HOTĂRÂRE nr. 1.284 din 19 octombrie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1029 din 21 octombrie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 42
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 108
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ANEXA 1REFERIRE LAHOTARARE 1311 30/12/2021
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 53 10/04/2017
ANEXA 1REFERIRE LAHG 666 14/09/2016
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 62 28/09/2016 ART. 2
ANEXA 1REFERIRE LAHG 1460 12/11/2008
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEHOTARARE 1163 23/11/2023





În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Se aprobă Nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Achiziția de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. + 
Articolul 2Finanțarea cheltuielilor de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul național de redresare și reziliență, componenta 4 – Transport sustenabil, și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii. + 
Articolul 3Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, răspunde de modul de utilizare a sumei prevăzute în anexă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul transporturilor și infrastructurii,
Sorin Mihai Grindeanu
Ministrul finanțelor,
Adrian Câciu
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Marcel-Ioan Boloș
București, 19 octombrie 2022.Nr. 1.284. + 
ANEXĂ
NOTĂ DE FUNDAMENTARE
privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente achiziției de rame electrice noi
în cadrul proiectului de investiții „Achiziție de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și Autoritatea pentru Reformă Feroviară urmăresc să asigure o mai bună mobilitate pentru persoanele care călătoresc pe calea ferată pe teritoriul României și să pună în aplicare:(i)Master Planul General de Transport al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 666/2016, cu modificările ulterioare;(ii)Strategia națională pentru dezvoltare durabilă – Orizonturi 2013-2020-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.460/2008;(iii)continuarea obiectivelor strategice europene și românești în ceea ce privește dezvoltarea rețelei transeuropene de transport feroviar și creșterea sustenabilă a economiei europene, proiecte de îmbunătățire a calendarului trenurilor, prin introducerea unor obiective previzibile și servicii de înaltă frecvență sprijinite de existența unei flote de material rulant care respectă cel puțin dispozițiile standardelor tehnice de interoperabilitate (STI), standardele tehnice internaționale și europene relevante (ISO și EN) și alte standarde tehnice naționale aplicabile (SRs).Materialul rulant pentru transportul feroviar public de călători existent:a)a depășit deja durata ciclului său de viață sau este aproape de sfârșitul ciclului de viață;b)este insuficient pentru a satisface cererea actuală de mobilitate și de a asigura obligația de serviciu public asumată prin contractele de servicii publice de transport feroviar de călători aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.311/2021 privind aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2022-10 decembrie 2022 în transportul feroviar public de călători;c)nu are, în totalitate, nivelul de calitate și de siguranță cerut de publicul călător și prevăzut în contractele de servicii publice de transport feroviar de călători.Totodată se are în vedere continuarea obiectivelor strategice europene și românești în ceea ce privește dezvoltarea rețelei transeuropene de transport feroviar și creșterea sustenabilă a economiei europene, proiecte de îmbunătățire a calendarului trenurilor, prin introducerea unor obiective previzibile și servicii de înaltă frecvență sprijinite de existența unei flote de material rulant care respectă cel puțin dispozițiile standardelor tehnice de interoperabilitate (STI), standardele tehnice internaționale și europene relevante (ISO și EN) și alte standarde tehnice naționale aplicabile (SRs).Autoritatea pentru Reformă Feroviară – ARF are calitatea de beneficiar direct în cadrul Planului național de redresare și reziliență (PNRR) al României pentru perioada de programare 2021-2027, pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar, precum și în cadrul altor programe de finanțare europeană nerambursabilă (POT 2021-2027), pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar, în sensul creșterii mobilității pe rețeaua feroviară TEN-T centrală și nu numai, pentru dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil și eficient, creșterea sustenabilității și calității transportului feroviar din România, pentru perioada de programare 2021-2027, prin dezvoltarea și reabilitarea unor sisteme feroviare complete de înaltă calitate și interoperabilitate și promovarea măsurilor de reducere a zgomotului.În conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) lit. c) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 62/2016 privind înființarea Autorității de Reformă Feroviară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 53/2017, Autoritatea pentru Reformă Feroviară va achiziționa, în condițiile legii, materialul rulant nou necesar, destinat predării către operatorii feroviari, în vederea efectuării transportului feroviar public de călători.Introducerea ramelor electrice de lung parcurs RE-IR-2 vizează creșterea eficienței modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării și creșterea confortului pe o serie de rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare, după cum urmează:1.Oradea-Cluj-Napoca-Sighișoara-Brașov;2.Cluj-Napoca-Alba Iulia-Simeria (Deva)-Târgu Jiu-Craiova-Calafat;3.Brașov-Sfântu Gheorghe-Miercurea-Ciuc-Bacău-Iași;4.Brașov-Sfântu Gheorghe-Miercurea-Ciuc-Bacău-Suceava;5.Galați-Mărășești (Focșani)-Bacău-Iași;6.Galați-Mărășești (Focșani)-Bacău-Suceava;7.Galați-Brăila-Constanța-Mangalia;8.Iași-Bacău-Mărășești (Focșani)-Barboși (Galați)-Brăila-Constanța-Mangalia;9.Suceava-Bacău-Mărășești (Focșani)-Barboși (Galați)-Brăila-Constanța-Mangalia;10.Giurgiu-București-Ciulnița (Slobozia)-Călărași.Nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții pentru achiziția ramelor electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2, destinate transportului feroviar de călători, în baza Studiului de fezabilitate nr. 22/222 din 17.05.2022 pentru achiziția de material rulant feroviar în tracțiune electrică pentru conectarea centrelor urbane din România – RE-IR-2, a fost avizată favorabil de Consiliul tehnico-economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii cu Avizul nr. 72/81 din 20.06.2022.În rezumat, achiziția celor 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2, destinate transportului feroviar de călători, prezintă următoarele caracteristici principale:(i)studiul elaborat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii indică necesitatea realizării unei investiții în 20 de „trenuri electrice (EMU) – Rama electrică tip RE-IR (6 unități cu peste 300 de locuri) pentru trenurile de lung parcurs care vor deservi principalii poli de creștere economică ai României“;(ii)trenurile urmează a fi echipate cu instalații ERTMS On-Board „compus din echipament GSM (radio și antena), echipament EVC (European Vital Computer), echipament DMI (Driver Man Interface), unitatea de interfață a trenului (TIU), echipament radar, accelerometru, antenă eurobalise, Unitatea de înregistrare (JRU)“;(iii)flota de 20 de rame electrice este introdusă pe întreaga rețea electrificată și în proiect de a fi electrificată și sunt vizate legături directe între marile orașe ale României, pentru a contribui la reducerea poluării din transporturi;(iv)în corelare cu strategiile de dezvoltare a transportului feroviar din România, pentru creșterea eficienței serviciilor (scăderea costurilor de tracțiune și de utilizare a infrastructurii) pe tronsoane comune vehiculele vor funcționa cuplat, urmând a fi decuplate în ultimul nod feroviar comun;(v)pentru a asigura corelarea proiectului cu politicile naționale și europene de interoperabilitate, ramele electrice sunt dotate cu sistem ETCS/ERTMS corelat cu nivelul tehnologic implementat de administratorul de infrastructură;(vi)pentru asigurarea disponibilității ridicate a vehiculelor, în condițiile în care rolul principal al ARF este de gestionare a obligațiilor de serviciu public în transportul feroviar de călători, construcția și întreținerea spațiilor necesare asigurării întreținerii și reparațiilor ramelor electrice, precum și serviciile de întreținere și reparații, vor fi transferate furnizorului de material rulant;(vii)în condițiile în care Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 permite atribuirea directă a contractelor de servicii publice până la 24 decembrie 2023 în scopul creșterii calității serviciilor, ramele electrice vor fi puse la dispoziția operatorilor de transport feroviar de călători aflați în contract cu ARF, în baza unei atribuiri directe a contractelor; se va menține cota de piață a serviciilor și operatorilor din Hotărârea Guvernului nr. 1.311/2021 privind aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2022- 10 decembrie 2022 în transportul feroviar public de călători;(viii)compensarea efectului financiar net al serviciilor se va asigura prin bugetul de stat, în cadrul bugetului anual alocat Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de ordonator principal de credite, și Autorității pentru Reformă Feroviară, în calitate de ordonator terțiar;(ix)contractele pentru asigurarea serviciilor de întreținere și reparații ale automotoarelor sunt încheiate de ARF cu furnizorul de material rulant simultan cu contractul de furnizare a produselor și se cesionează operatorului de transport feroviar de călători pe perioada de valabilitate a contractului de servicii publice; după semnarea unui contract de servicii publice