În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 38 și art. 39 alin. (1^1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și al art. 6 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 62/2016 privind înființarea Autorității de Reformă Feroviară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 53/2017, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul 1Se aprobă Contractul de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2022-10 decembrie 2022 al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători“ – S.A., prevăzut în anexa nr. 1. +
Articolul 2Se aprobă Contractul de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2022-10 decembrie 2022 al Societății Comerciale REGIO CĂLĂTORI – S.R.L., prevăzut în anexa nr. 2. +
Articolul 3Se aprobă Contractul de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2022-10 decembrie 2022 al Societății Comerciale INTERREGIONAL CĂLĂTORI – S.R.L., prevăzut în anexa nr. 3. +
Articolul 4Se aprobă Contractul de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2022-10 decembrie 2022 al Societății Comerciale TRANSFEROVIAR CĂLĂTORI – S.R.L., prevăzut în anexa nr. 4. +
Articolul 5Se aprobă Contractul de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2022-10 decembrie 2022 al Societății ASTRA TRANS CARPATIC – S.R.L., prevăzut în anexa nr. 5. +
Articolul 6Se aprobă Contractul de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2022-10 decembrie 2022 al Societății Comerciale SOFTRANS – S.R.L., prevăzut în anexa nr. 6. +
Articolul 7În sensul prezentei hotărâri, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)act adițional – document ce modifică termenii și condițiile contractului de servicii publice, producând efecte de la data încheierii lui; … b)autoritatea contractantă – Autoritatea pentru Reformă Feroviară; … c)compensația de serviciu public/compensația – plata acordată de către autoritatea contractantă din bugetul de stat operatorului de transport feroviar de călători pe perioada de validitate a contractului în schimbul îndeplinirii obligației de serviciu public, în conformitate cu termenii și condițiile acestui contract; … d)C.N.C.F. „CFR“ – S.A. – Compania Națională de Căi Ferate „CFR“ – S.A. – administratorul infrastructurii feroviare, companie responsabilă de operarea, mentenanța și reînnoirea infrastructurii feroviare pe rețeaua de căi ferate din România, precum și de participarea la dezvoltarea acesteia, conform legislației de înființare și funcționare și potrivit normelor stabilite prin legislația în vigoare în cadrul politicii generale privind dezvoltarea și finanțarea infrastructurii; … e)contract – actul juridic care reprezintă acordul de voință al celor două părți ce are ca obiect prestarea serviciului public de călători de către operatorul de transport feroviar, în conformitate cu prevederile legale în vigoare; … f)forța majoră – o împrejurare de origine externă, cu caracter extraordinar, absolut imprevizibilă și inevitabilă, care se află în afara controlului oricărei părți, care nu se datorează greșelii sau vinii acestora și care face imposibilă executarea, respectiv îndeplinirea contractului. Sunt considerate asemenea evenimente: războaie, revoluții, incendii, inundații sau orice alte catastrofe naturale, restricții apărute ca urmare a unei carantine, embargo, enumerarea nefiind exhaustivă, ci enunțiativă. Nu este considerat forță majoră un eveniment asemenea celor de mai sus care, fără a crea imposibilitatea de executare, face extrem de costisitoare executarea obligațiilor uneia din părți; … g)legea sau legile – toate legile aplicabile în România, civile, penale sau administrative, legi de drept comun sau coduri civile, legislație, legislație subordonată, tratate, regulamente, directive și reglementări, care sunt în vigoare în fiecare caz înainte de acest contract, la momentul acestui contract sau după data acestui contract; … h)obligația de servicii publice (OSP) – cerințele impuse asupra operatorului de transport feroviar de călători, stabilite de autoritatea contractantă precizată în cadrul acestui contract pentru a asigura serviciile publice de transport de călători avute în vedere de prezentul