HOTĂRÂRE nr. 1.309 din 25 noiembrie 1996

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 330 din 9 decembrie 1996
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulMODIFICAT DEHOTARARE 1192 24/10/2002
ART. 2MODIFICAT DEHG 1367 23/12/2010
ART. 4ABROGAT DEHG 965 25/08/2005
ART. 5MODIFICAT DEHG 1367 23/12/2010
ART. 6ABROGAT DEHG 965 25/08/2005
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 7293 20/12/2001
ActulACTUALIZEAZA PEHG 1309 25/11/1996
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEHOTARARE 1151 22/10/2021
ActulMODIFICAT DEHOTARARE 1192 24/10/2002
ART. 2MODIFICAT DEHG 1367 23/12/2010
ART. 4ABROGAT DEHG 965 25/08/2005
ART. 5MODIFICAT DEHG 1367 23/12/2010
ART. 6ABROGAT DEHG 965 25/08/2005





Notă
Prin ORDINUL nr. 7.293 din 20 decembrie 2001, publicat în Monitorul Oficial nr. 48 din 24 ianuarie 2002, se reînnoiește statutul de institut național de cercetare-dezvoltare al Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica și Inginerie Nucleara „Horia Hulubei” – IFIN-HH București.
În temeiul Ordonanței Guvernului nr. 25/1995, aprobată și modificată prin Legea nr. 51/1996,Guvernul României hotărăște: + 
Articolul 1Se înființează Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară "Horia Hulubei" – IFIN – HH București, persoana juridică română aflată în coordonarea Ministerului Cercetării și Tehnologiei, care funcționează după modelul regiilor autonome, conform Legii nr. 51/1996, prin reorganizarea Institutului de Fizică și Inginerie Nucleară și a Centrului de Pregătire și Specializare a cadrelor, unități care se desființează. + 
Articolul 2Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară "Horia Hulubei" – IFIN – HH București are sediul în București, str. Atomistilor nr. 1, sectorul 5. + 
Articolul 3Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară "Horia Hulubei" – IFIN – HH București are ca obiect de activitate efectuarea de cercetări fundamentale, orientative și aplicative, dezvoltare tehnologică și activități productive, servicii de interes strategic în domeniul său și elaborarea proiectelor de reglementări de interes public și național care privesc asigurarea cerințelor fundamentale impuse fizicii și ingineriei nucleare. + 
Articolul 4Structura organizatorică a Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară "Horia Hulubei" – IFIN – HH București este prevăzută în anexa nr. 1. + 
Articolul 5Patrimoniul Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară "Horia Hulubei" – IFIN – HH București, stabilit pe baza bilanțului încheiat la data de 30 iunie 1996, este de 8.747.825 mii lei, din care: imobilizări corporale și necorporale 5.995.198 mii lei și active circulante 2.752.627 mii lei, și se preia pe bază de protocol de predare-preluare de la Institutul de Fizică și Inginerie Nucleară. + 
Articolul 6Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară "Horia Hulubei" – IFIN – HH București își desfășoară activitatea în conformitate cu reglementările legale în vigoare, precum și cu regulamentul de organizare și funcționare prevăzut în anexa nr. 2. + 
Articolul 7Personalul Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară "Horia Hulubei" – IFIN – HH București ce se preia prin transfer de la Institutul de Fizică și Inginerie Nucleară și de la Centrul de Pregătire și Specializare a Cadrelor își păstrează salariile și încadrarea în grupele de muncă avute la data transferului, până la negocierea noului contract colectiv de muncă. + 
Articolul 8Ministerul Cercetării și Tehnologiei, în calitate de minister coordonator, va cuprinde în bugetul său de venituri și cheltuieli fondurile necesare Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară "Horia Hulubei" – IFIN – HH București, pentru realizarea unor investiții, dotări, aparatură, echipamente, instalații, precum și, potrivit art. 13 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 51/1996, pentru întreținerea, exploatarea și funcționarea instalațiilor nucleare de interes național pe care acesta le administrează: reactorul nuclear, stația de tratare a deșeurilor radioactive, depozitul național de deșeuri radioactive, instalația de iradiere cu scopuri multiple, acceleratoarele tandem-postaccelerare și ciclotron. + 
Articolul 9Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărîre.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE VĂCĂROIU
Contrasemnează:
Ministrul cercetării și tehnologiei,
Doru Dumitru Palade
Ministru de stat, ministrul finanțelor,
Florin Georgescu
București, 25 noiembrie 1996.Nr. 1.309. + 
Anexa nr. 1INSTITUTUL NAȚIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTAREPENTRU FIZICĂ ȘI INGINERIE NUCLEARĂ"HORIA HULUBEI" – IFIN – HH – BUCUREȘTI
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
*) Activități de cercetare-dezvoltare bazate pe exploatarea instalațiilor nucleare de interes național, aflate în administrarea IFIN – HH București.
