HOTĂRÂRE nr. 1.387 din 7 noiembrie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1123 din 11 noiembrie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 42
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Se aprobă Nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Achiziția de 9 rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. + 
Articolul 2Finanțarea proiectului de investiții prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Fondul pentru modernizare, și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii. + 
Articolul 3Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, răspunde de modul de utilizare a sumei prevăzute în anexă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul transporturilor și infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
Ministrul energiei,
Sebastian-Ioan Burduja
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș
București, 7 noiembrie 2024.Nr. 1.387. + 
ANEXĂ
NOTĂ DE FUNDAMENTARE
privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului
de investiții „Achiziție de 9 rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“
Scopul proiectului de investiții „Achiziție de 9 rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“ este de a înnoi flota de material rulant, deoarece materialul rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de publicul călător, iar tehnologiile de fabricație ce au fost utilizate sunt depășite, nefiind posibil a se asigura îndeplinirea standardelor de calitate prevăzute în contractele de servicii publice.În prezent, în marile orașe există o creștere semnificativă a mobilității sociale, mai ales la orele de vârf, constatându-se o aglomerare excesivă, cauzată de traficul auto (în principal, microbuze și autoturisme), care poate fi satisfăcută doar prin creșterea capacității de transport feroviar, respectiv a capacității materialului rulant și a calității acestuia. Înlocuirea parcului de material rulant utilizat în transportul feroviar public de călători din România are în vedere achiziția de unități de transport moderne, care să asigure călătorilor condiții optime de efectuare a călătoriilor pe rețeaua feroviară națională, atât din punctul de vedere al confortului, cât și din punctul de vedere al sporirii mobilității, prin introducerea unor noi oferte de servicii care să țină cont de dinamica pieței transportului feroviar public de călători din România și, împreună cu dezvoltarea și modernizarea infrastructurii feroviare de transport, să contribuie în mod semnificativ la creșterea economică și la creșterea calității vieții.Noile oferte de servicii de transport feroviar public de călători, dezvoltate pe baza materialului rulant nou ce va fi achiziționat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), vor avea în vedere atât sporirea mobilității în jurul marilor centre socioeconomice ale țării, cât și realizarea unor conexiuni rapide între unitățile administrativ-teritoriale importante ale țării. Contextul actual care justifică achiziția de rame electrice interregionale de lung parcurs destinate transportului feroviar public de călători se regăsește menționat în:a)Studiul de fezabilitate pentru achiziționarea materialului rulant pentru călători, distribuit pe baza contractelor de servicii publice atribuite în mod competitiv și operate pe liniile prevăzute în obligația pentru serviciu public din rețeaua feroviară din România, elaborat de Asocierea DT Global iDevice Europe SL MC Mobility Consultants GmbH Vienna, în baza acordului de consultanță tehnică încheiat între Banca Europeană de Investiții și Ministerul Fondurilor Europene (BEI – PASSA), care a fost avizat favorabil de Consiliul tehnico-economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii cu Avizul nr. 75/84 din data de 4.09.2020;b)Studiul de prefezabilitate privind posibilitățile de reducere a poluării în transportul feroviar de călători, intitulată „Ruta Verde“, elaborat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii – Direcția generală strategie în anul 2021, document ce a fost aprobat de Guvernul României și Comisia Europeană în cadrul documentelor-suport aferente Planului național de redresare și reziliență;c)Studiul de fezabilitate nr. 22/222 din 17.05.2022 pentru achiziția de material rulant feroviar în tracțiune electrică pentru conectarea centrelor urbane din România – RE-IR-2, elaborat la nivelul Autorității pentru Reformă Feroviară;d)Fondul pentru modernizare (propunerea de investiție a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii – Sprijinirea reducerii consumului de energie prin eficiență energetică în sectorul transporturilor – material rulant durabil pentru serviciile de transport feroviar pe distanțe lungi), confirmată de BEI ca investiție prioritară, în aplicarea art. 6 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 al Comisiei.Principalele elemente care justifică achiziția de material rulant nou destinat transportului feroviar public de călători, conform Studiului de fezabilitate nr. 22/222 din 17.05.2022 pentru achiziția de material rulant feroviar în tracțiune electrică pentru conectarea centrelor urbane din România – RE-IR-2, sunt următoarele:(i)în ultimii 15 ani, în România nu s-au făcut achiziții publice de material rulant nou destinate transportului feroviar public de călători;(ii)operatorul