Notă …
Prin ORDINUL nr. 7.293 din 20 decembrie 2001, publicat în Monitorul Oficial nr. 48 din 24 ianuarie 2002, se reînnoiește statutul de institut național de cercetare-dezvoltare al Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare în Domeniul Geologiei, Geofizicii, Geochimiei și Teledetectiei – I.G.R. București.În temeiul Ordonanței Guvernului nr. 25/1995, aprobată și modificată prin Legea nr. 51/1996,Guvernul României hotărăște: +
Articolul 1Se înființează Institutul național de cercetare-dezvoltare în domeniul geologiei, geofizicii, geochimiei și teledetecției, pastrându-și denumirea de Institutul Geologic al României – I.G.R. București, persoana juridică română aflată în coordonarea Ministerului Cercetării și Tehnologiei, care funcționează după modelul regiilor autonome, conform Legii nr. 51/1996, prin reorganizarea Institutului Geologic al României, care se desființează. +
Articolul 2Institutul Geologic al României – I.G.R. București are sediul în București, str. Caransebeș nr. 1, sectorul 1. +
Articolul 3(1)Institutul Geologic al României – I.G.R. București are ca principal obiect de activitate: efectuarea de cercetări fundamentale și aplicative, dezvoltare tehnologică, elaborarea de studii și prognoze de interes public și național, referitoare la descifrarea alcătuirii și evoluției geologice a teritoriului țării, la evidențierea și delimitarea zonelor cu substanțe minerale utile; elaborarea de metode, procedee și tehnologii geologice și geofizice, inclusiv teledetecția și cartarea geochimică, pentru identificarea zonelor cu substanțe minerale utile, ape geotermale, precum și a zonelor poluate datorită activităților industriale, în special miniere; întocmirea și editarea de hărți geologice, hidrogeologice, geofizice și geochimice pentru întreg teritoriul țării; desfășurarea de activități de cooperare științifică internațională în domeniile geologiei, geofizicii, geochimiei și teledetecției.(2)Institutul Geologic al României – IGR București exercita atribuțiile de serviciu geologic național care asigura organizarea, gestionarea și valorificarea publică a fondului național de date geologice, conservarea și valorificarea carotelor de foraje, a colectiilor de minerale, roci și flori de mina, precum și monitorizarea stării mediului din zonele miniere.(la 17-11-2000,
Articolul 3 a fost completat de Punctul 1, Articolul UNIC din HOTĂRÂREA nr. 1.070 din 9 noiembrie 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 574 din 17 noiembrie 2000
)
+
Articolul 4Structura organizatorică a Institutului Geologic al României – I.G.R. București este prevăzută în anexa nr. 1. +
Articolul 5Patrimoniul Institutului Geologic al României – I.G.R. București, stabilit pe baza bilanțului contabil la 30 iunie 1996, este de 3.304.183 mii lei, din care: imobilizări corporale și necorporale 1.242.074 mii lei și active circulante 2.062.109 mii lei, și se preia pe bază de protocol de predare-preluare de la Institutul Geologic al României. +
Articolul 6Institutul Geologic al României își desfășoară activitatea în conformitate cu reglementările legale în vigoare, precum și cu regulamentul de organizare și funcționare cuprins în anexa nr. 2. +
Articolul 7Personalul Institutului Geologic al României – I.G.R. București se preia prin transfer de la Institutul Geologic al României, cu salariile avute la data transferului, până la negocierea noului contract colectiv de muncă. +
Articolul 8Ministerul Cercetării și Tehnologiei, în calitate de minister coordonator, va cuprinde, în bugetul său de venituri și cheltuieli, fondurile necesare realizării unor investiții, dotări, aparatură, echipamente și instalații. +
Articolul 9Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VĂCĂROIU
Contrasemnează:
Ministrul cercetării și tehnologiei,
Doru Dumitru Palade
Ministru de stat, ministrul finanțelor,
Florin Georgescu
Ministrul industriilor,
Alexandru StănescuBucurești, 25 noiembrie 1996.Nr. 1.302. +
Anexa nr. 1
(la 17-11-2000,
Anexa nr. 1 a fost modificată de Punctul 2, Articolul UNIC din HOTĂRÂREA nr. 1.070 din 9 noiembrie 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 574 din 17 noiembrie 2000
)
+
Anexa nr. 2
REGULAMENTUL
de organizare și funcționare a Institutului Geologic al României – I.G.R. București, institut național de
cercetare-dezvoltare în domeniul geologiei, geofizicii, geochimiei și teledetecției +
Capitolul 1Dispoziții generale +
Articolul 1Institutul Geologic al României – I.G.R. București, denumit în continuare institut, este persoană juridică română aflată în coordonarea Ministerului Cercetării și Tehnologiei, care funcționează după modelul regiilor autonome, conform Legii nr. 51/1996, și își desfășoară activitatea pe baza prevederilor legale în vigoare și a prezentului regulament, precum și a celorlalte prevederi legale în vigoare. +