contract; … i)operator de transport feroviar de călători – operator de serviciu public așa cum este definit la art. 2 lit. d din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007, modificat prin Regulamentul (UE) 2016/2.338, care deține licență de transport și operează pe infrastructura feroviară, în condițiile legii; … j)rută de circulație – rută de transport stabilită prin punctul de plecare, punctul de destinație și punctele majore intermediare, utilizată de către operatorul de transport feroviar de călători pentru prestarea serviciilor publice de transport feroviar de călători ce fac obiectul prezentului contract; … k)servicii publice de transport feroviar de călători – acele activități de transport feroviar de călători a căror prestare face obiectul contractului, care sunt de interes economic general și care sunt prestate către public în mod nediscriminatoriu, echitabil, transparent și continuu, în baza prezentului contract, cu excluderea altor moduri de transport de călători pe șine, cum ar fi transportul cu metroul sau tramvaiul; … l)situația realizării serviciilor de transport feroviar public de călători – documentul încheiat la sfârșitul fiecărei luni de către operatorul de transport feroviar, prin care se constată stadiul realizării serviciilor de transport public de călători executate, respectiv realizarea indicatorilor calitativi și cantitativi, conform prevederilor contractuale; … m)valoare – valoarea serviciilor contractate, inclusiv compensația de orice tip plătită de autoritatea/autoritățile publică/publice și venitul din vânzarea de bilete care nu este restituit autorității contractante; … n)zi – zi calendaristică; an – 365 de zile. … +
Articolul 8(1)În perioada 1 ianuarie 2022-10 decembrie 2022, începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, compensația serviciilor publice pentru transportul feroviar de călători se acordă în conformitate cu prevederile art. 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului în 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 și 1.107/70 ale Consiliului astfel:a)diferențele dintre veniturile totale aferente transportului feroviar public de călători și cheltuielile eligibile pentru asigurarea obligației de serviciu public, la care se adaugă o cotă de profit de maximum 3%, calculat la cheltuieli eligibile. Compensația obligațiilor de serviciu public pentru transportul feroviar public de călători se stabilește pe baza indicatorului tren-km; … b)pentru fiecare operator de transport feroviar de călători, compensația anuală de serviciu public, care cuprinde cota de profit de maximum 3%, se stabilește fără a depăși 60% din totalul cheltuielilor eligibile pentru trenurile din categoria Interregio și 87% din totalul cheltuielilor eligibile pentru trenurile din categoria Regio. Cheltuielile eligibile pe categorie de tren se calculează prin împărțirea cheltuielilor totale eligibile la numărul total de tren-km și, ulterior, înmulțirea valorii unitare obținute cu numărul de tren-km, pe fiecare categorie de tren; … c)compensația nu poate depăși o sumă care corespunde efectului financiar net echivalent cu totalitatea efectelor, pozitive sau negative, ale conformării cu obligația de serviciu public asupra cheltuielilor și veniturilor operatorului de serviciu public; … d)efectele se evaluează comparând situația în care obligația de serviciu public este îndeplinită cu situația care ar fi existat dacă obligația nu ar fi fost îndeplinită; … e)pentru a calcula efectul financiar net, autoritatea contractantă utilizează următorul mecanism:(i) cheltuielile suportate în legătură cu o obligație de serviciu public sau cu un set de obligații de serviciu public impuse de autoritatea contractantă/autoritățile contractante, obligații conținute în contractul de servicii publice și/sau într-o normă generală;(ii) minus eventualele efecte financiare pozitive generate în cadrul rețelei exploatate în temeiul obligației/obligațiilor de serviciu public în cauză;(iii) minus sumele încasate din tarife sau orice alte venituri generate în îndeplinirea obligației/obligațiilor de serviciu public în cauză;(iv) plus un profit rezonabil; egal efectul financiar