectoriale, având următoarele obiective:a) dezvoltarea strategiei de cercetare-dezvoltare în domeniul de activitate; … b) dezvoltarea de platforme de cercetare-dezvoltare prin parteneriat naţional; … c) elaborarea de studii, strategii şi programe privind dezvoltarea domeniilor de activitate. … A.4. Participare la programele internaţionale de cercetare-dezvoltare şi inovare (cod CEN 7310)B. Activităţi conexe activităţii de cercetare-dezvoltare, desfăşurate în domeniul propriu de activitate, conform prevederilor legale, constând în:a) participare la elaborarea strategiei domeniului electrochimic şi materiei condensate, cu toate activităţile specifice (cod CAEN 7310); … b) formare şi specializare profesională: desfăşurarea unor activităţi de specializare şi perfecţionare în vederea formării de specialişti în domeniile specifice institutului naţional; formarea de cadre de cercetare şi tehnicieni de înaltă calificare, necesare activităţilor specifice acestuia; activităţi de pregătire a personalului propriu şi a operatorilor economici în domeniile de activitate specifice şi în domenii conexe; activităţi de coordonare a lucrărilor de doctorat, licenţă şi masterat, în condiţiile legii (cod CAEN 8042); … c) consultanţă şi asistenţă de specialitate (cod CAEN 7420); … d) activităţi de microproducţie, fabricaţie de unicate şi serii mici, aparatură, echipamente, instalaţii şi dispozitive, precum şi elaborarea de softuri în domeniile de activitate specifice institutului naţional şi conexe (cod CAEN 7430); … e) efectuarea de teste, probe şi măsurări în vederea autorizării tehnice şi omologării aparaturii, instalaţiilor, sistemelor şi serviciilor din domeniile de activitate; … f) prestări de servicii aferente obiectului său de activitate (cod CAEN 7430), în condiţiile legii; … g) valorificarea cercetării prin transferul tehnologic al rezultatelor la operatori economici cu capital de stat sau privat (cod CAEN 7430). … +
Articolul 4În cadrul obiectului său de activitate, institutul naţional poate colabora şi la activităţi de cercetare-dezvoltare privind apărarea naţională şi alte tematici care ţin de securitatea naţională sau poate desfăşura şi alte activităţi conexe, cu aprobarea organului coordonator. +
Capitolul IIIPatrimoniul +
Articolul 5Patrimoniul institutului naţional, reactualizat, stabilit pe baza bilanţului contabil încheiat la 30 iunie 2005, este de 9.937.460 mii lei, din care imobilizări corporale şi necorporale 7.394.783 mii lei şi active circulante 2.542.677 mii lei. +
Articolul 6(1) Institutul naţional administrează cu diligenţa unui bun proprietar bunuri proprietate publică şi privată a statului, precum şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile proprietate publică şi privată a statului administrate de institutul naţional, precum şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii, după caz, se înregistrează distinct în patrimoniul acestuia. … (2) În exercitarea drepturilor sale, institutul naţional posedă şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul său şi, după caz, dispune de acestea în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului său de activitate. … +
Articolul 7(1) Rezultatele cercetărilor obţinute în baza derulării unui contract finanţat din fonduri publice aparţin institutului naţional, în calitate de persoană juridică executantă, şi ordonatorului principal de credite, în egală măsură, dacă prin contract nu s-a prevăzut altfel. … Administrarea, înregistrarea în evidenţa contabilă a institutului naţional, precum şi înstrăinarea, închirierea sau concesionarea şi casarea rezultatelor cercetărilor obţinute în baza derulării unui contract finanţat din fonduri publice se fac potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare.(2) Institutul naţional poate realiza servicii sau activităţi de microproducţie prin asociere în participaţiune, în scopul stimulării valorificării rezultatelor cercetării, cu aprobarea organului coordonator. … +
Articolul 8Patrimoniul institutului naţional poate fi modificat conform prevederilor legale. +
Capitolul IVStructura organizatorică şi funcţională +
Articolul 9Institutul naţional are în cadrul structurii sale organizatorice 3 subunităţi fără personalitate juridică, după cum urmează:a) Departamentul electrochimie, cu sediul în municipiul Timişoara, str. dr. Aurel Păunescu Podeanu nr. 144; … b) Departamentul cercetare a materiei condensate, cu sediul în municipiul Timişoara, str. Plautius Andronescu nr. 1; … c) Laboratorul de electrochimie, cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Splaiul Independenţei nr. 202. … +