Articolul 2(1)Institutul are structura organizatorică cuprinsă în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.302 din 25 noiembrie 1996.(2)Institutul are în cadrul structurii sale organizatorice subunitati fără personalitate juridică, necesare pentru realizarea obiectului sau de activitate. Acestea sunt:– Filiala Cluj-Napoca, str. Horea nr. 7, județul Cluj; … – Filiala Deva, județul Hunedoara; … – Filiala Gheorgheni, județul Harghita; … – Observatorul Geofizic Surlari, județul Ilfov; … – stațiile de observare geomagnetica Deva, județul Hunedoara, și Dreptu, județul Neamt; … – Muzeul Geologic Național București, sos. Kiseleff nr. 2, sectorul 1; … – Litoteca Naționala București, Sos. Chitilei nr. 58, sectorul 1; … – Laboratorul de Geomagnetism și Petrofizica București, str. Dimitrie Onciul nr. 23-25, sectorul 2. … (la 17-11-2000,
Alineatul (2) din Articolul 2 , Capitolul 1 , Anexa nr. 2 a fost modificat de Punctul 3, Articolul UNIC din HOTĂRÂREA nr. 1.070 din 9 noiembrie 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 574 din 17 noiembrie 2000
)
(3)Institutul poate înființa, în cadrul structurii sale, și alte subunități fără personalitate juridică necesare realizării obiectului său de activitate. Modalitatea de constituire a acestora și relațiile lor în cadrul institutului și cu terții sunt reglementate prin prezentul regulament de organizare și funcționare. +
Capitolul 2Scopul și obiectul de activitate +
Articolul 3(1)Institutul este înființat în scopul stimulării activității de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică în domeniul propriu de activitate, prin participare la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului și la realizarea cu prioritate a obiectivelor științifice și tehnologice ale Programului național de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică.(2)Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în domeniul geologiei, geofizicii, geochimiei și teledetectiei – IGR București exercita atribuțiile de serviciu geologic național care asigura organizarea, gestionarea și valorificarea publică a fondului național de date geologice, conservarea și valorificarea carotelor de foraje, a colectiilor de minerale, roci și flori de mina, precum și monitorizarea stării mediului din zonele miniere.(la 17-11-2000,
Articolul 3 din Capitolul 2 , Anexa nr. 2 a fost completat de Punctul 4, Articolul UNIC din HOTĂRÂREA nr. 1.070 din 9 noiembrie 2000, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 574 din 17 noiembrie 2000
)
+
Articolul 4(1)Obiectul de activitate al institutului cuprinde:A.Activități de cercetare-dezvoltare:a)În cadrul Programului național de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică:(i)cercetări fundamentale și de bază, realizate în scopul creșterii nivelului cunoștințelor în domeniile mineralogiei, paleontologiei, petrologiei, stratigrafiei, geochimiei, geologiei regionale, hidrogeologiei, geotehnicii, resurselor minerale, magnetometriei, gravimetriei, geoelectricității, seismicii, teledetecției, geotermiei etc., care se materializează în studii privind:– descifrarea structurii, alcătuirii și evoluției geologice a teritoriului țării și corelarea cu regiunile învecinate; … – întocmirea, editarea și imprimarea hărților naționale geologice, hidrogeologice, geochimice, geofizice și metalogenetice, la diverse scări; … – elaborarea de modele genetice de acumulare,în vederea conturării zonelor și obiectivelor de perspectivă pentru substanțe minerale utile solide și fluide, inclusiv pentru ape minerale și geotermale; … – cercetarea și analiza distribuției câmpurilor: geomagnetic, gravific, geotermic și electromagnetic pe teritoriul României; … – geochimia mediului ambiant și monitoringul acestuia; … – dezvoltarea cercetărilor geonomice integrate, incluzând sistemul geoinformațional (GIS), geoidul și analiza imaginilor satelitare; … – menținerea și extinderea acordurilor de cooperare cu instituțiile similare din străinătate, pe bază bilaterală, multilaterală, în cadrul C.E.I. (Inițiativa Central-Europeană), I.G.C.P. (Programe internaționale de corelare geologică sub egida UNESCO), FOREGS (Forul serviciilor geologice naționale din Europa), I.U.G.S. (Uniunea Internațională a Științelor Geologice), I.U.G.G. (Uniunea Internațională de Geodezie și Geofizică) și altele. Cercetările sunt canalizate, în acest sens, atât pe tematici de corelare geologică (de interes regional maxim pentru aprofundarea unor probleme a căror rezolvare