de transport feroviar de călători cu capital de stat nu a achiziționat și nu are în parcul activ un număr suficient de material rulant care să deservească publicul călător;(iii)operatorii de transport feroviar de călători cu capital privat, care au intrat pe piața de transport feroviar din România, au achiziționat numai material rulant secondhand, cu o vechime considerabilă, care nu mai corespunde din punctul de vedere al cerințelor europene de calitate și siguranță;(iv)respectarea prevederilor regulamentelor europene (Regulamentului nr. 1.315/2013 al Parlamentului European și al Consiliului privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport) și adaptarea strategiei naționale în domeniul transporturilor după strategia europeană 2020, ce se axează pe necesitatea evoluției transportului electric cu emisii scăzute, reducând emisiile, contribuind la durabilitatea mediului, la atenuarea schimbărilor climatice, ce diminuează dependența Europei de petrolul importat, prin reducerea emisiilor din transporturi cu 60% până în 2050, comparativ cu 1990, nivel care trebuie atins, printre altele, prin transferul pasagerilor interurbani pe distanțe medii și al transportului de marfă de la transportul rutier la cel feroviar sau pe apă.În rezumat, achiziția celor 9 (nouă) rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2, destinate transportului feroviar de călători, prezintă următoarele caracteristici principale:– studiul elaborat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii indică necesitatea realizării unei investiții în 20 de „trenuri electrice (EMU) – Rama electrică tip RE-IR (6 unități cu peste 300 locuri) pentru trenurile de lung parcurs care vor deservi principalii poli de creștere economică ai României“, cu suplimentarea cantității cu încă 9 (nouă) rame electrice interregionale;– trenurile urmează a fi echipate cu instalații ERTMS On-Board „compus din echipament GSM (radio și antenă), echipament EVC (European Vital Computer), echipament DMI (Driver Man Interface), unitatea de interfață a trenului (TIU), echipament radar, accelerometru, antenă eurobalise, unitatea de înregistrare (JRU);– în corelare cu strategiile de dezvoltare a transportului feroviar din România, pentru creșterea eficienței serviciilor (scăderea costurilor de tracțiune și de utilizare a infrastructurii) pe tronsoane comune vehiculele vor funcționa cuplat, urmând a fi decuplate în ultimul nod feroviar comun;– pentru a asigura corelarea proiectului cu politicile naționale și europene de interoperabilitate, ramele electrice sunt dotate cu sistem ETCS/ERTMS corelat cu nivelul tehnologic implementat de administratorul de infrastructură;– pentru asigurarea disponibilității ridicate a vehiculelor, în condițiile în care rolul principal al ARF este de gestionare a obligațiilor de serviciu public în transportul feroviar de călători, construcția și întreținerea spațiilor necesare asigurării întreținerii și reparațiilor ramelor electrice, precum și serviciile de întreținere și reparații vor fi transferate furnizorului de material rulant;– ramele electrice vor fi puse la dispoziția operatorilor de transport feroviar de călători aflați în contract cu ARF, în baza contractelor de servicii publice atribuite printr-o procedură competitivă;– compensarea efectului financiar net al serviciilor se va asigura prin bugetul de stat, în cadrul bugetului anual alocat Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de ordonator principal de credite, și ARF, în calitate de ordonator terțiar;– contractele pentru asigurarea serviciilor de întreținere și reparații ale ramelor electrice sunt încheiate de ARF cu furnizorul de material rulant simultan cu contractul de furnizare a produselor și se cesionează operatorului de transport feroviar de călători pe perioada de valabilitate a contractului de servicii publice atribuit printr-o procedură competitivă;– noile oferte de servicii de transport feroviar public de călători, dezvoltate pe baza materialului rulant nou ce va fi achiziționat de ARF, vor avea în vedere atât sporirea mobilității în jurul marilor centre socioeconomice ale țării, cât și realizarea unor conexiuni rapide între unitățile administrativ-teritoriale importante ale țării.Prin mandatarea ARF, în calitate de beneficiar în cadrul Fondului pentru modernizare (propunerea de investiție a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii – Sprijinirea reducerii consumului de energie prin eficiență energetică în sectorul transporturilor – material rulant durabil pentru serviciile de transport feroviar pe distanțe lungi) pentru achiziția de material rulant nou, în conformitate cu legislația națională și europeană în vigoare, se respectă regulamentele și directivele europene privind integrarea sistemului feroviar românesc în spațiul feroviar unic european.Fondul pentru modernizare sprijină investițiile în producția și utilizarea energiei din surse regenerabile, în eficiența energetică, în stocarea energiei, în modernizarea rețelelor energetice, inclusiv a sistemelor centralizate de termoficare, a conductelor și a rețelelor, precum și investițiile în tranziția justă din regiunile dependente de carbon.Achiziționarea de material rulant nou pentru transportul feroviar public de călători va avea un impact semnificativ asupra nivelului calității