Articolul 10(1) Institutul naţional poate avea, de asemenea, în structura sa şi alte subunităţi, departamente, secţii, laboratoare şi alte structuri organizatorice necesare realizării obiectului său de activitate. Sediul subunităţilor se stabileşte prin hotărârea de înfiinţare a institutului naţional, înfiinţarea sau desfiinţarea acestora fiind aprobată prin hotărâre a Guvernului. … (2) Structura organizatorică a institutului naţional se aprobă prin ordin al conducătorului organului coordonator, în condiţiile legii, şi cuprinde, pe lângă structura organizatorică prevăzută la alin. (1), următoarele compartimente: compartimentul juridic, compartimentul de marketing, compartimentul financiar-contabil, compartimentul de audit şi control financiar, compartimentul de diseminare a informaţiilor, relaţii publice şi mass-media. … +
Articolul 11În funcţie de specificul activităţii, prin decizie a directorului general, cu aprobarea consiliului de administraţie, se pot organiza colective specializate sau colective interdisciplinare proprii ori în colaborare cu alte unităţi din ţară ori din străinătate. +
Capitolul VOrganele de conducere +
Articolul 12Conducerea institutului naţional este asigurată de:a) consiliul de administraţie; … b) comitetul de direcţie; … c) directorul general. … +
Articolul 13Orientarea şi coordonarea activităţii tehnico-ştiinţifice din institutul naţional sunt asigurate de consiliul ştiinţific. +
Articolul 14(1) Relaţiile dintre subunităţile aflate în structura institutului naţional sunt stabilite de directorul general, care va acorda împuterniciri de reprezentare în numele institutului naţional, cu avizul consiliului de administraţie. … (2) Conducătorii subunităţilor din structura institutului naţional răspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general de îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi competenţelor încredinţate de către acesta sau aferente domeniilor proprii de activitate. … Consiliul de administraţie +
Articolul 15(1) Consiliul de administraţie este format din 7 membri, cetăţeni români, numiţi prin ordin al conducătorului organului coordonator, la propunerea conducerii autorităţii de la care aceştia provin, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit din 4 în 4 ani. … (2) Din consiliul de administraţie fac parte în mod obligatoriu: … a) directorul general al institutului naţional, care este preşedintele consiliului de administraţie; … b) preşedintele consiliului ştiinţific al institutului naţional; … c) un reprezentant al organului coordonator; … d) un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice; … e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei; … f) 2 specialişti din domeniu, propuşi de organul coordonator. … (3) Revocarea membrilor consiliului de administraţie se face de acelaşi organ care a făcut numirea, în caz de abateri sau de nerespectare a îndatoririlor ce le revin. … +
Articolul 16(1) Membrii consiliului de administraţie îşi păstrează calitatea de angajat la instituţia sau la unitatea de la care provin, precum şi toate drepturile şi obligaţiile care derivă din această calitate. … (2) Pentru activitatea desfăşurată în calitatea de membru al consiliului de administraţie, aceştia beneficiază de o indemnizaţie lunară stabilită de Consiliul de administraţie, dar nu mai mult de 20% din salariul de bază al directorului general al institutului naţional. … (3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administraţie nu pot face parte din mai mult de două consilii de administraţie ale institutelor naţionale şi nu pot participa în aceeaşi calitate la alte unităţi cu care institutul naţional are relaţii contractuale sau interese concurente. … (4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal, soţul/soţia ori rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt în acelaşi timp patroni sau asociaţi la alte unităţi cu acelaşi profit sau cu care institutul naţional se află în relaţii comerciale directe. … +