net; … f)pentru a evita compensarea în exces sau lipsa de compensare, la calculul efectului financiar net se iau în considerare efectele financiare măsurabile asupra serviciilor operatorului în cauză; … g)cheltuielile și veniturile trebuie calculate în conformitate cu normele contabile și fiscale în vigoare. … (2)Pentru a spori transparența și a evita subvențiile încrucișate, în cazul în care un operator de serviciu public nu exploatează doar servicii compensate care fac obiectul unor obligații de serviciu public de transport, ci se implică și în alte activități, conturile aferente serviciilor publice sus-menționate trebuie separate, astfel încât să îndeplinească cel puțin următoarele condiții:a)conturile curente corespunzătoare fiecăreia dintre aceste activități trebuie să fie evidențiate separat, iar proporția activelor corespunzătoare și a cheltuielilor fixe aferente trebuie să fie alocată în conformitate cu normele contabile și fiscale în vigoare; … b)toate cheltuielile variabile, o contribuție adecvată la cheltuielile fixe și un profit rezonabil legat de orice altă activitate a operatorului de serviciu public nu pot fi sub nicio formă imputate serviciului public în cauză; … c)cheltuielile serviciului public trebuie să fie echilibrate pe baza veniturilor din exploatare și a plăților din partea autorităților publice, fără nicio posibilitate de transfer de venituri către un alt sector de activitate a operatorului de serviciu public. … (3)Valoarea preliminată a compensației de serviciu public se stabilește astfel:a)valoarea preliminată a compensației de serviciu public acordată în perioada 1 ianuarie 2022-10 decembrie 2022, potrivit alin. (1), pentru obligația de serviciu public aprobată, stabilită potrivit legii, este de 1.589.223,452 mii lei, care include valoarea de 51.410,75774 mii lei, care reprezintă pachetul de servicii de rezervă pentru anul 2022; … b)valoarea preliminată poate fi modificată ulterior prin acte adiționale, în condițiile legii, cu evitarea supracompensării operatorilor de transport feroviar. … (4)Compensația se acordă proporțional cu gradul de realizare a indicatorului cantitativ tren-km.(5)Acordarea marjei de profit aferente compensației de serviciu public, de maximum 3%, se realizează în baza îndeplinirii:a)indicatorului cantitativ tren-km și se acordă proporțional cu gradul de realizare a indicatorului, în limita unei cote de profit de maximum 1%; … b)indicatorilor de calitate (punctualitate, grad de ocupare, anulare trenuri, disponibilitate MR) și se acordă potrivit realizării fiecărui indicator în parte, în limita unei cote de profit de maximum 1%; … c)indicatorului privind veniturile minime obligatorii calculate pe baza veniturilor înregistrate, în limita unei cote de profit de maximum 1%. … (6)Nerealizarea veniturilor minime obligatorii calculate pe baza veniturilor înregistrate, în perioada stărilor de urgență sau în situația introducerii unor zone de carantinare, pentru zonele în cauză, instituite conform legislației în vigoare, nu va conduce la penalizarea operatorului. +
Articolul 9Compensația de serviciu public se acordă pentru efectuarea obligației de serviciu public, pe infrastructura interoperabilă, neinteroperabilă neînchiriată, administrată în condițiile legii de către Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.“ – S.A., și pe infrastructura neinteroperabilă închiriată, în baza angajamentului ferm încheiat cu gestionarul de infrastructură în condițiile legii și ale prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 643/2011 pentru aprobarea Condițiilor de închiriere de către Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.“ – S.A. a unor părți ale infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum și gestionarea acestora, cu modificările ulterioare, în condițiile legii. +
Articolul 10În scopul asigurării continuității serviciului public de transport feroviar de călători, acordarea compensației se va face:a)în baza Legii bugetului de stat pentru anul 2022 sau ca urmare a rectificărilor bugetare; … b)regularizarea sumelor acordate, potrivit prevederilor contractelor/actelor adiționale încheiate, după caz. … +