 + 
Anexa nr. 2
REGULAMENT DE ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE
a Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru
Fizică și Inginerie Nucleară "Horia Hulubei" – IFIN – HH București + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară "Horia Hulubei" – IFIN – HH București, denumit în continuare institut, este persoana juridică română aflată în coordonarea Ministerului Cercetării și Tehnologiei, care funcționează după modelul regiilor autonome conform Legii nr. 51/1996 și își desfășoară activitatea pe baza prevederilor legale în vigoare și a prezentului regulament. + 
Articolul 2(1)Institutul are structura organizatorică cuprinsă în anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului nr. 1.309 din 25 noiembrie 1996.(2)Institutul poate înființa, în cadrul structurii sale, subunitati fără personalitate juridică, necesare realizării obiectului de activitate. Modalitatea de constituire a acestora și relațiile lor, în cadrul institutului și cu terții, sunt reglementate prin prezentul regulament de organizare și funcționare.
 + 
Capitolul IIScopul și obiectul de activitate + 
Articolul 3Institutul este înființat în scopul desfășurării activității de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică în domeniul fizicii și ingineriei nucleare, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului și la realizarea cu prioritate a obiectivelor științifice și tehnologice ale Programului național de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică. + 
Articolul 4Obiectul de activitate al institutului, în domeniul fizicii și ingineriei nucleare, cuprinde:A.Activități de cercetare-dezvoltare:a)În cadrul Programului național de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică, institutul efectuează, cu o pondere majoritară din totalul activităților sale, cercetări fundamentale, orientate și aplicative, de interes public și național, privind îndeplinirea cerințelor esențiale de bază ce revin fizicii și ingineriei nucleare, precum și disciplinelor conexe.În acest scop, institutul efectuează:a.1)cercetări fundamentale de bază, realizate în scopul creșterii nivelului cunoștințelor în:(i)fizica teoretică și fizica matematică;(ii)astrofizică nucleară;(iii)fizica atomică și fizica nucleară;(iv)fizica energiilor înalte și a particulelor elementare;(v)fizica particulelor accelerate și a neutronilor;(vi)radiochimie și interacția radiațiilor cu materia;(vii)fizica științelor vieții și a mediului înconjurător;a.2)cercetări orientate privind:(i)concepția și securitatea reactorilor nucleari;(ii)investigarea prin metode nucleare a structurilor vii și a materialelor;(iii)investigarea de noi posibilități privind transmutația radionuclizilor din deșeuri;(iv)metode noi de detectare, identificare și măsurare a radiațiilor nucleare;(v)fizica presiunilor joase;(vi)ingineria medicinii nucleare;(vii)dozimetria radiațiilor nucleare;(viii)securitatea nucleară și evaluarea riscului nuclear;(ix)radioecologia și reconstrucția ecologică consecutivă poluării radioactive;(x)sisteme de sprijin pentru autorități în luarea deciziilor la intervenția în urgențe nucleare;a.3)cercetări aplicative finalizate prin metode, tehnologii și produse omologate privind:(i)detectorii și dozimetrele de radiații, precum și electronică nucleară asociată;(ii)metodele, instrumentația și echipamentele dozimetrice și radiometrice destinate industriei, centralelor nuclearo-electrice, domeniilor biomedicale, activităților de control (detectare de droguri, de armament, de explozivi etc.) și de radioprotecție, geologiei, arheologiei, hidrologiei, tribologiei etc.;(iii)noi metode, analize (inclusiv prin fluorescență, activare cu neutroni etc.), tehnici și tehnologii nucleare;(iv)introducerea și utilizarea, după specific, a metodelor, analizelor și tehnicilor nucleare în industrie, geologie, agricultură, medicină, precum și în monitorarea și protecția la radiații a mediului;(v)tehnologiile de iradiere și defectoscopia cu radiații gama, neutroni și particule încărcate, pentru industrie, medicină, agricultură, industrie alimentară etc.;(vi)realizarea, comisionarea și decomisionarea de echipamente, facilități, obiective nucleare și radiologice;(vii)radiofarmaceuticele, compușii marcați cu radionuclizi, produsele de uz medical în vitro, precum și sursele radioactive de uz industrial (ca producător unic);(viii)aparatura, tehnicile și tehnologiile sub vid, echipamentele și tehnologiile de sudare cu fascicule de electroni, precum și echipamentele pentru carotaj radioactiv;(ix)metrologia aparaturii cu radiații ionizante și sursele etalon