Articolul 17(1) Consiliul de administraţie are, în principal, următoarele atribuţii: … a) aprobă, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare a institutului naţional, de introducere a unor tehnologii de vârf şi de modernizare a celor existente, în concordanţă cu strategia generală a domeniului propriu de activitate; … b) propune modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de subunităţi din structura acestuia; … c) analizează şi avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, care se depune la organul coordonator în vederea aprobării conform reglementărilor legale; … d) analizează şi avizează situaţiile financiare anuale, pe care le supune spre aprobare organului coordonator, şi aprobă raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de institutul naţional în anul precedent; … e) analizează realizarea criteriilor de performanţă şi raportarea trimestrială privind activitatea realizată de institutul naţional şi aprobă măsuri pentru desfăşurarea acesteia în condiţii de echilibru al bugetului de venituri şi cheltuieli; … f) analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmează să fie realizate de institutul naţional; … g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum şi concesionarea sau închirierea unor bunuri din patrimoniul institutului naţional, în condiţiile legii; … h) aprobă valorificarea bunurilor proprii dobândite, cu respectarea prevederilor legale; … i) aprobă volumul creditelor bancare prevăzute la art. 38 şi stabileşte modul de rambursare a acestora; … j) aprobă utilizarea disponibilităţilor în valută, altele decât cele realizate prin contracte şi comenzi economice; … k) aprobă mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă; … l) aprobă criteriile şi comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul institutului naţional. … (2) Consiliul de administraţie exercită orice alte atribuţii stabilite potrivit prevederilor legale. … +
Articolul 18Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare propriu, avizat de organul coordonator. Acesta hotărăşte în problemele privind activitatea institutului naţional, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa altor organe. +
Articolul 19(1) Consiliul de administraţie se întruneşte de regulă o dată pe lună sau ori de câte ori interesele institutului o cer, la convocarea preşedintelui sau, după caz, a vicepreşedintelui, precum şi la solicitarea a cel puţin 3 membri. … (2) Şedinţele consiliului de administraţie sunt conduse de preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de către vicepreşedintele ales de membrii consiliului. … +
Articolul 20(1) Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în prezenţa a cel puţin 5 dintre membrii săi. Dacă nu este îndeplinită această condiţie, şedinţa consiliului de administraţie se va ţine într-un termen de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi. … (2) Hotărârile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de 4 membri. … +
Articolul 21La şedinţele consiliului de administraţie participă, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institut sau al salariaţilor, în cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat. +
Articolul 22Pentru luarea unor decizii vizând probleme complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiză consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerată conform prevederilor legale. +
Articolul 23(1) Membrii consiliului de administraţie sunt răspunzători, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin şi răspund solidar pentru gestionarea patrimoniului institutului naţional. … (2) Membrii consiliului de administraţie care s-au abţinut ori s-au împotrivit luării unei decizii ce s-a dovedit păgubitoare pentru institutul naţional nu răspund dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi dacă au anunţat în scris despre aceasta organul coordonator. … (3) Membrii consiliului de administraţie care nu respectă prevederile art. 16 alin. (3) şi (4) răspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate institutului naţional ca urmare a acestui fapt. … +
Articolul 24În primul trimestru al fiecărui an consiliul de administraţie prezintă organului coordonator un raport asupra activităţii desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs. +
Articolul 25Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de institutul naţional, atribuţiile acestuia fiind prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie.Comitetul de direcţie +
Articolul 26(1) Conducerea operativă a institutului naţional este asigurată de un comitet de direcţie, compus din directorul general, directorul adjunct ştiinţific, contabilul-şef, directorii subunităţilor şi conducătorii principalelor compartimente din structura organizatorică a institutului. … (2) La şedinţele comitetului de direcţie participă, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul naţional. … +