serviciilor oferite, siguranței călătorilor și îmbunătățirii condițiilor de mediu, precum și asupra costurilor și a beneficiilor economice ale transportului feroviar de călători. Noile oferte de servicii de transport feroviar public de călători, dezvoltate pe baza materialului rulant nou ce va fi achiziționat de ARF, vor avea în vedere atât sporirea mobilității în jurul marilor centre socioeconomice ale țării, cât și realizarea unor conexiuni rapide între unitățile administrativ-teritoriale importante ale țării.Achiziția reprezintă un proiect de investiții pentru introducerea în circulația comercială a unor vehicule nepoluante în tracțiune electrică, pentru liniile electrificate sau în curs de electrificare.Trenurile urmează a fi echipate cu instalații ERTMS On-Board „compus din echipament GSM (radio și antenă), echipament EVC (European Vital Computer), echipament DMI (Driver Man Interface), unitatea de interfață a trenului (TIU), echipament radar, accelerometru, antenă eurobalise, unitatea de înregistrare (JRU).Cele 9 rame electrice vor fi introduse pe întreaga rețea electrificată și în proiect de a fi electrificată și sunt vizate legături directe între marile orașe ale României, pentru a contribui la reducerea poluării din transporturi.Principalele beneficii economice care sunt avute în vedere după achiziția de material rulant sunt următoarele:– economii de timp de călătorie pentru publicul călător;– reducerea costurilor de operare a vehiculului și economii pentru publicul călător datorită transferului modal;– reducerea costurilor de întreținere și economii pentru operatorii de transport feroviar de călători;– reducerea numărului de accidente rutiere rezultate în urma transportului de persoane;– reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră;– reducerea emisiilor de zgomot.Conform Studiului de fezabilitate nr. 22/222 din 17.05.2022, suplimentarea cu cele 9 rame electrice de lung parcurs RE-IR-2 vizează creșterea eficienței modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării și creșterea confortului pe o serie de rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare:– Oradea-Cluj-Napoca-Sighișoara-Brașov,– Cluj-Napoca-Alba Iulia-Simeria (Deva)-Târgu Jiu-Craiova-Calafat.Nota de fundamentare pentru aprobarea necesității și oportunității proiectului de investiții „Achiziție de 9 rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“, în baza Studiului de fezabilitate pentru realizarea unui proiect-pilot pentru achiziția de material rulant feroviar în tracțiune electrică pentru conectarea centrelor urbane din România – RE-IR-2, a fost avizată favorabil de Consiliul tehnico-economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii cu Avizul nr. 46/55 din data de 18.04.2024.Prezentul proiect privind achiziția de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2, destinate transportului feroviar de călători (RE-IR), vizează:– investiții de capital – achiziția a 9 rame electrice;– durata de execuție este de 37 de luni.În baza Studiului de fezabilitate pentru achiziționarea materialului rulant pentru călători, distribuit pe baza contractelor de servicii publice atribuite în mod competitiv și operate pe liniile prevăzute în obligația pentru serviciu public din rețeaua feroviară din România, elaborat de Asocierea DT Global iDevice Europe SL MC Mobility Consultants GmbH Vienna, în baza acordului de consultanță tehnică încheiat între Banca Europeană de Investiții și Ministerul Fondurilor Europene (BEI – PASSA), din care rezultă că finanțarea necesară pentru achiziționarea celor 9 rame electrice interregionale de lung parcurs, destinate transportului feroviar de călători (RE-IR-2), este în sumă totală de 89.948.662 euro cu TVA, respectiv 447.405 mii lei cu TVA,Curs BNR pentru data de 21.03.2024: 1 euro = 4,9740 lei

Valoare unitară RE-IR fără TVA Valoare unitară RE-IR cu TVA Valoare 9 RE-IR fără TVA Valoare 9 RE-IR cu TVA
euro mii lei euro mii lei euro mii lei euro mii lei
8.398.567,88 41.774 9.994.295,78 49.711 75.587.110,92 375.970 89.948.662,00 447.405

în condițiile anterior menționate pentru „Achiziția de 9 rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“, este necesară alocarea sumei totale de 447.405 mii lei cu TVA.Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin ARF, răspunde de modul de utilizare a sumelor aprobate în proiectul de act normativ.
CARACTERISTICI PRINCIPALE ȘI INDICATORI TEHNICO-ECONOMICI
ai proiectului de investiții
"Achiziție de 9 rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2"
Titular: Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Beneficiar: Autoritatea pentru Reformă Feroviară Amplasament: bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, București + 
Indicatori tehnico-economici

Valoarea totală a proiectului de investiții, inclusiv TVA mii lei 447.405
(în prețuri valabile în data de 21.03.2024; 1 euro = 4,9740 lei)
– Eșalonarea investiției:
• Anul I mii lei 100.000
• Anul II mii lei 100.000
• Anul III mii lei 100.000
• Anul IV mii lei 147.405
– Capacități:
Rame electrice interregionale RE-IR buc. 9
– Durata de execuție a proiectului de investiții luni 37

 + 
Finanțarea investițieiFinanțarea proiectului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Fondul pentru modernizare, și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x