nu este posibilă numai pe baza datelor referitoare la România, având în vedere că structura geologică nu ține seama de granițe politice), cât și pe tematici legate de perfecționarea metodelor analitice și de accesul cercetătorilor români la aparatura performantă din străinătate; … … (ii)cercetări aplicative pentru realizarea de modele experimentale și tehnologii noi sau modernizate privind:– perfecționarea metodelor și tehnologiilor de investigare geofizică și prin teledetecție, pentru stabilirea condițiilor de acumulare și de valorificare a substanțelor minerale utile; … – îmbunătățirea procedeelor tehnologice de preparare a diverselor tipuri de substanțe minerale utile, utilizând metode nepoluante; … – reevaluarea prognozelor de substanțe minerale utile prin valorificarea cercetărilor de la pct. (i); … – dinamica unor fenomene geologice cu potențial de hazard național; … – impactul activităților antropice asupra poluarii apelor subterane; … … (iii)elaborarea de studii privind tendințele de dezvoltare a științelor pământului în funcție de conjunctura economică internațională; … … b)În afara Programului național de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică se pot realiza:– elaborarea, la cererea beneficiarilor, a unor documentații tehnico-economice pentru aprofundarea cunoașterii geologice a unor obiective privind materiile prime minerale; … – proiectarea și/sau realizarea unor subansambluri, dispozitive și echipamente de cercetare geologică și geofizică; … – expertize, asistență tehnică și consulting pentru lucrări geologice magistrale (lucrări miniere și foraje), executate de firme de stat și private, din țară și din străinătate; … – elaborarea unor studii geologice privind amplasarea unor obiective industriale de interes național (inclusiv energetice). … … … B.Activități conexe activității de cercetare-dezvoltare:– măsurători și/sau determinări geofizice pentru rezolvarea unor probleme tehnice cu caracter special; … – participarea la elaborarea unor proiecte geologice de lucrări miniere și foraje cu caracter de referință, pe baza modelelor elaborate în cadrul cercetărilor de la lit. A; … – expertize în domeniul florilor de mină și al pietrelor prețioase (în special prin colectivul de la Muzeul Geologic Național); … – colectarea, inventarierea și sistematizarea carotelor din cele mai importante foraje de referință executate în țară, în special prin colectivul de la Litotecă națională. … … C.Formarea și specializarea de cercetători în domeniul propriu de activitate prin:– asigurarea condițiilor de perfecționare profesională a tinerilor cercetători din institut prin conducere de doctorate, burse și stagii de perfecționare în țara și în străinătate, îndrumarea unor masteranzi care și-au exprimat dorința de a lucra în cercetare, în cooperare cu instituții de învățământ superior. … Institutul Geologic al României – I.G.R. București colaborează și la realizarea unor programe privind apărarea națională. … D.Activitatea de editare și tipărire a publicațiilor și a hărților de specialitate:a)Publicații:– Anuarul Institutului Geologic al României (începând cu anul 1996, la împlinirea a 90 de ani de la înființare, transformat în raport anual de activitate, editat în limbile română și engleză); … – Romanian Journal (RJ) of Mineralogy; … – RJ of Petrology; … – RJ of Paleontology; … – RJ of Stratigraphy; … – RJ of Mineral Deposits; … – RJ of Tectonics and Regional Geology; … – RJ of Geophysics, … (editate preponderent în limba engleză, asigurându-se astfel un schimb permanent de publicații cu străinătatea); … b)hărți naționale geotematice la diverse scări. … … E.Activitatea de transfer tehnologic al rezultatelor cercetării științifice geologice în domeniul prospecțiunii și explorării geologice prin:– distribuirea, la cerere, a hărților geologice, hidrogeologice, geofizice, ca bază pentru proiectarea lucrărilor geologice de orice tip; … – elaborarea studiilor pentru proiectarea forajelor adânci de referință, pe baza modelelor geologice create de I.G.R. – București; … – studii paleontologice pe carote și geotermice în găuri de sondă pentru completarea informațiilor necesare deciziilor de continuare sau stopare a forajelor. … … (2)Activitățile de la lit. A – E pot fi efectuate și în cadrul unor contracte internaționale.(3)Institutul Geologic al României – I.G.R. București poate efectua și vânzări de publicații și de hărți sau poate edita, la cerere, hărți geologice tematice, la diverse scări. +
Capitolul 3Patrimoniul +
Articolul 5Conform bilanțului contabil încheiat la data de 30 iunie 1996, institutul are un patrimoniu propriu în valoare de 3.304.183 mii lei, din care: imobilizări corporale și necorporale 1.242.074 mii lei și active circulante 2.062.109 mii lei. +