Articolul 27(1) Comitetul de direcţie exercită atribuţii şi are răspunderi în limita competenţelor propuse de directorul general şi aprobate de consiliul de administraţie. … (2) Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din: … a) strategia programelor de dezvoltare a institutului naţional; … b) programul anual de cercetare-dezvoltare; … c) bugetul de venituri şi cheltuieli; … d) programul de investiţii; … e) sistemul de asigurare a calităţii; … f) alte obligaţii. … +
Articolul 28Comitetul de direcţie se întruneşte decadal şi ori de câte ori interesele institutului naţional o impun. +
Articolul 29(1) La nivelul subunităţilor se organizează şi funcţionează comitetul de conducere, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare aprobat de consiliul de administraţie al institutului naţional şi este prezidat de directorul subunităţii respective. … (2) Comitetele de conducere exercită atribuţii şi au răspunderi în limita competenţelor stabilite de directorul general al institutului naţional şi aprobate de consiliul de administraţie. … Directorul general +
Articolul 30(1) Activitatea curentă a institutului naţional este condusă de directorul general, numit pentru o perioadă de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului organizat conform prevederilor legale. La expirarea acestui termen, în funcţie de performanţele realizate, numirea directorului general poate fi prelungită pentru o perioadă de cel mult 4 ani. … (2) Numirea şi eliberarea din funcţie a directorului general se fac prin ordin al conducătorului organului coordonator. … +
Articolul 31Directorul general are, în principal, următoarele atribuţii şi responsabilităţi:a) reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului naţional în relaţiile cu celelalte organe, organizaţii şi operatori economici, precum şi cu persoane fizice din ţară şi din străinătate; … b) stabileşte atribuţiile, competenţele şi relaţiile la nivelul departamentelor institutului naţional, precum şi relaţiile acestora cu terţii, cu avizul consiliului de administraţie; … c) propune consiliului de administraţie modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional; … d) numeşte directorii şi conducătorii compartimentelor din structura organizatorică a institutului naţional, în urma concursului organizat pe baza criteriilor propuse de comitetul de direcţie, şi îi revocă, după caz, cu avizul consiliului de administraţie; … e) angajează şi concediază personalul institutului naţional, conform prevederilor legale şi ale contractului colectiv de muncă; … f) asigură negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului naţional şi a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de direcţie; aprobă salariile rezultate din negociere; … g) răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale; … h) adoptă măsuri şi urmăreşte realizarea operaţiunilor de comerţ interior şi de import-export, prin compartimentele proprii specializate; … i) analizează lunar stadiul valorificării rezultatelor cercetării, inclusiv activitatea compartimentului de marketing; … j) are atribuţii şi răspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate institutului naţional de la bugetul de stat, în condiţiile legii; … k) poate delega, în condiţiile legii, o parte din atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului naţional; … l) exercită orice alte atribuţii ce îi sunt delegate de consiliul de administraţie. … Consiliul ştiinţific +
Articolul 32(1) Consiliul ştiinţific este format din 7 membri, reprezentând principalele compartimente din cadrul institutului naţional care desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare. … (2) Consiliul ştiinţific este alcătuit din cercetători cu realizări deosebite în domeniu, salariaţi ai institutului naţional, aleşi pe 4 ani prin vot secret de către cadrele cu studii superioare din institutul naţional. … (3) Din consiliul ştiinţific fac parte de drept directorul general şi directorul ştiinţific al institutului naţional. … (4) Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte sau, în lipsa acestuia, de vicepreşedinte, aleşi prin vot secret de către membrii consiliului ştiinţific. … (5) Consiliul ştiinţific se organizează şi funcţionează în conformitate cu regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administraţie. … +