Articolul 11(1)Operatorii de transport feroviar public de călători care încheie contracte de servicii publice au următoarele obligații:a)să asigure, pe toată durata contractului, interoperabilitatea sistemelor de ticketing cu baza de date comună a Autorității pentru Reformă Feroviară, în conformitate cu reglementările în vigoare, pentru crearea unei baze de date comune; … b)să asigure, pe toată durata contractului, un sistem de evidență contabilă care să permită detalierea pe conturi analitice distincte a cheltuielilor și veniturilor eligibile aferente obligației de serviciu public; … c)până la data de 1 septembrie 2022, operatorii de transport feroviar vor comunica către Autoritatea pentru Reformă Feroviară veniturile minime estimate pentru perioada mers de tren 2022/2023, pe fiecare rută de circulație și categorii de trenuri. … (2)Autoritatea pentru Reformă Feroviară verifică respectarea obligațiilor stipulate la alin. (1) lit. a) și b). +
Articolul 12(1)Autoritatea pentru Reformă Feroviară, începând cu data de 1 februarie 2022, va demara procedurile de atribuire competitivă pentru atribuirea de contracte de servicii publice, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007, cu modificările ulterioare.(2)Autoritatea pentru Reformă Feroviară, până la data de 15 martie 2022, va iniția o propunere de act normativ privind stabilirea metodologiei de punctare pentru realizarea și utilizarea parametrilor de performanță aprobați în vederea stabilirii obligațiilor de serviciu public.(3)Autoritatea pentru Reformă Feroviară, până la data de 15 martie 2022, va aproba valorile de referință ale indicatorilor de performanță, conform realizărilor din anul 2021, necesare stabilirii gradului de îndeplinire a acestora din cadrul contractelor de servicii publice ce fac obiectul prezentei hotărâri.(4)Autoritatea pentru Reformă Feroviară, până la data de 1 iunie 2022, va iniția o propunere de act normativ privind stabilirea metodologiei de identificare și declarare a veniturilor minime estimate pe fiecare operator de transport feroviar, rută de circulație și categorii de trenuri.(5)Autoritatea pentru Reformă Feroviară, până la data de 15 iulie 2022, va iniția o propunere de act normativ privind stabilirea metodologiei de monitorizare a veniturilor reale raportate la veniturile estimate și implementare a acțiunilor necesare.(6)Autoritatea pentru Reformă Feroviară, până la data de 31 iulie 2022, va realiza un audit tehnico-economic al obligațiilor de serviciu public asumate de operatorii de transport feroviar de călători prin contractele de servicii publice derulate în baza Hotărârii Guvernului nr. 146/2020 privind aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 2020-31 decembrie 2021 în transportul feroviar public de călători, cu modificările ulterioare, privind îndeplinirea calității serviciilor și eficienței din punctul de vedere al costurilor. Auditul va avea în vedere și necesitatea și rezonabilitatea costurilor aferente obligației de serviciu public.(7)Autoritatea pentru Reformă Feroviară, până la data de 30 septembrie 2022, va aproba mecanismul de utilizare a costurilor-țintă stabilite în baza auditului tehnico-economic, ce va fi utilizat în cadrul mecanismului de creștere a eficienței din punctul de vedere al costurilor. Mecanismul de aplicare a sistemului de stimulare a scăderii costurilor (atingerii costurilor-țintă), concomitent cu alte elemente de stimulare a creșterii calității și eficienței serviciilor, în ansamblu, și a operatorilor, în particular, va fi inclus în contractul de servici publice cu începere din 11 decembrie 2022. +
Articolul 13(1)Autoritatea pentru Reformă Feroviară, până la data de 1 mai 2022, va implementa un model național de transport.(2)Autoritatea pentru Reformă Feroviară, până la data 15 mai 2022, va defini obligația de serviciu public de transport feroviar de călători, care va sta la baza atribuirii contractelor de servicii publice începând cu data de 11 decembrie 2022. +