de radiații nucleare;(x)construcția, operarea și utilizarea acceleratorilor de particule și a surselor de ioni și electroni asociate;(xi)supravegherea și combaterea poluării radioactive a mediului și a amplasamentelor obiectivelor nucleare;(xii)tratarea și depozitarea deșeurilor radioactive, etapă de încheiere a ciclului surselor radioactive;a.4)activități nucleare de interes strategic, constând în:(i)supravegherea radiometrică, dozimetrică și metrologică, alarmarea, în caz de urgente nucleare, precum și pregătirea de și participarea la intervenții în caz de accident nuclear;(ii)radioprotecția personalului expus profesional și a persoanelor din rândul populației;(iii)metodologii de radioprotecție și proiecte de norme de aplicare a acestora;(iv)dozimetria individuală a personalului unităților nucleare din țară, dozimetria colectivă și de mediu;(v)decontaminarea radioactivă în zonele și în spațiile afectate;(vi)evidența și controlul de garanții nucleare;(vii)colectarea, expertizarea, tratarea și depozitarea definitivă a deșeurilor radioactive de la toate unitățile nucleare din țară (cu excepția deșeurilor provenind din ciclul combustibilului nuclear), precum și a surselor radioactive ieșite din uz;(viii)expertize, analize și servicii specifice domeniului nuclear, la solicitarea ministerelor interesate și a agenților economici;(ix)import-export și transportul materialelor radioactive, ca prestator unic pentru unitățile nucleare ale agenților economici din țară;a.5)alte activități, constând în:(i)elaborarea liniilor tehnologice și a tehnologiilor necesare realizării (unicate, serii mici etc.) de obiective și produse rezultate din activitatea de profil;(ii)realizarea de modele experimentale, stații-pilot și tehnologii generice, cu rol de suport pentru cercetările aplicative viitoare derivând din rezultatele cercetărilor fundamentale și orientate;(iii)elaborarea de studii de perspectivă, prognoză, note de fundamentare, teme de proiectare, studii de fezabilitate, analize și documentații în domeniul fizicii și ingineriei nucleare și al disciplinelor conexe;(iv)realizarea de proiecte și de studii de specialitate, precum și de programe de calcul pentru cercetările, tehnologiile și produsele din domeniile de profil;(v)elaborarea și aplicarea de programe de asigurare a calității pe direcții de activitate;(vi)desfășurarea de activități privind standardizarea, măsurarea, încercarea și certificarea calității produselor destinate omologării și (micro)producției sau transferului tehnologic;(vii)certificarea metrologică a surselor de radiații și a echipamentelor cu surse de radiații;(viii)activități de consultanță, expertiză și marketing în domeniul ingineriei nucleare;(ix)organizarea și îndeplinirea de activități vizând schimbul de informații tehnico-științifice în domeniul de profil (schimb de date și editare prin INTERNET, congrese, simpozioane, publicații, vizite reciproce de lucru ale specialiștilor etc.);(x)stabilirea de contacte științifice cu unități de profil și conexe, din țară și din străinătate, precum și angajarea și desfășurarea de activități de cooperare tehnico-științifică internă și internațională în domeniile de activitate din profilul institutului;(xi)elaborarea de proceduri, norme de calitate și control pentru desfășurarea activităților cu caracter tehnic și economic, în acord cu cele practicate pe plan internațional.b)În afara Programului național de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică:– cercetări aplicative și/sau dezvoltare tehnologică pentru soluționarea unor probleme concrete ale diverșilor agenți.B.Activități conexe activității de cercetare-dezvoltare:a)inițierea și elaborarea de proiecte de acte normative în domeniu, asistență tehnică, consultanță, expertiză, furnizare de servicii tehnico-științifice și tehnologice persoanelor fizice și/sau juridice interesate;b)elaborarea de programe și strategii de cercetare-dezvoltare;c)lucrări și acțiuni destinate acceptanței publice a energiei și tehnologiilor nucleare și difuzarea culturii științifice de radioprotecție și securitate nucleară prim mass-media și alte mijloace;d)activități de investiții în domeniul de activitate;e)import, export și distribuție de instalații, aparatură, materiale diverse, documentație, reviste și cărți de specialitate, pentru propriile necesități și în calitate de comisionar;f)informatică, tehnici de calcul, comunicații și baze de date în domeniul fizicii și al tehnologiilor nucleare;g)activități de transport tehnologic și salariați proprii, întreținere parc auto tehnologic;h)participări la proiecte internaționale