Articolul 33Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt următoarele:a) participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a activităţii de cercetare-dezvoltare a domeniului şi la elaborarea planurilor proprii de cercetare-dezvoltare; … b) analizează, avizează şi urmăreşte realizarea lucrărilor de cercetare ştiinţifică; … c) propune spre aprobare consiliului de administraţie programul anual de cercetare-dezvoltare şi inovare al institutului naţional; … d) avizează hotărârile consiliului de administraţie care implică politica de cercetare a institutului naţional şi a ramurii; … e) propune măsuri pentru perfecţionarea profesională, încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale; … f) organizează şi coordonează desfăşurarea manifestărilor cu caracter ştiinţific; … g) avizează acţiunile de cooperare, interne şi internaţionale, cu scop ştiinţific, în care este implicat institutul naţional; … h) avizează acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în ţară şi în străinătate personalului institutului naţional. … +
Capitolul VIBugetul de venituri şi cheltuieli şi execuţia acestuia.Relaţii financiare +
Articolul 34(1) Institutul naţional întocmeşte anual buget de venituri şi cheltuieli şi situaţii financiare anuale, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor Publice. … (2) Bilanţul contabil anual se aprobă de organul coordonator, în condiţiile legii. … +
Articolul 35(1) Veniturile şi cheltuielile institutului naţional se stabilesc prin buget, pentru fiecare exerciţiu financiar. … (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se întocmeşte pe baza indicatorilor de performanţă stabiliţi de organul coordonator şi se aprobă prin ordin al acestuia, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei. … +
Articolul 36Institutul naţional determină anual volumul de venituri de realizat şi de cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programată. +
Articolul 37(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor legale şi prevederilor contractului colectiv de muncă, în limita fondului total destinat plăţii salariilor, prevăzut în bugetul de venituri şi cheltuieli stabilit potrivit legii. … (2) Salariul de bază al directorului general se stabileşte prin ordin al conducătorului organului coordonator, potrivit reglementărilor legale. … +
Articolul 38(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului naţional nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite bancare în valoare de cel mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent. … (2) Contractarea de credite bancare peste plafonul stabilit se efectuează cu aprobarea organului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanţelor Publice. … +
Articolul 39(1) Institutul naţional hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează să fie realizate, potrivit obiectului său de activitate, finanţarea efectuându-se din surse proprii şi din credite bancare, precum şi din surse bugetare, prin organul coordonator, potrivit legii. … (2) Organul coordonator va cuprinde în bugetul său de venituri şi cheltuieli fondurile necesare realizării unor investiţii, dotări, achiziţionării de aparatură, echipamente şi instalaţii pentru institutul naţional. … (3) Execuţia investiţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se adjudecă potrivit legii. … +
Articolul 40(1) Operaţiunile de încasări şi plăţi ale institutului naţional se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale şi unităţi de trezorerie cu sediul în România. … (2) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de încasări şi plăţi în lei şi în valută, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casă şi a normativelor de disciplină financiar-valutare stabilite prin actele normative în vigoare. … (3) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de comerţ exterior, aferente obiectului său de activitate, potrivit legii. Operaţiunile de încasări şi plăţi cu străinătatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unităţile bancare specializate cu sediul în România. … +
Articolul 41Institutul naţional îşi va organiza controlul financiar preventiv propriu şi auditul financiar, potrivit legii. +
Capitolul VIIDispoziţii finale +
Articolul 42Litigiile institutului naţional, respectiv ale subunităţilor, cu persoane fizice sau persoane juridice, nesoluţionate pe cale amiabilă, sunt supuse spre rezolvare instanţelor judecătoreşti române de drept comun. +
Articolul 43Modificările şi completările Regulamentului de organizare şi funcţionare a institutului naţional se fac prin hotărâre a Guvernului, la propunerea consiliului de administraţie, cu respectarea prevederilor legale. +
Articolul 44Statutul de institut naţional se reînnoieşte periodic prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani sau la modificarea obiectului de activitate al institutului naţional.––––