Articolul 6(1)Institutul administrează, cu diligența unui bun proprietar, bunuri proprietate publică, precum și alte bunuri dobândite în condițiile legii. Bunurile proprietate publică, precum și cele dobândite sunt în administrarea institutului și se evidențiază distinct în patrimoniul acestuia.(2)Rezultatele cercetărilor concretizate în active corporale și necorporale, efectuate și finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri, sunt bunuri dobîndite, dacă prin contract nu se prevede altfel, și se evidențiază în evidența contabilă a institutului.(3)În exercitarea drepturilor sale, institutul poseda și folosește bunurile din patrimoniul său și, după caz, dispune de acestea în condițiile legii, în scopul realizării obiectului său de activitate, beneficiind de rezultatele utilizării acestora.(4)Concesionarea sau închirierea unor subunități, servicii sau activități se poate face numai în scopul stimulării transferului rezultatelor activității de cercetare-dezvoltare, în condițiile prevederilor legale corespunzătoare și cu aprobarea Ministerului Cercetării și Tehnologiei.(5)Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale în vigoare. +
Capitolul 4Structura organizatorică și funcțională +
Articolul 7(1)Institutul poate avea în structura subunități, secții, laboratoare și alte structuri organizatorice necesare realizării obiectului său de activitate.(2)În funcție de specificul activității, se pot organiza colective specializate sau colective interdisciplinare. +
Articolul 8Directorul general stabilește relațiile dintre subunitățile aflate în structura institutului, precum și relațiile acestora cu terții și le poate acorda împuterniciri de reprezentare în numele institutului, cu avizul consiliului de administrație. +
Articolul 9Conducătorii subunităților din structura institutului răspund în fața consiliului de administrație și a directorului general de îndeplinirea tuturor atribuțiilor, responsabilităților și competențelor încredințate de aceștia. +
Capitolul 5Organele de conducere +
Articolul 10(1)Conducerea institutului este asigurată de către:– consiliul de administrație; … – comitetul de direcție; … – directorul general. … (2)Orientarea și coordonarea activității tehnico-științifice din institut sunt asigurate de către consiliul științific. +
Articolul 11(1)Consiliul de administrație al institutului este format din 7 membri numiți pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit.(2)Structura consiliului de administrație este alcătuită din:– 1 președinte; … – 1 vicepreședinte; … – 5 membri. … +
Articolul 12(1)Din consiliul de administrație fac parte, în mod obligatoriu:– directorul general al institutului – președinte; … – un reprezentant al Ministerului Cercetării și Tehnologiei; … – un reprezentant al Ministerului Industriilor; … – un reprezentant al Ministerului Finanțelor; … – președintele consiliului științific. … (2)Ceilalți membri în consiliul de administrație pot fi cercetători, ingineri, geologi, economiști, juriști, alți specialiști din institut, precum și reprezentanți ai agenților economici de profil.(3)Consiliul de administrație își desemnează vicepreședintele.(4)Numirea membrilor consiliului de administrație se face prin ordin al ministrului cercetării și tehnologiei.(5)Revocarea membrilor consiliului de administrație pentru abateri grave sau pentru lipsa de activitate în executarea mandatului se face de același organ care a efectuat numirea. +
Articolul 13Membrii consiliului de administrație sunt cetățeni români și:a)își păstrează calitatea de angajați la instituția sau la unitatea de la care provin și toate drepturile și obligațiile derivând din această calitate; … b)sunt plătiți pentru activitatea desfășurată în această calitate cu o indemnizație stabilită de consiliul de administrație; … c)nu pot face parte din mai mult de două consilii de administrație sau nu pot participa, în aceeași calitate, la societățile comerciale cu care institutul are relații contractuale sau interese contrare; … d)sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administrație cei care, personal ori soțul, soția, copiii sau rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt, în același timp, patroni sau asociați la societăți comerciale cu capital privat cu același profil sau cu care institutul se află în relații comerciale directe. … +
Articolul 14Consiliul de administrație își desfășoară activitatea în baza regulamentului propriu de funcționare și cu respectarea legislației în vigoare. El hotărăște în problemele privind activitatea institutului, cu excepția celor care, potrivit legii, sunt date în competența altor organe. +