de cercetare-dezvoltare, asistență tehnică și reprezentare în organizațiile și consiliile de specialitate interne și internaționale.C.Activități de formare și specializare profesională în domeniul propriu de activitate:a)pregătire profesională, în cooperare cu instituții de învățământ de profil, la nivel universitar, postuniversitar și doctorat;b)pregătire și specializare în domeniile nuclear și conexe a utilizatorilor tehnicilor, metodelor și instrumentației nucleare;c)activități didactice la solicitarea instituțiilor de învățământ superior.D.Activități de editare, tipărire și bibliotecă:a)activitate redacțională pentru revistele de fizică: Romanian Journal of Physics, Romanian Reports în Physics;b)revista "Curierul de Fizică";c)studii, rapoarte, sinteze, autoreferate de doctorat;d)lucrări prezentate la simpozioanele de fizică;e)cărți de specialitate, cărți tehnice, instrucțiuni de utilizare, foi de catalog, materiale publicitare pentru produsele din domeniul fizicii și ingineriei nucleare;f)alte publicații pentru domeniul propriu de activitate.E.Activități de transfer tehnologic al rezultatelor din domeniul fizicii și ingineriei nucleare către subunități proprii sau, în colaborare, către alți agenți economici.F.Valorificarea rezultatelor cercetării din domeniul fizicii și ingineriei nucleare.G.Activități de execuție, în vederea susținerii și dezvoltării tehnologice în domeniu prin servicii și serii (mici) de produse, microproducție sau prin produse-unicat, pentru valorificarea rezultatelor cercetării proprii, precum și pentru expoziții de profil.Activitățile menționate la lit. A-E pot fi efectuate și în cadrul unor contracte/cooperări internaționale.În cadrul obiectului său de activitate, institutul participă și/sau colaborează la obiectivele de cercetare-dezvoltare privind apărarea națională și își poate diversifica serviciile în scopul creșterii resurselor financiare.
 + 
Capitolul 3Patrimoniul + 
Articolul 5Conform bilanțului contabil încheiat la data de 30 iunie 1996, institutul are un patrimoniu propriu în valoare de 8.747.825 mii lei, din care: imobilizări corporale și necorporale 5.995.198 mii lei și active circulante 2.752.627 mii lei. + 
Articolul 6(1)Institutul administrează, cu diligența unui bun proprietar, bunuri proprietate publică (terenuri, căi de circulație și acces, clădiri, instalații nucleare de interes național, surse de apă, rețele de transport și distribuție utilități, rețele de comunicații pentru mesaje și date, spații verzi, mijloace auto etc.), precum și alte bunuri dobândite, în condițiile legii.(2)Prin specificul activităților sale și al instalațiilor nucleare de interes național pe care le administrează (reactorul nuclear, stația de tratare a deșeurilor radioactive, depozitul național de deșeuri radioactive, instalația de iradiere cu scopuri multiple, acceleratoare tandem-postaccelerare și ciclotron), institutul este obiectiv nuclear, caracter care îi conferă dreptul, potrivit reglementărilor legale privind desfășurarea activităților nucleare, de a cuprinde în patrimoniul său toate terenurile, infrastructura și căile de acces necesare asigurării funcționării sale în conformitate cu prevederile naționale și internaționale referitoare la radioprotecție, securitate nucleară, protecție sanitară, protecție fizică și protecție a mediului înconjurător.(3)Bunurile proprietate publică, precum și cele dobândite sunt în administrarea institutului și se evidențiază distinct în patrimoniul acestuia.(4)Rezultatele cercetărilor concretizate în active corporale și necorporale, efectuate și finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri, sunt bunuri dobândite, dacă prin contract nu se prevede altfel, și se înregistrează în evidența contabilă a institutului.(5)În exercitarea drepturilor sale, institutul posedă și folosește bunurile aflate în patrimoniul său și, după caz, dispune de acestea, în condițiile legii, în scopul realizării obiectului său de activitate, beneficiind de rezultatele utilizării acestora.(6)Concesionarea sau închirierea unor subunități, servicii sau activități se poate face numai în scopul stimulării transferului rezultatelor activității de cercetare-dezvoltare, în condițiile prevederilor legale corespunzătoare și cu aprobarea Ministerului Cercetării și Tehnologiei, organul coordonator.(7)Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale în vigoare.(8)Institutul preia în patrimoniul său lucrările de investiții aflate în curs de execuție pe teritoriul său și la care a fost beneficiar (persoana juridică achizitoare) Institutul de Fizică și Inginerie Nucleară.