cesiunea va fi transferată noului operator selectat;(x)noile oferte de servicii de transport feroviar public de călători, dezvoltate pe baza materialului rulant nou ce va fi achiziționat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, vor avea în vedere atât sporirea mobilității în jurul marilor centre socioeconomice ale țării, cât și realizarea unor conexiuni rapide între unitățile administrativ-teritoriale.Principalele beneficii economice care sunt avute în vedere după achiziția de material rulant sunt următoarele:– economii de timp de călătorie pentru publicul călător;– reducerea costurilor de operare ale vehiculului și economii pentru publicul călător datorită transferului modal;– reducerea costurilor de întreținere și economii pentru operatorii de transport feroviar de călători;– reducerea numărului de accidente rutiere rezultate în urma transportului de persoane;– reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră;– reducerea emisiilor de zgomot.Proiectul de act normativ are în vedere aprobarea necesității și oportunității efectuării cheltuielilor aferente achiziției de rame electrice noi în cadrul proiectului de investiții „Achiziție de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“, pentru conectarea centrelor urbane din România.Principalele elemente care justifică achiziția de material rulant nou destinat transportului feroviar public de călători sunt următoarele:(i)în ultimii 15 ani, în România nu s-au făcut achiziții publice de rame electrice noi destinate transportului feroviar public de călători;(ii)operatorul de transport feroviar de călători cu capital de stat nu a achiziționat și nu are în parcul activ un număr suficient de rame electrice care să deservească publicul călător;(iii)operatorii de transport feroviar de călători cu capital privat care au intrat pe piața de transport feroviar din România au achiziționat numai rame electrice/diesel second hand, cu o vechime considerabilă, cu o singură excepție (un operator care are în parcul activ 3 rame electrice noi produse în cadrul grupului de care aparține);(iv)sunt necesare respectarea prevederilor regulamentelor europene [Regulamentul (UE) nr. 1.315/2013 al Parlamentului European și al Consiliului privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport] și adaptarea strategiei naționale în domeniul transporturilor după strategia europeană 2020 ce se axează pe necesitatea evoluției transportului electric cu emisii scăzute, reducând emisiile, contribuind la durabilitatea mediului, la atenuarea schimbărilor climatice, ce diminuează dependența Europei de petrolul importat, prin reducerea emisiilor din transporturi cu 60% până în 2050, comparativ cu 1990, care trebuie atins, printre altele, prin transferul pasagerilor interurbani pe distanțe medii și al transportului de marfă de la transportul rutier la cel feroviar sau pe apă.Proiectul are scopul de a asigura călătorilor condiții optime de efectuare a călătoriilor pe rețeaua feroviară neelectrificată, atât din punctul de vedere al confortului, cât și din punctul de vedere al sporirii mobilității, ținând cont de dinamica pieței transportului feroviar public de călători din România și, împreună cu dezvoltarea și modernizarea infrastructurii feroviare de transport, să contribuie în mod semnificativ la creșterea economică, precum și la creșterea calității vieții.Conform studiului de fezabilitate elaborat la nivelul ARF și Raportului de consultare a pieței nr. 22/194 din 3.05.2022, a rezultat că, pentru achiziționarea a 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs, destinate transportului feroviar de călători (RE-IR-2), este necesară suma totală de 911.042 mii lei, cu TVA (calculat la cursul euro BNR de 4,9437 de la data de 4.04.2022), în care valoarea unitară a unei rame RE-IR este de 45.552 mii lei, cu TVA.Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, răspunde de modul de utilizare a sumelor aprobate în proiectul de act normativ.
INDICATORI TEHNICO-ECONOMICI
ai proiectului de investiții „Achiziție de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“
Titular: Ministerul Transporturilor și InfrastructuriiBeneficiar: Autoritatea pentru Reformă FeroviarăAmplasament: Bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, BucureștiIndicatori tehnico-economici:

Valoarea totală a proiectului de investiții, inclusiv TVA mii lei 911.042
(în prețuri valabile în data de 4.04.2022; 1 euro = 4,9437 lei)    
– Capacități:    
• rame electrice RE-IR buc. 20
– Eșalonarea investiției    
– Anul I mii lei 140.000
– Anul II mii lei 300.000
– Anul III mii lei 300.000
– Anul IV mii lei 171.042
– Durata de execuție a proiectului de investiții luni 40

Finanțarea investițieiFinanțarea cheltuielilor de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile prin Planul național de redresare și reziliență, componenta 4 – Transport sustenabil, și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x