Articolul 15Consiliul de administrație se întrunește o dată pe lună sau ori de câte ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia făcându-se de către președinte sau la solicitarea a cel puțin o treime din numărul membrilor consiliului. Dezbaterile consiliului de administrație sunt conduse de președintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de către vicepreședinte. +
Articolul 16(1)Consiliul de administrație își desfășoară activitatea în prezența a cel puțin două treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită această condiție, ședința consiliului de administrație se poate reprograma într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeași ordine de zi.(2)Hotărârile consiliului de administrație se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenți, dar nu mai puțin de jumătate plus unul din numărul total al membrilor. +
Articolul 17La ședințele consiliului de administrație este invitat și reprezentantul sindicatului. +
Articolul 18Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administrație poate atrage în activitatea de analiză consilieri și consultanți din diferite sectoare. Activitatea acestora va fi compensată material, conform prevederilor legale. +
Articolul 19Membrii consiliului de administrație sunt răspunzători, în condițiile legii, pentru îndeplinirea atribuțiilor ce le revin. Membrii consiliului de administrație care s-au împotrivit luării unei decizii ce s-a dovedit păgubitoare pentru institut nu răspund, dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de ședințe al consiliului de administrație și au anunțat în scris, despre aceasta, organul coordonator. Membrii consiliului de administrație care nu au respectat prevederile art. 13 lit. c) răspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui fapt. +
Articolul 20Consiliul de administrație are, în principal, următoarele atribuții:a)avizează modificarea structurii organizatorice și funcționale a institutului, înființarea, desființarea și comasarea de subunități din structura acestuia; … b)aprobă, la propunerea consiliului științific, strategia și programele concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de vârf și de modernizare a celor existente, în concordanță cu strategia generală a domeniului propriu; … c)propune programul anual de cercetare-dezvoltare pe care îl înaintează Colegiului Consultativ pentru Cercetare Științifică și Dezvoltare Tehnologică; … d)analizează și avizează proiectul bugetului de venituri și cheltuieli și îl depune la organul coordonator în vederea aprobării prin hotărâre a Guvernului; … e)analizează și avizează bilanțul contabil și contul de profit și pierderi și le supune aprobării Ministerului Finanțelor; aprobă raportul de gestiune asupra activității desfășurate de institut în anul precedent; … f)analizează raportarea trimestrială privind activitatea realizată de institut și aprobă măsuri pentru desfășurarea acesteia în condiții de echilibru al bugetului de venituri și cheltuieli; … g)analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investițiile care urmează a fi realizate de institut; … h)propune spre aprobare, în condițiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniului, concesionarea, închirierea sau locația de gestiune a unor bunuri, servicii, subunități de producție din patrimoniul institutului; … i)aprobă asocierea institutului cu terțe persoane juridice în vederea realizării de activități comune care prezintă interes pentru asociați și care se încadrează în obiectul de activitate al institutului, cu respectarea prevederilor legale; … j)aprobă valorificarea bunurilor dobândite, cu respectarea prevederilor legale; … k)fundamentează și prezintă organului coordonator propuneri pentru asigurarea de fonduri, prin bugetul de venituri și cheltuieli al acestuia, pentru finanțarea obiectivelor de interes public specifice activități institutului; … l)aprobă volumul creditelor bancare, prevăzute la art. 34, și stabilește modul de rambursare a acestora; … m)aprobă utilizarea disponibilităților în valută; … n)aprobă mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă. … +
Articolul 21În primul trimestru al fiecărui an, consiliul de administrație prezintă organului coordonator un raport asupra activității desfășurate în anul precedent și asupra programului de activitate pentru anul în curs. +
Articolul 22Secretariatul consiliului de administrație este asigurat de institut; atribuțiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de funcționare a consiliului de administrație. +