 + 
Capitolul 4Structura organizatorică și funcțională + 
Articolul 7(1)Institutul poate avea în structură subunități (departamente, laboratoare, ateliere, servicii și alte structuri organizatorice) necesare realizării obiectului său de activitate.(2)În funcție de specificul activității, se pot organiza colective specializate și/sau colective interdisciplinare etc.
 + 
Articolul 8Directorul general stabilește relațiile dintre subunitățile aflate în structura institutului, precum și relațiile acestora cu terții și le poate acorda conducătorilor acestor subunități împuterniciri de reprezentare în numele institutului, cu avizul consiliului de administrație. + 
Articolul 9Conducătorii subunităților din structura institutului răspund în fața consiliului de administrație și a directorului general pentru îndeplinirea tuturor atribuțiilor, responsabilităților și competențelor încredințate de către aceștia.
 + 
Capitolul 5Organele de conducere + 
Articolul 10(1)Conducerea institutului este asigurată de către:– consiliul de administrație;– comitetul de direcție;– directorul general.(2)Orientarea și coordonarea activității tehnico-științifice din institut sunt asigurate de către consiliul științific.
 + 
Articolul 11Consiliul de administrație este format din 7 membri, numiți pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit.Structura consiliului de administrație este alcătuită din:– 1 președinte;– 1 vicepreședinte;– 5 membri.
 + 
Articolul 12(1)Din consiliul de administrație fac parte, în mod obligatoriu:– directorul general al institutului – președinte;– un reprezentant al Ministerului Cercetării și Tehnologiei, organul coordonator al institutului;– un reprezentant al Ministerului Finanțelor;– președintele consiliului științific.(2)Ceilalți membri ai consiliului de administrație pot fi fizicieni, ingineri, chimiști, economiști, juriști, alți specialiști din institut, precum și reprezentanți ai agenților economici de profil.(3)Consiliul de administrație își desemnează vicepreședintele.(4)Numirea membrilor consiliului de administrație se face prin ordin al ministrului cercetării și tehnologiei, la propunerea directorului general.(5)Revocarea membrilor consiliului de administrație pentru abateri grave sau pentru lipsa de activitate în executarea mandatului se face de către același organ care a făcut numirea. + 
Articolul 13Membrii consiliului de administrație sunt cetățeni români, care nu au atins vârsta de pensionare, și:a)își păstrează calitatea de angajați la instituția sau la unitatea de la care provin și toate drepturile și obligațiile ce derivă din această calitate;b)sunt plătiți pentru activitatea desfășurată în această calitate cu o indemnizație lunară stabilită de către consiliul de administrație;c)nu pot face parte din mai mult de două consilii de administrație și nu pot participa, în aceeași calitate, la societățile comerciale cu care institutul are relații contractuale sau interese contrare;d)sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administrație cei care, personal ori soțul, soția, copiii sau rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt, în același timp, patroni sau asociați la societăți comerciale cu capital privat cu același profil sau cu care institutul se află în relații comerciale directe. + 
Articolul 14Consiliul de administrație își desfășoară activitatea în baza regulamentului propriu de funcționare și cu respectarea legislației în vigoare. El hotărăște în problemele privind activitatea institutului, cu excepția celor care, potrivit legii, sunt în competența altor organe. + 
Articolul 15(1)Consiliul de administrație se întrunește o dată pe lună și ori de câte ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia făcându-se de către președinte sau la solicitarea a cel puțin unei treimi din numărul membrilor consiliului de administrație.(2)Dezbaterile consiliului de administrație sunt conduse de președintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de către vicepreședinte.
 + 
Articolul 16(1)Consiliul de administrație își poate desfășura activitatea în prezența a cel puțin două treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită această condiție, ședința consiliului de administrație se poate reprograma într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeași ordine de zi.(2)Hotărârile consiliului de administrație se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenți, dar nu mai puțin de jumătate plus unul din numărul total al membrilor.
 + 
Articolul 17La ședințele consiliului de administrație este invitat și reprezentantul sindicatului. + 
Articolul 18Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administrație poate atrage în activitatea de analiză consilieri și consultanți din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi compensată material, conform prevederilor legale. + 
Articolul 19(1)Membrii consiliului de administrație sunt răspunzători, în condițiile legii, pentru îndeplinirea atribuțiilor cât și a obligațiilor ce le revin.(2)Membrii consiliului de administrație care s-au împotrivit luării unei decizii care s-a dovedit păgubitoare pentru institut nu răspund, dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de ședințe al consiliului de administrație și au anunțat în scris, despre aceasta, organul coordonator.(3)Membrii consiliului de administrație care nu au respectat prevederile art. 13 lit. c) răspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui fapt. + 
Articolul 20Consiliul de administrație are, în principal, următoarele atribuții:a)aprobă modificarea structurii organizatorice și funcționale a institutului, înființarea, desființarea și comasarea de subunități din structura institutului;b)aprobă, la propunerea consiliului științific, strategia și programele concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de vârf și de modernizare a celor existente, în concordanță cu strategia generală a domeniului propriu;c)propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care îl înaintează Colegiului Consultativ pentru Cercetare Științifică și Dezvoltare Tehnologică;d)analizează și avizează proiectul bugetului de venituri și cheltuieli și îl depune la organul coordonator, în vederea aprobării prin hotărâre a Guvernului;e)analizează și avizează bilanțul contabil și contul de profit și pierderi pe care le supune aprobării Ministerului Finanțelor și aprobă raportul de gestiune asupra activității desfășurate de institut în anul precedent;f)analizează raportarea trimestrială privind activitatea realizată de institut, aprobă măsuri pentru desfășurarea acesteia în condiții de echilibru al bugetului de venituri și cheltuieli;g)analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, cheltuielile necesare întreținerii fondului edilitar și infrastructurii utilităților și, cu avizul consiliului științific, investițiile care urmează a fi realizate de institut pentru activitatea de cercetare-dezvoltare;h)propune spre aprobare, în condițiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniului, concesionarea, închirierea sau locația de gestiune a unor bunuri, servicii și subunități de producție din patrimoniul institutului;i)aprobă asocierea institutului cu terțe persoane juridice, în vederea realizării de activități comune care prezintă interes pentru asociați și care se încadrează în obiectul de activitate al institutului, cu respectarea prevederilor legale;j)aprobă valorificarea bunurilor dobândite, cu respectarea prevederilor legale;k)fundamentează și prezintă Ministerului Cercetării și Tehnologiei propuneri pentru asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri și cheltuieli al acestuia, pentru finanțarea obiectivelor de interes public specifice activităților institutului (dezvoltarea, exploatarea și întreținerea instalațiilor nucleare de interes național aflate în administrare, dezvoltarea și modernizarea bazei materiale a cercetării în ansamblu, realizarea de soluții tehnice și echipamente specifice radioprotecției, reducerii riscului nuclear și radiologic, refacerii și protecției mediului);l)aprobă volumul creditelor bancare prevăzute la art. 35 și stabilește modul de rambursare a acestora;m)aprobă utilizarea disponibilităților în valută, cu excepția celor obținute în cadrul unor cooperări și contracte internaționale de cercetare și care au destinație prestabilită;n)aprobă mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă;o)execută orice alte atribuții stabilite potrivit prevederilor legale.
 + 
Articolul 21În primul trimestru al fiecărui an, consiliul de administrație prezintă Ministerului Cercetării și Tehnologiei un raport asupra activității desfășurate în anul precedent și asupra programului de activitate pentru anul în curs. + 
Articolul 22Secretariatul consiliului de administrație este asigurat de către institut; atribuțiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de funcționare a consiliului de administrație. + 
Articolul 23Conducerea operativă a institutului este asigurată de un comitet de direcție, compus din directorul general și directorii din structura organizatorică a institutului. + 
Articolul 24Comitetul de direcție stabilește acțiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din:– strategia programelor de dezvoltare a institutului;– programul anual de cercetare-dezvoltare;– bugetul de venituri și cheltuieli;– programul de investiții;– sistemul de asigurare a calității;– alte obligații. + 
Articolul 25Comitetul de direcție se întrunește decadal sau ori de câte ori interesele institutului o impun. + 
Articolul 26(1)La nivelul subunităților din institut se organizează și funcționează comitetul de conducere, care își desfășoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare și funcționare, aprobat de consiliul de administrație al institutului, și este prezidat de conducătorul subunității respective.(2)Comitetul de conducere exercită atribuții și are raspunderi în limita competențelor stabilite de directorul general al institutului și aprobate de consiliul de administrație.