Articolul 14(1)Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Autoritatea pentru Reformă Feroviară și Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători“ – S.A., Societatea „Regio Călători“ – S.R.L., Societatea Comercială „Interregional Călători“ – S.R.L., Societatea Comercială „Transferoviar Călători“ – S.R.L., Societatea „Astra Trans Carpatic“ – S.R.L., Societatea Comercială „Softrans“ – S.R.L. vor actualiza prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, în condițiile legii, contractele de servicii publice prevăzute la art. 1-6, după adoptarea legii bugetului de stat și, după caz, ca urmare a rectificărilor bugetare.(2)În cazuri temeinic justificate se mandatează Autoritatea pentru Reformă Feroviară să semneze, în numele statului, și să aprobe modificări ale anexei nr. 2 din contractele de servicii publice, în cuantum de maximum 0,5% din volumul total de tren-km asumat de fiecare operator de transport feroviar prin obligația de serviciu public aferentă fiecărui contract în parte, fără depășirea acestuia, așa cum a fost aprobată prin contract și act adițional. +
Articolul 15În conformitate cu dispozițiile art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007, cu modificările ulterioare, contractele prevăzute în anexele nr. 1-6 pot fi amendate, prin acte adiționale, în sensul definirii unor obligații de servicii suplimentare, inclusiv formule de calcul, care să fie în concordanță cu principiile de la nivel european aferente compensației pentru serviciul public de transport feroviar de călători. Actele adiționale pentru perioada 1 ianuarie 2022-10 decembrie 2022 la contractele menționate în anexele nr. 1-6 vor fi avizate de Consiliul Concurenței înainte de aprobarea acestora prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, după aprobarea bugetului de stat și, după caz, ca urmare a rectificărilor bugetare. +
Articolul 16(1)Pachetul de servicii de rezervă pentru anul 2022 se stabilește și se actualizează lunar de către C.N.C.F. „CFR“ – S.A. până în luna octombrie 2022, când își încetează aplicabilitatea, iar suma calculată va reîntregi suma alocată de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii pentru plata subvențiilor conform contractelor de servicii publice încheiate cu operatorii de transport feroviar public de călători.(2)C.N.C.F. „CFR“ – S.A. stabilește pachetul de servicii de rezervă la un număr de 4 trenuri/zi pentru fiecare secție neinteroperabilă pe care nu se realizează transport public de călători și îl transmite cu celeritate Autorității pentru Reformă Feroviară.(3)În limita pachetului de rezervă constituit conform celor de mai sus, C.N.C.F. „CFR“ – S.A. are dreptul să scoată lunar la licitație linii neinteroperabile neînchiriate, cu un pachet de servicii de 4 trenuri/zi pentru fiecare secție, cu încadrarea în pachetul de rezervă calculat până la sfârșitul anului.(4)Diferența de cuantum în lei, dintre pachetul de rezervă alocat la angajarea acestuia și cel rezultat în urma actualizării lunare, poate fi folosită la încheierea unor contracte noi cu operatorii de transport feroviar de călători licențiați care solicită/prestează servicii de transport feroviar de călători și îndeplinesc condițiile legale, cu realocarea fondurilor neutilizate din rezervă și/sau pentru completarea compensației ce poate fi acordată operatorilor de transport feroviar de călători care au încheiat contract de servicii publice, cu evitarea supracompensării operatorilor. +
Articolul 17Pentru respectarea prevederilor art. 2 alin. (1) lit. i) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 62/2016 privind înființarea Autorității de Reformă Feroviară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 53/2017, se mandatează Autoritatea pentru Reformă Feroviară să semneze, în numele statului, contractele menționate în anexele nr. 1-6 și actele adiționale la acestea. +
Articolul 18Anexele nr. 1-6*) fac parte integrantă din prezenta hotărâre.*) Anexele nr. 1-6 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1260 bis, care se poate achiziționa de la Biroul pentru relații cu publicul din Str. Parcului nr. 65, intrarea A, sectorul 1, București. +
Articolul 19Prezenta hotărâre intră în vigoare la 1 ianuarie 2022.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul transporturilor și infrastructurii,
Sorin Mihai GrindeanuBucurești, 30 decembrie 2021.Nr. 1.311.–-