Articolul 23Conducerea operativă a institutului este asigurată de un comitet de direcție, compus din directorul general și directorii din structura organizatorică a institutului. +
Articolul 24Comitetul de direcție stabilește acțiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din:– strategia programelor de dezvoltare a institutului; … – programul anual de cercetare-dezvoltare; … – bugetul de venituri și cheltuieli; … – programul de investiții; … – sistemul de asigurare a calității; … – alte obligații. … +
Articolul 25Comitetul de direcție se întrunește decadal și ori de câte ori interesele institutului o impun. +
Articolul 26Activitatea curentă a institutului este condusă de directorul general, numit prin ordin al ministrului cercetării și tehnologiei, la propunerea Colegiului Consultativ pentru Cercetare Științifică și Dezvoltare Tehnologică, dintre cercetătorii științifici principali care lucrează în domeniu și au pregătire managerială. +
Articolul 27Directorul general are, în principal, următoarele atribuții și responsabilități:a)reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului în relațiile cu celelalte organe, organizații și agenți economici, precum și cu persoane fizice din țară și din străinătate; … b)stabilește atribuțiile, competențele și relațiile compartimentelor de la toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum și relațiile acestora cu terții; … c)propune modificarea structurii organizatorice și funcționale a institutului; … d)asigură negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului și a salariilor personalului din institut, prin comitetul de direcție; aprobă salariile rezultate din negocierea directă; … e)numește și revocă pe conducătorii compartimentelor de muncă din aparatul propriu, precum și pe directorii din structura organizatorică a institutului, cu avizul consiliului de administrație; … f)angajează și concediază personalul propriu; … g)aprobă comisiile de concurs pentru promovarea în funcțiile de cercetător științific principal gradul I, II, III și cercetător științific, la propunerea consiliului științific; … h)are atribuții și răspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele acordate institutului de la bugetul de stat, în condițiile art. 21 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 25/1995, aprobată și modificată prin Legea nr. 51/1996; … i)răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale; … j)adoptă măsuri și urmărește realizarea operațiunilor de comerț exterior, prin compartimente proprii specializate; … k)exercită atribuțiile și are răspunderile care îi revin din prevederile legale, aprobă și ia măsuri privind activitatea institutului, cu excepția celor date, potrivit reglementărilor legale, în competența altor organe; … l)exercită orice alte atribuții ce-i sunt delegate de consiliul de administrație; … m)poate delega, în condițiile legii, o parte din atribuțiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului. … +
Articolul 28(1)Consiliul științific este format din 15 membri reprezentând toate direcțiile științifice din cadrul institutului.(2)Consiliul științific poate fi alcătuit din cercetători cu realizări deosebite, cu capacitate de sinteză și de prospectare în domeniu, cadre didactice din învățămîntul superior, salariați ai institutului sau din afara acestuia, aleși prin vot secret de către cadrele cu studii superioare din institut.(3)Consiliul științific este condus de un președinte și un vicepreședinte, aleși pe timp de 2 ani, prin vot secret, de către membrii consiliului. Din consiliul științific fac parte, de drept, directorul general și directorul științific al institutului.(4)Consiliul științific se organizează și funcționează în conformitate cu regulamentul propriu. +
Articolul 29Atribuțiile principale ale consiliului științific sunt următoarele:a)participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a activității de cercetare-dezvoltare și la elaborarea Programului național de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică în domeniul propriu de activitate; … b)contribuie la realizarea obiectivelor științifice și tehnologice ale Programului național de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică; … c)examinează și avizează proiectele de cercetare-științifică, precum și realizarea acestora; … d)avizează hotărârile care implică politica de cercetare a institutului și a ramurii; … e)propune măsuri pentru perfecționarea profesională și pentru încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale; … f)face propuneri privind modul de organizare a concursului de încadrare și promovare a personalului de cercetare; … g)propune comisiile de concurs pentru promovarea în funcțiile atestabile și confirmă rezultatele concursului pentru funcțiile de cercetător științific principal gradul I, II, III și cercetător științific; … h)organizează și coordonează desfășurarea acțiunilor cu caracter științific; … i)avizează acțiunile de cooperare, interne și internaționale, cu scop științific; … j)avizează acordarea de burse de studii și stagii de perfecționare în străinătate. … +