 + 
Articolul 27Activitatea curentă a institutului este condusă de directorul general, numit prin ordin al ministrului cercetării și tehnologiei, la propunerea Colegiului Consultativ pentru Cercetare Științifică și Dezvoltare Tehnologică, dintre cercetătorii științifici principali care lucrează în domeniu și au experiența managerială. + 
Articolul 28Directorul general are, în principal, următoarele atribuții și responsabilități:a)reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului în relațiile cu celelalte organe, organizații și agenți economici, precum și cu persoane fizice din țară și din străinătate;b)stabilește atribuțiile, competențele și relațiile compartimentelor de la toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum și relațiile acestora cu terții;c)propune modificarea structurii organizatorice și funcționale a institutului;d)asigură negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului și a salariilor personalului din institut prin comitetul de direcție; aprobă salariile personalului din institut;e)numește și revocă pe conducătorii compartimentelor de muncă din aparatul propriu, precum și pe directorii din structura organizatorică a institutului, cu avizul consiliului de administrație;f)angajează și concediază personalul propriu conform prevederilor legale;g)aprobă comisiile de concurs pentru promovarea pe funcțiile de cercetător științific principal gradul I, II și III și cercetător științific, la propunerea consiliului științific;h)are atribuții și răspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate institutului de la bugetul de stat, în condițiile art. 21 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 25/1995, aprobată și modificată prin Legea nr. 51/1996;i)răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale;j)adoptă măsuri și urmărește realizarea operațiunile de comerț exterior, prin compartimentele proprii specializate;k)exercită atribuțiile și are răspunderile care îi revin din prevederile legale, aprobă și ia măsuri privind activitatea institutului, cu excepția acelor date, potrivit reglementărilor legale, în competența altor organe;l)exercită orice alte atribuții ce-i sunt delegate de consiliul de administrație;m)poate delega, în condițiile legii, o parte dintre atribuțiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului.
 + 
Articolul 29(1)Consiliul științific este format din 23 de membri, reprezentând departamentele (direcțiile) de cercetare-dezvoltare din cadrul institutului.(2)Consiliul științific, forul cel mai înalt de decizie în ceea ce privește orientarea, strategia și conducerea științifică, va fi alcătuit din doctori în științe, cercetători cu realizări deosebite, cu capacitate de sinteză și prospectare în domeniu și/sau profesori universitari, salariați ai institutului sau din afara acestuia, aleși prin vot secret de către cadrele cu studii superioare din institut, cu excepția membrilor de drept ai acestuia.(3)Consiliul științific este condus de un președinte, un vicepreședinte și un secretar aleși pe timp de 2 ani dintre membrii săi, prin vot secret de către membrii acestuia. Din consiliul științific fac parte de drept directorul general, directorii care au în subordine subunitățile de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică, secretarul științific și, după caz, cel puțin un membru titular sau membru corespondent al Academiei Române din fiecare subunitate de cercetare-dezvoltare a institutului.(4)Consiliul științific se organizează și funcționează în conformitate cu regulamentul propriu.
 + 
Articolul 30Atribuțiile principale ale consiliului științific sunt următoarele:a)participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a activității de cercetare-dezvoltare și la elaborarea Programului național de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică, în domeniul propriu de activitate;b)analizează realizarea obiectivelor științifice și tehnologice finanțate ale Programului național de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică și, de asemenea, operează adaptarea permanentă a programului național la realizările și tendințele pe plan mondial în domeniu;c)analizează și propune admiterea la finanțare de către consiliul de administrație tematică anuală de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică și contribuie la realizarea acesteia;d)elaborează propuneri privind politica de cercetare a Institutului și a ramurii și avizează politica Institutului în domeniul investițiilor destinate activității de cercetare-dezvoltare și în domeniul finanțării obiectivelor activității de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică;e)propune măsuri pentru:– perfecționarea profesională a personalului;– organizarea activității de doctorat fără frecvență în domeniile de profil ale institutului, care se regăsesc în ramurile de știință și în specializările stabilite de Ministerul Învățămîntului;– promovarea și încadrarea personalului de cercetare-dezvoltare în grade profesionale;f)acordă titlul de doctor și îl supune spre confirmare Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare de pe lângă Ministerul Învățămîntului;g)elaborează modul de organizare a concursurilor de încadrare, atestare și promovare a personalului de cercetare-dezvoltare cu studii superioare;h)propune spre aprobare, directorului general, comisiile de concurs pentru promovarea în funcțiile ce implică atestare și confirmă rezultatele concursurilor pentru promovarea ca cercetător științific principal gradele III, II și I;i)propune organizarea de acțiuni cu caracter științific și coordonează din punct de vedere științific desfășurarea celor aprobate;j)avizează acțiunile de cooperare științifică, tehnică și tehnologică, interne și internaționale;k)elaborează regulamentul de acordare prin concurs de burse de studii, de doctorate și de stagii de perfecționare în țară și în străinătate;l)avizează acordarea de burse de studii și stagii de perfecționare în străinătate;m)propune consiliului de administrație modificări în structura organizatorică a institutului și promovarea de obiective de investiții pentru dezvoltarea unor noi direcții de cercetare sau a unora dintre cele existente.
 + 
Capitolul 6Bugetul de venituri și cheltuieli și administrarea acestuia. Relații financiare + 
Articolul 31(1)Institutul întocmește anual bugetul de venituri și cheltuieli, bilanțul contabil și contul de profit și pierderi, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanțelor.(2)Bilanțul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finanțelor și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
 + 
Articolul 32(1)Veniturile și cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru fiecare exercițiu financiar.(2)Bugetul de venituri și cheltuieli se aprobă de către Guvern, la propunerea Ministerului Cercetării și Tehnologiei, cu avizul Ministerului Finanțelor și al Ministerului Muncii și Protecției Sociale.
 + 
Articolul 33Corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programată, institutul determină anual volumul de venituri de realizat și cheltuielile totale de efectuat. + 
Articolul 34Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor cuprinse în contractul colectiv de muncă, în limita fondului total destinat plății salariilor. + 
Articolul 35(1)Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situația în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite cu societățile comerciale bancare, în valoare de cel mult 20% din veniturile brute, în termeni reali, realizate în anul precedent.(2)Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea Ministerului Finanțelor.
 + 
Articolul 36(1)Institutul hotărăște cu privire la investițiile ce urmează a fi realizate, potrivit obiectului său de activitate, finanțarea efectuându-se din surse proprii și din credite bancare, cu excepția investițiilor care intră sub incidența prevederilor art. 6 și 11 din Ordonanța Guvernului nr. 15/1993.(2)În cazul investițiilor, altele decât cele prevăzute la art. 6 din Ordonanța Guvernului nr. 15/1993, finanțate integral sau parțial de la bugetul de stat, limita de finanțare se aprobă o dată cu legile de adoptare a acestora, iar institutul are obligația ca, în execuția bugetului de venituri și cheltuieli, să se încadreze în alocațiile bugetare aprobate.(3)Execuția investițiilor prevăzute la alin. (1) și (2) se adjudecă pe bază de licitație publică, potrivit legislației privind achizițiile publice.(4)Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei la nivelul anului anterior, în vederea realizării de investiții de natura celor prevăzute la alin. (1) și (2), se efectuează cu aprobarea Ministerului Cercetării și Tehnologiei, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanțelor.
 + 
Articolul 37(1)Operațiunile de încasări și plăți ale institutului se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale cu sediul în România.(2)Institutul poate efectua operațiuni de încasări și plăți în lei și în valută prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casă și a normativelor de disciplină financiar-valutară, stabilite prin actele normative în vigoare.(3)Institutul poate efectua operațiuni de comerț exterior potrivit legii. Operațiunile de încasări și plăți cu străinătatea se vor efectua prin conturi deschise la unitățile bancare specializate, cu sediul în România. + 
Articolul 38Institutul își va organiza controlul financiar preventiv și controlul financiar de gestiune, potrivit legii.
 + 
Capitolul 7Reglementarea litigiilor + 
Articolul 39Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesoluționate pe cale amiabilă, sunt supuse spre rezolvare instanțelor de judecată române competente, potrivit dispozițiilor legale.
 + 
Capitolul 8Dispoziții finale + 
Articolul 40(1)Prezentul regulament de organizare și funcționare se completează cu celelalte reglementări legale care se referă la activitatea institutelor de cercetare-dezvoltare.(2)Modificările și completările regulamentului de organizare și funcționare se pot face la propunerea consiliului de administrație, cu respectarea actelor normative în vigoare și cu aprobarea Ministerului Cercetării și Tehnologiei.
 + 
Articolul 41Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplică prevederile care, potrivit dispozițiilor legale, sunt aplicabile regiilor autonome. + 
Articolul 42Statutul de institut național de cercetare-dezvoltare se reînnoiește prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x