Capitolul 6Bugetul de venituri și cheltuieli și administrarea acestuia. Relații financiare +
Articolul 30Institutul întocmește anual bugetul de venituri și cheltuieli, bilanțul contabil și contul de profit și pierderi, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanțelor. Bilanțul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finanțelor și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. +
Articolul 31Veniturile și cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru fiecare exercițiu financiar. Bugetul de venituri și cheltuieli se aprobă de către Guvern, la propunerea Ministerului Cercetării și Tehnologiei, cu avizul Ministerului Finanțelor și al Ministerului Muncii și Protecției Sociale. +
Articolul 32Corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programată, institutul determină anual volumul de venituri de realizat și cheltuielile totale de efectuat. +
Articolul 33Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor cuprinse în contractele colective de muncă, în limita fondului total destinat plății salariilor. +
Articolul 34Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situația în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite cu societățile comerciale bancare, în valoare de cel mult 20% din veniturile brute, în termeni reali, realizate în anul precedent. Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea Ministerului Finanțelor. +
Articolul 35(1)Institutul hotărăște cu privire la investițiile ce urmează a fi realizate potrivit obiectului său de activitate, finanțarea efectuându-se din surse proprii și din credite bancare, cu excepția investițiilor care intră sub incidența prevederilor art. 6 și 11 din Ordonanța Guvernului nr. 15/1993.(2)În cazul investițiilor, altele decât cele prevăzute la art. 6 din Ordonanța Guvernului nr. 15/1993, finanțate integral sau parțial de la bugetul de stat, limita de finanțare se aprobă o dată cu legile de adoptare a acestora, iar institutul are obligația ca în execuția bugetului de venituri și cheltuieli să se încadreze în alocațiile bugetare aprobate.(3)Execuția investițiilor prevăzute la alin. (1) și (2) se adjudecă pe bază de licitație publică potrivit legislației privind achizițiile publice.(4)Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei la nivelul anului anterior, în vederea realizării de investiții de natura celor prevăzute la alin. (1) și (2), se efectuează cu aprobarea organului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanțelor. +
Articolul 36(1)Operațiunile de încasări și plăți ale institutului se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale cu sediul în România.(2)Institutul poate efectua operațiuni de încasări și plăți în lei și în valută prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casă și a normativelor de disciplină financiar-valutară, stabilite prin actele normative în vigoare.(3)Institutul poate efectua operațiuni de comerț exterior potrivit legii. Operațiunile de încasări și plăți cu străinătatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unitățile bancare specializate cu sediul în România. +
Articolul 37Institutul își va organiza controlul financiar preventiv și controlul financiar de gestiune, potrivit legii. +
Capitolul 7Reglementarea litigiilor +
Articolul 38Litigiile institutului cu persoanele fizice sau juridice, nesoluționate pe cale amiabilă, sunt supuse spre rezolvare instanțelor de judecată române competente în conformitate cu prevederile legale. +
Capitolul 8Dispoziții finale +
Articolul 39(1)Prezentul regulament de organizare și funcționare se completează cu celelalte reglementări legale care se referă la activitatea institutelor de cercetare-dezvoltare.(2)Modificările și completările regulamentului de organizare și funcționare se pot face la propunerea consiliului de administrație, cu respectarea actelor normative în vigoare, cu aprobarea Ministerului Cercetării și Tehnologiei. +
Articolul 40Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplică prevederile care, potrivit dispozițiilor legale, sunt aplicabile regiilor autonome. +
Articolul 41Statutul de institut național de cercetare-dezvoltare se reînnoiește prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani.